Horen en zien
UMPIE IN DE DROOMTUIN
FILTRA Son filtre est si pur
RUSTIGE LANDING
Cursisten als organisten
I. KAN
Agenda voor
Haarlem
Zwarte prins van Nigeria op
doorreis in Nederland
Gas hond
V.
HORLOGES fabrieksrestanten
30-50% korting
VRIJDAG 25 JULI 1958
fc radmM: televisies
NABESCHOUWINGEN
Leake kennismaking
PUDDING
zonder
koken!
Verrukt van Europese
klimaat
De radio geeft zaterdag
T el evisie programma
Ministers motiveren Latijns
opschrift op medaille
K.L.M. twee keer per week
naar Singapore
Gaat u met vakantie?
WAT KAN KAN, KAN KAN ALLEEN
Twee soldaten gedrost na
ruzie met commandant
Ons vervolgverhaal
Interparlementaire Unie
houdt congres in Brazilië
De VARA-televisiesectie verdient een
welgemeend compliment voor het vlotte
en gevarieerde programma dat zij de kij
kers donderdag voorzette. Milo Anstadts
maandelijkse rubriek „Spiegel der Kun
sten" begon met een boeiende reportage
over de vakschool voor goud- en zilver
smeden. Lex van Delden bracht met as
sistentie van Marius Flothuis. aan de vleu
gel fragmenten uit zijn „Bartokiana"
een compositie voor vijf handen, zijnde
een aantal geestige variaties op drie the
ma's van Bartók) ten gehore, waarbij
de interviewer met veel flair een vijfde
handje hielp. De serie beelden van de Ko-
koschka-expositie in het Haagse Gemeen
temuseum was uiteraard nogal statisch,
maar zij werd voorzien van een intelligen
te toelichting, die voor velen het werk van
deze vooraanstaande exponent der moder
ne schilderkunst begrijpelijker gemaakt
zal hebben. In de filmdocumentarie over
het ontwikkelingsgebied Oost-Friesland,
samengesteld en geregisseerd door Arie
de Ruyter, mankeerde het nogal eens aan
logische beeldovergangen, zodat het ge
heel een ietwat onsamenhangende in
druk achterliet. Toch kreeg men wel enig
inzicht in de problemen van het Friese
achterland, waar de slechte verbindingen,
de gebrekkige waterhuishouding en de ho
peloze bodemverkaveling tot een massale
vlucht van de lokale bevolking dreigen te
leiden.
Bijzonder plezierig was de kennisma
king met de jonge componist en tekstdich
ter Pieter Goemans, wiens liedjes blijk ga
ven van een gezonde muzikaliteit en een
levendig gevoel voor humor. In het kolder
liedje over het spookje dat uit spoken ging
uitstekend voorgedragen door Ria
Kuvcken en vooral het verrassend-fris-
se Engelse liefdesliedje „Song of Satur
day" viel zelfs iets van een persoonlijke
stijl te genieten. De confrontatie met de
Europa-band van Kurt Edelhagen werd,
na alle publiciteit die dit ensemble voor
uitgesneld is, een vrij aanzienlijke teleur
stelling. Een van Ellington's „ever
greens" kreeg, in het fantasierijke ar
rangement van de Nederlandse trompet
tist Rob Pronk, een pittige vertolking,
maar de rest, van het repertoire deed ons
maar bitter weinig. Stellig zijn deze zes
tien musici stuk voor stuk virtuozen van
formaat en samen produceerden zij menig
staaltje van technisch-perfecte „modern
jazz", maar naar onze smaak was het alle
maal te schools en te plichtmatig om te
kunnen boeien. Rita Reys, die als gastso-
liste optrad, had trouwens ook niet haar
dag.
Beeldschermer
Advertentie
HONK*1
(Van onze correspondent)
Met een verblindend witte tandpasta-
glimlach kijkt prins Jimoh Oladaumi
Oyewumi van Nigeria naar een paar spe
lende kinderen. Rustig nipt hij dan van
het kopje koffie in de Europa-wachtka
mer op Schiphol. Ja, hij is een prins van
koninklijken bloede, beaamt hij bijna
schuchter, als wij met een vragende blik
naar de titels op zijn visitekaartje wijzen.
