Horen en zien UMPIE IN DE DROOMTUIN RUSTIGE LANDING „DE MACHTIGEN": strijd aan top van Amerikaans zakenleven Agenda voor Haarlem Onoordeelkundig couperen verminkt films NAAIMACHINES Bonaventura" als jubileumstuk Kort en bondig radio AANKONDIGINGEN EN „ATinotchka" maar matig De radio geeft vrijdag Engeland vermindert boterinvoer Examens Haarlem kreeg eeti nieuwe kunstzaal Werk van Haher Een surrealist Automobilist veroordeeld wegens dood door schuld Kolossaal genoegen DROSTE PASTILLES Altijd welkom Ons vervolgverhaal DONDERDAG 22 MEI 1958 I N Het is jammer voor regisseur Walter van der Kamp dat 7.ijn televisiebewerking van Melchior Lengyels komedie „Ninotchka" -o'n zware concurrentie ondervond van de voortreffelijke heugenis, welke wij hebben aan de filmkomedie van Ernest. Lubitsch met Greta Garbo als de titelheldin. De film „Ninotchka" waarde woensdag avond rond ons televisietoestel. Al had Van der Kamp dan ook beweerd, dat hij haar nooit had gezien en er dus zeker niet in enige zin door zou zijn beïnvloed, wij en menige kijker met ons konden ons niet losmaken van de herinnering aan de gees tige en spitse dialogen in Lubitsch' film verbeelding en het sprankelend spel, daarin door Garbo en Charles Bover tentoonge spreid. Nu willen we daar Walter van der Kamp met onmiddellijk hard om vallen. Tenslotte hield hij zich aan het toneelstuk zoals Lengyel het hem presenteerde en had hij zichtbaar zijn best gedaan er een vlotte en luchtige komedie van te maken. Maar wat Lubitsch wel lukte: de sfeer op te roe pen van Parijs, die de starre partijdema- goge Ninotchka omtoverde tot een jonge verliefde vrouw, de Eva van den beginne, dat kon Van der Kamp niet waar maken. Nu week de intrige van het toneel-tele visiespel aanzienlijk af van dat van de film, waarin Lubitsch kans zag een fijngeestig satirisch loopje te nemen met de politiek en haar uitwassen. Ook de menselijke ver houdingen waren veel minder toegespitst. Maar wat ons het meest, stak: de acteurs waren veel te veel aan hun Hollandse afkomst gekluisterd. Ze bleven zwaar met beide benen op de grond, ze leverden een imitatie, die nergens echt Frans of Rus sisch aandeed. Het werd in de hand ge werkt door een al te onoordeelkundige regie, het werd versterkt door de drama tisch'zwakke t.v.-formule. Maar het bleef spijtig dat men nu met erg geprononceerd toneel werd geconfronteerd. De verande ring ten goede op het eind bracht geen positieve ommekeer. De „Ninotchka" in het AVRO-programma van gisteravond labo reerde aan werkelijke spiritualiteit èn aan dramatisch intellect. Het lag aan Lengyel, het lag aan Van der Kamp, het lag aan de (vaak onverstaanbare) acteurs. Het resul taat: een matige opvoering. Beeldschermer ADVERTENTIE Van Nelle bestellen HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 NCRV NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een word voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Idem. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 03 Waterst. 9.40 Omr.ork. 10.10 Gram. 10.30 Mor gendienst. 11.00 Gram. 11.30 De jeugd op eigen wieken, hooïsp. 12.00 Zang en piano. 12.30 Land en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. en act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.25 Kamerork. en solist. 14.55 kamerkoor en solist. 15.15 Voordr. 15.35 Strijk- ork. en sol. 16.00 De Aronskelk in de huiskamer en het overhouden van de Azalea, causerie. 16.15 Gram. 16.30 Altviool en piano. 17.00 Voordr. 17.20 Vocaal ensemble. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Koorzang. 18.20 Stemmen van Overzee. 18.35 Voor de jeugd. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. 