Haarlemse raad aanvaardt
kerkbouwsubsidie
„Gemaskerd bal" van Verdi „ontmaskerd
Pas in de herfst kan verkeer vlot
over Houtplein geleid worden
Helena H. Begemann
Nieuwe enscenering door
de Nederlandse Opera
een groot succes
Subsidie-aanvrage voor
Sionskerk ingediend
Concert van Arne
Pianoleerlingen van
Piet Vincent
DONDERDAG 26 JUNI 1958
HAARLEMS DAGBLAD
OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
„Vaag"
Pan vol oude rijksdaalders
ENGEL
Kleverparkweg 7, Haarlem
Fanfani kabinetsformateur
Opleiding voor
schoonheidsspecialiste
Holland
Festival
Twijfel
V erkeerslichten
Nederlandse officieren
naar Tel Aviv
Instrumentale en vocale
solisten in Gouda
Beiaard voor Cuneratoren
Amerikaans orkest door
Paus ontvangen
Hindemith onderscheiden
IN EEN BETREKKELIJK snel tempo heeft de Haarlemse raad woensdag
middag een tamelijk omvangrijke agenda afgewerkt. Het langst werd nog
gediscussieerd over het voorstel tot toekenning van subsidies in de stichtings-
kosten van kerkgebouwen en „bezinningshuizen". Het voorste! dat tot stand
is gekomen, nadat de raad drie weken geleden een motie-Mensink had aanvaard,
volgens welke het college van B. en W. werd uitgenodigd ook aandacht te
schenken aan gebouwen voor bezinningssamenkomsten werd met de stemmen
van V.V.D. en communisten tegen, met 29 tegen 6 aangenomen. Voorts werd
nog kort gediscussieerd over de aanschaffing van de nieuwe belichtingsinstallatie
voor de schouwburg, waarbij de heer Schippers, (K.V.P.) het betreurde, dat de
„toneelcommissie" niet was geraadpleegd. Zonder enigerlei debat keurde de raad
onder meer de votering van bijna tweeëneenhalf miljoen gulden goed voor de
bouw van een nieuwe gashouder.
Voor het eerst sinds 17 juli van het vorig jaar werd de vergadering weer
bijgewoond door de heer E. F. Albrecht, de fractievoorzitter van de P. v. d. A.,
die na een langdurige ziekte thans weer hersteld was. De voorzitter, bur
gemeester mr. O. P. F. M. Cremers, richtte enige hartelijke woorden van welkom
tot hem, welke door de raad met applaus werden onderstreept. De heer
Albrecht dankte in het kort voor de bewijzen van belangstelling, die hij
tijdens zijn ziekte van vele raadsleden mocht ondervinden.
Vóór de aanvang van de discussie over
de kerkbouwsubsidie deelde de voorzitter
mee, dat bij B. en W. een verzoek van de
Nederlands Hervormde Gemeente van
Spaarnwoude en Spaarndam is binnenge
komen, waarin gevraagd wordt voor de
na de oorlog gebouwde Sionskerk alsnog
een subsidie te mogen ontvangen. Burge
meester Cremers stelde voor dit verzoek
voor het uitbrengen van preadvies in han
den van B. en W. te stellen, waarmee de
raad kon instemmen.
Bij de debatten bleek al gauw, dat, be
halve bij VVD en communisten, weinig
bezwaren bestonden tegen de door B. en
W. voorgestelde subsidieregeling. De heer
Wensing (CHU) vroeg zich wel af, op
welke gronden de regeling afweek van de
aanbevelingen, die de staatscommissie-
Stassen had gedaan. Met name vroeg hij
het college, waarom de pastorieën nadruk
kelijk buiten de regeling waren gelaten.
Verder wees hij erop, dat de Sionskerk
niet de enige kerk was, die na de oorlog
in Haarlem was gebouwd en dat het daar
om wellicht aanbeveling zou verdienen de
datum van inwerkingtreding van de sub
sidieregeling met terugwerkende kracht
te doen zijn tot even na de oorlog.
De heer Mensink (Arb) vond in het
voorstel een verschil tussen de voorgestel
de subsidieverlening voor kerkgebouwen
en voor „bezinninghsuizen". Hij stelde
voor een kleine wijziging in de tekst aan
te brengen, waardoor deze, naar zijn me
ning, discriminerende verschillen zouden
worden weggenomen. Wethouder Bak
ker verklaarde later hiertegen geen be
zwaar te hebben.
