CHINEZENWIJK
r
MADOEF EN MIRZA
mn
Fa. B. ENGELENBERG
Agenda voor
Haarlem
Pindakaas
Brusselse confrontatie met
„beste films aller tijden"
5
Thriller met vertraging
Nieuwe t.v.-quiz van
de NCRV
De radio geeft vrijdag
FILMS ZIEN OP DE EXPO (I)
Uitslag hoorspelprijsvraag
Rouwdienst in Rome op
televisiescherm
Vrouw vermoord in
Ossendrecht
Dader levenloos in een
waterput gevonden
Leuke bal bij §a-Va-Seu!
Amsterdamse politie haalt
5000 achtergelaten
fietsen weg
Dortmund is Rotterdam
een jaar voor
Kerkelijk Nieuws
Chauffeur veroordeeld na
ongeluk waarbij zes
doden vielen
OFflCIëLL VERKOOP SIKKENS LAKKEN
Geautoriseerde bewerking uit het Amerikaans door E. Veegens-Latorf
DOOR LIN YU TANG
Oorspronkelijke titel
„Chinatown Family"
pONDERDAG 16 OKTOBER 1958
Voor de eerste keer had regisseur Walter
n der Kamp de beschikking over de vol
tallige, nieuwe toneelgroep „Ensemble"
v00r de rolbezetting van „Ik heb de graaf
vermoord" van Alec Coppel, een bekend
ctuk, dat twintig jaar geleden voor het
jjrst werd opgevoerd. Uiteraard was er
wel het een en ander in gewijzigd. De
iandelingen waren in korte, voor de tele-
,jSie geschikte scènes en plaatsen gerang-
cchikt en de bedoeling was, dat de „thril-
er" daardoor de vaart zou krijgen, die
odig was om anderhalf uur spanning in
,e huiskamer te brengen. Het duurde een
jur en drie kwartier en juist dat kwar-
iertje „vertraging" was nu niet bepaald
bevorderlijk voor het slagen van deze
AVRO-avond. Vooral in het begin liep
jlles ietwat stroef. Lo van Hensbergen
noest kennelijk wat op gang komen. Pas
ia de eerste verhoren met betrekking tot
je jn een pension gepleegde moord kwam
yj los. Hij slaagde er steeds meer in de
tot wanhoop gedreven inspecteur uit te
teelden en alleen een hardnekkige vergis
sing bracht hem korte tijd van zijn apro
pos.
Jan Retèl had het in vergelijking met
je andere leden van „Ensemble" vrij
gemakkelijk, omdat hij alleen in korte in
laste filmflitsen als de (nog niet ver
moorde) graaf ten tonele verscheen. De
[overige medespelenden deden hun werk
ader de barre, warme studiolampen. An
drea Domburg (als verontwaardigde onder
vraagde) en Ferd. Sterneberg (als een van
je vier verdachten) brachten het er het
af. Ad Noyons (als bezig zakenmanne-
tie) het slechtst. Het was overigens duide
lijk, dat regisseur Van der Kamp, die
tevens de televisiebewerking op zich had
genomen, ruimschoots de tijd had gekre
gen om dit stuk met „Ensemble" voor te
tereiden en we zijn dan ook benieuwd hoe
jeze nieuwe groep het er gaat afbrengen
wanneer men wat beter op elkaar is in-
eeld en wanneer men zich geheel heeft
jangepast aan het medium televisie. Alle
lof tenslotte voor de decorontwerper Fokke
Duetz, die zich ook nu weer ontpopte als
«n groot vakman door we nemen zo
maar een voorbeeld in zijn beperkte
niimte een volkomen „echte" lift te bou
wen.
„Ik heb de graaf vermoord" werd voor
afgegaan door de zoveelste uitzending van
.Luipaard op schoot" en door de wekelijkse
samenvatting van het NTS-journaal.
