Horen en zien
Nabeschouwingen
t/mp'<2 in de
Voomfu/h
K. sell. sell. o. C.B.B.B
RUSTIGE LANDING
Filmfestival in miniatuur
Agenda voor
Haarlem
aankondigingen en
Kort en bondig
4
I radio televisie
„Wiever" vooruit
Kommer Kleyn blijft een
jaar na pensionering
De radio geeft dinsdag
T el evisie pro gramma
BEKROONDE SMALFILM VAN HAARLEMSE
AMATEURS OVER TRAM-A VONTUUR
Bonjour Caroline
Subliem orkest
Wereldcongres van Dieren
bescherming begonnen
Dr. Hugenholtz treedt af als
federatie-president
Driehonderd oud-planters
in Amsterdam bijeen
Emigratie dienst wil
hulp verlenen
Geboorteoverschot in eerste
kwartaal bijna 35000
Prof. Buytendijk over de
„geneeskracht der liefde"
„Blusboten" voor Botlek en
Europoort
Organisatie van schrijvers
uit de UNO-landen
Ons vervolgverhaal
MAANDAG 19 MEI 1958
1 -
De KRO heeft de kijkers zaterdagavond
een plezierige verrassing bezorgd door een
verbeterde „Wereld van Wiever" aan te
bieden, die zeer wel te genieten viel. Zoals
wellicht bekend waren de eerste twee
delen van dit televisiespel van Ton Nee
lissen en Michel van der Plas nauwelijks
het aanzien waard en de KRO-sectie heeft
dan ook begrepen, dat er heel wat gebeu
ren moest om de geschonden reputatie
weer te herstellen. Men heeft de zaak
drastisch aangepakt. Het derde de?l van
„Wiever" werd voor een groot deel her
schreven en voorts werd de hulp van Yda
Andrea, Cees Laseur, Coen Flink en Joop
Doderer ingeroepen om vakbekwaam de
voornaamste rollen te bezetten. En vooral
dit viertal heeft „Wiever" weer een fikse
stoot omhoog gegeven, want wat bijvoor
beeld Coen Flink als een wat zonderlinge
modeontwerper presteerde was pure tele
visie. Ook Yda Andrea be" 'eep tot in de
kleinste beweging wat zij - de camera's
moest doen. Jan Retèl en Vinnifred Bos
boom, de vroegere hoofdfiguren uit dit
televisiespel, raakten daardoor op de ach
tergrond en niemand zal daar rouwig om
zijn. In het derde deel bewezen zij name
lijk opnieuw misschien talent en in ieder
geval ervaring te missen, in tegenstelling
tot het genoemde viertal en ook tot Joekie
van der Valk, die op kostelijke wijze een
nietig bijrolletje vervulde.
Overigens moet men niet denken, dat de
KRO er met „Wiever" nu helemaal is.
Zeker niet. De liedjes bijvoorbeeld werden
dikwijls, waarschijnlijk ten gevolge van de
verkeerde plaatsing van de microfoons,
nauwelijks verstaanbaar ten gehore ge
bracht, terwijl de tekst de acteurs tegen
het einde een beetje in de steek liet door
het slot een „eind-goed-al-goed"-stemming
te geven. Hoe het ook zij, de KRO heeft
een duidelijk tegenpunt gescoord. Het is
te hopen, dat men met de vierde afleve
ring voor een gelijk spel zorgt.
„Wiever" werd voorafgegaan door de
quiz „Boter, kaas en eieren" en door een
vijftal tekenfilmpjes, waarbij Walt Disney
de geschiedenis van de filmeend Donald
Duck uitgebreid uit de doeken deed.
Beeldschermer
Op 12 juni wordt Kommer Kleyn
hoofd van de afdeling hoorspelen van de
AVRO vijfenzestig jaar. Ofschoon dit be
tekent dat hij aan het einde van het sei-
De binnenkort vijfenzestigjarige regis
seur Kommer Kleyn en zijn opvolger
Bert Dijkstra, die op 1 januari 1959 zal
beginnen de leiding van de hoorspel
afdeling van de AVRO over te nemen.
zoen, dat wil zeggen met ingang van 1 ok
tober, zal worden gepensioneerd, heeft de
heer Kleyn zich bereid verklaard nog tot
1 oktober van het volgende jaar zijn
medewerking aan de AVRO-programma's
te blijven verlenen. Wegens het vertrek
van de heer Kleyn is de heer Bert Dijk
stra aangesteld tot regisseur. Hij wordt
als diens opvolger genoemd.
HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed
en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor
de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 9.45 Lichtba
ken, causerie. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram.