„Ik kan mij voorstellen, dat u als Ne
derlander niet bekend bent met de oude
gebruiken van mijn Afrikaanse stam". En
prins Jimoh (dat „vrijdag" betekent, want
hij is op een vrijdag geboren) vertelt, dat
hij reeds als kind met diepe sneden in het
gelaat getekend werd in een „patroon",
dat iedereen in Nigeria kent als het merk
teken voor een prins van koninklijken
bloede.
Zijn zeventigjarige vader regeert nog
over Ogbomosho maar eens zal prins
Jimoh de scepter zwaaien over 20.000 on
derdanen, allen moslems. In het vliegtuig
heeft hij de kledij van zijn stam, een blau
we mantel van dunne stof en een oranje
muts, afgedaan
Nu zit hij in een Westeuropees col
bertje op Schiphol. Het is de eerste maal
HILVERSUM I "102 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de kinderen. 9.05
Gvmn. voor de vrouw. 9.15 Gram. (9.359.40 Wa-
terst.). VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, caus.
10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw.
11.00 Gram. 11.20 Buitenl. weekoverz. 11.35 Piano
recital. 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia.
13.20 Hawaiian-muziek. 13.45 Sportpraatje. 14.00
Jazzmuz. 14.25 Voor de jeugd. 15.00 Vrouwenkoor.
15.15 Boekbespr. 15.35 Holland Festival 1958: Re
sidentie-orkest. 16.15 Geef de jeugd speelruimte,
caus. 16.30 Gram. 16.55 VARA's versierde vakan-
tietips. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comment. 18.20
Lichte muz. 18.45 Regeringsuitz.Atlantisch aller
lei Een en ander over de 15 landen, aangesloten
bij het Atlantisch Pact. 19.00 Artistieke staalkaart.
VPRO: 19.30 Passepartout, caus. 19.40 Marion An
derson, gesproken portret. 19.55 Deze week, caus.
VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.35 Pro
menade-orkest en soliste. 21.15 Dossier Interpol,
documentaire. 21.50 Soc. comm. 22.05 Cabaret,
22.35 Opsporing verzocht. 23.00 Nieuws. 23.15—
24.00 Gram.
HILVERSUM II 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.45 Mor
gengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram.
8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15
Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken.
11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03
Gram. 12.22 Land- en tuinb.meded. 12.25 Radio
boodschap door 7,.H. Paus Plus XII en apostoli
sche Zegen. 13.30 Nieuws. 13.45 Gram. 14.00 Voor
de jeugd. 14.20 Pianospel. 14.40 Kroniek van let
teren en kunsten. 15.05 Gram. 15.10 Hawaiianmuz.
15.30 Dameskoor. 15.50 Boekbespr. 16.00 Voor de
jeugd. 16.50 De schoonheid van het Gregoriaans.
17.20 Sportpraatje. 17.30 De springplank. 17.50
Gram. 18.00 Journalistiek weekoverz. 18.10 Gram.
13.25 Strijkork. 18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws.
19.10 Comm. op het nieuws. 19.15 Philh.orkest en
soliste. 20.10 Gram. 20.25 Act. 20.40 Gram. 21.00
Wij Europeanen, caus. 21.20 Gram. 21.55 Amus.-
niuz. 22.35 Wij luiden de zondag in. Aansluitend:
Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15
Nieuws in Esoeranto. 23.2524.00 Gram.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Caus. 12.42
Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Muz. kaleidoscoop. 14.30
Gram. 15.00 Lichte muz. 15.15' Gevar. muz. 15.45
Gram. 16.00 Idem. 16.45 Engelse les. 17.00 Nieuws.
17.10 Dagklapper. 17.20 Schlagers. 18.00 Wereld-
tentoonstell. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws.
19,30 Wereldtentoonstelling. 20.00 Expo '58. 22.00
Nieuws. 22.15 Verzoekprogr. 23.00 Nieuws. 23.05
Gram. 23.35 en 23.45 Idem. 23.55—24.00 Nieuws.
