De kerstöave voor de armen /v Amsterdams Kamermuziekgezelschap voor Heemsteedse Kunstkring EMSER-EL Roerpropellerboten voor het eerst in Nederland gebouwd Scheepswerf in Lisse laat twee snelle, wendbare schepen te water (HP WmÊÊMSmm. WËmÊ „Suiker" van Hugo Claus nogmaals in Haarlem Burgerlijke Stand van Haarlem Week der gebeden Kort nieuws ZOEKT U 'M DRUKKER Een onvergetelijk Kerstfeest „Geen blijvende roem voor Franchise Sagan" Examens m La Gaine DINS D AG 16 DECEMBER 1958 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 5 Van een onzer verslaggevers) De scheeps- en jachtwerf n.v. Akerboom in Lisse is als eerste werf in Neder land begonnen met de bouw van roerpropellerboten volgens het Schottel-aan drijvingssysteem. Tot nu toe werden deze boten uit Duitsland geïmporteerd. Twee schepen, de Zwaluw en de Meeuw, zijn thans gereed. Aan de bouw van drie andere boten van hetzelfde type zal spoedig worden begonnen. Hiema zal de werf ook wel niet om werk verlegen zitten. Want het is nu reeds vrijwel zeker dat er dan nog een tien tot twintig boten van stapel zullen lopen. De belangstelling van zowel de overheid als van het bedrijfsleven is bijzonder groot. De Zwaluw, bestemd voor de Delta Dienst in Hellevoetsluis, heeft maandag middag een proefvaart gemaakt, die alles zins geslaagd kan worden genoemd. Opval lend is de snelheid, de grote wendbaarheid en de stabiliteit van het schip. Een groot gerief is ook de zee van ruimte die men aan boord heeft. Die kon worden verwezen lijkt door de motor, die toch al niet veel plaats in beslag neemt, in het achterschip (legen de spiegel aan) te monteren. Bij de meeste schepen bevindt de motor zich mid scheeps, waardoor veel ruimte verloren gaat. De motor (238 pk), voorzien van een uit- schakelbare koppeling die een grote stabi liteit verzekert, garandeert een maximum snelheid van ruim 31 kilometer per uur (zonder passagiers zelfs 35 kilometer). De roerpropeller kan 360 graden draaien, waardoor het schip bijzonder wendbaar is. Geen druppeltje De grote wendbaarheid doet niets aan de stabiliteit af. Dit bleek wel tijdens de proefvaart toen op topsnelheid eerst scherp naar stuur, en even later scherp naar bak boord werd gekoerst. Er ging geen drup peltje over de randen van de (volle) sherry glazen De wendbaarheid werd bewezen door het ruim veertien meter lange vaartuig in een twintig meter breed kanaal om zijn as te laten draaien. Hierna voer het schip ach teruit, behaalde een nog vrij grote snelheid en luisterde even nauwkeurig naar het roer als in de gebruikelijke vaarrichting het geval is. De kostbare schroef wordt be schermd door een sterke roerhak, die als verlenging van de kiel is aangebracht en beweegbaar is. Voldoende ruimte Doordat de motor tegen de spiegel aan werd gebouwd, bleef er voldoende ruimte over om een geriefelijke stuurhut te bou wen, alsmede een grote kajuit en gang boorden met een breedte van ongeveer vijftig centimeter. Op het ruime achterdek kan gemakkelijk worden gewerkt. De dek ken en de opbouw zijn van aluminium (licht en duurzaam); bovendien is de huid geschopeerd. Interieur De binnenbetirnmering is van plastic platen voorzien, die tegen krassen bestand zijn en een minimum aan onderhoud ver eisen. De vloeren zijn met linoleum bedekt. In de kajuit bevindt zich een tafel, waar acht tot negen personen aan kunnen plaats nemen. De banken kunnen tevens gebruikt worden als slaapplaatsen. Voorts kan men aan boord een w.c., en een keuken (elke huisvrouw zou er trots op zijn) vinden. Een verstelbare hete-lucht-installatie zorgt Het Rotterdams Toneel zal op zaterdag 20 en zondag 21 december