Beeldschermer
In de Singerconcertzaal in Laren start
tohan Bodegraven zaterdag 18 oktober
set zijn nieuwe t.v.-quiz „Plus of min",
•et zal een wedstrijd zijn, waaraan steeds
ine candidaten deelnemen. De vragen,
lie deels visueel worden uitgebeeld, zullen
aan de drie deelnemers tegelijk gesteld
worden. Het is natuurlijk niet de bedoeling
de drie dames of heren ook tegelijk
het antwoord geven. Dit wordt voorkomen
doordat er een systeem is bedacht, waar-
iij de deelnemers door het drukken op een
mop als het ware hun beurt „blokke
ren". Evenals bij de verschillende veilin
gen het geval is, komt er een soort relais
in werking, die óf een lampje zal doen
branden óf een bepaald sein in beweging
zal brengen, waaraan Johan Bodegraven
onmiddellijk kan zien, wie het eerst op de
heeft gedrukt. Wie het eerst op „zijn"
drukt mag het eerst het antwoord
geven. De N.T.S.-technici denken een sys
teem uit, waarbij het absoluut onmogelijk
is, dat er verwarring kan ontstaan over
de vraag wie het eerst op de knop gedrukt
beeft. Er zijn drie knoppen, maar één kan
slechts de eerste zijn. De puntentelling
is verbonden met dit drukknopsysteem. De
deelnemers zullen niet met grote geldprij
zen of dure cadeaus naar huis gaan, dat
staat wel vast. Wat er dan wel te winnen
wit bij de quiz „Plus of min" kan men
zaterdagavond op het t.v.-scherm zien.
Advertentie
HILVERSUM t: 402 M. 7.00—24.00 KRO
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd
';W Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00
Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35
waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.05 Gram. 10.35
Chansons. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 12.00
Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land-
jfl tuinb.meded. 12.33 Nederl. liedjes. 12.50 Act.
w.OO Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz.
'345 Voor de vrouw. 14.00 Gram. 15.00 Schoolra
dio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Pianorecital. 16.50
wam. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.40
«ursber. 17.45 Pianorecital. 18.05 Dansmzu. 18.30
Wam. 18.50 Regeringsuitz.: Emigratiepraatje van
A. van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Gram. 19.15
WD., caus. 19.25 Act. 19.35 Gram. 20.30 Ja. met
2)0- 20.35 Theater Andersom. 21.00 Amus.muziek.
<*.30 Uitz. in dialect. 22.00 Harpkwintet. 22.40 Het
religieus mysterie van Amsterdam, klankb, 23.00
Weuws. 23.15—24.00 Jazzmuziek.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA.
19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00
nieuws. 8.18 De Ont.bijtclub. 9.00 Gymn. voor de
houw. 9.10 Gram. 9.4Ó Schoolradio. VPRO: 10.00
Avonturen met kinderen, caus. 10.05 Morgen wij-
"ng. VARA: 10.20 Voor de vrouw 11.00 Cello en
Plano. 11.20 Voor de kleuters. 11.35 Gram. AVRO
I2-0O Gram. 12.20 Regeringsuitz.: Landb.rubriek
Het landbouwhuishoudonderwijs (2). 12.30 Land-
eu tuinbouwmeded. 12.33 Sport en prognose. 12.50
nanospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram.
-25 Dansmuz. 13.55 Beursber. 14.00 Klein koor.
*,'•25 Litteraire rubriek. 14.45 Viool en piano. 15.15
Cabaret. VARA: 16.00 Muziekcaus. 16.30 Voor de
oeken. 17.00 Voor de jeug. 17.30 Orgel en zang.
''■55 Act. 18,00 Nieuws. 18.15 Gesproken Vlaamse
"hef. 18.20 Jazzmuziek. 18.50 De puntjes op de i,
»r>S' 19.00 Liedjes voor de jeugd. 19.10 Jazzmuz.
vod 1930 Het !even hl Nederland, caus. 19.45
'PRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Onderling ver
der, caus. 20.20 Harp en fluit. 20.25 Filmpraatje.
20.35 Nederland voor de wereld, caus. 20.45 Voor
wacht en muz VARA: 21.00 Villa Sidonia, hoor-
;P«1. 21.20 Lichte muz. 21.55 Politiek cabaret. 22.05
J-ichte muz. 22.25 Buitenl. weekoverzicht. VPRO:
22 40 Zorg om de mens, causerieën. VARA: 23.00
Weuws. 23.15 - 24.00 Gram.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Omr.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00
JJUuws. 13.15 OrgelspeL 14.00 Schoolradio. 15.45
Wam. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 16.30 Omr.ork.
