UMPIE IN DE DROOMTUIN
J
FILTRA Son filtre est si pur
IIFORD
RUSTIGE LANDING
kerho
Agenda voor
Haarlem
Suil
Radio Filharmonisch Orkest
A
Concert door twee juryleden
De beste fototip
Fotografeer n
's werelds
en
Zonder glans
Suite Bavo-orgel 1958
van en door Cor Kee
Duizenden koopjes
Horlogerie „Suisse"
5
Meer Como
Vioolconcert van Franco
De radio geeft zaterdag
T elevisie pro gramma
Holland van het Concertgebouw in
ESPRESSO
Prinses Beatrix woonde
„Shakuntala" bij
Litteraire prijs van Italië
Internationaal Orgelconcours
Hillegomse jongen in
Ruigenhoek verdronken
Ons vervolgverhaal
door Betty Beaty
VRIJDAG 11 JULI 1958
De tweede Perry Como-show die gis
teren door de AVRO werd uitgezonden -
er komen er nu nog twee - kwam ons heel
wat aardiger voor dan de eerste, die we
omschreven als een „paardemiddel tegen
een ziekte die we niet hebben". Men moet
zijn gezondheid blijkbaar niet prijzen voor
men ziek is: gisteren was de show aardig.
Het meest opvallende blijft natuurlijk de
perfectie waarmee regisseur en technici hun
werk doen: dat gaat allemaal zo gesmeerd
V \Jf-\
kaan lief kan zijn. Op die wijze speelt
Como het zelfs klaar met neergeslagen
ogen in elke show een pseudoreligieus zal
vend lied te kwelen. Wij lachen ons dan
tranen, maar misschien moet men zijn
gezondheid niet prijzen voor men ziek is
Ook het ophemelen van elkaar door twee
sterren - een soort naamfetisjisme - hoort
erbij de Como-show, evenals het plotse
ling heel gemene dingen tegen elkaar zeg
gen. Dit is dan weer het persoonlijk be
zweren van de mogelijkheid dat de be
roemdheid gaat tanen. Misschien moet men
zijn gezondheid toch prijzen voor men ziek
is. Maar écht aardig was gisteren het op
treden van de grootste liedjescomponist
in het lichte genre: Richard Rodgers, die
onaangedaan door alle flauwekul om zich
heen rustig enkele van zijn wereldbe
roemde liedjes speelde op een buitenge
woon sympathieke en overtuigend aardige
wijze, die men noemt: gezond. Wij vonden
dat een verademing en prijzen onze ge
zondheid, tot de volgende show
Beeldschermer
Tot de Nederlandse toonkunstenaars, die
in het buitenland een tweede vaderland
hebben gevonden, behoort ook de compo
nist Johan Franco, die op 12 juli 1908 te
Zaandam werd geboren, het gymnasium te
Den Haag doorliep en zich voor compositie
onder leiding van Willem Pijper stelde.
Een sinfonietta voor orkest van zijn hand
werd in 1933 door het Utrechts Stedelijk
Orkest in eerste uitvoering ten gehore ge
bracht. Franco's eerste symfonie werd door
Eduard Flipse met zijn Rotterdams Phil-
harmonisch Orkest ten doop gehouden in
1934. Niet lang daarna ging Johan Franco
in de Verenigde Staten wonen en daar
schreef hij verscheidene composities. Daar
onder zijn een paar symfonieën, waarvan
de vierde op het repertoire van het Rot
terdams Philharmonisch Orkest zal wor
den geplaatst en de vijfde in september in
eerste uitvoering door het Noordhollands
Philharmonisch Orkest zal worden ge
speeld.
Ook de AVRO heeft aandacht geschon
ken aan het compositorische werk van
Johan Franco: donderdagavond bracht deze
omroepvereniging een vioolconcert, een
Concerto lirico, voor haar microfoon. Het
omroeporkest onder leiding van Maurits
van den Berg gaf er met de violist Nap
de Klijn als solist de eerste uitvoering in
Nederland van. De toevoeging „lirico" in
de naam van dit concert bleek inderdaad
gerechtvaardigd, want het lyrische element
is hoofdzaak geworden van het werk en
het domineert zo opvallend, dat de con
trastwerkingen der muzikale gedachten tot
een minimum teruggebracht zijn. Er over
heerst in dit concert, dat uitstekend voor
het solo-instrument geschreven is, een sfeer
van zwaarmoedigheid, waaraan de compo
nist enkele malen tevergeefs tracht te ont
stijgen. Die zwaarmoedigheid wordt des te
nadrukkelijker gevoeld door monotonie der
HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.23 Gram. 8.00
Nws. 8.18 Gram. 9.05 Gym. v. d vrouw. 9.15 Gram
19 35-9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Tijdelijk uitge
schakeld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20
Voor de vrouw. 11.00 Orgelspel. 11.20 Buitend.
