Uitgaan in Haarlem zauGtR- Orgelbespeling door Piet Kee Sartre's „HUIS CLOS" als film 17 toneel muziek diversen amateurtoneel tentoonstellingen LEZEN EN LATEN LEZEN IS NOG ZO HÉÉRLIJK JONG, ZO ÉCHT EEN BLAD VAN DÉZE TIJD v*r^r£n' I Bedrijfspensioenfonds in nieuw gebouw Moeder hield kindje in teil met kokend water Een Nederlands woud in Israel Dr. Drees ontvangt het eerste certificaat Gezonken baggermolen gelicht Textielschool voor middenkader p. W. Franse Wat is een autoscooter? DONDERDAG 17 APRIL 1958 Zaterdag 19 april, Stadsschouwburg, 20 uur: „Amphitryon" van Max Croiset wordt opgevoerd door de Haagse Co- medie onder regie van de schrijver, met Elisabeth Andersen, Guus Hermus en Cees Laseur. Jurriaan Andriessen com poneerde de muziek, mevrouw A. Noord- hoek Hegt ontwierp de decors. Zaterdag 19 april, Minerva, 20.15 uur: Onder auspiciën van de Heemsteedse Kunstkring geeft de toneelgroep „Thea ter" een voorstelling van „Ines de Cas tro" van Henry de Montherlant, onder regie van Elise Hoomans. Ellen Vogel vertolkt de titelrol. Verder: Richard Flink en Hans Culemans. De decors werden door Johan Greter ontworpen. Zondag 20 april, Stadsschouwburg, 20 uur: De Haagse Comedie geeft een voorstel ling van „Toontje heeft een paard ge tekend" van Lesley Storm. Cees Laseur regisseerde het stuk ter gelegenheid van het afscheid van Fie Carelsen en speelt een van de hoofdrollen. Andere mede werkenden aan dit stuk zijn: Elisabeth Andersen, Maria de Booy, Luc Lutz en Camille de Vries. Dinsdag 22 april, Rembrandt theater. 12.40- 13.20 uur: Pauzetheater: Veertig minuten ABC-cabaret onder leiding van Corrie Vonk. Woensdag 23 april, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Nieuw Nederlands Toneelge zelschap geeft een abonnementsvoorstel ling van „Bernadine" van Mary Chase, in bewerking en onder regie van Gerard Rekers. Medewerkenden aan dit stuk zijn onder meer: Andrea Domburg, Ger Smit, Frans Vasen, Jurg Molenaar en Betsy Smeets. Donderdag 24 april, Stadsschouwburg, 20 uur: Nogmaals geeft het Nieuw Neder lands Toneelgezelschap een abonne- mentsvoorsteling van „Bernadine" van Mary Chase onder regie van Gerard Rekers. We^nand Grijzen ontwierp de decors. Vrijdag 25 april, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep „Theater" met „Omzien en wrok" van John Osborne, in de ver taling van Anty Westerling en onder regie van Robert de Vries. De hoofd rollen worden vervuld door Kees Brusse, Bernard Droog en Anne-Marie Hey- ligers. Zaterdag 26 april, Stadsschouwburg, 20 uur: „De Boomgaard" van Robert Bolts wordt opgevoerd door Het Rotterdams Toneel, onder regie van Jan Teulings, die tevens een van de rollen speelt. An dere medewerkenden aan dit stuk zijn: Enny Meunier, Hans Kaart en Manfred de Graaf. Zondag 27 april, Stadsschouwburg, 20 uur: Nogmaals geeft Het Rotterdams Toneel een uitvoering van „De Boomgaard" van Robert Bolts, onder regie van Jan Teu lings, met behalve de bovengenoemden onder anderen: Ina van Faassen, Ria Vroomen en Wim Grelinger. Maandag 21 april, Concertgebouw, 20 uur: Het r.k. gemengd koor geeft onder lei ding van G. de Barbanson een concert. Soliste zal de alt Gré Donker zijn. Het programma vermeldt werken van Mo zart, Mendelssohn en Flipse. Dinsdag 22 april, Concertgebouw, 20.15 uur: Het Noordhollands Philharmonisch Orkest geeft onder leiding van Henri Arends het tweede concert in de Beet- hovencyclus. Solist in dit concert is de violist Ricardo Odnoposoff. Het pro gramma luidt: Ouverture Leonore II, Vioolconcert en zevende Symfonie. Woensdag 23 april, Concertgebouw, 20 uur: Het Haarlems Christelijk Mannenkoor geeft een operaconcert met medewer king van de coloratuursopraan