Mevrouw Scheltem aC onradi
(VVD) was tegen het voorstel, ook al om
de praktische gevolgen, die zij ervan
vreesde, als teveel instellingen en kerken
om subsidie zouden komen aankloppen.
Voorts achtte zij de voorgestelde verorde
ning „vaag". Zij was van oordeel, dat de
pastorieën niet onder de regeling behoe
ven te vallen. Wel zou zij het toejuichen,
als gebouwen voor jeugd- en sociaal werk
mèt de kerken zouden kunnen worden ge
subsidieerd. De heer Proper (Comm)
vond het niet juist, dat de verenigingen,
die bezinningsgebouwen wensen, op hun
mérites moesten worden onderzocht. „Dat
doet men bij kerkgenootschappen toch ook
niet" meende hij.
De heer Schippers (KVP) verklaar
de zich in eerste termijn voor het voorstel.
Wel vroeg hij zich af, of er niet een zekere
onbillijkheid school in de buitensluiting
van pastorieën ten aanzien van subsidie
toekenning.
Wethouder Bakker bestreed dit. Hij
was van oordeel, dat bij het betrekken van
pastorieën in de regeling juist onbillijk
heden dreigden, omdat er vele kerken zijn,
die pastorieën elders in de stad hebben.
Wel zijn in de regeling opgenomen sacris
tieën en lokalen voor kerkeraad en cate
chisatie. Spreker voelde er weinig voor de
datum van inwerkingtreding terug te
brengen. Wel zou men aanvragen om sub
sidie van gebouwen van na de oorlog elk
afzonderlijk moeten bekijken. Het voor
stel werd met 29 tegen 6 (VVD) en com
munisten) aangenomen.
Bij de behandeling van het voorstel tot
aanschaffing van een nieuwe toneelver-
lichtingsinstallatie voor de stadsschouw
burg betreurde de heer Schippers het
dat geen bespreking in de „schouwburg
commissie" had plaats gehad.
Wethouder Geluk meende, dat deze
kwestie ruim twee jaar geleden reeds in
de subcommissie voor toneel van de com
missie van advies voor de kunst was be
handeld. Er waren toen twee aanbiedin
gen van Duitse firma's geweest. Men had
toentertijd niet onmiddellijk tot een besluit
kunnen komen en daarna had de beste
dingsbeperking roet in het eten gegooid.
Inmiddels waren de prijzen echter opge
lopen en was ook de concurrentie onder
de leverende firma's verminderd. Daarom
was men blij geweest, dat men erin ge
slaagd was in Zweden een betrekkelijk
goedkope installatie aan te schaffen. Er
was een groepje van drie deskundigen
naar Stockholm geweest om de zaak te
bestuderen. Het was echter een louter
technische aangelegenheid, waarover niet-
technici zich moeilijk een oordeel zouden
kunnen vormen meende de wethouder. Op
verzoek van de heer Schippers ver
klaarde hij zich echter bereid de hele
zaak nog eens door de toneelcommissie te
doen bekijken. Inmiddels voteerde de raad
echter het gevraagde bedrag van f 205.000.
De heer Schippers stelde voor om één
der kamers in het stadhuis, die ingericht
zouden worden als kamers voor de nieuwe
wethouder(s), te bestemmen als leeszaal
voor de raadsleden. Wethouder Bakker
gaf toe, dat de huidige leeszaal zijn be
zwaren heeft, maar zag geen mogelijkheid
verandering in de plannen te brengen.
Wel wilde hij zoveel mogelijk met de wen
sen van de heer Schippers rekening
houden.
Alle andere voorstellen werden zonder
of met geringe discussies aangenomen.
Ook de benoemingen geschiedden con
form de voorstellen. De heer S i 1 v i s
(AR) had ten aanzien van de benoeming
van de directeur van de gemeentelijke
school voor individueel lager nijverheids
onderwijs nog gevraagd of niet beter een
technisch onderlegd man benoemd had
kunnen worden, waarop wethouder Geluk
antwoordde, dat men gezocht had naar
iemand, die technische hoedanigheden aan
pedagogische kwaliteiten paarde. Men
was hier echter niet in geslaagd, waarna
men de voorkeur had gegeven aan iemand
met pedagogische kwaliteiten.
