Fa. B. ENGELENBERG Het Ballet der Lage Landen en de vrije danskunst Toch geslaagd Nederlandse Onderwijs Film bestrijkt een miljoen scholieren ^^Brieven aan de redactie Nederlands Kamerorkest in de Grote Kerk Boekhandel VEKQ C. J. Oerlemans Twee concerten in de Kunstmaand Amsterdam 7 De bekercompetitie voor de volleyballers Succes op concours voor „Arti et Religione" Velsense politie hield vier Haarlemse jongens aan Rotterdams orkest veertig jaar Pater Leopold Verhagen kwart eeuw priester DE NIEUWE BOLKNAK JAN VAN DER PIGGE Geef Vader zondag een boek OFFICIëLE VERKOOP SIKKENS LAKKEN Bejaarde man voor groot bedrag opgelicht Vijf maanden voor diefstal van foto-artikelen Uw haar is uw kroon! Joodse liederen DONDERDAG 12 JUNI 1958 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Het door snode plannen van de gemeen te Amsterdam tot oprichting van een nieuw gezelschap (onder artistieke leiding van Jack Carter en zakelijke directie van johan Verdoner) in zijn voortbestaan be dreigde Ballet der Lage Landen heeft dins dagavond twee premières gegeven in Thea ter Carré, waar men woensdag optrad met de complete „Notenkraker" en de tweede akte van „Het Zwanenmeer". De titels van de nieuwe werken, te weten .Ommegang" van Lucas Hoving en ''Kringloop" van Robert Kaesen hebben ongewild iets symptomatisch: de groep van Mascha ter Weeme is hiermede zo ongeveer teruggekeerd naar het uitgangs punt, waar men elf jaar geleden de moei zame strijd om de gunsten van het pu bliek begon. Evenals zijzelf is Lucas Ho ving, die toen nog Lou Hovinga heette, uit de expressionistische school van Yvonne Georgi voortgekomen. Via Kurt Jooss (in diens Engelse periode) is hij terecht ge komen bij Doris Humphrey en José Li- mon, twee kampioenen van de zogenaam de vrije dans in Amerika, die hun streven naar direct-menselijke uitdrukking van hartstochtelijke bewogenheid levensvat baar hebben gemaakt door voor een soort technische onderbouw te zorgen van uit het natuurlijke gedrag afgeleide gebaren en bewegingen. Het heeft geen zin allerlei oude strijdvragen op te rakelen over de wenselijkheid of de mogelijkheid om de traditie van het historisch gegroeide bal let te doorbreken, omdat het welslagen van dergelijke avontuurlijke ondernemin gen van het begin tot het einde afhankelijk is van de macht der zich uitsprekende persoonlijkheid. Nu weet Lucas Hoving in derdaad een opvallend goed gebruik te ma ken van de plastische kwaliteiten van zijn Advertentie Ik had allang het gevoel dat ik iets nieuws nodig had. Een leuke blouse of een grappig truitje of vestje of zoiets. Iets dat lekker zit en modieus is. Vanmiddag vond ik het eindelijk. Zo leukeen vest-blouse van structuurweefsel in natté effect. Nu, effect had het zekerstond me schitterend en precies „pas"! Ze hadden het in de maten 36—48 en in allemaal leuke zomertinten en ook in wit. 't Was precies wat ik zocht. Maar de grootste verrassing komt nogde prijs: maar f 6.95. Ja echt, f 6.95! Ja, natuurlijk weer bij Witteveen in de Grote Houtstraat 25—27. Heus, ga morgen eens kijken, bij Witteveen. KATINKA Op de volleybalvelden van speeltuin ..Flora" aan de Van Oosten de Bruijnstraat in Haarlem houdt de afdeling Haarlem van de Nederlandse Volleybalbond gedurende enkele weken op woensdag- en vrijdag avond een bekercompetitie. De inschrij ving is na een intensieve wintercompetitie groter dan men mocht verwachten. De poule-indeling luidt: Dames I A: De Blinkert, Onze Gezelen, OVRA en Vesmina; II A: Die Raeckse 2, Eclecta, Gios en HBC. I B: Gios 2, HBS 2, OVRA 2 en SSO; II B: DSS, JBS, PSHV en Spaarnestad. Heren IA: De Blinkert, Eclecta, HBC, OVRA en Rapiditas; IB: DSS, Gios, HBC 2, OVRA 2, Spaarnestad en WIK. II B: Altijd Welkom, Gios 2, HPS en SV, OVRA 3 en WIK 2. Het programma voor vanavond luidt: Heren: HBC—OVRA, OVRA 2—Spaarne stad, AK—WIK 2; dames: OVRA—Ves- Mia, ElectaGios. Programma voor vrijdag: Heren: DSS— Gios, HBC 2—WIK, Gios 2—HPS en SV. Dames: Onze GezellenDe Blinkert. Het christelijk fanfarekorps „Arti et Religione" uit Haarlem heeft onlangs bij de