Horen en zien
r
BREIMACHINES
J
lmmmrn
(Gevangene ontsnapt
Sint
terlenka
YELU
MADOEF EN MIRZA
Agenda voor
Haarlem
Drie exposities in Haarlem
Elizabeth
aankondigingen en
nabeschouwingen
'AKKERTJES'
GESCHENKEN
5
radio televisie
Nog meer naar wens
De radio geeft zaterdag
T elevisie programma
Tekeningen en aanwinsten
(collectie Regnault)
Duistere symboliek
van Johfra
WINTERJASSEN
van 68.- tot 225.-
Happy station
Positieve vormgeving
van Hans Wiesman
Uitverkoop van 15 januari
tot 6 februari
Kerkelijk Nieuws
VloubHmR
(UIT HET ENGELS VERTAALD)
DOOM.
BELTON COBB
Jeugdige „nachtwacht"
voor panden in aanbouw
Initiatief van Hengelose
politie-agente
VRIJDAG 28 NOVEMBER 1958
Mary Dresselhuys was gisteravond in
het AVRO-televisieprogramma „Alles
gaat naar wens" ronduit geweldig. Zij
heeft van dit door de wederom onbenullig
en jongensachtig doende Dimitri Frenkel
Frank geleide programma een „one wo
man show" gemaakt en over alle flauwi
teiten en het volstrekte gebrek aan esprit
van Frenkel Frank heengespeeld want
spelen was het. Natuurlijk moet zo'n man
zich op de achtergrond houden, maar nu
elk van zijn opmerkingen ver beneden de
kwaliteit van het „slachtoffer" ligt, kan
men toch wel van een storend optreden
spreken.
De vorige keer legde Bomans er zich bij
neer, die gaf het op om leuk te zijn. Maar
Mary Dresselhuys was gisteren onver
woestbaar. Zij maèkte het programma en
vrijwel tot het einde hield zij vol. Toen zei
ook zij tegen Frenkel Frank: „Nou
goed, ik doe alles wat u zegt". Maar dat
was ook meteen het afscheid, een uur la
ter dan was aangekondigd. Het was de ac
trice wèl naar de zin gemaakt: zij mocht
suiker geven aan een pony, speelde Cho
pin, hetgeen Johan Patist even later
kwam goedmaken met een overigens nog
al wrakke vertolking van hetzelfde stuk,
Dick Holthaus spelde haar een nieuwe jurk
op, de derde klas van de toneelschool kreeg
van Georgette Rejewski voor haar ogen
een van de lessen waar zij vroeger zelf zo
van had genoten, haar oude vriendin Saar
Bessem trad op met een van haar beroem
de kinderopera's, Paul Steenbergen en Ida
Wasserman speelden voor haar een stuk
je uit „De Cirkel" (want toneelspelers zien
eikaars werk zo zelden) en ze kreeg thee
vers uit Engeland van een K.L.M.-stewar
dess, met Joan Remmelts demonstreerde
ze verrukkelijk hoe verschillend men één
tekst kan spelen (ze had de tekst van vier
regels zélf gemaakt „zeer verrijkend"
zei ze) en tot slot zag ze het filmjour
naal van haar eigen trouwen.
In het voorprogramma zong Yoka Ber-
retty met Ger Smit wijsjes van Noel Co
ward, door Ernst van Altena uitstekend
vertaald en door Jack Bow plezierig ge
ïllustreerd. In het sportpanorama sprak
Arie van Vliet met dokter Hans Tetzner
over doping, waarbij hij de ondervrager
goed in toom hield.
Beeldschermer
■cv-'*"-
BRRR... brrr... brrr..»
Even'n boodschap om dc hoek
even in de tocht tussen twee deu
ren iedereen kan kouvatten,
maar lang verkouden blijven is
daarom nog niet nodig! Neem
een "Akkertje". "Akkertjes" los
sen sneller op in de maag, geen-
korreltje van het geneeskrachtige
micro poeder gaat verloren.Weg
koorts, weg rillingen, wèg griep
en verkoudheid. "Akkertjes' -dat
is pas snelle hulp!
flitsen uw kluchten wegï
HILVERSUM I. 402 M. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Gram.
