Horen en zien
UMPIE IN DE DROOMTUIN
ff
RITMEESTER
RUSTIGE LANDING
Tachtig Amerikaanse meisjes
zongen in de oude Bavo
f
4 K
Agenda voor
Haarlem
aankondigingen en
Jubileumconcours van
katholieke zangers
zegt mij wel iets!
4
Klucht van de koe
Honkbaltoernooi
Haarlemse studenten voor
VPRO'microfoon
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Zilveren ambtsjubileum
tijdens kerkdienst gevierd
Het Concertgebouw Orkest
naar Groningen
Kerkelijk Nieuws
Meesterlijkzo'n
Ons vervolgverhaal
Omroepstudio's worden
uitgebreid
MAANDAG 7 JULI 1958
De zaterdagavond-„show" van de AVRO
betekende het afscheid van Ger Lugten-
burg, die zich voortaan alleen aan de pro-
duktie zal wijden, als regisseur. Hij zat
als een van de eersten bij de N.T.S. ach
ter de monitors en de schakelkast en heeft
zich vooral met een levendige registratie
van amusementsnummers van veel waar
dering in den lande verzekerd. Een plech
tigheid is het dienovereenkomstig dan ook
niet geworden, integendeel: men kreeg
van Teddy en Henk Scholten, van Bert van
Dongen en Kitty Knappert een paar voor
proeven van de nieuwe revue van René
Sleeswijk thuisbezorgd (het aardigste van
deze avantpremière was ongetwijfeld de
noviteit) en van het beproefde duo Willy
Walden en Piet Muyselaar terwille van
het evenwicht een reprise van een kun-je-
nog-lachen-lach-dan-mee-schets. Pia Beek
en een omvangrijke Braziliaanse waren
de speciale gasten, zo werden zij althans
aangekondigd. Zij leverden in ieder ge
val specialiteiten ten behoeve van de lief
hebbers van lichte kost. Wie voor derge
lijke liflafprogramma's zijn neus pleegt
op te halen kon zich later op de avond te
goed doen, toen er in de quiz van Mies
Bouwman een koe in de studio verscheen,
bij wie de zenuwen voor dit debuut ken
nelijk op een of meer van haar magen
waren geslagen. Verder kwamen er twee
mannen, die men in de afgelopen weken
al veel te veel heeft gehoord, namelijk
de voetbalcommentators Wim de Gruyter
en ir. A. van Emmenes, die tegen alle
verwachting in bewezen ook de kunst van
het zwijgen machtig te zijn. Dat de repor
tage van het optreden van het ballet van
de Weense Staatsopera in Nervi niet kon
doorgaan, wist men al maar het was
toch jammer.
Vele duizenden televisiekijkers zullen
de N.T.S. bijzonder erkentelijk zijn voor
de uitzending, dank zij speciale techni
sche voorzieningen van een van de wed
strijden in het te Amsterdam plaatsheb
bende toernooi om het Europese honkbal
kampioenschap. Want de ontmoeting tus
sen Nederland en Italië, die men geduren
de bijna vier uur op het scherm kon volgen
was rijk aan spanning en sensatie en de
wedstrijd leverde bovendien nog een krap
pe Nederlandse zege op. Wat wilt ge nog
meer? Overigens was het niet de eerste
keer, dat er honkbal op de televisie te zien
was, want ook verleden jaar zond de
N.T.S. al eens een wedstrijd uit. Het was
echter toch te merken, dat de camera-
lieden in deze tak van sport nog niet al te
veel routine hebben, hoewel daaraan di
rect toegevoegd dient te worden dat honk
bal beslist minder geschikt is om via de te
levisie in de huiskamer te volgen. Vooral
niet wanneer het zoals dat zondag het
geval was moet gebeuren door middel
van. camera's die (om praktische redenen)
een flink stuk van het veld opgesteld wor
den. Het gevolg hiervan was namelijk, dat
men wel precies zag hoe de werper gooi
de, maar dat het resultaat van een honk-
slag en het spel in het veld voor de televi
siekijker verborgen bleef. De cameralie-
den slaagden er niet in de kleine en razend
snelle bal steeds te achterhalen, waar
door het flitsende element, dat honkbal zo
aantrekkelijk maakt, achterwege bleef.