VOOR ZATERDAG
AVRO: 17.00—17.30 Voor de jeugd. NTS: 20.00
Journaal en weerbericht. NCRV: 20.20 Lied van
de maand. 20.25 Pas geperst. 21.00 De grote kat-
tenfamilie, tekenfilm. 21.45 Quiz. 22.10 Dagsluiting.
Prins Jimoh Oyewumi
Op een vraag van hef Tweede-Kamer
lid mr. Vrolijk (P.v.d.A) betreffende het
opschrift van de ingestelde Vrijwilligers-
medaille hebben de ministers van Justi
tie, van Binnenlandse Zaken en van Oor
log geantwoorde-dat "bif de këuz'è"
van een opschrift voor de Vrijwilligers-
medaille hebben latérïlëföèn döor dé
overweging, dat het opschrift kenmer
kend moest zijn voor alle korpsen, orga
nen en verbanden, voor welker leden de
medaille bedoeld is. Deze korpsen, orga
nen en verbanden lopen in karakter zeer
uiteen. Bovendien moest rekening wor
den gehouden met het feit, dat een me
daille weinig ruimte biedt voor een op
schrift. Dit maakte een korte kernachtige
aanduiding noodzakelijk. Ofschoon het
Latijn niet voor een ieder aanstonds ver
staanbaar is, hebben de ministers aan
de spreuk „Patriae Servire Libertas" de
voorkeur gegeven, omdat zij meer dan
de andere overwogen opschriften aan be
doelde vereisten voldoet en zich door
haar eenvoud en bondigheid gemakkelijk
laat vertalen en verklaren. Tenslotte
merken de ministers op, dat een in de
Latijnse taal gesteld opschrift voor me
dailles, ordetekenen en distinctieven niet
ongebruikelijk is. Het onderscheidings
teken van de orde van de Nederlandse
Leeuw draagt een opschrift in die taal,
hetgeen ook het geval is met de erkente
lijkheidsmedaille, het Kruis van Ver
dienste van het Rode Kruis en de dis
tinctieven bij onderdelen van de krijgs
macht.
in zijn 32 levensjaren dat hij Europa be
zoekt Prins Jimoh is vertegenwoordiger
van een grote Franse productenfirma, die
zijn relaties niet alleen in Nigeria, maar
ook in Ghana en in enkele andere landen
aan de Westafrikaanse kust heeft. Hij
zorgt voor de export van katoen en im
porteert bier. Nu maakt hij een reis door
enkele landen van Europa om voor de
eerste maal met zijn relaties kennis te
maken. Dat bevalt hem goed.
In Bremen is hij als een „vorst" (en
prins Jimoh moet zelf lachen om dat
woord) ontvangen en nu gaat hij naar
Londen. Over het klimaat is de Afrikaanse
prins verrukt. „Het volgend jaar neem ik
mijn vrouw naar Europa mee", zegt hij. „Zij
zai haar ogen uitkijken". Dan vertelt hij
trots over de emancipatie van zijn eigen
stam in Nigeria. „Iedereen is er vrij om te
denken en te geloven wat hij wil. Er is
geen achterstelling van de vrouw. In
Noord-Nigeria, waar hij tegenwoordig
woont, kent men een familieleven dat niet
belangrijk afwijkt van dat der Europeanen.
De nieuwe universiteit van Ibadan in
West-Nigeria levert jaarlijks al heel wat
academici af en daardoor zal de ontwik
keling van het land steeds sneller gaan.
Nigeria heeft de hulp ingeroepen en ver
kregen van Westelijke landen. Vele Ne
derlandse ingenieurs, wegenbouwers,
havenspecialisten en plantagedeskundigen
werken mee om de achterstand zo snel
mogelijk in te halen". Niet voor niets ko
men onze ministers vaak naar Nederland
toe voor studie- en werkbezoek", consta
teert prins Jimoh. Engels is er de voer
taal, maar daarnaast wordt de inheemse
taal van Ogbomosho, het Yoruba-dialect
in ere gehouden en op de scholen in zijn
geboorteland onderwezen. Voordat hij in
het vliegtuig stapt, dat hem naar Londen
zal brengen verzekert hij ons nog, dat hij
heel wat nieuwe dingen, die hij in Europa
heeft gezien en gehoord, in Ogbomosho
zal toepassen als hij te zijner tijd zijn va
der zal opvolgen.