concertwedstrijd op het bondsconcours van de Christelijke bond van muziekver enigingen in Leerdam een eerste prijs be haald in de ere-afdeling fanfare. Er waren voor deze wedstrijd zestien deelnemende Muziekverenigingen. In de marswedstrijd werd door het Haarlemse korps de tweede prijs behaald. De Velsense politie heeft vier jongens van veertien en vijftien jaar, allen afkom- uit Haarlem, aangehouden. Zij worden ^van verdacht bij het Velserbad in Velsen diverse onderdelen van enkele fietsen ge sloopt te hebben. Hij het verhoor bekenden, de jongens ook schuldig te zijn aan beschadiging van een hots van een Duits meisje uit de jeugd herberg aan de Jan Gijzenvaart in Haar- 'em-Noord. materiaal en beschikt hij kennelijk over een ordenende geest, maar helaas is wat hij te zeggen heeft niet bijzonder boeiend. „Ommegang" wordt gepresenteerd on der een aan de dichter J. C. Bloem ont leend motto: „Er is voor de eenzaamheid van 't hart geen mens, die uitkomst geeft". Men weet dus waar men aan toe is: een psychologische studie, want de beweegredenen moeten toch ergens van daan komen. Het bijzondere geval wordt zinnebeeldig veralgemeend: een vrouw herinnert zich drie episoden in haar leven. Achtereenvolgens wordt men uitgenodigd het ontluiken van jeugdige illusies, haar groei tot de volheid der liefde en de uitein delijke strijd om zich staande te houden in de verlatenheid mee te maken. Men kan er misschien ook een andere interpretatie van geven. Het vertoonde maakte op mij de indruk van een zich lichamelijk mani festerende hersengymnastiek, dat wil zeg gen: van gymnastische oefeningen ter openbaring van doordachte zielsconflic ten. Men meent dergelijke dingen kort voor en na de tweede wereldoorlog alle maal al eens eerder gezien te hebben: die krampachtige gesticulatie, schuifelpassen, buigingen en heffingen van benen, het ge zamenlijk optrekken langs diagonale lij nen enzovoorts, dit alles met veel subjec tieve mimiek. Het is soms wel fraai, maar men raakt er gauw op uitgekeken. Gezegd moet worden, dat de leden van het Ballet der Lage Landen zich gemak kelijk bij deze stijl hebben aangepast. Cla- zina Nepveu, Ine Rietstap en vooral Milly Emmer (die op het gebied van de acade mische dans niet aan de enkele jaren ge leden gewekte verwachtingen heeft vol daan) zouden stellig een overtuigende in druk hebben gemaakt als er iets was ge weest om van te overtuigen, dat voldoen de interessant mocht heten. In dat opzicht schonk „Kringloop" van Robert Kaesen, (waarmee de eerste prijs voor choreogra fie werd behaald in het vierde Nederland se Dansconcours en destijds reeds bespro ken) meer bevrediging. De muziek voor deze balletten is in het eerste geval van Wolfram Furstenau, in het tweede van Elgart en Albertine. Het programma was geopend met „Les Sylphides" in de voortreffelijke versie van Michael Holmes, die werd ontsierd door uiterst zwakke prestaties. Angela Bayley en Ben de Rochemont brachten het duet uit „De Notenkraker" ten tonele en ver der kwamen de „Pavane voor een dode ge liefde" en „Straatspelletjes" van Walter Gore tot vertoning, welk laatste divertis sement wel aardig was. David Koning De officiële herdenking van het veertig jarig bestaan van het Rotterdams Filhar monisch Orkest heeft woensdagavond in de Rottei'damse Schouwburg plaats gehad met een galaconcert onder leiding van de diri gent Eduard Flipse. Dit concert, waarvan het gedeelte voor de pauze werd uitgezon den door de televisie, werd onder meer bijgewoond door de staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, mr. R. G. A. Höppener, de burgemeester van Rotterdam, mr. G. E. van Walsum, de burgemeesters van Gouda, Dordrecht en Vlaardingen, en tal van burgerlijke en mi litaire autoriteiten. Het publiek bracht de dirigent staande een ovatie, toen deze bij de aanvang van het concert het feestelijk versierde podium betrad. Het programma van deze avond was sa mengesteld volgens de lijn, die Eduard Flipse, sinds hij in 1930 aan het orkest ver bonden werd, gevolgd heeft, namelijk het brengen van de meer moderne