Horen en zien Groot-Schermerse raad hield „poseerzitting" MARCHWOOD v. Eduard Heijmans en Michel Lablais Agenda voor Haarlem aankondigingen en nabeschouwingen De Kroon van Koning Pompodilio IV „De Zylpoort" Kort en bondig 't Silver Stoepke DONDERDAG 17 APRIL 1958 5 radio televisie School voor vrouwen als genrestuk Nieuwe composities voor harmonie en fanfare De radio geeft vrijdag Studenten stellen zich kandidaat voor Leidse gemeenteraad Dansgezelschap Moisejev in Verenigde Staten Verzending van zeepost TWEE TENTOONSTELLINGEN Fantastisch lekker 7.50.per fles Fa. P. Beaufort Vragen over niet-toegelaten verstekelingen uit Indonesië ONS VERVOLGVERHAAL DOOR IRIS «ROMIGE „School voor vrouwen" is een van de sterkst gebouwde stukken van Molière, boeiend vooral door het kostelijke gebruik dat er, zowel in woord als in daad, van het middel der ironie wordt gemaakt. Dit blijspel over de veertigjarige Arnolphe, die het meisje zijner keuze voor zich heeft pogen te reserveren door haar in domheid op te voeden en haar ondanks zijn vermeende listigheid verliest aan een jeugdige rivaal, die haar in een handom draai voor zich weet te winnen is in Ne derland na de oorlog reeds drie keer door een beroepsgezelschap op het repertoire genomen. Zelden is het met zoveel geest en fantasie vertoond als door de groten deels betrekkelijk onbekende krachten van het zich in de eerste plaats tot de jeugd richtende gezelschap „Arena" on der de gezonde, vindingrijke regie van Erik Vos. Met geringe aanpassingen bij de speci fieke eisen van de televisiestudio waar bij Fokke Duetz een compliment verdient voor zijn uitwerking van de decorontwer pen van Léontien van Beurden is deze voorstelling woensdagavond door de N.C.R.V. op het beeldscherm gebracht. Het gebeurt helaas niet vaak dat men een zo goed ingespeelde opvoering krijgt voor gezet. Er was dan ook (afgezien van een paar versprekingen) geen ogenblik van hapering, zoals anders door gebrek aan voldoende rustige tijd van voorbereiding menigmaal het geval is. Niettemin heers te er een aanzienlijk verlies aan tempo, waardoor het bezwaar tegen de wijdlopig heid van de overigens frisse en kernach tige vertaling van Bert Voeten terugkeer de. Want men mag dan door oubollige ty pering en weloverwogen uiteenzettingen een vaderlands equivalent hebben gevon den voor de Franse zwier, hier werd de wet van de traagheid een duidelijk tegen werkende factor. Men kreeg verder het kon misschien moeilijk anders te veel scènes in close up tegenover zich, waardoor de aandacht automatisch werd verschoven naar de niet zo .heel erg inte ressante, want zeer schematisch gehou den psychologische aspecten. Molière speelt men met de benen, zegt men in Frankrijk doch verwezenlijk zo'n voor schrift maar eens op de paar vierkante meters voor de camera! Van Paul Meyer een van de verras singen van het thans lopende toneelseizoen kregen we meer de aanzet tot de stu die van een karakter, dan de openbaring daarvan door handeling te zien. Molière spelen zonder een overzichtelijke situatie is een teleurstellende bezigheid. Daar kun nen „mooie plaatjes" weinig of niets aan veranderen. Het werd al met al een vrij slome bedoening, ondanks het feit, dat de hoofdpersoon sprekend op de zeeheld Mi- c'hiel de Ruyter geleek, waardoor men nog sterker in de sfeer van het Oudhollandse genrestuk werd gebracht. Beeldschermer Het is niet zo heel lang geleden dat har monie en fanfare maar matig werden ge waardeerd. Zo'n korps vond men goed genoeg om een gezellige mars te spelen en op nationale feestdagen met luchtige klanken vrolijkheid te brengen. Men had geen oog of liever geen oor voor de ar tistieke mogelijkheden en in de naam „hoempamuziek" weerspiegelde zich de het wanbegrip. Dank zij de volhardende arbeid van idealistische dirigenten en van de beste der Nederlandse korpsen en van compo nisten, die zich niet isoleerden in de ivo ren toren der „hogere" kunst, is hierin gelukkig verandering, men mag wel zeg gen een grondige verandering gekomen. Men ging zich toeleggen op het scheppen van oorspronkelijke muziek voor harmo nie en fanfare en wanneer men ging arran geren dan werd dit gedaan met verant woordelijkheidsbesef. De „Slag bij Water loo" werd een steeds zeldzamer te bele ven muzikale gebeurtenis. En welk korps, dat zichzelf respecteert, waagt er zich nog aan „De Fremersberg" te beklimmen? HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvr. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 10.05 Hongaarse kamermuz. 10.35 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Dans muziek. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Retour tjes. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws. 13.20 Lichte muziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Zang en piano. 14.25 Instr. trio. 14.45 Pro menade-orkest en soliste. 15.30 Pianorecital. 16.00 Voor de zieken. 17.00 Boekbespr. 17.15 Kinder koor. Intermezzo van gram. 17.40 Beursber. 17.45 Lichte muziek. 18.05 Idem. 18.20 Caus. 18.30 Licht progr. 18.50 Laat je wijzen, hoe te reizen, klankb. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. 19.15 Regeringsuitz. Emigratierubriek: Het emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 19.25 V.V.D.. pol. caus. 19.35 Verzoek- progr. voor de militairen. 20.15 Act. 20.30 Pol. fo rum. 21.00 Cabaret. 21.25 Pianorecital. 22.00 Het geheim van de appèl-krant. 22.30 50 jaar St. Fran- ciscus van Assisië, gesprek. 22.40 Gram. 22.50 Priester, leek en huwelijk, causerie. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Jazzmuziek. HILVERSUM II 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De Ontbijtclub. 9.00 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Thuis. caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de zieken. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Hobo en piano. 11.35 Orgel en zang. AVRO: 12.00 Gram. 12.20 Regeringsuitz.: Landbouwrubriek. De betekenis van de Shetland- se ponies voor Nederland. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Zang en prognose. 12.50 Zang en orgel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Theater-ork. en solist. 13.5o 14.00 Jeugdkoor. 14.20 Boekbespr. 14.40 Bando neonrecital. 15.00 Gram. 15.10 Gevar. progr. VARA: 16.00 Dansmuz. 16.30 Muziekcaus. 17.10 Voor de jeugd 17.40 Draaiorgel. 17.50 Gram. 18.00 Nieuws. 18.15 Act. 18.20 Lichte muz. 18.50 De puntjes op de i. caus. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Meisjes koor. VPRO: 19.30 Onder het Melkwoud, hoorsp. 20.55 Nieuws. VARA: 21.00 Politiek cabaret. 21.30 Etherforum. 22.10 Lichte muz. 22.25 Buitenlands overzicht. VPRO: 22.40 Zorg om de mens. VARA: 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Caus. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Orgelspel. 14.00 School radio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Cello en piano. 17.45 Duitse les. 18.00 Vlaamse muz. 18.20 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19 30 Causerie. 20.00 Symfonie-ork. '20.45 21.00 Kunstkaleidoscoop). 21.45 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.45 Gram. 22.5523.00 Nieuws. (Van een onzer redacteuren) B. EN W. van Groot Schermer hebben hun belofte aan de Bulgaars-Israelische fotograaf A. D. Arielli gehouden en reeds gistermiddag alleen voor diens plezier een buitengewone raadszitting gehouden met als enige agendapunt: wachten op Arielli. Reeds lang voor de aanvang van deze poseerzitting waren de zeven vroede va deren (vier P.v.d.A., een K.V.P., een A.R.