v UMPIE IN DE DR00MTUIN
Kort en bondig
RUSTIGE LANDING
Overzicht van Franse orgelkunst
door Marie Claire Alain
Agenda voor
Haarlem
Heijmans exposeert
in „De Ark"
Uw haar glanst mooier met
-haarcreme
Dr. J. F. Obermayr over
Olivier Messiaen
DINSDAG 22 JULI 1958
Muizenissen en tobpunten
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma
PJS.P.-manifest over
het Nabije Oosten
Bekroonde stukken voor
het amateurtoneel
Kerkelijk Nieuws
Zomeracademie
Drieduizend tropische
vogels vernietigd
Enkele leden aan zeer
besmettelijke ziekte
Oecumenische conferentie
op Oud-Poelgeest
os vervolgverhaal
Het betrekkelijk talrijke personeel van
de studio's in Bussum heeft ook vakantie
nodig. De regeling daarvan is bij een
veeleisend medium als televisie niet een
voudig, want de specialisten daarin kun
nen nu eenmaal slecht gemist worden.
In de eerste dagen van de week doen de
problemen zich het minst voor, omdat
een groot gedeelte van de daarvoor be
stemde programma's ook in het winter
seizoen dooV de filmcabine pleegt te lo
pen. Als de kijkers van gisteravond enig
verschil hebben bemerkt met wat in door
snee geboden wordt, dan zal de verge
lijking vermoedelijk gunstig zijn uitge
vallen. Want de door de N.C.R.V. gele
verde tijdspassering voor regenachtige
uren begon bijzonder interessant met
een voortreffelijke Russische reportage
van de overwintering van ooievaars en
werd vermakelijk voortgezet met door
Walt Disney getekende avonturen van die
goeie ouwe, maar nog springlevende
Mickey Mouse, de speelkameraad der
bioscoopbezoekers met een bewegelijke
fantasie, die dit keer onder meer op mu
ziek van Rossini als orkestlid de heldhaf
tigheid van Willem Teil meeslepend over
trof. De hoofdfilm was een reprise: het
optreden van Enny Mols de Leeuwe met
„Tobpunten"- schetsen van de Rotter
damse sneltekenaar van vluchtige im
pressies Cocheret en een dito verhaal van
Annie M. G. Schmidt op telerecording.
Wie van dit soort voordrachten houdt,
zal het een dubbel plezierige keuze hebben
gevonden, omdat bij een dergelijke een-
vrouwsshow het bij toneel gebruikelijke
kwaliteitsverlies bij de reproduktie
nauwelijks merkbaar is.
Beeldscnermer
HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 7.23
Idem. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de kin
deren. 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Gram.
(9.359.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Boekbespr.
10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw,
li.00 R.V.U.: Juwelen van een briljante vrouw.
(De schrijfster Katherine Mansfield) door mevr.
H. W. Boersma-Smit. Tweede lezing. 11.30 Ope
ning 25ste congres v. d. Internationale Transport
arbeiders Federatie, reportage. 12.15 Gram. 12,30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland.
12.38 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz.
13.45 De vermetele ontdekkingsreizen naar het
Noordpool- en Zuidpoolgebied, caus. 14.00 Gram.
14.45 Voor de jeugd. 16.00 Volksmuz. 16.15 Voor
de zieken. 17.00 VARA's versierde vakantietips.
17.50 Regeringsuitz.Jeugduitz.: Wonderlijke die
ren uit het Surinaamse oerwoud, door C. Butner.
18.00 Nieuws en comm. 18.20 Act. 18.30 R.V.U.:
De betekenis voor pnze tijd van de prehistorische
godsdienst in het nabije oosten, door G. Thole
Beishuizen. Eerste lezing. De mysteriën van de
Slang. 19-00 Voor de kinderen. 19.10 Klankbeeld.
VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws.
20.05 Tussen de regels door, comm. 20.15 Gram.
20.30 Weekend bij de Angkatells, hoorspel. 22.25
Gram. 22.50 Medfsche kroh. 23.00 Nieuws. 23.15
Gram. 23.50—24.00 Soc. nieuws in Esperanto.
HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.50 Een woord
voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.40 Lichte
muz. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Vernuft en tech
niek. caus. 9.35 Gram. 10.15 Idem. 10.30 Morgen
dienst. 11.00 Gram. 11.20 Kamerorkest, en solist.
