Herdenking van Puccini met zelden compleet vertoond „drieluik" begonnen Europese samenwerking Kunst van typeren en overdrijven van situaties in Britse filmkomedie Johan Van Oldenbarneveldt werd bijna weer onthoofd Kerkelijk leven WITTE KRUIS HELPT ECHTJ Volk van Amersfoort redde zijn hals 11 Zwaardemaker 0.75 en 1.05 neemt vaker C.a.o. bollenbedrijf door werknemers opgezegd Orgeldraaier mishandelde vrouw en stiefdochter Vlissingse melkoorlog is ten einde Arresteren is vooruitzien Export bloembollen bedroeg 200 miljoen BROTHERS IN LAW" ZATERDAG 20 DECEMBER 1958 wgy bosbessensap W puur gezondheid! 9 Bij pudding» yoghurt en i als heerlijk i verfrissende drank ffl De werknemersorganisaties betrokken bij de vaststelling van de c.a.o. voor het bloembollenbedrijf, hebben deze arbeids overeenkomst per 15 januari opgezegd. De laatste tijd verliepen de onderhandelingen tussen werkgevers en werknemers stroef. De werknemersorganisaties hadden voorstellen gedaan voor een nieuwe func tie-indeling in het bollenbedrijf. Daarna kwamen de werkgevers echter met tegen voorstellen, die op essentiële punten van die van de werknemers afweken. Op 19 ja nuari zullen de onderhandelingen over de c.a.o. worden hervat. De werknemersorganisaties hebben hun besluit voornamelijk op formele gronden genomen, namelijk omdat men voor de op zegdatum van 15 januari geen voldoende gelegenheid tot onderhandelingen meer had. Er bestaan echter nog wel belangrij ke meningsverschillen tussen werkgevers en werknemers. Verwacht wordt, dat de ze uiteindelijk met een compromis kunnen worden overbrugd. Maandag 22 december is het een eeuw geleden dat Puccini te Lucca geboren werd. Wat hij als operacomponist beteken J heeft speciaal dan voor de kassa van alle opera-ondernemingen ter wereld is te zeer bekend om daar nog eens een tirade aan te wijden. Wij hebben er trouwens reeds in een uitvoerig artikel de nodige aandacht aan besteed. Uiteraard wordt de eeuwherdenking van Puccini door alle operagezelschappen met extra opvoeringen gevierd. De Nedez-landse Opera te Amster dam organiseerde een Pucciniweek, die vrijdagavond begon met II Trittico en die verder Butterfly, Tosca, La Bohème en Turandot zal omvatten, die met eersterangs buitenlandse krachten in de hoofdrollen worden uitgevoerd. „II Trittico" het drieluik bestaat uit drie zelfstandige éénakters: het tragische „II Tabarro" (de mantel), het lyrische „Suor Angelica" en het burleske „Gianni Schic- chi". De bedoeling van de componist, dat deze dx-ie werken steeds als één geheel op één avond ten tonele komen, wordt in de praktijk zelden verwezenlijkt. En wel om een reden, die ons deze vrijdag overduide lijk werd. Het middelste werk van de trits: „Zuster Angelica" namelijk, dat zich afspeelt in een nonnenklooster en geheel voor vrouwenstemmen werd geconcipieerd, jS in Puccini's totaalproduktie als een ta melijk zwak geval te beschouwen. Het ver heft zich slechts daar, waar de componist met hoogdramatisch effect aan zijn trekken komt. En dat is dan in een soloscène van de titelheldin, die deze avond door Angela Vercelli van de Scala superieur geïnter preteerd werd. In een voorgaande duo scène met Jo van de Meent werd door laatstgenoemde ook een waardig stuk aan vaardbaar operatoneel ten beste gegeven. Maar overigens dobbert het werk in een sfeer van onwaarachtige religieusdoenerij, met Mimi's en Tosca's en Butterfly's in nonnengewaad. Het was dan ook voor regis seur Wolf-Dietef Ludwig een hopeloos ge val om er iets van te maken, waarin men geloven kon en voor de dirigent Arrigo Guarnieri al even