Horen en zien
UW NAAIMACHINE
Zoon van elf - schildert zelf - met gemak en CETALAC
MARCHWOOD
Koninklijk mannenkoor „Caecilia"
op zoek naar een nieuw geluid
Agenda voor
Haarlem
De Kroon van Koning Pompodilio IV
4
radio felev4$j$m
AANKONDIGINGEN EN
NABESCIioft#fcEI^S
Zingen en zeilen
Programma s over Israel
Particuliere televisie-
steunzendertjes zijn
verboden
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
Taxichauffeur verbetert
televisie-ontvangst
in Den Helder
Ruimtelijke weergave van
grammofoonplaten
Nederlands Kamerorkest
naar Joegoslavië
Bussen 's avonds leeg
door televisie
PLASTICVERF
van Ceta-Bfiver
Schouwburgdirecties
pleiten voor subsidie aan
Ballet der Lage Landen
Kampioenroker hield pijp
bijna twee uur brandende
ONS VERVOLGVERHAAL
DOOR IRIS BROMIGE
Minister opende nieuw
telefoonkantoor in
Leeuwarden
Programmawijziging bij
Holland-Festival
Kerkelijk Nieuws
VRIJDAG 18 APRIL 1958
y-:y ;|x;:-
Uit eigen waarneming kunnen wij thans
mededelen, dat Johnny Ray, de populai
re Amerikaanse crooner, tijdens het zin
gen van het bekende lied „Cry" beslist
niet huilt, zoals men ons zo vaak heeft wil
len doen geloven. Gisteravond verscheen
hij namelijk gepresenteerd door de
AVRO op het televisiescherm en we heb
ben er scherp op gelet. Drie kwartier
lang. En we kónden er goed op letten, om
dat regisseur Ger Lugtenburg terecht van
het standpunt was uitgegaan, dat het ge
zicht van Johnny tijdens het zingen en
schreeuwen van de niet minder dan vijf
tien liedjes het belangrijkst was. Steeds
weer verscheen het in het beeld en steeds
ook kreeg Johnny het warmer. Maar hij
hield dapper vol, veroverde het enthou
siaste publiek met „Just walking in the
rain", en „Yes tonight Josephine," met
„Such a night" en natuurlijk „Cry" en
was kennelijk blij toen het karwei er op
zat. De meeste bewondering hadden wij
echter voor de technici, die er in slaagden
het enorme volume van Johnny's stem
binnen de perken te houden.
Dit op de film vastgelegd optreden werd
voorafgegaan door Sportpanorama, het
onderhoudende programma van Siebe van
der Zee, met onder meer een uitstekende
reportage over de komende Varsity en de
training van de wedstrijdzeilers. De avond
werd besloten met de laatste uitzending
in de serie „Is dit ook uw probleem?" on
der leiding van dr. J. van der Grient.
Beeldschermer
Naar aanleiding van het tienjarig be
staan van de staat Israel is Jan van Her
pen, hoofd van de afdeling gesproken
woord van de A.V.R.O., twee maanden
geleden naar Israel geweest om materiaal
te verzamelen voor enkele programma's,
die op 20 en 27 april en op 8 mei zullen
worden uitgezonden.
ADVERTENTIE
Waarom neemt de
RENAULT-verkoop steeds toe?
1. Lage aanschaffingsprijs. 2. Lage onder
houdskosten en benz.verbruik. 3. Minimum
wegenbelast. 4. Prachtige wegligging (Veilig;)
Geheel vrijblijvend nadere inlichtingen bn
GARAGE DEN HOUT
De centrale directie der P.T.T. deelt
mede, dat de laatste tijd door particulie
ren-in enkele plaatsen (Deventer en Den
Helder) proefnemingen zijn gedaan die ten
doel hebben in bepaalde gebieden de ont
vangst van Nederlandse of buitenlandse
tv-zenders te verbeteren. Ook P.T.T. houdt
zich hiermee bezig. Aan dit vraagstuk zijn
echter behalve technische ook andere pro
blemen verbonden, onder meer het feit dat
men voor plaatselijke of regionale heruit
zendingen gebruik moet maken van golf
lengten, waaromtrent P.T.T. internationaal
aan bepaalde afspraken gebonden is. Het
plan, om het gehele land een goede ont
vangst van de nationale tv-programma s
te verzekeren, is in uitvoering. Thans zijn
de tv-zenders Lopik, Goes, Mierlo (later
Roermond) en Irnsum (later Smilde) in
bedrijf, Markelo volgt in de loop van dit
jaar. Tevens bestaat het plan voor een
aanzienlijke versterking van de Lopik-
zender. Pas na het gereedkomen van het
gehele tv-zendernet kan worden nagegaan
waar nog zwakke plekken zijn, waarvoor
een bijzondere oplossing nodig zou zijn.