12.00 Alt en piano. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Meisjeskoor. 12.53 Gram. en act. 13.00
Nieuws. 13.15 Met PIT op pad. 13.20 Amus.muz.
13.50 Gram. 15.40 Fluitkwint. 16.00 Voor de jeugd.
17.20 Interscholair jeugdtoernooi. 17.40 Beursber.
17.45 Gram. 18.00 Leger des Heilskwartier. 18.15
Spectrum van het Chr. organsatie- en vereni
gingsleven. caus. 18.30 Koorzang. 18.50 Gram. 19.00
Nieuws en weerber. 19.10 Gram. 19.30 Buitenl.
cverz. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Con
certgebouworkest. koor en sol. 21.30 Geestelijke
liederen. 22.00 Een schipbreuk in 1694, caus. 22.15
Mil. ork. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws
en SOS-berichten. 23.1524.00 Gram.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 13.00
Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Orgelconc. 14.30 Koor-
conc. 15.00 Gram. 15.10 Omr.ork. en solisten. 16.00
Koersen. 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram.
17.15 Kamermuziek. 17.50 Boekbespr. 18.00 Gram.
18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 We
reldtentoonstelling. 20.00 Hoorspel. 22.00 Nieuws.
22.15 Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden.
VOOR WOENSDAG
VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20.00
Joum. en weerber. KRO: 20.30 Vademecum. 21.00
De schipper van de Maartje Jacoba, TV-spel.
Het dagelijks bestuur van de Pacifis
tisch Socialistische Partij heeft een mani
fest uitgegeven, waarin wordt gezegd: „Het
bestuur van de P.S.P. stelt met veront
waardiging de interventie van Ameri
kaanse en Britse militaire eenheden in
West-Azië vast. Terwille van anti-demo
cratische feodale en kapitalistische belan
gen wordt op mensonwaardige wijze met
het leven van de mensheid gegokt en wordt
onder leiding van Foster Dulles langs de
rand van de derde wereldoorlog gebalan
ceerd. Het behoud van de vrede heeft
men afhankelijk gesteld van de zelfbe
heersing of het mededogen van de Rus
sische leiders, die men terecht zo vaak im
moreel en fout politiek optreden heeft ver
weten". Voorts wordt in het manifest ge
zegd: „Dit Amerikaans-Britse militaire
ingrijpen terwille van dictatoriale regimes
tegen de Arabische bevrijdingsbeweging,
die strijdt voor een beëindiging van de
buitenlandse en binnenlandse onderdruk
king en uitbuiting, moet vergeleken wor
den met het misdadig optreden van de
Russische troepen ter onderdrukking van
de Hongaarse bevrijdingsbeweging in no
vember 1956. Ook het doorkruisen van de
actie die de V. N. in Libanon hadden onder
nomen. door een fait accompli van de lan
ding der Amerikaanse troepen, is alleen te
vergelijken met de veronachtzaming van
de wensen van de V.N. door de Hongaarse
en Russische regeringen".
Het dagelijks bestuur verklaart in te
stemmen „met de vele afkeuringen die in
de gehele wereld zijn uitgesproken over
het Amerikaanse optreden". Ook stemt dit
bestuur in met „de sinds de Suezcrisis on
dernomen pogingen van secretaris-gene
raal Hammarskjoeld om tot samenwerking
te komen met het Arabische nationalisme,
in de hoop dit in constructieve banen te
leiden".
Het manifest zal door de P.S.P. ter ken
nis worden gebracht van de diplomatieke
vertegenwoordigers der betrokken landen
en van de secretaris-generaal der Ver
enigde Naties.
De vermaarde Franse organiste Marie
Claire Alain, docente aan de zomeraca-
demie voor orgel, voerde zaterdagavond in
de Grote Kerk te Haarlem een programma
uit, dat in beknopte vorm en met voorbij
gaan van overbekende figuren als de Cou-
perins, Franck, Widor, Dupré, Vierne en
zovoorts een chronologisch overzicht van
de evolutie der orgelmuziek in Frankrijk
gaf. Onder de twaalf componisten, die me
vrouw Alain aan bod liet komen, waren
ook een paar weinig of niet bekenden. Zo
kregen wij een Fantasie te horen van
Charles Racquet, die in de eerste helft
van de zeventiende eeuw organist van
de Nötre Dame van Parijs was. Wij weten
dat Mersenne van deze componist een
voudige stukken, gebaseerd op de twaalf
kerktoonsoorten, in zijn beroemde werk
„Harmonie Universelle" opnam en ook dat
hij bij hem te rade ging om inlichtingen
over de orgelregistratie. Overigens is
Racquet vrijwel vergeten geraakt. De ken
nismaking met een briljante Fantasie van
zijn hand, die aanleiding gaf tot specu
leren op een karakteristiek koloriet, was
voor ons dan ook een aangename ver
rassing.