ondankbaar te trachten deze „bondieuserie" een cachet van waar achtigheid te geven. Anders staat het met het eerste nummer van de trits: „II Tabarro". In dit realisti sche drama kon Puccini zijn veristische tendensen nog eens overtuigend te pas brengen. Een vrij eenvoudig gegeven van echtbreuk dat herinnert aan „Paljas" en „Cavalleria" en dienovereenkomstig ook besluit met moord en doodslag, is verder sfeerwekkend gevuld met straatscènes, die doen denken aan „Louise" van Charpen- tier, de Franse succesopera van het realis me, De proloog van „Paljas" destijds een niet te onderschatten vondst van Leonca vallo krijgt in „II Tabarro" zijn equiva lent in tussentijdse beschouwingen van de mannelijke hoofdfiguren. En zo zijn hier alle elementen bij elkaar om een rauw, maar geloofwaardig brok operatoneel op te bouwen, dat Puccini's verisme in zijn vol ledige vorm kon openbaren. Ik geloof dan ook dat de kansen voor het doordringen van deze opera nog lang niet verkeken zijn. En wanneer zij dan gegeven wordt in een bezetting als die van deze première, dan lijkt mij haar succes verzekerd. Trouwens ook de regie van Frans Boer lage en de realistische decors van Hans van Norden werken het directe effect in de hand. Vooral de twee gasterende arties ten, de sopraan Hildegard Hillebrecht (die wij tijdens het jongste Holland Festival zo bewonderd hebben in „Die Sache Makro- poulos" van Janatsjek) en de sonore bariton Randolph Symonette beiden van de „Deutsche Oper am Rhein hebben Advertentie Ten aanschouwe van honderden ver blufte Amersfoorters werd Johan van Oldenbarnevelt door zijn zwierige secretaris en twee lieftallige zeven- tiende-eeuwse maagdekens op een fel verlicht schavotje uit- en weer aan gekleed. De kuitbroek en de schoenen met de zilveren gespen leverden enige moeilijkheden op, hetgeen de Raad pensionaris deed verzuchten: „Het schijnt dat ik de laatste driehonderd jaar dikker ben geworden". BIJ WIJZE van oefening heeft hij vrij dagavond op een schavotje, dat was inge richt op een rustiek bruggetje tussen de muurhuizen" proefgestoomd in zijn crea tie van Johan-met-het-stoksken. Op dat podium, omgeven door een krans van laaiende vuurpotten, prijkten vier welge dane burgeressen in historische kleder dracht achter twee elektrische naaima chines, waarop zij in recordtempo een passend kostuum voor Heer Johan in el kaar naaiden. Deze laatste was inmiddels ten aanschouwe van het samengestroom de volk van een indrukwekkende snorre- baard voorzien en uit zijn colbertje gehe sen, waarna liefderijke vrouwenhanden hem in de zojuist vervaardigde wambuis met-pofbroek hielpen. De metamorfose verliep vlot en zonder kleerscheuren, maar juist toen de Raadpensionaris met een nobel handgebaar dankte voor de toe juichingen van de verzamelde massa, na derde langs de donkere walletjes reeds zijn noodlot, in de figuur van de beul. Zwaaiend met een vervaarlijk krom zwaard beklom deze sinistere verschijning het podium waar hij met grote voortva rendheid voorbereidselen begon te treffen om Van Oldenbarneveldts edele hoofd ten tweede male en nu voorgoed van de trouwe romp te scheiden. Maar terwijl DE ENGELSE FILMERS houden het nog steeds op de filmkomedie. Het jongste pro- dukt, dat zij aan de lange reeks van succes sen hebben toegevoegd, draagt de titel „Brothers in law" en verschijnt in ons land onder de naam „Tumult in toga". Dat is een erg vrije vertaling, want tumult komt er niet bepaald aan te pas, of men zou de innerlijke warboel moeten bedoelen, waarin het brein geraakt van een jong, pas afgestudeerd advocaat, telkens wan neer