17°0 Nieuws. 17.10 Solistenconc. 17.30 Zigeuner-
W'iziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Pianorecital. 18.15
aamse liederen. 18.30 Voor de soldaten. 19.30
wereldtentoonstelling. 20.00 Symf.ork. en solist.
TEGEN HET SCHEIDEN van de markt,
in de laatste week van de Expo, wordt in
het Auditorium van de wereldtentoonstel
ling te Brussel een confrontatie gehouden
van de „beste films aller tijden". Verras
sender dan deze confrontatie, die een serie
films in vertoning brengt, waarover men
nog niet is uitgepraat al was het al
leen maar omdat men zich kan verbazen
over hun uitverkiezing is de opkomst
van het publiek. Gedurende vier dagen
heb ik de voorstellingen in het Auditorium
bijgewoond. De grote zaal die tweedui
zend mensen kan bevatten, was na zondag
steeds uitverkocht. Dat wil wat zeggen,
wanneer men bedenkt, dat er toch werké-
lijk geen publiekfims draaiden. Zo kon
men bij de vertoning van „Greed", door
Erich von Stroheim in 1924 gemaakt, een
stomme film dus, niet eens alle belang
stellenden herbergen. De mensen zaten
zelfs op de trappen! Niemand ging weg.
Vanwaar die belangstelling? Bij het Brus
selse filmfestival en de vertoning der ex
perimentele films was er ruimschoots
plaats voor iedereen. Wil men de „beste
films aller tijden" ook gezien hebben?
Wil men erbij zijn geweest? Snobisme of
werkelijke interesse in de film zoals zij
met haar beste werken wordt gepresen
teerd? Ik weet het niet, maar opvallend is
de grote toeloop zeker. In ieder geval een
succes voor de Belgische Filmotheek, die
deze Confrontatie heeft georganiseerd en
naast de uitverkoren twaalf beste films
ook nog een aantal „miskende meester-
Advertentie
Het Nationaal Instituut voor de Radio
Omroep in België en de Nederlandse Radio
Unie hebben een wedstrijd uitgeschreven
voor het schrijven van luisterspelen voor
kinderen in de leeftijd van zeven tot twaalf
jaar. Voor deze wedstrijd werden in totaal
tweehonderdvijfenvijftig manuscripten in
gezonden, waarvan honderdenvier door
Belgische en honderdeenenvijftig door Ne
derlandse schrijvers. De jury, bestaande
uit: mejuffrouw Leni Verstegen en de
heren Marcel Coole, Frits van Tichelen,
Frans Roggen, Wim Paauw en Ary van
Nier op, vergaderde op 13 oktober onder
voorzitterschap van mevrouw Annie M. G.
Schmidt. De eerste prijs ten bedrage van
duizend gulden, werd toegekend aan
René Struelens te Wesenbeek-Oppem voor
het luisterspel „De zon gaat onder in het
westen". De tweede prijs, groot vijfhonderd
gulden ging naar Jan Naavkens in Hilva-
renbeek voor „De orgelpopjes" en de derde
prijs van tweehonderdvijftig gulden naar
Cees Pijpers in 's Gravenhage voor „Paard
in de klas". Een eervolle vermelding ver
wierf voorts Fernand Demets in Gent voor
zijn luisterspel: „De laatste brief aan
Sinterklaas".
De Nederlandse Televisie Stichting zal de
Eurovisie-uitzending van de plechtige
rouwdienst, die voor Paus Pius XII in
Rome op zondag wordt gehouden, in Neder
land uitzenden. De celebrant is kardinaal
Tisserand, deken van het college van kar
dinalen. Kardinaal Tisserand zal worden
bijgestaan door de kardinalen Spellman uit
New York, Frings uit Keulen, Lercaro uit
Bologna en Feltin uit Parijs.
werken" in vertoning brengt, waarvan er
soms drie op een dag draaien. Dat bete
kent dat de filmliefhebber van des mor
gens half elf tot des avonds elf uur films
kan zien. En werkelijk niet de slechtste,
want onder de miskende meesterwerken
schuilen er vele, die daarom zo aantrekke
lijk zijn, omdat zij de vorderingen van het
filmkunstig ondernemen in de ontwikke
ling der cinematografie zo duidelijk mar
keren.