Hoe 't ook zij, het geheel is zeker voor her
haling vatbaar, vooral ook door de en
thousiaste en deskundige commentaren
van Bob Spaak, die op een gegeven mo
ment zelfs „een uitstekend staaltje basket
bal" constateerde
Beeldschermer
Op 16 juli brengt Mieke van Dillen in de
rubriek „Rijp en groen" van de V.P.R.O.
onder de titel „In Holland is goed speleva
ren" een bezoek aan een jeugdherberg,
waarover ze iets zal vertellen. De uitzen
ding wordt besloten met een reportage van
een opvoering van het Haarlems Studen
tencabaret „De Kern".
HILVERSUM I 402 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Lich
te muz. 12.20 Regeringsuitz.: Landbouwrubriek:
De kwaliteit van machinaal gewonnen melk. 12.30
Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 13.00
Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Promenade-
ora en sol. 13.55 Beursber. 14.00 Paul Vlaanderen
en het Spencer Mysterie, hoorspel. 14.40 Voor de
jeugd. 15.00 Mezzo-sopr. en piano. 15.30 Voordr.
en piano. 15 50 Omr.ork. 16.30 Voor de jeugd. 17.30
Tiroler muz. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30
Voor de jeugd. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Koor
concert. 19.45 Toneelbeschouwing. 20.00 Nieuws.
20.05 Muzikaal journaal. 21.45 Act. 22.00 Pianore
cital. 22.25 Promenade-orkest, koor en sol. 23.00
Nieuws. 23.15 Koersen van New York. 23.16 New
York calling, 23.21—24.00 Gram.
HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed
en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de
huisvrouw. 9.45 Lichtbaken. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.15 Gram. 10.30 Vocaal en instr. ensemble.
11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de
ziele luistert. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03
Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram.
12.55 Sport. 13.0 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20
Gram. 13.30 Dansmuziek. 14.00 Gram. 14.30 Wij
vrouwen van het land. 14.40 Franse chansons.
14.55 Gram. Tussen 15.30 en 17.30 Tour de France.
15.30 Ziekenlof. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Gram.
17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Rege
ringsuitz.: Rijksdelen Overzee. Cultureel werk op
de Nederlandse Antillen, door M. D. Thijs. 18.00
Lichte muz. 18.20 K.V.P., pol. caus. 18.30 Sport.
18.35 Gram. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. 19.15 Tour
de France. 19.30 Lichte muziek. 19.50 Gram. 20.30
Act. 20.45 Concertgebouw-ork. 21.55 Gram. 22.05
Tour de France. 22.15 Holland Festival: Sopraan
en piano. 22.45 Avondgebed en liturg, kal. 23.00
Nieuws. 23.15—24.00 Gram.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.34
Pianospel. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.11
Concertgebouw-ork. 14.00 Gram. 15.00 Gitaarreci
tal. 15.30 Pianorecital. 16.00 Koersen. Tussen 16.00
en 17.00 Ronde van Frankrijk. 17.10 Gram. 17.45
Boekbespr. 13.00 De jeugd musiceert. 18.30 Voor
de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoon
stelling. 20.00 Caus. 20.10 Philh.ork. 21.00 Gram.
21.15 Omr.ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Philh.ork. 21.00
Gram. 21.15 Omr.ork. 22.00 Nieuws 22.15 Philh.ork.
22.55 23.00 Nieuws.
VOOR DINSDAG
NTS: 14.0014.30 Eurovisie: Tour de France.
20.00 .Tourn. en weeroverz. 20.20 Hiroshima, film.
AVRO: 21.05—23.00 Quartet, film.