Tijdens herstelwerkzaamheden van een
huis in de Zeepziederssteeg te Kampen is
een emaille pan gevonden, die 209 zilveren
rijksdaalders bleek te bevatten. De munten
droegen beeltenissen van koning Willem II
en koning Willem III. Een vijftienjarige
jongen was de vinder. De opbrengst is ge
deeld tussen de eigenaar van de grond en
de jeugdige vinder.
Advertentie
naar
voor FOTO
ROME, (Reuter) President Giovanni
Gronchi van Italië heeft de christen-demo
cratische politicus Amintore Fanfani ver
zocht een kabinet te vormen. Fanfani zal
het verzoek inwilligen, indien, en zodra,
hij een lijst van ministers klaar heeft. Fan
fani is van plan een coalitie van christen
democraten en sociaal-democraten te vor
men. De sociaal-democraten zijn voor
stander van een dergelijke coalitie.
(UPI) Het nieuwe kabinet zou daar
naast echter op de steun vanuit de Kamer
moeten kunnen rekenen van de „kleine re
publikeinen" en andere splinter-groepjes
om een votum van vertrouwen in het par
lement te halen.
Advertentie
Gezichtsmassage, peeling. electr. epi-
latie, harsontharing.
Tevens
voor vakdiploma A en B.
Middenlaan 9 - Haarlem-Z. - Telefoon 34857
De Nederlandse Opera heeft, als tweede
bijdrage aan het Holland Festival, op
nieuw „Un ballo in maschera" van Verdi
voor de dag gehaald en het werk in een
totaal nieuwe enscenering dusdanig op de
planken gebracht, dat de vertoning een
briljant succes is geworden, die het voor
uitzicht opent, dat dit „Gemaskerd bal" in
deze vorm van montering een blijvertje
zal zijn.
Verdi heeft het betreffende de onder
werpen van sommige van zijn opera's nog
al eens met de censuur aa de stok ge
had. Zijn „La battaglia di Legnano" kon
buiten Rome aanvankelijk slechts opge
voerd worden, nadat de situatie van de
handeling was verlegd naar Haarlem en
het werk in „La battaglia di Harlem"
herdoopt was. Voor „Rigo-
letto" werden de klippen om
zeild door van de Franse ko
ning Frangois I een hertog
van Mantua te maken. Zo
heeft ook „Het gemaskerde
bal" zijn ingewikkelde ge
schiedenis van verandering
van naam en plaats. De
Franse toneelschrijver Scribe,
die het libretto schreef voor
een opera van Auber, ba
seerde zijn actie op een his
torisch feit, namelijk de moord op Gus-
taaf III van Zweden, de librettist van
Verdi, Antonio Somma, heeft de actie
naar Napels verplaatst. Doch naar aan
leiding van een aanslag op het leven van
Napoleon III werd de politieke censuur
uiterst voorzichtig, zodat zij de opvoering
te Napels verbood. Uiteindelijk in
1859 kwam het tot de creatie van Verdi's
werk te Rome, echter nic'. can nadat de
handeling gesitueerd was in Amerika en
de koning van Zweden tot een gouverneur
van Boston getransformeerd was. Daar is
men later bij sommige opvoeringen van
teruggekomen, van de hoofdpersoon een
hertog-gouverneur van Napels makend.
De Nederlandse Opera heeft in deze
De heer B e 11 i n k (VVD) sprak enige
twijfel uit over het nut van de voorgestel
de aankopen van de percelen Gedempte
Oude Gracht 45 en Boeresteeg 28 a. Hij
vroeg zich af, of de aankoop van laatst
genoemd pand nog wel nodig is voor de
sanering van het gebied rondom de Raaks,
omdat hij in één der plaatselijke bladen
gelezen had, dat de mogelijkheid bestond,
dat de Koudenhornkazerne zou worden
ontruimd, waarbij het gebouw zou kun
nen worden ingericht als politiebureau,
zodat geen nieuw hoofdbureau zou behoe
ven te worden gebouwd nabij de Raaks.
Wethouder Bakker die de heer
Happé verving als wethouder voor Open
bare Werken zei echter, dat het college
van dergelijke plannen niets bekend was.