10.30 Schoolradio. 10.50 Gram. 11.00 Voor de vrouw.
11.30 Schoolradio. 11.50 Als de ziele luistert, caus.
12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muziek. 12.55
Reportage. 13.00 Nieuws. 13.15 Week van gebed en
offer, caus. 13.20 Gram. 13.30 Amus.muziek. 14.00
Schoolradio. 14.30 Voor de vrouwen van het plat
teland. 14.40 Gevar. progr. 16.00 Voor de zieken.
16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beurs-
ber. 17.45 Regeringsuitzend.: Rijksdelen Overzee:
Mensen van Nieuw-Guinea, door pater Ph. Tet-
terroo. 18.00 Lichte muz. 18.20 Gram. 18.30 R.V.U.:
De praktische waarde van de sociologie, door
prof. dr. Sj. Groenman (le lezing). 19.00 Nieuws.
19.10 Comm. op het nieuws. 19.15 Lichte muziek.
19.35 Jazzmuziek. 19.50 Gram. 20.20 Katechismus.
20.30 Act. 20.45 De gewone man. 20.50 En Gij zult
het aanschijn der aarde vernieuwen. 22.05 Koor
zang. 22.35 Gram. 22.45 Avondgebed en liturg, kal.
23.00 Nieuws. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram.
HILVERSUM II 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00—24.00 AVRO
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gvmnastiek. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Gymn. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram.
9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 R.V.U.: Romeinse Kunst, door
mevr. dr. H. E. s'Jacob. 11.30 Pianorectital. 12.00
Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.: Landbouwrubr.
De Boer van Nooitgedacht. 12.30 Land- en tuinb.
meded. 12.33 Metropole-ork. 13.00 Nieuws. 13.15
Meded. of gram. 13.20 Dansmuz. 13.55 Beursber.
14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Viool en pia
no. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Voor de jeugd.
17.20 De ziekenwereld en wij, caus. 17.30 Lichte
muz. 18.00 Nieuws. 18.15 Journ. 18.30 Amateurs-
progr. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Voor de kin
deren. 19.05 Kamermuz. 19.35 Carillonspel. 19.45
Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevarieerd
programma. 22.15 Pianospel. 22.40 Ierse volks
liederen. 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen van New
York. 23.16 New York calling. 23.21—24.00 Gram.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.15 Pianomuz. 12.30 Weerber. 12.34
Pianomuz. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 School
radio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 17.00
Nieuws. 17.10 Zang en piano. 17.45 Boekbespr.
18.00 Voor de jeugd. 18.30 Voor de soldaten. 19.00
Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00 Caus.
20.15 Voor de vrouw. 21.25 Omr.ork. 22.00 Nieuws.
22.15 Kamermuziek. 22.5523.00 Nieuws.
VOOR DINSDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Anato
mische les, documentaire. 20.30 De stuwdam in
de Zambesi, film. VPRO: 21.00 Film.
Boerderybrand. Zaterdagmiddag is te
Kortehemmen bij Drachten een kapitale
boerderij door brand verwoest. Vier var
kens en twaalf biggen kwamen in de vlam
men om. Het woonhuis liep waterschade
op, maar is overigens behouden gebleven.
De brand moet ontstaan zijn doordat een
benzinemotor in de stal vlam vatte. Boer
derij en inboedel waren verzekerd.
Het jaarlijks congres van de Nederland
se Organisatie van Amateurfilmclubs
(N.O.V.A.) werd zondagmiddag besloten
in gebouw „St. Bavo", te Haarlem, waai
de leden met de gebruikelijke spanning
het ogenblik afwachtten, waarop de titels
der bekroonde smalfilms en de namen van
de vervaardigers daarvan zouden worden
meegedeeld. Men behoefde echter niet
lang in het onzekere te verkeren, want de
bekroningen werden direct aan het begin
van deze middag bekend gemaakt. Dit ge
schiedde bij monde van voorzitter J. van
Eldik uit Rotterdam, die na zijn traditio
nele welkomstwoord deze bijeenkomst het
hoogtepunt van dit congres noemde. Ver
volgens maakte hij bekend dat door de le
den vijfenveertig smalfilms waren inge
zonden, waarvan twee voor de hoofdklas
se. Over de kwaliteit der ontvangen films
Het is zondagavond nu toch werkelijk
„Bonjour Caroline" geworden. Er zullen
maar weinig luisteraars zijn, die over
deze kennismaking met dat lieftallige
schepsel in vierentwintig delen spijt zul
len gevoelen, hetgeen zowel op rekening
van de tekstschrijver (Bab Westerveld)
