EIEN NEDERLANDER HELPT DE INDiANIEN IN BOLIVIA ZICHZELF TE HIELPEN Rechter motiveert het vonnis tegen de bisschop van Prato Geschrokken Vaticaan gaf een wenk aan de „Osservatore" PONDERDAG 3 APRIL 1958 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 23 Italiaanse magistratuur geeft er blijk van haar waardigheden te hebben behouden „Fluisterende reus" landt in juni op Schiphol Eerste CPA-Poolvlucht met nieuwe Bristol Britannia Oxfordse studenten hangen fietsen in de torens Twee éénakters in de Toneelschool Regering geeft er blijk van de rechten van kerk en staat te kunnen scheiden en onderscheiden «Si Vier jaar geëist tegen inbreker Kunstprijs voor de sport Weense tram tarieven omhoog (Van onze correspondent in Rome) In het weinig aantrekkelijke beeld, dat het openbare leven van Italië sedert de dood van De Gasperi biedt, heeft een ca tegorie tenminste haar waardigheden we ten te handhaven, namelijk: de magistra tuur. Het vonnis dat de rechters van Flo rence hebben uitgesproken in de zaak we gens voortgezette laster tegen monseig neur Fiordelli en Don Aiazzi, bisschop en pastoor te Prato, heeft een ieder verrast, zelfs de advocaten van de beschuldigden. Na de rede van het O.M., waarin erkend werd dat de bisschop zich in overdreven ijver had schuldig gemaakt aan laster en veel te ver was gegaan, maar vrijspraak werd gevraagd, omdat niet de bedoeling zou hebben voorgezeten de goede naam van de echtelieden Bellandi te schaden, was iedereen ervan overtuigd dat er vrij spraak zou volgen. In het gunstigste ge val vrijspraak met de formulering van het O.M., maar waarschijnlijker nog al gehele vrijspraak, „omdat het ten laste gelegde geen strafbaar feit is", zoals de verdediging had gevraagd. Tegen alle verwachting in werd de bis schop veroordeeld, de rechtbank deed een uitspraak, die verder ging dan wat het O.M. vroeg. De bedoeling te kwetsen, zon der welke volgens de Italiaanse wet „las ter" niet strafbaar is, wordt door de recht bank bewezen geacht. Kwestie van terminologie de redenering van de rechters, die een maand geleden vijf uren lang in de raad kamer het voor en tegen hebben overwo gen, is thans door de voorzitter van de rechtbank met redenen omkleed op schrift gesteld. De motivering is in grote trek ken als volgt: Het staat de bisschop vrij en het is als zieleherder zijn plicht, de ge lovigen er op te wijzen dat een huwe lijk, alleen op het stadhuis gesloten, voor de kerk geen waarde heeft en beschouwd wordt als een zondig concubinaat. Hij heeft echter niet het recht om in een stad, waar op vierhonderd huwelijken, die er per jaar gesloten worden, gemiddeld vijftien op het stadhuis worden voltrokken, een be paald echtpaar met naam en toenaam aan de openbare verachting prijs te geven door ze te bestempelen als „levend in schan delijk concubinaat" en over hun huwelijk te spreken als „de gruwelijke misdaad". Concubinaat moge in de terminologie dei- kerk een uitdrukking zijn die in zulke ge vallen wordt toegepast, de gewone man geeft aan die term een geheel andere be tekenis, namelijk die van een ongeregel de verhouding. Algemene voldoening Het is van geen betekenis dat het von nis uiterst mild is, een geldboete van nog zeen 250 gulden, bovendien nog voorwaar delijk met 5 jaren proeftijd. Niemand wil ie bisschop achter de tralies zien. Het gaat ten een kwestie van principe en zo be bouwd is het voor Italië, waar de zo duur verworven vrijheden sedert jaren het grootste gevaar lopen, een heuglijk feit dat hier recht is geschied. De overgrote meerderheid der bevolking, ook die rooms-katholieken die zich verre houden van de in dit land fanatieke rooms-katho- lieke actie, heeft het vonnis met voldoe ning ontvangen. Vele duizenden Italianen zouden openlijk met de kerk