Plaatselijke heruitzending van tv-sig-
nalen door particulieren is in strijd met de
wet en kan daarom niet worden toege
staan.
HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gewijde muz.
7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. S.lo
Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.15 Hongaarse kamermuziek. 10.30 Ben je
zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00
Middagklok - noodklok. 12.03 Metropole orkest,
klein koor en soliste. (12.3012.33 Land- en tuin-
bouwmeded.). 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en
Kathol, nieuws. 13.20 Platennieuws. 13.30 Lucht
machtkapel. 14.00 Voor de jeugd. 14.20 Engelse
les. 14.40 Boekbespr. 14.50 Gram. 14.55 Harmonie-
ork. 15.15 Kroniek van letteren en kunsten. 15.40
Lichte muz. 16.00 Voor de jeugd. 16.50 Gregoriaan
se zang. 17.20 Sportpraatje. 17.30 Amateursprogr,
17 45 Lichte muz. 18.00 Journalistiek weekoverz.
18.10 Gram. 18.15 Parlementair overzicht. 18.25
Strijkork. 18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10
Comm. 19.15 Radio-philharm. ork. en solist. 20.10
Lichtbaken. 20.25 Act. 20.40 Gevar. progr. 22.10
Lichte muz. 22.35 Wij luiden de zondag in. Daar
na: Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15
Nieuws in Esperanto. 23.22-24.00 Nouveautés.
HILVERSUM n 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Voor de vrouw. VPRO:
10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgen
wijding. VARA: 10.20 Strijksextet. 10.50 Buitcnl.
overz. 11.05 Politiek cabaret. 11.35 Twee violen.
12.00 Promenade-ork. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12 33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 V.ARA-Varia. 13.20
Harmonie-ork. 13.45 Sportpraatje. 14.00 Voor de
jeugd. 14.35 Lichte muziek. 15.00 Boekenwijsheid.
15.20 Koorzang. 15.35 Fries progr. 16.00 Concert-
gebouwork. 16.50 Wenkend perspectief, caus. 17.05
Lachte muz. 17.30 Weekjournaal. 18.00 Nieuws en
comm. 18.20 Amus.muz. 18.45 Regeringsuitz.At
lantisch allerlei. Een en ander over de 15 landen,
aangesloten bij het Atlantisch Pact. 19.00 Artis
tieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, caus.
19.40 Ben Goerion. gesproken portret. 19.55 Deze
week. caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Waar gaan
wij heen20.13 Gevar. progr. 21.45 Soc. comm.
22.00 Opsporing verzocht, 22.30 De straat in de
mist, hoorsp. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.30—
24.00 Dansmuziek.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gesproken
aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 De Ra
dio-Almanak. 14.30 Gram. 15.15 Lichte muz. 15.45
Gram. 16.45 Eng. les. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklap
per en liturg, kal. 17.20 Liturgische zangen. 17.30
Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19 30
Caus. 20.00 Cabaret. 21.00 Gram. 21.15 Amus.-ork.
22 00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 22.45 Gram 23.00
Nieuws. 23.0524.00 Gram.
VOOR ZATERDAG
NTS: 16.55—17.45 Interland voetbalwedstrijd
Schotland—Engeland te Glasgow. VARA: 17.45
Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journaal en weer-
overz. KRO: 20.15 Vragenspel. 20.45 De geschiede
nis van de tekenfilm, filmdocumentaire. 21.30 Een
Wereld als Wiewer, TV-spel. 22.15 Einde.
Het voorjaarsconcert van het Koninklijk
Mannenkoor „Caecilia" werd uiteraard
door de Haarlemse vrienden van de man-
nenzang belangstellend tegemoet gezien.
