BRYLCRE BRYLCREEM MARCHWOOD Agenda voor Haarlem Dubbafe Uieéing Nu Antoinette Tiemessen als „Turandot" NAAIMACHINES De Kroon van Koning Pompodilio IV 4 Vele hoogtepunten Tussen twee seizoenen De radio geeft dinsdag Televisieprogramma voor gezond haar, voor mooi haar "The perfect hairdressing Eerste uitvoering in Nederland van opera van Dvorsjak Bekroonde orgelplaten Koopman verkocht grote partij koffie, die niet zijn eigendom was Bankinstelling benadeeld voor f 265.000,- Kerkelijk Nieuws ONS VERVOLGVERHAAL DOOR IRIS BROMIGE Man doodt zijn vrouw en zichzelf Chef-legerpsycholoog als bedrieger ontmaskerd Westduitse defensie voor dubbele doctor bezweken Nieuw feuilleton MAANDAG 12 MEI 1958 DE AVRO heeft zaterdagavond een amateur-fotograaf uit Groningen gelukkig gemaakt door tijdens de weekeindshow in de radiostudio te Hilversum een auto aan te bieden, als prijs voor de beste van de vele duizenden ingezonden foto's. De tweede prijswinnaar ontving tweeduizend en de derde duizend gulden. Vooraf had Jan Wolfslag een gezellig babbeltje over fotograferen gehouden en afin de hand van een serie voorbeelden de kijkers een in zicht gegeven van omstandigheden, waar op een fotograaf moet letten om een goed resultaat te bereiken. Het programma had deze avond diverse hoogtepunten, zoals de op vlotte wijze door Mies Bouwman gebrachte quiz „Van je familie moet je het hebben", waarbij de deelnemende paren erg ongelukkig waren bij het kiezen van hun prijs. Julia de Gruyter, die dit jaar haar gouden jubileum als toneelspeelster viert, vertelde het een en ander uit haar loopbaan. Internationale artiesten, onder wie de temperamentrijke pianovirtuoos Kolja Serban, de charman te vier Engelse zusters „The four Gibson girls" en de acrobaten „De twee Ricar- do's" traden op de door Ger Lugtenburg bekwaam gepresenteerde revue. Tijdens het journaal waren beelden van het bloemencorso te zien. De drie-minu- ten-report-age was gewijd aan moederdag, waarbij jongens en meisjes, die inkopen gingen doen, voor grappige scènes zorg den. Cameramannen van de Nederlandse Televisiestichting zijn naar Brussel ge reisd om daar enkele rechtstreekse uit zendingen van de wereldtentoonstelling voor ons land te verzorgen. Het IKOR gaf de kijkers zondagmiddag een beeld van het paviljoen van de protestantse kerken. Commentator ds. De Vries maakte een rondwandeling over de afdeling, waaraan kerken uit vele landen .hun medewerking hebben verleend. Deze samenwerking heeft tot veel goeds geleid. Uit gesprekken van ds. De Vries met de hervormde pre dikant ds. P. Fagel uit Brussel en met enkele bezoekers kwam tot uiting dat de belangstelling voor het paviljoen groot is. Vele gasten uit allerlei landen wonen de diensten bij. De kijkers waren vervolgens getuige van zo'n dienst, waarbij ds. Fagel als liturg optrad. Ds. A. Pieters, metho distisch predikant te Vilvoorde hield de predikatie. Door deze uitzending kwam de functie van het paviljoen op de Expo goed tot uiting. Beeldschermer De omroep bevindt zich op de overgang van het winter- naar het zomerseizoen. De VARA heeft als eerste afscheid genomen van het tot nu toe geldende programma schema. Met name „Plein 8 uur 13" ging zaterdagavond voor het laatst en met ere de lucht in en bevestigde de uitstekende indruk welke dit gevarieerde programma al eerder bij ons heeft gewekt. Men kan het namelijk niet genoeg op prijs stellen, wanneer een omroepdirectie het aandurft ook haar lichte uitzendingen een zekere intelligente kern te geven, welke deson danks door een brede groep luisteraars kan worden gewaardeerd. Dat was zeker het geval met de kleine bespiegelingen van Henri Knap, die wars is van alle snobisme en feilloos een algemeen mense