De Haarlemmers zijn zaterdagavond in
ruime getale opgetrokken naar de Grote
Kerk om te genieten van een concert dat
door The Centenary Singers, het school-
koor van het Centenary College voor meis
jes uit Hackettstown, New Jersey, onder
leiding van George Gansz werd aange
boden. Het koor heeft een tournee achter
de rug en kwam in Zandvoort nog even
uitblazen. Jammer genoeg trof men een
typisch Hollandse zomerdag. „Haarlems
Bloei" viel de eer.te beurt op verzoek van
het ministerie van Buitenlandse Zaken van
de Verenigde Staten van Amerika, een con
cert te organiseren, het enige in Nederland,
want zondag was het van Schiphol af „back
to the States".
We hopen maar dat Haarlem met zijn
kerk en zijn Frans Halsmuseum een betere
indruk gemaakt heeft dan Zandvoort zon
der zon, om met de directeur van Haar-
In de geheel gevulde gereformeerde kerk
aan de Burg. Enschedélaan in Sanpoort
heeft ds. M- W. J. C. de Kluis tijdens een
door hemzelf geleide ochtendkerkdienst,
het feit herdacht, dat hij vijfentwintig jaar
geleden als predikant aan zijn eerste ge
meente in Diemen werd verbonden.
Als tekst van zijn herdenkingspreek had
ds. De Kluis Handelingen 20 13 tot 38
gekozen. Speciaal doelende op de moeilijk
heden die Paulus tijdens deze reis naar
Jeruzalem en Rome ondervond, trok de
predikant een vergelijking met zijn zil
veren ambtsperiode. Zijn pad ging ook niet
altijd over rozen maar Paulus had hem
steeds tot lichtend voorbeeld gestrekt. Wij,
mensen, zijn allen nietige instrumenten in
Gods hand, die hij gebruikt voor Zijn
werk. De gedachte aan hetgeen Paulus
heeft bereikt na ontzaglijke strijd en ein
deloze moeilijkheden, geeft een dominee
moed om verder te gaan. Zo is het ook de
thans jubilerende predikant gegaan, die
in februari 1933 in Diemen als kandidaat
op de kansel kwam. Met angst en vrees
zag hij zijn herderlijk werk in die moeilij
ke gemeente tegemoet, maar met Paulus
als voorbeeld heeft hij alle zorgen en te
leurstellingen kunnen trotseren- Ds. De
Kluis herinnerde er aan, dat hij op 24-
jarige leeftijd nog naar de vierde klas van
het gymnasium ging en hoewel hij ver
loofd was, door zijn studie pas na acht
jaar in het huwelijk kon treden. Hij was
dankbaar, dat hij vijfentwintig jaar lang
heeft mogen preken. Ds. De Kluis eindig
de tenslotte met erop te wijzen, dat de
mensen hun heil in de kerk moeten zoeken,
de plaats van Gods Heerlijkheid.
lems Bloei, de heer W. van Willige, te spre
ken. Dat niet alle Nederlanders meer op
klompen lopen, hadden de meisjes al lang
opgemerkt, maar er waren blijkbaar nog
heel wat stadgenoten die meenden in ieder
Amerikaans meisje een filmster te moeten
zien. Zij zijn bedrogen uitgekomen: het
koor bestond uit ongeveer tachtig meisjes
van zo'n duizend weken, die in geen Neder
landse stad opzien zouden hebben gebaard.
Gewone, vrolijke meisjes in een eenvoudig
uniform witte blouse, zwarte rok, schots
geruite strik met een vleugje poeder en
een streekje lippenstift. Meisjes, die zich
onderscheidden omdat ze een mooiere stem
hebben dan veel anderen en vooral: die
beter weten te gebruiken.
Het programma bestond uit religieuze
liederen van Bach tot Britten en van An
tonio Lotti tot een spiritual, veel a capella,
sommige met begeleiding van het grote
orgel, door Klaas Bolt bespeeld. Zo hoorden
we het Kyrie uit de zevende mis van Lotti,
de Cantate nr. 142 van J. S. Bach en een
aria uit diens Cantate nr. 15, maar ook
Glory be to God van Rachmaninov en twee
delen uit A Ceremony of Carols van Ben
jamin Britten, te weten „This little Babe"
en „Deo Gracias".
