eun's Bloemwerk houtribo Vierde V-concert van N.Ph.O. met twee noviteiten TRAITiL 3 Landelijke pianowedstrijd voor jeugd Napolitaanse kribbe-kunst in bisschoppelijk museum loemenmagazijn Kerstspel van Herv. spelgroep „Postaal Genoegen" met een blijspel Kostbare erfenis uit verleden SLOT DEFECT? ZATERDAG 20 DECEMBER 1958 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 5 Voor MET KERSTMIS AM A TEUR TONEEL Stille Armen in Heemstede Kon. Shell biedt krediet aan Argentinië doe het zelf Een kerstmiddag voor bejaarden van N.V.V. Vraag TRAITAL 3 Man door vallende boom gedood Drs D. J. Wansink president commissaris N.Z.H.V.M. WASSERIJ DUYN Mr. dr. R. W. H. Pitlo wellicht naar Utrecht Examens Een goede gewoonte NIEUWJAARS- ADVERTENTIES Kort nieuws Th. Rebholz sprak over het internationale bankwezen Het vierde vrij dagavondconcert van het Noordhollands Philharmonisch Orkest bracht twee voor Haarlem nog nieuwe werken: de uit 1945 daterende „Symphonie Liturgique" van Arthur Honegger en het in 1955 voltooide pianoconcert van de Ne derlandse componist Luctor Ponse, die hierin zelf de solopartij vervulde. In het laatste geval betrof het zelfs een aller eerste uitvoering. De „liturgische symfonie" van Honeg ger ontleent haar naam aan een drietal gregoriaanse melodieën, die zelf niet in het werk zijn opgenomen, doch waarvan enkel de titels ter moderne begripsbepaling aan de drie delen zijn toegevoegd. Deze luiden respectievelijk. Dies irae, De profundis da- mavi en Dona nobis pacem. Men leest hier in een programmatische aanduiding van de motieven die de componist tot deze symfonie bewogen. Men hoort in het werk een weerklank van de indruk, die gebeur tenissen uit de recente oorlog op hem maakten. Volgens mij is Honegger niet ge heel in zijn „bedoeling" geslaagd (ik zet dit woord nu maar tussen aanhalings tekens, daar componisten zich in wezen met geheel andere dingen bezighouden dan het schrijven van manifesten tegen de oorlog). Opzettelijkheid heeft aan de opzet wel licht enige schade gedaan. Het eerste deel schildert ons de oorlog als een dag des oordeels, het is een ontredderde muziek vol dreunend geweld en kreten van angst en ellende. Het gehele orkest ontlaadt zich in heftige syncopische stuiptrekkingen, vrijwel zonder ophouden hoort men ver scheurde koperklanken, doffe explosies in de laatste registers, gillende kettingtrillers van de houtblazers. Het tweede deel, waar in blijkens de titel een smeekbede uit de diepte opklinkt, is mij vooral in de herin nering gebleven door de aan het gezang van een vogel herinnerende fluitmelodie aan het eind, die inderdaad een lyrische verwachting vertolkt, waarna het werk besloten wordt met de naar een glorieuze expansie voerende mars van het vredes- legioen. Aan de grandioos ge-„time"-de stuwing van deze finale moet men zich in ieder geval gewonnen geven. Verder bevat het werk naast grote inventieve kracht ook inzinkingen, waar het „programma" de componist mijns inziens de baas is gewor den. De uitvoering onder leiding van Henri Arends was een waagstuk. Het werk vraagt in de eerste plaats een grote bla zersbezetting, die zich bovendien meesten tijds op volle sterkte laat horen. Hier tegenover kon het toch reeds beperkte strijkorkest zich niet handhaven, zodat de totaalklank vaak onevenwichtig was. Het tweede deel maakte, wellicht hierdoor, maar ook door de gebrekkige realisatie van de grote lijn, een rommelige indruk (behoudens het reeds