De heer M. Koek, gasfitter in Utrecht,
heeft een hond, genaamd „Hertha", die
zich een reputatie als de „gashond" ver
worven heeft. Hertha - een forse groe-
nendaeler - kreeg een opleiding in de
rijksspeurhondenschool in Den Haag,
waarna zijn haas hem verder heeft af
gericht op het zoeken naar gas.
De prestaties van de hond zijn ver
bazingwekkend en voor de gasbedrijven
in Nederland uitermate nuttig. Vrijwel
ieder lek in een net wordt door Hertha
opgespoord.
Het dier ruikt bijvoorbeeld een uiterst
klein lek in een gasslang in een keuken
reeds buiten op straat. De. hond begint
te blaffen en geeft het zoeken niet op
voordat het lek is gevonden.
De heer Koek heeft reeds in verschil
lende gemeenten van ons land met Her
tha een onderzoek ingesteld. In vijf da
gen tijd vond het dier in Maarssen niet
minder dan 133 lekken en lekjes in gas
leidingen-
^rEr bestaap wel een appqraaij ,waarr
mede de lekken in gasleidingen kunnen
worden opgespoord.' maa r daarmee kun
nen vier'man per dag'niet mee' dan 650
meter gasleiding afzoeken. Hertha en
zijn baas daarentegen maken een route
van 2i/i a 3 km. per dag. Binnenkort-
gaat de heer Koek een onderzoek in
stellen in Driebergen en Zeist.
Op grond van een beslissing van de En
gelse regering zal de K.L.M. na 1 augustus
niet meer drie keer, maar twee keer per
week van Schiphol naar Singapore vlie
gen. Het eindpunt van de derde dienst
wordt dan Bangkok.
en wilt u dat wij uw krant naar uw
vakantie-adres opzenden?
Stuurt u ons dan minstens twee dagen
voor uw vertrek een briefkaart met
vermelding van uw naam, uw vaste
adres, uw vakantie-adres, de datum
waarop de eerste krant naar uw
vakantie-adres gezonden moet worden
en de datum waarop de krant voor het
laatst moet worden toegezonden.
Als u de krant per week betaalt, wilt
u dan het abonnementsgeld voor de
vakantieweken vooruit aan de bezor
ger betalen
DE ADMINISTRATIE
Umpie bedacht zich niet lang.
„Ketting of geen ketting, ik ga verder!" dacht hij.
Nee, hij had geen zin, zich door die dreigende waarschuwing op de borden bang te
laten maken. Hij bukte zich en kroop moedig onder de zware ketting door. En zo
kwam hij bij een heuvel, waartussen een smal pad liep.
Het was daar erg stil en eigenlijk zag het er wel een beetje geheimzinnig uit; maar
Umpie stapte flink tussen de hellingen door114Uj
Advertentie
De „Internationale Zomeracademie voor
Orgel" het verlengstuk geworden van
het Haarlemse improvisatieconcours gaf
donderdagmiddag een openbaar blijk van
activiteit. Tien cursisten uit acht landen
waren aangewezen om de verzorging op
zich te nemen van de gemeentelijke orgel
bespeling in de Grote Kerk, waardoor
uiteraard de gebruikelijke tijdsduur van
het concert die bepaald is op een uur
rijkelijk werd overschreden.
De Oostenrijkse organiste Erika Koch
toonde haar vertrouwdheid met de kla
vieren door middel van een vertolking
van een Echofantasie van Sweelinck, de
Amerikaan Alan Curtis demonstreerde een
vlot spel met Variaties over „Mein junges
Leben hat ein End" van dezelfde compo
nist en was in de eerste helft ook zeer
gelukkig met zijn registraties. Marcel We
ber, een Luxemburger, toonde begrip voor
klankstijl met een paar fragmenten uit de
„Messe des couvents" van Frangois en
Cécile Barth, uit Zwitserland, liet een vrij
evenwichtige weergeving van „Récit sur le
Pange Lingua" van Nicolas de Grigny
horen. Een mooie gelijkmatige en fraai met
aliquoten getinte vertolking van het koraal
„Herr Jesu Christ dich zu uns wend" van
Bach was het zeer te waarderen aandeel
van de Duitse organiste Agnes Perrass.