werken, vooral van Franse componisten. Het bevat te muziek van Johan Wagenaar, Jean Mi chel Damase, George Bizet, Noël Gallon en Richard Strauss. In de pauze bracht bui-gemeester Van Walsum hulde aan de dirigent, de orkest leden en allen die in de loop van deze veer tig jaar het orkest met hun belangstelling omringd hebben. „Ik hoop", zo richtte de burgemeester zich tot de heer Flipse, „dat u het in uw functie nog mee zult maken, dat u uw uitvoeringen hier geeft in een concertgebouw, waar iedere stad jaloers op is. Ondanks alle andere grote plannen in Rotterdam en de bestedingsbeperking, zal dit toch in elk geval ruim binnen de tien jaar zijn," zo beloofde hij. Een speciaal woord van dank kreeg nog mr. H. Vlug, die ongeveer tien jaar lang voorzitter is geweest van de stichting „Rot terdams Philharmonisch Orkest" en thans aftreedt. Namens de vereniging tot instandhou ding van het orkest deelde de voorzitter, de heer P. H. S. van Ommeren, tenslotte mede, dat door vrienden geld is bijeenge bracht ter versterking van het instrumen tenfonds, als geschenk voor dit jubileum. Pater Leopold Verhagen O.E.S.A., prior van het Augustijner klooster aan de Zijl- weg in Haarlem, heeft dinsdag zijn zilve ren priesterfeest gevierd, 's Morgens droeg hij in de kapel van het klooster een plech tige h. mis op, daarbij geassisteerd door pater Steinhauer, leger-aalmoezenier in Nijmegen, pater drs. N. de Wit, subprior van het klooster, en pater Aeg. Distel. De moeder en familieleden van de jubilerende pater woonden deze mis bij. Na het feest- ontbijt was er een receptie, die door gees telijken, oud-leerlingen van het Triniteits- lyceum, en afgevaardigden van verenigin gen werd bezocht. De avond tevoren was in de dekenale St. Josefkerk aan de Jansstraat een avondmis opgedragen voor de leerlingen van Trini- teitslyceum en Mendelcollege. Gezongen werden de gezangen van een nieuwe mis van de muziekleraar de heer Loek Nelis- sen. Onder leiding van de heer André Kaart werd deze mis voor het eerst uit gevoerd. Voor de eerste klassen van beide scholen was er in het gymnastieklokaal van het Triniteitslyceum een filmvoorstelling. Ver toond werd: „M 7 verlaat de aarde". De overige leerlingen kwamen in gebouw St. Bavo bijeen. Hier werd pater Verhagen ondermeer toegesproken door de rector van het Triniteitslyceum pater dr. Modestus van Straaten O.E.S.A., door Harry Prenen namens de leraren en voorts door ver tegenwoordigers van de leerlingen. De toe spraken gingen met geschenken gepaard. Nadat pater Verhagen een dankwoord had gesproken, droeg Albert Vogel het verhaal „Naumachie" voor. Advertentie is er, een uitstekende sigaar, voor slechts 17 cent. In luxe dozen van 10 stuks f 1.70. Wij starten heden met de ver koop. onder de naam FAVORIET Alléén verkoop: GROTE HOUTSTR. 81 - HAARLEM Sigaren-specialist Evenals verleden jaar concerteerde het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Szymon Goldberg in de Haarlemse Grote Kerk, die akoestisch toch zeker niet de gunstigste gelegenheid biedt om een der gelijk ensemble te beluisteren. Maar dit schijnt voor het publiek geen al te hin derlijk bezwaar te zijn. Het toonde woens dagavond althans grote belangstelling voor dit optreden. Vergeleken bij het eer ste concert dat Goldberg en de zijnen een paar jaar geleden in de Haarlemse Con certzaal kwamen geven, was het ditkeer een verschil als van dag en nacht, want toen kon het selecte ensemble voor lege banken spelen. Het blijkt dus wel, dat een algemene indruk in een sfeerrijk gebouw het wint van wat zuiver muzikaal gezien het voornaamste is. Uit deze ervaring, verleden jaar opgedaan, heeft het Kamer orkest lering getrokken en daarmee als waarheid aanvaard wat Jules Claretie, de administrateur van de Comédie Frangaise, indertijd" eens schreef: „le public est le souverain maïtre de nos destinées" het publiek bepaalt in hoogste instantie onze lotsbestemming. Het Kamerorkest had zich in een halve cirkel bij de kansel opgesteld en profi teerde aldus nog enigszins van het klank bord. Bovendien werd door