genoemde slot). In Advertentie GIERSTRAAT 75 HAARLEM TELEFOON 14858 De lidmaten van de Gereformeerde kerk in Bloemendaal zijn donderdagavond tij dens een bijeenkomst in het jeugdgebouw onder de indruk gekomen van „Het won der in de garage" een modern kerstspel van de Amerikaanse predikant St. B. Jack man, ten tonele gebracht door de Her vormde Spelgroep Heemstede, onder de knappe regie van Wim Paauw, een kerst spel dat zich afspeelt in het hedendaagse Bethlehem, waar de geboorte van het Christuskind nu eens niet plaats vindt in de stal, doch in de garage van een hotel, waarmede de schrijver maar wil zeggen dat deze geboorte ook voor de moderne mens van vandaag nog precies dezelfde betekenis heeft. Want ondanks het feit, dat wij leven in een keiharde wereld is liet ook nu nog God die ons roept. Dat is de kern, waar dit gehele kerstspel om draait. In dit spel gaan de wijzen, de prins uit het Oosten, de Engelsman Melchior en Balthazar, de neger uit Afrika, zijn volge ling uit het zuiden dus, die allen naar dit hotel gekomen zijn om het Kind te aanbid den, in colbert op de knieën. Het is Krish- ma Caspar, de Indische prins, die de pries ter zoekt, het Engelse echtpaar dat de Ko ning komt zoeken en tenslotte Balthazar die de broeder zoekt, waarbij de schrijver ook het rassenprobleem duidelijk stelt. De hoteldirecteur toont ons de mens in al zijn naaktheid, eenzaamheid en angst, die aan de leiders van het Westen geketend is. De prins brengt wierook mede uit het verre land, John Melchior goud en Bal thazar tenslotte mirre en zij leren de ho teleigenaar God te aanschouwen, als hij genezen is door het vuur. Want Christus is geboren om degenen te helpen die arm en eenzaam zijn en Balthazar doet ons Gods liefde kennen die alle verstand te bo ven gaat en wie Hem aanschouwt heeft begint een nieuw leven en wordt opnieuw geboren. Hiermede eindigt dit kerstspel, waarin het gaat om een zaak van leven of dood. Hoewel de toeschouwer hier geconfron teerd wordt met een kerstspel op typisch Amerikaanse leest geschoeid, ontgaat hem de diepere betekenis van het kerst gebeuren geenszins, integendeel zowel de bedoeling van de schrijver als het ontroe rende en sterke spel van de vertolkers, beeft niet nagelaten op de aanwezigen diepe indruk te maken. Ds. G. Toornvliet heeft in zijn kerstboodschap op deze avond, die hij aan de aanwezigen mee gaf, ook getuigenis afgelegd, daarbij aan sluitende op dit kerstspel, dat God ons roept, in de wereld van vandaag misschien meer dan ooit te voren, aldus de predikant. de finale werd echter veel goed gemaakt. De vereiste climax werd bereikt. Het na de pauze uitgevoerde pianocon cert van Luctor Ponse is een verrijking van de Nederlandse muzieklitteratuur: een krachtig werk, bijzonder hecht van bouw, het produkt van een levendige geest. Het werk is op twaalftoonsreeksen gebaseerd, maar het is allerminst „atonale" muziek. Integendeel, de componist heeft dit procédé geënt op wat men de moderne traditie zou kunnen noemen. De muzikale gang van zaken beantwoordt voortdurend aan wetten van spanning en ontspanning, zoals die zich in de continuïteit van de muziek geschiedenis gevormd hebben. Het meeste indruk maakte op mij bij eerste aanhoren het tweede deel. Een stuwende, markante passage wordt hier omlijst door een zachte, ingehouden klacht. Ook hoort men in de hoge registers prachtige fonkelende en rui sende klankeffecten. Trouwens, vooral in het tweede en derde deel treft