lijke toon weet te treffen, als' ook met de heerlijke kolder van Kees Stip in een su blieme voordracht van Luc. Lutz. De radiostrip „Kriebelstraat" is, zonder dat van een uitschieter gesproken kan wor den, eveneens een half jaa lang op een redelijk niveau gebleven. Van Tom Man- ders' Dorusfiguur moet men houden. Wij zijn niet zulke dolle liefhebbers van dat genre, maar het laatste radio-optreden van deze artiest liet door de beschikbare tijd ruimte een uur alle recht aan zijn onmiskenbaar komisch talent wederva ren. En alweer kon men constateren dat ook daarbij niet werd afgegleden naar grollen van laag allooi. Intussen heeft de VARA zondagavond haar „Intiem theater", geopend, waarvan Adri Kaan de directie vervult. Het is al- HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgenge bed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 9.45 Licht baken. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Schoolradio. 10.50 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Schoolradio. 11.50 Als de ziele luistert. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Dansmuziek. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.55 Zonne wijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Gram. 13.30 Lichte muz. 14.00 Tenor en orgel. 14.20 Gram. 14.30 Wij vrouwen van het land. 14.40 Gevar. progr. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regerings- uitz.: Rijksdelen Overzee: Bonaire, een eiland van de Nederlandse Antillen, door H. de Wit. 18.00 Lichte muz. 18.20 K.V.P., pol. causerie. 18.30 R.V.U.: Drie denkers over de diepte van de men selijke ziel. door prof. dr. C. A. van Peursen. Derde lezing: Berkeley. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. op het nieuws. 19.15 Lichte muz. 19.35 Gram. 20.20 Katechismus. 20.30 Act. 20.45 De gewone man. 20.50 Radio-Philharm.ork. en solist. 21.40 Tilburg, Vikingstad, klankbeeld. 22.00 Strijkkwartet. 22.30 Gram. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Nouveauté's. HILVERSUM II 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20. Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Mil. ork. 11.30 Piano recital. 12.00 Hammondorgel. 12.20 Regeringsuitz.: Landb.rubriek: Wij bezoeken de voorjaarsstieren- keuring te Leeuwarden. 12.30 Land- en tuinbouw- meded. 12.33 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Metropole ork. 13.55 Beurs ber. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Fluit en clavecimbel. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Jazzmuz. 18.00 Nieuws. 18.15 Act. 18.30 Amateursprogr. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Gram. 19.45 Filmpraatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. voor de militairen. 20.50 Gevar. progr. 22.15 Muzikale causerie. 22.35 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen te New York. 23.16 New York calling. 23.21—24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.34 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.11 Kamermuziek. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Piano en zang. 17.45 Boekbespr 18.00 Voor de jeugd. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstel ling. 20.00 Causerie. 20.10 Gram. 20.30 Kamerork., gemengd koor en sol. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. 20.20 Voor land- en tuinbouw. 20.50 Filmprogr. 