DE BLIJVENDE INDRUK van de con
frontatie met de beste films aller tijden is
wel deze, dat de keuze van de beste films
een aanvechtbare aangelegenheid is. Dat
neemt niet weg dat het organiseren van
zo'n confrontatie op zichzelf valt toe te
juichen. Men kan in ieder geval kennisma
ken met een aantal werken van de film
kunst, die ons een duidelijk inzicht ver
schaffen in de vergankelijkheid der waar
dering. Men maakt ook kennis of her
nieuwt de kennismaking met onbetwist
baar mooie films, niet miskende meester
werken, die naar aller gevoelen op deze
confrontatie thuishoren. Ik denk aan
Eisensteins „Potemkin" en Dreyers
„Jeanne d'Arc". In zoverre heeft men dus
wel vrede met de confrontatie. Wat men
er ziet, is in ieder geval verantwoord.
Relatief wordt pas de belangwekkendheid,
wanneer men erover gaat praten of nu wel
Chaplins „Gold rush" bij de beste films
thuishoort en niet „The kid"; of Dovjen-
ko's „Aarde" nog wel gerekend moet wor
den tot de filmklassieken en „Het kabinet
van dr. Caligari". Waarom ontbreekt Re
né Clair bij de twaalf besten? Waarom zijn
het er juist twaalf? Verraadt de keuze van
de „beste films" niet te veel eenzijdige be
langstelling van de honderdzestien histori
ci, die ervoor verantwoordelijk zijn? Ko
zen zij niet te veel „volgens het boekje?"
Dat zijn allemaal bezwaren, die men te
berde kan brengen, zoals men ook kan
vaststellen, dat de rangschikking der
waarden van de dertig films, die de histo
rici ieder uit mochten kiezen, een wille
keurige aangelegenheid is geworden. Men
heeft eenvoudig de films zonder punten
waardering genomen en kwam zo tot een
stemmentotaal, dat er als volgt uitziet: 1
Potemkin van Eisenstein (100 st.) 2 en 3
Gold Rush van Chaplin en Fietsendieven
van De Sica (beiden 85 stemmen). 4 Jean
ne 'd Arc van Dreyer (78 si) 5 La grande
illusion van Renoir (72 st.) 6 Greed van
Von Stroheim (71 st.) 7 Intolerance van
Griffith (61 st.) 8 Moeder van Poudovkine
(54 st.) 9 Citizen Cane van Orson Welles
(50 st.) 10 De aarde van Dovjenko (47 st.)
11 Der letzte Mann van Murnau (45 st.) 12
Caligari van R. Wiene (43 st.). De keuze
van de films liep tot 1955. Er zijn maar
twee films bij, die men modern kan noe
men en wel „Fietsendieven", die van 1948
dateert en de uit 1941 stammende „Citizen
Cane". De overige films vallen in de perio
de van de stomme film.
Gisteren is in de bossen bij Ossendrecht
het stoffelijk overschot gevonden van de
50-jarige weduwe I. D.-Van L. uit die
plaats. Zij had een snede in de hals. Haar
gezicht was bedekt met een parapluie. De
vrouw had dinsdagavond haar zoon be
zocht en was pas laat op weg naar huis
gegaan.
Zij onderhield al enige'tijd relaties met
de 46-jarige Ossendrechtse gemeentewerker
D., die niet meer met zijn vrouw samen
woonde.
Toen de politie naar de woning van D.
ging, vond zij onder de huisdeur een briefje
waarin stond dat hij de vrouw had ver
moord en dat men hem nooit zou terugzien.
Na de gehele dag gezocht te hebben vond
de politie het stoffelijk overschot van D. in
een waterput achter het huisje van zijn
82-jarige vader. Deze had des morgens het
lichaam van de vrouw in de bossen aan
getroffen.
Zo was Madoef dus, dank zij de hulp van de muis Mirza, door professor Azamir in
dienst genomen. Hij zou dertig zilverstukken per maand verdienen en moest daar
voor de bibliotheek van de wijze man afstoffen en in orde houden, en wat andere,
lichte werkjes opknappen.
„Dat heb ik aan jou te danken, Mirza!" zei hij verheugd en dankbaar.