als van de componist (Harry Bannink) en
de fleurige bezetting Guus Hermus,
Christel Adelaar, Bep Dekker, Ria Kuy-
ken, Peter van Hattum en Louis Dusee
komt. De „musical" en inzonderheid de
speciaal voor de radio geschreven muzi
kale komedie is in ons land geen ingebur
gerd genre. De „musical" in afleveringen
was tot nu toe zelfs onbekend. Des te meer
reden dus om de K.R.O. te feliciteren met
het opmerkelijke welslagen van deze eer
steling. We stipten reeds aan, dat alle
partners in deze produktie een evenredig
recht op dit compliment kunnen laten gel
den. De geestige, originele tekst geraakte
nooit op een intellectualistisch zijspoor
en bleef voor iedereen begrijpelijk zonder
dat de auteur tot clichégrapjes behoefde
af te dalen, de partituur hield daarmee
gelijke tred en behelsde tal van leuke lied
jes, waarvan het jammer zou zijn wan
neer ze, als zovele goede voortbrengselen
in dergelijke series, na één keer uitgevoerd
te zijn alweer in het vergeetboek werden
bijgezet. Leo Nelissen toonde zich even
als in „Poppetjes op de ruit" een bekwaam
regisseur voor dit soort programma's, die
het moeten hebben van een jeugdige en
enthousiaste vertolking. Misschien ziet de
K.R.O. nog een kans de serie te herha
len. De overneming door de Wereldom
roep van dit programma welke zon
dagavond trouwens in de uitzending voor
Europa op hetzelfde tijdstip plaats had als
de oorspronkelijke uitvoering zal maar
weinig luisteraars in het binnenland heb
ben gebaat.
Bij de rijksbegroting plegen sommige
Kamerleden elk -jaar de vraag te stellen
of de Nederlandse Radio Unie nu toch wer
kelijk een eigen symfonie-orkest nodig
heeft. Die informatie waarin het ant
woord, dat men graag zou willen ontvan
gen, eigenlijk al besloten ligt getuigt
niet alleen van een slecht inzicht in de
werkzaamheid van een radio-omroep, maar
zij duidt ook op een miskenning van de
prestaties van het Radio Filharmonisch
Orkest. Zondagmiddag bedachten wij eens
te meer hbezeer dit te betreuren is, want
tijdens het onder leiding van Roelof Krol
en met medewerking van de Franse pia
niste Lélia Gousseau gegeven concert met
werken van Franck, Dukas en Ravel kwa
men wij opnieuw onder de indruk van dit
prachtige ensemblespel. Waren het in „La
Péri" vooral de strijkers, die onze bewon
dering gaande maakten door een schier
volmaakte technische beheersing, in het
Pianoconcert voor de linkerhand muntten
de blazers uit door hun zuiverheid van
klank, hun homogeniteit en discipline. Het
Radio Filharmonisch Orkest behoort tot
onze beste instrumentale ensembles en het
zou een cultureel verlies van de allergroot
ste orde zijn, wanneer deze formatie door
een verkeerd gerichte bezuiniging zou
worden ontbonden.
Golfbreker
was spreker bijzonder tevreden, hetgeen
hij illustreerde met het feit, dat na de
eerste selectie nog zeven films voor de
hoofdklasse konden worden voorgedragen.
De met de beoordeling belaste jury's wa
ren als volgt samengesteld: voor de hoofd
klasse de beide beroepscineasten Koeken-
berg en André de Groot met de bekende
journaalcommentator Wim Povel, voor de
selectieklasse mevrouw Boon-Smallen-
broek en de heren Brusse en Siebers.
Bij de uitslag bleek, dat zesentwintig
films voor een onderscheiding in aanmer
king waren gekomen, waarvan vier eer
ste prijzen. De nationale wisselprijs werd
toegekend voor de 16 mm. genrefilm in
kleuren „Diedeldiedol" door de heer A.
J. Hendriks Haren (Gr.). Verder werden
de speelfilm in zwart-wit „Tram-weg"
door de werkgroep „Closer up" uit Haar
lem, bestaan uit de heren Van der Broek,
Mandersloot, Schulp en Wildschut, de do
cumentaire in kleuren „Zomer in Zwitser
land" door de heer J. Pieëte uit Leiden
en de speelfilm „Strijd" door de werk
groep „De Kinkelder" uit Arnhem be
kroond. Nadat de prijswinnaars hun on
derscheidingen in ontvangst hadden geno
men, volgde de vertoning van tien films,
waarmee het resterende gedeelte van de
ze bijeenkomst ruimschoots werd ingeno
men, vooral omdat de technische zijde
weinig vlot verliep: het wisselen der spoe
len vereiste meer tijd dan de projectie.
Overigens was het een miniatuur-filmfes
tival, niet alleen omdat het programma
van een bijzonder goed gehalte was, maar
ook omdat het publiek uiteraard uit des
kundige en bijzonder geïnteresseerde toe
schouwers bestond.