Immers „Caecilia" is „op hoop van zegen"
een nieuwe periode van zijn bestaan be
gonnen en omzwaaien betekent onver
mijdelijk een kortere of langere crisis.
Het is een koud kunstje om „een nieuwe
lente, een nieuw geluid" te decreteren,
maar het ls lang niet eenvoudig om dit
slagwoord tot een overtuigend resultaat
te maken. Het begin van de nieuwe koers
is er en deze overgang is zelfs zeer goed
merkbaar. Er blijkt ook uit dat de nieuwe
dirigent, Anton de Beer, vat op zijn men
sen heeft en dat, wanneer de vonk van
hem uitgaat (wat in het bijzonder het ge
val was bij de vertolking van „Het stui
vende zand" van Kees Kef) hij het koor
tot een zeldzaam gave prestatie weet op te
wekken. Maar als die vonk van een sub
jectieve en innerlijk sterk bewogen inter
pretatie ontbreekt en ze liet, eerlijk
gezegd, nogal eens verstek gaan er
varen wij een discrepantie tussen goede
bedoeling en een onvolgroeid resultaat.
In jeugdige overmoed waagde Anton de
Beer zich aan een buitengewone eisen
stellende creatie van twee motetten van
Florent Schmitt, een „De Profundis" en
een hymne aan St. Nicolaas van Lotha
ringen.
Het zijn beide sterk bewogen en (ge
dragen door een briljante orgelpartij) rijk
uitgesponnen composities, die kenmerkend
zijn voor de robuuste en toch zeer ge
voelige natuur van deze Franse meester,
die men heus niet tot de modernen hoeft
te rekenen en wiens romantische aanleg
met een objectieve vertolking kwalijk ge-
De slechte televisieontvangst in Den
Helder is reeds lang een doorn in het oog
van de kijkers aldaar, die reeds een comi
té hebben gevormd om door bespreking
met de P.T.T. tot betere ontvangst te ge
raken. Wanneer de ontvangst niet zou ver
beteren werd een steun- of noodzender in
uitzicht gesteld, hetgeen echter een mil
joen gulden zou kosten.
De taxichauffeur G. Lamers meende ver
betering te kunnen bereiken door op de
vuurtoren een ontvanger te plaatsen en
het ontvangen beeld te relayeren. Dezer
dagen heeft hij op deze wijze voor het eerst
geëxperimenteerd en met gunstig gevolg.
Zonder zijn tussenkomst bleek de uitzen
ding alle feilen te vertonen, die men tot-
nutoe steeds kende, doch toen hij zijn re-
laiszender had ingeschakeld, werd het
beeld aanmerkelijk beter. Hij zal thans
zijn ervaringen aan de P.T.T. meedelen
en trachten de beschikking te krijgen
over een dertig meter lange mast, die hij
op de watertoren wil plaatsen en die ze
ker geen miljoen zal kosten.
Busdirecteur Utrecht:
diend is. Er was blijkbaar hard gewerkt
om deze stukken behoorlijk voor het pu
bliek te brengen en men kwam er ook, een
paar lichte inzinkingen daargelaten, vrij
goed doorheen. Maar eigenlijk kwam de
muziek, vocaal gezien, niet „uit de verf".
De uitvoering wekte respect voor de mo
gelijkheden van het koor, doch de geest
die de klank moet doen leven en het
uitbalanceren van de partijen, dat het
geheel in een zinrijk evenwicht moet
brengen, hebben we doorlopend gemist.
Toch zal de ervaring met deze krachttoer
zijn nut wel opgeleverd hebben voor
„Caecilia" en ik mag lijden, dat wij de
motetten van Florent Schmitt bij gelegen
heid opnieuw te horen krijgen, maar dan
bezonken en bezield. Over de vertolking
van de orgelpartij door Piet Halsema kan
met lof worden gewaagd. Het „Vcni Crea
tor" van Diepenbrock werd door het koor
beschaafd verklankt. Het evenwicht tus
sen orgel en koor was echter weinig over
tuigend. Waar de twee elementen zo inten
sief samengaan als bij Diepenbrock het
geval is, kan niet genoeg zorg besteed
worden om dit équilibre te bereiken, maar
het is te begrijpen dat men er de tijd en
de gelegenheid voor mist.