7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters.
10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de
zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok.
12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33
Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer.
13.20 Lichte muz 13.45 Voor de jeugd. 14.10 Ac
cordeonorkest. lt.30 Kron. van letteren en kun
sten. 14.55 Mannenkoor. 15.15 Gram. 15.40 Boek-
bespr. 15.50 De schoonheid van het Gregoriaans.
10.20 Voor de jeugd. 17.00 Engelse les. 17.20 Gevar.
progr. 18.05 Journalistiek weekoverzicht. 18.15 De
springplank. 18.35 Gram. 18.45 Vragenbeantw. 19.10
Act. 19.20 Lichtbaken, caus. 19.35 Radio-philh.-ork.
en solist. 20.30 Ja, met mij. 20.35 Gevar. progr.
21.55 De knipperbol, caus. 22.05 Amus.muz. 22.35
Wij luiden de zondag in. Aansluitend: Avondgebed
en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Es
peranto. 23.25—24.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.00 Gym
nastiek voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00
lijdelijk uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Voor de vrouw. 10.45 Annemarieke,
hoorsp. 11.15 Buitenl. weekoverz. 11.30 Pianoreci
tal. 12.00 Promenade-ork. 12.30 Land- en tuinb.-
meded. 12.33 Dansmuz. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgel
spel. 13.40 Sportnieuws. 14.05 Voor de jeugd. 14.45
Dilettantenkoor. 14.55 Streekuitz. 15.20 Het werk
van de Dr. Wiardi Beekman Stichting, lezing. 15.35
Radio-philharm.ork., koor en sol. 16.25 Boekbespr.
18.45 Jazz. 17.00 Vers van de pers. 17.30 Act. 18.00
Nieuws en comment. 18.20 Gram. 19.00 Artistieke
staalkaart. VPRO: 19.30 Machten en mensen, caus.
1945 Deze week, caus. 19.50 Iets voor niets, caus.
VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Thuis best?, schets.
20.13 Gevar. progr. 21.30 Soc. comm. 21.45 Twintig
vragen. 22.10 Instr. sextet. 22.35 Anecdotes 22.55
Gram. 23.15 Nieuws. 23.30—24.00 Gram.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gesproken
aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Radio
almanak. 14.30 Radiojourn. 15.00 Accordeonreciial.
15.15 Gram. 15.45 Accordeonrecital (verv.). 16.00
Gram. 16.45 Engelse les. 17.00 Nieuws. 17.10 Dag
klapper en lit. kal. 17.20 Liturgische zangen. 17.30
Schlagers. 18.00 Orgelconc. 18.30 Voor de soldaten.
19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Cabaretprogr. 21.00
Gram. 21.15 Ork.conc. 21.45 Gram. 22.00 Nieuws.
22.15 Ork.concert. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram.
VOOR ZATERDAG
VARA: 1700—17.40 Voor de kinderen. NTS: 20.00
Journaal en weeroverz. KRO: 20.20 Cabaret. 21.00
Schlagers. 21.15 TV-spel: Moord met gesloten
deuren. 21.45 Vraag- en antwoordspel.
Advertentie
doet dit jaar niemand
de das om.