Weinig minder was dit ook het geval be
treffende de confrontatie met een Fuga
Abstracte kunst lijkt mij in deze tijd
een aantrekkelijke vluchthaven te zijn
voor lieden, die slecht kunnen optornen
tegen de moeilijkheden die de beoefening
van de figuratieve kunst met zich mee
kan brengen. Door het ontbreken van
vertrouwde criteriums ontsnappen hun po
gingen veelal aan de critiek. Zij kunnen
zich nieuwlichters wanen, die in ieder ge
val thans al kunnen genieten van een meer
algemene waardering, die hen later wel in
de schoot zal vallen naast de reeds be
staande van goedwillende snobs, die bang
zijn voor het maken van fouten, zoals die
voorheen zijn begaan bij de beoordeling
van uitingen, waarvoor de auteurs met
trots de benaming aanvaardden, die door
critici als scheldwoord bedoeld was. Men
denke aan „wilde beesten" als Matisse,
Vlaminck, Derain, Van Dongen enzovoorts,
die wij onder de „Fauves" hebben leren
rangschikken, voor welk woord men in
een dictionaire onder meer de vertaling
„verscheurende dieren" kan vinden. Het
domme bij verscheidene beoefenaars van
abstracte kunst is dat zij niet inzien, dat
het nu even moeilijk geworden is zelfcri-
tiek toe te passen. Enig houvast hebben ze
wel aan het feit misschien, dat hun werk
verschilt met dat van anderen en ze door
vermeende originaliteit denken kunnen
persoonlijkheid te bezitten. Wie het zon
der andere vergelijkingen als deze denkt
te kunnen stellen, moet echter wel heel
sterk staan. En nu lijkt het mij zo on
waarschijnlijk dat er in deze tijd juist zo
ontzettend veel van die sterke figuren
zouden bestaan. Dat de gezien de expo
sities bij ..Espace, in het Klein Heiligland
te Haarlem voldoende critisch ingestelde
leiding daar onze. aandacht nooit te vaak
verlangde, vindt zijn oorzaak vermoedelijk
ook in een zelfde geloof. Het aanbod van
schilderijen in de richting, waarvoor „Es-
page" voorkeur koestert, is groot en daar
om kan men waardering hebben voor de
wijze waarop men daar wist te selecteren
Het is de overgang naar abstracte kunst
van E. Heijmans, die tot 26 juli exnoseert
bij „De Ark" aan het Nieuw Heiligland,
die mij verleidde tot deze overpeinzingen.
Misschien komt hij ertoe toch zijn zelfcri-
tiek eens te toetsen aan het normbesef,
dat bii dergelijk gericht werk ook in Haar -
lem al aan de dag werd gelegd. Mogelijk
dat Heijmans' enthousiasme dan wat ge
temperd wordt, maar dat er ook iets meer
spanning komt in zijn uitingen. Die van
thans kwamen er. dacht ik. wat gemakke
lijk uit en steunen soms te zeer op een
trouvaille. Te kort nog beweegt hij zich
op dit voor hem nieuwe gebied. Dat blijkt
ook wel uit de zo verschillende geaardheid
van zi.in werk. Te zeer bedrinkt hii zich nog
aan de kleur, waarvan het effect zou
winnen bij een meer overwogen toenassin?
Zijn enthousiasme is echter verwarmend
en als hij hierdoor tot de sterken zou
kunnen gaan behoren, dan kan alleen
gezegd worden dat deze expositie te vroeg
kwam.