Het ziet er niet naar uit, dat de
moeilijkheden die het verkeer in
Plaarlem op het ogenblik bij het Hout
plein ondervindt binnenkort verhol
pen zullen zijn. Dagelijks vormen
zich namelijk op de toegangswegen
tot dit belangrijke knooppunt op ver
schillende tijdstippen files van auto's,
die niet zelden vele honderden meters
lang zijn en de vier verkeersagenten,
die al deze wagens in de juiste banen
moeten leiden hebben handenvol werk
omdat het plein niet bepaald geschikt
is om zonder de hulp van verkeers
lichten een vlotte afwerking van al
die weggebruikers mogelijk te maken.
De moeilijkheden begonnen reeds ge
ruime tijd geleden toen Openbare
Werken het project Paviljoenslaan-
Kleine Houtweg aanvatte. Dit reor
ganisatieplan brengt namelijk met
zich mee, dat de Paviljoenslaan op
een breedte van niet minder dan
twaalf meter wordt gebracht terwijl
de Kleine Houtweg zelfs verdubbeld
wordt aangezien er een extra rijbaan
bijkomt.
BOVENDIEN KRIJGEN deze twee we
gen ook nog een nieuwe riolering terwijl
voorts de diverse kabels verlegd moeten
worden en pas daarna kan men met de
bestrating beginnen. Van de zijde van
Openbare Werken vernamen wij, dat met
de uitvoering van dit project zeker nog en
kele maanden gemoeid zal zijn en men
verwacht indien alles vlot verloopt de
Paviljoenslaan en de Kleine Houtweg pas
tegen het einde van september weer voor
het verkeer te kunnen openstellen. En dan
ook pas zullen het Houtplein en de Baan
enigszins ontlast worden, want al het ver
keer, dat op 't ogenblik bij de Buitenrust-
brug Haarlem binnenkomt en naar Heem
stede en verder (de bollenstreek) wil gaan,
moét nu via het Houtplein rijden. Het
Houtplein, waar bovendien het verkeer,
dat door de Grote Houtstraat en de Lo-
rentzstraat uit de binnenstad komt, ver
werkt dient te worden terwijl op dit knel
punt bovendien de twee invalswegen uit
het zuiden, de Wagenweg en de Dreef,
samenkomen.
OVERIGENS IS HIERMEE de opsom
ming van de moeilijkheden voor de ver
keerspolitie nog niet voltooid want men
dient ook nog rekening te houden met de
weliswaar geringere verkeersstroom van
oost naar west, die anders van de Am
sterdamse poort via de Herenvest en de
Langebrug naar de stad en verder wordt
geleid. Het wegbreken van de tramrails
op de Langebrug en de Herenvest noopte
namelijk tot afsluiting van deze wegen en
vele weggebruikers slaan dan ook, wanneer
zij althans uit de richting Amsterdam ko
men, bij de Prins Bernhardlaan links af
om via de Buitenrustbrug hun weg te ver
volgen. Dat zij daarbij overigens dikwijls
van de regen in de drop komen is een
andere kwestie.
De Herenvest, een deel van de Anto-
niestraat en de Langebrug zullen van een
nieuwe bestrating voorzien worden, ter
wijl men voorts van de gelegenheid ge
bruik maakt om in dit traject enkele
vluchtheuvels, die tegelijk verkeersgelei
ders zijn, aan te brengen. Men heeft ech
ter goede hoop, dat het herstel aan deze
wegen, alsmede aan de Langebrug en aan
de Eendjespoortbrug binnen enkele weken
voltooid zal zijn.
BIJ DE VERKEERSPOLITIE is men op
het ogenblik bezig met het ontwerpen van
een plan ter verbetering van de verkeers
situatie op het Houtplein door middel van
Op elk willekeurig moment van de dag
kan men bij hel Houtplein zien waar
toe de afsluiting van enkele straten el
ders in Haarlem voor dit verkeers
knooppunt kan leiden- Steeds weer
vormen zich namelijk bij het Houtplein
lange files iveggebruikers, die slechts
met moeite verwerkt kunnen worden.
Over enige tijd zullen de verkeerslich
ten overigens een aanmerkelijke ver
lichting van de taak van de vier dienst
doende agenten betekenen.
het aanbrengen van verkeerslichten. Eni
ge tijd geleden gaf de gemeenteraad na
melijk toestemming tot aanschaffing van
een dergelijke installatie en binnenkort
hoopt de politie te kunnen overgaan tot
het bestellen van de lichten. Er is overi
gens nog wel enige tijd mee gemoeid voor
dat de vier agenten, die tegenwoordig da
gelijks het verkeer regelen, kunnen ver
dwijnen, maar men deelde ons mee te ho
pen tegen de herfst zo ver te zijn, hetgeen
dus zou samenvallen met de voltooiing van
de Paviljoenslaan en de Kleine Houtweg.