weekoverz. 11.35 Pianorecital. 12.00 Amus.muz.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.55
Sport. 13.00 Nws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Lichte
muz. 13.45 Sportpraatje. 14.00 Swingmuz. 14.25
Voor de jeugd. 15.00 Koorzang. 15.15 Boekbespr.
15.35 Omr.ork. en solist. 10.25 Problemen rondom
het bejaardenvraagstuk. caus. 16.40 Gram. 16.55
Vakantietips. 17.30 Weekjournaal. 18.00 Nws. en
comm. 18.20 Lichte muz. 18.45 Regeringsuitz.: At
lantisch allerlei: En en ander over de 15 landen,
aangesloten bij het Atlantisch Pact. 19.00 Artis
tieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, caus.
1940 Gesproken portret. 19.55 Deze week. caus.
VARA: 20.00 Nws. 20.05 Gevar. muz. 20.35 Prome
nade ork. en solist. 21.15 Interpol, klankbeeld.
21.50 Socialistisch comm. 22.05 Cabaret. 20.35
Gram. 23.00 Nws. 23.15 Gram. 23.30—24.00 Ball
room ork.
HILVERSUM II 298 M. 7.00—1.30 KRO.
KRO: 7.00 Nws. 7.15 Koorconc. 7.45 Morgenge
bed en lit. kal. 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de
huisvrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram.
10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45
Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.55
Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Gram.
1330 Dansmuz. 14.00 Voor de jeugd. 14.20 Gram.
14.40 Kron. van letteren en kunsten. 15.05 De
schoonheid v. h. Gregoriaans. Tussen 15.35 en
17.30 Tour de France. 15.35 Voor de jeugd. 16.2o
Z-infare-ork. 16.45 Vocaal ens. 17.05 Boekbespr.
17.15 Lichte muz. 17.30 De Springplank. 17.45
Gram. 18.00 Journalistiek overz. 18.10 Gram. 18.15
Van het Binnenhof. 18.25 Strijkork. 18.45 Vragen-
beantw. 19.00 Nws. 19.10 Tour de France. 19.25
Filharm. ork. en solist. 20.15 Lichtbaken. 20.30
Nationaal Maria Congres. 20.50 Luchtmachtkapel.
2125 Gram. 21.55 Tour de France. 22.05 Lichte
muz. 22.35 Gram. 23.00 Nws. 23.15 NWs in Espe
ranto. 23.22 Grain, 23.30—1.30 Nachtwake voor
be Zwijgende Kerk en Plechtige Nachtmis vol
gens de Slavisch-Byzantijnse ritus.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Wcerber. 12.34 Caus. 12.45
Gram. 13.00 Nws. 13.11 Muz. Kaleidoscoop. 14.30
Gram. 15.15 Licht muziek, 15.45 Gram. (Tussen
lii.no en 17.00 Ronde v. Frankrijk). 16.35 Gram.
1945 Engelse les. 17.44 Nws. 17.10 Dagklapper en
Wurg. kal. 17.20 Liturg, gezangen. 17.30 Schlagers.
1900 Gevar. muz. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nws.
1930 Wereldtentoonsteling. 20.00 Omr.ork. en sol.
2'.00 Gram. 21.15 Amus.muz. 22.00 Nws. 22.15
l'erz.progr. 23.00 Nws. 23.05 Gram. 23.45—24.00 Zi
geunerorkest.
VOOR ZATERDAG
VPRO: 17.00 Voor de kind. NTS: 20.00 Journaal
en weeroverz. KRO: 20.20 Vragenspel. 20.50 Op
zoek naar een draak, filmrep. 21.20 Dan is dat
zo in orde, TV-spel m. muz.