De genrefilm „Diedeldiedol" vormde
waarlijk een klasse apart door de uitzon
derlijke originaliteit, waarmee de ver
vaardiger de mogelijkheden van geluid,
kleur en compositie had aangegrepen om
tot een imponerend geheel te komen op
de grens van het bizarre. Het eindresul
taat: een amusant en zeldzaam knap film
pje. De langdurige ovatie aan het slot
kwam de vervaardiger van dit meester
werk dan ook volledig toe.
De speelfilm „Tram-weg" van de Haar
lemse werkgroep „Closer up" zou bij de
vertoning in een normaal bioscooppro
gramma wellicht eveneens met genoegen
worden bekeken en dat stellig niet alleen,
omdat de zojuist verdwenen „blauwe
tram" hierin zo'n belangrijke rol ver
vult. De geestige intrige behandelt de
pech van een jongeman, die na een han
dig ingeklede kennismaking met een char
mante jongedame in Zandvoort de tram
mist. Bij zijn voortdurend mislukkende
pogingen om met allerlei vervoermidde
len de tram te achterhalen, arriveert hij
ten slotte net tijdig genoeg in Amsterdam
om hier het voorwerp van zijn adoratie
met een andere heer uit de tram te zien
stappen. Een vrij alledaags onderwerp
dus, dat echter met veel gevoel voor hu
mor en filmische beelden werd uitgewerkt
en waarbij de vervaardigers de spanning
tot een climax wisten op te voeren. Ook
de gesproken commentaar was vermake
lijk, vooral in het begin door het gebruik
van allerlei cliché-uitdrukkingen.
De documentaire film „Zomer in -Zwit
serland" was fraai van kleur, ofschoon de
beelden tamelijk conventioneel zijn geble
ven. De vierde film, die met een eerste
prijs werd bekroond, was „Strijd" van de
genoemde Arnhemse groep, waarin de be
proevingen worden verhaald van een man,
die voornemens is het roken af te zweren.
Over het antwoord op de vraag, of hij in
de strijd met zichzelf overwinnaar zal blij
ven, laten de vervaardigers de toeschou
wers tot het laatst in het onzekere. Ken
nelijk verwierf ook deze bekroning de al
gemene instemming.
Verder werden vertoond de met een der
de prijs onderscheiden films: Hamerslag,
De sigaar en Spreken is zilver, benevens
de met een tweede prijs bekroonde cine
astische proeven: Beroepsgeheim, De spie
gel en Het bezoek. Bij de samenstelling
van het programma was men van het be
ginsel „Lest best" uitgegaan, zodat de eer
ste prijswinnaars het laatst aan de beurt
kwamen.
Zondagmorgen is in Zürich het wereld
congres voor dierenbescherming geopend.
Na de officiële opening en de begroetings
woorden van dr. W. Tiegel, voorzitter van
de Zwitserse vereniging voor dierenbe
scherming, was het woord aan de Neder
lander dr. mr. W. Hugenholtz, president
van de Wereldfederatie tot bescherming
van dieren. Dr. Hugenholtz betoogde, dat
de dierenbescherming de „nationale peri
ode" heeft verlaten om uit te groeien tot
de internationale fase. De leuze „dieren
beschermers aller landen verenigt u" kan
het verlossende woord betekenen voor alle
dieren ter wereld, aldus deze spreker. De
dierenbescherming is internationaal sinds
in 1950 de wereldfederatie tot bescherming
van dieren in Scheveningen werd opge
richt. Dr. Hugenholtz zei voort: „De
emancipatie der slaven, vreemdelingen,
vrouwen, kinderen en arbeiders bewijst
hoe in de historie steeds weer een tendens
bestaan heeft tot bescherming van de
zwakke door beknotting van de macht der
sterken. Nu is het dier aan de beurt."
Tenslotte deelde dr. Hugenholtz mede,
dat hij na acht jaar lang de leiding van
de wereldfederatie te hebben gehad, zich
niet meer als president ter beschikking
zou stellen, omdat ook een ander eens de
gelegenheid moet hebben, de federatie met
nieuwe ideeën te bevruchten.
Het congres, dat tal van vraagstukken
op zijn agenda heeft staan, duurt tot
22 mei.
Ruim driehonderd uit Indonesië gerepa
trieerde Nederlandse oud-planters zijn in
het Koninklijke Instituut voor de Tropen
te Amsterdam'bijeen geweest op een voor
lichtingsdag, belegd door het deze maand
opgerichte Contactcentrum voor oud-plan
ters.