19.15 Regeringsuitz.: De Statistiek ant woord: prof. dr. Ph. J. Idenburg, directeur-gene raal van de statistiek, beantwoord vragen over de verkeersveiligheid in ons land. 19.25 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Muzikaal Rendez-vous. 21.00 De jeugd op eigen wieken, hoorspel. 21.30 Muzikaal Rendez-vous (verv.). 22.30 Pianorecital. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en SOS- ber. 23.15 Langs wegen van kunst en schoonheid. 23.40-24.00 Gram. HILVERSUM II 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.05 Gymn. 9.15 Gram. 9.40 Idem. VPRO: 10.00 Avonturen met kinderen, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Voor de zieken. AVRO: 12.00 Koorklanken. 12.20 Regeringsuitz.: Landb.rubriek. Friese boeren bezoeken Limburg: het streekverbeteringsplan in het land van Gul pen. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Accordeonspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muz. 13.55 Beurs ber. 14.00 Orgelconc. 14.20 Litterair progr. 14.40 Sopraan en piano. 15.00 Gram. 15.10 Gevar. progr. VARA: 16.00 Muz. discussie. 16.40 Voor de jeugd. 11.10 Lichte muz. 17.30 Orgel en zang. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 P.v.d.A., pol caus. 18.25 Amus.- muz. 18.50 De puntjes op de i, caus. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Musette-ork. VPRO: 19.30 Vrede of atoomoorlog, van dr. Albert Schweitzer. 19.55 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Een nationale zaak, caus. 20.10 Pianorecital. 20.15 Filmrubriek. 20.25 Voordr. met muz. 20.40 Het atoom, causerie. VARA: 21.00 Gram. 21.15 Pol. cabaret. 21.55 Bui- lenl. overz. 22.10 Jazzmuz. VPRO: 22.40 Zorg om de mens. VARA: 23.00 Nieuws. 23.15 Dansmuziek. 23.45—24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Orgelspel en gram. 14.00 Schoolra dio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Ork.concert. 1LOO Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Boekbespr. 17.30 Vocaal trio, 17.45 Duitse les. 18.00 Vocaal trio. 13.10 Voordr. 18.20 Vocaal trio. 18.30 Voor de sold. 15.00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00 5y.mf.ork. en solist. 21.30 Kamermuz. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.45 Gram. 22.55-23.00 Nieuws. ADVERTENTIE Van Nelle bestellen De invoer van boter in Engeland zal ver minderd worden, zo is door de minister van Handel, Sir David Eccles, in het En gelse Lagerhuis medegedeeld. De minister 2ei, dat de regering tot de slotsom is ge komen, dat invoer van gesubsidieerde ho ler ernstige schade voor de Nieuwzee- landse zuivelindustrie heeft veroorzaakt. Aan de regeringen van Zweden en Finland is verzocht een einde te maken aan de Praktijken waarover geklaagd wordt, of nun invoer in Engeland binnen overeen gekomen grenzen te houden. Wanneer deze regeringen niet bereid zijn daaraan te vol den, zal de Engelse regering tegenrechten gaan heffen. De Engelse regering heeft verder aan °e republiek Ierland verzocht besprekingen °P soortgelijke basis te openen en zij on derzoekt de positie voor Argentijnse boter. °Jj de invoer van Poolse boter zal be perkt worden en de open invoervergun ning voor boter uit Oost-Europa in het al gemeen wordt ingetrokken zo deelde Sir avid mede. De minister schat dat de bo- orleveranties uit de genoemde landen met ongeveer 10 percent van de totale leve ranties van 1957 ongeveer 40.000 ton verminderd zullen worden AAN HET STREVEN van de Ameri kaanse filmers om de harde bussinessman te benaderen vanuit wat men zou mogen noemende menselijke gezichtshoek, be antwoordt de film, die onder de titel „De Machtigen" in roulatie is gekomen. Ze is niet de eerste in dit genre en ze zal ook wel de laatste niet zijn. Vergeleken met „De man aan de top", een romanbewer king van enige jaren her, is ze heel wat beter en sterker