hij in een zaak moet pleiten en dan een bijna onwaarschijnlijke hulpeloosheid aan de dag legt. Zijn ogen puilen uit de kassen. Zijn mond trilt alsof een seismo graaf bezig is een aardbeving te registre ren. De geluiden, die hij voortbrengt, zijn voor geen uitleg vatbaar. „Het valt niet mee," wil de film maar zeggen, „om een pas beginnend advocaat te zijn". Op die stelling is heel de reeks verwikkelingen in „Brothers in law" gebaseerd. Zoals dat in de Engelse filmkomedie te doen gebruikelijk is, past men een fikse overdrijving toe. Die betreft dan vooral de situaties, waarin de jeugdige pleiter komt te verkeren en waartegen hij niet is opgewassen. Zo krijgt hij reeds de eerste keer dat hij met zijn baas, een prachtig verstrooid en zeer achtenswaardig routi nier, meegaat naar een zitting de volle last der advocatuur op zijn schouders gescho ven, wanneer de edelachtbare pleiter wordt weggeroepen en hem de bewijsvoering overlaat. Maarde bewijsvoering waar van? Dat weet onze nieuweling in de verste verte niet. Hij is zo geschrokken van zijn plotselinge promotie dat hij nauwe lijks „ja" of „nee" kan zeggen, hij kent niet eens de stukken.... Een volgende keer ziet hij zich geplaatst tegenover een rechter met wie hij op een ongeluksdag golf heeft gespeeld. Dat wil zeggen: de rechter speelde golf, onze benjamin sloeg zijn bal alleen maar in de struiken. Daar heeft die rechter dan een alleronaange naamste herinnerig aan overgehouden en de aanblik alleen al van zijn gezicht brengt onze held in paniek. Ook die zaak ver speelt hij. Tot er eindelijk een ogenblik komt, waarin hij opnieuw moet invallen na een zeer komisch intermezzo met een verdachte, die hem precies vertelt met welke argumenten hij hem vrij moet plei ten en die nog vrij komt ook, al ligt het er dik bovenop dat hij een oplichter van allure is. Dan behaalt onze advocaat zijn eerste klinkende overwinning. Hij is de plankenkoorts te boven. Hij durft. De toe komst ziet er weer rooskleurig voor hem uit. Met deze belofte en de entx-ee van twee eveneens veelbelovende dames in zijn pension eindigt de film, die de traditie van de goede Britse filmkomedie alle eer aandoet. DE ENGELSEN kennen het procédé van zo'n film. Voor een niet gering deel zit het hem in de uiterst consciëntieuze ma nier, waarop zij hun types uitzoeken, die maar heel weinig ondex'linge contrasten nodig hebben om reeds een komische spanning teweeg te bx-engen. Ze zijn ook meesters in het „timen". Het begin van de film moge dan iets te lang zijn, wat volgt is precies op maat gesneden, net genoeg uitgesponnen om ons een indruk van de situatie te geven en dan tijdig ge noeg afgebroken om ons in een volgende te wikkelen, die opnieuw verwarring sticht. Dit maatwerk houdt het tempo erin. Men heeft het gevoel, dat er voort durend iets gaande is. Er is dan ook steeds actie, zelfs in die scènes, die er louter op zijn gericht een nevenintrige te ontwik kelen waarvan men de afloop al ver moedt of een milieuschildering en sfeerbepaling te geven. Kenmerkend is ook Advertentie Inderdaad, op Witte Kruis kunt u zich rustig verlaten. Witte Kruis de enige pijn stiller in 3 vormen verkrijgbaar. tabletten, poeders, cachets1. wijl de samenwerking met de Verenigde Staten van Amerika een voortdurende en sterke waarborg vormt tegen herhalingen van die gebeurtenissen, die tot beide gro te ooi-logen hebben geleid. Het is van bijzonder belang voor de toe komst dat wij onder de jonge generatie in Oost-Europa een nieuw begrip vinden voor de actualiteit van het christelijk ge loof en een nieuwe waardering voor de culturele