Vele sprekers gaven hun visie op de mo
gelijkheden, die de gerepatrieerde plan
ters in ons land hebben om weer aan de
slag te komen. Over de emigratieaspecten
sprak bovendien mr. ir. B. W. Haveman,
commissaris voor de emigratie. Hij deelde
mede, dat bij de emigratiedienst specia
le maatregelen zijn getroffen om aan de
specifieke wensen van oud-planters zoveel
mogelijk tegemoet te komen. Er zijn apar
te deskundigen aangewezen, die van de In
donesische toestanden op de hoogte zijn.
Met hen kunnen ex-planters beprekingen
voeren over mogelijke emigratie.
Bevolkingsgroei
In het eerste kwartaal van dit jaar zijn
in ons land 16.412 huwelijken gesloten te
gen 17.285 in het eerste kwartaal van 1957.
Het aantal levendgeborenen gaf een stij
ging te zien van 57.376 in het eerste kwar
taal van 1957 tot 59.256 in het eerste kwar
taal van 1958, terwijl het aantal overlede
nen steeg van 21.062 in het eerste kwartaal
van 1957 tot 24.324 in het eerste kwartaal
van dit, jaar.
De immigratie in ons land heeft in het
eerste kwartaal van 1958 die van het eer
ste kwartaal van 1957 in verband met de
sterk toegenomen repatriëring uit Indone
sië, aanzienlijk overtroffen. Zij bedroeg
26.277 tegen vorig jaar 10.527. Anderzijds
liep het aantal emigranten in vergelijking
met vorig jaar scherp terug, namelijk van
19.154 tot 12.711.
Het aantal inwoners van Nederland be
droeg per 1 april j.l. 11.144.024. Dit deelt
he Centraal Bureau voor de Statistiek me
de.
Morgen komt er weer een nieuw verhaal, waarin je ziet, hoe een jongetje in een
wonderlijke droomtuin kwam en wat hij daar allemaal zag en ondervond, 't Wordt
spannend, hoor! j
In het Concertgebouw te Amsterdam is
de jaarlijkse bijeenkomst gehouden van de
Katholieke Centrale Vereniging voor Gees
telijke Volksgezondheid. Tot de aanwezi
gen behoorden de bisschop van Haarlem,
mgr. J. P. Huibers en de commissaris
der Koningin in de provincie Noord-Hol
land, dr. M. J. Prinsen.
Het centrale thema van deze bijeen
komst was „de geneeskracht der liefde",
dat werd ingeleid door prof. Buytendijk,
prof. dr. P. Christian uit Heidelberg en
prof. dr. H. Fortmann uit Nijmegen.
Prof. Buytendijk sprak over „de vor
mende liefde" als onderdeel van het cen
trale thema. De hoogleraar ging in op een
verantwoorde preventieve geestelijke ge
neeskunde, die berust op een omvangrij
ke kennis van de menselijke mogelijkhe
den en hun verwerkelijking onder gunsti
ge omstandigheden. Deze kennis is, zo be
toogde de spreker, slechts te verwerven
door een belangeloze toewending tot de
mensen zoals zij „zijn". Indien een der
gelijke toewending, zonder voorkeur of
vooroordelen, vrij van de toevalligheid der
neigingen en sympathieën geschiedt, maar
toch met een oprechte bewogenheid, is zij
volgens de hoogleraar de uiting van de
„objectieve liefde", welke onze kennis
Vc de medemens bezielt en vormt. Door
dit bezielde inzicht kan deze kennis een
vormende macht worden in de opvoeding,
in de ontwikkeling van het religieuze en
zedelijke leven en dus in de gezonde ont
plooiing van de persoonlijkheid, die de
psycho-hygiëne tracht te bevorderen.
Nu de derde petroleumhaven in het Bot-
lekgebied gedeeltelijk in gebruik is geno
men en een begin van uitvoering is ge
geven aan „Plan Europoort", zal de Rot
terdamse havendienst de beschikking moe
ten hebben over een aantal boten, die als
volledige brandblusboten dienen te wor
den uitgerust.
Gezien de stand van de werkzaamheden
in het Botlekgebied achten B. en W. de
aankoop van twee van zulke boten voor
dit jaar uiterst urgent. Zij vragen de raad
1.600.000 voor dit doel beschikbaar te
stellen.
rl70fl9è
Twee voor Europoort bestemde boten,
die van een meer zeewaardig type-behoren
te zijn, dienen het volgend jaar te worden
besteld. De kosten worden geraamd op een
miljoen gulden per stuk.
In New York is de oprichting bekendge
maakt van een internationale organisatie
van schrijvers uit de landen, die bij de
UNO zijn aangesloten. De schrijvers zullen
zich wijden aan de verbreiding van de
idee van de internationale samenwerking
het propageren van de rechten van de mens
en van de persvrijheid.