de subtiele klankverfijning in het orkest zowel als in de piano, waaraan Ponse's Franse scho ling wellicht niet vreemd is. De componist speelde zijn werk bijzonder gedecideerd en het orkest had aan de begeleiding zeer veel zorg besteed. Blijkens het succes was men wel onder de indruk gekomen van deze met zoveel overtuiging gelanceerde pre mière. De avond was geopend met het Concerto grosso opus 3 no. 2 van Vivaldi, waarin de heren Hesmerg, De Graaff en Biele het „ripieno" (kleine groepje solisten tegen over het „tutti") vormden. Een rustige, klankschone inleiding voor dit nogal be wogen programma. Minder gelukkig was het bestuit van deze avond. Met het piano concert van Ponse nog vers in de oren moest men als toetje drie Slavische dan sen van Dvorsjak aanhoren. Jammer dat het bestuur van het N. Ph. O. hiervoor niet óók een soliste geëngageerd had, namelijk een trapezekunstenares, die op deze tingel- tangelmuziek prachtig haar kunsten had kunnen vertonen boven de hoofden van het orkest. Hebt u indertijd de Engelse film komedie „Genevieve" gezien? Het gaat over een race van fossiele autotjes van Brighton naar London: bijna aan de finish ziet men de dierbare oude „Spijkers" over London Bridge tussen het moderne snel verkeer doortuffen. Misschien begrijpt men wat ik bedoel. Sas Bun ge Met de opvoéring van „Zomer in decem ber", blijspel van James Liggat, heeft „Postaal Genoegen" donderdagavond in de Stadsschouwburg bewezen, dat het reper toire voor het amateurtoneel toch nog al tijd stukken telt, die voldoen aan de moge lijkheden, hoe gedifferentieerd ook. van het spelersmateriaal, waarover een vereniging beschikt. „Zomer in december" stelt heel wat problemen zonder er al te diep op in te gaan. Het zijn voornamelijk bu\v,eUj)vs7 problemen. Ze worden overigens tot ge noegen van het naar het ideaal-hunkerend publiek alle positief opgelost.'De manier waarop is soms bijzonder simplistisch, maar het gebeurt toch niet zo, dat men er de schouders voor ophaalt. Men wil dan toch wel de bestaanbaarheid aannemen. Deze eenvoudige dramatische benandeling houdt in, dat de figuren grijpbaar zijn. Onder een goed regisseur kan de amateur speler ze aan. Hij behoeft maar een na tuurlijke toon aan te slaan om het pleit al voor de helft gewonnen te hebben. Hoe beter de speler, des te sterker zijn ver mogen om karakter-eigenschappen te sug gereren, die onder de oppervlakte verbor gen liggen. Bij „Postaal Genoegen" zijn het Tiny van Koningshoven en Jan Serné, die daartoe in staat zijn. Zij slaagden er ook dit keer in hun figuren een omlijning mee te geven, die toch maar summier in de tekst zat. Die tekst bood hun trouwens maar weinig gelegenheid tot meer. Van daar dat ik hun prestaties zeer zeker kan waarderen, al moet het mij van het hart, dat ik de speelwijze van Serné soms iets te nonchalant vond. Met meer bewust spel met de stilte zou hij sterkere effecten te weeg brengen. Dat is iets om te onthouden. 