hebben ge broken, indien de bisschop zou zijn vrij gesproken. Verheugend is voorts het bui tengewoon hoge peil waarop deze zaak werd behandeld. Acuut conflict In te laatste maanden is het ernstige conflict tussen kerk en staat in Italië zeer acuut geworden. De clericale druk wordt steeds gróter op elk gebied en als reactie daarop ontstaat een anti-clericalisme (in Italië, waar men nu eenmaal het Vati- caan binnen de landsgrenzen heeft, is an ti-clericalisme een veel sterker en ook veel begrijpelijker geesteshouding dan in an dere landen). Zolang dit anti-clericalisme alleen tot: uiting komt bij personen, die weten waar liet om gaat en niet de pries ter of de kerk als zodanig bestrijden, maai de zich met de politiek bemoeiende pries ter en de kerk, die tracht het staatsgezag te ondermijnen, is alles in orde. Helaas hebben de communisten zich op de zaak geworpen. De verkiezingen staan voor de deur en voor de eenvoudigen van geest is het verleidelijk christen-democraten en Op 2 juni zullen de „Canadian Pacific Airlines" het nieuwe viermotorige Britse schroefturbinevliegtuig, Bristol Britannia voor de eerste maal in het gerelde passa- giersverkeer gebruiken en wel op de lijn Vancouver-Amsterdam en terug met een frequentie van drie keer in de week", al dus heeft gezagvoerder W. S. Roxborough chef-vlieger van de Britanniavloot, aan verslaggevers op Schiphol medegedeeld. De eerste Britannia zal op 3 juni om 10.35 uur op de Amsterdamse luchthaven neer strijken. Het traject tussen Vancouver en Amsterdam, 'n afstand van 7800 km, zal in nog geen veertien uur via de poolge bieden zonder tussenlanding kunnen wor den afgelegd. In omgekeerde richting zal de „fluisterende reus" een vliegtijd van '2 uur maken, omdat men dan hoopt te profiteren van de op grote hoogte aanwe zige luchtstromingen, die soms snelheden van meer dan 200 km. per uur bereiken. De Britannia kan plaats bieden aan hon derd passagiers, maar de maatschappij is van plan de indeling als volgt te maken: 16 plaatsen eerste klasse, 12 plaatsen toe ristenklasse en 60 voor de zeer goedkope ..economy" klasse. De bemanning bestaat uit drie vliegers, twee navigators, een boordwerktuigkundige, een elektro-techni- cus en twee of meer stewardessen en ste wards". ..De Britannia, die op 4 juni van Amster dam terugvliegt naar Vancouver, zal daar onmiddellijk aansluiting geven op het toe- ziel, dat naar Australië en Nieuw Zeeland vliegt. Dat betekent, dat men van juni af in 39 uur van Amsterdam uit Sydney kan bereiken". rooms-katholieken te verwarren. In de communistische mond wordt anti-clerica lisme weldra tot strijd tegen de kerk, te gen de geestelijkheid, tegen het christen dom, tegen elke religie. Al te ijverige gees telijken, als bisschop Fiordelli, maken het de communisten gemakkelijk. Pijnlijk geval Een pijnlijker geval deed zich voor op Sicilië. Bij een mijnongeluk waren daar negen arbeiders om het leven gekomen in een zwavelmijn. Er werd een groots opgezette begrafenis georganiseerd in de hoofdkerk van het stadje Caltanisetta. Toen de stoet verscheen, liet de pastoor acht van de lijken de kerk binnendragen, doch weigerde het lijk van de negende toe te laten. Wat had deze man misdaan? Het was een gelovige katholiek, een arme, ongeschoolde mijnwerker. Terugkerend uit de oorlog en uit Duitse gevangenschap had hij bemerkt dat zijn vrouw met een andere man was gaan samenleven. Hij bleef alleen met een kind van vier jaar. Een jonge buurvrouw hielp hem met een en ander en op de duur was er een verhou ding ontstaan tussen hem en die vrouw. Hij had haar willen trouwen, maar in Ita lië, waar echtscheiding onmogelijk is, kan ADVERTENTIE Spaar de vlaggetjes: op elk pakje is er één! De torens en muren van de colleges in de Engelse