De vereniging is o.m. opgericht door de
twee voormalige ondersecretarissen-gene
raai van de UNO, namelijk Henri Laugier
en de Nederlander Adriaan Pelt, door
mevrouw Roosevelt en prof. Salvador de
Madariaga.
ADVERTENTIE
(Kale schuur schreeuwt
om Ceta-Baver
Buitenbiits)
„Dank u", zei Patsy dankbaar, blij als zij was om
min of meer achter de dekking van dat bureau te
zitten.
Zij bleef stil zitten, haar tasje in de handen geklemd
en met haar voeten vlak naast elkaar. Toen herinner
de zij zich Cynthia's houding en trachtte haar en
kels over elkaar te slaan.
„En dus wenst u stewardess te worden?" zei de
grijze dame op vriendelijke toon. „Ja, gaat u er maar
zo gemakkelijk mogelijk bij zitten", merkte zij op
toen Patsy haar voeten heen en weer schuifelde in
haar pogingen een elegante houding aan te nemen.
„Waarom meent u dat u daarvoor geschikt zou zijn?"
Bedaard en openhartig gaf Patsy ten antwoord:
„Dat weet ik niet... ik bedoel, ik weet niet of ik dat
inderdaad zou zijn. Maar als men iets graag doet",
ging zij voort, „dan is men het ook vaak".
De grijze dame kreeg een prettige trek om de
mond. „Dat is zeer juist", zei zij met een glimlach.
„Een goed argument. Nog iets anders?"
„Ik hou van reizen en ik houd er van om met men
sen te praten".
„Zieke mensen?" vroeg een nors dik mannetje, dat
aan het einde van de tafel zat, plotseling.
„Oh, ja", zei Patsy. „Want die hebben iemand het
meest nodig".
„Bange mensen?" vroeg die norse stem weer.
„Die ook", zei Patsy naar waarheid.
„En ik zie uit uw sollicitatieformulier, dat u tennis
speelt en kunt paardrijden", zei de grijze dame, die
Patsy de tijd scheen te willen geven om op haar ge
mak te komen. „En u houdt van de provincie?"
„Zeer veel".
„En uw vader is makelaar in landgoederen en ook
beheerder daarvan. Ik herinner mij, dat ik eens in
de buurt van Helmswell op bezoek ben geweest..."
Zij noemde een paar namen van mensen en plaatsen.
Patsy kende deze maar al te goed. De bekendheid
daarmee stelde haar op haar gemak. Gedurende een
paar minuten voerde zij een volkomen vlot lopend
gesprek met de grijze dame.
„En nu, meneer Simmons..." De grijze dame scheen
haar als het ware met spijt aan de norse kleine man
over te geven.
„Tot nu toe, juffrouw Aylmer", zei hij, terwijl hij
over zijn borstelige snorretje streek, „heeft u ons ver
teld, wat er voor u in zou zitten, indien wij u zouden
aanstellen. U houdt van mensen, ziek of bang",
zijn snorretje scheen een volstrekt ongeloof daaraan
te demonstreren „U houdt van vliegen. U houdt van
reizen. Maar wat zou World-Span Aviation hieruit kun
nen krijgen?"
Patsy dacht een ogenblik na en zei toen beslist:
„Indien u mij zou aanstellen en als men mij getraind
heeft, krijgt u een efficiënte stewardess".
Meneer Simmons scheen zo verbaasd te zijn over dit
antwoord, dat hij zijn stem een ogenblik geheel scheen
kwijt te raken. Toen hij weer begon te spreken, zei
hij: „Aan u, juffrouw Mayhew", en Patsy werd over
gegeven aan de andere vrouw, die in het comité zitting
had. Maar op het moment, dat Patsy haar ogen van
zijn gezicht afwendde, scheen hij haar een vriendelijk
knipoogje te geven en zijn snor maakte een veel min
der borstelige indruk dan eerst.
Juffrouw Mayhew was een heel ander type. Onge
veer negenentwintig iaar oud, blond, zeer gesoigneerd
en met grote grijze, ietwat slaperige ogen. „Wie is de
eerste minister van Australië?" vroeg zij met langza
me stem.
Patsy: „Is dat niet mijnheer Menzies?"
Juffrouw Mayhew gaf er op geen enkele wijze blijk
van, dat zij haar verstaan had. „De atmosferische
druk in de cabine van een vliegtuig", ging zij voort,
„is ongeveer gelijk aan het normale niveau van
5.000 voet. Denkt u, dat een ketel daar sneller zou ko
ken, dan op zeeniveau?"