Hij geeft alleen maar
Kreukvrij - wasbaar
3.95
ZELFBINDERS
niet strijken
4.95
Tot 14 december zijn in het Huis van
Looy de werken te zien, die voor Haar
lem op de veiling van de collectie Reg
nault bemachtigd werden. De beschikbare
gelden zullen het wel nodig gemaakt heb
ben, dat men zich tot een keuze uit het
werk van Nederlanders beperkte. Het lijkt
me goed dat toen gezocht is naar uitbrei
ding van de vertegenwoordiging van en
kele belangrijke figuren, daar anders een
bescheiden collectie al gauw een verbrok
keld karakter krijgt. Al enige jaren gele
den heeft men beslag weten te leggen op
enkele goede werken uit de Bergense
school, die nu door de nabuurschap van
het waarlijk monumentale landschap van
Matthieu Wiegman en de grote aquarel
van Piet Wiegman nog meer betekenis zul
len krijgen. Ook het schilderijtje uit diens
Blaricumse tijd van Herman Kruyder is
een prachtige aanvulling van het Haar
lemse bezit aan werken van deze steeds
meer gewaardeerde figuur. Sluijters' gro
te naakt is ongetwijfeld een zijner belang
rijkste doeken uit een bepaalde periode
en vergroot ons inzicht in zijn ontwikke
ling. Mij ligt de geest van een dergelijk
werk niet zozeer. Liever is mij het blad
studietekeningen naar zijn moeder van
Kees Verwey, dat Haarlem verworven
heeft.
Men heeft de nieuwe aanwinsten om
ringd met tekeningen en aquarellen uit
gemeentelijk bezit en zo is weer een aan
trekkelijke tentoonstelling ontstaan. Altijd
weer kan ik voor de reisschetsen van Van
Looy enthousiast worden. In de buurt
daarvan ontmoet men een heerlijke col
lectie schetsen van Is. Israels, wiens spits
heid Herman Moerkerk soms wist te eve
naren. Van G. H. G. von Brucken Fock
zag ik nog niet zoveel als hier thans ge
toond wordt. Van de vertegenwoordigde
thans levende Haarlemmers excelleren
Otto B. de Kat met een geestige tekening
naar Verwey en een levendig geaquarel
leerd tuintje, Verwey met een tekening
naar Boot en een geaquarelleerd stilleven,
verder Boot, Steyn, Verboog, Verpoorten,
Damave, Anneke Höfte, allen met op echt
Nederlandse tradities aansluitend werk.
Met anderen bewijst Chapon dat men hier
ook andere kanten op kan. Te provincialis
tisch zou het karakter van de Haarlemse
verzameling worden, wanneer men aan
werk als dat van hem en van de eveneens
vertegenwoordigde Rober voorbijging.
Eenzaam hangt hier een gouache van Ap
pel. Vermoedelijk zullen het toch slechts
kunstenaars uit Haarlem en omgeving
zijn, die deze eenzaamheid moeten helpen
opheffen. Bij het verder collectioneren
moet beperking nu eenmaal een richtlijn
zijn. Dat die beperking er niet een van
de kwaliteit behoeft te zijn, stemt ons toch
wel trots.
Tot 15 december is in de kunstzaal „Ten
Bruggen-Cate" in Haarlem -N. werk van
Johfra te zien. Naar aanleiding van een
tentoonstelling van een surrealistische
schilder in dezelfde zaal heb ik al melding
gedaan van enig werk van Johfra, dat men
toen in Amsterdam kon aantreffen. Een
vergelijking viel toen slecht voor hem uit.
Johfra exposeerde toen ook surrealisti
sche verbeeldingen. Eigenlijk is dat een
nog te groot woord, want zijn schilderij
tjes zijn in mijn geheugen blijven hangen
als smakeloze en zelfs weerzinwekkende
fantasietjes.
Men is thans zo verstandig geweest zich
te beperken tot Johfra's archaïsche en
nogal Duits-romantische landschappen.
Taferelen gelijk deze kunnen ons soms wel
even ontroeren, omdat ze zoiets hebben van
grootmoeders tijd. Hun betrekkelijke waar
de is voornamelijk curieus te noemen. Wil
link heeft met een op die van Johfra ge
lijkende, maar tot veel grotere perfectie
opgevoerde techniek voor de oorlog zijn
beangstigende wereldbeeld opgeroepen.
Te midden van Johfra's werk krijg ik het
alleen maar benauwd door de akelige duf
heid, die ons uit zijn schilderijtjes tege
moet komt. Er schuilen mogelijk bedoelin
gen achter dit werk, maar Johfra's sym
boliek blijft een zeer duistere. In illustra
ties is hij duidelijker, maar verre van be
vrijdend door de afstotende, gladde peu
terigheid, waarmee alles gedaan werd.