„Ik zal je altijd helpen, Madoef!" antwoordde de muls. „Jij hebt me het leven gered,
toen die slang me bijna te pakken had. Dat zal ik niet vergeten!" 4243
Advertentie
Een flinke doos wrijfwas met silicone
voor een heerlijk glanzende woning
plus een aardige bal voor Uw kind!
Tijdelijk samen 77 cl
De rangschikking van de regisseurs ligt
anders. Aan het hoofd gaat Chaplin, ge
volgd door Eisenstein, Clair, De Sica,
Griffith, John Ford, Renoir, Dreyer, Von
Stroheim, Poudovkin, Murnau en Flaher
ty. Voor een goed begrip is dan ook nog
nodig, dat men weet dat de filmhistorici,
die de keuze maakten, uit verschillende
landen afkomstig zijn. Dat verklaart veel.
Wat immers hebben deze historici aan
films buiten de werken uit eigen land om
gezien en in hoeverre zijn zij bij het op
stellen van hun lijstje te rade gegaan bij
de gerenommeerde litteratuur?
Daarbij komt dat zij wel eens dezelfde
ervaring zouden kunnen opdoen als wij bij
het terugzien van een film, die in de her
innering staat geboekstaafd als een mees
terwerk. Sommige films namelijk, die als
een kenmerk van stijl niet te veronacht
zamen zijn, maken in vergelijking met an
dere films toch niet meer die grote indruk,
die in de herinnering staat gegrift. In een
volgend artikel komen deze en andere za
ken nader aan de orde. De Confrontatie
van Brussel waarschuwt er ons in ieder
geval wel voor, dat we ons niet te veel
moeten vastleggen op superioriteit. Het
gaat bij de kwaliteit niet om de overtref-
baarheid. Als de kwaliteit maar blijft!
V. W. Franse
Emil Jannings als de tot toiletbediende
gedegradeerde portier in „Der letzte
mann' van Murnau.
Advertentie
Uw levenslust bewaren met
jonge klare!
In Amsterdam staan op het ogenblik on
geveer 5000 fietsen, waarvan de eigenaars
onbekend zijn, door de gehele stad ver
spreid, sommige als wrakken, andere nog
in redelijk bruikbare staat. De politie gaat
nu opruiming houden. Met vrachtauto's
worden eerst die fietsen weggehaald, die
door de verwaarloosde toestand waarin zij
verkeren niet meer berijdbaar zijn en ken-
nenlijk geen eigenaar meer hebben. Daarna
worden de fietsen verzameld die ongeslo
ten of onbeheerd op de openbare weg zijn
achtergelaten en tenslotte die rijwielen, die
volgens de wettelijke voorschriften op ver
boden plaatsen staan. In de opslagplaats
aan de Overamstelstraat zullen de fietsen
dagelijks te bezichtigen zijn, zodat de eige
naars mogelijk hun karretje terug kunnen
vinden. De resterende fietsen zullen wor
den verkocht. Met de opbrengst wil men
de kosten van de ophaaldienst bestrijden.
Eén jaar voor de grote internationale
tuinbouwtentoonstelling in Rotterdam zal
in Dortmund van 30 april tot eind oktober
1959 een imposante „Bundesgartenshow"
worden gehouden. Evenals in Rotterdam
zal ook daar veel werk gemaakt worden
van het attractieve element rond de ten
toonstelling. Zo bestaat het plan in Dort
mund een enorme uitkijktoren te bouwen,
welke 215 meter hoog wordt en op 130 me
ter hoogte een roterend café krijgt. Het
zal in één uur tijds zes keer om zijn as
draaien. Een foto-elektrische cel zal het
apparaat stil zetten om bezoekers in of uit
te laten.
Bij de tuinbouwtentoonstelling zal par
keergelegenheid komen voor 10.000 auto's.
Op het tentoonstellingsterrein zal een gro
te hal met een vrijdragend platform ver
rijzen van 100 meter lengte. De bezoeker
zal om alles te bekijken een wandeling van
ruim twaalf kilometer moeten maken, ten
zij hij gebruik maakt van een zweefbaan
of een treintje op gummibanden.