In de twee Russische nummers van het
programma kwamen de benijdenswaar
dige klankkwaliteiten van „Caecilia" gun
stig tot hun recht. De gereciteerde pas
sages van het tweede stuk stel ik mij
echter wat soepeler vooi\ En van de drie
koorliederen op Nederlandse tekst stak de
vertolking van „Het stuivende zand" van
Kees Kef hoog boven die der beide ande
re uit en niet alleen boven deze num
mers, maar ook boven alle andere koor
werken van het programma. Hier consta
teerden wij een delicate detailwerking, een
zeldzaam klankevenwicht, een volkomen
beheersing van de stof, die dan bovendien
bezield werd door de levenmakende
„vonk". Alles te zamen genoeg om er met
succes op voort te bouwen.
Medewerking werd aan het concert dooi
de sopraan Corry Bijster en de reeds ge
noemde organist Piet Halsema verleend.
Dit verschafte ons het luistergenot der
vertolking van vier prachtige zangstuk
ken, waaronder het meesterlijke „Magna
res" van Hendrik Andriessen en de „Ber
ceuse" van Diepenbrock, van welk laatst
genoemde lied de obligate cellopartij door
Piet Halsema handig in de begeleiding
verwerkt werd. Vier liederen van Richard
Strauss, door Halsema aan de piano keu
rig begeleid, lieten ons tevens Corry Bijs
ter als een zangeres op de middaghoogte
van haar kunnen waarderen.
In het begin van de avond herdacht het
koor zijn overleden voorzitter W. J. P. van
Ham met het zingen van „Grabgesang"
van Flemming.
Jos. de Klerk
Een Amsterdamse firma op het gebied
van weergave-techniek heeft een totaal
nieuw opname- en weergave-techniek van
grammofoonplaten ontwikkeld. Deze „ste-
reofonische" weergave van speciaal op
genomen grammofoonplaten houdt in, dat
twee „signalen" (geluidstrillingen) gelijk
tijdig in een groef van de grammofoon
plaat kunnen worden vastgelegd. Dit be
tekent dat men de ruimtelijke weergave
nog meer heeft geperfectioneerd, zodat
men de te onderscheiden instrumenten en
eventuele vociale solisten als het ware in
het vertrek, waarin de weergave plaats
vindt, kan lokaliseren. Het geheim zit in
een nieuw element, dat in de opname
snijkop alsmede in de afspeelpickup wordt
geplaatst, waar door twee microfoons of
twee groepen van microfoons bij de opna
me twee verschillende klankgroepen in
de groeve van de plaat worden vastge
legd. De twee signalen worden bij het af
spelen van de plaat weer gescheiden
weergegeven via twee versterkers en luid
sprekers of luidsprekersgroepen. Het is
mogelijk deze stereofonische elementen in
een aantal bestaande pickup-installaties
van verschillende makelij in te bouwen.
Men kan zonder bezwaar, aldus een woord
voerder van de firma, deze stereofonische
afspeelapparatuur gebruiken met de nor
male platen. De stereofonische platen,
waar men dus uitsluitend stereofonisch
mee kan luisteren, zullen nog dit jaar in
de handel komen. Deze platen kunnen ook
met een gewone afspeelapparatuur wor
den gebruikt, doch dan mist men het ste
reofonische effect.
ADVERTENTIE
staat bij KUIPERS in de
Kleine Houtstraat 112 - Haarlem - Tel. 11142
Dinsdag 29 april zal het Nederlands Ka
merorkest onder leiding van Szymon Gold
berg een concert geven in de Salie Gaveau
te Parijs, georganiseerd door de Société
Philharmonique en plaatshebbend onder
auspiciën van de Association Franqaise
d'Action Artistique.
Op 17 mei vertrekt het Nederlands Ka
merorkest naar Joegoslavië voor een
aantal concerten in Ljubljana, Zagreb en
Beograd, georganiseerd in samenwerking
met het Nederlands Instituut voor Inter
nationale Culturele Betrekkingen.
Een uitnodiging tot het geven van een
drietal concerten tijdens het festival voor
kamermuziek te Bordeaux kon wegens
tijdsgebrek niet worden aangenomen.