Ik kan me best voorstellen dat in deze
tijd van nog zo moeilijk te begrijpen
uitingsvormen de ongeschoolde tentoon
stellingsbezoeker even het gevoel krijgt,
dat een en ander toch wel knap gedaan is.
Men heeft slechts te vergelijken met een
oudere kunst, waar Johfra kennelijk naar
terug verwijst, om te zien hoe weinig echt
geïnspireerd alles toch is ontstaan. Als
niet gedoeld werd op zogenaamde „hoge
re gedachten" en als wij niet de naar mijn
smaak overigens dubieuze successen van
zekere surrealisten hadden mogen mee
maken, dan zou werk als dit direct als
banaal gezien worden. Ik geloof er beslist
niet in.
Advertentie
Gen. Cronjéstraat 40 - 44 - Tel. 54679
Zondag 30 november zal het wekelijks
„Happy-Station"-programma een fees
telijk tintje dragen: dan zal namelijk
herdacht worden dat dertig jaar ge
leden Edward Startz voor het eerst zijn
programma via de korte golven uit
zond, destijds over de Philips PCJ-
zender van 10 kW een wereldpri
meur. En nog steeds is het Eddie Startz
die het programma zelf verzorgt, nu
in het organisatorische verband van
Radio Nederland Wereldomroep en
over uiteraard veel sterkere zenders.
Dit record zal waarschijnlijk door geen
enkele radioman overtroffen kunnen
worden. Iedere zondag bereikt de nu
negenenvijftigjarige zijn vele luister
aars met uitzendingen op verschillende
tijden van de dag, aangepast aan de
gunstigste tijd van ontvangst en ook
aan de luisteraars.
GROTE HOUTSTRAAT 96
Telef. 12210
Tot 20 december exposeert Galerie Ex-
pace aan het Klein Heiligland te Haarlem
gouaches van Hans Wiesman. Dat is zijn
eerste eigen tentoonstelling. En mogelijk
staat men hierover even verbaasd als' men
Espace binnenkomt. Want Wiesmans
werk vertoont de zekerheid van de erva
rene. Goed herinner ik me nog zijn jaren
geleden bij Leffelaar geëxposeerde gra
fiek. Sindsdien heb ik het als een gemis
gevoeld van hem niets meer tegen te ko
men. Wiesman is doorgegaan op zijn
nieuw-expressionistische uitdrukkingswij
ze, die hij in die grafiek toen al vertoonde.
Bepaald fraai is de gebruikte benaming
niet, maar ze zegt wel iets voor hen, die de
ontwikkeling der moderne kunst met be
langstelling volgen. Het expressionisme
kent nogal uiteenlopende uitdrukkings
wijzen, die alle het gevolg zijn van het
streven een gevoel zo sterk en direct mo
gelijk aan de beschouwer over te dragen.
Puntige vormen en felle kleuren leken het
„Vogels" door Hans Wiesman
felst uitdrukking te geven aan ons „tijds
gevoel".
Na de laatste oorlog ondergingen we
veel op eenzelfde manier als ten tijde van
het onstaan van het expressionisme, zo'n
veertig jaar voordien. De zich zo noemen
de „experimentelen" namen een op die
van de expressionisten gelijkende vrij
heid. Anderen bezonnen zich toch nog op
wat was, om misschien zekerder een aan
deze tijd eigen vorm van uitdrukken te vin
den. En daarmee kwamen zij in hun werk
ons gemeenlijk duidelijker voor. Ik geloof
dat bij Wiesman die behoefte aan duide
lijkheid voorstond.
De zo krachtige indruk, die Wiesmans
gouaches maken, steunt danook op een ze
kere ingehoudenheid. Hier geen felle kre
ten, maar een zeer stellig zeggen der din
gen. Zijn sterke kleurwerking verkreeg hij
door beperking in het aantal tegenstellin
gen. Zijn vormen moeten tevoren goed
overwogen zijn geweest en konden daar
door zonder te grote geremdheid neerge
schilderd worden, waarmee een affiche
achtig uiterlijk voorkomen is. Merkwaar
dig eigenlijk, dat deze kunstenaar zo tegen
exposeren opzag, daar deze tentoonstel
ling juist een indruk van zekerheid geeft.