21.00— 22.35 Speelfilm. ADVERTENTIE Het een kan niet zonder hel ander! Daarom berust de werking van Brylcreem op twéé wetenschappelijke principes: 1 Brylcreem bevat vele waardevolle haarvoedende stoffen en zuivere, natuurlijke oliën - zy houden haar en hoofdhuid gezond en fris. Massage met Brylcreem bestrijdt roosvorming en maakt droog haar weer vitaal. Brylcreem houdt uw haar gezond! Brylcreem is geëmulgeerd. Daar door kan Brylcreem iedere haar apart soepel, glanzend en vrij van stof en vuil houden. Geen „geplakte" haren meer! Met Brylcreem valt uw haar los en natuurlijk, en blijft toch korrekt op zijn plaats. Heel de dagl Beecham fNederlandN.V. Voor engros: Jacq. Mol N.V. Amsterdam leszins begrijpelijk dat de omroep zich in de zomer wat spaart, hetgeen ook bete kent dat men zijn beste teksten liever voor een gunstigér gelegenheid bewaart, het geen nog niet wil zeggen dat de luisteraar een soort tweede keus krijgt voorgezet. En dat geldt ook voor dit „Intiem theater", dat enkele zeer geestige bijdragen van Sieto Hoving en Remco Campert behels de. Er was een verdienstelijke parodie op de monosyllabische platvloerse vader landse gespreksstijl en een leuk liedje over de heersende Euromanie. Zondagavond hebben we voorts afgestemd op Hilversum I voor de uitzending van het eerste deel van de luisterspelbewerking van de roman „En de muren vielen om" van Henriëtte Roosenburg. Onze ver wachtingen zijn waarschijnlijk te hoog gespannen geweest, want het kwam ons voor, dat zowel de bewerking door Peggy van Kerckhoven als de opvoering onder regie van Willem Tollenaar een wat bleek aftreksel van het oorspronkelijke werk bo den, alle lawaaierigheid der enscènering ten spijt. In de drie volgende afleveringen kan echter nog veel worden goedgemaakt. De aankondiging in de radioweekbladen, dat vrijdagavond door de N.C.R.V. een opera van Anton Dvorsjak zou worden uitgezonden, zal voor vele luisteraars een verrassende mededeling geweest zijn. Men kent in ons land Dvorsjak in ruime kring als de eminente componist van symfo nieën, van concerten voor violoncel en voor viool met orkest, van kamermuziek en van liederen, de „Bijbelse liederen" en de „Zigeunerliederen" in het bijzonder. Het is trouwens ook aan deze werken, dat de Tsjechische meester zijn wereldnaam te danken heeft. En in deze muziek heeft zijn rijk begaafde muzikale natuur zich het meest volmaakt en harmonisch kun nen verwerkelijken en kunnen ontplooien. Wie van de talrijke muziekminnende Ne derlanders heeft echter ooit contact ge had met de dramatische werken van Dvor sjak of wist van het bestaan daarvan? Misschien slechts enkele zeer ingewijden. De anderen zullen waarschijnlijk verbaasd zijn te vernemen, dat Dvorsjak tien ope ra's voor het Tsjechische nationale theater te Praag heeft geschreven. Hierbij was ook de opera „Dimitri", waarvan vrijdag avond de eerste radio-uitvoering in Ne derland werd gegeven. Hef componeren van opera's betekende voor Dvorsjak het voldoen aan een op dracht, die hem persoonlijk voor tal van moeilijkheden en ongedachte problemen plaatste. Bij het schrijven van zijn grote symfonische werken en zijn kamermuziek kon hij zijn muzikale fantasie in volle vrijheid laten gaan. Voor de opera moest hij zich binden aan het dramatische ge geven. Die band zette hem onder druk en bracht hem niet zelden aan het zoeken naar een stijleenheid, zonder haar te vin den. Ook in de opera „Dimitri" kan men allerlei stijlélementen, volksmuziek, be proefde opera-effecten aantreffen en zelfs een gezellig walsritme, dat moeilijk ver eenzelvigd kan worden met de geladen Slavische sfeer, waarin het drama zich met niets ontziende hardheid, onverbidde lijkheid en onder de invloed van primaire menselijke karaktertrekken voltrekt. Het verhaal, dat met de opera ten tonele gevoerd wordt, is een aansluiting op de geschiedenis, die de kern van de opera „Boris Godoenov" van Modesta Moes- sorgsky vormt. Boris Godoenov is door moordenaarshand gevallen. Zijn dochter Xenia is eenzaam achtergebleven in Mos kou, dat door een leger onder aanvoering van Dimitri bedreigd