universiteitsstad Oxford lijken te zijn gebouwd om nieuwe studenten tot klimmen uit te dagen. Zo nu en dan klau tert er een naar boven waar hij, ter de monstratie van zijn klimkunst, een of ander opzienbarend voorwerp achterlaat. De mensen in Oxford zijn gewend om lingerie van de transen der eerbiedwaar dige gebouwen te zien wapperen. Dezer dagen hebben studenten fietsen opgehangen aan de sierlijke pinakels. Het was de eerste maal dat een fiets waardig werd gekeurd als klimtrofee te dienen. In de afgelopen jaren hebben verscheide- nen hun klimpartijen met de dood moeten bekopen. dit niet en dus leefde hij „als openlijk zon daar". Er werden twee kinderen geboren, die niet beter wisten of hun vader en moe der waren getrouwd. Nu, na het schandaal, door de pastoor verwekt, bevinden zij zich in een scheve positie en weten dat zij bij de burgerlijke stand staan ingeschreven als kinderen van een andere moeder, de eerste vrouw van hun vader. Gelukkig heeft Caltanisetta een verstandige burge meester, die hoewel hij christen-demo craat is, toch begreep dat de pastoor te ver ging en in het stadhuis in tegenwoor digheid van alle autoriteiten van stad en provincie een speciale rouwdienst, zij het dan zonder pastoor, hield voor „de arme zondaar", die overigens op last van de pastoor niet in gewijde grond begraven mocht worden. Na de twee discussieavonden van de sectie toneelhistorie over de „Gysbrecht van Aemstel" zal de studiekring voor dra matische kunst ten derde male in de open baarheid treden met de sectie toneel schrijfkunst, ditmaal in samenwerking met de Akademie voor Dramatische Kunst „De Toneelschool". Op zaterdag 9 april om half drie zullen in 't Nieuwe de la Mar-theater in Amster dam enige studiescènes en twee eenakters, respectievelijk van Magda Berg en Erik Brent Besemer worden opgevoerd welke in de werkzaamheden in de sectie hun ontstaan en voltooiing hebben gevonden. Regisseurs zijn onder meer Johan Fiolet en Erik Vos. „LATEN WE nou maar niet praten over mijn leven 'jaar zei Peter Kruithof: „Ik heb dat leven gekozen, ik praal liever over mijn werk". De tengere. 33-jarige Hollander lacht als hij dit zegt. Hij heeft juist een jaar werken mel Indianen op de hoogvlakten van Bolivia achter de rug. De UNESCO heeft hem voor nog twee jaar uitgestuurd. Hij maakt deel uit van een groep mensen, die er de basis leggen voor onderwijs, dat het volk naar grotere welvaart voert. „ONZE GROEP bestaat uit een dokter, verpleegsters, een landbouwkundige en een tech nisch assistent voor onder wijsprobleem dat ben ik" Dit laatste voegde hij er met een glimlach aan toe. „En wat is nu precies uw werk?" vroeg ik. Het ant woord: „Ik moet de mensen, die „op het platteland", on derricht geven, bij hun werk helpen, hun basis vergroten en hun duidelijk maken, dat zij de Indianen niet alleen Spaans moeten leren lezen en schrijven en moeten leren re kenen, maar dat zij de hele gemeenschap moeten helpen zich te ontwikkelen, zodat zij hun levensstandaard kunnen verhogen". „Zijn 'de omstandigheden, waaronder de mensen daar leven, moeilijk?" Bij wijze renliek liet Peter Kruithof mii (Van onze correspondent in Rome Wie onbevangen kennis neemt van de reacties van rooms katholieke zijde op het vonnis, dat de Florentijnse rechter heeft uitgesproken tegen bisschop Fiordelli van Prato, zou de indruk krijgen dat deze pre laat, zo hij al niet ter dood veroordeeld is, toch zeker levenslang in de kerker wordt opgesloten. De Paus zegde het feest ter herdenking van zijn kroning af, de rector van het Lateraal Atheneum sprak in het byzyn van elf kardinalen en van het ge hele diplomatieke corps bij de Heilige Stoel over een „onrechtvaardig vonnis". Het or gaan van Vaticaanstad, de „Osservatore Romano" heeft de onduidelijkheid