in de Stads schouwburg in Haarlem een herhaling geven van „Suiker", het nieuwe toneelstuk van de Vlaamse schrijver Hugo Claus. Ton Lutz voert de regie. De voornaamste medewerkers zijn Guus Hermus, Ina van Faassen en Leo de Hartogh. Het décor ont wierp Nicolaas Wijnberg. BEVALLEN van een zoon 12 dec.: J. M. Groot-van Leeuwen; 13 dec.: Ch. W- Koehorst-van der Meij; 14 dec.: J. Toet- Smit; G. J. H. Bark-Kloosterman; 15 dec.: J. W. Holthuis-de Jonge; F. A. Kropman- Zegwaart; M. C. Ebbing-Valk. BEVALLEN van een d o c h t e r 12 dec.. G. Visser-Miedema; 13 dec-: J. H. M. ten Hacken-Chabot; A. J. Eichhorn-van Eer den; H. W. Vrucht-van Laar; J. A. Lui- ting-van der Laan; 14 dec.: M. J. Schou- ten-Stegemeijer; G. H. Post-Winands; L. C. Ansems-Boeree; W. J. Th. Draijer-van den Heuvel; L. M- Scharwachter-van Loe- vesijn; A. A. M. van Dijk-van Schie; M. W. J. Schaapman-Sevenhuijsen; E. F. J. van der Held-van Raaij; 15 dec.: A. A. Bouman-Sanders; M. J. Vogel-Emmer. ONDERTROUWD: 15 dec.: P. Saffrie en E- Pieters; A. C. Sabelis en A. Pasch; W. J. Kokkelkoren en J. A. UI jee. GEHUWD: 15 dec.: W. H. van der Smagt en A. K. Ströer. OVERLEDEN: 12 dec.: J. A. Vermeij, 53 j., Rijnstraat; P. Voogt, 40 j., Spaarn- wouderstraat; 13 dec.: P. van Eerden, 59 j-, Gijsbr. van Aemstelstraat; N. A. Heijdanus, 59 j.. Peperstraat; G. J. Kwaad, 24 uren, Turfmarkt; M. S. Duyvendak- Moulijn, 66 L N. v. Suchtelenstraat; P. Mettau, 78 j., Zijlweg, Zijlweg; S. Eelman-Timmer, Ro- zenhagenstraat; P. C. van Schie-Oostdam, 59 j-, Rijksstraatweg; H. M. Aulbers, 68 j., Kleverparkweg; 14 dec.: J. D. Heineman, 83 j., Rijksstraatweg. De Zwaluw maakt haar proefvaart op het Braassemer Meer. voor een naar believen te regelen tempera tuur. De boten, die in vier verschillende leng ten worden gebouwd (10,50, 12,10, 14,45 en 16,90 meter) variëren in prijs van 65.000 tot 85.000. Volgens de heer Akerboom scherp concurrerende prijzen. Naar zijn zeggen zijn de door zijn werf geleverde boten beter afgewerkt en solieder dan de in het buitenland vervaardigde boten van hetzelfde type. De boten die volgens de heer Akerboom uitermate geschikt zijn voor de rivieren, de Zeeuwse stromen en de havenmondingen kunnen ook als luxe-jachten dienst doen. Hoewel de prijs van het schip voor parti culieren wel erg hoog ligt, is er ook in dit opzicht belangstelling voor. Tot slot zij nog vermeld dat het in de bedoeling ligt der gelijke schepen aan het buitenland te leve ren en wel aan Frankrijk, België en En geland. De Haarlemse afdeling van de Evange lische Alliantie houdt van 5 tot 11 januari haar „Week der gebeden" in de Evange lische Broederkerk aan de Parklaan 32 in Haarlem. Achtereenvolgens zullen des avonds van acht uur tot kwart over negen de volgende predikanten en voorgangers de liturgie verzorgen: ds. H. Schütz (Broe dergemeente), ds- D. E. Boeke, ds. R. Bijl, en de heer J. H. de Wilde, (Hervormde kerk), ds. D. L. Ringnalda, dr. A. Dondorp en ds. Dokter, (gereformeerde kerk), ds. J. van Dam (Baptist), majoor D. Boschma, (Leger des Heils), en de heer H. Vogelezang (doopsgezind). In Bennebroek zullen ds. H. S. J. Kalf (hervormd) en ds. W- Bos (gere formeerd) op 7 januari een gemeenschap pelijke dienst houden. Kandidaten voor Europees hof. Neder land heeft de professoren mr. F. M. baron van Asbeck, mr. dr. L. J. C. de Beaufort O.F.M. en mr. dr. J. H. W. Verzijl kandi daat gesteld voor een functie als rechter van het nieuwe Europees hof voor de rech ten van de mens. Hun namen komen voor op de lijst van 45 kandidaten, die het ministercomité van de Raad van Europa maandag in Parijs heeft opgesteld. De raadgevende