Hanna Weyne, de bariton Bernard Kruisen, de meisjeskoren Juliana en Jubilate, uit Den Haag en de pianisten mejuffrouw Berthe Davelaar en Jopie Noordijk- Hoog. Er zullen onder meer fragmenten gezongen worden uit de opera's De To verfluit, De Parelvissers, De Vliegende Hollander en Een Midzomernachtdroom. Donderdag 24 april. Studio-theater, 12.40- 13.20 uur: Pauzetheater: Gedurende veertig minuten grammofoonplatencon- cert, met toelichting van de heer Jacques Moolenijzer. Donderdag 24 april, Grote Kerk, 1516 u.: Orgelbespeling door Piet Kee. Het pro- De jonge bariton Bernard Kruysen, geboren te Montreux, in Frankrijk op gevoed, leerling van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, werkt als solist mee aan het operaconcert dal op 23 april door Haarlems Christelijk Mannenkoor wordt gegeven. Naar aan leiding van zijn optreden bij een uit wisselingsconcert met het Conservato rium in Brussel verwierf hij bijzonder lovende besprekingen in de Belgische pers. gramma vermeldt werken van Couperin, Bach, Franck en Pasquini. Vrijdag 25 april, Concertgebouw, 20.15 uur: In de tweede avond van de vocale cyclus treedt de alt Annie Hermes op, aan de vleugel begeleid door Felix de Nobel. Op het programma staan werken van Schubert, Wolf, Duparc, Mul en Rönt gen vermeld. 'alerdag 19 april, St. Ravo, 20 uur: De Friese toneelvereniging „Gysbert Ja- picx" geeft een opvoering van „Amor op Amelón" van A. Meester de Vries. Zaterdag 19 april, hotel Landbouw (Hoofd dorp) 20 uur: De toneelvereniging „Ge zellig samenzijn" met: „Je kunt het niet kopen" van Maarten van Vught. Maandag 21 april, Stadsschouwburg, 20 uur: Het operettegezelschap „Diogé" geeft een voorstelling van „Duizend en één nacht" met muziek van Johan Strauss. Deze opvoering heeft nogmaals op dinsdag 22 april plaats. Zaterdag 26 april, „Hotel de Leeuwerik", 20 uur: De toneelgroep „Raffi" onder leiding van de heer Jacq. van Wesep, met „Klokslag negen" van Jack Popple- well. GELOOF EN WETENSCHAP Maandag 21 april, Brinkmann, 20 uur: Elise van GasterenMenagé Challa spreekt over: „Spanje en Mexico". De gitarist Pieter van der Staak zal het programma met muziek opluisteren. Tengevolge van een wijziging op last van de directie van de Nedeidandse Opera is de aanvangstijd van de opvoering van „Don Carlos" voor leden van „Geloof en Wetenschap" op zondag 20 april ver anderd in 1.30 uur. ANDERE BIJEENKOMSTEN Zondag 20 april, Gebouw Vrqz. Hervorm den, Jacobstraat 6: Anton Marco, de vroegere Amerikaanse operazanger, zingt in een Evangelisatie-samenkomst onder leiding van de Canadese predi kant, Rev. George Brucks met medewer king van de evangelisten J. Kits en A. A. Esmeyer. De zanger wordt begeleid door Hans van der Steen. Dinsdag 22 april, Brinkmann, 20 uur: Voor de Studievereniging voor Psychical Re search spreekt pater J. D. A. M. de Neyn van Hoogwerff over: „De x-esultaten van de klokproeven in de S.P.R." Woensdag 23 april, Concertgebouw, 20 u.: De Koninklijke vex-eniging „Oost en West" houdt een bijeenkomst, waarop enkele leerzame films vertoond zullen woi'den. Woensdag 23 april, Minerva, 19.30 uur: Leerlingen van het Marnixlyceum geven hun jaarlijkse toneelavond. Woensdag 23 april, Minerva, 19.30 uur: leerlingen van het Marnixlyceum geven hun jaai'lijkse toneelavond. Donderdag 24 april, Restaurant Lion d'Or, 20 uur: Het N.V.V. te Haarlem houdt een cursusavond, waarbij de heer A. van Biemen zal spreken over: „Menselijke verhoudingen in de bedrijven". Donderdag 24 april, gebouw Theosofia, Nassauplein 8: Voor de Theosofische ver. eniging spreekt ir. A. J. H. van Leeu wen over: „Waai-om de dood in ons be wustzijn is gekomen". Deze lezing