traditie van Europa, die geba seerd is op het principe van de menselij ke vrijheid en op het recht. In plaats dat wij ons laten leiden door angst, moeten wij ons zelf afvragen hoe wij de door God gegeven kansen het best kunnen gebrui ken ten dienste van alle mensen." De studiegroep wijst vervolgens op het belang van het tot stand komen van Euro- markt en Eux-atoom en meent, dat dit door de kerken met meer ernst moet wor den gevolgd omdat het mogelijkheden in houdt, waardoor mannen en vrouwen in Europa beter kunnen samenleven en sa menwerken. „Het is van groot belang om de geeste lijke eenheid van Europa te bewaren, on danks de politieke verschillen; er zijn veel meer mogelijkheden voor contact dan de meeste mensen beseffen. Veel belangrij ker dan de economische zijn de culturele, wetenschappelijke, intellectuele, gods dienstige en persoonlijke contacten op niet officieel niveau, waai-door spanningen en vrees aan beide zijden van het ijzeren gor dijn overwonnen kunnen worden. Er zijn velerlei mogelijkheden om be trekkingen te onderhouden met mensen in Oost-Europa. Het is de plicht van chris tenen in het Westen om contact te onder houden en te ontwikkelen met landen ach ter het ijzeren gordijn door middel van fa milieleden, vrienden, collega's en vooral met individuele christenen en christelijke groepen. De christelijke kerken moeten nauw verbonden blijven in gebed en on derlinge hulp. Universiteiten en organisa ties-voor wetenschappelijk onderzoek moe ten professoren en studenten uitwisselen. Nieuwe betrekkingen met Oost-Europe- se landen zijn ook mogelijk op economisch terrein en wij menen, dat deze versterkt moeten worden. Dit moet doop de ver schillende economische structuur van Oost en West, met grote voorzichtigheid geschieden en in het besef van de grote vex-antwoordelijkheid. Maar de landen van Oost-Eux-opa moeten weten, dat de rest van Europa bereid is om op eerlijke wijze handel te drijven met de oostelijke buren." Over de erbarmelijke toestanden in het gezin van de 38-jarige Dordtse orgelman H. S. zijn vrijdag voor de rechtbank te Dordrecht harde noten gekraakt. De orgel man staat terecht omdat hij op 25 april getracht zou hebben zijn vrouw met een sjaal te wurgen en op diezelfde dag zijn zestienjarige stiefdochter met een brood plank ernstig zou hebben mishandeld. Bovendien was hem ten laste gelegd, dat hij in de nacht van 7 op 8 juni zijn vrouw had afgeranseld en de stiefdochter met een broekriem tot bloedens toe had geslagen. De officier betreurde het, dat niet wet tig bewezen kon worden, dat de man zijn vi'ouw om het leven had willen brengen, omdat voor hem vaststond, dat dit wel het geval was geweest. De mishandeling achtte hij in elk geval bewezen. Hij eiste acht maanden gevangenisstx-af en terbeschik kingstelling van de regering. De echtgenote va de man durfde ter zit ting geen verklaringen af te leggen. Aan de politie had zij verteld wat zij en haar dochter allemaal van de man te lijden hebben gehad. De orgelman, die het ten laste gelegde hardnekkig ontkende, zei triomfantelijk, dat zijn vrouw, nu zij onder ede stond, haar aanvankelijke verklaring wel zou herroepen. Zijn gezicht betrok evenwel, toen de vx-ouw zich op het ver- schoningsx-echt beriep en niet als getuige optrad. Twee buren van verdachte legden wel bezwarende verklaringen af, maar ten aanzien van de poging tot wurging konden zij uit de aard der zaak niets vertellen. De raadsman, zei in zijn pleidooi na- di-ukkelijk, zich uitsluitend tot de juridi sche aspecten van deze trieste zaak te wil len bepalen. Hij achtte de