Geref. kerken (vrijgemaakt)
Beroepen te Musselkanaal K. D. v. Dijk
te Zwagerveen-Zwaagwesteinde.
Chr. Geref. kerken
Beroepen te Midwolda (Old.) J. P. v. d.
Boomgaard te Thesinge te Werkendam
D. Slagboom te 's-Gravenzande.
Chr. geref. gem. in Nederland
Aangenomen naar Vlaardingen K. v
Twillert, kand. te Eemdijk, die bedankte
voor Drachten.
Het gerechtshof te 's Gravenhage heeft
de 34-jarige chauffeur G. W. uit Dordrecht
conform de vordering van de procureur-
generaal veroordeeld tot een hechtenis-
straf van een half jaar en een jaar ont
zegging van de rijbevoegdheid.
In de vroege ochtend van 5 mei botste
op de hoofdverkeersweg tussen Rotter
dam en Dordrecht de door hem bestuurde
bestelauto met arbeiders in een bocht te
gen de betonnen rand van een viaduct.
Zes inzittenden kwamen daarbij om het
leven en zeven werden zwaar gewond.
De chauffeur, die door het maken van
overuren extra wilde verdienen, had op
het moment van de aanrijding drie en
twintig uur onafgebroken gewerkt. Hij
moet tengevolge van oververmoeidheid
achter het stuur in slaap zijn gevallen. Hij
vervoerde arbeiders naar Dordrecht, die
de nacht tevoren bezig waren geweest met
het schoonmaken van tanks te Pernis. Om
deze overuren te maken had de chauffeur
zijn rijboekje vervalst. Hiervoor kreeg hij
25 boete.
De toenmalige werkgever van de chauf
feur, een klassificeerdersbaas uit Dor
drecht, werd door het hof vrijgesproken
van schuld aan het ongeluk.
Advertentie
Doelstraat 59 - Haarlem - Tel. 15252
FLEXA BEHANGVERF
65.
Elsie, gekleed in een pracht blauw zijden
gewaad, dat zij uit Shanghai had meegebracht,
ging met Toms familie mee. Het zou een drukke en
vermoeiende dag worden en daar de lantaarnoptocht
pas 's avonds zou plaats hebben had het gezelschap
een mandje met. eetwaren en Marco's melkflessen
klaargemaakt. Moeder Fong stelde er een eer in mee
te gaan. Elsie droeg een aktentas en Eva een pak.
Zij moesten om tien uur bij de ingang van- de ten
toonstelling zijn, waar iedereen, die aan de optocht
meedeed, een knoopje kreeg met de Chinese en de
Amerikaanse vlag erop. Chinese mannen en vrouwen,
jongens en meisjes, verdrongen zich bij het hek. Toen
zij hun knopen hadden trok de familie het uitgestrekte
terrein op, bezichtigde de verschillende paviljoens,
ging lunchen bij het Chinese paviljoen en ging weer
verder kijken. Er was te veel om in een dag af te doen.
Moeder Fong werd moe. Zij vond een bankje en paste
op de kleine en Elsie bleef bij haar zitten, terwijl
Tom, Eva, Flora en Loy naar verchroomde machi
nes, miniatuur modellen en reusachtige motoren ke
ken en de zoemende, fonkelende, flikkerende tekenen
van de vooruitgang van wetenschap en industrie be
wonderden.
Elsie zat met de baby te spelen toen Tom terugkwam.
„Laten wij naar het Amusementspark gaan", zei
hij geestdriftig.
„Wat is daar te zien?"
„Gedrochten!" zei Tom. „En vuureters en degen
slikkers. En wij moeten de parachutesprong zien".
„Tom, ben je nooit moe?"
„Kom, ga mee. Je had geen schoenen met hoge hak
ken aan moeten doen."
Elsies enkels deden pijn. Zij had wel geweten, dat
het tentoonstellingsterrein heel groot was, maar zij
had het niet kunnen laten haar mooiste schoenen aan
te trekken.
„Maar wij zullen de bijeenkomst van drie uur mis
lopen".
„Kom, denk daar nu maar niet aan", Elsie gaf toe.
Nadat zij de parachutesprong gezien hadden, kwa
men zij net op tijd voor het nummer van de Chinese
goochelaars. De nieuwe gezant, Hu shih, en burge
meester La Guardia hadden al gesproken en zaten
op het podium met ongeveer tweehonderd mensen
naar de voorstelling te kijken.