vergade ring zal op haar vergadering in januari uit deze lijst de vijftien rechters voor het hof kiezen. Het waren composities uit verschillende perioden van de ontwikkelingsgang der muziek, die het Amsterdams Kamer muziek Gezelschap maandagavond voor de Heemsteedse Kunstkring in het Minerva Theater tot uitvoering bracht. Zij ver tegenwoordigen de muziekstijl van de tijd van hun ontstaan en zij dragen bovendien de typerende kenmerken, die de compo nist er als persoonlijkheid aan had ge geven. Er was verschil tussen het Kwartet in D (K.V. 285) voor fluit, viool, altviool en violoncel van Wolfgang Amadeus Mo zart en de Serenade in D opus 25 van Ludwig van Beethoven, ondanks de tref fende muzikale verwantschap. En evi denter traden de uiteenlopende karakters aan de dag van het Trio voor viool, violon cel en harp van Jacques Ibert, de Sonate voor fluit, altviool en harp van Claude Debussy en de Sonate a cinque voor fluit, viool, altviool, violoncel en harp van de Italiaan Gian Francesco Malipiero, drie werken, die uitdrukking gaven aan een muzikaal denken van de twintigste eeuw. Maar er was één element, dat al deze mu ziek samenbundelde tot een hechte een heid en dat werd gevormd door de pure muzikale schoonheid, die zich vrijwel steeds kon manifesteren. Behoudens de elegische toon, die er uit Malipiero's Sonate nu en dan opklonk, werd die schoonheid niet geremd of in een ander vlak gebracht door nadrukkelijke romantische ontboeze mingen, programmatische uitbeeldingen of door psychologische aspecten. Het is ver fijnde muziek, die voor haar verwerkelij king in klank een zaal met passende af metingen vond en waardoor opnieuw het belang van een juiste programmakeuze op grond van akoestische voorwaarden on der de aandacht werd gebracht. Maar ook vond deze muziek in de leden van het Am sterdams Kamermuziek Gezelschap kunste naars, die zich in volstrekte dienstbaarheid aan de uitvoering daarvan gaven, ge steund door een voortreffelijke technische beheersing en geleid door een zuiver kunst zinnig begrip. De inzet van de avond met het Kwartet van Mozart bracht direct al de verras sing van een verrukkelijk musiceren in sublieme eenvoud van expressie en met schone klankwerking. Een verstild hoogte punt werd hierbij de samenklank van fluit en van de getokkelde strijkinstru menten. Verfijning werd eveneens ken merkend voor de vertolking van Beetho- vens lichtgevoelige en toch ook spranke- lend-geestige Serenade. Voor het werk van Ibert kwam de vor stelijke harp zijn tokkelklanken mengen met de toon van viool en violoncel en als karakteristiek akkoordinstrument in het bijzonder zijn zinrijke medewerking geven bij het brengen van de lyriek van het andante sostenuto, dat als middendeel van Iberts trio uitmunt door klare profilering. De rijkste indrukken als compositie gaf op deze avond wel de Sonate van Claude Debussy, een voorbeeld van muziek van volmaakte abstractie. De grootheid van dit werk kon door de Sonate van Malipiero niet meer overtroffen worden. Artistiek gezien kon deze laatste compositie geen slotclimax van dit concert worden, hoe eminent ook uitgevoerd. In de hartelijke bijval, die er op deze voordracht volgde, concentreerde zich de bewondering en de dankbaarheid van de toehoorders voor het ensemble als geheel, maar ook voor de harpiste Phia Berghout, de fluitist Hubert Barwahser, de violist Piet Heuwekemever, de altviolist Koen van der Molen en de violoncellist Johan de Nobel persoonlijk Voor de talrijke solis tische prestaties, die het samenspel moch ten verrijken. VAcaansicijk Advertentie Advertentie voor uw HANDELSDRUKWERK? - Bel 