Boh Buys
van Nicolas Séjan, welke componist ten
gevolge van de revolutie van 1789 zijn
functie als hoforganist verloor, onder Na
poleon aangesteld werd in de Döme des
Invalides en na de restauratie zijn functie
aan het hof mocht hervatten. Het retro
spectieve karakter der muziek van Séjan
wijst op de onbestemdheid van de koers,
die de orgelcultuur in de negentiende eeuw
zou inslaan. Als men daarna een Fantasie
van Boëly hoort, is het duidelijk welke
kant het uitging, namelijk een richting die
niet te scheiden is van de ontwikkeling
die het pianospel doormaakte. En dan is
men bij Boëly nog aan een goed adres,
want hij was tenminste een man van
smaak.
Mevrouw Alain was uitgegaan van
Pierre Attaignant (zestiende eeuw) en be
sloot met drie merkwaardige figuren van
de moderne Franse orgelkunst: Maurice
Duruflé, Olivier Messiaeu en Jehan Alain,
de broer van de organiste. Intussen had
zij op sublieme wijze met de barok-timbres
van het orgel getoverd, het zilver en
kristal uit de pronkkast te voorschijn ge
haald om een kinderlijk-blij „Offertoire"
van Dandrieu en een opgewekt „Noël"
van Daquin naar Franse traditie hun glans
te geven en steeds variërend ook
de evolutie van de orgelklank in haar
overzicht te betrekken. Daarbij bleek weer
eens te meer hoeveel eigenschappen het
instrument van Müller met de Franse tra
ditie gemeen heeft, hoezeer het er op be
paalde punten ook van afwijkt.
Bovendien wekte tevens de interpreta
tie van de moderne werken onze bewon
dering voor het suggestieve koloriet, dat
mevrouw Alain aan het barok-orgel wist
te ontlokken, zo passend bij het impres
sionisme van „Introduction et Variations"
van Jehan Alain, bij de zeer persoonlijke
verbeeldingen in „Les Bergers" bij de
sterk constructieve monumentaliteit van
„Fugue sur le nom Alain" van Duruflé.
Onnodig hier nog aan toe te voegen, dat
klaarheid en doorzichtigheid kenmerkend
waren voor de speelwijze van de ver
tolkster.
Jos. de Klerk
De Amsterdamse toneelgroep „De Clieck,'
heeft met de opvoering van het spel „Ik
huurde deze kamer", geschreven door Wim
Bischot, de eerste prijs gewonnen in een
wedstrijd voor de beste opvoering van een
na 1954 uitgegeven Nederlands toneelstuk.
In het Minervapaviljoen in Amsterdam
heeft de secretaris van de NATU, mr. H. J.
Zeevalking, zaterdag de bij deze prijs be
horende wisselbeker uitgereikt. De prijs
gaat uit van een commissie waarvan de
vereniging van Nederlandse toneelschrij
vers, de Bond van Nederlandse Toneel
uitgevers, de NATU, het Werkverbond
Katholiek Amateurtoneel en de Neder
landse bibliotheek voor het amateurtoneel
deel uitmaken. De tweede prijs werd ge
wonnen door de declamatieclub „Mutua
Amicitia" uit Rotterdam met de opvoering
van „Plantage Tamarinde" van Hans Keuls
en de derde prijs door „De Haagse Plan
keniers" met „Moord op maat", van Jan
de Koek.
Ned. Herv. Kerk
Bedankt voor Appelscha (toez.): J. Over-
duin te Tjerkwerd. Beroepen te Hedel: J.
Catsburg, kand. te Zunderdorp; te Oud
dorp (Z.H.): J. van Sliedrecht te Putten; te
Rotterdam (wijkgemeente Pendrecht): T. D.
Soest te Rijnsaterwoude en jeugdpredikant
te Leiden. Aangenomen naar Hoogeveen
(toez.): dr. A. v. d. End te Benschop; de be
noeming tot hulpprediker te Eefde: ds. G.
A. Barger, emeritus-predikant te Warns-
veld. Beroepbaarstelling: mr. L. H. v. d.
Bilt, 3e Helmersstraat 47 II te Amsterdam
is beroepbaar.
Chr. Geref. Kerken
Beroepen te 's Gravenmoer (N.B.): W.
Steenbergen, kand. te Zwolle,
Vrye Evangelische Gemeenten
Aangenomen naar Bussum: W. E. van
Petegem te Groningen.
Geref. Kerken
Tweetal te Emmen (3e pred.plaats): L. H.
Kwast te Hoogeveen en W. Wiersinga te
Bleiswijk. Aangenomen naar Hoogeveen
(4e pred.pl.): D. H. Borgers te Nieuwerkerk
aan de IJsel. Bedankt voor Amsterdam
(vac. R. C. Harder): dr. B. Rietveld te
's Gravenhage-W.
