ïiHer Gevangene ontsnapt ft MADOEF EN MIRZA Agenda voor Haarlem v,e Het toneel in een nieuwe film van Sydney Lumet BELTON COB 13 Dichtersschakers en machines De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma Federatie van zeehengelaars Het ulo telt bijna 230.000 leerlingen EGKS-prijsvraag voor architecten WjECORj DE HOUTWERFN. V. Kerkelijk Nieuws voor mi| een „olifantje" OLIFANT oude en jonge jenever Drie verstekelingen op de „Sibajak" Geen sleutelgeld GARAGE DEN HOUT (UIT HET ENGELS VERTAALD) DOOR VRIJDAG 14 NOVEMBER 1958 De V.P.R.O. had voor donderdagavond een groot aantal medewerkers uitge nodigd voor de verzorging van een aan trekkelijk afwisselend programma. Zij vroeg onder meer aandacht voor twee vraagstukken die in het middelpunt der belangstelling van velen staan, namelijk de groei van de wereldbevolking en het ge bruik van de machine. Henk Hofland en Ben Klokman hadden het program ma over „De aarde een mierenhoop" sa mengesteld, waarin de prognose werd ge steld dat in het jaar 2458 voor ieder mens slechts een vierkante meter van de aard bol beschikbaar zal zijn. De automatisering schrijdt voort en in de uitzending was het onderwerp in het bijzonder de vraag of de machine het den ken van de mens kan overnemen. Dr. Max Euwe stelde dr. ir. M. Botwinnik de vraag of er een schaakmachine uitgevon den kan worden die problemen kan oplos sen. Uit het antwoord bleek dat deze vraag de schaakmeester al geruime tijd bezig houdt. Hij vertelde wat er bereikt is, maar dat het moeilijk zal worden een volledige oplossing te krijgen. Prof. dr. S. T. Bok verheugde zich over de grote ontwikkeling van de machine, maar hield zijn publiek voor dat de mens toch een belangrijke rol zal blijven vervullen, want hij zal haar toch op gang moeten brengen. De letter kundigen Sybren Polet en Simon Vinken- 00g tevens tekstleverancier gaven hun mening over de mogelijke ontwikke ling en tot besluit volgde een interessant gesprek tussen deze dichters en prof. dr. L. J. van Holk en prof. Bok, dat jammer genoeg afgebroken moest worden wegens gebrek aan tijd. Het programma van deze avond was be gonnen met een fraaie film van Peter Wit sel over een pontje, dat de verbinding vormt tussen twee oevers van een Neder landse rivier. Plezierig was een film van vroeger, waarin onder meer Louis Davids optreedt. Simon van Collem gaf in zijn ru briek „De oude doos" een toelichting. Ni co en Janine Knapper, een Nederlands- Frans echtpaar dat in Parijs met succes optreedt, droegen met enkele vrienden, namelijk Collette Chevrot en Jean Pierre Motier, wat artistieke gezelligheid van goed gehalte bij. Beeldschermer Advertentie EEN SUCCESVOL GESCHENK VAN BLIJVENDE WAARDE VOOR 5 DEC. MAAKT L. VEERSTRAAT 13 TEL 11178 BESPREEK REEDS NU i HILVERSUM I. 402 M. 7.0O—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gew. muz. 7.30 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. (9.35—9.40 Waterstanden). 9.oo Hoogmis. 11.30 Voor de zieken. 12.00 Middagklok noodklok. 12.03 Promenade-ork. en soliste. (12.30 —12.33 Land- en tuinb.meded.). 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.45 Voor de jeugd. 14.00 Idem. 14.10 Schoolband. 14.20 Gram. 14.30 Kroniek van letteren en kunsten. 14.oo Lichte muziek. 15.15 Gram. 15.40 Boekbespr. 15.50 De schoonheid van het Gregoriaans. 16.20 Voor de jeugd. 17.00 Engelse les. 17.20 Lichte muz. 17.40 Lichte muz. 18.00 Journalistiek weekoverz. 18.10 De springplank. 18.30 Gram. 18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.20 Lichtbaken, caus. 19.35 Kamerorkest. 20.30 Ja, met mij. 20.35 Gevar. progr. 21.55 De knipperbol, caus. 22.05 Amus.ork. 22.35 Wij luiden de zondag in. Aansluitend: Avond gebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.22—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10 20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: Tijdelijk uit geschakeld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 10.45 Annemarieke, hoorsp. 