Evenals vorige jaren was ook thans aan
het Radio Filharmonisch Orkest onder lei
ding van zijn vaste dirigent Bernard Hai-
tink in het programma van het Holland
Festival plaats ingeruimd. Zoals bekend
is, behoort dit orkest tot de beste van ons
land. De omschakeling van studio naar
zaal brengt echter in menig opzicht een
andere speelwijze met zich mee, zowel
voor de orkestleden afzonderlijk als voor
het gehele ensemble, dat aan bepaalde
akoestische verhoudingen gewend is. Het
betreft hier een soortgelijk verschil als bij
acteurs, die voor de microfoon hun stem
geheel anders zullen gebruiken als wan
neer zij zich tegenover een zaal publiek
bevinden. Het orkest maakte deze avond
niet de indruk de „toon" te kunnen vinden
die voor het bespelen van de, akoestisch
toch zeer gunstige grote zaal
Amsterdam, noodzakelijk is.
Zowel solistisch, in kleine
groepen, of als „tutti" had
de klank een opvallend ge
brek aan intensiteit en ex
pansie.
In het algemeen moet
trouwens gezegd worden dat
Festival het een wein'g geïnspireerde
muziekavond was. Vóór de
pauze werden uitgevoerd de
ouverture „Béatrice et Bénédict" van Ber
lioz, een vrijwel onbekend werk van deze
componist. Wat mij betreft mag men het
stuk verder weer vergeten, ik heb er ten
minste niet veel anders in gehoord als wat
orkestrale rimram zonder substantie.
Evenzo vraag ik mij af waarom rnen vier
delen uit César Francks „Psyché" van zol
der gehaald gehad. Zeker, Franck was een
meester, die een half dozijn werken ge
schreven heeft die geen muziekminnaar
zou willen missen. Dit is zeer veel en meer
dan genoeg om er de dank van het nage
slacht voor te oogsten. Laten wij dan voor
het uiten van die dankbaarheid een andere
vorm kiezen dan die welke berust op het
misverstand dat nu ook alles van een groot
componist grote muziek is. „Psyché et
Eros" (het laatste van dit viertal roman
ces) is een zoetgevooisde muziek met alle
harmonische eigenaardigheden die de
Advertentie
Met 3 espresso shirts
bent u pas goed uit
Sneeuwwit en parelgrijs
ritmisch-thematische uniformiteit en dooi
de abrupte afsluitingen der drie delen, die
klinken als een zonder hoop opgeven van
een strijdende activiteit. Een prijzenswaar
dig geïnstrumenteerde begeleiding hand
haaft de karaktereenheid van het concert
in alle opzichten.
Aan deze eerste uitvoering was alle zorg
besteed. Het omroeporkest speelde de be
geleiding nauwgezet en de eminente violist
Nap de Klijn bracht in zijn spel alle span
ning gevende bewogenheid, waarom de
muziek vroeg.
Golfbreker
„père angélique" kenmerkten, overigens
niet vrij van een dweperigheid die de
„kitsch" gevaarlijk dicht benadert. De
overige drie stukken hebben die mystieke
zoetelijkheid, die enigszins doet denken
aan de, uit dezelfde tijd stammende, wer
ken der pré-rafaëlietische schilderschool.
Het hoofdwerk van deze avond kwam
na de paze met „Le Roi David" de be
kende symfonische psalm van Honegger,
zijn eersteling op het gebied van het ora
torium, waarmee hij een vernieuwing van
dit genre inluidde, die later met onder
meer „La danse des mots" en „Jeanne au
bücher" haar beslag zou krijgen. Dit vroe
ge werk heeft alle directheid, maar ook
alle schetsmatigheid, die voortkwam uit de
zeer korte tijd (twee maanden) waarbinnen
de componist zijn werk moest voltooien.
Het getuigt ontegenzeggelijk in de aan
wending der middelen van een grote tref
zekerheid die de beheersing van spontane
kracht bewijst. Helaas kon de uitvoering
het punt niet halen waarop de wat lapi
daire verklanking tot een bijna heidense
evocatie van de oud-testamentische sfeer
wordt. Een algehele matheid, wellicht ook
door de atmosfeer in de zaal, hing over
deze uitvoering, waarin de toorn geen
toorn en de vreugde geen vreugde was.
De medewerkenden waren: de sopraan
Suzanne Danco, de alt Aafje Heynis, de
tenoren Reinier Schweppe, Raymond Gé-
róme en de declamatrice Enny Mols-De
Leeuwe.