1-Iij kan het. Waarom doet hij het dan niet? Regisseur Kraneveld kan er bij zijn mise en scène rekening mee houden door hem wat minder vrije loopjes te gunnen. Zij blijken de concentratie te verstoren. Twee typeringen trokken voorts de aan dacht. Ik vond die van Cilly Captyn wel de beste, omdat zij ook plastisch eer. humo ristisch aanzien bood. Henk van Musscher leek met Jacques Tati te gaan wedijveren, maar zakte wat af door een te vrije charge. Een goede rol vond ik ook de „verleidster" van Ina van Huis, al was de poging van de auteur om deze vrouw nog wat achter grond mee te geven zo primitief, dat zij er haar figuur mee verspeelde. Het zij echter gezegd: niet door haar schuld. Wim Franse speelde een toegewijd vader die treurt om zijn kapotte huwelijk en zich per on geluk wat troost verschaft sterk naar de versobering, waardoor hij expressie te kort kwam. De oprechtheid leed evenwel geen schade. Goed van toon was Tiny Evskoot in haar kleine rol van schuldige echtgenote. Zeer natuurlijk met echte ac centen wekte Henny Kamerlingh de jeug dige Angela tot leven. Chris Hollander won onze en haar vriendschap met de gedrilde David Payne. Een mooie verschijning bleek Piet Was- sink als een dirigent, die geen Engels spreekt, en ook geen Nederlands.... De postbode was precies zo uitgemonsterd als men dat van de P.T.T. verlangt. We waren dan ook bij Postaal Genoegen Nog een woord van lof voor het aller aardigste decor. En een compliment aan Hein Kraneveld, die ook voor een ver kwikkend tempo had gezorgd, waardoor wij de oververhitte zaal nog vóór het kookpunt konden verlaten. P. W. Franse Bij het Comité voor de Stille Armen zijn de navolgende bedragen binnenge komen: mevr. E. A. G. de M.de K. 15; mevr. de G. S. 25; mej. J. G. B. 10; P. J. H. 2.50; J. A. B. Zn. 5. J. C. W. 5.—; Mevr. P. 2.50; N. N. f 1.—; H_ jJ. B. 5.—; H. F. 5.—; Dr. F. A. d. G. 10.—; A. L. C. v. L. 10.—; Da mes N. N. 5.—; A. R. P. J. 25.—; P. C. R. 5.—; Ir. J. V. 10.—; P. M. de W. 3.—; H. d. W. 10.—; B. B. 3.—; C. A. S. 5.—; Verg. Luchtb. 100.—; C. v. A. 5.—; B. L. 10.—; W. J. M. 5.—; F. W. S. f 5.—; N. N. 100.—; A. v. R. 2.50; B. B. 2.50; Mevr. J. v. N.-v. W. en B. E. H. 35.L. C. E. 2.50; Bridgeclub woens dagavond 25.C. A. v. d. R. f 5.F. S. 10.—; Mevr. E. C. v. S.-M. 10.—; W. C. W. 100.Totaal 522.zodat nu is ontvangen 3181.20. De penningmeester van het comité, de heer A. van Wingerde, zal gaarne uw gif ten in ontvangst nemen, zowel te zijnen huize, Willem Pijperlaan 14. als ten raad- huize. Zijn gironummer is 153308. Advertentie De Koninklijke-Shell Groep heeft de Ar gentijnse regering een krediet van vijftig miljoen dollar aangeboden. Dit krediet zou binnen vier jaar moeten worden terugbe taald, zo heeft de persdienst van de Ar gentijnse president vrijdag bekend ge maakt. en maak gebruik van de artistieke mogelijkhe den van ITALIAANS en JAPANS GLASMOZAIEK voor bekleding v. schoor stenen, vensterbanken, ta felbladen enz. Wij leveren het in matjes van 30 x 30 cm die u ge makkelijk even met Ce- mentex duurzaam plakt. de pasklaar specialist- JULIANAPARK 44 - TEl. 55530 De afdeling Haarlem van de vrouwen bond van het N.V.V. bood donderdagmid dag bejaarden van dit vakverbond een kerstfeest aan. Zaal en podium waren ver sierd met kerstgroen, slingers en kaarsen. De heer Broekman speelde op de piano kerstliedjes. De voorzitster van de vrouwenbond van het N.V.V., mevrouw Van der Horst, open de de middag en stelde het publiek onder anderen voor aan de voordrachtkunstena res mevrouw A. Balenge, het mannenkoor „Vriendenkring" en aan mevrouw T. Kerk- hoffPett, afgevaardigde van de Partij van de Arbeid in de gemeenteraad van Haarlem, die een toespraak hield. Het mannenkoor „Vriendenkring" onder de uitstekende leiding van de heer Schef- fer bewees met de drie ten gehore ge brachte liederen, dat men al is men dan al wat ouder nog best duidelijk en zui ver, zingen kan. Na het optreden volgden een paar voordrachten