Uit dit werk straalt ernst en het is mis
schien Wiesmans verantwoordelijkheids
gevoel dat hem beducht maakte voor een
dergelijk optreden. Dan mogen we ook nog
meer van hem verwachten en zo kan ik
in hem een van onze werkelijk belangrijke
kunstenaars vermoeden.
Hoewel alles hier op een betrekkelijk ge
lijk peil staat, heb ik toch enige voorkeu
ren. In de eerste plaats was dat dan „Bil
jarters" een werk waaruit voor mij
een grote vaardigheid spreekt. Warm
heeft me „Mensen en dieren" mij ge
maakt. Een compositie van vogels treft
door de beweging. Ik geloof dat die voor
keuren worden opgeroepen door een echt
gevoel, dat achter Wiesmans werk staat.
Bob Buys
Advertentie
K N I T T A X
KUIPERS - KL. HOUTSTRAAT 112
TEL. 11142 - HAARLEM
Ja, professor Azamir zat heel terneergeslagen in afwachting; maar hij kon ook niet
iveten, wat er onderwijl in het hol van de tovenaar gebeurde.
Mirza nam de beide flessen met toverdrank op en gooide die in scherven, zodat de
gevaarlijke vloeistof over de grond liep.
„Ziezo", zei hij voldaan. „Nu kun jij daar geen kwade streken meer mee uithalen,
slechte tovenaar! En jij blijft voortaan maar een onschadelijke muisdat is je
straf!" 116—117
Bij beschikking van de staatssecretaris
van Economische Zaken is op 14 juli 1958
aan het hoofdbedrijfschap detailhandel de
uitvoering van artikel 3 van de Uitver-
kopenwet 1956 overgedragen. Hierdoor
kreeg het hoofdbedrijfschap de bevoegd
heid de tijdsruimten vast te stellen waar
binnen het geoorloofd is een verkoop aan
te kondigen onder de aanduiding uitver
koop of opruiming. Daar het hoofdbedrijf
schap van deze bevoegdheid nog geen ge
bruik heeft gemaakt, blijft de Uitverkopen-
beschikking 1957 van kracht, hetgeen tot
gevolg heeft dat de uitverkoopperiode ge
lijk is aan die van het vorige jaar.
De eerstkomende uitverkoopperiode be
gint op hetzelfde tijdstip als vorig jaar,
namelijk 15 januari en duurt tot en met
5 februari.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen door de Provinciale Kerkver
gadering voor Veenendaal W. Goedhart,
voorganger van de Evangelisatie „Sola
Fide" aldaar.
Beroepen te Sliedrecht (3de pred.pl.) H.
A van Slooten te Onstwedde.
Bedankt voor Ouddorp (Z.H.) P. de Jong
te Kootwijk.
Baptisten Gemeenten
Beroepen te Treebeek F. E. Huizinga te
Hengelo.
Geref. Gemeenten
Bedankt voor Veen en voor Werkendam
H. van Gilst te Dirksland.
Geref. Gemeenten
Tweetal te Benthuizen W. C. Lamain te
Grand-Rapids (U.S.A.) en C. Molenaar te
Leiden.
Advertentie
WONINGINRICHTING
BEVERWIJK
Breestr. 74-84 250 modelkamers
Geopend: 8-12,30en 14-l8u. Dinsdag 8-13 u.
27. Er blijven dan over: juffrouw Higgins. juffrouw
Goulby, mevrouw Rattan, dr. Session en Lamartine.
Juffrouw Goulby is al geëlimineerd, en er zijn dus nog
vier over. Als jij juffrouw Higgins verwerpt, dan moeten
we gaan denken over Lamartine, de dokter en mevrouw
Rattan. Ik zie voor hen echter geen enkel motief."