wordt. Dimitri zou Üe" zoom zrjrp van de tsafir'Iwan de Ven- schrikkelijke en uit hoofde daarvan de wettelijke opvolger. Het volk kan dit niet zo maar aannemen, maar na het getuige nis van de weduwe van Godoenov wordt alle twijfel weggenomen. Er komen echter allerlei persoonlijke verwikkelingen. Haat gevoelens van Marfa, de weduwe, de lief de van Dimitri voor Xenia, de wraak- gedachten van Dimitri's verstoten vrouw Marina, het verraad van de Rus Sjoeisjki en de verachting van het volk door Dimi tri bewerken tenslotte de gewelddadige dood van deze legeraanvoerder en zijn geliefde Xenia. De hevige dramatische spanningen wer den door de muziek niet voortdurend ge dragen. Het was niet moeilijk te consta teren, dat Dvorsjak zich in de eerste plaats heeft laten gaan als muzikant, die een onuitputtelijke bron van melodische schoonheid heeft ontdekt en die voor de overvloed van melodieën, die daaruit op welde, een rijkdom van warme harmo- Vrijdagavond bezochten wij voor de tweede keer de schouwburg te Amsterdam voor Puccini's „Turandot" door de Neder landse Opera, die ditmaal werd uitgevoerd met Antoinette Tiemessen in de titelrol. Na de vocaal niet onbevredigende, maar qua actie en psychologisch inzicht teleur stellende interpretatie door Marijke van der Lugt bij de première op 2 mei was de vertolking van de veeleisende rol der Chinese prinses door Antoinette Tiemessen in alle opzichten een verademing. Deze vijfentwintigjarige leerlinge van het Am sterdamse Conservatorium, waar zij on der leiding van Coby Riemersma (zang) en Felix Hupka (repertoire) en de opera klasse van Heinrich Altmann doorliep studeerde, beschikt over een stralende so praan van groot volume, die in het hoge en middenregisler weinig meer te wensen laat, maar in het lage register nog aan sterkte moet winnen. Haar actie, een zeer belangrijk ding bij een opera, was der mate raak en levendig, zelfs in deze nogal statische rol, dat haar partner Joao Gibin (Prins Calaf) pas nu de gelegenheid kreeg tot behoorlijk tegenspel, zodat het omstreden duet in de laatste akte, na Puc cini's dood door Alfano geschreven, prach tig uit de verf kwam en de ware, naar liefde hunkerende aard van Turandot in een boeiende climax opbloeide. De bezetting was verder geheel dezelfde als bij de première. De rol van de slavin Liu door Jeannette van Dijck had door levendiger spel nog aan intensiteit gewon nen, terwijl ook haar stem nog vrijer, warmer en bewogener klonk. Alfred Eichmann, de dirigent, leidde slordiger dan bij de eerste opvoering, waardoor de prachtig ingestudeerde koren onregelmatige inzetten kregen. Ook in het orkest, speciaal bij het voorspel tot de derde akte, konden ontsporingen niet uit blijven. Maar het duo Tiemessen-Gibin maakte alles goed, zodat Puccini's wens om met de„Turandot" een werk te schrijven dat „de mensen tot tranen moet ontroeren bij menigeen, ook bij ons, in vervulling ging. Paul Chr. van Westering De „Grand prix du disque" voor orgel muziek is toegekend aan drie langspeel platen met oud-Nederlandse, Franse, Ita liaanse en Spaanse orgelmuziek. De wer ken werden uitgevoerd door de Belgische professor Froidebise op het achttiende eeuwse orgel van Sint Truiden, dat inder tijd is gerestaureerd door de orgelbouwer D. A. Flentrop in Zaandam. LUCIEN LELONG OVERLEDEN Lucien Lelong, mode-ontwerper en ver vaardiger van parfums, is zaterdag op zijn kasteel bij Biarritz overleden. Lelong had zich al enige jaren uit de mode-wereld teruggetrokken. ADV ET?'!'RN Tl E Alle merken, dus ruime keuze ENGEL. Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 njeën vond en verrassende instrumentale kleuren- De Norddeutsche Rundfunk had voor deze uitzending de opnamen beschikbaar gesteld van de eerste uitvoering van de opera in de bewerking van Kurt Honolka. waaraan voortreffelijke vocalisten, zoals de tenor Ernst Haefliger (Dimitri) en de sopranen Helga Pilarczyk en Edith Lang (Marina en Xenia) hun medewerking had den verleend. De prachtige koren van de Noordduitse radio en van de Hamburgse Staatshogeschool voor muziek zongen hun aandeel met. sonore klank. Het symfonie orkest van de N.D.R. begeleidde met span ning. De gehele uitvoering stond onder de eminente leiding van de dirigent Peter Hermann Adler. Golfbreker Benoemingen. Tot leraren-regisseur van de operaklasse van het Koninklijke Conservatorium voor Muziek in Den Haag zijn benoemd de heren Frans Vroons en Wolf Dieter Ludwig. „Dankje, zet hier maar neer!" zei Pipero vriendelijk. Op zijn aanwijzingen plaatsten de lakeien de ladder tegen de stam van een grote bexik. En toen begon het snijdertje dapper de ziviepende ladder te beklimmen. Het was eigenlijk wel een beetje griezelig, zo hoog; maar hij zette flink door. Toen klonk er beweging tussen de takken en het geluid van kleppende vleugels. En toen zagen de lakeien een vogel met een lange, zwarte staart uit de boom vliegen 50—51 De Amsterdamse politie heeft, zoals in ons blad van zaterdag reeds kort werd bericht, de 38-j"arige koopman J. C. gearresteerd wegens oplichting van een bankinstelling voor een bedrag van 265.000.-. Hij had een grote partij koffie gekocht met bankfinanciering, zodat in feite de bank eigenares was van de partij, die in een veem was opgeslagen. De celen, be wijsstukken van in veem geven van een dergelijke partij, waren in het bezit van de bank. Dezer dagen heeft de koopman de bank opgebeld met het verzoek, of hij de celen even ter inzake zou mogen hebben omdat hij uit de partij koffie monsters moest trekken. De bank, die de koopman kende, had hiertegen geen bezwaar en stuurde een bediende naar het kantoor van T. aan de Keizersgracht met de papieren De koopman heeft toen de celen gebruikt om de koffie voor 265.000 te verkopen De koper wist niet, dat hier van een ver duisterde partij sprake was en verkocht op zijn beurt de partij weer door. Toen de laatse koper bij het veem de ce len toonde en verzocht de partij af te le veren, ging er een telefoontje naar de bank. Deze deed aangifte bij de justitie Daar echter de justitie niets tegen de laatste koper kon doen, moest de partij aan hem afgeleverd worden. De bank heeft hierop het veem in een civiele pro cedure aangesproken, sqmen met de ver zekeringsmaatschappij. De partij was voor f 375.000 verzekerd. Deze oververzekering van meer dan een ton is bij dergelijke partijen koffie niet ongebruikelijk. De koopman T. is in zijn woning aange houden. Hij was van mening dat de pro cedure die hij gevolgd had, uitsluitend in het civiele vlak lag en dat hij geen straf rechterlijk vergrijp had gepleegd. De po litie en de officier van Justitie te Amster dam denken daar echter anders over. Ned. Herv. kerk Beroepen te Hoogeveen (vac. C. G. Seve- rijn) J. Koele te Nijkerk. Benoemd tot dir. van „Ons Huis" te Rot terdam S. P. de Roos te 's-Heer Hendriks kinderen, die deze benoeming ook aannam Aangenomen naar Zuidbroek (toez.) D Bender te Marssum (Fr.) Ned. Prot. Bond Drietal te Rotterdam: E. Boeke, Herv pred. te Hoogebeintum, W. C. Smits, id. te Edam en D. S. Werner, id. et Zweeloo. Benoemd tot geestelijk verzorger te Oud- Beijerland J. Laforet, Rem. Geref. pred. te Rotterdam. Bapt. gemeenten Beroepen te 2e Exloërmond J. Bouritius kand. te Zwolle. 