van mèvrouw A. Balenge uit Amsterdam, en wel eerst het verhaal „Fraülein Sorge" van Clare Len- nart. Hef was duidelijk te merken, dat mevrouw Balenge vaker voordrachten hield voor wat oudere mensen. Haar repertoire had zij daarbij aangepast. De bejaarden genoten allemaal. Met een dui delijke en prettige stem, die zelfs achterin de zaal goed hoorbaar was, droeg ze de verhalen voor. „De steen aan het strand" van K. v. d. Geest maakte wel de meeste indruk, vooral bij de heren. Eigenlijk zouden we de toespraak, die mevrouw T. KerkhoffPet hield, ook een voordracht kunnen noemen, omdat zij haar tekst steeds met gedichten van de socia listische dichter Adema van Scheltema, illustreerde. Mevrouw Kerkhoff herinner de aan de achteruitgang van de Partij van de Arbeid, sinds de verkiezingen van 1956. De bejaarden vroeg ze toch niet de moed te verliezen. Vooral omdat juist zij het waren, die vroeger in een veel moeilijker tijd in hun eigen vakbeweging zo vurig en fel hadden gestreden voor de vooruitgang van de socialisten. Mevrouw Kerkhoff hoopte, dat de bejaarden deze energie over zouden dragen aan de jongeren, maar zij drong er tevens op aan dat ook zij moes ten blijven vechten voor een beter bestaan in deze vaak zo duistere wereld. Advertentie Roos verdwijnt met anti-roos Traital 3 bevat het pas-ontdekte apellum met de sterke van roos bevrijdende eigenschappen. Na 6 wekelijkse haarwassingen is de roos verdwenen. Voor de handel N V Handelmij R F M Wernekinck, Amstèrdam Vrijdagmiddag is de 71-jarige aannemer L. Kok uit Enschede op het voormalige landgoed „De Kotten", waar op het ogen blik een aantal woningen wordt gebouwd, door een vallende boom dodelijk getroffen. De boom is vermoedelijk op het ogenblik dat hij zou vallen door de enorme zware kruin gaan draaien. De heer Kok, die op een veilige afstand had staan toekijken, schrok en begon te lopen, waardoor hij binnen de straal van de vallende boom kwam. Een dikke tak sloeg tegen zijn achterhoofd. Hij was vrijwel op slag dood. Ir. J. Lohmann cowmissaris Naar aanleiding van het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd door de president van de N.S., dr. ir. F. Q. den Hollander, zijn mutaties aangebracht in de colleges van commissarissen der N.S.- dochterondernemingen. De nieuwe presi dent van de Nederlandse Spoorwegen, ir. J. Lohmann is benoemd tot commissaris van de NACO te Alkmaar, de Citosa te Bodegraven, Van Gend en Loos te Utrecht, N.T.M. te Heerenveen, N.Z.H.V.M. te Haar lem, Salland te Deventer, V.A.D. te Ermelo, de Zuid-Ooster en de M.S.S., beide te Gennep. De directeur van de N.S. drs. D. J. Wan sink is benoemd tot president-commissaris van de Citosa te Bodegraven, de Gado te Hoogezand, Van Gend en Loos te Utrecht, de K.L.M. Autobusdiensten te Amsterdam, Rederij Koppe te Amsterdam, de Marne- dienst te Zoutkamp, de NACO te Alkmaar, de N.B.M. te Zeist, de N.T.M. te Heeren veen, de N.Z.H.V.M. te Haarlem, Salland te Deventer, de V.A.D. te Ermelo, de Velox te Andelst, de W.S.M. te Loosduinen, de Zuid-Ooster te Gennep, de M.B.S. te Gen nep, de n.v. Spoorwegopbouw te Utrecht en de n.v. Spoorwegbouwbedrijf te Utrecht. De directeur van de N.S. ir. J. P. Koster werd benoemd tot commissaris van de GADO te Hoogezand, Rederij Koppe te Amsterdam, de Marnedienst te Zoutkamp, de NACO te Alkmaar, de N.B.M. te Zeist, de Velox te Andelst, de W.S.M. te Loos duinen, de n.v. Spoorwegbouwbedrijf tc Utrecht en de n.v. Spoorwegopbouw te