„Sneller, langzamer, sneller, langzamer", zei Pat
sy bij zichzelf op haar vingers aftellend en er in het
wilde weg naar radend. Geoff Pollard had gezegd: Als
je iets niet weet, doe dan niet alsof. Maar in dezen
moest je wel een gooi er naar doen. Hardop zei zij: „Ik
denk, dat het langer zou duren, maar ik weet niet waar
om".
Juffrouw Mayhew scheen alweer alle belangstelling
in ketels en hun problemen verloren te hebben en ging
op meer levendige toon voort: „In dit baantje moet u
soms lang achtereen werken; soms zelfs wel eens vier
entwintig uren achtereen en voor het grootste deel
daarvan staat u op uw voeten. Het is hard werk, waar
bij u meer tijd verdoet boven de gootsteen van het
keukentje, dan met het amuseren van de passagiers
met beleefde conversatie. „Al de slaperigheid was
uit haar ogen verdwenen, toen ze er aan toevoegde:
„En denkt u, dat u dat kunt?"
„Ja, dat geloof ik wel".
Juffrouw Mayhew's ogen schenen zien weer half te
sluiten, misschien door de inspanning van de laatste
minuut. „Hoeveel liter gaat er in een gallon?"
„Ruim vier en een half", zei Ptsy, verheugd, dat
zij daar op kon antwoorden.
Maar juffrouw Mayhew feliciteerde haar niet. In de
plaats daarvan wendde zij zich met een bijna verblin
dende glimlacht op haar rode lippen tot de man, die
links van haar zat en zei: „En nu u, mijnheer Prenti
ce".
Patsy slikte eens en haalde diep adem; zo onge
veer als een duiker voor de volgende moeilijke duik.
Zij voelde, dat zij het er tot nu toe niet zo slecht had af
gebracht. Met dat soort zesde zintuig, dat haar altijd
geholpen had, om vrienden te maken, wist zij, dat zij
haar wel gunstig beoordeelden.
Het vierde stel schijnbaar onbelangrijke vragen be
gon. Ze kwamen van een rustige, in blauw uniform ge
klede figuur aan het uiterste rechter einde van de ta
fel. Patsy kneep haar ogen een beetje samen tegen het
licht van het raam, dat recht op haar gezicht viel. Zij
keek naar het magere onbeweeglijke gezient, de strak
ke mond en de rechte donkere wenkbrauwen van de
heer Prentice. Zijn op de tafel over elkaar geslagen
armen schenen te veel goudborduursel te dragen voor
iemand, die nog zo jong was. Zijn stem klonk lang
zaam en afgemeten.
Om de een of andere reden kwam al de onrust, die
zij bij het betreden van deze< kamer gevoeld had, in
verdubbelde mate terug. Voor het eerst was zij bang.
„U houdt van vliegen, juffrouw Aylmer?", zei de
diepe stem langzaam, maar volkomen vriendelijk.
De vraag was eenvoudig genoeg. „Oh, ja", zei zij
met een zekere opluchting. „Heel veel". Zelf voelde
zij echter, dat zij het enthousiasme in haar stem
overdreven had. En zo sterk was het zonlicht niet, of
zij had wel gezien, dat zijn zeer donkere wenkbrauwen
een ogenblik omhoog gingen.
(Wordt vervolgd)
Hoogleraar redt jongetje. De Rotter-
damse hoogleraar prof. dr. T. J. Bezemer
heeft een zesjarig kind gered, dat in Den
Haag in het water was gevallen. Prof. Be
zemer begaf zich gekleed te water en
slaagde er in het jongetje aan de kant te
brengen.
Inbrekers-en-gros. De Haagse politie
heeft een 24-jarige bankwerker en een 35-
jarige lasser gearresteeerd, die bekend
hebben niet minder dan 24 inbraken te
hebben gepleegd. Zij stalen uit een metaal-
warenfabriek 300. Bij deze inbraak vie
len zij door het dak in een bak met zout
zuur, waarbij zij vrij ernstige brandwon
den opliepen. Beiden waren onbekenden
voor de politie. Hun totale buit bedroeg
ongeveer 5500.
Antiekbeurs. Voor de tiende keer zal
de Oude Kunst- en Antiekbeurs te Delft
(van 28 augustus tot 10 september) in het
stedelijk museum „Het Prinsenhof" wor
den gehouden. De voorbereiding en in
richting geschiedt door de Vereniging van
handelaren in oude kunst in Nederland
Struyckenprys uitgereikt. In het dak
paviljoen van het Groothandelsgebouw ft
Rotterdam is de algemene vergadering ge
houden van het Thijmgenootschap, de ver
eniging tot het bevorderen van de beoefe
ning der wetenschap van katholieken in
Nederland. In deze vergadering werd de
Struyckenprijs van de vereniging uitge.
reikt aan dr. A. C. F. Koch, gemeente
archivaris te Deventer, voor zijn publi-
katie „Grenzverhaltnisse an der Nieder-
schelde, vornehmlich in 10. Jahrhundert"
en aan H. H. Berger, drs. phil., assistent
aan het filosofisch instituut te Nijmegen,
voor zijn boek „De gedachten wereld van
Simone Weil".