Pas dan zal de lange filevorming bij het
Houtplein en het ontstaan van soms bijna
onwarbare knopen afgelopen zijn. Tot zo
lang zal men dus dienen te wachten, het
geen voor alle partijen in zekere zin een
beproeving is. Vooral ook voor de omwo
nenden die dagelijks opgeschrikt worden
door groepjes wachtenden die, nijdig door
het oponthoud, soms hun kwaadheid bot
vieren op hun claxons.
Hetgeen overigens bitter weinig helpt.
Met Ingang van 5 juli zijn bij de UNO-
bestandscommissie te Tel Aviv twee offi
cieren van de Nederlandse Koninklijke
Luchtmacht geplaatst. Het zijn de kapiteins
J. Huivenaar uit Breda en W. L. Mallinck-
rodt uit Nijmegen.
kwestie nu een radicaal standpunt ingeno
men, alle compromissen, waartoe men
Verdi verplicht had, naast zich neerleg
gend en (naar de oorspronkelijke bedoelin
gen van Sribe) het stuk weer laten spelen
in Stockholm met Gustaaf III, koning van
Zweden, als hoofdfiguur. Dit gaf tevens
aanleiding om de aankleding qua stijl te
richten naar 1792, het jaar waarin Gustaaf
III vermoord werd. Als Zweden nu ook
maar niet in verzet komt wegens de ro
mantisch inkleding van het verhaal der
koningsmoordMaar dat is minder te
vrezen dan toen indertijd Victor Hugo zijn
„Le Roi s'amuse" (de oorspronkelijke vorm
van „Rigoletto") moest terugnemen, omdat
hij koning Frangois I al te vrijmoedig als
een lichtmis op de planken had gezet.
Het „Gemaskerde bal" is in Verdi's
oeuvre een werk uit zijn midden-periode.
Als zodanig bezit het nog niet het even
wicht, dat zo merkwaardig in „Otello" en
in „Fallstaff" tot stand kwam, maar het
streven naar de verheven stijl en een ver
fijnde behandeling van het orkest, zoals in
de latere werken, is soms opvallend, al be
merkt men elders een terugval in primi
tieve formules en ruwe orkestratie. Het is
een werk van uitersten, waarin geen or
ganische eenheid tot stand kwam. Ik ben
het dan ook helemaal niet eens met J. Rai-
chenfeld, die in zijn commentaar in het
programma het tegenovergestelde beweert.
Maar hoe dan ook, het is een opera die
vat heeft op het publiek en dit misschien
juist door de brutale directheid, omslaand
in geraffineerde en muzikaal sublieme pas
sages. die niet minder direct van werking
zijn. Want dat directe, dat steeds door vo-
caliteit gedragen en gestuwd wordt, is in
Verdi's opera's de primitieve kracht die
steeds doel treft. Zo ontkomt men niet aan
de greep van de componist en vergeet men
de impressies van minder fraai gehalte
voor de dominerende schoonheid van vele
geniale vondsten.
Een dezer is de grote solo waarmee de
vrouwelijke hoofdfiguur Amalia, vertolkt
door Gré van Swol-Brouwenstijn, het der
de tafereel inzet. Daar hoort men muziek
van een gehalte dat aan de „Otello" doet
denken. Ik moet ook wijzen op de tref
fende dramatische scène van de loterij,
wie de moordenaar van de koning zal zijn
(IV) en op het kwintet in hetzelfde tafe
reel, alsmede op het subliem klinkende
slotensemble. De regie van Herbert Graf
komt in alle opzichten tegemoet aan het
De Engelse componist Thomas A. Arne,
die geboren werd in 1710 en in 1778 te
Londen overleed, was tijdens zijn leven
een gevierd man. Tal van werken van zijn
hand werden gezongen en gespeeld. Als
erkenning van zijn verdiensten voor de
muziek verleende de universiteit van Ox
ford hem de doctorstitel. Na zijn dood
was Arne spoedig vergeten. Zijn hand
schriften lagen in bibliotheken op her
ontdekking te wachten. Uit een daarvan
heeft de organist Albert de
Klerk de partijen opgediept
van een Concert in g. Dit HOlmllfl
kwam tot uitvoering op het
concert, dat woensdagavond
in de Sint Janskerk te Gou
da werd gegeven en dat op
genomen was in het Hol
land Festival.