Umpie had er genoeg van. Jep de cowboy was jammerend verdwenen; Umpie haalde
zijn schouders op en verliet de ranch.
„Ik ben benieuwd, wat ik nou weer zal beleven!" dacht hij.
Even later kwam hij bij een weg, waarbij een bord was geplaatst. „Pas op, gevaar!"
stond erop.
„Hmgevaar?" mompelde Umpie. „Wat kan dat nu weer betekenen?"
'n Beetje onrustig keek hij rond208—109
Advertentie
In de aula van het Stedelijk Gymnasium
aan het Prinsenhof te Haarlem hield de
leider van de zomeracademie voor orgel,
dr. J. F. Obermayr, maandagavond voor
de cursisten een lezing over de Franse
componist en organist Olivier Messiaen,
een diepgaand betoog, dat waard is ge
publiceerd te worden om op efficiënte
wijze in wijde kring verhelderend te kun
nen werken op de inzichten betreffende
de kunst van deze omstreden figuur. Het
gaat in de muziek van Messiaen om een
levenshouding, waaruit zij moet resulteren.
Om dit met een contrast aan te duiden,
stelde spreker tegenover de volgelingen
van Jean Cocteau, die zich naar de roep
stem van zijn „Le coq et l'arlequin" richt
ten, de avantgardistische groep „La jeune
France", waarvan Messiaen de ziel is en
André Jolinet en Daniel Lesur zo niet zijn
volgelingen, dan toch zijn trouwe genoten
zijn. Meer concreet stelde dr. Obermayr
de figuren van Milhaud en Messiaen naast
elkaar, beiden uit de Provence afkomstig.
Doch als het om persoonlijkheden gaat,
lopen dergelijke vergelijkingen uiteraard
altijd mank. Trouwens, er is maar één
Messiaen: zijn subjectieve instelling, ge
richt op het religieus-mystieke, heeft een
compositietechniek en een dusdanige vrije
vorfngeying in het leven geroepen, die al
leen voor hem dienstig zijn. Zijn ideaal
Advertentie
Dezer dagen werd geconstateerd dat
enkele exotische vogels bij een vogelhandel
te Veenendaal aan papegaaienziekte leden.
Daar deze ziekte zeer besmettelijk en ook
voor mensen gevaarlijk is, werd de inspec
tie van de Volksgezondheid te Nijmegen
gewaarschuwd, die besliste dat de gehele
vogelvoorraad ten spoedigste gelikwideerd
moest worden. Dat is nu geschied door de
ontsmettingsdienst te Amersfoort, die ruim
drieduizend tropische vogels met blauw-
zuurgas doodde.
is: in een spontane muziek een theolo
gische regenboog in klanken op te richten.
Hij verwerpt het muzikale spel der poly
fonie en het logische absolutisme ter ont
wikkeling van het betoog. De harmonie
heeft bij hem in hoofdzaak slechts een
klankvuilende en iriserende functie. Blijft
dan een oosters getinte melodie, ontstaan
uit middeleeuwse en zelf gevonden modale
patronen, verder een zeer geraffineerde
ritmiek, beïnvloed door de muziek der
Hindoes en dan tenslotte, als voornaamste
factor, het poëtisch sentiment in de reli
gieuze vervoering, die dit alles tot een
levende kunst maakt, waarvoor men niet
onverschillig kan blijven, al kost het- wel
eens moeite om bevrediging te vinden in
een 'monotoon betoog, dat normaal muzi
kaal gezien niets om het lijf heeft.
Dr. Obermayr trok ook nog een parallel
met de theosofisch metafysische kunst van
Scriabine, wiens „Poême de l'extase" in
dertijd opzien baarde. Immers evenals deze
tracht de kunst van Olivier Messiaen zich
los te maken van haar aardse, beter ge
zegd van de materiële gebondenheid,
waaruit volgt, dat het fenomeen, be
lichaamd in een cultuur van eeuwen, moet
worden prijsgegeven. Het is de natuurlijke
gang van zaken bij vernieuwei's: afbreken
alvorens op te bouwen. Maar die afbraak
is bij Messiaen toch niet zo radicaal, dat
men zou kunnen vaststellen, dat hij zijn
oude schepen achter zich verbrand zou
hebben. Want in zijn omvangrijke orgel
werk „1'Ascension" waarvan tot slot
een opname, door hem zelf gespeeld, ten
gehore werd gebracht kon men zo nu
en dan de orgeltechnische verworvenheden
uit de school van zijn leraar Marcel Du-
pré duidelijk herkennen.