Na het. concert, dat een uur duurde, werd
in de consistorie een kop koffie gedronken
teneinde kracht te vergaren om het Frans
Halsmuseum bij kaarslicht „te doen". Dat
viel niet mee zo op de valreep, maar voor
de Amsterdamse modelwoning kon er nog
wel een „wonderful" en ,.how nice" af... En
de schutters van Frans Hals zullen het hun
charmante gasten ongetwijfeld vergeven,
dat zij niet zo van de Oudnederlandse held
haftigheid en schilderkunst onder de in
druk waren als gebruikelijk is. De sprook
jesachtig verlichte binnenplaats zal* echter
ongetwijfeld in de herinnering blijven.
Zo zal Haarlems naam in al die reis
verhalen in Hackettstown, New Jersey, toch
nog wel eens genoemd worden later. En
Haarlemmers, die naar de Verenigde Sta
ten gaan, zullen zich herinneren: Hacketts-
twon, ja daar is een school met een koor.
En daarmee is dan aan de bedoeling van
zaterdag voldaan.
Ter gelegenheid van het vijftigjarig be
staan van een pianofabriek in Groningen
heeft de directie daarvan het initiatief ge
nomen, het Concertgebouw Orkest uit
Amsterdam uit te nodigen om dit heuge
lijke feit met een concert op te luisteren.
Het concert zal op zaterdag 10 september
in De Harmonje in Groningen gegeven
worden onder leiding van Eduard van
Beinum.
Ter gelegenheid van zijn vijfentwintig
jarig bestaan heeft de Roomskatholieke
Bond van Zangverenigingen in Noord- en
Zuid-Holland zondag in de gemeentelijke
Concertzaal te Haarlem een groot opgezet
zangconcours gehouden. Het r.-k stedelijk
gemengd koor „Haarlem" had voor een
voorbeeldige organisatie van deze wed
strijd zorg gedragen, hetgeen zeker geen
eenvoudige taak was, aangezien niet min
der dan vijfentwintig koren zich hadden
laten inschrijven. Van de juryleden Oscar
van Hemel, Theo van der Bijl en Herman
Strategier moest de laatste zich wegens
reisvertraging enige tijd door Albert de
Klerk laten vervangen.
Als algemene indruk heeft dit concours
opgeleverd, dat ook de roomskatholieke
koren voor wat het technische en artistieke
gehalte van hun zang betreft op de goede
weg zijn. De meest geavanceerde ensem
bles zijn wat dit aanging andere, nog ten
aanzien van de sanering van de koorzang
aarzelende verenigingen tot verheugend
voorbeeld geweest op deze concoursdag. De
evolutie werd in de eerste plaats openbaar
in de programmakeuze, die zich steeds
meer bleek te richten tot de polyfone mu
ziek uit de zestiende en zeventiende eeuw
en tot de beste werken uit later tijden.
Werkelijk onaanvaardbare uitvoeringen
heb ik bij dit concours niet gehoord, want
alle droegen het kenmerk van verantwoor
delijkheidbesef en van toewijding aan een
mooi ideaal.
Maar waar men wel eens van gedachten
over zou kunnen gaan wisselen is het ar
tistieke inzicht, dat bij de diverse dirigen
ten nog al uiteenliep en dat vaak getuigde
van misvattingen over stijl, over melodi
sche vorming, harmonische ontwikkeling
en vooral ook in zake de muzikale functie
van de geproduceerde klank. Ongetwijfeld
is dit zangconcours voor de deelnemende
koren van grote betekenis geweest. Menige
belangstellende toehoorder zal aan de beste
prestaties een blijvende herinnering be
waren.