poging tot wur ging noch de mishandeling bewezen en vroeg daarom vrijspraak- Uitspraak 2 januari. De melkoorlog in Vlissingen is ten einde. Na weken van strijd, waai-bij zelfs met eieren werd gesmeten en de politie moest ingrijpen, hebben de ruim veertig melk- slijters vrede getekend door hun hand tekening te zetten onder een contract waax-mee zij zich verplichten, zodanige ser vice te verlenen, dat ook de flatbewoners weer als vanouds aan him huisdeuren zul len worden bediend. De sanering blijft echter gehandhaafd, want de z.g. „vrije melkboer", die in drie weken tijds een vrije klantenkx-ing kris-kras door Vlissin gen had opgebouwd, heeft zich door de verlokkingen van de tegenpartij laten ver leiden. Hij heeft zijn vrije klantenkring opgegeven en zal nu als gesaneerde slijter een vaste wijk krijgen toebedeeld. met hun 'voorname vocale kwaliteiten en met him alleszins overtuigend spel een machtige indruk gemaakt. Het wat ver ruwde zingen van Johan van der Zalm zou men kunnen vergoelijken als passend bij zijn rol, maar ik geloof toch dat een meer beheerste klankvorming verkieselijker zou zijn. Laat ik van de nevenrollen enkel de zeer geslaagde prestatie van Cora Canne Meyer ter typering van het geheel, met bijzondere lof vermelden. Als laatste nummer van het drieluik werd in een duchtig herziene montering de reeds vexTeden jaar opgevoerde éénakter „Gianni Schicchi" herhaald, het gedeelte van „II Trittico" dat buiten kijf het beste bevat waartoe Puccini artistiek in staat was en dat, losgemaakt van het geheel, het best zijn weg op de opei-aplanken gevonden heeft. Het is, behoudens in een paar zoet- gevoisde lyrische passages die de algemene sfeer verbx-eken, een totaal andere Puccini, die zoals Vex-di in zijn „Falstaff' een geraffineerde muzikaliteit in dienst stelt van een spitse geestigheid, die allerver- makelijkst en boeiend van kleur en teke ning is. Met dat al is het een zeer lastig te realiseren werk, hetgeen echter op slechts weinige momenten met een lichte schom meling in de samenhang opviel. bariton Paolo Gorin maakte een prachtige creatie van de hoofdrol. De soepele tenor Ettore Babini en de bas Guus Hoekman waren aan hem gewaagd. Het vrouwelijk perso neel was gunstig vertegenwooi-digd door Marilyn Tylor, Lidy van der Veen en Corry van Beckum, wier fraaie geluid weer eens een goede kans kreeg in een ensemble nummer. En zo ik de rest van de bezetting verzuim te vernoemen, gebeurt zulks niet omdat het van minder gehalte was. Wolf-Dieter Ludwig heeft in zijn regie van dit zeer beweeglijke en ingewikkelde spel een opvallend gunstige klaarheid ge bracht en Arrigo Guarnieri toverde uit de merkwaardige partituur een buitengewoon fraai klankgeheel. Dit alles bevestigde de uitzonderlijke betekenis van het werk, dat, hoewel het qua karakter niet mat „II Ta- baiTo" te vergelijken is, tezamen met deze onnengewaad. Het was dan ook voor regis Cornells Schell, Cora Canne Meijer, Hildegard Hildebrecht en Johan van der Zalm in een scène van „11 Tabarro" bij de Nederlandse Opera. eenakter de eerste manifestatie van de Pucciniweek der Nederlandse Opera tot een waardige huldiging maakte. Jos. de Klerk ALS HET lukt, wat de bux-gers van Amersfoort zich voorgenomen hebben, dan zal hun goede stad volgend jaar voor enkele maanden weer een goudeneeuwse veste worden, bevolkt door louter (of bij- na-louter) poorters in bombazijnen buizen en sti-uise maagden in 'fluwelen keurslij ven. Meer dan achthonderd bewoners der oude binnenstad hebben daartoe gister avond reeds een plechtige gelofte afge legd, ten overstaan van