Sas Bunge
Donderdagavond heeft Prinses Beatrix
in gezelschap van drie vriendinnen in
cognito de voorstelling bijgewoond van
„Skakuntala" van de Indiase schrijver
Kalédasa onder regie van Cees Laseur en
in de toneelbewerking van Bert Voeten in
het concertgebouw „De Vereniging" in
Nijmegen. „Skakuntala" is een onderdeel
van het Holland Festival.
De Prinses had met haar drie vriendin
nen plaatsgenomen op de eerste rijen van
de zijgalerij en deelde in het enthousiasme
van de toeschouwers, die aan het einde
van deze Nederlandse toneelmanifestatie
een geestdriftig applaus lieten horen.
ROME (UP) De schrijver Dino Buzzati
heeft woensdag de litteraire prijs „Premio
Strega" gekregen voor zijn boek „Sessanta
racconti" (zestig verhalen). Dino Buzzati is
de schrijver van het toneelstuk „Un caso
clinico", dat door Albert Camus vertaald
werd als „Un cas interessant", dat hoog
door de critici in Parijs werd geprezen. Zijn
boek „De woestijn der barbaren" is een
van de belangrijkste boeken van de wereld
litteratuur.
Umpie liep het tuinpad af; maar toen hij even omkeek, zag hij de muizen, die naar
buiten vluchtten
„Ojeetje, wat heb ik nou gedaan!" mompelde hij verschrikt. „Ik heb de deur open
gelatennou lopen de muizen van Fokko weg!"
Hij zag geen kans, de dieren weer naar binnen te krijgen; en hij meende, dat Fokko
wel boos zou worden, als hij ontdekte, wat er gebeurde.
„Ik zal maar maken, dat ik weg kom!" zei hij. „Het spijt me voor Fokko, maar die
vervelende beesten ook!
En hij klom vlug over het hek 9091
Advertentie
De bekende organist en pedagoog Cor
Kee uit Zaandam, docent aan de Zomer-
academie, geeft op 15 juli een concert in
de Grote Kerk te Haarlem, waarbij onder
meer tot uitvoering komt een eigen werk,
speciaal voor het instrument van Chris-
tiaan Müller geschreven en „Suite Bavo-
orgel 1958" getiteld. De hierin verwerkte
motieven hebben betrekking op hetgeen
zich op en rond dit orgel heeft afgespeeld
voor het besluit tot restauratie en de op
dracht daartoe aan de firma Marcussen,
waardoor het niet meer zal zijn zoals het
nu is. Het gaat in het orgelwerk, dat uit
vijf delen bestaat, niet om pro of contra
bepaalde richtingen.
Ter introductie van deze suite zonder de
componist ons een beschouwing, waaraan
wij hieronder enige bijzonderheden ont
lenen. Het eerste deel is een intrade op
een steeds terugkerend basmotief van de
stadsorganist Joh. Bastiaans uit de negen
tiende eeuw. Het wordt gespeeld met de
tongwerken. Bastiaans was de man, die
stelling nam tegen de naturalistische rich
ting, die verzot was op het nabootsen van
allerlei vogelgeluiden, hanengekraai, veld
slagen met tromgeroffel, kanongebulder,
klagen derg ewonden en dergelijke dingen
meer. Zijn voorgangers, de beide Raede-
kers en niet te vergeten Jan Peter Schu-
man, behoorden tot die richting. Vooral de
laatste was er een goede propagandist van.
Of hij net zo knap was met zijn imitaties
als zijn Amsterdamse collega Brachthuizen,
die met de registers van het orgel van de
Nieuwe Kerk zó natuurgetrouw het ge-
kraai kon nabootsen, dat de hanen in de
omtrek van de kerk begonnen mee te
kraaien.
Het tweede deel is het bekende lied „O
Kerstnacht, schoner dan de daghen". De
melodie is waarschijnlijk van de Haarlem
se „mucicijn" Cornelis Padbrué, van 1629-
1635 eerste stadsschalmeyspeler. Zijn klan
ken zullen op de vastgestelde speeldagen
en -uren „op de trappen van den stadt-
huyse" vele Haarlemmers aangename
ogenblikken hebben bezorgd. Het lied
wordt gespeeld in twee zettingen, uit de
zeventiende en twintigste eeuw.