gemaakt, maar ze kan het peil van een „Citizen Cane" die hier toch wel voor de vergelijkbaarheid mag worden opgevoerd niet halen. Nu kan het zijn dat ik in mijn oordeel ongunstig ben beïnvloed door een omissie, waaraan wel meer bioscoopdirecteuren zich schul dig maken: de film was namelijk zo onlo gisch en zwaar gecoupeerd, dat het be paald stotend was. Niet alleen dat het ver haal stootte, omdat men van de ene si tuatie zonder geleidelijke overgang of zelfs een aanduiding daarvan in'de andere terechtkwam, maar ook het ritme van de film werd geweld aangedaan en dat was wel het ergste wat men de film en de bios coopbezoekers kon aandoen. Meestal ziet de filmrecensent de films vooruit. Hij krijgt ze gepresenteerd in een speciale persvoorstelling en weet dus niet wat la ter de bioscoopdirecteuren er om een beetje met het voorprogramma uit te ko men als overbodige ballast uit zullen verwijderen. Een feit is echter dat het vaak zeer onoordeelkundig gebeurt. Er zijn niet zo verschrikkelijk veel exploitan ten, die in filmtermen denken. Wanneer zij een film gaan bekorten doen ze dat op die plaatsen, die naar hun mening ofwel de za ken veel te veel uitspinnen of niets wezen lijks aan de handeling toevoegen. Dat hun coupures soms een afschuwelijke ingreep zijn in het ritme van een film zegt hen nie mendal. Maar wij zitten ,er maar mee. Zo was bij de vertoning, die ik volgde ADMST' '- VTIF: Alle merken, dus ruime keu7e ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 ff Gezien de vele moeilijkheden, welke er voor amateurs verbonden zijn aan een op voering van de boeiende thriller „Bona ventura" van Charlotte Hasting, heeft men bij de r.k. toneelvereniging „Getosa" te Santpoort lange tijd geaarzeld met. het besluit dit stuk op het repertoire te nemen. Maar aangezien men ter gelegenheid van het tweede lustrum een bijzondere voor stelling wilde ondernemen, heeft men ten slotte de knoop doorgehakt en tot opvoe ring besloten. Zo werd dit stuk zondag, maandag en dinsdag dan eindelijk in zaal „Zomerlust" te Santpoort gespeeld. Het zijn boeiende toneelavonden gewor den. Regisseur C. Jongèjans is erin ge slaagd met de spelers een gespannen sfeer op te roepen, die het publiek voortdu rend in aandachtige stilte gevangen hield. Daarbij moet worden vastgesteld, dat me juffrouw R. Tervoort de rol van de als de- tectieve fungerende kloosterzuster Mary Bonaventura op een waarlijk verrassend goede manier heeft vertolkt. Zij speelde met een bezielde waardigheid, een war me en menslievende jonge vrouw, die haar handelingen volkomen aannemelijk maakte. Op hetzelfde plan bewoog zich de Sarat Carn van mevrouw Van Noort, die de emotionele geladenheid onder dreiging van het doodvonnis fel suggereerde. Ver der verdient de gedediceerde moeder overste van mevrouw Stuvel nog een bij zonder eervolle vermelding. Mevrouw Derksen maakte van haar kansen op een kernachtige typering van de gemoedelijke keukenzuster onvoldoende gebruik. Van de heren was R. Stuvel de meest opvallende: hij wist met een knappe uitbeelding de de biele Willy voorbeeldig buiten de sfeer van het belachelijke te houden. W. Hoo- gerwerf was een schurk met allure, die voor de traditionele politie-inspecteur van A. Liefting onbereikbaar bleef. „Getosa" kan met vertrouwen aan haar derde lustrum beginnen. van de film „De Machtigen" een passa ge verwijderd, waarin een nieuwe direc teur bij een machtige onderneming zich moet inwerken en de schroom overwin nen, welke hij als provinciaal aanvanke lijk koestert tegen de mentaliteit van de wereldstad en haar manier van werken. De directeur veranderde nu opeens van een sympathiek en wat overrompeld man in een routinier, die in hemdsmouwen zijn afdeling met opdrachten