11.15 Buitenlands weekoverz. 11.30 Cello en piano. 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Orgel en zang. 13.00 Nieuws. 13.15 Dansmuz. 13.40 Sportnieuws. 14.05 Voor de jeugd. 14.40 Koorzang. 14.55 Fries progr. 15.20 Ontwikkeling van het so cialistisch denken, caus. 15.35 Kamerork. en solist. 16.20 Boekenwijsheid. 16.40 Amateursprogr. 16.55 Vers van de pers. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Machten en mensen, caus. 19.45 Deze week, caus. 19.50 Iets voor niets. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Schets. 20.13 Gevar. progr. 21.30 Socialistisch commentaar. 21.45 Twintig vragen. 22.10 Stradiva- sext. 22.35 Anecdotes en muziek. 22.55 Gram. 23.15 Nieuws. 23.30—24.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 11.45 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Caus. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Muz. kaleidoscoop. 14.30 Journ. 15.00 Gram. 15.10 Klankb. 15.30 Ritm. muz. 16.15 Omr.ork. 16.45 En gelse les. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Liturgische gezangen. 17.30 Gram. 18.00 Schlagers. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Cabaret. 21.00 Italiaanse liedjes. 21.15 Amus.- rnuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Dansmuziek. VOOR ZATERDAG AVRO: 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journaal en weerbericht. NCRV20.20 In 't pothuis. 20.40 Mijn hobby. 20.55 Quizprogr. 21.20 Gevar. progr. 22.05 Dagsluiting. NTS: 22.3523.15 Eurovisie: Intern, volleybalwedstrijden te Parijs. Op korte termijn is de oprichting te ver wachten van een Nederlandse federatie van zeehengelaarsverenigingen. Het initia tief is hiertoe genomen door het bestuur van de Strijenvissers in Bergen op Zoom, welk initiatief vooral in Zeeland, maar ook in Vlaardingen, Den Haag en Delft weer klank heeft gevonden. De reden is dat de twee landelijke bonden van hengelaars, de A.H.B. en de C.N.H.V. alleen de belangen van de zoetwatervisserij behartigen. Bin nenkort zal onder alle Nederlandse zee hengelaarsverenigingen een enquête wor den gehouden over de wenselijkheid van een federatie. DE NIEUWSTE FILM van Sydney Lu- met, maker van „De twaalf gezworenen", voert ons naar de wereld van het toneel. Die wereld typeert ze op een boeiende en niet zelden indringende wijze. De grootste bekoring van deze film, die oorspronkelijk „Stage Struck" heet en in ons land onder de titel „Toneelkoorts" wordt uitge bracht, ligt dan ook in haar benadering van de mens, die met lijf en ziel aan het toneel is verbonden: de acteur, de actri ce, de toneelschrijver, de producent, zelfs al denkt die meestal alleen aan een goed gevulde kassa. Maar een tweede element maakt deze film toch ook aantrekkelijk, zeker voor de filmtheoretici omdat ze er namelijk in te maken krijgen met het oude De jonge, talentrijke belofte in de film „Stage Struck" probleem „verfilmd toneel". De vraag is: Kan men in „Stage struck" nog wel spre ken van verfilmd toneel? Als het er om gaat het wezen van het toneel te benade ren, staan daarvoor dan geen andere mid delen aan de film ten dienste dan die van het verfilmd toneel. Wat is in dit geval de enig juiste, de geëigende vorm? Ik wil pro beren op deze vragen een antwoord te ge ven. Maar laat ik eerst een kort resumé geven van de inhoud van de film, opdat de lezer weet waar hij aan toe is. Wij maken kennis met een jong meisje, dat brutaalweg het bureau van een toneel producent binnenstapt en vraagt om een rol. De producent weigert, maar door de protectie van een juist opduikend schrij ver krijgt ze toch de gelegenheid voor te