In de zomerdienstregeling, die het ge
meentelijk busbedrijf in Utrecht op 4 mei
invoert, heeft men door een ingrijpende
wijziging van het lijnensysteem een gro
tere frequentie verkregen. Tal van lijnen
lopen over grote gedeelten van het tra
ject in de binnenstad parallel, waardoor
een vijfminutendienst is verkregen. In de
avonduren wordt echter de frequentie te
ruggebracht wegens een duidelijke ver
mindering van het aantal passagiers. Dc
oorzaak hiervan is volgens de directer;
van het gemeentelijke vervoerbedrijf de
televisie. Volgens de directeur is de in
vloed van televisie bij streekvervoerson-
dernemingen zelfs nog groter. Daar con
stateert men in de avonduren een vermin
dering van 15 tot 20 percent van het nor
maal aantal- passagiers.
Dinsdagmiddag heejt de burgemeester
van Hilversum, de heer J. J. G. Boot,
de onderscheidingen uitgereikt, uitge
loofd door het blad „Goede ontvangst"
voor de beste televisie-prestaties van
sie-Oscars'
1957. V.l.n.r. Gijs Stappershoe(regie),
Wim lbo (amusement-groepprestatie),
Kees Brusse (persoonlijke prestatie) en
Tom Manders (persoonlijke amuse
mentsprestatie) ontvangen de „Televi-
A.DVERTENTIE
Koning Pompodilio keek overal rond in zijn slaapvertrek; maar nergens was de
kroon te zien. Toen riep hij luid om zijn lakeien.
Dadelijk kwamen die bedienden aangesneld, met verschrikte gezichten. Toen de
koning zei, dat zijn gouden kroon verdwenen was, verbleekten de lakeien, want zoiets
was nog nooit voorgekomen.
„Ik heb mijn kroon gisteravond op zijn gewone plaats op de stoel gelegd, ik weet het
zeker!", zei koning Pompodilio. „En nu is-ie weg!" 1213
De Vereniging van Schouwburgdirec
ties heeft ongeveer een week geleden
zo wordt ons thans medegedeeld zich
schriftelijk gewend tot de staatssecretaris
van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap
pen, het bestuur van de gemeente Am
sterdam, de Raad voor de Kunst en de Am
sterdamse Kunstraad.
In die brief zegt de vereniging „een lans
te willen breken voor het Ballet der Lage
Landen, hoewel men zich niet ontveinst,
dat het nemen van beslissingen over het
toekennen van subsidies niet eenvoudig
zal zijn". Het genoemde balletgezelschap
heeft, aldus de vereniging, elf jaar hard
gewerkt, grote belangstelling van publiek
ondervonden en bij de schouwburgdirec
ties een behoorlijke goodwill verkregen.
Het voortbestaan van het Ballet der Lage
Landen zou zeer worden toegejuicht, zo
besluit de vereniging haar verzoek om de
subsidieaanvragen in welwillende over
weging te nemen. De vereniging acht
het van z^er groot belang uit gezonde
concurrentie-overwegingen in Nederland
twee balletgroepen te doen blijven be
staan.
y r> i - Pi-'f i. "j-
DE IDEALE
OVERHEMD-BOORD
Dat is de oronized boord van
Kerko's „Espresso" shirts.
Door zijn versterkte punten,
zijn speciale voering blijft
deze boord volle 16 uur per
dag keurig glad zitten.
Slechts f 18.50.
De heer Leon Packbiers uit Maastricht,
lid van de Maastrichtse pijprokersclub „Het
Piepeköpke", die al eens eerder opvallende
pijprookprestaties leverde, heeft het woens
dagavond te Maastricht in de ontspanning
„In den ouden vogel struys" aan het Vrijt
hof te Maastricht opgenomen tegen de heer
W. H. Sino, lid van de pijprokersclub „De
Voortrekkers" uit Den Haag. De heer Sino
was door Maastricht uitgedaagd; hij is in
het bezit van de Europese titel, die de
Haagse pijproker vorig jaar in Essen wist
te behalen met een tijd van 96.8 minuten.
De heer Packbiers, die op een clubavond
onder wedstrijdvoorschrift al eens een pijp
van 106.5 minuut had „gemaakt", slaagde
er woensdagavond in zijn, volgens wed
strijdreglement correct gevulde pijp, pre
cies 111 minuten brandend te houden. De
heer Sino verbeterde zijnerzijds weliswaar
zijn kampioensrecordtijd met plusminus
vier minuten tot 101.5 minuut, maar de
Maastrichtenaar rookte daarna nog bijna
tien minuten langer door onder de voel
bare spanning van zijn clubgenoten. De
heer Packbiers kreeg met deze prestatie,
behalve de Europese titel, ook een door
de gemeente Maastricht ter beschikking
gestelde zilveren medaille.