overlaadt en en passant eventjes stoom afblaast bij zijn mede-directeur. Daarmee werd het beeld, dat men zich van die man had ge vormd dusdanig aangetast, dat de wegla ting van de toch zo noodzakelijke over gang de toeschouwer de gehele film lang bleef achtervolgen. Men moest met zijn fantasie zelf maar invullen hoe de aanpas sing in 's mans geest zich allemaal had voltrokken. Maar dat had men willen zien. Dat. was een integrerend onderdeel van de film. De eigenwijze exploitant had der halve niet alleen de film verminkt, hij tastte ook de waarderingsnormen aan voor het oordeel van de toeschouwer. Eenzelfde soort ergernis geeft de exploi tant, wanneer hij met alle geweld films, die daarvoor niet zijn gemaakt, gaat ver tonen in breedbeeld. Er verdwijnt dan een hap uit het beeld, die men geacht wordt te kunnen missen. Het resultaat is een avond vol wanstaltigheid. Het komt er on geveer op neer of de toneelmeester in de schouwburg 'n paar scènes afgelast in de „Hamlet" bijvoorbeeld. („Te zijn of niet te zijn", wat een onzin). Of dat hij alle voetlicht en schijnwerpers inschakelt, waarover de schouwburg beschikt („We hebben het en het mag gezien worden"). Het publiek zou als één man gaan pro testeren. WAT NU NOG DE FILM ..De Machtigen" aangaat, ze geeft toch niet zo'n indrin gend beeld van de verhoudingen in de we reld der grote Amerikaanse zakenlieden als men ervan verwacht. Ze schildert te genover zijn ondergeschikte directeuren de boosaardige en harteloze president-di recteur te eenzijdig af om een strijd op het hoogste intellectuele niveau mogelijk te maken. Daarin valt ze het meest tegen: Ze toont niets van intellect, wel veel spits vondigheid. Ze is een benadering, die nieuwsgierig maakt. Ze bevredigt de nieuwsgierigheid niet. Dat men er even wel fraaie en kernachtige impressies in aantreft van het leven van de bussiness man en zijn werkmilieu is een gelukkige en de filmkunst dienstige omstandigheid. P. W. Franse ADVERTENTIE Van Nelle bestellen I Amsterdam. Vrije Universiteit. Kandidaatsexa men geneeskunde: J. A. de Boer. Hoofddorp. Docentbenoeming Nijmegen. Tot do cent aan de R.-K. Universiteit te Nijmegen is benoemd dr. J. Ex. Zijn leeropdracht luidt: „De experimentele methodiek van de psychologie". Dr. Ex promoveerde vorig jaar cum laude op een proefschrift, geti teld: „Situatie-analyse en sociaal-psycho logisch experiment". Aan het Nieuw Heiligland te Haarlem heeft de heer G. de Boer naast zijn tot koffiehuis verbouwde en voorheen onbe woonbaar verklaarde pand een kunst zaaltje weten te maken, dat ondanks het feit dat het buitenlicht er,te.nauwe toe gang heeft; wel aardige mogelijkheden in zich bergt. Ons dierbare bezit aan beel dende kunst moeten we toch maar al te vaak proberen te genieten onder kunst licht. Of men zich in het zaaltje van de heer De Boer thuis kan voelen, zal dan vooral afhangep. van het v/erk dat men er aantreft. Tot 1 juni is dat een hoeveelheid tekeningen, aquarellen en schilderijen in olieverf van Norbert André de la Porte. Een vlotte tekening van een stationsem placement, de kleur en wijze van behan deling even van een paar aquarellen van hanen, een wel mogelijkheden biedende gerichtheid in schilderijtjes van een dorp en een haventje te Vlissingen, een zekere originaliteit wat betreft kijk op het onder werp in andere zaken èn het feit, dat Haarlem er een kunstzaal bij kreeg, maken een eerste bezoek naar mijn smaak wel de moeite waard. Wanneer echter het gehalte der komende exposities hier aan dat van André de la Porte's tentoonstelling gelijk zou blijven, kom ik liever op de koffie in de merkwaardige en voor mij toch wel aan trekkelijke omgeving, die de heer De Boer zichzelf heeft geschapen. De te Parijs werkende schilder