spelen. Dat wordt een erbarmelijke mis lukking. Ze overdrijft in alles. We horen of zien een tijdje niets meer van haar tot we haar na de première van het stuk van de schrijver weer ontmoeten, toevallig, omdat ze buiten het theater net de schrij ver tegen het lijf liep. Die neemt haar mee naar de fuif, waarmee de première wordt bekroond. Het meisje draagt op die fuif een fragment uit „Romeo en Julia" voor. Ze doet dat zo magnifiek, dat producent en schrijver hun oren niet kunnen geloven. Hun ogen trouwens ook niet, want ze wor den allebei verliefd op haar. Het meisje valt in slaap in het huis van de producent. Wanneer ze het wil verlaten, komt ze hem tegen; hij kan zich niet beheersen en kust haar. Maar hij beseft dat hij, zoveel ouder, niet aan zijn genegenheid moet toegeven. Hij beseft eveneens dat het meisje hem adoreert. Hij stort zijn hart uit bijde schrijver. Opnieuw ontstaat een verwijde ring. Men begrijpt wel wat er dan gebeurt. Daags voor de première van een nieuw stuk, komt er een conflict met de ster van het gezelschap. Dat is de kans voor het meisje. In het geheim heeft ze de rol met de schrijver gerepeteerd. De producent geeft zijn fiat: ze mag de rol overnemen. De première komt. Iedereen is opgetogen. Maar al valt niet. te ontkennen dat produ cent en meisje elkaar een warm hart toe dragen: haar pad is al afgebakend. Eén liefde zal en mag slechts haar leven be heersen: die voor het toneel! OM DAT LAATSTE gaat het. Ik geloof dat Sydney Lumet dat zeer duidelijk heeft gemaakt. Overal is het toneel in de film. Het spreekt uit de handelingen en gedra gingen der medewerkenden, die met een klein tikje valse intonatie en niet hele maal eerlijk pathos zo precies het standaard-type van de komediant verte genwoordigen, zoals men het in het toneel leven kent. De komediant immers is zich zo bewust van zijn eigen verschijning in de meest uiteenlopende omstandigheden, dat hij altijd „zichzelf opvoert". Het spreekt ook uit de manier, waarop Lumet ons meeneemt in het theater, achter de coulissen, de manier waarop hij er de spanning en de sfeer van overdraagt, de manier waarop hij er de voorbereidingen van karakteriseert en de ontspanning na afloop. Met vaak zeer geraffineerde ca mera-opstellingen vangt hij sfeer en span ning op. Met stugge volharding volgt hij de acteurs en actrices in hun doen en la ten en laat hen ijverig acteren als de to neelspelers, die zij zijn, zonder er reke ning mee te houden, dat zij tegelijk ook filmacteurs zijn, waarvoor een andere expressie en een veel minder geëmotio neerd gebaar wordt vereist. Deze bewust nagestreefde dualiteit brengt ons tot de vraag of men met de middelen van de film nu wel het toneel „te lijf" kan gaan en wat er wel terecht zou komen van een film, die het toneel wil „inlijven", wan neer ze niet haar eigen taal spreekt. HET ANTWOORD op deze kwestie geeft de film „Stage Struck". Lumet laat zijn ac teurs en actrices als toneelmensen optre den en tracht alleen door een zeer sterke concentratie op het gebruik van de came ra het toneeleffect te verwerken in de fil mische verantwoording. Hij is dus te werk gegaan als een documentarist. Hij legt vast en laat de mensen zichzelf zijn, maar in de rangschikking der beelden, de hoek van waaruit hij kijkt, de mate, waarin hij zijn projecten nu eens van dichtbij, dan weer van veraf waarneemt, houdt hij toch het heft in handen, het heft van de film. Want hij bepaalt de plaats, die de spelers in het filmbeeld innemen en van zijn crea tieve inzicht hangt de indruk af, die zij op ons maken. Men kan opmerken, dat hij de figuur van het meisje wel wat erg ge chargeerd voorstelt. Inderdaad doet zij aan over-acting, maar zo doen meisjes, die graag aan het toneel willen en zich heel wat verbeelden. De scene uit „Ro meo