VORMEN VAN NEERSLAG N DIE De andere televisie SCHILDERS VAN ACHT EEUWEN GELEDEN ONTDEKKINGEN UIT DE TIJD, WAARIN DE SAHARA NOG EEN BLOEIEND, WATERRIJK PARADIJS WAS Observaties van sublieme schoonheid WOENSDAG 24 DECEMBER 1958 PAGINA NEGEN NEW YORK (UPI) - Het mag wel als algemeen bekend worden verondersteld, dat de televisie momenteel meer is dan een door vele miljoenen gewaardeerd middel tot ontspanning. Doch pas als men wat ver zamelde feiten betreffende de „andere" televisie be ziet, kan men enig idee krijgen van de belangrijke rol die deze reeds speelt in de moderne wereld. Hier zijn dan enige van toe passingen Erbij IN HET LAND van de Tassili staan de bergen en de resten van bergen als vreemde monumenten in het rond Er zijn konische torens, die de eeuwige wind uit holde en wegvijlde tot wonder lijke voorwerpen. Sommige zijn pokdalig en lijken op versteende sponzen, andere lijken op de vingerknoken van een reus, waar van pezen en spieren werden weggevreten tot alleen de naakte botten overbleven. Er zijn spoken van steen, heksen, kobolden en dwergen en wat ai niet voor andere toverwezens, waarmee de mens de aarde be volkte. Al die vreemde vormen zijn door de geduldige wind ui' de bergen van de Tassili n'Ajjei geschapen. Deze verkruimelde, verbrokkelde, uiterst grillige woestenij is de facade van een land, waarin slechts drie oasen, Ghat, Djanet en Fort Polignac. liggen. Het is een land, dat door de meestal toch wel nieuwsgie rige ontdekkingsreizigers totaal vergeten werd. DE TASSILI is omtrent even groot als Frankrijk, maar meer dan zevenduizend mensen wonen er niet. Een deel daarvan zijn de Ajjer-Toearegs, die er met hun kudden een schamel en steen hard bestaan hebben, waarin honger en dorst een onevenredig grote rol spelen. Er zullen niet veel mensen ooit van Tassili ge hoord hebben vóór de befaamde woestijnkenner Henri Lhote er met zijn staf van tekenaars heen trok om een begin te maken met het optekenen van de talloze rotstekeningen op de bergwan den, in grotten en holen, nage laten door de mensen, die hier eens woonden, lang, heel lang geleden, zo lang geleden, dat de Sahara toen nog geen woestijn was, maar een bloeiend en wa terrijk land. Het lijkt onbegrijpelijk voor wie de Sahara gezien heeft, het zij uit eigen aanschouwing, het zij uit foto en film, om te moeten geloven, dat hier eens een leven woekerde als alleen de tropen kunnen opbrengen. Maar de tekeningen op de rotswanden van de Tassili hebben al die twijfel weggenomen. Eens was de Sa hara groen, eens kronkelden er inderdaad machtige rivieren door dit land. Nijlpaarden brulden en wentelden in de moerassen, de meren en plassen. Zestien maanden lang zaten Lhote en de zijnen tussen de bergen van dit nu bijna dode land, zestien maanden lang co- pieerden ze met de grootste zorg vuldigheid iedere gevonden teke ning. Het resultaat ervan werd vastgelegd in een verrukkelijk boek vol foto's en met een zo lezenswaardige tekst, dat men het in één adem uitleest. En met dit boek bracht hij de revelatie van een volkskunst, die bij tij den zo subliem was, dat ze de grootste kunstenaars uit antiek Egypte, uit Japan en Grieken land evenaarde'. De tekeningen liggen niet zo maar losweg door de Tassili ver strooid. Ze zijn wel degelijk ge concentreerd in bepaalde delen, waarvan twee bergmassieven, de Jabbarén en de Sefar, de be langrijkste zijn. Van die twee bezit de Sefar, de meest fantas tische vorm, want hier speelden wind, water en zand een zo gril lig spel, dat ze uit de bergen een ware stad slepen met stegen, bre de straten en pleinen, zodat men zich waant in een gebombardeer de stad. De prehistorische mens, die er zijn kunstwerken naliet, woonde in de grotten, die