zal op vrijdag 25 april herhaald worden. Donderdag 24 april, restaurant Boeken- roode: Voor het Comité „Levensvx-agen" zal de heer D. van der Meulen een lezing houden over het onderwerp: „Jezus en Mohammed". Donderdag 24 april, Concertgebouw, 10.30 17.30 uur: Algemene hoofdbestuurs vergadering van de Vereniging voor Huisvrouwen, waarbij om vier uur mejuffrouw M. Macintosh zal spreken over: „De verhouding tussen ouderen en jongeren". FILMVOORSTELLINGEN Rembrandt, zondag 20 april, 11 uur: Nog maals een voorstelling van „In het jachtgebied der haaien". Lido, zondag 20 april, 11 uur: Een voor stelling van „In de rimboe van Austra lië". en zaterdag 23-30 uur: Nachtvoox-- stelling van „Blackboard jungle", 18 ir. Studio, elke ochtend, 10, 11 en 12 uur: Een kleurenreportage van de reis van H.K.H. Prinses Bea'trix naar de West. Cinema Palace, donderdag 24 april, 19 en 21.15 uur: „Hoffmanns vertellingen", 14 jaar. Cruquiusmuseum: Historische stoomma chines en grote maquette van Nederland met waterstanden en' overzicht over stromingen februari 1953. Geopend dage lijks van 9—12.30 en van 13.30—16 uur. Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend donderdag van 10— 12.30 uur en van 13.30 17 uur en zondag van 14—17 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse School van de zestiende eeuw tot heden. Onder meer de meesterwerken van Frans Hals. Het museum is geopend op wei'kdagen van 1017 en op zon- en feestdagen van 1317 uur. Tot 18 mei een avondopenstelling, waax-bij interieur, binnenhof en stijlkamers vex-licht en vex-sierd ziin. Het geheel wordt opgeluis terd met oude muziek. Dagelijks geopend van 20.3022.30 uur. Teylermuseum: Schilderijen uit de negen tiende en 'wintigste eruw Tekeningen uit de Hollandse. Italiaanse en Franse school van de zestiende tot de twintigste eeuw. Fossielen, mineralen, natuurkun dige insti-umenten Geopend iedere werk- dag behalve maandag, van 11—15 uur. De eei'ste zondag van elke maand van 1315 uur. Bisschoppelijk museum. Jansstraat 78 Middeleeuwse en latere schilderijen, sculpturen, pax-amenten, kantwerk, hand schriften en munten. Geopend op werk dagen behalve maandag van 1017 uur, des zondags van 13—16 uur. Het Huis van Looy: Een tentoonstelling van werken van leden van het genoot schap „Kunst Zii Ons Doel". Een ere- zaal werd ingex-icht met werken van jhr. F. Toding van Berkhout ter ge legenheid van zijn 75ste verjaardag. Ge opend op werkdagen van 1012.30 en van 13.3017 uur. Zondags van 1417 uur; van 19 april tot 18 mei. Vleeshal: Internationaal Poppentheater Jan Nelissen van 20.3021.30 uur tot 19 april. Door de Stadsbibliotheek zijn de volgende boe ken aangeschaft. Romans: Caldwell, Nooit gewonnen, nooit ver loren, dl. 1: Claes, Studentenkosthuis „Bij Fien Janssens": Defresne, Het gehucht; Hackett, Reu zen van karton; Eennart. De ogen van Roosje; van Osstrom, Agatha Mwana Kajikoe; Langgasscv, Markische Argonautenfahrt; Müthel, Fiir dich blüht kein Baum; Lewis, The volcanoes above us; Pulvertaft, The thing desired; Bloch-Michel, La fuite en Egypte; Silone, II segreto di Luca. Populair wetenschappelijke boeken: Baden, De mens en zijn geluk; Banning, Moderne maatschap- pijproblemen, dl. 2; Forrest, Interpol; van Gelder en van Praag, Grondslagen van de handenarbeid; Freudenthal, Waarschijnlijkheid en statistiek; Colenbrander, De weg van het zien; Sternield, Ruimtevaart; van Praag, Spelenderwijs Spaans; Bomans. Op het vinkentouw; Platte Plastik; Vestdijk, Keurtroepen van Euterpe: Visser, 'n Fles Chianti, een ABC over zonnig Italië; Sluy- ser, Voordat ik het vergeet. ADVERTENTIE Dit is het geheim waarom al wat jong is en zich jong voelt, onweerstaanbaar