Johan van Olden barneveldt, die speciaal voor deze - gele genheid uit den dode herrezen was.Deze raadpensionaris, die in 1619 op zo droevi ge wijze het grijze hoofd verloor, heeft namelijk in een van de fraaie, historische „muurhuizen" van Amersfoort het le venslicht aanschouwd en er ook zijn (La tijnse) schooljaren doorgebracht. En nu zijn geboortestad in 1959 haar zevenhon derdjarig bestaan gaat vieren, leek het en kele fantasierijke Amersfoorters een goe de gelegenheid hem te laten herleven. HET IDEE voor deze massale verkleed partij werd geboren in het brein van de bekende Amersfoortse kunsthandelaar G. G. Veenendaal (een echte lolbroek, vol gens zijn stadgenoten) en dus is het niet meer dan billijk, dat hij persoonlijk de herrezen Oldenbarneveldt uitbeeldt. Heer Johan reeds sidderend op de knieën zonk om de genadeslag te ontvangen, liet de scherprechter zich vermurwen om de voltrekking van het wrede vonnis nog en kele maanden uit te stellen. Mits, zo luid de zijn conditie, de burgers van Amers foort hem op erewoord wilden beloven, op de komende zomerfeesten allen in his torische kledij te verschijnen, tot stichting en vermaak van de verhoopte vreemdelin geninvasie. Hetgeen hem door de menig temals uit één keel" werd toegezegd. ,;WE ZULLEN ZIEN", grommelde de beul, terwijl hij zijn blikkerende zwaard in de schede stak. Een ontroerde Van Oldenbax-neveldt dankte daax-na in een hooggestemde toespraak het verzamelde volk, waarna hij met zijn gevolg in open calèches steeg om, voorafgegaan door de dapper blazende postfanfare, een nachte lijke rondrit door Donker Amersfoox-t te maken. Daarmee was het spektakel voor lopig ten einde, maar vandaag nog, zo ver- zekerden ons de bestuurderen van de stichting Amersfoort 700 jaar stad, begin nen de honderden Amersfoorters reeds met het passen en meten voor hun historische De politie van Delden is vrijdagavond in de Coöperatieve Melkfabriek „De Voor uitgang" in Ambt-Delden gaan zitten wachten op een dief. Niet dat er een be paalde dief verwacht wex-d, maar er was in de kluizen van de fabriek wegens de extra betalingen voor melk aan de boeren zulk een groot bedrag aanwezig, dat het, vond de politie, wel heel gek moest lopen als er niemand op af zou komen. Dit bleek juist gezien, want omstreeks tien uur kwam, voorzien van een volledige inbrekersuitrusting, een man binnenge slopen, die stilletjes zijn weg zocht naar de safe. Verder kwam hij echter niet. Het bevel „halt, politie", haalde niets aan. De inbreker zette het op een lopen, er knalden schoten en de man viel gewond aan een been neer. Het was de 50-jarige S. S. T., die zijn domicilie buiten Nederland heeft, doch wiens vrouw en kinderen in Delden wonen. Hij is met een ambulanceauto naar het zie kenhuis vervoex-d, waar hij onder bewaking is gesteld. T. is reeds enige malen veroor- deeld wegens inbraak. Van 1 januari tot en met 18 december van dit jaar heeft de export van bloembol len ruim 66 miljoen kg, voor een totaal van 200 miljoen gulden, bedragen. Een cijfer dat nog nimmer is bereikt. Vorig jaar bedroeg deze export van 1 januari tot 21 december ongeveer 64 miljoen kg met totaal 193.440.000. De voornaamste landen voor deze export zijn: Duitsland, Amerika, Engeland, Zweden, Frankrijk en Finland. Dezer dagen is een conferentie gehou den van de „Studiegroep voor de Christe lijke verantwoordelijkheid voor Europese samenwerking". De leden van deze inter nationale groep bestaan uit een aantal christelijke politici, die tot verschillende politieke partijen en tot verscheidene ker ken behoren. Momenteel is onze