uiterst mar kante ritmering duidelijkheid in het samenspel betracht. Dat het klankgehalte, voor zover waar te nemen, daarbij niet geforceerd aandeed, pleitte voor de voor treffelijke eigenschappen van 't ensemble. Met Szymon Goldberg in de concertante pai'tij hoorde men eerst Vivaldi's Concerto grosso in d, overbekend in de bewerking voor orgel die Bach ervan maakte. Daarna kwam van dezelfde componist (het stuk staat althans op zijn naam) het bekende Concert voor twee violen, met Goldberg en Thomas Magyar in de hoofdpartijen. De ritmische impulsen die van deze mu zikale conversatie uitgingen, werkten sterk bindend op het samenspel van het bege leidend ensemble. De alt Aafje Heynis heeft daarna met begeleiding van het Kamerorkest een drie tal aria's uit Cantates van Bach gezongen. Hierbij hoorden wij uit Cantate no. 11 het prototype van de altaria uit de Hohe Messe. waarin de zangeres met „kop- register" een treffend resultaat bereikte. Qua interpretatie, toonzuiverheid en stijl begrip waren deze vocale prestaties bij zonder fraai en uiterst beheerst. De quasi obligate rol van de eerste violen in de laatste aria („Was mein Herz von dir begehrt" uit Cantate 108) rankte zich be scheiden om de zangpartij en verhoogde niet weinig de delicdte sfe'èrwerkiffgT Tot slot klonk de Suite in b van Bach, met Hubert Barwahser als fluitsolist. Blijkbaar gelet op ruimtelijke galm van het ontzaglijke gebouw werden de tempi aan de bedaarde kant gehouden. Ritme en dynamiek maakten dit als geheel aan vaardbaar. Merkwaardig was dat de fluit partij steeds domineerde, wat het gevolg was van een zeer gereserveerd tegcnsDel van het orkest. Ook dit wees er op, dat Barwahser en Goldberg zich zoveel moge lijk trachtten aan te passen, ten einde de akoestische problemen te overwinnen. Hun resultaten losten zich op in de stemmige atmosfeer, waarvan de indruk bij velen dankbaar zal nawerken. Jos. de Klerk Advertentie Wij hebben een rijke sortering in allerlei prijzen. Zijlstraat 98 Telefoon 11706 ONDER de in Nederland werkzame insti tuten op het terrein van de film is er, ge loven wij, geen zo de buitenstaander on bekend als de Nederlandse Onderwijs Film. Toch zijn er vierduizend scholen voor la ger en voortgezet onderwijs in ons land, die regelmatig films van de N.O.F. be trekken. Dat betekent bijna een miljoen scholieren. Wat zij zien? De Nederlandse Onderwijs Film produceert per jaar on geveer vijftien films ten dienste van 't on derwijs. Films dus, die betrekking heb ben op bijvoorbeeld geologie, kosmografie, meteorologie, land en volkenkunde. Daar naast betrekt ze uit het buitenland onder- wijsfilms, die ze in haar filmotheek op neemt en ter beschikking stelt van haar leden. Verenigd in de „International Coun cil for Educational Films" met veertien andere landen ook buiten Europa zoals de V.S., Canada en Israel werkt ze mee aan een coördinatie en uitwisseling van produkties en ondernemingen, welke voor het onderwijs nuttig kunnen zijn. Ze stelt haar eigen films aan het buitenland ter be schikking en houdt rekening met de wen sen, welke in het buitenland leven ten aan zien van de onderwerpen, welke ze ter ver filming aanpakt. Ze bezit een omvangrijk distributieapparaat. En wat bij dit alles misschien wel het meest verheugend mag worden genoemd: de verzuiling, die zo kenmerkend voor de verhoudingen in Ne derland is, heeft nauwelijks vat op haar ac tiviteiten. De openbare, de protestants- christelijke en de rooms-katholieke onder- wijsstichtingen zijn in de N.O.F. vertegen woordigd in een unieke samenwerking, waarin tot dusver nog geen wanklank werd gehoord. Sinds 1 januari 1958 is de Neder landse Onderwijs Film ook niet meer af hankelijk van overheidsbemoeienissen. De onderwijsstichtingen zijn voor haar werkzaamheid verantwoordelijk. De N.O.F. krijgt dan ook geen rijkssubsidie meer. Uit de bijdragen van het lidmaat schap financiert ze haar produkties en or ganisatie. Wel heeft het rijk zich garant verklaard voor de financiële consequenties van deze veranderde status gedurende drie jaar. Van