De Oostenrijker Franz Falter toonde
vooral zijn technische vaardigheid in de
meesterlijke Fuga in b kleine terts van
Bach, die hij bijzonder klaar wist te hou
den. Kunde en begrip bleken uit de inter
pretatie van Jehan Alains „Choral Dorien"
door de Zweed Sven Ohlsson, die verder
ook een opmerkelijke beurt maakte als im
provisator op een gegeven thema. Hij
waagde het de aangeduide passacaglia-
vorm met een markanteprelude1 in1 te-lei
den.
Ik heb zo'n voorgevoel, dat we deze cur
sist nog eens als kandidaat in de impro
visatiewedstrijd zullen te horen krijgen'
Twee Nederlandse mededingers, Nicolaas
van den Hooven en Frans van Doorn,
gaven in rustige beheersing blijk van in
nerlijke muzikaliteit en veelbelovende
aanleg tot improviseren.
Tenslotte wist Boudewijn Schólten uit
Advertentie
ECHT ZILVER tegen „PLEETPRIJZEN"
ECHT GOUD tegen „DOUBLéPRIJZEN"
JUWELIER - HORLOGER
BARTELJORISSTRAAT 2 - TELEFOON 13004 - HAARLEM
Zuid-Afrika op een hem verstrekt thema
voor de vuist weg een fuga te spelen,
waarvan de expositie en het stretto zeer
te waarderen waren. Naar de aard van het
thema bewoog deze improvisatie zich bin
nen het klassieke plan der harmonie. Met
het inlassen van een cadens, als inleiding
tot de slotperiode, kwam hij echter vrij
moediger voor de dag. Aan goede beloften
hier dus ook geen gebrek. Uit deze Schol-
ten zie ik ook nog wel eens een kandidaat
voor de wedstrijd groeien. En zo was het
al met al een belangwekkende confron
tatie.
Jos. de Klerk
(Van onze correspondent
Twee dienstplichtige soldaten van de
A-compagnia van het 43ste bataljon infan
terie Chassé, dat gelegerd is in Assen, zijn
sinds zes weken spoorloos verdwenen. Het
zijn de twintigjarige H. G. Kooiman uit
Amsterdam en de 19-jarige A. N. Baarda
uit Sneek. Het vermoeden bestaat dat bei
den naar het buitenland zijn uitgeweken.
Zowel Kooiman als Baarda had moei
lijkheden met zij meerderen en zou
meermalen dingen gedaan hebben die in
de militaire dienst niet getolereerd kunnen
worden. Op vrijdag 5 juni gingen de beide
militairen met verlof. Zij keerden na het
weekeinde niet terug naar Assen, maar
kwamen ook niet thuis. De vader van
Kooiman waarschuwde tenslotte - enkele
dagen geleden - de militaire politie. Thans
is,.ook de..internationale. politieorganisatie
Interpol ingeschakeld, maar totdusver ble
ven-alle naspoj-ipgen .zonder resultaat.
Tijdens een oefening heeft Kooiman on
langs verschil van mening gehad met zijn
kapitein, of hij wel dan niet aan een mars
zou moeten deelnemen. De soldaat zou
volgens zijn keuringsrapport marsen van
acht kilometer mogen lopen, doch geen
twintig kilometer, zoals op deze oefenmars
gebeurde. De ruzie liep tijdens de oefening
zo hoog dat de soldaat de kapitein een
vuistslag gaf. Dit geval zou door de krijgs
raad worden behandeld. Kooiman beëin
digde de oefening normaal met de andere
militairen in Harderwijk.
Op 6 juni ging Kooiman er samen met
zijn kamergenoot Baarda vandoor Waar
schijnlijk is Baarda door zijn vriend
overgehaald om weg te lopen. Het
staat vast dat de kapitein, toen de
knapen eens samen op het rapport ver
schenen. gedreigd heeft hen naar het straf
kamp te Nieuwersluis te zenden, iets dat
alleen door de krijgsraad kan worden be
volen. De gemoederen waren echter aan
beide zijden door verschillende moeilijk
heden danig verhit, hetgeen wellicht de
kapitein tot dit dreigement heeft bewogen.