en beeld houwer Haber, van wie tot I juni in de Galerie Espace te Haarlem enig werk wordt geëxposeerd, is een figuur die weer stand weet te bieden aan de verleiding van het contracteren met de kunsthandel in zijn omgeving, iets dat nogal eens neer kwam op het verkopen van eigen ziel. De verplichte produktie zou kunnen leiden tot weinig gespannen herhalingen, waartegen blijkbaar op de markt geen bezwaar be staat door gebrek aan kwaliteitsgevoel. Een werkelijke kunstenaar kan daar geen vrede mee hebben. Gezien het hier getoonde, dat mij overal even intens doorleefd voorkomt, is Haber zo'n kunstenaar. Omdat het moeilijk is Habers picturale resultaten een naam te geven, waaruit blijkt welk materiaal als medium diende, annonceerde Espace deze als gouaches, om dat ze daar het meest op lijken. Dat ze dat eigenlijk niet zijn. mocht me dan wel op vallen, maar ondanks het feit, dat de ma terie en de behandeling daarvan in dit werk wel belangrijk zijn, betrapte ik me er op hoe weinig het middel me interesseerde en hoezeer ik de resultaten stuk voor stuk genoot als levende organismen. Er is iets natuurlijks aan dit werk, dat abstract niet naar de natuur maar gelijk deze ontstaan lijkt. Voor de beeldhouwer Haber is steen een mineraal en hij behandelt deze zo dat het minerale karakter duidelijk blijft. Uit foto's meen ik te mogen opmaken dat hij in de steen zelfs spaarde, deze ge bruikte in composities, zoals hij hem in handen kreeg. De andere der samenstel lende delen ondergingen enige bewerking om te komen tot een spannende samenhang van het geheel. Voorbeelden van surrealistische schil derkunst ontmoet men tegenwoordig maar weinig en daarom kan voor sommigen een bezoek aan de tentoonstelling van Henk van Es, die tot 7 juni in de Amsterdamse kunstzaal Magdalena Sothmann gehouden wordt, wel de moeite waard zijn. Naar voorstelling herinneren de schilderijen van Van Es wel aan die van surrealisten, wier namen klank kregen in de ontwikkeling „Wal? Vliegen?" zei Umpie verbaasd. „Ik kan toch niet vliegen? Ik heb toch geen vleugels!" „O. nee?" lachte Kriebelebiebel. Kijk dan maar eens achter je, wat je op je rug draagt!" Umpie draaide zijn hoofd zo ver mogelijk naar achter en keek. En warempelhij zag, dat er op zijn rug een paar gazige vleugels zaten, net zoiets als vlindervleugels Die had hij toch nooit gehad, dat wist-ie zeker! 67 ADVERTENTIE Van Nelle bestellen van de moderne kunst. Ook herinneren zij aan de manier van doen door som migen dezer aan de dag gelegd in schilde rijen. En dat is voor mij een zeer dilet tantische manier van doen, die ik zelfs wel aantrof bij een wereldberoemde figuur als Dali, die, al komt hij ons vaak voor als een enorme charlatan, toch doeken als „Burgeroorlog" schilderde, die meeslepend waren in hun tijd doordat ze iets hadden van kleurenfoto's van nooit zichtbaar wor dende zaken. Nu voegt die dilettantische manier van doen ook nog wel iets toe in de richting van het vermoedelijk ver langde effect: een benauwende nacht merrie. Want de heiliger ernst, waarmee sommige amateurschilders hun hobby be oefenen, kan ook benauwend zijn voor diegenen, voor wie het gebrek aan uit zicht op beter duidelijk is. „Eng" is wel een op het surrealisme zeer toepasselijk woord, dat ik toch nooit zou gebruiken bij de schilderijen van een Hieronymus Bosch, nóch bij de verschrikkelijkste werken van Goya, nóch bij Picasso's schokkende uitingen. Bob Buys De rechtbank te Leeuwarden heeft van daag de 37-jarige grossier J. B. uit Vlaar- dingen wegens dood en zwaar lichamelijk letsel door schuld veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf, waarvan twee maanden voorwaardelijk met een proef tijd van twee jaar en een voorwaardelij ke ontzegging uit