50. „Maar ik begrijp het niet, Laurie. Na alles wat er tussen ons gebeurd is...." „Dat weet ik, maar als ik er eerst uitleg van moet geven en we over onze zwakheden gaan argumenteren, is het donker en een van de eerste regels van het klim men is je niet door de duisternis te laten overvallen. We hebben nog een hele afdaling voor ons en dan zeker nog een uur lopen naar Grasmere. Ik ben gaan geloven, dat mijn leven veel rijker en voller zal zijn, als jij het met mij deelt; botsingen inbegrepen. Dat heb jij ook eens gevoeld. Meen je, dat dit voor jou nu ook nog geldt, al is dan ook de vreselijke natuur van mijn arrogante per soonlijkheid kristalhelder voor je geworden?" Hij glimlachte vriendelijk, toen hij zijn vingers onder haar kin legde en haar hoofdje in zijn richting draaide, maar zijn ogen stonden ernstig. Ik heb altijd van je gehouden, Laurie, hoe je ook was", zei zij eenvoudig, „en dat zal ik altijd doen. Maar „De rest kan wachten, lieveling. Zeg alleen maar „Ja" op mijn trouwvoorstel en dan zullen we de „maars" later wel onder ogen zien. Ja?" „Ja „Zal het je pijn doen, als ik je kus?" „Niet als je het zachtjes doet". Het was bijna donker, toen zij in het hotel terugkwa men. Zij vonden haar vader alleen voor het raam van de conversatiezaal staan. Hij stond naar de weg te sta ren en keerde zich met een ruk om toen hij Celia's stem hoorde. „Hier ben ik, vader; veilig en wel, al is het een beetje verfomfaaid". „M'n lieve kind" Hij sloeg zijn arm om haar heen en leidde haar naar een divan bij de haard. Met een tact, die zij waardeerde, was Laurie verdwe nen. „Er was geen reden om u ongerust te maken, vader. U weet, dat ik altijd wel voor mezelf kan zorgen". „Het ziet er toch wel naar uit dat je daarin dit keer niet voor honderd procent geslaagd bent. Laat me die knie eens zien. Eerlijk gezegd, zou ik me niet ongerust hebben gemaakt voor het donker werd, als Deverel zich niet gedragen had, alsof hij op spelden zat. Wetende, dat hij nu niet precies een zenuwachtig type is, meende ik, dat er toch wel iets mis moest zijn. En laat nu eens horen, wat je uitgespookt hebt". Zij gaf een kort verslag van de gebeurtenissen van die dag en zweeg toen. Na enkele ogenblikken keek zij haar vader even van terzijde aan. „Er is nog iets, wat ik u vertellen moet", zei zij, een -beetje moeilijk sprekend. „Laurie heeft mij gevraagd met hem te trouwen en ik heb toegestemd. Ik hoop, dat u het niet erg vind". „Zeg dat nog eens", zei haar vader, haar aankijkend, alsof zij een tweehoofdig monster was. „Ik heb er in toegestemd met Deverel te trouwen en ik weet, dat het volkomen krankzinnig is en dat ik waar schijnlijk morgen wel weer nuchter wakker zal worden". „En dit", zei haar vader, „is mijn nieuwe, kalme en redelijke dochter, die in één dag over de rand van een afgrond valt en verloofd raakt met haar scherpste tegen stander!" Toen Celia de volgende morgen wakker werd, leken de gebeurtenissen van de vorige dag zeer onwerke lijk en dat gevoel bleef haar aan het ontbijt bij. Zij voel de zich stijf en een beetje gekneusd, maar verder niet. Toen zij naar Laurie keek, die rustig tegenover haar zat en marmelade op zijn toast uitspreidde, voelde zij zich zenuwachtig en een beetje onzeker. Had zij werkelijk beloofd met deze man te trouwen, die haar nu juist een vreemde leek? Zou het mogelijk zijn, dat twee dergelijke intvlambare naturen en gelukkige eenheid zouden kun nen vormen? En toen keek Laurie op en glimlachte en zij voelde zich weeer gerustgesteld. Haar vader en Peter hadden aangekondigd, dat zij die morgen in het museum manuscripten zouden gaan be kijken, waarop Deverel zei, dat hij Celia voor een kalm wandelingetje om het meer zou meenemen. Het meer was rustig en glinsterde in de morgenzon. Ze vonden een eenzame plek aan de rand van het water en gingen op een omgevallen boomstam zitten. „Spijt?", vroeg Laurie zijn pijp te voorschijn