-C.H.U. en één vertegenwoordiger van Gemeente belangen) in het knusse minia tuur-raadhuisje, dat een der gaafste voor beelden van vroeg-zeventiende-eeuwse rustieke bouwkunst is, bijeengekomen; al lemaal in het zondagse pak om zo plech tig mogelijk op de foto te komen. De foto die, zoals hun beloofd was, een plaats zal krijgen in Arielli's album over de Neder landse raadhuizen, dat in september ver schijnt en over de gehele wereld verspreid zal worden. Wethouder Schermerhorn, telg uit een oeroud Schermers geslacht en broer van dè professor Schermerhorn, had zijn me deleden met wijs beleid voorgesteld, maar in ,,'t secretarie" te wachten, omdat de raadzaal beter proper kon blijven met het oog op de foto's. En in die kleine se cretarie had men zich neergezet om ge- ADVERTENT1E Waarom neemt de RENAULT-verkoop steeds toe? 1. Lage aanschaffingsprijs. 2. Lage onder houdskosten en benz.verbruik. 3. Minimum vvegenbelast. 4. Prachtige wegligging (Veilig!) Geheel vrijblijvend nadere inlichtingen bij GARAGE DEN HOUT Er is andere muziek gekomen, mede on der invloed van goed opgezette wedstrijd programma's. In haar uitzending van woensdagavond heeft de N.C.R.V. daar van enkele uitstekende voorbeelden gege ven. De bij deze gelegenheid door de Ko ninklijke Militaire Kapel onder leiding van de majoor-directeur R. van Yperen uitge voerde composities vertegenwoordigden concoursmuziek van de Nederlandse Fe deratie van Christelijke muziekbonden, waarvan het grootste gfedeelte bij deze uitzending een eerste uitvoering beleefde. De kapel begon het concert met de „Ouverture miniature" van de Belgische componist J. Moerenhout, bestemd voor de eerste afdeling harmonie. De korpsen in deze afdeling zullen deze goed geïn strumenteerde, aangenaam klinkende mu ziek met haar eenvoudige structuur onge twijfeld met genoegen spelen. Buitenspo rig moeilijk is zij allerminst, maar wel zal moeten worden voldaan aan de eisen van zuivere intonatie en toonstabiliteit. Behoudens een enkele stroeve overgang verloopt de ouverture in een evenwichtige ontwikkeling. Heel wat moeilijker bleek de suite „In Tudor days" van de Engelsman Henry Geehl, waarvan evenals van de ouverture de eerste uitvoering gegeven werd. Het werk, dat uit drie in karakter contraste rende delen bestaat, is geschreven voor de eerste afdeling fanfare en brengt, de mu- zieksfeer van omstreeks 1700. Aantrekke lijke contrapuntiek, fraaie melodieën en sonore harmonieën gaven aan déze" suite een bijzondere kunstzinnige waarde. De ze suite van Geehl leek ons veel meer geschikt voor de afdeling uitmuntendheid fanfare dan de Fantasie over drie Kerst liederen van Meindert Boekei, welk werk na „In Tudor days" eveneens voor het eerst ten gehore werd gebracht. Deze fantasie, die een zeer behoudend karak ter heeft, klonk in de voor haar bedoelde fanfarebezetting zeer welluidend, rustig en evenwichtig, zonder duidelijke sfeercon trasten. De „Ierse suite" van Gerard Boe- dijn vormde het besluit, een bewerking van drie volksliedjes voor de eerste afde ling harmonie. Als zovele van Boedijns werken is ook de suite typerend voor deze knappe harmonie-expert. Hij vermeed een modern accent en streefde naar melo dische schoonheid en harmonische warm te met behoud van doeltreffende tegen stellingen. Voor de korpsen in ons land was deze uitzending zeer belangrijk, want zij heeft de aandacht gevestigd op de mogelijkheid van repertoireverrijking met uitstekende muziek, waarvan de Koninklijke Militai re Kapel voortreffelijke uitvoeringen gaf. Golfbreker huid in dikke wolken sigarenrook te wach ten op de dingen die komen zouden, ter wijl de ambtenaren die hier normaal de belangen der duizend inwoners behartigen, buiten op de uitkijk stonden. De fotograaf echter liet zich wachten. Dat kwam, om dat het "hem in het naburige dorpje De Rijp nogal tegengezeten had. Eerst had hij daar geruime tijd moeten verdoen en vergesticuleren om De Rijpse gemeente secretaris duidelijk te maken, wat hij pre cies wilde. Vervolgens was er een langdu rige maar vergeefse speurtocht gemaakt naar „un type", dat als menselijke stof lage voor de foto's van dorpsplein en op haalbruggetje had kunnen dienen en tenslotte