de rijbevoegdheid voor de tijd van twee jaar, plus 500 boete, subsidiair vijftig dagen hechtenis. De verdachte had on de vroege ochtend van 7 februari van dit jaar op de oprit van de van Harinxmabrug bij Leeuwarden een andere vrachtauto ingehaald, waar bij hij op 'n hem tegemoetkomende perso nenauto was ingereden. De bestuurder van de personenauto werd vrijwel op slag ge dood. Zijn vrouw en zoon werden zwaar gewond. De officier had tegen deze ver dachte drie maanden gevangenisstraf en twee jaar ontzegging van de rijbevoegd heid geëist. ADVERTENTIE Jm, de verrukkelijke Droste flikken genieten de voorkeur van de fijnproever. In vier delicieuze smaken dessert, melk, mokka, bitter-zoet. 8. „Het staat er toch werkelijk, is het niet? Aangesteld per 1 augustus als stewardess in opleiding, zij het af hankelijk van een nog in te stellen medische keuring". Zij slaakte een lichte zucht van verrukking en on geloof, ging zitten, schonk zich een kop thee in en dronk die uit. „Ja, het staat er wel degelijk," zei haar vader. „En de mededeling is aan jou geadresseerd, dus lijkt er geen mogelijkheid van een vergissing te zijn." Hij gaf het kostbare schriftuur aan mevrouw Aylmer, die eerst haar bril nog eens extra opwreef, voor zij zich aan het lezen zette. „Feitelijk," ging haar vader voort, „lijkt mij nu de enige mogelijkheid dat jij een vergissing hebt ge maakt." Goedgehumeurd keek Patsy hem aan. Nu de eerste opwinding voorbij was, had zij het prettige triomfan telijke gevoel van een met succes vervulde moeilijke opdracht. „Hoe dan?" vroeg zij glimlachend. „Een vergissing in het beoordelen van een karak ter," antwoordde haar vader. „Het karakter van de kapitein, die zitting had in het Selectie-Comité". Maar zelfs op dit moment kon Patsy dat niet toe geven. Zij schudde heftig het hoofd. „Neen, Paps. U bent er niet bij geweest. Ik weet zeker, dat ik het niet mis had. Hij was.." „Goed, goed" zei haar vader, kalmerend zijn hand opstekend. „Dat heb je ons al vaak genoeg verteld," voegde hij er droogjes aan toe. „En hoe meer ik aan hem denk, des te erger wordt hij," zei Patsy, alleen maar om er de nadruk op te leggen, dat haar opinie ongewijzigd bleef. „Desalniettemin," zei haar vader vriendelijk, „ben je er dan toch maar door gekomen hè?" Hetgeen Patsy toegaf. Zij dacht enige ogenblikken over dit feit na en zei toen: „De anderen moeten hem hebben over stemd. Dat is het enige, wat ik er van zeggen kan." Meneer Aylmer glimlachte even, terwijl hij zijn pijp stopte. „De andere drie, bedoel je? De vriendelijke grijsharige dame, de hoofd-stewardess met de slape rige ogen en de man met het borstelige snorretje?" Hij haalde de schouders op. „Nou" zei hij, „ik heb nooit het genoegen gehad, kapitein Prentice te ontmoe ten en ik veronderstel ook niet dat dit ooit het geval zal zijn. Maar op grond van wat je me verteld hebt, ben ik zeker van één ding." Hij stond op. „En wat is dat, Paps?" Meneer Aylmer klopte zijn dochter zachtjes op de schouder. „De kapiteins Prentice van deze wereld laten zich eenvoudig niet overstemmen. Niet door twee dames en één man. Zelfs niet door tweemaal dat aan tal. Noch door wie ook," zei hij, gaf zijn vrouw een kus en liep naar de deur. Veertien dagen later, toen Patsy met nog andere, even verlegen en even opgewonden meisjes van het administratiegebouw naar de opleidingsschool geleid werd en van het kantinegebouw naar de paspoorten afdeling, hoorde zij de naam van Prentice herhaal delijk noemen en wel in een zodanig verband, dat het duidelijk werd, dat hij een beslissende stem had en niet overstemd werd, zodat ze tot de conclusie kwam dat haar vader gelijk had gehad. Kapitein Prentice scheen aan het hoofd te staan van de gezamenlijke opleiding van