Het is te hopen, dat dr. Obermayr zijn
studie over Messiaen zal publiceren, want
zij is meer waard dan een vluchtige be
spreking als deze, die tenslotte slechts als
een beschouwing „en marge" kan geiden
Jos. de Klerk
Ontijdig einde. Een reisje, dat een
Duitse ex-oorlogsvlieger, zijn Ierse vrouw
en hun vier kinderen met een verbouwde
reddingboot van Engeland naar Duitsland
wilden maken, is gisteren voor de Bel
gische kust ontijdig geëindigd. Het elf me
ter lange scheepje., genaamd „Friend of all
Nations", werd ter hoogte van Heist door
storm overvallen. De opvarenden werden
aan boord genomen van de Duitse kust
vaarder „Memelland", die hen via Ter-
neuzen naar Gent bracht. De „Friend of all
Nations" moest worden opgegeven. De 35-
jarige Duitse ex-vlieger kwam veertien
jaar geleden als krijgsgevangene naar
Engeland, waar hij sindsdien is gebleven.
Boerderijbrand. In de afgelopen
nacht zi.in twee grote schuren van een
grote boerderij te Bedum in Groningen in
de as gelegd. Van de boerderij kon slechts
het voorhuis behouden blijven. Een per
sonenauto en een aantal landbouwwerk
tuigen gingen verloten.
Expo-bezoek. De tweemiljoenste be
zoeker van het Tsjechoslowaakse Pavil
joen op de Brusselse Wereldtentoonstel
ling, de Nederlandse mej. Elizabeth van
Dongen, werd met geschenken overladen,
onder andere boeken en Boheems kristal
werk.
Dwarsligger. Het 1245 ton metende
motorschip „Roveredo" uit Rotterdam is
op de IJsel te Doesburg dwars op de rivier
komen te liggen, waardoor de scheepvaart
gestremd werd. Met sleepboten is het schip
na enige tijd vlotgetrokken.
Op 6 en 7 september wordt op het kas
teel Oud-Poelgeest te Oegstgeest de jaar
lijkse Oecumenische Conferentie gehou
den onder leiding van de voorzitter van de
landelijke Oecumenische Raad, prof. dr.
W. F. Dankbaar. Op deze conferentie zal
dr. W. A. Visser 't Hoofd, secretaris-gene
raal van de Wereldraad van Kerken over
het huidige werk van deze Raad spreken
en verslag uitbrengen van de vergadering
van het Centrale Comité die eind augustus
in Denemarken wordt gehouden. In hét
Groene Kerkje te Oegstgeest wordt zon
dagmorgen 7 september een oecumeni
sche kerkdienst gehouden, waarin voor
gaan prof. dr. A. J. Rasker en prof. dr.
C. W. Mönnich. Des middags spreekt drs.
H. M. de Lange over de nieuwe taak van
het gemeentelid in de kerk.
Piet
59.
„Ik moet bekennen", zei Cynthia, „dat ik in dat op
zicht een mededingster heb. Mevrouw Waterhouse
heeft er een ongelooflijke handigheid van romantiek te
ontdekken met een grote R. Zij kon nauwelijks
wachten, tot Janet haar linkerhandschoen uitgetrok
ken had, hetgeen, dat moet ik toegeven, een buitenge
woon lange tijd duurde".
En daar was hij dan!" zei Patsy met een vriendelijk
gezicht van de een naar de ander kijkend. Zij praatten
nog even door over Geoff en Janet en IJsland en Kerst
mis.
Hoewel zij ook van thuis hield, toch was het goed hier
weer terug te zijn. Verlegen mompelde zij zoiets tegen
Janet en voegde er aan toe, dat zij er nauwelijks op
wachten kon weer in de lucht te zijn.
Janet en Cynthia keken elkaar eens aan. „Daar zou
ik maar niet zo'n haast mee maken, als ik jou was",
merkte Cynthia luchtig op. „Ik zou maar al te blij zijn
het eens een beetje gemakkelijk te hebben voor reke
ning van de maatschappij".