hier zo talrijk zijn. Hij gebruikte de „straten" inderdaad als zodanig. DE VROEGSTE tekeningen in de Tassili stammen uit omtrent zesduizend voor Christus, een onvoorstelbaar lange tijd ge leden. Een tijdsduur van tachtig eeuwen kunnen we ons niet in denken. Maar uit die tachtig eeuwen treden de mensen van toen ons zo levend, zo fris tege moet, dat ineens die wereld vorm begint aan te nemen. Die eerste mensen doopte Lhote de Rond hoofden, daar hun tekeningen zich immer onderscheiden door een bolrond hoofd. Hun cultuur duurde zeker tot vijfendertig honderd voor Christus en kende zijn opgang, bloeitijd en deca dentie als iedere andere. De eer ste tekeningen zijn primitief, maar toch vaak verrassend gees tig. Het zijn kleine poppetjes, zeer levendig van beweging en vaak met horentjes op het hoofd. Het waren kennelijk jagers, want ze worden vaak met een knuppel of pijl en boog afgebeeld en ze gaan gekleed in een soort korte lendedoek. Een tijd later nemen de figuurtjes de vormen aan van wonderlijke duiveltjes, die vro lijk over de rotswanden rond springen. Al deze figuurtjes zijn in rode oker getekend. Dan komen er meer kleuren en daarmee begint de stijl zich te ontwikkelen. - De afbeelding der figuren wordt realistischer en veel gedetailleerder. Wat men eerst slechts weinig vond, name lijk afbeeldingen van dieren, vindt mén nu in overvloed. Het zijn olifanten, mouflons, nijl paarden, neushorens. En bij deze tekeningen deed men een gewel dige ontdekking, al zou men dat op het eerste gezicht niet zo zeg gen. Men vond namelijk de af beelding van een man met een masker voor het gezicht, dat zo tot in details geleek op de mas kers, die nu nog in Ivoorkust bij de initiatiefeesten worden ge bruikt, dat het niet anders kon of twee conclusies drongen zich daaruit op. Ten eerste, dat de negers zich dus reeds zo vroeg in de geschiedenis in deze ge bieden hebben opgehouden De Antilopen (uit de periode der Veehoeders) zijn geschilderd in roodoker en wit. Alle afbeeldin gen bij dit artikel naar aanlei ding van „A la découverte des fresques du Tassili" van Henri Lhote (onlangs verschenen bij Arthaud te Parijs) zijn door Auke A. Tadema vervaardigd. iets wat men tot nu toe voor on waarschijnlijk hield en ten tweede, dat de animistische negerculturen uit Centraal-Afri- ka veel en veel verder in het verleden teruggaan dan men oor spronkelijk dacht. NA DE BLOEI van de kunst der Rondhoofden volgt onver mijdelijk het verval en uit deze tijd stammen een aantal grieze lige tekeningen, waarin de mens spookachtige vormen aanneemt Maar ook openbaart zich een nieuwe invloed, die tot een aan tal tekeningen leidt, zo zuiver van lijn en zo klassiek schoon, dat men meteen ziet, dat hier een waar hoogtepunt bereikt werd Die invloed kwam uit het an tieke Egypte, hóe weten we nog niet. Vele zijn de theorieën, die hierover worden opgebouwd. Maar de invloed is er, men hoeft daar niet aan te twijfelen. Wie de vier godinnen op de af beelding beschouwt, wordt dit wel zeer duidelijk. Eveneens uit deze periode stamt de prachtige „dame blanche" van onze afbeel ding, waarschijnlijk een godin der vruchtbaarheid. NA DE RONDHOOFDEN komt een nieuwe kunst, namelijk die van de Veehoeders, die van verre gekomen moet zijn Lhotë neemt aan van de Boven-Nijl en ze voerden de prachtige kud den met zich, waaraan ze hun naam te danken hebben. Hun tekeningen zijn klein, maar ze pulseren van leven. De figuurtjes vliegen over het vlak met een losheid en beweeglijkheid, die niets meer van de gestileerde strakheid van de Rondhoofden heeft. Hier werd het leven zelve afgebeeld, zoals dat geleefd werd in dat rijke land, temidden van de reusachtige kudden, die de rijkdom van dit volk