en on handigheid die dit blad helaas onderschei den. melding gemaakt van 2 artikelen uit het canonieke recht, volgens welke, ten eerste degene, die zijn bisschop voor de le enrechter sleept op dat ogenblik zelve ge troffen wordt door de kerkelijke ban, en ten tweede allen, die hun bisschop recht streeks of zijdelings dc uitoefening van de kerkelijke jurisdictie beletten, eveneens worden geëxcommuniceerd. Het blad -.egt: onze aandacht word' nog geves tigd op twee artikelen van het canonieke recht en laat dan de teksten volgen, maar het laat in het midden of deze wel van toe- Leiders van een dorpsgemeenschap krijgen elementaire inslruc. Op de achtergrond: studenten van de universiteit. al wat zij oogsten is wat schrale gerst, bonen en aard appelen. In hun omstandighe den is de kindersterfte heel groot, op sommige plaatsen bedraagt ze tachtig percent van het geboortetal. „U zegt een grote verant woordelijkheid te hebben. Wat bedoelt u precies?" Ook dat wordt duidelijk: „De mensen vinden de omstandigheden waaronder ze leven normaal en ze menen, dat er geen mo 5 Hefteden z>':n deze ver- twee dagen een afgelegen dorp te bezoeken, laten we zeggen op zeventig mijl afstand, dan staat als we daar aankomen iedereen ons al op te wachten, het nieuws wordt buitenge woon snel verspreid. Sommige dorpen, hoog in de bergen, waren voor onze truck onbe reikbaar. Derhalve vroegen we de Indianen een weg te maken. En die kwam er ook". De foto's lieten een dunne ge le lijn zien, die tussen de heu- 'oor --c'o|.?r de horizon Dorpelingen trekken over de Boliviaanse hoogvlakten om een de opvoedkundige werkgroep is een paar foto's zien. Ze ver toonde ruige, besneeuwde top pen, verlaten hoogvlakten met alleen maar zand, rotsen en plukjes geelachtig gras, zo ver als het oog reikte en kleine vensterloze huizen met rieten daken. „De nachten daar boven zijn heel koud. Het land ligt ongeveer vier honderd meter boven de zee spiegel. Daarom halen de men sen hun vee 's nachts in huis". Op één van de foto's zag ik een heel klein huis met der tig kinderen voor de deur. „Dat was vroeger de school", zei Peter Kruithof. „Ramen zaten er niet in en er was maar één vertrek met afme tingen van ongeveer twee-en een-halve bij drie-en-een-hal ve meter. Die ruimte diende als schoollokaal en tevens als slaapkamer voor de onder wijzer, die haar overigens ook nog gebruikte om er zijn aard appels in op te slaan. Niette min kwamen er kinderen van vijf tot zes mijl over de bei- gen naar toe om er onderwij te kunnen krijgen. Iedere da; moesten ze heen en terug Maar we hebben nu een nieu we school gebouwd. De vol wassenen hebben evenvee behoefte om te leren als dc kinderen, afgezien van he: feit, dat het voor hen moei lijker is onderwezen te wor den. Er wordt nu 's avond1- les gegeven, maar aangeziei veel ouderen niet meer iedere dag over de bergen naar ons toe kunnen komen zoeken we hen op. We hebben een auto met film en geluidsinstallatie en trekken daarmee door hel land. In de dorgen vertonen we films en praten met de mensen. We hebben een grote verantwoordelijkheid. Ze zijn bijzonder arm, hun landbouw werktuigen zijn erg primitief, beteren, daarom accepteren ze hun situatie. Maar als wij hun vertellen: jullie kunnen dit allemaal veranderen, jullie hoeven geen honger te heb ben, jullie kunnen voorkomen dat jullie kinderen sterven en hen niet onmiddellijk helpen die veranderingen aan te brengen, dan zullen ze teleur gesteld zijn. Ze zullen zich ontmoedigd voelen en mis schien gaan wanhopen. Alles moet veranderen, maar wij kunnen alleen suggereren dié veranderingen te bewerkstel ligen, waarvoor wij over de noodzakelijke middelen be schikken. Èn die middelen zijn vaak zeer schaars". Hoe er in de dorpen op zijn komst wordt