overheidswege wordt ook het researchwerk gesteund, dat in het be lang van het onderwijs en de onderwijs- film wordt verricht. DAT ZIJN ZO in het kort werkwijze en constructie van de Nederlandse Onderwijs Film, gedurende vele jaren een punt van wrijving tussen voorstanders van staats bemoeienis en haar verklaarde opposan ten, die aan de vrijheid van het onderwijs ook vrijheid van de middelen verbonden. De onderwijsfilm is zo'n middel. De N.O.F. immers werd opgericht in het eer ste jaar van de Duitse bezetting. Na de oorlog bleef ze ressorteren onder de zor gen van 't ministerie van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen. De drie onderwijs stichtingen hebben haar echter nu geheel in eigen hand. Haar activiteiten, hoe veel omvattend ook, bestrijken echter niet het gebied der filmische vorming. De N.O.F. bepaalt zich uitsluitend tot het produceren en distribueren van films voor het onder wijs. Ze vervaardigt ook filmstrips, voor namelijk over onderwerpen, welke de com merciële producenten niet lonend achten. In samenwerking met de buitenlandse or ganisaties kornt ze ook tot co-producties. Zo is bijvoorbeeld een film gemaakt over de. vier klimatologische zones van Europa, waaraan Duitsland, Zweden, Engeland en Frankrijk hun aandeel leverden. Even eens is door gezamenlijk initiatief een vo cabulaire vervaardigd, waarin de algeme ne filmtermen in vier talen worden om schreven en genoemd. Om de toekomsti ge onderwijzers voor de onderwijsfilm te winnen, worden gratis films en projecto ren aan de kweekscholen verstrekt. De scholen, die lid zijn van de stichting, beta len een contributie van 0.80 per leerling. Ze kunnen een ruime keuze maken uit de filmotheek, waarin onder andere ook de films van Bert Haanstra „Rembrandt" en „De zee was niet meer" en van Haren Noman's „Een leger van gehouwen steen" zijn opgenomen. Van de talloze films, wel ke de buitenlandse ambassades ter be schikking stellen, is een vijftigtal Ameri kaanse thans onder beheer van de Neder landse Onderwijs Film. Met andere am bassades is men in contact getreden over de opneming van films, die voor het on derwijs geschikt zijn. De meeste zijn na tuurlijk overgoten met zo'n rijke propa gandistische saus, dat ze voor het doel, dat de N.O.F. nastreeft, ongeschikt moeten worden geacht. Ook grote bedrijven en ondernemingen bieden hun films aan de N.O.F. aan, of omgekeerd benadert de stichting de bedrijven om die produkties, Advertentie GEZINSFLES 50 ct 'n produkt van Houwelingl (Verkort weergegeven Snelbrommer. Eindelijk is het dan zover. De snelbrommer gaat verdwijnen. Was dit nu wel nodig geweest? Hoeveel mensen gebruiken dit vervoermiddel niet om naar nun werk te rijden? De A.N.W.B schrijft nu nog: de snelbrommer welke toch niet meer verkocht wordt, zal nu gaan uitsterven (voorspelling). Is het de bedoe ling geweest, dit vervoermiddel uit te roeien7 Waarom geen examen laten afleggen? Dan waren er wel enkelen afgevallen, maar dan was de kleine man niet geheel de dupe geweest. W. v. B Boerderij en brand. Bij Hindelopen is een aantal koeien verbrand. Wanneer zal de tijd komen, dat dit tot de uitzonde ringen behoort. De meeste branden op boerderijen breken in de zaterdag- en zon dagnacht uit. Zou dit niet wijzen op on voldoende toezicht? Verzekering werkt zorgeloosheid in de hand. En daarom moet er in de wet een bepaling komen, dat de levende have slechts voor de helft van de waarde mag worden verzekerd. Dan zal men beter oppassen. Men behoeft zeker geen communist te zijn om de grote voor delen van de collectieve boerderijen te be seffen. Grote boerderijen met brandvrije stallen, goed toezicht en dierenartsen in de onmiddellijke nabijheid zouden een waarborg zijn om de meeste rampen te voorkomen. Waarom nog altijd de middel eeuwse toestanden laten bestaan en de voedselvoorziening in handen laten van talloze kleine boerenbedrijven? Op naar de collectieve landbouwbedrijven met alle moderne hulpmiddelen. J. v. d. W., Heemstede. Juristery. Verontwaardigd over de gang van zaken bij de toelating of niet-toelating