Mevrouw Yang met haar kinderen zat daar ook en
toen zij Elsie zag riep zij haar toe: „O, ik heb al
naar je uitgekeken.
„Waar heb je gezeten? Kom hier bij mij zitten".
Van dat ogenblik af wilde mevrouw Yang Elsie niet
meer laten gaan en Tom en zijn familie keken toe
vanuit de zaal. Tom zag, dat Elsie blij was bij me
vrouw Yang te zijn.
Zij kenden en herkenden verschillende mensen op
het podium. Plotseling zagen zij Sing Toy met een
Amerikaan. „Wie is dat?" vroeg Loy.
„Dat is Sandy Bull. Yiko's chef".
Meer zei Tom niet. Hij had niet tegen de familie
durven zeggen wat hij gezien had. Hij was niet hele
maal zeker geweest, maar nu was hij het wel. „Yiko's
huwelijk gaat vandaag of morgen kapot!" was zijn
enige commentaar.
Op het podium vroeg Elsie aan mevrouw Yang:
,u blijft toch met de kinderen voor de optocht, niet?"
„Natuurlijk".
„O, dat is heerlijk", zei Elsie. „Wij gaan onze lan
taarns halen tegen etenstijd en om zeven uur komen
wij bij elkaar bij het Meer der Volken. Er is vuur
werk en een verlichte fontein, die 's avonds erg mooi
moet zijn. En er zal een leeuwendans zijn".
„Wat doe jij?"
„Ik heb niets anders te doen dan in de lantaarnop
tocht mee te lopen, en ik speel piano bij het volks
lied".
„Ik wist niet eens, dat je piano speelde", zei me
vrouw Yang. „Het is ook niet veel bijzonders. Ik heb
zo lang niet kunnen studeren. Er is geen piano in
de school".
„Waarom blijf je daar toch wonen?" vroeg me
vrouw Yang. „Is het 's avonds niet erg eenzaam in
dat gebouw?"
„Ik ben daar in het begin komen wonen omdat zij
mij die kamer gratis hebben afgestaan. Het is zo
moeilijk om een kamer te vinden, en de huurprijzen
zijn hoog en ik wil graag sparen".
„Elsie, je weet toch, dat je mijn pleegdochter bent?"
Elsie glimlachte gelukkig en zei „ja". Er rende een
goochelaar rond met een stapel van twintig borden op
zijn hoofd. Hij vloog tien passen naar de ene kant.,
draaide zich onverwacht om en vloog weer terug. Het
was tegelijkertijd grappig en buitengewoon knap. en
iedereen applaudisseerde en lachte.
„Elsie, waarom kom je niet bij mij wonen?"
„O, dat zou ik nooit durven".
„Ik zou dit niet aan de eerste, de beste aanbieden,
maar jij bent mijn pleegkind. Wij hebben een logeer
kamer, en wij hebben een piano."
„Ik kan geen huur betalen".
„Ik verhuur geen kamers, Elsie. Waarom zou ik het
je aanbieden als ik het niet werkelijk prettig vond?
En ik kook zo lekker!"
Elsie keek mevrouw Yang aan, inwendig overgeluk
kig, en nam het aanbod aan op voorwaarde, dat zij een
handje in de huishouding mee mocht helpen en iets voor
de maaltijden betalen.
„Wat zal mijn moeder u dankbaar zijn als zij het
hoort. Ik heb haar over u geschreven."
Waar hebben die twee het zo druk over? vroeg Tom
zich in de zaal af. Toen de voorstelling afgelopen was,
kwam Elsie naar beneden en vertelde Tom van mevrouw
Yangs aanbod.
„Ben ik geen bofferd?" zei zij.
Zij gingen naar het podium toe en praatten met
mevrouw Yang.
„Tom, wees maar niet bang", zei mevrouw Yang.
met een glimlach. „Ik heb thuis alleen maar dochters.
Ik neem je Elsie niet af".
Maar van dat ogenblik af werd Elsie van het gezin
weggetrokken.