Hieronder volgen de prijzen die behaald
werden. Eerste prijzen waren er voor Arti
et Charitate uit Rotterdam, Huijgewaart
uit Heer Hugowaard, Musica Laica uit
Haarlem, Westfries dameskoor uit Span
broek, Bel Canto uit Kethel, St. Gregorius
uit Lisse (met lof), St. Caecilia uit Onder-
dijk, Zingen is Leven uit Warmenhuizen
(met lof), Vox Laeta uit Roelofarendsveen
(met lof), St. Caecilia uit Noord-Scharwou-
de (met lof), Sursum Corda uit Oudorp,
Arti et Religioni uit Naaldwijk (met lof),
r.-k. Gemengd koor uit Zaandam, r.-k. Ge
mengd koor Zanglust uit Spierdijk (met
lof), St. Caecilia uit Den Haag en Verenigde
Westfriese Zangers uit Wognum (met lof).
Tweede prijzen kregen: het r.-k. Dames
koor uit Den Helder, La Vita Nuova uit
Zwaagdijk, r.-k. Zanglust uit 't Zand, Da
Tv x 3
1
„Ga daar maar es op je gemak zitten", zei Fokko, toen hij Umpie van de muis op
zijn rug verlost had. Daar staat een stoelik zal een lekker glaasje karnemelk
voor je inschenken; lust je dat?"
„Ik wel, graag", zei Umpie.
Het muizenmannetje kwam terug uit de keuken met een grote melkkan.
„Nou zal ik je eens een heerlijk glaasje laten proeven!" beloofde hij.
Maar opeens zag Umpie tot zijn schrik, dat er een vette muis uit de melkkan sprong.
„Oeioei", zei Fokko. „Zo'n stout snoepertje toch!" 8283
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Appelscha (toez.) J. Over-
duin te Tjerkwerd (Fr.); te Arnhem Joh
Langstraat te Vorden; te Ederveen A
Klein Kranenburg te Hilversum; te Wou-
drichem R. Kempenaar te Nieuw-Leusen
door de Generale Synode als pred. in
buitengewone dienst Ds. A. Bongenaar te
Groningen; Ds. G. N. Spelberg te Warga;
Dr. A. Oberman, woonachtig te Holten en
H. Zunneberg, woonachtig te Hengelo (O.).
Aangenomen naar Stitswerd en Kan
tens (Gron.) (toez.) P. C. 't Hooft, vicaris
te Amersfoort.
Geref. Kerken
Bedankt voor Maassluis (vac. H. Vol
lenhoven) D. H. Borgers te Nieuwerkerk
a. d. IJssel; voor Oenkerk H. R. Zijlstra
te Koudekerk a. d. Rijn.
Baptisten Gemeenten
Beroepen te Noorbergum H. van der
Werf te Emmen.
Geref. Gemeenten
Tweetal te Goudswaard J. B. Bel te
Krabbendijke en A. Hofman, kand. te
Aalst; te Nunspeet J. van Haaren, kand.
te Moercapelle, en A. Hofman, kand. te
Aalst, van wie laatstgenoemde is beroe
pen.
Pacem uit Santpoort en het r.-k. Stedelijk
Gemengd koor uit Haarlem; derde prijzen
tenslotte voor Sursum Corda uit Wormer
en Cantica Nova uit Berkel en Rodenrijs.
P. Zwaanswijk
Advertentie
5 st. f. 7.
5 st. f. 1.55
•Dat-wa? een. verrassing, 2.5, jaat geleden,
toen Ritmeester de bolknak uitvond.
En die verrassing ondergaat U nu nog, elke keer
wanneer U opsteekt uit de Ritmeester Jubileumserie.
Sterk gezegd, wilt U zeggen?
Probeer dan de Fiat maar eens.
En U bent direct overtuigd:-'
élke Ritmeester
geeft U méér voor Uw geld
5 st. f. 1.35
Bolknak Jubileumserie: FIAT IDEAAL - GRACIA
46. „Ja, dat is het zeker!" riep Patsy. „Daar kun je blij
mee zijn! Wat een eer!" Zij glimlachten beiden te
gen Janet. „Dus dat was de reden, waarom je het
Kerstrooster niet nauwkeurig kon herinneren? Dat was
het, wat je me juist wilde vertellen?"