van landgenoten en ons land getrou wen, afkomstig uit Indonesië, is het onder getekende een behoefte, zijn diepe veront waardiging uit te spreken omtrent het ge publiceerde beleid. Ons land heeft sinds vele eeuwen de re putatie gehad, met breedheid en durf, op te kunnen komen voor vrijheid en recht. Tallozen, welke dienden te vluchten voor dwang of onderdrukking vonden hier steeds een veilig tehuis. Wie herinnert zich niet hoe. hoe kort ge leden nog, ons volk klaar stond, onze Hon gaarse vrienden op te nemen. Bij hen. kwam geen hoog geleerd en hoog geacht college van rechters er aan te pas om hen te wegen op een goudschaal. Nu echter gaat het om hele of halve Nederlanders. Nu wordt het dus een an dere zaak. Nu staan wij niet klaar met open armen. Inplaats van ieder die kans ziet de dans te ontspringen van harte wel kom te heten en te trachten voor hem een plaats te vinden, zo wordt ons volk thans gedwongen een juristerij te zien zegevieren boven onze hulpvaardigheid aan mensen welke ons altijd nog nader staan dan ve len welke hier wel een veilig dak mochten vinden. welke ervoor in aanmerking komen, on der haar beheer te krijgen. Films in op dracht van bedrijven levert de N.O.F. niet. Ze heeft een vijftal opname- ploegen in dienst, welke de produkties ver vaardigt, die de stichting zelf heeft ont worpen en goedgekeurd. Op basis van een uitwisselingsprogramma gaan de films ook naar het buitenland. In Nederland zelf telt de N.O.F. haar meeste leden op het platteland. In tegenstelling tot bij voorbeeld Duitsland en Frankrijk is de be langstelling het grootst bij de scholen voor lager onderwijs. Daarmee moet men re kening houden als men onderwerpen ter produktie uitzoekt. Dat houdt niet in, dat het voortgezet onderwijs niet aan zijn trekken zou komen. Daarvoor staat im mers weer meer buitenlands materiaal ten dienste, dat zo nodig wordt nagesynchroni seerd. Men zal nog tot 'n coördinatie moe ten komen voor wat betreft films, waarin namen van plaatsen worden genoemd een Zweedse film over een aardrijkskun dig onderwerp bijvoorbeeld is moeilijk be grijpbaar, wanneer Zweeds de voertaal is en een landkaart met Zweedse namen is uitgerust. Ook over het al of niet produce ren van geluidsfilms dient overleg op in ternationaal niveau betracht te worden. DAT geschiedt ook. In het Palace hotel te Scheveningen wordt van 16 tot en met 21 juni de jaarlijkse vergadering van de International Council gehouden. Men zal zich daar nog eens ernstig met de coördi natie bezighouden. De volgende Week don derdag wordt des avonds te 8.15 uur in „De Uitkijk" in Den Haag een filmavond georganiseerd, waarin ook buitenlandse onderwijsfilms aan de orde komen. De Nederlandse film over „Antoni van Leeu wenhoek" gaat daar in première. En ten slotte zal de pers daags daarop in de ge legenheid worden gesteld kennis te nemen van de besluiten, die de Council heeft ge nomen ten aanzien van onder andere de onderwijsfilms, de wetenschappelijke films en de filmvorming. P. W. Franse Advertentie Advertentie Doclstraat 3? - Haarlem - Tel. 15232 KLEURADVIEZEN GRATIS Haarlemse rechtbank Wegens oplichting tot een bedrag van 32.000,had zich vanmorgen een 42- jarige man uit Krommenie voor de Haar lemse rechtbank te verantwoorden. Een 73-jarige man uit Zaandam en zijn echt genote zijn van de oplichtingen de dupe geworden en zijn thans volkomen geruï neerd. De „zakenman" zou in april van vorig jaar bij de bejaarde man zijn ge komen met mooie verhalen over de handel in stalen platen. Verdachte zou deze pla ten in Duitsland kopen en hier weer ver kopen aan scheepswerven. De bejaarde man moest deze handel financieren. Ver dachte en de 73-jarige man zouden de winst samen delen. In bewogen bewoordingen vertelde de bejaarde de rechtbank van zijn ontmoeting met de „zakenman". De boekhouder van de bejaarde had over de verdachte inlichtin gen ingewonnen, die gunstig bleken te zijn. Daarom had de bejaarde man in goed vertrouwen enkele grote bedragen aan de verdachte beschikbaar gesteld. In ruil hiervoor had hij een met veel