Flora besloot vroeg met Loy naar huis te gaan. Ter
wijl Tom naar Billy Rose's waterballet zat te kijken
vroeg hij zich voortdurend af wat er zou gebeuren als
Eslie in de bovenstad ging wonen. Maar hij bedacht,
dat zij haar werk in de Chinezenwijk had en dat hij
haar nog bijna iedere dag zou kunnen zien.
Om half acht in de avond vergat iedereen zijn zor
gen. Het regenboogkleurige fonteinspel in het Meer
der Volken was begonnen, waarbij meer dan duizend
Chinese mannen en vrouwen zich hadden verzameld,
allen met een lantaarn in de hand. Tom vond Elsie
weer terug bij de reusachtige nationale vlag.
DONDERDAG 16 OKTOBER
Frans Halsmuseum: Vertoond wordt de
film „Laxdale Hall" van John Eldridge
(Volksuniversiteit), 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Kunstzaal „De Ark": Expositie van teke
ningen en schilderijen van Harry Völker en
Jan Campfens tot 22 uur. „In 't Goede Uur"
Expositie van Peter Giltay, tot 22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De tien geboden", a.l.,
19.30 uur. Frans Halstheater: „Het monster
van Frankenstein", 18 j„ 19 en 21.15 uur.
Lido Theater: „Het lokkend moeras", 18 j.,
19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Trapeze",
a.l., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Een
ter dood veroordeelde ontsnapt", 14 j., 20.15
uur. (Onder auspiciën van Bijzonder Kerke-
werk Heemstede). Rembrandt Theater:
„Sluipvaart in de Pacific", 14 j., 19 en 21.15
uur. Roxy Theater: „Moord op de voor
pagina", 18 j„ 19 en 21.15 uur. Studio Thea
ter: „De 41ste", 14 j., 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT: Theater Monopole* „Jacht
op een scherpschutter". 14 j„ 20 uur.
DIVERSEN
„In 't Goede Uur": Klassiek grammo-
foonplatenprogramma, 2122 uur.
Coornhert Lyceum: De kunstschilder L.
H. H. Schutte geeft de tweede les in de
serie „Tekenen naar levend model" (Volks
universiteit), 20 uur.
VRIJDAG 17 OKTOBER
Concertgebouw: Concert van het Noord
hollands Philharmonisch Orkest, 20.15 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Kunstzaal „Ten Bruggen-Cate": Expo
sitie van werk van O. C. R. L. van Benne-
kom, Berna E. Braakman-Ten Bruggen-
Cate en W. A. van der Colk, 11 tot 17 uur.
Galerie Espace: Expositie van werk van
onder meer: Chapon, Frankot en Yvonne
Kracht, 11 tot 17 uur.
„In 't Goede Uur": Expositie van werk
van Peter Giltay, 10 tot 22 uur.
„Het Huis Van Looy": Expositie van
werk van Jacobus van Looy en Willem de
Zwart, 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur.
Kunstzaal „De Ark": Expositie van teke
ningen en schilderijen van Harry Völker
en Jan Campfens, 9 tot 14 en 19 tot 22 uur.
„De Hoofdwacht": Expositie B.N.A., ge
opend dagelijks van 10 tot 12 en van 13.30
tot 16 uur, tot 20 oktober.
Vishal: Expositie van leden van „De
Groep", 10 tot 17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De tien geboden", alle
leeftijden, 14 en 19.30 uur. Frans Hals
theater: „Tamengo", 18 jaar, 14.30, 19 en
21.15 uur. Lido Theater: „Overtreding ar
tikel 251 bis", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15
uur. Luxor Theater: „Fortunella", 14 jaar,
14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Het
Don Kozakkenlied", alle 1., 14, 16.15, 19 en
21.15 uur. Roxy Theater: „De onschuldige
verrader", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur.
Studio Theater: „Maigret zet een val", 18
jaar, 14.15, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT
Theater Monopole: „Moord op de voor
pagina", 18 jaar, 20 uur.
DIVERSEN
„In 't Goede Uur": Klassiek grarnmo-
foonplatenconcert, 21 tot 22 uur.
Brinkmann: Voor de Ned. Vereniging
van Huisvrouwen houdt mejuffrouw D.
Kroes een lezing over „Doe meer met
(Wordt vervolgd) minder geld", 14.15 uur.