31. Grote bruine ogen waren blijkbaar niet het enige wat
hij opmerkte. Zij zag hem de laan oversteken en om
de hoek verdwijnen. Het was nu december. De vorst
markeerde ieder grassprietje en ieder blad in de tuin.
De nieuwe aanplant van bomen, die de tuin moest af
schermen, zag er erg teer uit en de vorst gaf een
streng uiterlijk aan de bladeren van de cypressen, die
nog geen meter hoog waren. De paardenkastanjes er
achter zagen er een beetje steviger uit, maar de zil
verberken schenen te zwak om zelfs een zachte
zuidwestenwind te kunnen weerstaan.
Een deel van de begroeiing, die het laboratorium
aan het einde van de weide markeerde, was al weg
gekapt, de plaatsen, waar de gebouwtjes zouden ko
men te staan, waren al uitgezet en van enkele wa
ren de fundamenten al gelegd. Celia had begrepen,
dat de gebouwen, die op de weide zouden worden op
gericht. voornamelijk bestemd zouden zijn voor op
slagplaats en voor de administratie, waarop in de hui
dige gebouwen meer ruimte zou komen voor labora
toria. Zij had gehoord, dat de eik gespaard zou wor
den. Een hoop planken, bergen zand en ander materi
aal was aan het einde van de weide zichtbaar en
het geheel begon het deprimerende aanzien te krijgen
van land, dat gebruikt wordt voor legermanoeuvres.
Celia herinnerde zich de zonnige uren, die zij met
de kinderen van Rusper had doorgebracht met spelen
in het lange gras en de bosjes en het slepen van etens
waren naar de eik, die altijd hun basis was geweest.
Ze hadden er gepraat en geargumenteerd, gespeeld
en bloemen geplukt, terwijl Beryl de baas over hen
speelde en Martin, die veel jonger was, altijd ach
teraan kwam en onveranderlijk in moeilijkheden raak
te. Zij en Margaret hadden alle mogelijke soorten wil
de bloemen verzameld, die in de weide groeiden en
ze gedroogd en in een schrift geplakt met een om
schrijving als zij ze konden identificeren. Zij kon zich
niet herinneren, hoeveel het er wel geweest waren,
maar het was een zeer grote collectie.
Als zij aan die lang vervlogen dagen dacht, leken ze
altijd zonnig alsof het in die zomers nooit geregend
had. Maar de herinnering spiegelt ons gewoonlijk al
leen de gelukkige uren voor, terwijl toch ook haar kin
derjaren moeilijkheden, vrees en een zekere mate van
verdriet moesten hebben gekend.
Toen zij zich omkeerde en door de tuin terug liep,
vroeg zij zich met enige bitterheid af, of zij zich vast
klampte aan een wereld die misschien nooit bestaan
had, behalve dan in haar verbeelding. Gedurende de
oorlogsjaren had zij Marchwood, en haar leven daar,
als een droom van volmaaktheid beschouwd. Bedroog
zij zichzelf daarmee? Wat was de werkelijkheid? Wa
ren dat in beslag nemen van de weide en de hebzucht
van Tom Bruce symptomen van een hardere werke
lijkheid? Margaret had onlangs eens tegen haar ge
zegd, dat zij slechts één kant van het familieleven
van de Ruspers zag en dat de spanningen in de fa
miliekring in die na-oorlogse jaren een zeer drukken
de realiteit waren. Misschien had zij ook hen door een
te roze bril bekeken. In haar verlangen om zich tegen
verandering te verzetten en zich aan het verleden vast
te klampen, zag zij de dingen misschien niet zoals
zij waren.