halend. „Neen. Ik voel me alleen een beetje zenuwachtig". „Dat weet ik. Dat zag ik vanmorgen aan het ontbijt aan je gezicht. Je keek naar me of je verwachtte, dat er net als bij een draak vuur uit mijn neus zou spuiten!" „Het leek allemaal zo onwerkelijk. Ik bedoel, jij en ik". „Maak je maar niet ongerust. Je zult wel gauw aan het idee wennen en dan zal het wel minder afschrikwek kend worden, hoop ik. Je voelt je, alsof je in een diep zwembad gesprongen bent, zonder te weten, of je wel voldoende kunt zwemmen". „Laurie, waarom stuurde je me in maart eigenlijk weg? Ik bedoel, als je toen maar dezelfde gevoelens had gehad, die je nu hebt, zou je me heel wat verdriet bespaard hebben. Wat is er gebeurd, dat je gevoelens heeft doen omslaan? Ik kan daar geen bepaalde reden voor ontdekken". „Toen ik je die brief schreef, wist ik, dat ik van je begon te houden en ik voelde, dat wij totaal niet bij el kaar pasten. Ik wilde ook niet trouwen. Ik was van plan mijn leven aan mijn werk te geven. Ik wilde de af leiding en storing, die een vrouw meebrengt, vermijden. En ik zei bij mezelf, dat als ik ooit trouwde, ik een rus tige vredige persoonlijkheid wilde hebben, die mijn huishouden kalm zou besturen en mij van de huishou delijke vraagstukken zou ontlasten". „Iemand zoals Margaret misschien? Iemand, die het prettig zou vinden om alleen maar als kussen voor je hoofd te dienen?" „Ja. En ik meende, dat iemand, die onafhankelijk en flink was, als jij, eenvoudig fataal zou zijn voor de kalme huiselijke achtergrond, die ik wilde hebben, zodat ik al mijn energie en aandacht op mijn werk kon richten". „En wat deed je van idee veranderen?" „In de eerste plaats kon ik je niet zo gemakkelijk uit mijn gedachten zetten, als ik gehoopt had. En toen we het eens uitgepraat hadden, kwam ik meer te weten van dat deel van jou, wat er achter die aggressiviteit, die ik opgewekt had, verborgen was geweest. En tenslotte, toen ik je daar in bed zag zitten in tante Bea's nacht japon, met je ogen verduisterd door tranen, nadat je me tot het uiterste bevochten had en je nog niet verslagen was, wist ik doodeenvoudig, dat ik van je hield en dat ik er niets aan doen kon en dat vrede ook te duur gekocht kon zijn. Maar ik was er niet zeker van dat ik je ver trouwen terug zou kunnen winnen en je gaf me niet veel aanmoediging". „Dat durfde ik niet". „Er was één ding, dat mij deed aarzelen om bestor- mingstaktieken toe te passen. Ik dacht, dat Peter wel eens zou kunnen winnen, waar ik verloren had. Hij ver telde mij verleden zondag, dat je geweigerd had met hem te trouwen. Ook vertelde hij mij een paar onple zierige waarheden over mezelf. Dat deed mij besluiten geen tijd meer te verknoeien. En wat is het nu, dat je bang maakt?" „Alleen maar de wetenschap, dat we elkaar zoveel pijn kunnen doen, omdat we zijn, wat we zijn en omdat ik zoveel van je houd". Toen nam hij haar in zijn armen. „Ik zal mijn uiterste best doen je gelukkig te maken, en wat mij betreft, geloof ik, dat het een groots avontuur zal zijn! Vertel me niet, dat je daar bang voor bent". „Neen, liefste, dat ben ik niet". Zijn ogen hadden een plagende uitdrukking en zij hield zo erg veel van hem. Alle weerstand en vrees smolt weg. Haar armen gingen om hem heen, toen zij haar gezichtje naar hem ophief. EINDE In Stuivesand, gemeente Oosterhout, heeft zondagavond een 38-jarige man zijn 32-jarige vrouw en zichzelf doodgeschoten. Het achtjarig dochtertje van het echt paar, dat om kwart over acht van het spelen thuiskwam, trof haar ouders leven loos aan. Het kind is naar haar grootmoe der gelopen, die in de nabijheid woont. De ze waarschuwde de politie. De man is een Pool van geboorte. De verhouding in het gezin was