gereageerd? „We krijgen een uitstekende ont vangst. We hoeven alleen maar de mensen in een dt>rp vier mijl van onze basis ver wijderd te laten weten, dat we het plan hebben binnen Wmós ie in ctn cut sus van twee weken, van La Paz. elementair onderwijs heeft.. We kunnen bij ons werk ook een heleboel overlaten aan de intelligentste dorpelingen. Pas geleden hebben we nog enke len van deze Indianen uitge nodigd deel te nemen aan een opleidingscursus. Ze kwamen van ver over de bergen en ble ven twee weken bij ons voor de bestudering van landbouw kundige problemen, van nieu we methodes om hun voedsel te bereiden er. ook van de grondbeginselen van hygiëne". „Wordt u ook door mensen in de steden bij uw werk gehol- pen?" Het blijkt dal stadsbe woners doorgaans nogal wat minachting voor de campesi- ïos, de streekbewoners aan de dag hebben gelegd. „Tot op zekere hoogte is hun houding X-nF U onveranderd. Ik ben er toch in geslaagd een aantal studenten van de universiteit in La Baz bereid te vinden bij ons in een soort werkkamp te ko men. Zij waren hun bezwaren tegen handarbeid gauw kwijt ;n stonden verbaasd toen ze merkten hoe graag de India nen onderwezen willen wor den en hun kennis willen zien vergroot. Op hun beurt waren de „campesinos" getroffen toen zij de „jonge heren" aan het werk zagen, bezig met ge wone handarbeid. Dit kamp heeft vmr mijn gevoel even veel vrucht afgeworpen als de vele internationale werkkam pen. die ik in Europa heb mee gemaakt. En ik heb het plan dit experiment te herhalen en dan op grotere schaal". „Is het werkelijk mogelijk het leven van deze mensen te veranderen?" Een conclusie mag niet ontbreken: „Het is een enorm werk en het zal ja ren vergen. Het meest hebben we op het ogenblik gebrek aan leiding. Maar als we het voor zichtig aan doen, als we ons beperken tot wat werkelijk praktisch nut heeft, zullen we voetje voor voetje land win nen en in staat zijn veel voor deze Indianen te doen. Dan zullen we hun kunnen leren hoe ze veel voor zichzelf kun nen doen". Hugues Varnac lUmvuorsteiLiny te zien, die door georganiseerd. verdween. „Ik heb heel wat foto's van die weg gemaakt om de inheemsen te kunnen laten zien waartoe ze in staat zijn. Dat geeft hun vertrou wen", zei Peter Kruithof. „En hoe is het met de on derwijzers? Vinden zij hun werk leuk en doen ze 't goed?" vroeg ik vervolgens. „Ach het is als overal. Sommigen doen het met veel plezier, an deren wat gelijkmoediger. Zij hebben overigens niet meer dan drie jaar scholing nodig om onderwijzer „op het platte land" te kunnen worden. Dat geeft toch wel een indruk van wat zij kunnen. Niettemin kunnen zij hun kwaliteiten met onze hulp nog verbeteren. We proberen voor de besten onder hen subsidies te krijgen, zodat zij zich op betere scho len op hun taak kunnen voor bereiden, misschien zelfs in Patzcuaro in Mexico, waar de UNESCO een centrum voor De procureur-generaal bij het gerechts hof in Den Haag heeft een gevangenis- itraf van vier jaar gevorderd tegen een .16-jarige mbreker uit Rotterdam, die in beroep was gekomen tegen een vonnis van de Rotterdamse rechtbank van twee en een half jaar gevangenisstraf, hem opgelegd wegens twee inbraken te Rotterdam. Hij was destijds tegen de lamp gelopen dankzij de bemoeiingen van een man, aan wie hij had voorgesteld samen te gaan stelen. Deze man waarschuwde de recher che, die de-verdachte daarop enige nach ten lang schaduwde. Men had hem twee nachten lang waargenomen bij het wissel kantoor van het centraal station te Rotter dam. De politie-auto had met gedoofde lichten urenlang in een rij geparkeerde auto's langs de stoeprand gestaan. De in zittende rechercheurs hadden de ver dachte enige keren op het raamkozijn van het wisselkantoor zien klimmen en de sponning van het tuimelraam boven de in gang zien betasten. Ook had men hem zien staan in het portiek van een kledingzaak. Prompt daarna werd in het wisselkantoor en in de kledingzaak ingebroken. De buit in de kledingzaak bedroeg 100 gulden, uit het wisselkantoor verdween 540.