De affaire zou normaal als huishoudelijke
zaak door de Krijgsraad zijn afgehandeld,
maar nu worden de beide militairen als
deserteurs beschouwd-
62. „Geen van beide". Het klonk als een geweerschot.
„En maak niet zo'n omslag. Ik ben hier niet geko
men voor thee of koffie". En hij voegde er daarna
als een afgedwongen beleefdheid aan toe: „Dank u".
Patsy stond voor hem op het haardkleedje en liet
haar blauwe ogen de vraag stellen: „Waarvoor dan?"
Het enige, wat hij zei, terwijl hij met een vermoeid
gebaar over zijn voorhoofd streek, was: „Waarom?"
„Waarom wat?"
„Waarom is het zulk goed nieuws, dat u vrijdag
met Maynard meegaat?"
Patsy hield haar adem even in en liet die als een
zucht van wanhoop weer ontsnappen bij het horen
van een dergelijke domheid.
„Waarom?" zei ze woedend, terwijl haar wangen
van boosheid hoog gekleurd werden. „Moet u dat nog
vragen, nadat ik door uw toedoen twee weken op het
Reisbureau gezeten heb?"
Een ogenblik leek het, of hij zich voorover zou bui
gen en een arm om haar schouders leggen.
Maar zij had te veel moeite het verraderlijke trillen
van haar stem te onderdrukken. „Tenslotte ben ik toch
geen beambte van het Reisbureau", zei ze en haar
stem klonk hard, omdat die dan wat vaster scheen te
worden. „Waarom zou ik op het Reisbureau werken?"
En toen zij de uitdrukking van ongeduld zag, die over
zijn gelaat vloog, ging zij voort: „Misschien zou het
helpen, als ik dat wèl deed. Dan zou u misschien niet
zo... zo...", zij gaf het op het juiste woord te vin
den... en „als ik méér was als... als..."
„Als wie?"
„Monica Fairways".
Toen het gezegd was, keek zij met een soort triomf
naar zijn gezicht. Maar het enige, wat hij deed, was
het maken van een afwijzend gebaar, alsof het on
derwerp zo belachelijk was, dat het geen antwoord
waard was.
„Waarvoor ben ik dan nog meer verantwoordelijk
geweest?" ging hij ijskoud voort, alsof Monica Fair
ways zelfs niet genoemd was.
Zij dacht daarover al in het geheel niet meer. Het
enige, waarover zij zich verwondei-de, was, he ter
wereld hij ooit op Monica Fairways verliefd had kun
nen worden. Wist hij dan niet, dat die niet werkelijk
iets om hem gaf; dat die niet voor hem zorgen zou
en niet zacht en liefhebbend voor hem zou zijn? Hoe
kon hij zo blind zijn?
Alsof zij geen werkelijke controle over haar tong
had begon zij een lange rij van onbetekenende grie
ven op te noemen, waar zij nu feitelijk niets meer om
gaf: de cursus, de lezingen van de opleiding, dat mor
sen met eten op de trainingsvlucht, het partijtje in
New York en het ski-ongeluk.
Zij gunde zichzelf nauwelijks de tijd, over de uit
drukking van zijn gezicht na te denken. Flauwtjes rea
liseerde zij zich, dat de gestrengheid verzacht was
door een blik, die er even vreemd aan was, als die
vlammende boosheid aan het hare. Maar het was een
blik, waaromtrent zij niet de moeite nam die nauw
keuriger te identificeren.
„Dus u denkt, dat ik voor u bijzonder streng ben
geweest", zei hij, toen zij een ogenblik ophield om
adem te scheppen. „Is het ooit tot u doorgedrongen
waarom?"
„Ik bedoel niet mezelf alleen. U behandelt andere
mensen ook slecht, Bill Maynard b.v."