uit maakte. Met hoeveel liefde en observatie zijn die runderen weergegeven, die slanke sierlijke dieren met grote liervormige ho rens, als de koeien van het oude Egypte zo statig of als de stieren van Kreta zo wild. De prachtige kleuren, waarmee de afbeeldin gen werden gemaakt, rood, geel. bruin, wit, een heel teer lila en een prachtig lichtblauw, tonen dat deze mensen nieuwe kleur stoffen hadden ontdekt en ver vaardigden en dat ze die met raffinement wisten aan te bren gen. Niet alleen runderen, de hele fauna van het land staat afge beeld: leeuwen en panters, oli fanten, neushorens, antilopen van iedere soort, giraffen, wilde ezels, struisvogels, en ook de vis sen die in de rivieren voorkwa men. Ook hier is weer die ver bluffende observatie, die van iedere diersoort de eigenschap pen, die het karakteriseren, feil loos vastleggen. Men beeldt de jacht af, de visvangst, maar ook het dagelijks leven, waarin kin deren onder een dekentje in een hut liggen, de vrouwen graan malen tussen twee stenen, de mannen met een bijl brandhout gaan halen. DEZE KLASSIEKE wijze van tekenen bleef niet voortbestaan, kon niet blijven voortbestaan. Een andere, eenvoudiger maar toch zeer levende stijl, ontwik kelt zich, waarbij de menselijke figuur wordt uitgerekt tot een soort draadmodellen, die echter toch zeer levendig en juist ge typeerd werden. Na hen komt een totaal nieuw volk opdagen en dat brengt een vreselijk wapen met zich, de atoombom van de prehistorie: het paard en de wagen. Men moet zich even voorstellen hoe dit geweest moet zijn voor de mensen van die tijd: een ander volk, dat daar aankwam in ijlende vaart, niet op de eigen benen, maar staande op kleine wagens, die nog het meest op een Romeinse strijdwagen leken, ge trokken door tweespannen of vierspannen van magere, felle, snelle paarden. Waar deze men sen vandaan kwamen, waarom ze het nodig achtten de Sahara die toen reeds geen tropen- paradijs meer was, maar een savanne en nog meer een steppe- land door te trekken, wat ook toen reeds een hachelijke onder neming moet zijn geweest, zal voorlopig wel een raadsel blij ven. Want dat ze de Sahara dwars doortrokken is bewezen. Lhote vond de tekeningen van de karren dwars door de hele Sahara heen, van de buurt van Timboektoe af tot ver in Libië toe. En daarmee ontdekte hij een van dè oudste karavaanwegen van de Sahara, die slechts op twee plaatsen ten koste van de grootste ontberingen en de grootste gevaren dwars is door te trekken. Men heeft in dit volk met. kar ren graag de Garamanten willen zien, dat gevaarlijke volkje waarover Herodotus zo boeiend vertelt. Ook dit volk, of het nu Garamanten waren of niet, heeft enkele bijzonder mooie teke ningen nagelaten, waarvan de mooiste die is van een giraf, die haar jong verdedigt tegen een grote, saloukiachtige jachthond en een jager met pijl en boog. Roerend is de houding van het grote dier dat het jong omvat houdt in haar lange hals. NOG IS HET niet afgelopen met de rotstekeningen, want op de mensen met karren en paar den volgen de mensen met ka melen. Zij leefden in historische tijden, omtrent het begin van onze jaartelling tot op de dag van heden, want in tegenstelling met wat vaak wordt aangenomen heeft de auto nog bij lange na niet de kameel overwonnen. Dat. zal zelfs waarschijnlijk nooit het geval zijn. „La dame blanche". (De witle vrouw) uit de periode der Ont wikkelde Rondhoofden, geschil derd in geeloker en wit. Er is Egyptische invloed merkbaar. Mogelijk is er een godin voorge steld, waarschijnlijk getatoeëerd, een versiering dragend van witte vezelfranje. Steeds nog worden er rots tekeningen toegevoegd aan de oude, want met onze eigen ogen zagen we zeer recente tekenin gen van