was Arielli in alle staten van wanhoop maar de honderdzestig treden van het stokoude hervormde kerkje op- en weer afgefladderd, om daarboven een fraai panorama van de typische houten huisjes te kunnen vastleggen, waarmee opnieuw een kostbare drie kwartier ver loren gingen. De gezichten van de Grootschermerse raadsleden stonden dan ook niet bepaald op zonneschijn toen de vreemde sinjeur daar eindelijk, meer dan een half uur na het afgesproken tijdstip, zijn entrée maak te. De stemming verbeterde echter als bij toverslag toen Arielli, na één verrukte blik op het sierlijke raadhuisje, de heren verzekerd had dat dit gebouw en niets an ders de voorplaat zou worden voor zijn nieuwe fotoboek in kleuren nog wel. Als de burgemeester tenminste kon zorgen voor een groepje volksdansers in streek- dracht bij wijze van voorgrondvulling. En dat, zo zei burgemeester Driessen, die in zijn welgedane persoon tevens de gemeen te-secretaris belichaamt, kon wel „ver sierd" worden. Via een houten wenteltrap, geflankeerd door een geschilderd bordje: „Gemeen- tebesluit: voeten vegen, klompen uit trekken", betrad het gezelschap vervol gens het intieme raadzaaltje, waar alles van de blauwe tegels in de schouw tot de eikenhouten betimmering nog in authen tiek zeventiende-eeuwse staat verkeert. Aan het plafond, dat gestut wordt door zware eiken balken hangt een kapitale ko peren kandelaar en op de halfronde raads tafel prijken onder meer een tinnen kwispe door en een standaard met lange „Gou wenaars", die beide echter „om estheti sche redenen", niet meer gebruikt wor den. Terzijde van het trappenhuis, onder de antieke glas-in-loodraampjes, is zelfs een publieke tribune ingericht van drie bij één meter, afgescheiden door een hek werk en met alleen staanplaatsen. De ge bruikelijke perstafel ontbreekt echter en er is ook geen behoefte aan. Want zoals de eerste ambtenaar, annex loco-secreta ris, annex ambtenaar van de burgelijke stand ons vertelde, krijgt de vroedschap maar heel zelden bezoek van de pers. „En als er een enkele keer journalisten ko men, dan schuiven die gewoon aan de groene tafel aan..." Geen wonder dus, dat Arielli, die inmid dels in wilde vervoering zijn statieven en lampen was gaan opstellen, er weg van was. „Formidable, unglaublich, a real gem" riep hij onophoudelijk in drie, vier talen tegelijk, terwijl hij de vroede vade ren rangschikte voor de .groepsfoto: Her- laas bleek daarbij, dat een der raadsle den vanwege de beperkte ruimte moest afvallen en na ampele discussies be sloot men. dat dit dan maar een P.v.d.A.- er moest zijn omdat diens fractie dan toch nog met drie man op de foto vertegen woordigd zou wezen. Een staaltje van wijs beleid, dat aantoont, dat men ook in Groot Schermer niet lichtvaardig met de belan gen des kiezers omspringt... Enkele Leidse studenten, die van me ning zijn, dat de Leidse gemeenteraad te weinig aandacht aan hun belangen be steedt. hebben gisteren een kandidaten lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen ingediend. Lijstaanvoerder is de heer H. L. Boter, student in de scheikunde. Als 2 en 3 staan op deze lijst de heer A. J. F. A. Kerst en D. M. Bakker, die res pectievelijk medicijnen en Nederlandse letterkunde studeren. Als naam van deze studentenpartij is gekozen TERA: Totale Eengezinde Radicale Actie. NEW YORK (UP) Het folkloristische dansgezelschap Moisejev uit Moskou heeft maandagavond in de Metropolitan Opera zijn Amerikaanse tournee geopend met een zeer geslaagde uitvoering. Dit gezel schap is de eerste belangrijke artiesten- groep die uit Rusland naar de Verenigde Staten kwam krachtens het nieuwe pro gramma voor culturele uitwisseling tussen de twee landen. Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan achter de naam van het schip vermeld. Argentinië: m.s. „Waterland" 21 april; Austra lië: t.s. „Essen" 21 april en s.s. „Strathnamer" 24 april; Brazilië: m.s. „Waterland" 21 april en s.s. „Alhena" 22 apHl: Canada: s.s. „Groote Beer" 21 april en m.s. „Westerdam" 24 april: Chili via New York 24 april; Indonesië: m.s. „Oranje" 23 april; Ned. Antillen: m.s. „Heenba" 22 april; Ned. Nieuw Guinea: m.s. „Sumatra" 21 april; Nieuw Zeeland via Engeland 19 april; Suriname: m.s. „Willemstad" 23 april; Unie van Z.-Afrika eri Z.W.-Afrika: m.s. „Capetown Castle" 26 april; Brits Oost-Afrika: s.s. „Europa" 24 april. Inlichtingen betreffende de verzendingsdata van postpakketten geven de postkantoren. Zoals we zeiden: koning Pompodilio ging vroeg naar bed; maar hij stond dan ook 's morgens behoorlijk vroeg op. Als de hofhaan zijn eerste gekraai op de binnen plaats liet schallen, wipte de koning het bed uit. Maar eens, op een morgen, toen de koning zich had gewassen en zich aankleedde, kreeg hij opeens een grote schrikWant toen hij zijn kroon wou opzetten, was die verdwenen! Ja, werkelijkde stoel, waarop de kroon altijd lag, was leeg! En zeg nou zelf wat moet een koning beginnen zonder zijn gouden kroon? 1011 Bij zijn afscheid van de Hoogovens heeft de heer C. F. van Dam ons verteld dat hij de exposities in het restaurant en de" kan tines zou blijven verzorgen. Inmiddels had daar dan een hele reeks plaats. Thans kunnen de werknemers en bezoekers er schilderijen van Eduard Heijmans aan treffen. En omdat Heijmans uit onze buurt is hij woont in Aerdenhout zijn we weer eens gaan kijken. Heijmans beoefent de schilderkunst als beroep pas enkele jaren. Dat is dan ook wel te zien ondanks de zekerheid waarmee veel op het doek werd gebracht. Men bemerkt het vooral aan de figuren, die in het hier geëxpo seerde niet zo veelvuldig overigens voor komen. Heijmans heeft nogal het een en ander ervaren in het leven. Na reizen in Europa zat hij in Palestina en later in Argen tinië en daar was zijn bestaan niet zonder avontuur. Voor de oorlog was hij in Ne derland terug, waar hij gedurende de be zetting moest onderduiken. Kan men van een vijfenveertigjarige met zo het één en ander achter zich verlangen nog opnieuw het tekenen te studeren als de man meent zoveel te vertellen te hebben en dat ook wel meer of minder overtuigend doet? Enkele landschappen, zoals dat van de Kennemer Duinen en een kleiner doek, dat „Bomen" genoemd wordt, zijn zelfs bijzonder mooi. Het beste komt Heijmans me voor als hij zich wat betreft kleur gebruik een beetje intoomde. Bij teveel verschillende kleurvlakken mist men wel eens iets van spanning. Te gelijkelijk bie den die kleuren dan tegen elkaar op. Dat is jammer, want Heijmans' kleurgevoel lijkt me niet slecht. Zijn uitbundig verfgebruik maakt het verder moeilijk nog eens op één en ander terug te komen. Hij zou daartoe zijn techniek moeten veranderen en ik dacht het mogelijk dat Heijmans aan spanning in zijn werk kan winnen bij meer afwegen nog van de kleur. In de door Van Dam verstrekte inleiding bij Heijmans' werk wordt verteld, dat deze thans „abstract" schildert. Gezien het feit, dat het moeilijk is zijn tekorten in het tekenen nog weg Kunt u een heel mooie Sherry werkelijk waardetenV Maak dan eens ken nis (en uw kennissen ook) met onze AMONTILLADO Kinderhuisvest 47-51 - Tel. 10717 te werken, kan ik dit wel begrijpen, al vind ik het jammer, dat dan bepaalde beloften, gedaan in naar sfeer en struc tuur bijzondere landschappen, zo wellicht niet vervuld worden. Michel Lablais In het Tuinhuis van de kunsthandel Santee Landweer te Amsterdam exposeert tot 1 mei weer eens een nog betrekkelijk jonge Fransman. Het zijn meestal niet de schilders „a la mode", die men daar leert kennen. En zo voegt deze kunsthandel steeds iets toe aan wat we van hetgeen in Parijs leeft dan al weten. Nu is dat het feilloos getekende werk van Michel Lablais: het zijn schilde rijen waarin de tekening namelijk erg belangrijk is. Wel bewust vertekent La blais de uit de natuur betrokken vormen ter ondersteuning