12200 DRUKKERIJ E. ZWART. KOUDENHORN 41 HET is een goede zaak, wanneer ook de redactie van de krant tegen Kerstmis de lezers de gelegenheid biedt om een kerstgave te schenken. Want het behoort tot de wezenlijke betekenis van het kerstfeest, dat er gegeven wordt. Het kerstfeest vindt immers zijn oorsprong in het feit, dat de Schepper van alle dingen zijn rijkste gave aan de mensheid gegeven heeft, door Zichzelf in de gedaante van het kind van Bethlehem aan de wereld te schenken. Het is altijd weer een verblijdend verschijnsel, dat er tegen het einde van het jaar, wanneer het Kerstmis gaat worden, een golf van vertedering door de wereld gaat. Wij zullen zelf merken, dat er een verlangen in ons wakker wordt om barmhartig te zijn. Wij zouden graag iets voor onze medemens doen, hem iets mededelen van hetgeen wij zelf in zo ruime mate ontvangen hebben. Dit verlangen is dunkt mij een elementair menselijk gevoelen dat, hoewel in vele gevallen onbewust, misschien toch wel samenhangt met die diepe bewogenheid van onze Schepper, die ons in de geboorte van het Kerstkind in de stal Zijn heerlijkste gave schonk. Blijkbaar appelleert Kerstmis tot iets dieps in ieders hart. Hoe verhard mensen ook mogen zijn door de rauw heid van het leven, die mogelijkheid van weerklank is er gebleven. Het is een gelukkig en verblijdend teken dat deze resonans van het oorspronkelijke: het hoog heilig feest, ons niet onberoerd laat en het verlangen in ons wakker roept om in de goddelijke beweging mede bewogen te worden met innerlijke ontferming. Daarom mag het een goede zaak heten dat ook de krant mede oproept en gelegenheid geeft tot de kerstgave. De vraag kan rijzen: Aan wie zullen wij geven? Het verlangen om te geven is met Kerstmis niet on bepaald. Het gaat in een zekere richting. Wij willen iets schenken aan hen, die datgene missen dat wij bezitten. Wij denken daarbij in het bijzonder aan behoeftige mensen, die door allerlei omstandigheden in armoede verkeren. Onze gedachten gaan uit naar hen, die niet als wij de gezelligheid hebben van een prettig, gezellig, goed verwarmd huis; die niet de middelen hebben om op de feestdagen een feestelijke maaltijd aan te richten voor het gezin. Wij denken aan hen, die ook op het kerst feest vervuld zijn met de zorg om het dagelijks brood, een zorg, die, wanneer eenmaal aanwezig, geen dag of nacht wijkt. Het is een legitieme gedachte, dat wij het als een zeker onrecht voelen wanneer er op het kerstfeest dat verschrikkelijke verschil zou zijn van overvloed en gebrek. Dat wij zouden genieten van zoveel goeds, terwijl anderen het meest nodige zelfs niet bezitten. Dat besef hangt „ergens" samen met het feest dat wij vieren, want dit feest zelf verdraagt dit onrecht niet. Het zou onze vreugde kunnen verstoren wanneer wij ons de schrijnende tegen stellingen duidelijk bewust waren. In verband daarmede lijkt het niet te ver gezocht wan neer wij stellen, dat het verlangen om aan onze behoeftige medemens een kerstgave te schenken, een uitvloeisel is van het oorspronkelijke gebeuren, waarvan het kerst evangelie getuigt. Gods liefde geldt in het bijzonder de armen en ellendigen. Was de geboorte van het Kerstkind in de stal daarvan niet een teken? En zou er met „de gerechtigheid" in bijbelse zin niet meer bedoeld zijn: de zoekende liefde, die in het bijzonder uitgaat tot de arme en ellendige, de verdrukte en naakte, de weduwe en de wees, dan dat het woord zou wijzen op de strenge heer, die de boosheid straft en zó recht doet? Het is daarom voor mensen ook „daadwerkelijke gerechtigheid" wanneer zij in de geest van kerstfeest zoeken iets recht te