Arne's concert werd in de
verfijnde, sierlijke vertol-
king van Albert de Klerk rBStlV3i
voor de zeer vele toehoor
der een zeldzame verrassing, een ontdek
king van muziek en van een componist,
die in zijn tijd naast Handel een der voor
naamste representanten van de Engelse
muziek was. Muziek van een bijzondere,
pretentieloze schoonheid werd ons ge
bracht met de lichte, tintelende zilver
klank van het orgel en de klare klank van
het orkest, dat geleverd werd door de
Anthon van der Horst.
Johann Sebastian Bach, zelf uitnemend
violist, verrijkte de literatuur met enkele
magistrale werken voor viool-solo. Van
deze werken werd op dit concert door de
Belgische violist Arhur Grumiaux de
Partita in d gespeeld met een zeldzaam
gave technische beheersing en met een
expressie die aan toegespitste objectiviteit
grensde. Vooal de fameuze Chaconne werd
een meesterwerk van technisch gave in
terpretatie.
Het slot van het programma werd ge
vormd door het „Dettinger Te Deum" van
G. F. Handel, een werk dat ter herden
king van de overwinning van Dettinger
geschreven werd. Dit „Te Deum" is een
compositie, die in alle opzichten kenmer
kend is voor de stijl van Handel - in zijn
oratorums. Massale klankwerkingen zijn
in het „Te Deum" rijkelijk opgenomen,
maar het werk ontwikkelt zich met span-
ningneutraliserend evenwicht, dat aan de
uitwerking van prachtig gezongen koor
fragmenten afbreuk deed, zodat de greep
van de vertolking op de toehoorders toch
losser werd. Ik heb de indruk, dat het
vaak moeilijk was een verstandhouding
van de dirigent met het koor inzake
metrum en ritmiek tot stand te brengen.
Het koor voelde zich in deze ï-elatie tot
de dirigent niet zeker. Daar tegenover
standen ook vele momenten van schone
koorzang. Als vocale solisten werkten de
sopraan Annette de la Bije, de alt Aafje
Heynis, de tenor Arjan Blanken en de bas
David Hollestelle mede. De grootste taak
hadden Aafje Heynis, die met veel uit
drukkingskracht zong en David Holle-
stelle, die ditkeer in de hoogte weinig
glans in zijn overigens fraaie stem kon
brengen.
Leden van het Concertgebouw Orkest
begeleidden evenals de organist Albert de
Klerk met grote bekwaamheid. Van het
„Dettinger Te Deum" zal een grammo
foonplaat in de handel worden gebracht.
Daartoe werd deze uitvoering vastgelegd
op een magnetische band. Men verwacht
hiervoor veel internationale belangstel
ling. Onder het publiek in de Sint Jans
kerk bevonden zich trouwens opvallend
veel buitenlanders. Van de aanwezigen
moeten de ministers dr. Marga Klompé,
mr. A. A. M. Struycken en de ambassa
deurs van Canada en Italië worden ge
noemd.
P. Zwaanswijk
Giuseppe Zampieri en Amy Delorie
in „Un ballo in maschera" van Verdi
bij de Nederlandse Opera.
waar maken van een zo romantisch ge
geven op historische grondslag. Daartoe
werken de decors en de kostuums van
Dimitri Bouchène niet weinig mee.
In de hoofdrol schitterde de Italiaanse
tenor Giuseppe Zampieri met fraai geluid
en een zangkunst, die Verdi's stijl pre
cies aangemeten is, met al de eigenaar
dige stembuigingen en snikjes die erbij
horen. Scipio Colombo, all graaf Ancker-
ström, kwam naar zijn aard volkomen op
dreef, waar de wraakgedachte zijn rol be
heerste. Geen wonder, dat zijn grote aria
„Eri tuche macchiavi quell anima" een
onbedaarlijk opendoekje verwierf. Gré van
Swol-Brouwerstijn was buitengewoon ge
disponeerd. Nog nooit heb ik haar stra
lend zingen in dramatische actie zo kun
nen bewonderen als ditkeer. Ook de alt
Annie Delory, in de rol van de waarzeg
ster, leverde een prachtige vocaal-drama
tische prestatie. De vertolking van de
page door Eugenia Ratti was een bijzon
dere verrassing, zowel om de speeltech-
nische kwaliteiten als om de heldere
krachtige stem en de briljante coloratuur.