de Toearegs, die met tekeningetjes en in hun eigen schrijftaal, het Tifinag, aanwij zingen gaven voor wie na hen kwamen. En zelfs zagen we teke ningen uit de tweede wereld oorlog, gemaakt door zich ver velende militairen. Zou over nog eens achtduizend jaar een tweede Henri Lhote deze teke ningen copiëren, bewijs van een volk dat hier eens leefde en dat beschikte over karren zonder paarden (Van onze weerkundige medewerker) ZIJ, die ook in de winter veel in de buitenlucht vertoeven, weten heel goed dat er heel wat kan vallen, in de regel meer dat tégen clan dat méé valt. Nu is regen een vorm van neerslag, die vol- doende bekend is en in geen enkel jaar- getij ontbreekt, althans niet op onze breedte. Juist in dit winterseizoen maakt men echter dikwijls met heel wat meer vormen van neerslag kennis. Hiertoe be- hoort niet alleen sneeuw, waarvan heel wat soorten bestaan, maar ook ijzel, hagel, rijp enzovoorts. Nu klinkt het misschien vreemd, maar bijna alle regen die er valt, ook in de zomer, is eerst sneeuw of hagel geweest, op een hoogte gevormd, waar de tempera- uur meestal vele graden beneden het vriespunt ligt. Zolang er nog enige hon- ierden meters lucht (verticaal gezien) >oven de aarde aanwezig zijn met tempe raturen boven het vriespunt, zal deze meeuw of hagel smelten en als regen Ie aarde bereiken. Is deze verticale lucht laag met temperaturen, die nog boven het vriespunt liggen, erg dun, bijvoorbeeld honderd of vijftig meter, dan valt de neer slag vaak als natte sneeuw en ook wel als korrelhagel, kort na aanraking met de bodem vrij snel wegdooiend. Wanneer van het aardoppervlak af tot boven in de bui cle temperatuur beneden het vriespunt ligt, dan kan de gevormde neerslag niet inders dan als sneeuw de aarde bereiken. Hoe kouder het, niet alleen in de hogere luchtlagen maar ook aan het aardopper vlak is, wanneer er sneeuw valt, hoe dun ner ook de vlokken zijn. Dikwijls is er :lan sprake van sneeuwjacht, die door de "ijnste kiertjes en dakpannen weet heen e dringen. De dikste sneeuwvlokken val- 'en in de regel bij temperaturen die om het vriespunt schommelen. De diverse vormen van neerslag, welke zoal mogelijk djn, worden hydrometeoren genoemd. Nu villen wij niet de vloeibare, maar de vaste lydrometeoren noemen. Om nog even op de vorm van sneeuw erug te komen: het zal algemeen bekend -.ijn dat de vlokken uit prachtige kristal en bestaan, die gezien door een vergroot- jlas voor velen een openbaring van ;choonheid zijn. Verder onderscheiden wij ijsnaalden kleine onvertakte ijskristallen in de vorm van plaatjes of staafjes, die lijken te zweven) en poolsneeuw (in de vorm van kleine sterretjes die eveneens lijken te zweven). Deze beide vormen van neerslag vallen vaak tijdens zeer strenge kou en., niét zelden bij een strak blauwe vrieslucht, zodat de zon er een zilveren schouwspel van kan maken. Men" hoort hierbij dan ook wel de uitdrukking „het zilvert". IJsregens zijn bevroren waterdruppels in korrels van één tot vier millimeter, glad, hard en niet bros, zodat zij terugspringen wanneer zij op de harde grond vallen. Bij temperaturen om het vriespunt valt er ook dikwijls, vermengd met vlokken, korrel- sneeuw. Dit zijn witte ondoorzichtige kor rels, die bros zijn en van de grond op springen en daarbij breken. Hagel is een vorm van neerslag, die nooit valt bij tem peraturen die aan de grond beneden het vriespunt liggen. Meestal valt er hagel tijdens actieve buien, niet zelden ook mid den in de zomer, gepaard met onweer. Wanneer er in de bovenlucht al zachte lucht is doorgedrongen, maar dicht bij het aardoppervlak de temperatuur nog onder het vriespunt ligt, dan kan er regen vallen, die na aanraking met de grond, evenals