Deel III is getiteld: canonische Dusart-
klanken. Jean Dusart was in de zeventien
de eeuw „orgelist en clockenist" van de
stad Haarlem en adverteerde in de Haar
lemse Courant van 23 februari 1686 met
een nieuwe vinding, het register de Cornet,
waaruit blijkt dat hij dus ook in orgelbouw
thuis was. „Zijn" register deed het en
maakte een zegetocht door ons land. Met
dit echt „Haarlems"-orgelregister, tegen
woordig niet meer geliefd in ons land,
wordt een canon in de quint gespeeld. Er
Twee juryleden van het Haarlemse im
provisatieconcours, Pierre Segoud en Sieg
fried Reda, concerteerden woensdagavond
op het orgel van Christiaan Müller in de
Grote Kerk.
Segoud begon met een gregoriaanse
hymne gevolgd door een vijfstemmige fuga
van Nicolas de Grigny en hij slaagde erin
het Franse karakter van deze zeventiende-
eeuwse muziek in zijn registratie met tong
werken en mixturen raak weer te geven.
Dit gold slechts als een aanloop, want met
een „Offertoire sur les grands jeux" van
de grootmeester Francois Couperin had de
Geneefse organist een object onder han
den, dat hem toeliet zijn kleurzin nog heel
wat rijkelijker uit te buiten,
door de capaciteiten van het
orgel aan het Franse klank- HoImIM
ideaal van de baroktijd te
toetsen. Een vlot en bewo
gen gespeelde vertolking
van Bach's koraalvoorspel
„Jesus Christus unser Hei
land" ontwikkelde zich in
geheel ander idioom, met
illustratieve motiefwerking
die haar doel niet miste. F6StlV3l
Hierbij toonde Segoud zich
een interpreet, die het subjectieve karakter
van Bach's muziek van harte geeft wat het
toekomt. Tenslotte toonde hij zich ook een
vaardige improvisator. Als thema koos hij
is een tijd geweest, dat men zó trots was
op het Bavo-orgel, dat men vertelde, dat
als de organist met het „volle werk" durf
de te spelen, de „daverende ruiten" zou
den bleken. Zo groot en geweldig was het.
Maar ook zei men, dat het zó zacht kon
klinken, dat men zich afvroeg: hoor ik iets
of niets? In het vierde deel van de suite
wordt het erop gewaagd ff en pp te spelen.
De titel van dit deel luidt: een Hildebrand-
monumentje. Gebruikelijk is het, dat het
ernstig toegaat op de orgelconcerten. Maar
komaan, 'n enkel oolijk Camera-Obscura-
nootje zal de sfeer niet bederven! Oninte
ressant is het ook niet, want er komt een
register aan bod, dat over enige tijd niet
meer te beluisteren zal zijn, omdat het op
de contrabandelijst staat. Jammer?
De finale is een „Fuugsgewijs" (als een
fuga) samengaan van de tegenwoordige
stadsorganisten Albert de Klerk en Piet
Kee, tot uitdrukking komend in twee the
ma's, waarin de muziekletters van hun
namen zijn verwerkt: Albert de Klerk met
a-b-e-d-e-e, Piet Kee met driemaal e.
Verder „spelen" zij iets uit de orgellitera
tuur.. Alles in hedendaags klankgewaad.
Psalm 105. De aanvangsnoten (c-e-f-g)
deden in de doorwerking als motief uit
stekend dienst om een jubilante terugkeer
van de psalmmelodie in de bas voor te be
reiden. Met het thema in de discant werd
het een apotheose met een verrassende
uitwijking, die raak moduierend naar een
briljant slot voerde.
Siegfried Reda begon zijn bespeling met
Samuel Scheidts versetten van het Magni
ficat in de „tonus peregrinus" - geen werk
om mee te epateren maar wel dienstig om
zes keer een andere passende registratie
in toepassing te brengen. Ook in een reeks
korte op psalmmelodieën geïnspireerde
stukken - composities van hemzelf - toonde
Siegfried Reda zich een ingenieuze zoeker
naar kleurcombinaties. Hij Liet zelfs de
tremolo van het orgel niet ongemoeid. Het
wekte ondertussen respect, dat hij zich op
het hem vreemde instrument, na korte
voorbereiding, zo goed thuis voelde, zelfs
zonder hulp van de registrant, zoals wij
achteraf vernamen. Met Max Regers Toc
cata en Fuga opus 65 nr. 11 en 12 demon
streerde Reda tevens zijn technisch en
muzikaal vermogen in de grote orgelstijl,
die op grandioze wijze een periode van
zekerheden afgesloten heeft. Het werd een
waardig besluit van het juryconcert.