Jos Burcksen, Gerard Groot, Guus Hoek
man en ook de interpreten van de on
dergeschikte partijen: Chris van Woerkom
en Chris Taverne, kunnen in één adem
worden genoemd als in totaal voortreffe
lijk aangepast in het geheel. Het koor was
als steeds zeer accuraat. Het ballet had
in het slottafereel een belangrijke taak,
die naar de choreografie van Frangoise
Audret de algemene actie daar prachtig
sierde.
De muzikale leiding was in handen van
Francesco Molinairi Pradelli, die uit het
orkest toverde wat uit deze partituur te
halen is en die, op weinig uitzonderingen
na, het contact tussen alle- elementen on
gerept wist te houden. Zoals ik in mijn
aanhef reeds zei: een daverend succes en
buiten kijf een montering die kan stand
houden.
Jos. de Klerk
Het programma van de leerlingenuitvoe
ring, woensdagavond in de Muziekschool
van de Maatschappij tot bevordering der
Toonkunst, vermeldde pianovoordrachten
van leerlingen van de directeur, de heer P.
Vincent.
Het betrof hier alleen reeds gevorderde
leerlingen en de uitgevoerde werken be
hoorden tot de categorie die op de „of
ficiële" recitalprogramma's plegen voor te
komen. Zoals te verwachten was, getuig
den alle voordrachten van de toewijding
waarmee gewerkt was, maar tevens van de
gezonde technische basis die hier onder bij
uitstek deskundige leiding gelegd was. Be
houdens de medewerking van enkele oude
ren,' waren de optredenden allen tussen de
vijftien en twintig jaar en was hetgebodene
dus ook in dit opzicht nog maar nauwelijks
kinderspel te noemen. Ik vermeld hier
enkele prestaties in stijgende opeenvolging
van technische beheersing en muzikale
rijpheid:
Gevoel voor sfeer, technisch echter nog
niet voldoende gerealiseerd, bood de voor
dracht van het Rondo Capriccioso van
Mendelssohn, een mooie pianotoon en zin
voor polyfone opbouw bleek een leerlinge
te bezitten die „Prélude, Fugue et Varia
tion" van Franck (in 5e transcriptie van
Harold Bauer) speelde. De gedifferentieer
de ritmiek van Pijper en Bartók bleek een
kolfje naar de handen van een zeventien
jarige leerling, die bij Scarlatti af en toe
al een begin van verfijning in de vinger
techniek toonde. Allure en greep op het
instrument in de „bredere" stijl klonk uit
het eerste deel van de Appassionata van
Beethoven, maar de kroon spande een on
geveer twintigjarige leerling in een groep
stukken van Chopin: hier hoorde men voor
het eerst de klankmogelijkheden van het
instrument tot hun recht komen en bleek
de techniek een functie te hebben als brug
tussen het muzikale voorstellingsvermogen
en de piano. Vooral in de etude opus 25
no. 7 van Chopin was de aanslag het resul
taat van muzikale overweging inzake de
betekenis van iedere toon in een groter
geheel. In het Scherzo in bes al ontbrak
nog de bindende spanning kregen de
lyriek en de dramatische stuwingen al
goed gestalte.
Sas Bun ge
De stichting Carillonfonds Cuneratoren
Rhenen heeft opdracht verstrekt tot ver
vaardiging van een beiaard voor de geres
taureerde Cuneratoren. Het carillon zal be
staan uit 47 klokken. Dit klokkenspel komt
in de plaats van het uit 26 klokken be
staande carillon, dat in de oorlogsjaren
door de bezetters werd weggehaald.
ROME (UPI). Het uit honderdvijftien
man bestaande symfonisch orkest van Phi
ladelphia, dat onlangs in Nederland heeft
geconcerteerd in het Holland Festival en
dat deze weck een reeks concerten in de
Italiaanse hoofdstad geeft, is heden in een
bijzondere audiëntie door de Paus in het
Vaticaan ontvangen.
DUSSELDORP (UPI) Aan de compo
nist Paul Hindemith is woensdag de grote
prijs van de staat Noordrijn-Westfalen
toegekend voor zijn werk ten gunste van
de moderne muziek.