taalfouten geschreven schuldbekentenis gekregen. In totaal zou de bejaarde man f 32.000. hebben beschikbaar gesteld. Naar zijn zeggen heeft de verdachte hiervan f 3100, teruggegeven. Het overige geld zou als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. De verdachte is reeds vier maal veroor deeld. De officier van Justitie mr. R. W. H. Pitlo noemde de oplichting „een gemene streek". Alvorens een straf te eisen, wilde hij eerst een voorlichtingsrapport over de verdachte uitgebracht zien. De raadsman mr. M. D. Proper sloot zich hierbij aan. Nadat de rechtbank in raadkamer was geweest, werd de zaak terugverwezen naar de rechter-commissaris voor het uit brengen van een voorlichtingsrapport en eventueel een psychiatrisch rapport. De Haarlemse rechtbank heeft van morgen een twintigjarige winkelbediende uit Bloemendaal wegens verduistering in dienstbetrekking veroordeeld tot. acht maanden gevangenisstraf met aftrek, waarvan drie maanden voorwaardelijk, een proeftijd van drie jaar en onder toe- zichtstelling van de reclassering. De jon geman had in de afgelopen vier jaar bij zijn werkgever, een fotohandelaar in Over- veen, fototoestellen, een projectieapparaat en films tot een totale waarde van drie duizend gulden verduisterd. De officier van Justitie had acht maanden met af trek, waarvan drie voorwaardelijk, ge- eist. Wegens verduistering ten nadele van een coöperatieve aan- en verkoopvereniging in Haarlemmermeer werd een 26-jarige vertegenwoordiger uit Nieuw-Vennep ver oordeeld tot tien maanden met aftrek, waarvan drie voorwaardelijk, een proef tijd van drie jaar en toezicht van de re classering De vertegenwoordiger had ver duisteringen tot een totaalbedrag van f 5800.- gepleegd. De officier had een jaar met aftrek, waarvan drie maanden voorwaardelijk gerequireerd. Een 28-jarige koffermaker uit IJmuiden en een 34-jarige Amsterdamse metaalbe werker kregen respectievelijk acht maan den en zes maanden gevangenisstraf met aftrek. Zij hadden in februari in IJmuiden ingebroken en sieraden gestolen. De eis luidde: tegen de koffermaker twee jaar met aftrek en tegen de metaalbewerker vijftien maanden met aftrek. Een achttienjarige Haarlemse leerling machinebankwerker. tegen wie zes maanden met aftrek was geëist, werd ver oordeeld tot drie maanden gevangenis straf. De jongen had in maart ingebro ken om zich geld en goederen toe te eige nen, maar was op heterdaad betrapt. Daar zorgen wij voor, met. de nieuwste modellen en de Zwitserse WONDERPERMANENT- NATUURGOLF Geen zwaarte, geen warmte en toch geen coldwave. 2 x wassen - watergolven per kalendermaand 5.— Permanent-wave vanaf12.50 Med. gedipl. haarkundige Gierstraat 69 - Haarlem - Tel. 21736 Door herhaald optreden voor de radio heeft de muziekkring „Obrecht" bij vele muziekliefhebbers sinds jaren een goede naam. Het ensemble bestaat thans uit tien medewerkenden, vier vocale en zes instru mentale krachten, die zich onder leiding van hun dirigent Hans van den Hombergh met veel kennis van zaken toeleggen op de uitvoering van de muziek der late middel eeuwen en van de renaissance. Het instru mentarium waarmee men deze herleving van grotendeels vergeten muzikale waar den nastreeft, bestaat uit nauwkeurige copieën van de oorspronkelijke instrumen ten, met uitzondering van de trombone, omdat alleen déze in zijn bouw sinds vijf honderd jaar geen verandering heeft on dergaan. Het is onmogelijk een gedetail leerde bespreking van het uit zesentwintig nummers bestaande programma te geven dat dinsdag in de Kunstmaand Amsterdam werd uitgevoerd en waarop naast Jacob Obrecht ook de namen van talloze andere componisten uit de vijf zogenaamde „Ne derlandse scholen" voorkwamen: Jacob Barbireau, Josquin Despréz, Roland de Lassus, Sweelinck en anderen. Het repertoire van de muziekkring „Obrecht" bestaat uit zuiver-instrumentale stukken (meestal dansen), madrigalen en motetten, voorzover deze zich althans lenen voor een heterogene klankcombinatie. Uit gesloten zijn dus die werken, waarvan men moet veronderstellen dat ze voor uitvoering a capella