alle onderdelen der bemanningen. Hij was gesteld op 100 percent ef ficiency en stond er op die te krijgen ook. Er was nog iets, waar hij op stond en dat was, dat alle vliegende employees binnen een rayon van enkele kilometers van het vliegveld zouden wonen. Gemakke lijker te bereiken in geval van nood en goedkoper voor het transport van de maatschappij. Vroeg in de middag bevond Patsy, dat zij weer terug was in de pas aangebouwde wachtkamer van het administratiege bouw, waar zij met 24 andere meisjes een lijst kreeg van adressen, waar zij met instemming van de maat schappij konden proberen kamers te krijgen. „Laten we zien samen ergens onder dak te komen" zei Cynthia Waring voor de derde keer. „Ik kan je niet zeggen, hoe blij ik was je vanmorgen te zien". Patsy glimlachte tegen haar. „Dat zou wel leuk zijn. Ik ben blij, dat we er allebei goed doorgekomen zijn, hoewel ik eerlijk moet zeggen, dat ik' het van mezelf nooit gedacht had". Ze slaakten beiden eeh diepe zucht van verlichting. De eikenhouten deur aan het andere einde van de wachtkamer ging open en een van de typistes kwam binnen. Zestien paar ogen keken haar vol verwachting aan. Al de nieuwe jonge stewardessen, die in training gingen, hadden gedurende het laatste kwartier, en ook wel gedeeltelijk gedurende de gehele morgen, met elkaar staan taxeren. Zij vroegen zich af. wie de moeilijke cursus met succes zou volbrengen; wie vrien din met wie zou worden en wat na een paar jaar haar uiteindelijke bestemming zou worden. Nu staken zij de hand uit naar de getypte lijsten met adressen en be keken, die zorgvuldig. „Wij hebben de U, V en W's zei Cynthia. „Waterhouse", zei Patsy, met een beslist gebaar haar vinger op de laatste naam van de lijst leggend „Klinkt niet slecht". „En, we hebben niet veel keus, veronderstel ik", zei de ander. „Ga mee dan". Patsy trok haar handschoenen aan en nam haar handtas op. „Met bus 81 tot Hounslow Central. En dan bij de kruising rechtsaf". Naast elkaar haastten zij zich langs de cementen we gen met een gevoel van erg op te vallen omdat zij nog niet in uniform waren. Juist toen zij het gebouw van ^et Vliegbureau voor bijgingen, werd er een raam geopend en een stem zei: „Wat heb ik je gezegd? Reken maar gerust op Pol lard!" „Hallo, Geoff," riep Patsy vrolijk en met het gevoel of zij een oude vriend ontmoette, die zij in jaren niet gezien had. „We zijn net vandaag begonnen. Cynthia, dit is Geoff Pollard. Oh: dit is Cynthia Waring". Ze grinnikten tegen elkaar en zeiden „Hallo!" Waar na Geoff opmerkte: „En waar gaan jullie nu heen? Zijn jullie nu al aan het spijbelen? Net iets voor ste wardessen!" Hij schudde ernstig het hoofd. De twee meisjes glimlachten om het feit dat zij reeds als leden van dat selecte genootschap werden be schouwd en zeiden, dat zij op weg waren om eens te gaan kijken wat mevrouw Waterhouse beschikbaar had als zit-slaapkamers. „En heeft mevrouw Waterhouse telefoon? Dat moet wel, als je daar wilt gaan wonen". Patsy dook in haar jaszak en viste er het papier met de getypte gegevens uit. „Inderdaad". (Wordt vervolgd) Erediploma. De heer W. E. L. te Mey, directeur van een restaurant in Rijswijk heeft te Parijs een „diplome d'honneur" ontvangen van de „Association de la presse gastronomique et des écrivains gastrono mes". Hij kreeg deze onderscheiding voor een door hem ingezonden recept tijdens het „Grand concours de recettes de cuisine a l'huile" ter gelegenheid van de Foire de Paris 1958. Oorlogsinvaliden met vakantie. Dins dagavond 4zijn dertig Nederlandse oorlogs invaliden, die onder auspiciën van de stich ting Moveo (meer ontspanning voor ernsti ge oorlogsgewonden) een reis maken door Zwitserland, in een karavaan van twaalf auto's in het Zwitserse