Het woord „Kerstrooster" had op Janet een magi
sche uitwerking. Haar opgewektheid verdween lang
zaam en de glimlach van voldoening maakte plaats
voor een van grote zachtheid. Zelfs haar stem was
zachter en nederiger. „Och, neen," zei ze eenvoudig.
„Niet precies". Zij grabbelde in de zak van haar
jas en haalde er een brief uit, die onmiskenbaar uit IJs
land afkomstig was. „Het ging hierover. Zie je, ik
wist niet, of ik met Kersmis behoorlijk verlof zou kun
nen krijgen".
Cynthia merkte op, dat Janet al eeuwen met haar
verlof ten achter was.
„En ik wist ook niet, of ik een van die reizen tegen
gereduceerd tarief zou kunnen krijgen".
Patsy, die vond, dat het nu haar beurt was, zei, dat
ze dat natuurlijk wel zou kunnen. En bovendien had een
ieder toch aanspraak op één reis per jaar, nietwaar?
„Natuurlijk". Janet glimlachte dankbaar tegen haar
twee collega's. „Daar was ik zo opgewonden over. De
gereduceerde reis was toegestaan en daar stond ik op
het rooster voor tien dagen verlof met Kerstmis".
„En de vlucht van de Ver. Naties", voegde Cynthia
er aan toe.
„Dat ook natuurlijk", stemde Janet vaag toe. „Na
tuurlijk is IJsland prachtig met Kerstmis."
„IJsland" zei Cynthia zich aan haar stoel vastgrij
pend. „Met Kerstmis! Hebben mijn scherpe oren mij
dat verkeerd doen verstaan?"
„Als het mooi weer is," mompelde Patsy twijfel
achtig, denkend aan de door de wind gezweepte en
door de regen overstroomde kustlijn, die haar enige
herinnering aan IJsland was.
„Ja, dat zal het wel zijn," zei Janet met een ge
lukkig gezicht, haar brief opvouwend en haar stoel
achteruit schuivend.
„Nou, nou" zuchtte Cynthia met een wereldwijze
blik naar Janet's verdwijnende rug. „Onder deze om
standigheden kan het misschien net zo goed IJsland
zijn." Zij wendde zich tot Patsy. „Wees eens lief en
schenk me nog eens in. Jij zit er het dichtst bij. Hé,
zeg, word eens wakker! Ik ben het, die net van een
vlucht terug gekomen is."
Maar Patsy, die met haar kin in de hand en de elle
boog op tafel gesteund zat, staarde met wijd geopen
de ogen naar de grijze koude hemel en hoorde niets,
verdiept als zij was in haar onoplosbare, betoverende
en onontkoombare liefdèsprobleem.
Zelfs de wetenschap, dat zij inderdaad met Kerst
mis binnen zou zijn en het opgewonden telefoontje van
haar ouders, die zich er over verheugden dat de fa
milie tezamen het Kerstfeest zou kunnen vieren, kon
dat probleem niet geheel uit haar geest bannen.
Telkens weer zei ze tegen Cynthia als ze thee za
ten te drinken, boodschappen deden of op elkaar
wachtten om het strijkijzer te gebruiken: „Maar de
manier, waarop zij altijd ruzie maakten! Of: „Ik
dacht, dat ze elkaar niet uit konden staan!"
Cynthia, die zelfs niet de moeite nam, om op te
kijken, mompelde alleen maar: „Arme meid, je zult
het nog wel leren!" En zij voegde er met een wereld
wijze glimlach aan toe: „Op de meest ongemakkelij
ke manier!"
Inmiddels ging Patsy weer in dienst. Zij had nu
geen tijd meer nog ergens anders aan te denken, be
halve aan het vullen van voorraden en het welzijn van
de passagiers, het verzorgen van de papieren en de
rekeningen van de bar. Ze verlieten het vliegveld Lon
den op een wintermiddag, net zes uur vóór het char
ter-vliegtuig van de Ver. Naties op zijn vlucht naar
New York.
Het was koud en druilerig. Het leek wel, of de lucht
zelf zich zo dicht mogelijk om de twinkelende lich
ten van de luchthaven samentrok.