en Julia" daarentegen is van zo'n zui verheid dat men geen ogenblik aan toneel denkt. Op dat moment overheerst de film orde, maar men mag het geen bedrog noemen dat het zo is. Geen toneelscene leent zich zo voor de film, ze kan er in ieder geval suggestief voor beider waar den in verwerkt worden. Ik geloof dat Lu met over het algemeen zeer geslaagd is met zijn wezensbepaling van het toneel. Waar hem dat niet lukt, mag men gerust het verhaaltje de schuld geven. Hij slaagt er daarenboven in om nog heel wat fraaie staaltjes puur spel met het beeld ten beste te geven. Daarom verdient „Stage Struck" naar alle kanten waardering. F. W. Franse Volgens een publikatie van het Cen traal Bureau voor de Statistiek telde het uitgebreid lager onderwijs op 16 septem ber 228.200 leerlingen tegen 202.200 op 16 januari van dit jaar. In acht maanden is het aantal leerlingen dus toegenomen met 26.000 of 12,9 pet. Het verschil in omvang van de geboorte generaties, waaruit de toegelatenen, res pectievelijk vertrokkenen, in hoofzaak af komstig waren speelt hierbij uiteraard een belangrijke rol. Het aantal toegelaten leer lingen uit de generaties 1945 en 1946 be droegen respectievelijk 210 000 en 284.000. terwijl het aantal vertrokken leerlingen uit de generaties 1941 en 1942 respectie velijk 182.000 en 190.000 beliep. De toeneming bedroeg bij het openbaar onderwijs 1.4.4 pet., bij het protestants- christelijk 12,7 pet., bij het rooms-katho- liek 11,7 pet., en bij het andere (vnl: neu trale) bijzonder onderwijs 12,1 pet. Het aantal toegelatenen steeg van 67.600 in 1957 tot 75.000 irt 1958. De Hoge Autoriteit van de E.G.K.S. heeft een prijsvraag uitgeschreven voor archi tecten uit zes landen van de E.E.G. De prijsvraag heeft betrekking op ontwerpen voor woonhuizen voor mijnwerkers en arbeiders uit de ijzer- en staalindustrie van de zes landen. Men kan zich voor deelneming aan deze prijsvraag opgeven van 1 januari tot 1 februari 1959. De ont werpen moeten voor 1 augustus 1959 in Luxemburg aanwezig zijn. De jury zal in september een uitspraak doen. Aan be kroonde inzendingen zijn prijzen verbon den van in totaal 15000 dollar. Advertentie De PLASTICBEKLEDINGSPLAAT voor toonbanken, tafels, bars enz. enz Kampersingel 20-24 - Tel 0 2500 - 11932 Geref. kerken Tweetal te 's-Gravenhage-West (vac.- W. Reeskamp) H. v. Andel te Rotterdam- Charlois en C. Goeman te Haarlem-Zuid. Beroepen te Treebeek (2e pred.pl.) J. v. Wijngaarden te Aalten. Geref. gemeenten in Nederland Tweetal te Vlaardingen H. Ligtenberg te Rotterdam-West en M. v. d. Ketterij te Alblasserdam, waarvan eerstgenoemde is beroepen. Advertentie N.V. DISTILLEERDERIJ VAN J. J. MELCHERS WZ. SCHIEDAM Madoef deed, zoals Mirza hem vroeg. Hij goot de schaal vol met de gele vloeistof uit de fles. Toen liep Mirza naar de schaal, boog zich over de rand en begon van de vloeistof te likken. En opeensMadoefs ogen werden groot van verbazing, toen hij de muis zag groeien en veranderen in een jongen, net zo groot als hij! „Kijk", zei Mirza. „Ik wist dat ik met jouw hulp de betovering van die boze tovenaar ongedaan kan maken Nu ben ik weer een gewone jongen!" 9293 Toen de „Sibajak", na veel vertraging door de mist, gistermiddag aan de Lloyd- kade te Rotterdam afmeerde, meldden zich drie jongemannen, die verklaarden de reis van het schip van Singapore naar Rotterdam als blinde passagiers te heb ben meegemaakt. Zij waren vroegere op varenden van K.P.M.