kuuroord Leysin (Kanton Voud) gearriveerd, waar zij een vakantie van acht dagen zullen doorbren gen. Vandaag hebben de dertig oorlogsge wonden bij stralende zon een autotocht van 225 kilometer gemaakt door het Zwitserse bergland naar het Meer van Genève. Adjudanten ten hove. Eervol ontheven van de functie van adjudant in gewone dienst van Prins Bernhard, is de luitenant- ter-zee der eerste klasse W. van Rossem. In deze functie is nu benoemd de luite- nant-ter-zee der eerste klasse W. W. Kuyk. Luitenant-ter-zee Van Rossem is benoemd tot ridder in de orde van Oranje Nassau met de zwaarden. Kapitein-luitenant-ter- zee N. J. H. Gregory is bestemd om de functie van adjudant in gewone dienst van de Koningin over te nemen van kapitein luitenant-ter-zee P. J. S. de Jong. PTT-huurpickups? PTT onderzoekt de mogelijkheid, aan abonnees van de draadomroep ook pick-up installaties te verhuren. De PTT hoopt met deze uitbrei ding van haar dienstenverlening de in de laatste tijd ingezette teruggang in het aan tal draadomroep-abonnees tegen te gaan. De vele konsekwenties die aan de verhuur van pick-up-installaties vastzitten, maakt een tijdrovend onderzoek noodzakelijk. Voorshands kan de PTT daarom geen con creter mededelingen doen over de in be raad zijnde uitgebreider dienstenverlening. ADVERTENTIE Van Nelle bestellen I DONDERDAG 22 MEI Concertgebouw: Leerlingenuitvoering van Haarlems Muziekinstituut, 19.30 uur. Kunstzaal „De Ark", tentoonstelling van werken van Norbert André de la Porte, 10—22 uur. FILMS Cinema Palace: „Continent in vlammen", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „In de lift naar het schavot", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Met de dood voor ogen", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Getuige a charge", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Vrouwen om Richard Wagner", 14 jaar, 20.15 uur. Rem brandt Theater: „Moulin Rouge", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De laatste jacht", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De lord, de lady en de butler", alle leeft., 19 en 21.15 uur. DIVERSEN Doopsgezinde Kerk (ingang Grote Hout straat): Doopsgezind Zangkoor o.l.v. Hans de Jong met medewerking van het Doops gezind Kinderkoor en Klein Dameskoor, 20 uur. Haarlemse Kegelbond, Tempeliers straat: Parijse markt ten bate van de stich ting „Kennemer Dierentehuis", 10.3022 uur. VRIJDAG 23 MEI Openluchttheater: Tentoonstelling van werken van Bloemendaalse kunstenaars, 1017 uur. Concertgebouw: Vocale cyclus door Annette de la Bije, sopraan, 20.15 uur. Grote Kerk, Beiaardbespeling door Arie Peters, 1212.30 uur. Kunstzaal „De Ark": tentoonstelling van werken van Norbert André de la Porte, 1022 uur. Galerie Es pace: Sculptures en gouaches van Haber, 11—17 uur. FILMS Cinema Palace: „Das einfache Madehen", alle leeft., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Bambi", alle leeft., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „The bridge over the river Kwai", 14 jaar, 14 en 20 uur. Luxor Theater: „Getuige a charge", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. „Donald Duck en zijn vriendjes", 14 en 16.15 uur. Minerva Thea ter: „Daar is de dokter", alle leeft., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „De weduwnaar met vijf dochters", alle leeft., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Karavaan dei- verdoemden", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De lord, de lady en de butler", alle leeft., 14.15, 19 en 21.15 uur. DIVERSEN Gebouw H.K.B., Tempeliersstraat: Parij se markt ten behoeve van het K,ennemer Dierentehuis, 10.3024 uur. ADVERTENTIE Van Nelle bestellen I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 9