van de uitdrukkings kracht van zijn verbeeldingen en maakt hij ze passend in zijn eenvoudige compo sities, die soms licht naar het decoratieve neigen. De aard van de kleur, de materie van de verflaag en de wijze waarop die verf is aangebracht vullen die neiging nog aan. Van invloed op Lablais' visie was onder meer kunst uit het verre Oosten, waar hij een tijd verkeerde en waaruit hij ook wel zijn zo simpele onderwerpen be trok. Ondanks het sterk lineaire accent en de meestal zo ingehouden kleur is La blais' werk niet droog te noemen. Zijn humor alleen al beschermt hem daar tegen. Tederheid vermag bij hem soms hetzelfde te doen. Bob Buys Het lid van de Eerste Kamer mr. R. H. baron de Vos van Steenwijk heeft aan de ministers van Justitie en van Buiten landse Zaken de volgende vragen gesteld: „Is het waar, dat onlangs aan twee jon gens uit Indonesië, die met het Italiaanse s.s. „Sydney" als verstekelingen te Ge nua waren aangekomen, de doortocht naar Nederland geweigerd is, omdat zij geen Nederlands paspoort hadden? Is het waar dat de consul te Genua heeft geweigerd medewerking te verlenen om deze jon gens gelegenheid te geven naar Neder land te gaan, opdat daar hun status zou kunnen worden uitgezocht? Is het waar, dat deze jongens met de „Sydney" zijn teruggezonden om weer in Indonesië aan land te worden gezet, waar hun een on barmhartige behandeling en wellicht de dood te wachten staan? Is de regering niet van oordeel, dat deze handelwijze in schril le tegenstelling staat tot de wijze, waar op de Hongaarse vluchtelingen evenzeer zonder papieren in ons land werden ont vangen? Is de regering bereid maatrege len te nemen om te bevorderen, dat deze jongens gelegenheid wordt gegeven voor nader onderzoek naar Nederland te ko men en in elk geval te voorkomen, dat zij in Indonesië aan land worden gezet?" 30. „Laten we hopen, dat de nieuwe onderneming suc ces heeft", zei Deverel. Celia bedankte hem en ging voor de piano zitten om iets van Chopin te spelen. „Een zeer interessante interpretatie", zei Deverel. Ik heb nog nooit eerder zo'n krachtige weergave ge hoord. Ik heb het altijd voor een luchthartig stukje gehouden, maar u maakt er een complete veldslag van. Ik vraag me af, wat Chopins werkelijke bedoe ling is geweest?" Celia glimlachte een beetje verdrietig en hield zo wel haar geest als haar vingers bij de .veergave van de beroemde Polonaise. Toen sloot zij de piano en draaide zich op de kruk om. „Dank u, juffrouw Howard. U speelt goed". Daar zij nu wel wist, dat Deverel nooit iets zei, wat hij niet meende en daar zij tot de conclusie geko men was, dat hij wel iets van muziek af wist, beteken den deze enkele woorden geen ijdele loftuiting en ver dienden zij een historische plaats onder de enkele vriendelijke woorden, die hij sedert hun eerste ont moeting ooit tot haar had gericht. Het was elf uur voor hij heenging. Indien hij al ver baasd was, toonde hij dit toch niet, toen Celia, in plaats van zijn: „Goedenavond juffrouw Howard" te beant woorden, een beetje hakkelend zei: „Ik ga tot de hoek van de laan met u mee, mijn heer Deverel. Ik laat Gay altijd graag nog even lopen en er is iets, wat ik u /ragen wilde". Het was een heldere lichte avond met een lichte aan duiding van vorst in de lucht. Celia stopte haar han den in de zakken van haar tweedjas en bevond, dat de woorden even moeilijk op te diepen waren als dia manten. „Er is mij vanavond een nare gedachte door het hoofd gegaan, mijnheer Deverel en daar moet ik u even wat over vragen". „Ga uw gang". „Over die affaire met Bruce. U hebt toch geen mo ment verondersteld, dat er wat mij betreft financiële motieven in het spel waren? Het trof mij vanavond voor de eerste keer, toen u over dat boekwinkelavon- tuur sprak, dat u misschien gedacht kon hebben..." „Dat u uw deel van de transactie financierde met hetgeen u van Bruce had losgekregen?" „Ja. Maar het idee