maken wat krom was. Daarom is het goed wanneer wij met Kerstmis ook door onze gave, al is het maar weinig, toch enigermate mee willen helpen om recht te zetten wat scheef was. Is het werkelijk nog wel nodig om een kerstgave te geven in deze tijd? Is het niet een onnodige sentimentali teit, die verdwijnt wanneer men bedenkt, dat de sociale voorzieningen van onze tijd toch immers wel zodanig zijn dat er, in ons land althans, geen bittere armoede meer behoeft te zijn? Het is inderdaad een verheugend feit, dat de sociale voorzieningen, die van overheidswege getroffen worden, veel materiële nood hebben gelenigd. De welvaart-staat heeft veel zorgen van ons afgenomen. Vergeleken bij landen als India of China of Indonesië, waar nog steeds de bitterste armoede geleden wordt, is er in onze naaste omgeving geen armoede. Toch weten wij zeker, dat er zelfs in ons land en in onze steden en zelfs in de zo genaamde villa-dorpen, dus ook in onze naaste omgeving, in stilte gebrek geleden wordt. Weliswaar niet in die mate en zo schrijnend als bijvoorbeeld in Hongkong of Calcutta of Singapore, maar toch wel gebrek. Ik zal nret proberen dat met beelden aan te tonen. Als ik het zou doen, dan zou ik wellicht iets van de stilte van dat leed, door het te noemen, pijnlijk activeren. Het gebrek dat er in onze omgeving geleden wordt is niet van dien aard, dat het gaarne ontdekt wordt. Het getuigt van een zekere fierheid, wanneer men niet met zijn ellende te koop loopt en liever het puntje van zijn tong afbijt dan te klagen of te vragen. Armoede is, zegt men, geen schande. Maar wij kunnen beter weten. Het wordt, juist in onze omgeving, als een bittere zaak gevoeld, wanneer men noodgedwongen aan gewezen is op steun van anderen, of wanneer men bij officiële instanties aan moet kloppen om geholpen te worden. Denkt het u maar eens in hoe u er tegenover zou staan als u in de situatie verkeerde dat u financieel afhankelijk was van uw buurman of van de gemeente, al heet het dan tegenwoordig Maatschappelijke- of Sociale Zorg. Het is gelukkig dat de tijd van een bepaald soort filantropie, waarbij de minder-gesitueerde welgedaan werd door de beter-gesitueerde tot het verleden gaat be horen. Laten wij er ons voor hoeden, dat wij bij onze kerstgaven niet, zonder dat wij het misschien willen, iemands gevoel kwetsen. Het is daarom een goede zaak, dat wij zó kunnen geven, dat het in alle stilte geschiedt. Het gaat ons hier immers om „De Stille Armen"? Degene die geeft, weet niet aan wie hij geeft en degene die ontvangt weet niet wie de gever is. Dat maakt in diepste zin de gave kostbaarder. (tekening Kathe Kollwitz) Wij geven het immers in verband met het kerstfeest! Dus eigenlijk aan het Kind in de kribbe. In Zijn naam wordt het aan onze naaste doorgegeven. Zodoende wordt de feestvreugde niet verstoord, want wij geven dan in de geest van dat Kind, dat in de kerstnacht ons gegeven werd en dat de uitdrukking is van die Liefde, die nie- mands gevoel kwetst. Zo zingt het in het hoge lied van de liefde (I Cor. 13). Het is een goede zaak, dat wij met Kerstmis onze kerst gave geven voor onze naaste. Het is overeenkomstig de bedoeling van het kerstfeest, dat wij aldus iets mee mogen helpen om recht te zetten wat onrecht is in onze wereld. Het is goed dat wij het in alle ootmoed en stilte doen omdat die houding ingegeven wordt door de ware filantropie. Br. J. H. STELMA, Ned. Herv. Predikant Dit zijn twee mensen die voor elkaar het Kerstfeest 1958 „onvergetelijk" maken. Om de blijdschap die ze elkaar bezorgen door de met liefde en zorg gekozen cadeaos op 's werelds rijkste feest. Voor hem een Braun Shaver Combi voor de dagelijkse scheerbeurt. Voor haar een Braun Multimix, de elektrische keukenhulp. Geschenken die dagelijks genoegen geven. Braun Multimixelektrische keukenmachine. Dagelijks belangrijke werk- en tijdbe sparing, bezuiniging en ge zondere maaltijden. (400 W., schakelaar voor 3 standen) f 119.