?;5X;\.s;^s©>4#! American Ballet Theatre komt naar Holland Festival „Phiadelphia Orchestra'', orkest van wereldfaam HOLLAND FESTIVAL Erbij A. f AA A j J. 1 f '..v.;^ De ouders van de hoofdpersoon wonen in twee opvallende vuilnisvaten, waar zij langzaam wegteren: een scène uit „Fin de partie" van de Ierse Parijzenaar Samuel Beckett, welk stuk tijdens de experimentele toneelavonden door het Théatre d Aujourdhui wordt opgevoerd. „The Philadelphia Orchestra", dat onder leiding van zijn eigen dirigent Eugene Ormandy één enkel Holland Festival-concert komt geven in Am sterdam op zondag 22 juni, werd in 1900 opgericht en geplaatst onder lei ding van de uit Lübeck stammende dirigent Fritz Scheel. Deze werd In 1907 opgevolgd door de Württember- ger Carl Pohlig, die in 1912 de directie staf overdroeg aan Leopold Stokofski. Onder laatstgenoemde heeft het en semble zijn huidige wereldnaam ge kregen. Toen Stokofski in 1938 af scheid nam van het orkest, was zijn taak reeds twee jaar gedeeld door Eugene Ormandy, die aldus sinds 1936 de leiding heeft. Het was het eerste Amerikaanse symfonie-orkest, dat onder zijn eigen naam op een grammofoonplatenetiket verscheen (Victor-H.M.V., 1917), het eerste, dat voor de radio optrad in een z.g. „sponsored program" (reclamepro gramma, 1929) en tenslotte het eerste ensemble, dat voor een Amerikaanse televisie-uitzending in aanmerking kwam (1948). De Duitse Opera aan de Rijn neemt aan het Holland Festival deel met „Het geval Makropoulos" van Leos Janatsjek, welke componistennaam men ook veelvuldig op de orkestprogramma's aantreft. „Offenbach in the underworld" komt als „uitsmijter" voor op het repertoire, dat het American Ballet Theatre mee naar Nederland brengt. Twee kostuumontwerpen door Nicolaas Wijnberg voor de Nederlandse Toneel- manifestatie 1958 met „De Noodlottige Ring" van Kalidasa in de bewerking van Bert Voeten en onder regie van Cees Laseur, waarin Sigrid Koetse de rol van Shakuntala vervult (onder welke naam. dit Voorindische stuk algemeen bekend staat). Carlo Maria Giulini dirigeert ditkeer een der concerten van het Residentie- Orkest met werken van Vivaldi, Casella en Strawinsky. (Van onze correspondent in New York) Het Burgtheater uit Wenen komt mei „Het Concert" van Hermann Bahr naar Nederland, in welk stuk optreden Josef Meinrad, Attila Hörbiger, Hermann Thimig, Inge Konradi (bovenste rij van links naar rechts) en Inge Brüclmeier, Alma Seidler, Auguste Pünkösdy en Lona Dubois (daaronder). Het Théatre National Populaire speelt in het Holland Festival ook het blijspel „l'Etourdi" van Molière, met in de hoofdrol Daniel Serrano (in het midden). Jean Vilar in de slotscène van „Hendrik de Vierde" van huigi Pirandello, onder zijn regie opgevoerd door het T.N.P. De zangeres Erika Schmidt en de dirigent Hans Rosbaud, hoofdpersonen in de uitvoeringen van muziekdramatische werken van Arnold Schönberg. Het komt zelden voor, dat een danser of danseres even goed is in klassieke als in moderne dansen Toch is het in de praktijk wel een vereiste voor de leden van deze balletgroep, dat zij vrijwel alle genres beheersen. Het programma van de groep is zeer gevarieerd en wie vertoningen in Nederland zal gaan zien, zal op een avond door gaans klassieke, neo-klassieke en moderne nummers te aanschouwen krijgen, klassieke „pas de deux", zoals Don Quijote, De zwarte zwaan en Paquita, maar ook het nieuwe neo-klassieke ballet Paean op mu ziek van Ernest Chausson en bo vendien moderne „Americana" zo als Rodeo, Fancy Free en Billy the Kid. HET AMERICAN BALLET THEATRE, dat tussen 24 juni en 1 juli zal optreden in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht, heeft wel het reizen in het bloed. Deze zomer maken de 52 dansers en danseressen een tournee van ongeveer vier maanden in het buitenland. Behalve Nederland worden onder andere ook Marokko, Polen, Finland, België en Spanje bezocht en de mogelijkheid is niet geheel uitgesloten dat de groep na drie weken van opvoeringen in New York opnieuw in vliegtuigen zal stappen en drie maanden lang zal gaan dansen in de Sovjet-Unie. Dansliefhebbers in Neder land kennen dit ballet reeds: ook in 1950 en in de winter van 1956-1957 is het gezelschap in ons land geweest. Uiteraard maken zij deze reizen om gezien te wordenmaar zij reizen toch ook om zelf rond te reizen. Contact met andere dansers is hun heel welkom en is in de praktijk vaak inspirerend geweest. De leiders van het ballet zijn bovendien voortdurend op zoek naar nieuw talent. Men vindt dat in Amerika, waar men in New York, Denver, Oklahoma en In dianapolis eigen dansscholen heeft, maar het is ook heel goed mogelijk, dat men in het buiten land kunstenaars van betekenis ontdekt en voor het ballet tracht te winnen. Wie een goede intro ductie heeft, kan er zeker van zijn. te mogen proefdansen wanneer het ballet rondreist in Europa. In de afgelopen jaren hebben ver scheidene buitenlanders een plaats van betekenis gekregen in de groep: de charmante Violette Ver- dy bijvoorbeeld uit Frankrijk en de levendige Ady Addor uit Rio de Janeiro. Dusanka Sifnios als „het meisje" in „De wonderbaarlijke mandarijn" van Béla Bartök door het Ballet van het Nationale Theater van Belgrado, waaruit men op de andere foto nog een spectaculaire scène ziet.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 15