Er viel een ogenblik stilte, waarin Patsy zich be
wust werd van de onderdrukte kracht van deze man,
de ijzeren beheersing van een diepe opwellende boos
heid. In die stilte kwam haar eigen grote woede plot
seling tot staan. Alle opwellingen schenen op eens weg
te vloeien en een naar gevoel van koude, verdrietige
ellende scheen alleen over te blijven. Zij wilde wel
huilen, het in haar hoofdkussen uitsnikken. Het ergste
van alles was, dat zij het liefste op hem afgelopen
zou zijn, om haar wang tegen zijn uniformjas te leg
gen en voor één keer eens die handen om haar hoofd
te voelen en die sterke armen om haar heen.
„En wat betreft Maynard?" vroeg hij tenslotte...
„Niets", zei zij en zij beet zich op de lippen. „Ten
minste...." Het klonk allemaal zo futiel. „Maar
nou ja..." Haar stem stierf weg.
„Ga door".
„Ik dacht, dat u het speciaal op hem voorzien had".
„Dacht u dat?" Hij nam de moeite niet haar tegen
te spreken. „Als autoriteit op vlieggebied kunt u dat
beoordelen".
„U weet wel, dat ik dat niet ben".
„Op het gebied van de opleiding dan?"
Zij schudde het hoofd. Toen ging haar kin omhoog.
„Alleen maar op het gebied van mensen, die ik aardig
vind. Dat is alles!"
„En daar is Maynard er één van?"
„Natuurlijk".
„Juist".
Weer volgde er een lange pauze. Met een soort in
tuïtie voelde Patsy, dat hij het juist niet begreep.
Zij keek naar een foto op de schoorsteenmantel, die
daar eerst onlangs was neergezet tussen de antieke
klok en een Chinees porseleinen asbakje. Al was zij
dan ook niet in staat geweest, hem een plaats te ge^
ven tussen de geweien en de opgezette vis, toch had
mevrouw Waterhouse Geoff Pollard's knappe gezicht
een ereplaats weten te geven in haar mooiste zilve
ren lijst.
Geoff, dacht Patsy peinzend. Die beste Geoff en
Janet! Wat was dat een eigenaardige hofmakerij ge
weest! Toen keerde zij zich plotseling weer om.
Prentice stond haar aan te staren. Op zijn sterke, maar
nu zachte, gelaat zag zij een bekende uitdrukking,
de uitdrukking namelijk die zij soms ook in de ogen
van haar vader had gezien, als hij naar haar moeder
keek. Het was een mengeling van begrip, bescher
ming en liefde, bij het constateren waarvan zij reeds
jaren geleden bij zichzelf had gezegd dat een man
met zo'n uitdrukking in de ogen haar niet zou behoe
ven te zeggen: „Ik hou van je!" Dat zou zij in de blik
van zijn ogen wel zien. En als dat het geval was, dan
zou zij in staat zijn haar hand in de zijne te leggen
en die daar te laten blijven. Gedurende zijn leven en
het hare.
Maar ofschoon slechts een paar voet van mevrouw
Waterhouse's haardkleedje hen scheidden, was er tus
sen hen een hele oceaan var boze woorden. Haar
boze woorden. Zij keek hem aan en deed haar mond
open om te zeggen: „Het spijt me. Ik ben er helemaal
naast geweest. Maar zegt u mij maar, wat u wilde
zeggen..." toen er plotseling op de deur geklopt werd
(Wordt vervolgd)
Met het K.L.M.-vliegtuig naar Rio de
Janeiro zijn van Schiphol vertrokken de
leden van de Tweede Kamer jkvr. mr. C.
W. I. Wttewaall van Stoetwegen (C.H.) en
de heer H. A. Korthals (V.V.D.), die in hun
functie van bestuursleden van de Neder
landse groep van de Interparlementaire
Unie het congres van dit internationale
lichaam, dat van 24 juli tot 1 augustus in
Rio de Janeiro wordt gehouden, zullen bij
wonen. Enkele dagen geleden zijn reeds
de voorzitter van de Nederlandse groep
van de I.P.U, jhr. mr. M. van der Goes
van Naters (P.v.d.A.), mr. F. J. H. Bachg
(K.V.P.) en de griffier, mr. A. F. Schepel,
naar Zuid-Amerika gereisd.
Het is voor de eerste keer in de ge
schiedenis van de Interparlementaire
Urne. dat het jaarlijks congres in Zuid-
Arnerika wordt georganiseerd en wel op
dringend verzoek van Brazilië. Het vorig
jaar had de bijeenkomst in Londen plaats.