-schepen, die des tijds naar Singapore waren gevlucht. In deze haven was het drietal ontslagen. Toen de „Sibajak" Singapore aandeed za gen zij een kans om naar ons land te ko men. Ze stapten aan boord en hebben ge durende de reis gewoon als passagiers ge leefd zonder dat iemand er idee van had, dat ze verstekelingen waren. De jonge mannen hebben zich pas gemeld, toen het schip in Rotterdam was aangekomen. Het zijn de 25-jarige A. J. W., voorheen stuurman aan boord van de „Sambas", die een vader, een broer en een neef in ons land heeft, de 23-jarige C. F. N. (wiens oom gevolmachtigde is van de Republiek der Zuid--Molukken), oud-motordrijver op de „Bankai", en de 26-jarige L. T., voor heen stuurman op de „Minka". De Vreemdelingendienst te Rotterdam zal na onderzoek beslissen wat er met het drietal zal gebeuren. De president van het gerechtshof te Amsterdam heeft de eis van de in Utrecht gevestigde stichting Bescherming Huur- belangen Flatwoningen „Oog in Al", in gediend tegen een bouwbedrijf te Utrecht, niet ontvankelijk verklaard. De stichting had terugbetaling gevorderd van de be dragen, die huurders hadden betaald aan de verhuurders-eigenaars van ongeveer 150 flats, die door het bouwbedrijf in „Oog in Al" waren neergezet. De stichting stelde dat dit geld, 1500.voor een driekamer en 1750.voor een vierkamerflat, ge diend had als sleutelgeld. Het bouwbedrijf heeft volgens de presi dent van het gerechtshof echter voldoen de bewijzen geleverd, die aantoonden dat het geld bestemd was als een bijdrage in het niet-rendabele gedeelte van de bouw kosten der flats. Bovendien is uit de boe ken van het bouwbedrijf gebleken, dat men zonder deze bijdragen nooit tot de bouw zou zijn overgegaan, omdat de onderne ming in dat geval een verlies zou hebben opgeleverd. Volgens de president, van het gerechtshof kan men het geld dan ook niet als sleu telgeld beschouwen en mag het niet terug gevorderd worden. Advertentie 500 kg RENAULT bestelauto inclusief verwarming ƒ4190.— 500 kg RENAULT stationcar inclusief verwarming 5495— Telefoon 12138 en 15056 15. Natuurlijk had hij Jenny niet gekend, zodat ik moei lijk kon verwachten, dat hij het geval op dezelfde manier zou zien als ik. Hij toonde dan ook geen enkel te ken van medeleven met dit tragisch overlijden, maar scheen zich alleen maar te verheugen over het feit, dat hij iets te weten was gekomen, dat hem een stap verder zou kunnen helpen. Hij vertelde ons niet, wat zijn verdere plannen wa ren, maar we spraken af, dat we elkaar de volgende dag op dezelfde plaats en 'ijd opnieuw zouden ont moeten. Natuurlijk kwam dit idee helemaal niet van mij; ik had liever gezien, iat Cheviot kettingen van madeliefjes reeg of blauwe klokjes plukte, dan dat hij piekerde over die ontsnapte gevangene. Maar hoe dan ook, dit was beter dan inspecteur Shanks in het pension te ontvangen, waardoor iedereen zou merken, dat Cheviot in werkelijkheid een politieman was. Juf frouw Higgins zou hem dan stellig niet meer met rust laten „Ik ben een klein eindje verder gekomen", zei in specteur Shanks de volgende dag. „Ik heb een beetje rondgeneusd het lukte me zonder betrapt te worden, hoewel ik natuurlijk een goed excuus bij de hand had en dat heeft me wel iets opgeleverd. Ik weet nu, waar Joe Moss in eerste instantie is heengegaan, na dat hij uit de gevangenis was ontsnapt." Knap werk!" zei Cheviot. „Mag ik drie keer raden?" „Ik zal het maar meteen zeggen: hij begaf zich naar Tor's Pension, of in ;eder geval naar de tuin van dit pension. Ik heb daar zijn vingerafdrukken ge vonden. Klaarblijkelijk wilde hij zich in verbinding stellen met dat meisje, die Jenny Dark. Als zij be trokken was in het Bill-Brown-schema, was dat na tuurlijk noodzakelijk. En als zij dat niét was, dan moet hij geweten hebben, dat ze zich daar ophield aan gezien je geen bewijsje voor een bezoek aan een ge vangene kunt krijgen, zonder dat de gevangene zelf heeft toegestemd, dat hij je wil ontvangen. Hij moet geweten hebben, dat hij op haar kon rekenen voor voedsel om hem door die eerste nacht heen te hel pen, totdat de Bill-Brown-opzet in werking trad." Cheviot