Zelfs in die ellendige geschiedenis met Deverel was
zij het in hart en geest niet met zichzelf eens. Een
deel van haar had een geweldige hekel aan hem en
een ander deel van haar was zich bewust van een
aantrekkingskracht, die zij met geen mogelijkheid van
zich af kon zetten. In haar pogingen om zich goed in
haar nieuwe baan in te verken was zij er in geslaagd
Deverel tot achter in haar bewustzijn terug te drin
gen, maar af en toe kwam hij ondanks haar streven
toch weer naar voren en was zij nog niets nader toe
aan haar pogingen om haar gevoelens tegenover hem
te analyseren. Betreffende zijn gevoelens tegenover
haar verkeerde zij geenszins in twijfel.
Om haar onplezierige stemming op deze zonnige
decembermorgen kwijt te raken, ging zij onmiddel
lijk na het ontbijt met Gay een wandeling maken.
Zij liep om de boerderij van Bruce heen en stak de
weg over naar een stuk open land, waarbij Gay haar
met vrolijke sprongen voor ging. Om een bosje heen
lopend zag zij twee mannen, van wie er een verdiept
was in de voorbereidende bewegingen een golfbal te
slaan. Bij het gezicht van het tweed-jasje en de grij
ze flanellen broek van de golfspeler fronste zij de
wenkbrauwen. Die figuur zou zij overal herkend heb
ben. Celia had nooit kunnen begrijpen, dat 't zo'n
eeuwige tijd moest duren voordat zo'n kleine bal een
mep kreeg, maar golf had haar nooit aangetrokken.
Eeindelijk zag zij de golfstick omhoog gaan, maar
op datzelfde moment pikte Gay de golfbal op en ging
er mee vandoor. Het moest natuurlijk weer net Deverel
betreffen, dacht Celia wanhopig. Deverels metgezel,
dr. Bride, glimlachte jn wuifde naar haar. Hij nam
zijn golfspel blijkbaar niet al te ernstig op. Celia nam
Gay, die inmiddels teruggekomen was, de bal uit de
bek en wierp die Deverel toe. Deze knikte even in
antwoord op haar koele: „Spijt me", en gaf onmid
dellijk weer al zijn aandacht aan het spel. Celia nam
Gay aan. de lijn en wandelde verder.
Zij stak de weg naar Elton over, liep om het cricket-
veld heen en langs de rij olmen tot de herberg, waar
na zij Barberry Hill begon te beklimmen. Het scheen
die morgen haar lot te zijn om vreemden te ontmoe
ten, want ongeveer halfweg de heuvel vond zij Ian
Deverel op een boomstam zitten, terwijl hij een siga
ret rookte en met een somber gezicht naar het bene
den hen liggende Marchwood staarde. Toen hij haar in
het oog kreeg, vloog er een glimlach over zijn gezicht.
„Hallo! Maak je een zondagochtendwandeling? Hoe
gaat het met mijn schone blondine?", voegde hij er
aan toe, toen Gay op hem toerende en zijn oren likte.
„Is Binty in de buurt? We moeten niet weer een
vechtpartij hebben", zei Celia, bedenkend, dat de te
genwoordigheid van leden der familie Deverel voor
Gay gewoonlijk moeilijkheden opleverde.
„Maak je niet benauwd. Binty is thuis met een be
schadigde poot, die heeft onder de melkkar gezeten,
't Zal haar wel leren niet zo nieuwsgierig te zijn naar
dat paard van de melkboer. Kom hier zitten en rook
een sigaret met mij. Ik moet een beetje opgevrolijkt
worden".
Celia ging eveneens op de boomstam zitten en ac
cepteerde een sigaret. Het luiden van de kerkklok voor
de ochttenddienst drong tot hen door.
„Mooi gezicht heb je hier op Marchwood, hè. Het
is een aardig plaatsje, weet je", merkte Ian op.
„Ja, dat is het. Je ziet er nogal bedrukt uit. Is het
in de uitgeverswereld niet in orde?"
„Oh, neen, dat gaat allemaal best! Maar zelf zit
ik momenteel in een ellendig parket. Over Bridget".
Hij wierp haar een zijdelingse blik toe. „Was je
een goede vriendin van haar?" (Wordt vervolgd)
Minister Algera heeft in Leeuwarden
het nieuwe telefoonkantoor van de P.T.T.
in dienst gesteld. Het gebouw heeft ruim
twee miljoen gulden gekost. Minister Al
gera zei dat de totstandkoming van dit
telecommunicatiecentrum van belang kan
blijken te zijn bij de intensieve bestrijding
van de ontvolking in het noorden des
lands. Vervolgens sprak hij over de gang
van zaken bij de verwezenlijking van dit
bouwwerk, die hij van zeer nabij heeft
meegemaakt. In de eerste plaats direct na
de oorlog, toen hij waarnemend burge
meester van de Friese hoofdstad was en
later als gedeputeerde. Thans werd hij als
minister opnieuw met deze aanwinst voor
de provincie Friesland geconfronteerd.