is eenvoudig belachelijk. U heeft dit toch niet werkelijk gedacht, wel?" „Neen. Het is wel heel even mij mij opgekomen, maar ik was er per saldo zeker van, dat uw reactie, toen ik u vertelde, dat Bruce de weide toch verkocht had, inderdaad echt was. Overigens heeft Bruce, naar ik geloof, de financiële mogelijkheden van de situatie van het eerste ogenblik af door gehad. Hij had in ieder geval een zeer beslist idee over de prijs, die hij wilde hebben en ik kan u verzekeren, dat die niet mals was. Is die mogelijkheid van winst nooit bij u opgekomen?" „Nooit. Ik was er zeker van, dat Bruce net zulke ideeën over de weide had, als ik. Hij heeft me aar dig voor gek laten staan hè?" „En voor mijn rekening," merkte Deverel droogjes op. „Misschien kunt u nu begrijpen waarom ik uw hooghartige houding niet erg op zijn plaats vond." „Ja. Ik kan alleen maar zeggen, dat als ik er ook maar het minste idee van had gehad, dat Bruce zo zou handelen, ik hem die inlichting nooit zou hebben gegeven. Het was de weide, waar het voor mij op aan kwam." „Het zou beter geweest zijn, indien u er wat rusti ger over had nagedacht. Het zou aanleiding hebben kunnen geven tot een hoop onplezierige praatjes over u en uw vader." „Hetgeen de reden was, waarom u het allemaal stil hebt gehouden." „Ik dacht in de eerste plaats aan uw vader." „Ja, dat begrijp ik maar al te goed. Ik geloof ech ter, dat de naam van mijn vader, voor wat hem be treft, ieder idee van een onjuiste handelwijze zou heb ben uitgesloten." „Over het geheel genomen is de mensheid niet erg goedgelovig, wanneer het om motieven gaat. Maar en fin, dat is nu allemaal achter de rug." „Uw opinie over mij staat op een vrij laag niveau is het niet, dr. Deverel?, maar nu we niet langer werk gever en werknemer zijn, staan we als gelijken tegenover elkaar, en zou ik dat graag weten." „Waarom?" „Zuiver nieuwsgierigheid." „Ik houd er niet van om een oordeel te geven, wan neer ik daar niet officieel toe verplicht ben." „Dat Is niet waar. We geven allemaal wel eens een oordeel over andere mensen. Daar ontkomen we toch niet aan. behalve dan dat sommigen het met wat meer toegevendheid doen dan anderen. Ik vraag u al leen om er rond voor uit te komen." „Ik zie niet, in hoeverre mijn opinie er voor u op aan komt en in tegenstelling met zovelen van uw sek se heb ik er een hekel aan om een situatie uit te plui zen. Vergeet, wat er gebeurd is en laat het daarbij." „Het komt er voor mij op aan, mijnheer Deverel, omdat ik als oneerlijk beschouwd word. Het kan mij niets schelen of men mij schuldig bevindt aan leder mogelijk ander misdrijf en misschien verdien ik dat ook wel, maar een beschuldiging van oneerlijkheid gaat te ver. Dat heeft mij gestoken van het ogenblik af, dat u mij ontslagen hebt." „Als u zelf weet, dat u eerlijk bent en ik zei, dat het niet zo is, dan maakt dat mij tot leugenaar. Wat hindert u in die gevolgtrekking?" „Oh, doe er niet zo wetenschappelijk over!" barstte Celia los. „Dat één plus één twee is, weet ik waar achtig ook wel, maar denk er in 's hemelsnaam eens om, dat ik er net als andere mensen ook menselijke gevoelens op na houd." „Behalve ik dan. zoals u, naar ik geloof, al eens eerder te kennen hebt gegeven. U maakt uzelf gewoon weg overstuur met deze hele kwestie, is 't niet? Ik moest me eigenlijk gevleid voelen. Maar daar u er op staat mij in de rechterstoel te duwen, vraag ik me af of de zaak er mee afgedaan is als ik de be schuldiging van opzettelijke oneerlijkheid intrek en die vervang door: „een markante neiging om emoties de overhand te laten krijgen en overigens gezonde principes op een ogenblik te verdringen?" Er speelde een plagend glimlachje om zijn lippen, toen hij op haar neerkeek en zij werd zich bewust van een vriendschappelijkheid zijnerzijds, die voor haar nieuw was. „Er zijn." zei Deverel „een of twee andere zaken die mij gefrappeerd hebben." „Als daar