met alle andere voorwerpen, onmiddellijk bevriest. Dit verschijnsel heet ijzel en mag wel de schrik van het verkeer ook in de lucht worden genoemd. Het zal geen toelichting behoeven, dat de wegen hierbij spiegelglad worden. Dan zijn er nog twee verschijnselen van neerslag, al ziet men ze meestal niet zo. namelijk ruige rijp en ruige vorst. Ruige rijp is een witte, luchtige laag van ijs kristallen. die ontstaat uit onderkoelde nevel of mist. Wanneer na een heldere nacht de volgende morgen alle bruggetjes, grassprieten enzovoorts met een dun wit laagje zijn bedekt „het heeft wit ge vroren" zegt men, dan is er sprake van ruige rijp. Wanneer er mist voorkomt uiterst fijne waterdruppeltjes en de tempera tuur beneden het vriespunt ligt, dan blij ven deze druppeltjes toch water: onder koelde druppeltjes, die gaan bevriezen zodra ze tegen takken, telefoondraden, jas sen en wat dies meer zij botsen. Overal zet zich een ondoorzichtige korrelige ijs- achtige massa's af. Het landschap wordt daarbij vaak tot een sprookjeswereld om getoverd. Is deze mist erg dicht, dan kun nen de wegen eveneens glad worden als- gevolg van bevroren aanslag. „De godinnen met de vogelkop pen" dateert uit de periode der Veehoeders, eveneens Egyptische invloed tonend, in Jabbarén ge vonden. De bovenste figuur is wit, de linkse roodbruin, de rechtse sepia en de onderste groengeel gekleurd. ONLANGS deden doktoren in de inrichting voor geesteszieken te San Jose, in de staat Californië, een op merkelijke ontdekking. Patiënten, die niet reageerden op persoonlijk contact met hun doktoren, reageer den wel op beelden op het televisie scherm. Het experiment werd ge daan met de hulp van een kleine „kin-tel"-t.v.-camera, die speciaal ontworpen is voor toepassingen bui ten de vermaakssfeer van de tele visie. Toen patiënten voor de t.v.- monitor werden gezet en plotseling geconfronteerd werden met het ge laat van hun dokter op het scherm, werd dat door hen herkend, maar de neiging om zich terug te trekken die gewoonlijk bij ernstige patiënten ontstaat bij direct contact bleef achterwege. Momenteel is een ge sloten t.v.-circuit onderdeel van de uitrusting van deze inrichting en be gint de „behandeling per televisie" steeds meer aanhangers te krijgen onder de medische staf. DE CAMERA'S raken al aardig ingeburgerd op spoorwegemplace menten, zoals op het kolossale te Chicago, waar uit controlestations op kilometers afstand de goederen treinen geïnspecteerd en geïdentifi ceerd worden waar over het laden en lossen gewaakt wordt. Er zijn nu gevangenissen waar t.v.-toestellen zo geposteerd zijn, dat de hoofdbe waker op het apparaat op zijn bu reau te allen tijde het gevangenis terrein volledig kan overzien. Ca mera's vervangen bewakers bij in gangen en controleposten van vele installaties, dag en nacht. In zieken huizen kunnen hoofdverpleegsters of verpleegsters de zalen in het oog houden zonder hun kantoor te ver laten. Warenhuizen hebben met suc ces geëxperimenteerd met camera's, die voor de ogen van het publiek verborgen zijn, om winkeldieven te vangen. En misschien heeft men al eens iets gelezen over hoe kleine camera's diep in een ontoegankelijke hoek van een vliegtuigvleugel in een fabriek de arbeiders helpen maxi male accuratesse te handhaven. Curieus is dat een Duitse camera, die drie jaar geleden juist voor dit doel ontwikkeld is, in Amerika in gebruik werd genomen om t..v.- reporters te helpen de presidents verkiezingen te „verslaan". SEDERT DIE TIJD zijn de came ra's doeltréffender en minder kost baar geworden. De kin-tel, ontwik keld door een Amerikaan van Fran se afkomst, La Motte T. Cohu ge naamd, is een van de laatste aan winsten. Volgens Cohu is deze even doeltreffend als de grote camera, die door t.v.