Hedenavond is het de feestelijke bekro
ning van de concoursdagen. Met medewer
king van het Noordhollands Philharmo
nisch Orkest speelt Albert de Klerk een
Concerto voor orgel van de Vlaamse com
ponist Arthur Meulemans. Daar in de prijs
vraag voor een orgelcompositie op het
thema van het „Veni Creator" geen bekro
ning heeft plaatsgehad, vertolkt de solist
het belangwekende werk van Maurice
Duruflé op dit gegeven. Een tenslotte wordt
de Derde of Orgelsymfonie van Saint-
Saëns ten gehore gebracht.
Jos. de Klerk
De twaalfjarige zoon van de familie Van
Ruiten in de Leembruggenstraat in Hille-
gom is woensdagmiddag bij het spelen in
een sloot in de Ruigenhoek bij Noordwij-
kerhout. verdronken. De jongen werd te
gen de avond vermist, waarna men is
gaan zoeken, 's Avonds werd het stoffelijk
overschot in de sloot gevonden. Op de
scholen is een waarschuwing gedaan om
niet in de Ruigenhoek in de sloten te gaan
spelen.
Advertentie
Bezoek uit Thailand. Op Schiphol ar
riveerden prins Shula van Thailand en
zijn gemalin. Zij zullen korte tijd in Ne
derland blijven en de gasten zijn van
Koningin Juliana en Prins Bernhard.
Bijna vijf miljoen. De bouw van het
nieuwe hoofdkantoor van de Spaarbank
voor de Stad Amsterdam aan het Singel
is gegund aan de laagste inschrijver, de
Bataafse Aannemings Maatschappij, die
bij onderhandse aanbesteding voor
4.946.000 had ingeschreven.
Buiklanding. Bij een oefening van een
tweemotorige Neptune van de marine-
vliegdienst, gestationeerd op het vliegveld
Valkenburg, kwam het landingsgestel van
het vliegtuig niet naar buiten, zodat de
bestuurder een buiklanding moest uitvoe
ren. Bij deze landing werd het vliegtuig
licht beschadigd.
Honderddrie. De oudste inwoonster
van Utrecht is gisteren overleden. Eén dag
voordat zij de leeftijd van 104 jaar zou heb
ben bereikt, is Elizabeth Sofia Flantua ge
storven. Zij werd geboren te Utrecht op
11 juli 1854 en verbleef de laatste jaren
in een rusthuis.
Europaplein. B. en W. van Amster
dam stellen de gemeenteraad voor, een
deel van de Scheldestraat en het Wester-
scheldeplein de naam te geven van Euro
paplein, naar aanleiding van het verzoek
van de Raadgevende Vergadering van de
Raad van Europa. Bovendien stellen B. en
W. voor de namen Ommelanderweg en
Van den Dorenweerdeweg ter plaatse,
waar een boulevard is ontworpen te doen
vervallen en deze boulevard de naam
Europaboulevard te geven.
Advertentie
vindt u in de ENORME OPRUI
MING bij
Barteljorisstr. 1 - Haarlem - Tel. 13131
KORTINGEN tot 50'/.
uitgezondei
50. En in gedachten zag zij een profiel, dat, al was het
dan ook menselijk, bijna uit steen gehouwen scheen;
een paar ogen, die sterker en meedogenlozer waren
dan welke lucht ook en een mond, die wanneer die
eenmaal zijn vastbesloten trek had, zo zou blijven in
iedere storm, of in iedere nacht, hoe donker, die ook
mocht schijnen.
Die speciale factor in haar geest koesterend, zei zij
hem goedenavond, rende de paar passen, welke haar
van de deur van de ontvangstzaal scheidden en wierp
die open. Zoals zij al half verwacht had, was men er
in geslaagd de man en de moeder van de patiënte
over te halen de ziekenkamer te verlaten en zich bij
de passagiers te voegen. Zodra zij de deur hoorden,
verstomde ieder gesprek. Alle ogen in de kamer wa
ren op haar gericht. Gedurende één enkel ogenblik vlo
gen de nauwkeurige inlichtingen en de twijfel van de
chef haar door het hoofd, als ook de slechte weersom
standigheden. Toen glimlachte zij, sloot de deur en
zei: „Commandant Prentice is onderweg".
Een uur lang zat Patsy naast de beide verwanten
van de zieke vrouw. De enige keer, dat zij hen ver
liet, was, toen zij even wat koffie ging halen.