Utrecht. Advertentie A.MSTKKDAMSE VAART 20 TEL. 11053 Binnenkort is de benoeming te verwach ten van mr. dr. R. W. H. Pitlo, substituut- officier van justitie bij de rechtbank in Haarlem tot substituut te Utrecht. Mr. dr. Pitlo is in december 1909 gebo ren en heeft na zijn middelbare schoolop leiding gestudeerd aan de universiteit te Leiden. Daar promoveerde hij in juli 1941 tot doctor in de rechten. Op 20 januari 1942 werd mr. dr. Pitlo benoemd tot ambtenaar van het Openbaar Ministerie bij het kan tongerecht te Den Bosch en op 25 januari 1947 volgde zijn benoeming tot ambte naar van het Ö.M. bij de kantongerechten in het arrondissement Haarlem. Hij was in het bijzonder belast met de zaken in het kanton Zaandam. Op 1 juni 1954 werd mr. dr. Pitlo be noemd tot substituut-officier bij de recht bank in Haarlem. De heer Pitlo hield naast zijn werk kring dikwijls lezingen over zi.in lief hebberij: de historie van de grootmogols in Azië en de Perzische miniaturen. Bo vendien was hij auteur van diverse boeken over dit onderwerp. In de plaats van mr. dr. Pitlo zal waar schijnlijk benoemd worden mr. J. J. Bre- dius, thans subsituut-officier bij de recht bank in Utrecht. Advertentie HAARLEM ANEGANG 29 TELEFOON 12472 Gezien het enthousiasme bij de vorige wedstrijden, in 1953 en 1955, schrijft de Ne derlandse bond van piano- en orgelhan delaren voor de derde keer een landelij ke pianowedstrijd voor de jeugd uit, die in de maanden januari en maart van het volgende jaar zal worden gehouden. Jon gens en meisjes die nog geen vijftien jaar zijn en tenminste een jaar les hebben kun nen aan de wedstrijd deelnemen. De pres taties worden dooi een jury van deskun digen beoordeeld. De wedstrijd bestaat uit drie ronden. De besten van de eerste ron de mogen deelnemen aan de plaatselijke eindronde. De jongelui die hierin spelen ontvangen een waardebon voor de aan koop van muziek. In Amsterdam bestaat de prijs uit een boek over muziek. De win naars in deze tweede ronde worden afge vaardigd naar de landelijke slotronde, die op 2 april in Amsterdam in de Bachzaal zal worden gehouden. Advertentie DE EERSTE COÖP. ASSOCIATIE VOOR UITVAARTVERZORGINGu ZIJIWEG 63 - TELEfOON 15141 (2 LIJNEN) Aantal leden 23000 Contributie f 1.per jaar voor het gehele gezin, met restitutie bij overlijden van het lid Als juryleden zullen dan fungeren mejuf frouw Annie Nederbragt en de heren Wil lem Andriessen en Gerard Hengeveld Wie de eindronde heeft bereikt ontvangt een dubbele waardebon en de winnaars van de wedstrijd krijgen bovendien een be drag voor het nemen van pianolessen. In totaal doen tweeëndertig firma's verspreid over zestien plaatsen in het land mee. Ook de firma Goldschmeding uit Haarlem zal weer aan deze landelijke wedstrijd deelnemen. Amsterdam. (Gem. Univ.). Geslaagd voor liet doctoraalexamen economie: N. J. M. Hardebol. Amsterdam. Doctoraalexamen rechten: P. G. Scbey, Amsterdam. Amsterdam. Vrije Univ. Bevorderd tot arts: G. M. Bax. Veenendaal. Doctoraalexamen scheikun de: P. Bos. Amsterdam; J. Slrating. Hilversum. Kandidaatsexamen wis- en natuurkunde: J. W. Jurg, Den Haag; N. Groenendijk. Bussum; J. P. Overdulve, Hasselt (België). Doctoraalexamen theologie: J. G. Groen, Wallacebrug, Ontario (Ca nada); J. D. B. v. d. Meulen, Amsterdam; J. H. Scheepers, Feuriesburg (Z.