We argumenteerden nog enige tijd samen hoe
wel ik niet véél te argumenteren had en tenslotte
was Cheviot zelfs nog laat voor Jenny's begrafenis.
Hij verkleedde zich in allerijl en waarschuwde dr. Ses
sion, die met hem mee zou rijden in de auto. Ik vrees,
dat Cheviot niet bepaald in de juiste stemming op de
begrafenis aankwam...
Het was een droevig gebeuren en toen hij terugkwam,
was hij evenmin in de juiste stemming om nog bui
ten te gaan lunchen. We besloten dus na de lunch te
starten en aten in sombere stemming de reeds klaar
gemaakte boterhammen in onze slaapkamer op. Toen
we ons tenslotte naar de auto begaven, troffen we juf
frouw Goulby alleen in de hal aan; ze scheen niet van
plan te zijn om uit te gaan.
Cheviot zei vrolijk: „Wat juffrouw Goulby, roepen
de wilde bloemen u vandaag niet naar buiten?"
„Ik ben vanmorgen uit geweest", antwoordde ze.
„Ik kwam terug voor de lunch en straks ga ik weer
weg, maar dan in mijn wagentje, omdat ik een wat
grotere afstand wil afleggen. Ik wil verderop in noor
delijke richting gaan om naar een heel speciaal exem
plaar te zoeken".
„U zult daar niet met de auto kunnen komen", zei
Cheviot. „Er zijn geen wegen door die moerassen
daar".
„Ik ga zo ver als ik kan, en daarna wandel ik", zei
juffrouw Goulby.
„Vrij gevaarlijk", meende Cheviot, „ik zou het u
niet aanraden".
De uitdrukking van juffrouw Goulby's gezicht toonde
duidelijk aan, dat ze niet om advies gevraagd had.
Maar haar toon was niet onvriendelijk, toen ze zei:
„Om u de waarheid te zeggen, ben ik ook wel een
beetje nerveus. Maar men moet een risico durven ne
men in het belang van de wetenschap. Ik zal echter
heel voorzichtig zijn".
„Ik heb altijd begrepen, dat je met voorzichtigheid
in die streek niet veel opschiet", hield Cheviot .vol.
„Wat er uitziet als stevige grond, blijkt een drassig
moeras te zijn en wat er uitziet als drassige grond,
behoéft dat niet te zijn, maar kan 't wel zijn. Je bent
dus nooit zeker en eerder of later zink je weg in de
modder.
„O, maakt u mij altublieft niet angstiger dan ik al
ben", riep ze uit. „Ik heb deze tocht al zo lang mogelijk
uitgesteld, maar nu moét ik gaan". Ze lachte even
nerveus en voegde eraan toe: „Als ik tegen etenstijd
niet terug ben, moet u maar een reddingsploeg naar
me laten zoeken, meneer Burmann!"
We reden in de richting van de rivier, maar ter
wijl we nog op de heide waren, hoorde ik opeens een
vreemd geluid in de verte. „Liefste, wat is dat?"
vroeg ik.
„Wat, waar?"
Ik liet hem stilhouden en hij luisterde.
„Ik geloof, dat het wéér de sirene van de gevange
nis is", zei hij, ,,'t Zou die sirene kunnen zijn, de wind
komt uit die richting. In dat geval is er wéér een ge
vangene uitgebroken".
Ik huiverde even. Ik vond het bepaald geen prettig
idee. Ik dacht aan alles wat er gebeurd was. Cheviot
scheen mijn gedachten te raden. „Goed, dat we van
middag niet over de heide gaan zwerven", zei hij.
„Hoewel ik niet denk, dat deze ontsnapte lang vrij
rond zal lopen. Het gevangenis-personeel is er natuur
lijk extra snel bij, na die laatste ontsnapping".
Hij babbelde nog wat door. Het was alsof hij mij
gerust wilde stellen. „Natuurlijk heeft het feit, dat
Joe Moss weggekomen is, andere gevangenen een aan
moediging gegeven om het ook te proberen. Vandaar
een volgende ontsnapping, zo spoedig na die eerste.