„Vertelt u ons eens wat over het vliegen", had de
oude vrouw gezegd en Patsy had al maar door ge
praat, even onophoudelijk als de sneeuw daarbuiten
viel. De passagiers zaten in kleine groepjes rustig te
praten, maar niemand luisterde eigenlijk. Ieder zat
met gespitste oren, om het eerste flauwe geraas van
de vliegtuigmotoren op te vangen. Iedere keer, dat de
wind harder blies, verstomde automatisch ieder ge
sprek. Dan liep er soms een naar het raam om naar
buiten te kijken en vervolgens weer te gaan zitten en
het eindeloze gesprek voort te zetten, dat hun onrust
moest verbergen.
Een zacht aanhoudend gezoem deed ieder naar de
ramen snellen, maar men ging onmiddellijk terug toen
het van een snel naderende jeep afkomstig bleek te zijn.
Op het ogenblik, dat het geluid van vliegtuigmotoren
zich inderdaad deed horen, was het de echtgenoot van
de zieke, die het het eerst hoorde. Patsy zag, dat zijn
handen, die onophoudelijk in elkaar geknepen en weer
losgelaten werden, tot rust kwamen, terwijl zijn ge
hele lichaam plotseling scheen te verstijven. Zijn ogen
glinsterden van hoop. En daarna scheen de stilte, die
van hem uitging, zich over de gehele kamer te doen
gevoelen.
Heel vaag, zodat het aanvankelijk nauwelijks een
geluid leek, toen aanzwellend tot een zacht geruis,
dat evenals hun hoop iedere seconde sterker werd,
kwam onmiskenbaar het gedreun van een vliegtuig
vanachter de zwarte nachtelijke deken. De man stak
zijn hand uit en legde die op de hand van de oude
vrouw, die naast hem zat. Daarna keek hij naar Pat
sy. En voor het eerst sedert zij hem gezien had, glim
lachte hij.
Rustig glipte Patsy de kamer uit en bleef daarbuiten
in de duisternis staan. Het was heel koud. De sneeuw
en de wolken hadden iedere omlijning van de zieken
zaal doen vervagen en zelfs de lichten van de hangar
gaven nog maar een vage glans. De motoren waren
echter scherp en geruststellend te horen. Patsy knip
perde met de ogen tegen de ronddwarrrelende ijs-
deeltjes en poogde een glimp op te vangen van de
rode en groene navigatielichten, die in de duisternis
daarboven toch aanwezig moesten zijn.
Maar er was nog niets te zien.
Uit het gedreun van de motoren kon zij evenwel
opmaken, dat het toestel laag vloog, zoekend naar de
lichten van de startbaan en vertrouwend op de instru
menten. Plotseling voelde zij zich bevreesd. Zij hield
zich vast aan de houten waranda, terwijl de sneeuw
vlokken en haar eigen tranen haar wangen bevoch
tigden. Haar gedachten en hoop gingen in een wilde
verwarring door elkaar. Kóm, riep zij naar de duis
ternis daarboven, denkend aan de zieke vrouw en haar
man en moeder. Ga door, zei zij toen weer tegen
de brullende motoren, denkend aan de bergketens, die
nu in de sneeuw verborgen waren, de bijna onzicht
bare startbaan en de gevaren van het landen onder
dergelijke omstandigheden.
Zij hoorde de deur achter zich open gaan en zag
een glimp van licht op de sneeuw, voordat die weer
gesloten werd. Zonder zich om te keren wist ze dat
de man en de oude vrouw bij haar stonden.
Het vliegtuig scheen nu om het veld heen gevlogen
te zijn, gereed om te landen. Ademloos stond Patsy
te kijken. Het leek haar plotseling van buitengewoon
veel belang, dat zij de eerste glimp van zijn lichten
zou opvangen. Het gedreun van de motoren was zach
ter geworden. Zij stak haar handen in de jaszakken,
zodat zij ze met meer kracht in elkaar kon knijpen.
Het kon haar niets schelen, of men zou zien, dat zij
huilde. Zij wist het zelf nauwelijks.
Als zij tot tien telde, moest hij geland zijn. Een,
twee, drie, vier, vijf
Plotseling klonk er een geweigig geraas, dat de ge
bouwen deed trillen. Vlak boven hun hoofden zwol het
aan tot een verschrikkend geweld. Heel langzaam,
blij, dat er iemand was, die zij gerust kon stellen,
zei Patsy bedaard: „Hij zet zijn motoren weer aan
om nog eens rond te gaan. Het betekent, dat hij de
startbaan nog niet zien kan. Hij zal het nog eens pro
beren".