De Commissaris der Koningin zei, dat de
automatisering van de sectoren Irnsum
en omstreken en die van de Friese Wad
deneilanden er nog steeds niet is Hij vroeg
daarvoor de aandacht van de bewindsman.
In afwijking van een vroegere mede
deling zal 't „Théatre National Populaire"
(directie: Jean Vilar) in Amsterdam zijn
programma's tijdens het Holland Festival
omzetten.
Op 17 juni wordt in de Stadsschouwburg
„L'étourdi" van Molière, op 21 juni „Henri
TV" van Pirandello vertoond. De omzetting
is het gevolg van toneeltechnische over
wegingen.
ONDER PSEUDONIEM.
De Amerikaanse schrijfster Pearl Buck
heeft onthuld dat zij onder het pseudoniem
„John Sedges" vijf boeken heeft geschre
ven met Amerikaanse achtergronden, in
tegenstelling tot de onder haar eigen naam
verschenen verhalen die merendeels in het
oosten spelen.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Nijland (toez.) W. Koole te
Uitwijk.
Aangenomen naar Lunteren (toez.) C. J.
P. Lam te Poortvliet, die bedankte voor
Sliedrecht (toez.) en voor Veenendaal (toez).
Geref. Kerken
Beroepen te Broek onder Akkerwoude H.
J. Bavinck, kand. te Amsterdam.
Chr. Geref. Kerken
Beroepen te Klundert B. Bijleveld te
Noordeloos.
VRIJDAG 18 APRIL
Concertgebouw: Concert door het Ita
liaanse Strijkorkest „Angelicum", 20 uur.
Frans Halsmuseum: Avondopenstelling
met verlicht interieur en oude muziek,
20.30 tot 22.30 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Vleeshal: Benelux-Fotosalon, 13 tot 17.30
en 19.30 tot 22 uur. Poppentheater van Jan
Nelissen (bovenzaal) 20.30 tot 21.30 uur.
FILMS:
Cinema Palace: „Het vlees is zwak", 18
jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater:
„Een man kw im terug", 14 jaar, 19 en
21.15 uur. Lido Theater: „Sayonara", 14
jaar, 18.30 uur. Luxor Theater: „En schiep
de vrouw", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Mi
nerva Theater: „Dwars door Parijs", 14
jaar, 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Quo
Vadis", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Roxy
Theater: „Mohawk", 14 jaar, 19 en 21.15
uur. Studio Theater: „De lord, de lady en
de butler", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur.
DIVERSEN:
Gebouw Theosofia, Nassauplein 8: voor
de Theosofische vereniging spreekt mevr.
dra. C. Keus over „De Graal", 20 uur.
ZATERDAG 19 APRIL
Stadsschouwburg: De Haagse Comedie
met „Amphitryon", 20 uur.
Minerva Theater: Toneelgroep Theater
met „Ines de Castro" voor de Heemsteedse
Kunstkring, 20.15 uur.
Frans Halsmuseum: Avondopenstelling
met verlicht interieur en oude muziek.
20.30 tot 22.30 uur.
TENTOONSTELLINGEN:
Vleeshal: Opening van tentoonstelling
van werken van leden van „Kunst Zij Ons
Doel", 15.30 uur. Benelux-Fotosalon 13 tot
17.30 en 19.30 tot 22 uur.
FILMS:
Cinema Palace: „Het vlees is zwak". 18
jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals
theater: „Een man kwam terug", 14 jaar,
14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Sayo
nara", 14 jaar, 14, 18.30 en 21.15 uur.
Luxor Theater: „En schiep de vrouw, 18
jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Rembrandt Thea
ter: „Quo Vadis", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en
21.15 uur. Roxy Theater: „Mohawk", 14
jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater:
„De lord, de lady en de butler", alle leef
tijden, 14.15, 19 en 21.15 uur.