Polen heeft de kandidatuur van Warschau
gesteld voor 1959 en Japan heeft hetzelfde
gedaan voor Tokio voor 1960.
Verwacht mag worden, dat bij de debat
ten over het politieke jaarverslag van de
secretaris-generaal van de I.P.U. ook de
vraagstukken van het Nabije Oosten aan
de orde komen. In de commissievergade
ringen van het congres zullen ontwerp
resoluties worden opgesteld, welke in de
assemblee nader aan de orde komen. Jhr.
Van der Goes van Naters zal bij de be
handeling van het rapport van de secre
taris-generaal een algemene beschouwing
houden over de internationale toestand.
Jkvr. Wttewaall van Stoetwegen zal spre
ken over de problemen, die verband hou
den met publiciteitsorganen als pers, tele
visie en radio, waarbij ook de. vrijheid van
drukpers wordt behandeld. De heer Kort
hals houdt een inleiding over „kapitaal
investeringen in de onderontwikkelde
gebieden". De heer Bachg zal spreken
over het onderwerp „versterking van de
vrede".
Men verwacht, dat vijftig landen in Rio
de Janeiro vertegenwoordigd zijn, waarbij
zich ook de landen van het Nabije en
verre Oosten zullen bevinden. Sedert
twee jaar is ook Rusland op het congres
van de I.P.U. met een delegatie aanwezig.
VRIJDAG 25 JULI
TENTOONSTELLINGEN
Kunstzaal „De Ark": Expositie van werk
van Eduard Heijmans, 10 tot 22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Lopen of liften", alle
leeftijden, 19 en 21.15 uur. Frans Hals
theater: „Liebe, Jazz en Ubermut", alle
leeftijden", 19 en 21.15 uur. Lido Theater:
„En 's avonds in de Scala", alle leeftijden,
19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Paris
holiday", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur,
Minerva Theater: „Zoek het maar uit",
alle leeftijden, 20.15 uur. Rembrandt Thea
ter: „Scampolo", alle leeftijden, 19 en 21.11
uur. Roxy Theater: „De koning der raket
mannen", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio
Theater: „My man Godfrey", alle leef
tijden, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT
Theater Monopole: „Op naar Holly
wood", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur.
ZATERDAG 26 JULI
Frans Halsmuseum: Avondopenstelling
met verlicht interieur, 20.30 tot 22.30 uur.
TENTOONSTELLINGEN
In 't Goede uur": Expositie van werk
van Wim cteyn, van 10 tot 19 uur.
Kunsthandel J. R. Bier: Expositie van
werk van Jan Sluyters. Dagelijks geopend
van 10 tot 17 uur.
Teyler's museum: Expositie „Goltzius als
tekenaar", 10 tot 17 uur.
FILMS
Cinema Palace: Tekenfilms van „Tom"
en Jerry", 10.30 uur. „Lopen of liften",
alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Frans Halsthcater: „Liebe, Jazz und Uber
mut", alle leeftijden, 14.30, 19 en 21.15 uur.
Lido Theater: „En 's avond- in de Scala",
alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Luxor Theater: „Het begon in Parijs",
18 jaar, 23.30 uur. „Paris holiday", alle
leeftijden, 14, 19 en 21.15 uur. Minerva
Theater: „Zoek het maar uit", alle leef
tijden, 14.30, 19 en 21.15 uur. Rembrandt
Theater: „Montagne's Jeugdvariété", 10.30
uur. „Scampolo", alle leeftijden, 14. 16.15,
19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De ko
ning der raketmannen", 14 jaar, 19 en 21.15
uur. „Watt en Halfwatt op avontuur", alle
leeftijden, 14.30 uur. Studio Theater: „My
man Godfrey", alle leeftijden, 14.15, 19 en
21.15 uur.
DIVERSEN
Broedergemeente, Parklaan 34: Grote
ieugdrally, spreker P. v. Zutphen, 8 uur.
'ANDVOORT
Theater Monopole: „Op naar Holly
wood", aLL leeftijden. 19 en 21.15 uur.