-stations gebruikt wordt. Toch is deze zo compact en zo auto matisch, dat één man een gehele televisiestudio kan bedienen, die er mee is uitgerust. Er is tenminste één zo'n eenmans- station. Het is te Las Vegas, in Ne vada gevestigd. De operateur be dient de camera van de controle kamer uit en wijzigt zijn positie door middel van afstandscontrole, terwijl hij kijkt naar een monitor die voor- hem staat. De kost. a van een der gelijke installatie zijn zesduizend dollar, een belachelijk laag bedrag, vergeleken met de normen van en kele jaren geleden. Terwijl dit één- mansstation de bevolking van een klein stadje ontspanning biedt, helpt een soortgelijke installatie de politie in een wereldstad als Detroit, het verkeer op drukke wegen te regelen. Meer en meer banken gebruiken de televisie om handtekeningen en re keningen te verifiëren. Tegen het einde van het volgend jaar zullen de meeste banken in de Verenigde Staten t.v.-circuits geïnstalleerd heb ben, welke het een bediende moge lijk zullen maken een handtekening op de cheque te verifiëren bij het hoofdkantoor, door de handtekening alleen maar te „tonen" aan de came ra in zijn hokje en op een knop te drukken. Soortgelijke systemen wor den gebouwd in grote warenhuizen, allerlei handelingen, die op de in terne dienst betrekking hebben, kun nen daardoor versneld worden. In een groot winkelcentrum in Zuid- Califórnië, worden vijfduizend auto's geparkeerd op twee niveaus, met be hulp van kin-tel: één man voor de bediening en een stelsel van sein lampen. De seinlampen leiden NOG EVEN TERUG naar het wa renhuis: ten minste één van de gi gantische warenhuizen in New York maakt plannen voor een draagbaar t.v.-systeem. Het idee is dat aan de klanten inlichtingen en speciale de monstraties gegeven zullen worden van één punt uit door middel van monitors, die overal in het gebouw en speciaal in de hal geplaatst zijn. ZO WORDEN steeds meer toe passingen ontdekt om het grote pu bliek te dienen binnen een beperkte ruimte. Maar er zijn ook reeds kolos sale stappen gedaan door het be drijfsleven. Ontdekt is dat een t.v.- camera door een vlam kan zien, in dien voorzien van optische filters. De ontdekking is prompt toegepa; in een grote thermo-elektrische fa briek in Pittsburg: de televisie wordt daar gebruikt om de conditie van elke brander aan te geven en de bediener voor moeilijkheden te waar schuwen. In een fabriek van de U.S. Steel in Chicago heeft de tele visie aan het personeel „ogen in het achterhoofd" gegeven: het ziet nu de positie, het aantal en de snelheid van de staven, die „achter de rug" arriveren. De t.v.-camera wordt toegepast op plaatsen, die in atoomkrachtinstal laties door straling besmet zijn en vervangt aldus het oog op een plek, waar de mens zich niet wenst te wa gen. En het oog van geen enkele duiker kan tegen de camera's op: reeds worden zij gebruikt bij ber gingswerkzaamheden en een speci aal soort camera is ontworpen om op grote diepte langs de bodem ge trokken te worden. In de staat Idaho wordt de t.v.-camera met succes toe gepast op de terreinen waar snel bosbranden ontstaan. EN DAN NATUURLIJK de be langrijkste toepassing van de tele visie bij het medisch onderwijs In de tandheelkundige school van de universiteit van Toronto krijgen tweehonderd studenten gelijktijdig les. De studenten zitten in groepen in kamers voor een monitor. Er be staat radioverbinding vice-versa, zo dat vragen onmiddellijk beantwoord kunnen worden. Door middel van de „zoomar"-lens wordt een tand over het gehele oppervlak van de monitor geprojecteerd. En dit alles is nog slechts een begin.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 21