„Precies", zei de anders zo scrupuleus hardwerkende
Janet, helemaal in tegenspraak met haar feitelijke
karakter. „Ze zullen je hard genoeg laten werken, zon
der dat je er om behoeft te vragen".
„Wanneer ga ik weer uit?" vroeg Patsy, haar beide
vriendinnen aankijkend.
„Je gaat niet. Tenministe niet, zover ik me kan her
inneren", zei Cynthia. „In ieder geval niet deze week".
„Is het dan zo stil?" vroeg Patsy.
„Neen, dat niet", ontweeek Cynthia de vraag.
„Zo ongeveer wat je in deze tijd van het jaar ver
wachten kunt", zei Janet langzaam. „De zaak is deze,
Patsy", voegde zij er aan toe, „dat je voor deze week
niet op de rooster staat. En voor de volgende week ook
niet."
„Dan hebben ze me blijkbaar vergeten", zei Patsy.
„Ik had wel thuis kunnen blijven en dan zouden ze me
misschien helemaal vergeten hebben". Zij lachte
moedig. „Ik zal morgen eens op de personeelsafdeling
gaan kijken".
„Neen, ze hebben je niet vergetenbegon Ja-
net.
„Het zit zo, kindje" begon Cynthia tegelijkertijd.
Patsy kneep haar beide handen stijf in elkaar. „Ik
word toch niet op de grond gehouden?"
„Natuurlijk niet, kind", zei Cynthia geruststellend.
„Juffrouw Mayhew heeft tegen Janet gezegd, dat be
sloten is plotseling begon zijn snel te spreken „dat-
het-beter-voor-je-zou-zijn-dat-je-gedurende-een-paar-
weken-niet-vliegt-tot-je-je-val-helemaal-te-bovenbent."
Patsy zei verontwaardigd, dat haar val niets te bete
kenen had.
„Lieve kind, val me niet in de rede!" riep Cynthia en
ging toen wat langzamer voort, alsof het ergste nu
voorbij was. „Ze wisten, dat je niet zou willen blijven
rondhangen, zonder iets te doen en dachten, dat het
een goed idee zou zijn, als je ging helpen op de een
of andere afdeling, die het meest op de vliegerij lijkt".
„Er is geen enkele afdeling, die op de vliegerij lijkt"
zei Patsy verontwaardigd.
„Daar val je me nu alweer als een dolleman in de re
de! Al met al komt het hier op neer, dat je een paar
weken gaat helpen op het Reisbureau!"
„Reisbureau!" Patsy stond op. „Zei je werkelijk:
het Reisbureau?"
Cynthia knikte met een ongelukkig gezicht. „M'n lie
ve kind", zei ze met een poging om opgewekt te schij
nen, „je ontmoet dan toch tenminste de passagiers en
zo, en het zou goed voor je zijn, zodat je weer geheel in
orde komt en ze.."
„Wie is die ze?"
„Janet hoorde het, zoals wij al zeiden, van juffrouw
Mayhew".
„Dan is het dus nog niet bevestigd?" vroeg Patsy
hoopvol.
„Spijt me, lieve kind, maar er is opgebeld!" Cynthia
schudde het hoofd. „Maar we meenden, dat we het je
beter zelf even konden vertellen".
„Dat was erg vriendelijk van jullie", zei Patsy dank
baar. „Nou ja, een week en dan nog een, zullen gauw
genoeg voorbij zijn, denk je niet?"
Onmiddellijk bevestigden de beide andere meisjes
dit.
„En het kan wel eens interessant zijn op het Reisbu
reau", zei Patsy.
Net de ervaring, die eigenlijk iedere stewardess eens
moest hebben, zeiden zij.
„Het is dan toch niet als een strafmaatregel bedoeld,
is het wel?" Neen, het was alleen uit consideratie, zei
den twee anderen.
„Consideratie van wie?", vroeg Patsy. „Dat zou ik
wel eens willen weten". Zij kwam over de teleurstel
ling heen en deed haar best het opgewekt op te nemen.
Cynthia zei: „Ik denk, dat het oorspronkelijk uit de
koker.
„Van Prentice kwam", zei Janet bedaard.
Toen Patsy zich de volgende dag op het Reisbureau
meldde, kwam zij tot de ontdekking, dat de gevreesde
gezagvoerder nog meer pijlen op zijn boog had.