-. De verdachte bleef hardnekkig ontken nen. Hij kon geen verklaring geven van het feit. dat hi.i de dag na de inbraak in het wisselkantoor f 430.- had uitgegeven, terwijl nog 109 op hem werden aange troffen. Het gerechtshof zal op 16 april vonnis wijzen. Het Prins Bernhard'onds loof ook dit jaar weer de „Kunstpr.js voor de sport" 2000,-) uit, bestemd voor het beste tussen 15 en 30 april ingezonden beeld houwwerk, schilderij of grafisch werk dat op de sport in de ruimste zin genomen be trekking heeft. n\' 'rRTENTlF. OxtfunuJ PARFUMERIE BIJOUTERIE (Van onze correspondent in Wenen) Armoe is troef op het platteland. Op de boerderijen waar voornamelijk aardappelen en bonen worden verbouwd, bedient men zich van primitieve hulpmiddelen. Hier ziet men een Indiaanse vrouw gerst oogsten. Na een langdurige strijd tussen de twee rote partijen in de Weense gemeente- aad zijn de socialisten en de rooms-katho- ■cke volkspartij tot de overtuiging geko- nen dat het tekort in de gemeentekas al- 'een kan worden aangezuiverd door ver hoging van de gas- en tramtarieven. Om deze bittere pil enigszins te verzoeten heeft de gemeenteraad het ene tramkaar tje van 1.90 schilling (ongeveer dertig cent) afgeschaft en daarvoor in de plaats drie kaartjes ingevoerd. Een van een schilling voor een traject van een kilome ter, een tweede van 1.80 voor een traject van twee kilometer en tenslotte een kaart je van 2.20 voor een ongeperkte afstand. Ook zullen er retourtjes en overstapjes worden ingevoerd. De prijs van weekkaar ten voor werknemers wordt eveneens ver hoogd. Het gebruik daarvan wordt stren ger dan vroeger aan bepaalde dagen en uren gebonden. Ook de prijzen voor gas in huishouding en industrie zijn aanzienlijk verhoogd. passing zijn. Men kan dus veronderstel len dat allen, die bij het vonnis van Prato betrokken zijn, de familie Bellandi, rech ters, advocaten, zich allen excommunica tie op het lijf zouden hebben gehaald, ook al staat dat er niet bij. Wat de Bellandi's betreft, is er geen twijfel mogelijk, daar Bellandi als lid van een marxistische partij toch reeds onder de kerkelijke ban is Wat de rechters en advocaten betreft, kan niemand beweren, dat zij de bisschop hebben belet zijn juris dictie uit te oefenen, zodat in hun geval de kerkelijke wet volkomen ten onrechte wordt aangehaald. Bovendien zou het toch al te erg zijn wanneer in Italië de rechters, die doorgaans rooms katholiek zijn, geen recht meer zouden kunnen spre ken, zonder te moeten bedenken of zij daar mede misschien onder de kerkelijke ban zouden komen. Men is er in het Vaticaan zelf van ge schrokken. Er zijn besprekingen gevoerd tussen enkele vooraanstaande Vaticaanse autoriteiten en een paar belangrijke per sonen van de christen-democratische par tij, met het gevolg dat de „Osservatore Ro mano" zich een beetje voorzichtiger be gint uit te laten. Ook buiten het Vaticaan wordt sterk overdreven. Kardinaal Lercaro, de aarts bisschop van Bologna, die alle kerken van zijn bisdom met rouwfloers heeft doen be hangen, en iedere dag van alle kerken de doodsklokken liet luiden, gaf daartoe het signaal. De bladen van de rooms katholie ke actie, die Italië vergelijken met Sovjet- Rusland en communistisch China, volg den. Onder- of nevengeschikt? Maar wat moet men denken van bis schop Fiordelli zelf? Hij prijst zich geluk kig omdat hij het kruis mag dragen naast het kruis van Christus en vergelijkt zijn veroordeling met die van sommige bis schoppen van achter het ijzeren