landgenoot dr. C. L. Patijn voorzitter; ook de bekende Frans man professor Andx-é Philip maakt deel uit van de studiegx-oep, die weliswaar geen officieel orgaan is van de Wereld raad van Kerken, maar wel een sterk oecumenisch karakter draagt. De resulta ten van de jongste besprekingen zijn neer gelegd in een memorandum, waarin inge gaan wordt op de gevaren, die zich voor doen in het christelijk denken over inter nationale aangelegenheden. In het me morandum wordt geconstateerd, dat „de huidige discussie binnen de Europese ker ken, in het bijzonder op het vasteland, over internationale aangelegenheden en de politieke toekomst van Europa een ze ker pessimisme en gebrek aan vertrou wen te zien geeeft". De aanleiding hiertoe is duidelijk: er valt geen verbetering te constateren in de betrekkingen tussen de Sovjet-Unie en het Westen. Het is duidelij dat de smartelijke vei'deeldheid van Duitsland veel langer zal duren dan ver wacht werd. Het gevaar van de kernwa pens woi'dt door het grote publiek beter verstaan. De hoop om intex-nationale lichamen in het leven te roepen, die het gebruik maken van geweld wettelijk con troleren, is niet vervuld. Tenslotte is men er niet in geslaagd telkens weerkerende in ternationale crises te vermijden. „Het kan niet woi-den ontkend", zo zegt het memorandum verdei-, „dat het nog in hoge mate een open vraag is in het denken van de Christenen van deze tijd, wat het Evangelie te zeggen heeft ten opzichte van de politieke ethiek. De ker ken zelf hebben tot het genoemde pessi- mïsme aanleiding gegeven. Vele vooraan staande menser) in de kerken hebben het voorgesteld alsof de hereniging van Duits land een voorwaarde was voor een vreed zame samenleving. Men heeft in de ker ken overdreven verwachtingen gekoes terd ten aanzien van mogelijke resultaten van de UNO. En dan, de gxotex-e eenheid van de ker ken van Eui-opa, een zaak, die de kerken zélf kunnen bevordex-en, heeft slechts wei nig voortgang gemaakt". Tegenover dit pessimisme in de kerken noemt de studiegroep evenwel een aantal dingen, die een meer positief aspect heb ben. „Wij zijn in de merkwaardige posi tie, dat, ondanks de spanningen in de we reld, de mogelijkheid van een oorlog in Europa thans geringer is dan op enig an der tijdstip in deze eeuw. Er is niet lan ger het gevaar van een conflict tussen Duitsland en zijn buren. Er zijn geen aan wijzingen dat de Sovjet-Unie het plan heef een oorlog in Europa te beginnen. Juist het bestaan van de atoombewapening is een machtig en zeer effectief middel om ieder militair avontuur tegen te gaan, ter- Advocaat in nood. Scène uit „Brothers in law". het pittig muziekje dat steeds bij de hand is, als er weer eens een climax wordt voorbereid om dan, wanneer de ontlading volgt, nog een beetje na te spotten met gx-appige toontjes en kleine melodische buitelingen. Die ritmische wedloop van de muziek met het beeld is zo synchroon, dat het effect het plezier bij de hand houdt. Men blijft steeds attent op iedere nieuwe ontwikkeling, van hoeveel hoogtepunten het hele vex-haal ook aan elkaar hangt. Die kunst van het typeren in "de Bi'itse filmkomedie meer nog een kunst van het aangeven van het type dan van het breed uitwerken gevoegd bij de vooi-- keur voor de overdrijving van de situatie en niet van de personen, verleent haast iedere Engelse komedie dat karakter van „droge humor", waarmee de recensenten in hun bespreking zo gx-aag zwaaien. Het is een goede vlag voor een lading. Laat men ze van overzee maar blijven sturen! P. W. Franse

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 11