Voor zover zulks bij zo'n vlotte en ondernemende
firma mogelijk was, verliet hét toestel onder bevel
van Laycock en met stewardess Patsy Aylmer, de
thuishaven rustig en zonder enige drukte, net als een
arm familielid. Al de opwinding, al de extra politie
bewaking was al geconcentreerd om die zilveren vo
gel, die daar in het blauwachtige licht van de hangar
stond: de „Able King."
„Wat een drukte vanavond, hè?" zei Laycock tegen
Patsy, toen ze eenmaal in de lucht waren. „Had jij
er ook wel bij willen zijn?"
Patsy schudde heftig het hoofd en de gezagvoerder
lachte. „Laten we hopen, dat we hun wat goede weers
verwachtingen kunnen seinen!" zei hij, zich voorover
buigend om de automatische piloot bij te stellen.
Een vriendelijke hoop, die niet verwezenlijkt werd.
Wind, hagel, regen en jachtsneeuw schenen de Atlan
tische Oceaan te beheersen. De passagiers sliepen on
rustig en Patsy, die het druk had met serveren van
drankjes en aspirine, in het geheel niet.
Gedurende de eerste vijf uur na het verlaten van
Londen vocht het toestel koppig zijn weg door de wol
ken, die het nu eens omhoog gooiden en dan weer in
een luchtzak lieten vallen, waarna het plotseling een
lege, met sterren bezaaide hemel scheen binnen te
drijven.
Gebruik makend van wat heel goed maar een kort
uitstel zou kunnen zijn, bracht Patsy een kop thee
naar een oude dame, die niet had kunnen slapen en
met een ongelukkig gezicht op haar plaats zat. Zij
reikte wat tijdschriften en een doos sigaretten aan
een heer, die gedurende de vlucht door storm en re
gen, onverstoorbaar had zitten lezen en nam een blad
met hete thee en broodjes mee naar de cockpit.
„Ah, juffrouw Aylmer," zei Laycock dankbaar de
thee aannemend. Hij keek naar buiten naar de bedrie-
gelijk helder lijkende hemel. „We zullen maar naar
het Heron-vliegveld gaan. We kunnen niet naar Gan
der en evenmin naar Goose-Bay. Wij zullen niet lang
meer zo'n heldere lucht hebben. Sneeuwvlagen over
de gehele oostkust."
„Waar is het Heron-vliegveld?" vroeg Patsy.
„Ten zuiden van Goose. En zelfs daar is het niet
best."
Patsy ging terug naar de passagiers. Nu ze de win-
tervluchten meemaakte, begon zij in te zien, dat de
desbetreffende opmerkingen van Prentice bij zijn le
zingen maar al te waar waren geweest: wind en re
gen, een ogenblik een heldere hemel zoals nu, en dan
weer een verstikkend sneeuwdek op hun weg. Zij rilde
even, toen zij het gangpad afliep, hier een vergeten
tijdschrift opnemend daar weer een deken instoppend
en zich bukkende om het leeslampje van een slapen
de passagier uit te draaien.
(Wordt vervolgd)
De Nederlandse Radio-Unie hoopt nog
aan het einde van dit jaar een begin t«
maken met de bouw van haar aandeel in
de zogenaamde Radio-City op het daar
voor gereserveerde terrein aan de Insu-
lindelaan in Hilversum. Deze bouw moet
in etappes worden uitgevoerd. Het eerst
worden de gebouwen voor de discotheek
en de muziekbibliotheek gesticht, waar
aan de grootste behoefte bestaat. Een
commissie onderzoekt hoe een juiste ter
reinverdeling voor radio en televisie tot
stand kan worden gebracht, want ook de
televisie zal in de toekomst haar studio's
en andere werkplaatsen in Hilversum krij
gen.