Ik hoop, dat juffrouw Goulby die man niet tegen het
lijf loopt. De gebruikelijke opzet bij een ontsnapping
is hier, zich te begeven naar het moeras-gedeelte,
waar zij zich wilde ophouden. Een ontsnapte kan daar
honger lijden en misschien verdrinken, maar een fel
le achtervolging is in dat terrein volkomen onmoge
lijk. Kom, laten we er niet meer over piekeren lieve
ling. Waarschijnlijk wordt de man spoedig weer in
gepikt en tegen de tijd, dat wij over de heide terug
keren, zit hij weer veilig achter slot en grendel".
We waren een heel eind van Dartmoor verwijderd
en zaten op een beboste heuvel met een prachtig uit
zicht op de rivier, de Dart, die zich beneden door het
dal slingerde. Alles was vredig en rustig om ons heen.
Het was zo vredig en mooi, dat ik helemaal niet meer
aan nare dingen dacht en zelfs niet meer piekerde
over de vraag, wie Jenny vermoord had. Ook Cheviot
scheen er niet meer over na te denken. Als er made
liefjes waren geweest, zou hij deze thans stellig tot
een ketting aaneen zijn gaan rijgenWe waren
opeens écht met vakantie en genoten van het niets
doen en van de natuur.
Toen opeens precies als op die dag in de wei met
blauwe klokjes, toen meneer Shanks ons kwam sto
ren werd ook thans onze rust verstoord. Dit keer
was het een vrouw. Een merkwaardige, slordige ver
schijning, in een tweed mantelpak. Ze kwam uit het
bos tevoorschijn en ze scheen ons aanvankelijk hele
maal niet op te merken.
Cheviot merkte spottend op: „Kijk, kijk, daar komt
een wilde bos-vrouw aan. Ze lijkt me een beetje getikt.
Ik geloof, dat ze ons niet in de gaten heeft".
Ze had ons echter al in het oog gekregen en kwam
thans regelrecht op ons af. Van dichterbij zag ze er nog
dwazer uit. Ze leek opgewonden. Ze bleef vlak voor
ons stilstaan en riep uit: „Ik heb het, ik heb het, ik
heb het.
Ik klemde John-Arthur tegen mij aan. Tenslotte
was dit, na een ontsnapte gevangene en een moord,
wel een beetje te veel. Cheviot antwoordde echter
vriendelijk, cp zachte toon, zoals men met een geeste
lijk-gestoorde praat: „Maar dat is prachtig! Dat is
heel knap, nietwaar?"
„Ik heb er over neel Engeland naar gezocht" riep
ze uit, „en nu heb ik het eindelijk gevonden. Een half
uur geleden. Na maanden en maanden, 't Is de groot
ste ontdekking van mijn leven!"
Cheviot zei, dat het heel fijn voor haar was. Ik vond
het nogal dom van hem, om interesse te tonen, want
daardoor zou dit rare mens aangemoedigd worden om
bij ons te blijven hangen.
„Wat hebt u gevonden?" vroeg Cheviot.
„De Axyacanthus Carabile Maximus" antwoord
de de vrouw. „Onbekend in dit land sinds veertig jaar.
Maar sommigen van ons meenden, dat hij nog wel
voorkwam. En nu heb ik' het bewezen. Ik heb twee vol
maakte exemplaren gevonden". (Wordt vervolgd)
Advertentie
VOOR DE MODERNE VROUW
Sb
SCHOONHEIDSPREPARATEN
LOTIONS PARFUMS
in iedere prijsklasse
Zandvoortselaan 75 Heemstede
Telefoon 36827
Ruime vrije parkeergelegenheid
De enige vrouwelijke politie-agent die
Hengelo rijk is, mej. H. Smit, spant zich
al lange tijd in om de jeugd in haar vrije
tijd op doelmatige wijze actief bezig te
houden om op deze wijze het vandalisme
te bestrijden. In het afgelopen jaar orga
niseerde zij voor jongens en meisjes fiets
en wandeltochten. Thans experimenteert
zij met een nieuw idee, waarvoor vooral
de bouwwereld belangstelling heeft.