- Braun Shaver Combi voor mesglad. sneller en comfortabeler scheren. 2 ideale systemen in 1 apparaat. Patent scheerblad en precisie-tondeuse (ook voor arm- en beenharen). Met ton deuse en schakelaar, in luxe etui f 59.75 Zonder tondeuse v.a. f 44.75 Shaver-folder nr. 1086 en Multimlx-folder nr. 414/2 bij Uw handelaar of de Importeur. Verdere Braun produkten: uitgebreide keukenmachine» I sapcentrifuge* moderne radio- en t.v. apparaten grammofoons. Ha pc produkten- Multisun toiletspiegels bij-luidsprekers Easyphone. In gratis folder nr 1189 nadere bijiondcrhcden, tevens over onze exposities en demonstraties. Imp. N.V. Hapé, A'dam-C. Tel. 63.957 -4 lijnen. Gev. sinds 1913. Schrijver Rouger Gouze sprak voor „Les Conférences Francoises" Zaterdagavond heeft het Haarlemse co mité Les Conférences Franqaises voor het eerst een bijeenkomst in de sociëteit Teis- terbant aan de Grote Markt gehouden. De Franse schrijver-journalist Rouger Gouze hield een causerie over „Franqoise Sagan, ou le malheur de la réussite". Na een algemeen welkomstwoord van de voorzitter van Teisterbant mr. J. M. Lan- dré, begroette de presidente van het or ganiserende comité. C. J. barones Van Tuyll van Serooskerken, de spreker in zijn eigen taal. De heer Gouze begon met op te merken, dat hij tegen Frangoise Sagan, die hij bij zijn uitgever heeft ontmoet, geen vooroordeel heeft. Haar boeken (Bonjour Tristesse, Un Certain sourire en Dans un mois, dan un an) heeft hij gelezen en her lezen zonder er rekening mee te houden, dat zij pas achttien was, toen zij van zich deed spreken. Hii noemde zelfs namen van schrijvers als Flaubert. Proust en Paul Valéry om direct duidelijk te maken, op welk niveau hij deze materie wilde behan delen. „Het geval-Sagan" is typerend voor deze tijd", aldus spreker. Voor haar eerste boek naar de mening van de spreker het beste hield men een eerste oplaag van vijf duizend aan. Er kwamen acht honderd duizend exemplaren van de pers en zo ergens dan is hier het gevaar ge bleken van de wisselwerking tussen cri- fici en onder hen talrijke met de klin- kendste namen gaven hun menins en de machine, eenmaal op gang gekomen, draaide steeds sneller. Over twintig iaar hoort men niets meer over Francoise Sagan om in haar eigen stijl te spreken ..Rien, rien, rien" aldus de heer Gouze, die haar succes grotendeels van financiële aard noemde. Er is geen sprake van blijvende roem, meende spre ker, die het werk van Sagan bestempelde als „metro"-lectuur. Sagan is mogelijk een genie, maar haar werk is geen kunst, er bestaat geen wisselwerking tussen hetgeen zij te zeggen heeft en de vorm (de stijl). Overigens wordt veel van de nonchalance, waarmee zij schrijft, goedgemaakt door haar clairvoyante opmerkingen. Deze scherpzinnigheid komt vooral in „Bon jour Tristesse" tot uiting. De sfeer van haar werk is fatalistisch en vaag. Zij speelt met cynisme, maar zij heeft niet bewust banaal willen zijn, meende de heer Gouze. Sagan beschrijft de wereld buiten de economische kant van het leven, waar niemand werkt, de wereld van whisky, si garetten en luxe. Stijlfouten Uitvoerig ging de heer Gouze in op de stijl van Sagan. Hij zei haar te beschou wen als een voortreffelijk journaliste. Zij heeft geen boek geschreven, maar een no velle, die niet af is. misschien nog