Krayenhof herdacht. Op 2 juli is het
tweehonderd jaar geleden dat in Nijmegen
generaal baron Krayenhoff, verdediger en
heroveraar van de vesting Naarden tijdens
de Napoleontische tijd, geboren werd. Za
terdagmiddag heeft men in de burgerzaal
van het raadhuis van Naarden deze gene
raal herdacht tijdens de heropening van
het oorlogsmuseum, dat is ondergebrachl
in een der ondergrondse kazematten. Na
zaten van generaal baron Krayenhoff
woonden de opening bij.
Horlogemakersleraar. In 's Hertogen
bosch is op 82-jarige leeftijd overleden de
heer C. Verhagen, in binnen- en buiten-
land bekend om zijn cursussen en lessen
l over het horlogemakersvak en om zijn tal
rijke boeken, die hij geschreven heeft om
het horlogemakersvak meer aanzien te
geven. Hij studeerde onder andere aan de
vakschool te Glathütte, in Parijs, in Ber
lijn, Wenen en Praag. In Zwitserland heeft
hij op zes plaatsen een groot deel van zijn
studiejaren doorgebracht. Op zijn tachtig
ste verjaardag ontving hij de koninklijke
onderscheiding van ridder in de orde van
Oranje Nassau.
Veelbelovend. Zaterdagavond om
streeks acht uur wilde een brigadier van
politie in de Lange Niezel te Amsterdam
een veertienjarige jongen, die een brom
fiets bij zich had, aanhouden. Toen de
knaap niet bleef staan, loste de brigadier
een waarschuwingsschot uit zijn dienst
revolver. De jongen ging er van door maar
liep, in zijn haast om weg te komen, een
agent omver, die uit de tegenovergestelde
richting kwam. Deze viel en werd aan zijn
rechterknie gewond. Bij de Kamperbrug
kreeg men de jongen tenslotte te pakken.
MAANDAG 19 MEI
Kunstzaal „De Ark": Tentoonstelling
van werken van Norbert André de la
Porte, 10-22 uur.
FILMS:
Cinema Palace: „Star of India", 14 jaar,
19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „In de
lift naar het schavot", 18 jaar, 19 en 21.15
uur. Lido Theater: „Met de dood voor
ogen", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor
Theater: „Getuige a charge", 14 jaar, 19 en
21.15 uur. Minerva Theater: „Mensen zo
als jij en ik", 14 jaar, 20.15 uur. Rem
brandt Theater: „Moulin Rouge", 18 jaar,
19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De laatste
jacht", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio
Theater: „De lord, de lady en de butler",
alle leeft., 19 en 21.15 uur.
DIVERSEN:
Gebouw „Zang en Vriendschap": Geeste
lijk Centrum „De Grotere Wereld", ge
nezingsdienst o.l.v. de heer Spaargaren,
20 uur. Restaurant Brinkmann, Grote
Markt: Lezing door mr. H. E. Phaff over
„De portretten van de Holandse graven in
het Haarlemse stadhuis" voor Ned. Genea
logische Vereniging, 20 uur.
DINSDAG 20 MEI
Stadsschouwburg: Nederlandse Comedie
met „Wie is Janus", 20 uur. Openlucht
theater: Tentoonstelling van werken van
Bloemendaalse kunstenaars, 10-17 uur.
Minerva Theater: Toneelgezelschap Johan
Kaart met „Potasch, Perlemoer en Peki
nees", 20.15 uur. Grote Kerk: Orgelbespe
ling door Piet Kee, 20-21 uur. Kunstzaal
„De Ark": Tentoonstelling van werken
van Norbert André de la Porte, 10-22 uur.
Galerie Espace: Sculptures en gouaches
van Haber, 11-17 uur.
FILMS:
Cinema Palace: „Star of India", 14 jaar,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals
theater: „In de lift naar het schavot", 18
jaar, 14.30 en 20 uur. Lido Theater: „Met
de dood voor ogen", 14 jaar, 14, 16.15, 19
en 21.15 uur. Luxor Theater: „Getuige a
charge", 14 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Rem
brandt Theater: „Moulin Rouge", 18 jaar,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater:
„De laatste jacht", 18 jaar. 14.30. 19 en
21.15 uur. Studio Theater: „De lord, de
lady en de butler", alle leeft., 14.15, 19 en
21.15 uur.