zei peinzend: „Er bestaat één ernstig be zwaar tegen deze theorie. Jenny vertelde ons name lijk, dat er tussen haar en Joe ernstige moeilijkheden waren gerezen, aangezien zij hem min of meer had aangebracht en hij thans in de gevangenis zat door haar gebabbel. Ze vertelde ons, dat het helemaal niet haar bedoeling was geweest hem te verraden, ze was alleen onachtzaam geweest. Ze was echter erg ont steld over hetgeen ze had aangericht en ze was hier heen gekomen om een en ander weer goed met hem te maken. Dat wilde ze tenminste proberen. Als dit allemaal waar was als hij haar dus als een ver raadster beschouwde zou hij zeker niet naar haar zijn toe gegaan zijn, nadat hij uit de gevangenis vlucht te. „Haar verhaal hoeft helemaal niet waar te zijn", zei Shanks. „Als ze met Bill Brown in het komplot zat, moest ze natuurlijk een goed verhaal ten beste geven om haar aanwezigheid hier aannemelijk te maken". „Ik geloof dat Jenny de waarheid sprak", zei ik met nadruk. „Ze was niet het type, dat leugens ver telt. Ze babbelde veel te veel, ze vertelde alles, maar ze was niet bedachtzaam genoeg voor leugens". De indruk, welke ik van inspecteur Shanks had ge kregen, was die van een vriendelijke man, die niet graag onaardig tegen dames optrad. Hij zei me dan ook niet openlijk in mijn gezicht, dat mijn mening waardeloos was. maar antwoordde alleen: „Hoe dan ook, Joe Moss ging naar de tuin van het pension. Mis schien kwam hij niét om Jenny te zien. Misschien had hij daar afgesproken met Bill Brown". Cheviot merkte op: „Dit is méér dan een vermoe den, nietwaar?" „Inderdaad. Bill Brown is namelijk ook in die tuin geweest. Ik ben een expert op het gebied van vinger afdrukken. In de gevangenis toonden ze mij de vinger afdrukken van zowel Joe Mos als Bill Brown. In de tuin van het pension trof ik beide aan". „Wat leid je daaruit af?" „Dat weet ik nog niet. Moss was kennelijk voor zichtig geweest; ik vond van hem slechts één volko men zuivere afdruk. De andere had hij verdoezeld. Wat zal het hem gespeten hebben, dat hij in de ge vangenis geen handschoenen had kunnen bemachti gen! Bill Brown daarentegen was volkomen noncha lant geweest: ik vond zijn vingerafdrukken overal". Hij hield even op en vervolgde dan peinzend: „Het is vreemd, maar ik vond zijn vingerafdrukken op de meest verschillende plaatsen. Niet op plaatsen, waar men ze zou verwachten van een man, die zo'n soort nachtelijke afspraak heeft. Bijvoorbeeld op ligstoelen en tuinstoelen... Ik vraag me af, hoe een, die haastig dingen met een ontsnapte gevangene te regelen heeft, de tijd heeft kunnen vinden om het zich gemakkelijk te maken in een ligstoel?" Ik begreep onmiddellijk waar hij heen wilde. Even als Cheviot, die zei: „Je bedoelt, dat het iemand moet zijn, die in het pension vertoeft?" Hij lachte en hield zijn handen uitgestrekt, „Je kunt mijn vingerafdruk ken onmiddellijk krijgen en de diverse mogelijkheden met één verminderen". „Ik heb jou al nagegaan", zei inspecteur Shanks. „Onmiddellijk na onze eerste ontmoeting heb ik me met de Yard in verbinding gesteld. Het spijt me, maar je had me geen enkel overtuigend bewijs laten zien en het is zo gemakkelijk je uit te geven voor inspec teur van de centrale recherche, nietwaar? Begrijp me goed, ik koesterde geen argwaan tegen je, maar het leek me goed om zeker te weten, met wie ik te doen had. Mijn inlichtingen waren echter prima wat me neer Burmann betreft". Cheviot lachte. „Hebben ze je niet gezegd, dat ik de grootste detective aller tijden ben?" „Ze rekenden er op, dat ik dat zelf wel zou ontdek ken! Maar laten we nu aan het werk gaan. Hoeveel mannen logeerden in dat pension in de nacht na de ontvluchting?" „Behalve ikzelf, drie: dr. Session, meneer Pacock en meneer Lamartine". Ik zei opeens: „Het