beter gezegd een krant, die gedrukt wordt ge lezen en na een dag weer vergeten. De stijlfouten zijn legio, evenals haar zonden tegen de grammatica. In vijf regels ge bruikt zij vier keer hetzelfde werkwoord, vooral être en dire. Zij haalt spreektaal en schrijftaal dooreen (ga en cela), verwart subjonctif en imparfait, gaat zich te bui ten aan superlatieven, ontziet zich niet om drie keer achtereen een bijwoord (met de eindvorm „-ment") te gebruiken. Het volkomen gebrek aan klankschoonheid komt ook naar voren in het gebruik van de drievoudige herhaling (ritme ternaire). Degenen onder de aanwezigen, die had den verwacht na de pauze iets meer te horen over Franqoise Sagan's geruchtma kende ballet, kwamen bedrogen uit. De heer Gouze herhaalde toen veel wat hij tevoren reeds had opgemerkt. Aan de an dere kant droeg juist dit element van her haling in belangrijke mate bij tot de hel derheid van zijn betoogtrant. De spreker lardeerde zijn briljante en nu en dan zeer geestige uiteenzetting met citaten uit de werken van de schrijfster. Namens „Les Conférences" dankte de Advertentie VRAAGT UW APOTHEKER OF DROGIST HET ECHTE ©ALLEEN ECHT MET DIT HANDELSMERK HET BESTE MIDDEL TEGEN GRIEP, HOEST OF VERKOUDHEID Amsterdam. Gemeente Universiteit. Kandidaats examen sociale aardrijkskunde: A. W. v. d. Ham en A. A. Jaarsma. beiden te Amsterdam. 's Gravenhage. Voor de te Amsterdam gehouden examens Engels M.O. b is geslaagd F. C. Klaver, IJmuiden. Utrecht. De heer H. J. Swart is gepromoveerd tot doctor in de wis- en natuurkunde op een proefschrift getiteld: „An investignation of the mycoflora in the soil of some mangrove swamps". De heer Swart is lector aan de universiteit van Witwatersrand te Johannesburg in Zuid-Afrika. Utrecht. Gepromoveerd is de heer P. F. Mijn- lieff tot doctor in de wis- en natuurkunde op een proefschrift getiteld: „Sedimentation and ditlusion of colloidal electrolytes" Utrecht, Doctoraalexamen rechten: E. Bunte, Curagao; K. F. A. Westerling, Blaricum. Docto raalexamen theologie: ds. P. Middelkoop, Drie bergen; ds. Sien Tjien Hing, Utrecht. Doctoraal examen aardkunde: J. D. A. Zijderveld, Utrecht. Veeartsexamen: W. Altenburg, Epe; R. M. Barkema, Noorderhogebrug (Gr.); G. H. Schut te, Vasse. Doctoraalexamen geneeskunde: F. A. M. Hoefsloot, Arnhem; mej. M. A. J. L. Verpalen, Utrecht; C. Wagenmaker, Rotterdam; C. van Weer den, Utrecht. Kandidaatsexamen Nederlandse let teren: C. H. Nabben. Utrecht. Doctoraalexamen klassieke letteren; mevr. D. v. d. Brink-De Boer, Rotterdam. Semi-artsexamen: W. Bax, Heerlen; G. Hennemann, Utrecht; C. E. de Jonge. Heerlen. Artsexamen: J. van Gent, Gouda: P. A. van Keep, Breda; Tan Twan Bie. Utrecht. Tandartsexamen: mevr. M. Vaandrager-Renk, Utrecht; H. Freyer, Amsterdam-Z.; L.G. A. van Lith, 's Hertogenbosch. Wageningen. Aan de landbouwhogeschool is ge promoveerd tot doctor in de landbouwkunde ir. G. van den Ende. geboren te Heerlen, op het proefschrift: „Untersuchungen über den Pflan- zenparasiten ve-ticillium albo-atrum Reinke et Berth". Advertentie natuurlijk verkrijgbaar bij w VAN BIFTKr VAN RIETSCHOTEN W. lllllillllllllllllllllllllillllllllllllt Grote Houtstraat 22 heer J. M. Huyser de inleider met woorden vol begrip voor het gesprokene. Verschei den aanwezigen maakten gebruik van de gelegenheid tot vragenstellen, hetgeen weldra overging in een geanimeerde con versatie. Kenmerkend voor de sfeer, die de heer Gouze met zijn lezing wist te scheppen, was de opmerking, die een toehoorster zich aan het einde liet ontvallen: „Pauvre Frangoise, e'est cruel!"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 5