-Afrika): A. E. v. d. Woude, Amsterdam. Kandidaatsexamen theologie: L. J. Wolthuis, Groningen; H. Gilhuis, Amster dam; G. Brouwer, Leidschendam. Doctoraalexa men economie: C. v. d. Enden. Eindhoven; J. Ne leman, Amsterdam. Kandidaatsexamen economie: It. Norg, Dinxperlo (Gld.); A. C. K. Baggerman, Zaltbommel. Groningen. Doctoraalexamen geneeskunde: C. J. Russchen, Wassenaar; G. D. M. van Helle- mondt, Venlo. Artsexamen ie gedeelte: A. J. M. Adan, Roosendaal; H. van Houten, Groningen; G. M. van der Linden, Eibergen. Bevorderd tot arts: G. B. Boerma. L. Doopcr. K. D. Kunst, allen uit Groningen; G. H. J. van der Werf, F. IJbema, beiden uit BoJsward: J. G. Vugs, Haa-^ti (N.-Br.); G. J. Jonkman, Nr^>-dwolde (Fr.). Het kerstfeest nadert. Ge ziet het aan de prijskaartjes in de lokkende etalages waarop beierende klokken en sparregroen staf en mijter hebben verdrongen. Ge ruikt het ook bij het passeren van de plaatsen in de stad waar kerstbomen op bun koper wachten. Ge wordt-eraan herinnert bij het zien van de kerstpotten van het Leger des Heils, de bonte prentkaarten met „Merry Christmas and A Happy New-Year" en de kerststukjes met kaarsen en zilverlint in de kraampjes op de markt. In vele huizen wordt het stalletje met het Kindje, Maria en Sint Jozef uit zijn donkere bergplaats tevoorschijn gehaald en krijgen herders, schapen en de drie koningen een schoonmaakbeurt. Het kribbetje wordt van verse stro voorzien en de os en de ezel nemen hun vertrouwde plaatsen weer in. Zo wordt het oude kerstverhaal elk jaar weer tot nieuw leven gebracht. Bij stemmig kaars licht dat „tunnels" tovert in het engelenhaar of onder de bonte schijn van 3 Watts-lampjes. Het inrichten van de kribbe is een ge bruik dat reeds eeuwen oud is. Waarschijn lijk was de gewoonte om omstreeks Kerst mis het kerstgebeuren met uit hout gesne den -of-van k-lei geyormde en later gebak ken figuren tot uitbeelding te brengen, reeefc- in de zestiende' eeuw bekend. Deze kribbe-kunst, als wij het zo mogen noemen, groeide hoe langer hoe meer uit, tot een artistieke verfijning. Kunstenaars van naam verleenden hun medewerking bij het vervaardigen van de figuren en attributen. In de tweede helft van de achttiende eeuw- beleefde deze kunstzinnige vorm van han denarbeid haar grootste bloei. Vooral in Italië steeg deze typische kunstuiting tot ongekende hoogte. Wijd en zijd beroemd waren de kribbe-groepen welke in Napels werden vervaardigd. Zelfs aan het hof van Karei de Derde hield men zich met de kribbe-kunst bezig. Deze vorst had een eigen porseleinfabriek in Capo di Monte, waar hij tal van fraaie en kostbare kerst groepen liet vervaardigen. Maar ook uit het volk kwamen vele prachtige produkten van deze vorm van huisvlijt voort. Onder de makers bestond een zekere rivaliteit om de eer de mooiste kerstgroep te bezitten. Ere-wacht Bovendien ontving de kampioen een fel begeerde onderscheiding in de vorm van een ere-wacht, die hem door ds koning werd toegewezen. In die dagen was het de gewoonte om streeks de kerstviering de kribbe-groepen op de platte daken van de Napolitaanse huizen op te stellen. Men trok dan van huis tot huis om deze openlucht-tentoon stellingen te bezichtigen. Als gevolg van de tijdsomstandigheden raakte de kribbe-kunst echter langzaam maar zeker in verval om bij het begin van de negentiende eeuw geheel te verdwijnen. Zoals gezegd, zijn vele van deze beelden in de loop der jaren verloren geraakt. Een uitstekend voorbeeld van deze achttiende- eeuwse kunstuiting bevindt zich in Neder lands bezit en wel in het aartsbisschoppe lijk museum te Utrecht. Het is