aangetrokken wordt door dit fleurige blad met zijn hartverwarmende gezelligheid. Let de komende weken eens extra goed op MARGRIET met haar verrassende inhoud! Alléén MARGRIET kan zóveel bieden, want- MARGRIET is verreweg het grootste blad van Nederland. IS®*®3! Zoals men weet zijn de gemeentelijke orgelconcerten in de Grote Kerk te Haar lem weer begonnen. Deze maand hebben zij alleen plaats op donderdagmiddag van drie tot vier, van mei af bovendien ook op de dinsdagavond, van acht tot negen. Gistex-en was het Piet Kee, die met smaak en kunstvaardigheid het machtige oi-gel van Christiaan Müller bespeelde en daar bij een paar kax-akteristieke timbres te pas bracht, die veroordeeld zijn om uit het instrument verwijderd te worden, omdat zij niet oorspronkelijk tot de dispositie be- hooi-d hebben. Wij zullen ze even node mis sen als wij van harte de terugkeer zullen begroeten van de registers, die indertijd plaats moesten maken voor hun plaatsing. Want niet wat er ingebracht is, maar wat er uit verwijderd werd, heeft het orgel destijds verarmd. Piet Kee begon zijn bespeling met een in klare tinten gehouden Preludium en Fuga van Vincent Lübeck, waarna een Fantasie van Pachelbel ons de relatie tus sen muziek voor orgel en clavecimbel ter overweging kon geven. Piet Kee bleek de kunst te verstaan een strenge compositie van Anthonie van Noordt Variaties over Psalm 116 aantrekkelijk te vex-klanken. Daarna hebben wij een tot inkeer nodigen de fi-aaie interpretatie van een „Toccata" van Frescobaldi gehooi'd. Wat onder deze titel in de loop der tijden een soort „Moto perpetuo" geworden is, heeft niet altijd dit karakter gehad. Zo is de „Toccata" van Frescobaldi een contemplatief speel stuk, dat niet op virtuoos vertoon, maar op innige expressie ingesteld is. Met Bach's feestelijk klare Prelude en Fuga in C (II, 1) haalde Piet Kee ons üit die stille, mysterieuze mijmei-ing. Hij liet Nadat het Bedrijfspensioenfonds voor het Bloembollenbedx-ijf in 1930 was opge richt, werd het twee jaar later onderge- bi-acht in het gebouw van de Katholieke Landai'beidersbond St. Deus Dedit aan de Zaanenstx-aat in Haarlem. De groei van het fonds maakte het noodzakelijk, dat een eigen gebouw in gebx-uik werd geno men. Het kantoor verhuisde daai'om naar Frans Halsplein 5. Het nieuwe kantoor is een dezer dagen in gebx-uik genomen. Gis termiddag kregen vertegenwoordigers van werkgevers- en werknemersorgani saties, alsmede andex-e genodigden ondermeer was de Haarlemse wethouder W. F. Happé aanwezig gelegenheid het nieuwe kantoor te bezichtigen. Het pand is ingrijpend verbouwd en ge heel in moderne stijl aangekleed en inge richt. Het interieur vertoont een rijke schakering van kleuren, die tot een smaak vol geheel zijn gegroepeerd. Het geheel is doelmatig ingedeeld. Op de mui-en in de hall is een mozaïek van gekleurde steentjes aangebx-acht. Op de benedenvex-dieping zijn de boek houding en de afdeling pensioenen onder- gebx-acht. Op de eerste verdieping vindt men de afdeling premie-inning en beleg gingen. De voorzitter van het fonds, de heer Tom van Waveren, heeft voor de inrich ting zijn adviezen gegeven. Na de bezich tiging heeft hij in café-restaurant „Bol werk" op de van hem bekende spranke lende wijze over de ingebruikneming van het nieuwe pand gesproken en daarbij ge memoreerd, dat wijlen de heer A. J. Loer- akicer 28 jaar geleden in een zoldei-kamer in de Billitonstraat in Oud-Schoten het ini tiatief tot instelling van het fonds nam. De heer Van Waveren dankte de Katho lieke Landarbeidersbond, die 26 jaar aan het bedx'ijfspensioenfonds onderdak heeft verleend. De heer C. J. van de Ploeg, voorzitter van „St. Deus Dedit", zei dat zijn bond steeds met plezier huisvesting aan het fonds had verleend. Hij achtte aan de groei van het bedrijfspensioenfonds nog geen eind gekomen. „Ook met de voorzie ningen zijn we nog niet aan het eindpunt". Tenslotte bood hij de heer Van Waveren voor het nieuwe gebouw een ets aan. ons dit werk horen in een magistrale ver tolking. Vier koraalbewerkingen van Max Reger boeiden daarna door treffende con trastwerking en passende registratie. Ten slotte was het een aangename verrassing kennis te maken met een Partita over het Paaslied „Christus is opgestanden" van Willem Vogel, van welke variatiecyclus de onderdelen stuk voor stuk zeer interes sant zijn. Zij geven de interpreet heel wat kansen om zijn registratiekunst te tonen en geleidelijk breidt zich in het werk het harmonisch besef opmerkelijk uit. Naar het slot toe laat het virtuoze karakter zich sterk gelden. Piet Kee zorgde met de com positie van Willem Vogel v.oor een bril jant besluit van zijn donderdagmiddag concert. os. de Klerk In Culemborg heeft een vrouw een zoon tje van twintig maanden in een teil met kokend water gehouden. De kleine kreeg ernstige brandwonden aan het onder lichaam en is later in een ziekenhuis over leden. De moeder had het kind zelf naar het ziekenhuis gebracht en gezegd, dat het van een tafel in de teil was gevallen. Daar in dat geval het kind brandwonden over het gehele lichaam gekregen zou hebben, werd deze verklaring van de moeder niet erg ge loofwaardig geacht. De politie werd in de zaak gemengd en bij haar verhoor beken de de vrouw, dat zij door huwelijksmoei lijkheden tot haar daad was gekomen. •- Het echtpaar heeft 'nog een kindje van vier maanden. Gisteren is aan minister-president di. Drees het eerste certificaat voor het Ne derlandse woud in Israel overhandigd. Daarbij waren aanwezig de heren J. Elzas, voorzitter van de stichting Joods Natio naal Fonds, J. G. Bolle, algemeen commis saris voor Nederland van deze stichting, en S. Broekman, voorzitter van het comité tot viering van het tienjarig bestaan van Israel in Nederland. Bij de overhandiging van het certificaat sprak de heer Elzas de hoop uit dat dr. Drees aanwezig zou zijn bij de eerste boom planting voor dit Nederlandse woud, waar voor thans uit alle kringen der Nederlandse samenleving als blijk van sympathie met de jonge staat Israel giften worden ont vangen. Dr. Drees zegde dank voor dit eerste certificaat en bood de voorzitter van de stichting Joods Nationaal Fonds een bij drage aan voor de aankoop van een boom voor het Nederlandse woud in Israel. Dr. Drees hield een kort toespraakje waarin hij wees op de bewondering die hij heeft voor hetgeen in Isi-ael wordt verricht, een bewondering die door het gehele Neder landse volk wordt gedeeld. Het medeleven met de nieuwe staat is in ons land zeer sterk, zo zeide hij. omdat het Joodse volks deel een wezenlijk element is geweest in ons leven. Dr Drees hoopte dat het hem gegeven zou zijn aanwezig te zijn bij het planten van de eerste bomen voor het woud dat daar zal verrijzen in het Adulangebied nabij Jeruzalem. Stoffelijk overschot van machinist in het ruim gevonden De baggermolen „Eureka V" uit Slie- di-echt, die maandagmiddag in de mond van de vluchthaven te Zijpe kapseisde en zonk, is gisteren door een drijvende bok gelicht. Het stoffelijk overschot van de omgekomen machinist, de 64-jarige M. J. van den Boom, werd in het ruim aange troffen. Geopend te Enschede De commissaris der Koningin in de pro vincie Overijsel, ir. J. B. G. M. ridder de van der Schueren, heeft de uitgebreid tech nische textielschool te Enschede in ge bruik gesteld. Deze school die enig is in