Zij zou gedurende die twee weken namelijk
iemand's speciale protégé zijn. Een soort van Beamb-
te-van-het-Reisbureau-in-opleiding. Haar instructri-
ce en beschermvrouwe was Monica Fairways.
Aan het einde van de eerste dag kwam Patsy tot
de conclusie, dat het praktisch onmogelijk zou zijn lang
met Monica Fairways te werken zonder last te krij
gen van een minderwaardigheidscomplex.
Monica had zo'n knap gezicht en mooi figuur, zulk
een prettige stem, zo'n perfecte glimlach en zoveel
zelfverzekerdheid, dat iemand na de eerste ogenblik
ken reeds dacht, dat je haar niet goed zat, dat je make
up verkeerd was en je te verlegen, te onbetekenend en
te onzeker van jezelf was.
Op de tweede dag stond Patsy beschroomd naast
juffrouw Fairways in Afdeling 3 van de Passagiers
hall en keek gehoorzaam toe, hoe zij passage-biljetten,
paspoorten en bagegebriefjes controleerde. Patsy te
lefoneerde naar alle kanten, zoals juffx-ouw Faiways
haar zei. Zij deed boodschappen en haalde formulieren
Maar alle persoonlijk contact hield juffrouw Fairways
zelf. Zij deed dat zo goed, dat het dwaasheid zou zijn
geweest, aan te bieden haar te helpen.
Na een paar dagen schenen de passagiers en de be
ambten van het Reisbureau en feitelijk iedereen Pat
sy's onopvallende tegenwoordigheid te beschouwen
als een onderdeel van het decor van de nieuwe Passa
giershall. Hun blikken gleden langs haar heen, alsof
zij een extra marmeren pilaar was en bleven dan rus
ten op de warmere, meer stralende schoonheid van juf
frouw Fairways.
(Wordt vervolgd)
DINSDAG 22 JULI:
Grote Kerk: Oi'gelbespeling door
Kee, 20—21 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Kunstzaal „De Ark": Expositie van werk
van Eduard Heijmans, 10—22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Bij de luchtbescher
ming" a.l., 19 en 21.15 uur. Frans Hals
Theater: „In de bus van Coronado", a.l.,
19 en 21.15 uur. Lido: „En 's avonds in de
Scala", a.l., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater:
„Paris holiday", a.l., 19 en 21.15 uur. Miner
va Theater: „Achterdocht", 18 j., 20.15 uur.
Rembrandt Theater: „Arrivederci Roma",
19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Duel om
de Apachebron", 14 j., 19 en 21.15 uur.
Studio Theater: „De inspecteur-generaal",
a.l., 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT
Theater Monopole: „Bonjour Kathrin".
a.l., 19 en 21.15 uur.
WOENSDAG 23 JULI:
TENTOONSTELLINGEN
„In 't Goede uur": Expositie van werk
van Wim Steyn, van 10 tot 19 uur.
Kunsthandel J. R. Bier: Expositie van
werk van Jan Sluyters. Dagelijks geopend
van 10 tot 17 uur.
Kunstzaal „De Ark": Expositie van werk
van Eduard Heijmans, 10—22 uur.
Teyler's museum: Expositie „Goltzius als
tekenaar", 10 tot 17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Sneeuwwitje en de
zeven dwergen", a.l., 10.30 uur; „Bij de
luchtbescherming", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15
uur. Frans Halstheater: „In de bus van
„Coronado", a.l., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido
Theater: „En 's avonds in de Scala", a.l.,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater:
„Trouwe kameraden", 10.30 uur. „Paris
holiday", a.l. 14, 19 en 21.15 uur. Minerva
Theater: „Geef 'm de sporen", a.l., 14.30,
uur. „Santa Lucia", a.l. 20.15 uur. Rem
brandt Theater: „Montagne's jeugdvarié-
té", 10.30 uur. „Arrivedex-ci Roma", a.l.,
14, 16.15, 19 er 21.15 uur. Roxy Theater:
„Duel om de Apachebron", 14 jr., 14-30,
19 en 21.15 uur. Studio Theater: Films van
Walt Disney, Stan Laurel en Charlie
Chaplin. 10.30 uur. „De inspecteur-gene-
raal", a.l., 14.15, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT
Theater Monopole: „Bonjour Kathrin",
a.l., 19 en 21.15 uur.