Inmiddels gaat de uitbreiding van de
bestaande omroepstudio's langzaam maar
zeker verder. De nieuwe vleugel van
de Vara, waarin hoofdzakelijk de techni
sche afdelingen worden ondergebracht,
komt deze herfst gereed. Waarschijnlijk
wordt in september met de tweede fase
van de nieuwbouw begonnen, welke vier
studio's omvat. Bij de NCRV wordt hard
gewerkt aan een technische vleugel, die
pas in januari 1960 in gebruik kan worden
genomen, aangezien het opstellen van de
apparatuur nog zeer veel tijd zal vergen,
Tegen 1960 hoopt men ook de nieuwe stu
diozaal en een sprekerstudio in gebruik
te kunnen nemen. Volgende maand gaat
de bestaande studiozaal van de NCRV
voor een jaar dicht omdat hier ingrijpen
de verbouwingen moeten worden uitge
voerd. Deze maand wordt het Sweelinck-
orgel gedemonteerd en in de hervormde
Maranathakerk in Hilversum opnieuw op
gebouwd. Men heeft tot deze maatregel
besloten om het kostbare instrument te
gen de schadelijke invloed van stof bij de
verbouwing te beschermen. De hervorm
de wijkgemeente is er zeer bij gebaat, om
dat de Maranathakerk nog steeds geen or
gel heeft. Het overbrengen van het orgel
geschiedt door de bouwers, de firma Ma-
,renssen uit de Deense stad Aabenraa, die
ook het Haarlemse Bavo-orgel zal restau
reren. Nu deze grote studiozaal voor een
jaar buiten gebruik komt, zullen de om
roepverenigingen, die de studioruimte
immers gezamenlijk gebruiken, zich nog
meer moeten behelpen dan reeds het ge
val is. Een aantal lokaliteiten is daartoe
gehuurd.
MAANDAG 1 JULI
Grote Kerk: Concert door de deelnemers
van het Internationaal Orgelconcours, 20
uur.
TENTOONSTELLINGEN
Kunstzaal „De Ark": Expositie en teke
ningen van J. Pool, 1023 uur,
FILMS
Cinema Palace: „Storm over Perzië"
14 jr., 19 en 21.15 uur.
Frans Halstheater: „Blanke lading uit
Parijs" 18 jr., 19 en 21.15 uur.
Lido Theater: „Die Frühreifen" 18 jr.,
19 en 21.15 uur.
Luxor Theater: „Het veld van eer" 18
jr., 19 en 21.15 uur.
Minerva Theater: „La Strada" 18 jr.,
20.15 uur.
Rembrandt Theater: „Even afrekenen,
heren" a.l., 19 en 21.15 uur.
Roxy Theater: „De koning der Zuidzee"
14 jr., 19 en 21.15 uur.
Studio Theater: „In de schaduw van de
misdaad" 14 jr., 19 en 21.15 uur.
DINSDAG 8 JULI
Concertgebouw: Leerlingenuitvoering
door Het Haarlems Muziekinstituut, 20 uur.
Grote Kerk: Orgelbespeling door Albert
de Klerk, 20-21 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy: Tentoonstelling van een
collectie van moderne kunstwerken, 10—
12.30 en 13.30—17 uur.
Galerie Espace: Een zomertentoonstel-
ling met werken van Appel, Lucebert, San
ders en andere, 1117 uur.
Kunstzaal „De Ark': Expositie van teke
ningen en schilderijen van J. Pool, 1023
uur.
„In 't Goede Uur': Expositie van werk
van Wim Steyn. Dagelijks geopend van
10-19 uur, tot 31 juli.
FILMS.
Cinema Palace: „Storm over Perzië"
14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Frans Halstheater: „Blanke lading uit
Parijs" 18 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur.
Lido Theater: „Die Frühreifen" 18 jr.,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Luxor Theater: „Het veld van eer" 18
jr., 14, 19 en 21.15 uur.
Minerva Theater: „La Strada" 18 jr.,
20.15 uur.
Rembrandt Theater: „Even afrekenen,
heren" a.l., 14, 16,15, 19 en 21.15 uur.
Roxy Theater: „De koning der Zuidzee"
14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur.
Studio Theater: „In de schaduw van de
misdaad" 14 jr., 14.15, 19 en 21.15 uur.