ons land, geeft een opleiding voor het mid denkader in de textielindustrie. De school, die met de modernste werk tuigen, zowel op het gebied der weverij als spinnerij, is uitgerust, is ingericht in een moderne, ruime fabriekshal. De school beschikt over een laboratorium, een af deling bakwerkerij en drie theorieloka len. De opleiding duurt twee jaar, waar na een jaar in de praktijk van de textiel industrie wordt doorgebracht. Behalve aan de technische vakken zal aandacht worden geschonken aan het personeelsbe leid. De behoefte aan dit onderwijs-insti- tuut, dat staat tussen de lagere textielvak- school en de hogere textielschool, is vijf jaar geleden in de praktijk naar voren gekomen. DAT HET DE SPEELFILMINDUSTRIE nog altijd mankeert aan voor de film ge schikte stof demonstreert ze vaker dan ons lief is. Toneel en literatuur zijn de grote leveranciers van onderwei-pen, die maar al te dikwijls in de filmbewerking hun afkomst niet verloochenen. Soms moet men tot de bevinding komen, dat onderwerpen, 'die het in de roman of op het toneel goed doen, voor de film totaal mislukken. Zij vragen een geëigende vorm. Wanneer dat de filmvorm niet is, kan de filmmaker er beter met zijn handen afblijven. Het zou de moeite lonen de relatie na te gaan, die er bestaat tussen een onderwerp en zijn wezen bepalende vorm. Uit de affiniteit en de mate van perfectie, waarin het zich openbaart, zal men af kunnen leiden, dat zijn uitdrukkingsvorm eigenlijk al bepaald werd bij het ontstaan in de scheppende geest. Zo zou men het kunnen verklaren waar om zo weinig romans bevredigend in film woi-den „vertaald", waarom zij als film nooit hun oorspronkelijke gedaante doen vergeten, die inhaerent aan hun aard is. De film vraagt een eigen ontstaan, een eigen denkwijze, een eigen verbeelding. De film vraagt even veel oorspx-onkelijk- heid als roman en toneel. De vraag echter naar speelfilms die overwegend in- dustrieprodukten zijn bederft de moge lijkheid van de ontwikkeling ener auto nome filmkunst. Men levert films aan de lo'pende band. De theaters moeten gevuld wor den, de studio's van werk voorzien. Al lerlei factoren spannen samen om het de filmkunst moeilijk te maken zichzelf te zijn. Alleen op het terrein van de docu mentaire heerst een rijk en vruchtbaar leven. IK MOEST HIERAAN DENKEN nadat ik een voorstelling had bijgewoond van de Franse film „Huis clos", vervaardigd naar het toneelstuk van Sartre. Sterk spreekt hier het verschil tussen film en toneel, het verschil in vormgeving, in inhoud bepa lende vorm. Wat op het toneel alleen al werking krijgt door de dimensie, welke wij met diepte aanduiden, is ten enenmale afwezig bij de film, die de diepte hoog stens kan suggei'eren. Een tweede factor is de tijd. Op het toneel heerst het nu, het momentane, het ogenblikkelijke. De film is vex-leden tijd, het gebeui'de, het vastgelegde. Diepte en tijd worden even wel overwonnen door de beweging, die de kracht heeft ons de dingen te doen ei-vax-en als nu gebeurende en r-uimtelijk wei-kende. Het is de beweging van het beeld en de beweging in het beeld, die deze suggestie oproepen. Wanneer echter die beweging niet voortkom.t uit de inner lijke bewogenheid van de maker roept zij ook niet in ons op wat hij beoogt. En dat is het geval met Huis Clos, dat in de film- vei-sie geen enkele maal de beklemming geeft van een ontmoeting met de grote vragen van leven en dood. Het gevoel voor ruimte en tijd spreekt nergens zo sterk aan als bij de ontmoeting met wat ligt achter dit leven, het hierna maals, de dood. Is het dan ook toevallig, dat Sax-tx-e van „Huis Clos" een toneelstuk maakte? En nu de film. In de filmbe werking van Huis