Maar het gedreun van de motoren werd al vager
en vager, tot het niet meer leek, dan een tot hen
overkomende echo. De man en de oude vrouw ston
den nog naar boven te staren. „Neen", zei de man
zacht. „Neen". Hij sloeg met een liefderijk gebaar
zijn arm om de schouders van de oude vrouw. „Hij
komt niet terug. Hij gaat weg".
„Ik zal meteen naar de ziekenboeg gaan en de pleeg
zuster helpen", zei Patsy. Ieder woord kostte haar
moeite, omdat haar lippen te veel trilden. „Mijnheer
Prentice (en de naam op zichzelf was reeds een steun)
zal niet lang hier blijven. Maar hij kómt wel", zei
zij naar de zwarte ruimte daar boven starend.
Intussen was er niets meer te horen, behalve dan
het gehuil van de wind en het even kraken van de
sneeuw, als de man zijn gewicht van de ene voet op
de andere overbracht. Ineens was er weer een zacht
gezoem, dat niet wegstierf als een windvlaag. Het
werd sterker en zwol aan tot het tot het mooiste ge
luid, dat hun oren nog ooit hadden waargenomen.
Het machtige gedreun van de motoren daar boven
hen, deed het drietal tot volstrekte onbeweeglijkheid
verstrakken. Met opgeheven gezichten, die net als hun
haren met sneeuwvlokken bedekt waren, schenen zij
nauwelijks adem te halen, alsof zij, door zich stil ge
noeg te houden en sterk genoeg te denken en te ho
pen, de piloot tot gids zouden kunnen dienen. Patsy
kon in gedachte de stille cockpit bijna zien, het blauw
achtige instrumentenbord, het sterke profiel en de vas
te nooit trillende handen.
(Wordt vervolgd)
VRIJDAG 11 JULI
Concertgebouw: Concert voor orgel en
orkest met medewerking van het Noord
hollands Philharmonisch Orkest, 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Kunstzaal „De Ark": Expositie van teke
ningen en schilderijen van J. Pool, 10—23
uur.
FILMS
Cinema Palace: „Das Schloss in Tirol",
a.l., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater:
„Kindermeisje voor papa gezocht", a.l., 19
en 21.15 uur. Lido Theater: „School voor
misdaad". 14 j., 19 en 21.15 uur. Luxor
Theater: „Bij de kannibalen", a.l., 19 en
21.15 u. Minerva Theater: „Silk stockings",
a.l., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „De
lange hete zomer", 18 j., 19 en 21.15 uur.
Roxy Theater: „Mannen zonder wet", 14 j.,
19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De inspec
teur-generaal", a.l., 19 en 21.15 uur.
DIVERSEN
Terrein Sportpark (Heemstede): Voor
stelling van circus Strassburger, 20 uur.
ZATERDAG 12 JULI
Openluchttheater: Concert door de Dutch
Swing College band, 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy: Tentoonstelling van een
collectie van moderne kunstwerken, 10
12.30 en 13.3017 uur. Galerie Espace: Een
zomertentoonstelling met werken van Ap
pel, Lucebert, Sanders en anderen, 1117 u.
Kunstzaal „De Ark": Expositie van teke
ningen en schilderijen van J. Pool, 1023
uur. „In 't Goede Uur": Expositie van werk
van Wim Steyn van 10—19 uur. Kunst
handel J. R. Bier: Expositie van werk van
Jan Sluyters. Dagelijks geopend van 10
17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Das Schloss in Tirol",
a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals
theater: „Kindermeisje voor papa gezocht",
a.l., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater:
School voor misdaad", 14 j., 14, 16.15, 19
en 21.15 uur. Luxor Theater: „Bij de kanni
balen", a.l., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva
Theater: „Geef 'm de ruimte", a.l., 14.30 u.
„Silk Stockings", a.l., 19 en 21.15 uur. Rem
brandt Theater: „De lange hete zomer",
18 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Thea
ter: „Mannen zonder wet", 14 j„ 14.30, 19
en 21.15 uur. Studio Theater: „De inspec
teur-generaal", a.l., 14.15, 19 en 21.15 uur.
DIVERSEN
Terrein Sportpark (Heemstede): Voor
stelling van circus Strassburger, 14 en 20 u.
k