zijn?" vroeg Celia, toen zij op de hoek bij de kersenboom bleven staan. „Een paar buitengewoon mooie benen! Maar dat weet u natuurlijk evengoed als ik. Goedenavond." (Wordt vervolgd) Duurtetoeslag. De staatssecretaris van Sociale Zaken heeft besloten, dat bij de toepassing van de aanvullende sociale voorzieningen voor werklozen en zelfstan digen (waaronder begrepen de beeldende kunstenaars) over 1958 eveneens een duur tetoeslag kan worden verstrekt van 10 cent per dag voor elk kind of gezinslid, waar voor kinder- of gezinsledenbijslag wordt ontvangen. Deze maatregel is ook van toepassing op de voorziening voor blinden. Federatie. In Den Haag is opgericht een internationale federatie van marga rinefabrikanten, waarbij Nederland, Bel gië, West-Duitsland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Engeland, Frankrijk, Italië en Zwitserland zijn aangesloten. Tot voor zitter is benoemd de Nederlander A. Bak ker, president van de Nederlandse Fede ratie van Margarinefabrikanten. Joodse schadeclaims. De stichting JOKOS (Joodse Kerkgenootschappen en Sociale Organisaties in Nederland voor Schadevergoedingsaangelegenheden) te Amsterdam deelt mede, dat de termijn voor indiening van schadeclaims op Duits land is verlengd. Aanvragen van formu lieren via een notaris-kantoor moet uiter lijk geschieden vóór 15 mei 1958. Het te rugzenden wan ingevulde formulieren aan het kantoor van de stichting moet plaats hebben vóór 1 juni 1958. ADVERTENTIE Bij het uitzoeken van een cadeau bij slaagt u altijd zo De kleine zaak met de grootste keuze Grote Houtstr. 49, Tel. 20049, Haarlem DONDERDAG 17 APRIL Concertgebouw: Het mannenkoor „Cae- cilia" geeft een concert o.l.v. Anton de Beer, 20 uur. Minerva Theater: Gezelschap Johan Kaart met „Potasch, Perlemoer en de Pe kinees", 20.15 uur. Frans Halsmuseum: Avondopenstelling met verlicht interieur en oude muziek, 20.30—21.30 uur. TENTOONSTELLINGEN Vleeshal: Benelux-Fotosalon 1317.30 en 19.30—22.00 uur. FILMS Cinema Palace: „De grote bluf", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Geen liefde duurt eeuwig", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Lido-thcater: „Cavaleria Rusticana", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Luxor-theater: „Slacht offers van het trottoir", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Rembrandt-theater: „Peyton Place", 18 jr., 19.30 uur. Roxy-theater: „Dwars door de bloedvallei", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio-theater: „De lord, de lady en de butler", a.l., 19 en 21.15 uur. DIVERSEN Nassauplein 8: Voor de vereniging Theo- sofia spreekt mevr. dra. C. Keus over „De Graal", 20 uur. VRIJDAG 18 APRIL Concertgebouw: Een concert door het Italiaanse Strijkorkest „Angelicum" o.l.v. Aladar Janes, 20 uur. Concertgebouw: Eerste avond vocale- cyclus door Alida Rebeira, 20 uur. Frans Halsmuseum: Avondopenstelling met verlicht interieur en oude muziek 20.30—21.30 uur. De Vleeshal: Internationaal Poppenthe ater van .Tan Nelissen, 20.30 en 21.30 uur (bovenzaal). TENTOONSTELLINGEN Vleeshal: Benelux-Fotosalon 1317.30 en 19.3022 uur. FILMS Cinema Palace: „Het vlees is zwak", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur; Frans Hals theater: „Een man kwam terug", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido-theater: „Sa- yonara", 14 jr., 14, 18.30 en 21.15 uur. Luxor-theater: „En schiep de vrouw", 18 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Rembrandt-theater: „Quo Vadis", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 u. Roxy-theater: „Mohawk", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio-theater: „De lord. de lady en de butler", a.l., 14.15, 19 en 21.15 uur. Minerva-theater: „Dwars door Parijs", 14 jr., 20.15 uur. DIVERSEN Nassauplein 8: Voor de vereniging Theo- sofia spreekt mevr. dra. C. Keus over „De Graal", 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 7