tamelijk goed. De man was al jaren in Nederland. Hij werkte op een constructiefabriek en de vrouw was schoonmaakster op een kan toor in Pernis. Geldelijke moeilijkheden waren er niet. (Van onze correspondent in West-Duitsland) Het afgelopen weekeinde heeft de offi cier van Justitie te Bonn een aanklacht in gediend tegen de 38-jarige Robert Schnei der een „misdadiger en vervalser", die anderhalf jaar gelden chef-psycholoog van het Westduitse leger was. Schneider werd in november 1956 gearresteerd. Het West duitse ministerie van Defensie verklaar de destijds, dat hij grote vakkennis bezat en in bijzondere mate had meegewerkt aan de opbouw van het nieuwe leger. Schneider noemde zich tweemaal doctor in de medicijnen en in de psychologie en heeft als chef-psycholoog zevenhonderd of ficieren opgeleid. Volgens zijn richtlijnen werden tachtigduizend soldaten psycholo gisch onderzocht. In feite had Schneider noch een middelbare school noch een uni versiteit bezocht. Tegen het einde van de oorlog had hij zich, door vervalsing van zijn soldatenboekie, bevorderd tot majoor arts van de Wehrmacht. Daarna was hij aangenomen op de afdeling psychologisch onderzoek van het leger. ZOON VAN RED SKELTON OVERLEDEN Richard Skelton, de elfjarige zoon van de film- en TV-komiek Red Skelton, is za terdagavond overleden aan leukemie. Zijn vader had met de jongen vorige zomer een reis naar Europa gemaakt om ge nezing te vinden voor zijn zoon. MAANDAG 12 MEI Concertgebouw: Amate-Missietentoon- 19.30—23 uur. Frans Halsmuseum: Avondopenstelling met verlicht interieur en oude muziek 20.30—22.30 uur. FILMS Cinema Palace: „Gejaagd door de wind", 14 jr., 19.30 uur. Frans Halstheater: „Lift naar het schavot", 18 jr., 19 en 21.15 uur Lido Theater: „Hyena's van de grote weg", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: .Ge tuige a charge", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Mi nerva Theater: „Strangers on a train", 14 jr., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Ge tuige a charge", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De vijand uit het heelal", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Dp lord, de lady en de butler", a.l., 19 en 21.15 uur. DINSDAG 13 MEI Concertgebouw: Amate-Missietentoon- stelling 9—12, 13.30—17.30 en 19.30—23 u. Minerva Theater: Derde abonnements concert van het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest, 20.15 uur. Frans Halsmuseum: Avondopenstelling met verlicht interieur en oude muziek, 20.30—22.30 uur. Huis van Looy: Tentoonstelling van wer ken van leden van „Kunst zij ons Doel", 10—12.30 en 13.30—17 uur. FILMS Cinema Palace: „Gejaagd door de wind" 14 jr., 13.3019.30 uur. Frans Halstheater: Lift naar het schavot", 18 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Hyena's van de grote weg", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Getuige charge", 14 jr 14, 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Getuige a charge", 14 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De vijand van het heelal", 14 jr.. 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De lord, de lady en de butler", .1., 14.15, 19 en 21.15 uur. Betty Beaty schreef ons nieuwe feuil leton: „Rustige landing na de storm" (The Atlantic Sky), een verhaal van een groeiende liefde tussen twee jonge men sen, maar vooral ook een boelend ver haal over het leven bij een luchtvaart maatschappij. Betty Beaty vertelt van de opleiding van het personeel, van lange tochten over de oceanen, van stormen en motorpech, en onafgebro ken blijft de lezer haar gespannen vol gen. Een verhaal vol variatie, geschre ven met een vaardige pen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 6