gordijn. En dit alles voor een voorwaardelijke ver oordeling van veertigduizend lire. Het gaat de bisschop echter helemaal niet om die geldboete. Wat hem treft is het feit, dat de rechter heeft vastgesteld dat de Ita liaanse wet voor alle burgers 'gèlijk is, ook voor geestelijken. Er bestaa' nu eenmaal in de rooms katholieke kerk de neiging zich te beschouwen als een volmaakte ge meenschap, verheven boven de onvol maakte tijdelijke gemeenschap, die ge vormd wordt door de staat. In alle moder ne lande, ook in Italië, is de scheiding tus sen kerk en staat sedert lang een feit. Maar de omstandigheid dat in Italië se dert jaren alle macht in handen is van rooms katholieken, heeft kunnen leiden tot de misvatting dat deze door rooms ka tholieken bestuurde staat z>ch nu ook on dergeschikt, en niet nevengeschikt, zou achten aan de kerk. Gelukkig is gebleken dat men er in re geringskringen beslist niet zo over denkt. Minister-president Zoli heeft verklaard: als rooms katholiek ben ik bedroefd, maar als eerste minister stel ik vast dat het recht zijn loop heeft, gehad.Ook het officië le orgaan van de christen democratische partij uit zich in die geest. Wij betreuren dit alles als rooms katholieken, maar kun nen er tevens onze tegenstanders op wij zen, dat de rechterlijke macht in een door christen-democraten bestuurde staat vrij is en generlei pressie ondergaat. Monseigneur Fiordelli heeft zijn zaak veel kwaad gedaan doo? te weigeren voor de rechter te verschijnen en zelfs uitdruk kelijk in een brief aan de voorzitter van de rechtbank te verklaren, dat een burgerlijk gerechtshof geen jurisdictie heeft over de daden, die een bisschop begaat bij de uit oefening van zijn geestelijk ambt. Ook vol gens het concordaat komt immuniteit al leen de Paus toe en niet de bisschoppen. Er is in de handelwijze van de bisschop van Prato iets onlogisch Het. is zijn recht, en zelfs zijn plicht, de gelovigen er op te wijzen dat het huwelijk een sacrament is cn dat een huwelijk, alleen op het stadhuis, voor in 't rooms katholieke geloof gedoop te christenen geen waarde heeft en gelijk staat met openlijk concubinaat. Maar zodra hij zegt: die man en die vrouw, die een „zogênaamd" huwelijk hebben aange- gegaan op het stadhuis,"leven in openbaar concubinaat, zijn openlijk zondaars, en zelfs zo ver gaat dit huwelijk een misdaad te noemen, komt hij in strijd met de Italiaanse wet inzake laster. Bovendien was het al verkeerd er op aan te dringen dat Bellandi in de kerk zou trouwen, omdat de Paus zeei speciaal al len, die lid zijn van een marxistische par tij en Bellandi is een communist in de kerkelijke ban heeft gedaan, zodat het verboden is hun de sacramenten toe te die nen. De bisschop blijft ook verder onlo gisch. Hij spreekt over „vervolging der kerk", over zijn martelaarschap, zegt dat er in Italië geen vrijneici meer bestaat voor de kerk en soortgelijke dingen, die zeer overdreven zijn. Verder heeft hij, waar hij eerst de bevoegdheid van het bur gerlijk gerecht heeft ontkend thans toege staan dat zijn verdedigers stappen on dernemen in hoger beroep te gaan, even eens bij de Italiaanse rechter. De Italiaanse pers, met uitzondering van het blad der rooms katholieke actie en vreemd genoeg, de Corriera Delia Sera, staat critisch tegenover de veel te heftige reactie van het Vaticaan Vele Italianen worden zich in deze da gen er van bewust, hoe dicht men bij een volkomen cleriscale theocratische staat was gekomen, maar daar staat tegenover dat tal van anderen, lauwe rooms-katholie ken plotseling bemerken dat hun plaats achter de bisschop is. De verkiezingsstrijd, die grotendeels een strijd zal worden tussen kerk en staat, belooft buitengewoon fel te worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 27