een groep van circa zeventig figuren en voorwerpen, die op treffende wijze het Napolitaanse volksleven illustreren. De figuren zijn na melijk gekleed in de volksdracht van die dagen; naar gelang van de maatschappe lijke stand zijn zij gestoken in gewaden van zijde, wol, leer of.... lompen. De beelden zijn deels uit hout gesneden, deels uit klei (terra cotta) geboetseerd en gebakken of in tin gegoten. Zij zijn van enkele centimeters tot verscheidene decimeters hoog. U niek Deze unieke kerstgroep is van 21 decem ber tot 1 februari in het bisschoppelijk museum aan de .Tansstraat in Haarlem te bezichtigen. De conservator van het museum, de heer H. J. A. M. van Haaren. groepeerde om de hoofdfiguren Maria met het Kind en Sint Jozef een gezelschap herders, marktkoop lui, muzikanten en bedelaars. Het geheel opgesteld op een tableau van drie bij vijf meter is een charmant en kleurrijk tafereel dat een nadere beschouwing zeker ten volle waard is. Uit de aard der zaak betreft het hier een kostbare erfenis uit het verleden. De groep is tot. een bedrag van 20.000 verzekerd. Zij werd door de directie van het bisschoppelijk museum welwillend aan het Haarlemse museum in bruikleen afgestaan. Een detail van de kerstgroep, die to taal ongeveer 70 figuren en voorwer pen omvat. De beelden zijn gekleed volgens de laatste Napolitaanse mode" in het midden der achttiende eeuw. is het bij de jaarwisseling ook uw relaties uw beste wensen aan te bieden. Welnu, in ons blad van WOENSDAG 31 DECEMBER is daartoe ruimte gereserveerd kosten 15 mm Iedere mm meer U kunt ze opgeven aan onze kantoren: ƒ1.40 ƒ0.28 Grote Houtstraat 93, Haarlem, Soendaplein, Haarlem-Noord of aan onze bezorgers. Haarlemse Jazz Club. Op de mu ziekavond, die de Haarlemse Jazz Club maandag 29 december in dansschool Schroder aan de Raamsingel in Haarlem houdt, treedt als gastorkest op de Kees Kuyt Combo, met als solist Frans Poptie (viool). Als huisorkest fungeert Rob Hoeke's Quartet, terwijl een muzikale reünie van de Jig Rhythm Club een extra attractie zal vormen. A.dvertentie „DE SLEUTELSPECIALIST" LANGE VEERSTRAAT 10 - TEL. 11493 „Slakken en naalden". De Belgische driejaarlijkse staatsprijs voor toneelletter kunde is toegekend aan Piet Sterck voor zijn stuk „Slakken en naalden". In de jury hadden onder anderen rttting Gerard Wal schap en Hugo Claus Volgens traditie werd de sluiting tot na het Kerstreces van de Academie voor Voortgezet Economisch Onderwijs te Haarlem opgeluisterd met een openbare les. De oud-onderdirecteur van de Am sterdamse Bank, de heer Th. Rebholz sprak gisteren in de aula van het Laurens Cos- terlyceum over „Het bankwezen in inter nationaal verband". De spreker bepaalde zich vooral tot het bespreken van het internationaal bedrijf van de handelsbanken, na de banktypes in Engeland, Amerika, Frankrijk, België en Duitsland kort en helder te hebben ge schetst. De heer Rebholz noemde de goe derenhandel als een' der belangrijkste functies van de handelsbanken en besprak het goederen-, diensten- en kapitaalver keer en de kapitaalopbrengsten. Vooral de eerste twee belichtte de spreker uitvoerig, daarbij de verschillende manieren van be talingen uiteenzettend. Met een korte in dringende behandeling van valuta-, rente- en effectenarbitrage besloot de heer Reb- halz zijn les. Dr. S. Elzinga dankte de spreker en bood de cursisten vervolgens jaarverslagen aan van de HBU.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 5