zijn bestemd. Zoals wellicht be kend is, bestaat hierover bij muziek uit de vijftiende en het begin van de zestiende eeuw, dikwijls onzekerheid, omdat de oude meesters de lijnen belangrijker dan de kleuren achtten. Wat men dus te horen kreeg, was een miniatuurkunst van grote verfijning, soms wonderlijk grillig van stemvoering en ritmiek, in ongewone, ijle timbres, een kunst van discrete stamelin gen en litanieën, waaruit slechts zelden een wat geremde vrolijkheid zich tracht los te maken. Zo klinkt deze muziek mij althans in de oren en ik vraag mij af of wij wel licht te ver van de mentaliteit, waaruit zij ontstond, af staan en haar slechts volgens categorieën kunnen beoordelen die haar vreemd zijn. Is dit alles nog van actuele waarde? De vraag is moeilijk te beant woorden, te meer wanneer een ballade als „Dame ne regardes pas" van Guillaume de Machant, toch nog muzikale ontroering kan wekken, een kunstig en gracieus bor duurwerk voor twee stemmen: vedel en altblokfluit. Een aandachtig publiek heeft in de kleine zaal van het Concertgebouw geluisterd naar het pleidooi, dat de muziekkring Obrecht voor de meesters van een ver ver leden hield. Buiten de abonnementsseries hebben de organisatoren van de Kunstmaand Am sterdam een concert ingelast van de zan ger Hans Krieg en de zangeres Mirjam Krieg, die door hun optreden voor de mi crofoon bij vele radioluisteraars bekend heid genieten als vertolkers van het jood se volkslied in al zijn schakeringen. Het programma, dat zij woensdagavond 'n de kleine zaal van het Concertgebouw ten ge hore brachten, bevatte vóór de pauze He breeuwse en in de tweede helft jiddische liederen. In beide programmahelften hoor de men een aantal liederen voordragen door de mannenstem, enkele door de vrou wenstem en tot slot een groep duetten. Al dus was gezorgd voor een zekere mate van afwisseling, die nog versterkt werd door het uiteenlopende karakter der num mers. Zo bevatte het eerste gedeelte van de avond twee zeshonderd jaar oude litur gische gezangen, maar ook volksliederen uit het hedendaagse Israel (bij voorbeeld een loflied op het meer van Genezareth en het soldatenlied „Sjier Hapalmach") en naast een oude sabbathmelodie werden „kunst"-liederen uitgevoerd van een Is raëlisch componist, Ben Tsewie, die on danks een expansievere uitdrukking en een westerse muzikale eruditie toch door de sfeer verwantschap met 't volkslied toon den. Trouwens, een voorkeur voor bepaalde melodische wendingen, alsmede de vreemde muziek van de taal en de onge kunstelde doch intensieve voordracht van de beide vocalisten wisten dit, qua muzi kaal niveau nogal uiteenlopende program ma toch een duidelijke eenheid te verle nen. Dat men in de Jiddische liederen uit Midden- en Oost-Europa een, ook in de vrolijkheid, beklemmender toon hoorde dan in die van het jonge Israel, was wel te verwachten, gezien de trieste omstan digheden waaronder deze liederen ont staan zijn. Veel indruk maakte hier „Doe- dele" een aanroeping van Jehova door de Chassidische sekte. Hans Krieg, die ook de pianobewerking vervaardigd had, leidde de onderdelen van het programma in, waarbij hij telkens een vertaling van de tekst gaf, hetgeen uiter aard veel bijdroeg tot een goed begrip van deze muzikale volkskunst, die oud en nieuw, vreemd en vertrouwd tegelijk is. Sas Bunge BURGERLIJKE STAND VAN HEEMSTEDE ONDERTROUWD: C. H. Winter en L. A. E. Gieske; D. G. Postma en J. C. Bak ker; L. Horvath en C. M. Eskens; J. Koo- mans en C. Ruis; F. P. A. Lijesen en J. B. M. van der Meer: F. Vellema en M. Roele- veld. GETROUWD: Wilbrink en J. A. Kij- ne: S. N. Winters en H. A. M. van Houten. GEBOREN: Dirk Johannes, z. van J. Das en J. H. Buurman: Hendrikus Albertus, z. van H. Th. M. Meeuwenoord en J. Cevaal; Everarda Anthonia Maria. d. van L. M. A. Roozen en M. E. Zeeman. OVERLEDEN: K .Tore. 96 i.: F C Mis set, 82 j.; J. Roosen 84 j M«vr .T. van Kopp'-on r.n> «tanus 78 j.; Mej H. M I. W. Vermeulen, 82 j.; W. Arends, 75 j.; Mevr. H. M. F. Heijdeman. 76 j.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 3