Enkele jongelui van wie bekend is dat
zij nogal eens vernielingen op bouwwer
ken aanrichtten werden door haar op het
politiebureau ontboden. De jongens en
meisjes kregen eerst een „preek", moes
ten vervolgens een opstel maken en kre
gen tot slot, om weer „vriendje met de
agente te worden" (iets wat de jongelui
erg op prijs stellen) een opdracht. Deze
luidde: vorm een club en wijs elke avond
enkele jongens aan die er voor zorgen,
dat andere jongens en meisjes geen ver
nielingen op bouwwerken aanrichten. Als
beloning werd hun een feestmiddag in de
komende kerstvakantie in het vooruitzicht
gesteld.
Nu zijn enkele „bouwclubs" gevormd
die uitstekend functioneren. Alle jongens
en meisjes uit de omgeving van bouwwer
ken komen straks op het feest, tenminste
als zij niet op de zwarte lijst van de nieuw
bakken bewakers staan.
VRIJDAG 28 NOVEMBER
Stadsschouwburg: De Nederlandse Co-
medie met ,,'n Tik van de zon", 20 uur.
Concertgebouw: N. Ph. O.-concert, 20.15
uur.
TENTOONSTELLINGEN
„In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1):
Expositie Bob Buys, tot 22 uur.
„De Waag" (Spaarne 29): Expositie Peter
van den Braken, tot 16 uur.
„Galerie Espace" (Klein Heiligland 36):
Expositie Hans Wiesman, tot 17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Liane, het meisje uit het
oerwoud", 14 j., 19 en 21.15 uur. Frans
Halstheater: „De Mau-Mau slaat toe", 18 j.,
19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De zwarte
baretten", 14 j., 19 en 21.15 uur. Luxor
Theater: „Dr. Corda", 18 j., 19 en 21.15 uur.
Minerva Theater: „Zar und Zimmermann",
a.l., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Fan
fare", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater:
„De trommels van Fu-Manchu", 14 j., 19
en 21.15 uur. Studio Theater: „Bombers
B 52", 14 j., 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT: Theater Monopole: „Het
hart van Sint Pauli", 14 j., 20 uur.
DIVERSEN
„In 't Goede Uur": Klassiek grammofoon-
platenprogramma, 2122 uur.
Dansschool Schroder (Raamsingel): Dutch
Swing College, 20 uur.
H.J.M.V.-gebouw: Feestavond Algemene
Bond voor Bejaarden, 20 uur.
ZATERDAG 29 NOVEMBER
Stadsschouwburg: Toneelgroep Puck met
„De Hamlet van Stepney Green", 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy (Kamperlaan): Expositie
aanwinsten collectiq Regnault, 1012.30 en
13.30—17 uur.
„In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1):
Expositie Bob Buys, tot 22 uur.
„Galerie Espace" (Klein Heiligland 36):
Expositie Hans Wiesman 1117 uur.
„De Waag" (Spaarne 29): Expositie Peter
van den Braken, 1116 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Liane, het meisje uit
het oerwoud", 14 j„ 14, 16.15, 19 en 21.15 u.
Frans Halstheater: „De Mau-Mau slaat
toe", 18 j., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Thea
ter: „De zwarte baretten", 14 j„ 14, 16.15, 19
en 21.15 uur. Luxor Theater: „Dr. Corda",
18 j., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater:
„Zar und Zimmermann", a.l., 19 en 21.15 u.
Rembrandt Theater: „Fanfare", a.l., 14,
16-15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De
trommen van de Fu-Manchu", 14 j., 14.30,
19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Bombers
B 52", 14 j., 14.15, 19 en 21.15 uur
ZANDVOORT: Theater Monopole: „Het
hart van Sint Pauli", 14 j., 20 uur.
DIVERSEN
Gebouw „Domi" (Zandvoorterpad): Ca
baretavond „De Prikkers", 20 uur.
„In 't Goede Uur": Klassiek grammofoon-
platenprogramma, 2122 uur.