Clos ziet men in de Een scène uit de film „Huis Clos". aanvang een aantal mensen een lift be- tx-eden, waarmee zij in snelle vaart omlaag worden gevoerd. Het merkwaardige echter is, dat men helemaal niet de indruk krijgt dat ze omlaag gaan. Men denkt juist naar omhoog. Ze blijken terechtgekomen in wat Sartre schetst als de hel. Ze komen in een kamer, waarin slechts één venster is. Men ziet achter dit venster de nevelen kolkend voorbijzwieren. Weer ervaax-t men dit ver blijf als bovenaards. Dat zijn slechts twee dingen in de film, die al meteen haar zwakheid blootleggen. Ze suggereert ver keert. Ze probeert met haar middelen te doen wat het toneel niet kan en ze gebruikt die middelen onjuist. Later blijkt het venster in de kamer uitzicht te bieden op het doen en laten van de nabestaanden der tot de hel vei'doemden, die vrienden en vex-wanten zien verschijnen op het moment, dat deze aan de gestorvenen denken. Dat is indrukwekkend zolang het venster zelf in het beeld blijft. Maar om dat de film de mogelijkheid heeft de grenzen te overschrijden laat ze het venster al gauw dienen als filmdoek en weg is de illusie. We verlaten immers de hel en nemen afstand van de ongelukkigen. Al weer een misgreep dus van de film, die het toneel probeert te overtreffen met de filmvorm en vergeet dat de kracht van het toneelstuk ook hierin schuilt dat het gebonden blijft aan een en dezelfde plaats, die het niet kan verlaten tenzij bij changement van het décor. Op zulke mo menten beseft men hoezeer de geëigende vorm van het toneel door de film wordt misverstaan en hoe arm de film is, wan neer ze het toneel met haar middelen tracht te overtroeven zonder het begrip voor de eigen aard van de middelen. Ook het slot van Huis Clos doet dat nog eens ervaren. Met grote snelheid vex-wijdert de camera zich dan van de hellekamer en laat haar onder zich, terwijl de dramatis personae vechten en twisten. De uitwer king is bepaald komisch. De aanblik wordt ridicuul door de snelheid waarmee het tafereel aan ons oog wordt onttrokken. De gesignaleerde misgrepen had de re- gisseuze van „Huis Clos", Jacqueline Aubry, nooit mogen tolei-ex-en. Toch heeft de film nog inzoverre waarde als men er in ge confronteerd wordt met een probleem, dat goed is om te overdenken. Natuurlijk is dat meer de kracht van Sartres probleem stelling dan van de film zelf, die het origineel het toneelstuk niét kan evenaren. Er komt zeker intelligentie aan te pas. Het vak der filmmakerij wordt in Frankrijk serieus beoefend. Maar een ver keerd toegepaste intelligentie is niet wat men verlangt. En dat constateert men dan met spijt. Wat is het verschil tussen een scooter, een autoscooter en een auto? Deze vx-aag was actueel voor het Delftse kantonge recht, waar een Haagse loodgieter zich te verantwoorden had omdat hij had gereden met een autoscooter zonder in het bezit te zijn van een rijbewijs voor auto's. De verdachte toonde een folder van de firma, welke de autoscooters verkoopt. Hierin wordt gezegd, dat men deze voertuigen mag besturen als men in het bezit is van het rijbewijs voor een motorfiets. De kantonrechter dacht er anders over. Hij bekeek de afbeelding en zei: „Er zit ten vier wielen onder, dus is het een auto". De verdachte had echter inlichtingen in gewonnen bij de Haagse verkeerspolitie. Die had verteld, dat het ging om de wiel- omtrek. Deze bepaalde of men met een scooter of een auto te doen had. „Dat is een geheel nieuwe opvatting", vond de kantonrechter. Hij besloot daar om de zaak voor onbepaalde tijd aan te houden om een technisch rapport van de verkeerspolitie te kunnen inwinnen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 19