lijkt heel onwaarschijnlijk... het kan niet mogelijk zijn... maar ik weet nu plotse ling aan wié Bill Brown me deed denken! Hij leek op meneer Pacock, maar dan zonder baard natuur lijk!" Shanks riep uit: „O, was er een man met een baard?" „Ja, een artiest, maar hij..." „Een volle baard, snor inbegrepen, welke een groot deel van het gezicht bedekte?" Een zéér nuttige camouflage! Zonder baard zie je er immers héél anders uit! En zei u niet, mevrouw Bur mann, dat Bill Browns gezichtshuid er geïrriteerd uit zag? Dat krijg je, als je dagen achtereen een valse baard hebt gedragen(Wordt vervolgd) Advertentie VRIJDAG 14 NOVEMBER Concertgebouw: Cabaret N.Ph.O., 19.30 uur. „Die Raeckse": Cabaret Frans Koster, 20.15 uur. TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Expositie van aquarellen van Bob Buys tot 22 uur. „Kunstzaal „De Ark" (Nieuw Heiligland 13): Expositie van werken van J. J. Piers er. J. C. Mets, 1922 uur. Vleeshal: Expositie van Delftse cera miek, 20—22 uur. FILMS Cinema Palace: „Razzia in de onder wereld", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Wet is wet", 14 jaar, 19 en 21,15 uur. Lido Theater: „Mijn beste vijand", a.l., 19 en 21.15 u. Luxor Theater: „Huwelijksreis op wielen", a.l., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Getuige a charge", 14 jaar, 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Fanfare", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Revolverrecht in Montana", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Vrouw met drie levens", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT: Theater Monopole: „Johnny knapt 't op", 18 jaar, 20 uur. DIVERSEN Frans Halsmuseum: Volksuniversiteit: Lezing dr. E. F. Jacobi over „Artisgehei- men", 20 uur. Stadsschouwburg: Geloof en Wetenschap: Lezing prof. dr. Edw. Schillebeeckx O. P. over „De mens in zijn dialoog met God en met de wereld", 20 uur. „In 't Goede Uur": Grammofoonplaten- concert van werk van Bach, 2122 uur. ZATERDAG 15 NOVEMBER Stadsschouwburg: Toneelgroep „Ensem ble" met „Melinda", 20 u. Concertgebouw: Spaans concert door het Pamplonakoor, 20.15 uur. TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Expositie van aquarellen van Bob Buys, 1022 uur. Huis Van Looy (Kamperlaan): Expositie van aanwinsten uit collectie-Regnault, alsmede aquarellen en tekeningen uit ge meentelijk bezit, 1012.30 en 13.3017 u. Vleeshal: Expositie van Delftse cera miek, 1417 uur. Kunstzaal „De Ark" (Nieuw Heiligland 13): Expositie van werken van J. J. Piers en J. C. Mets, 914 en 1922 uur. Vishal: Expositie van werk van leden van „De Groep", 1017 uur. Kunstzaal „Ten Bruggen-Cate" (Reitz- straat 4): Expositie van beeldhouwwerk van Trudy de Lange, 1117 uur. „De Waag" (Spaarne): Kunst Zij Ons Doel: Expositie van schilderijen en schet sen van Peter van den Braken, 1116 uur. FILMS Cinema Palace: „Razzia in de onder wereld", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Wet is wet", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Mijn beste vijand", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 u.; „De drift in het bloed", 18 jaar, 23.30 uur. Lnxor Theater: „Huwelijksreis op wielen", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Getuige a charge", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Fanfare", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Revol verrecht in Montana", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Vrouw met drie levens", 18 jaar, 14.15, 19 en 21.15 u. ZANDVOORT: Theater Monopole: „Johnny knapt 't op", 18 jaar, 20 uur. DIVERSEN „In 't Goede Uur": Grammofoonplaten- concert van werk van Bach, 2122 uur. Muziekschool van Toonkunst (Nieuwe Gracht): Ingebruikneming gerestaureerde grote zaal, 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 13