Het huis der conflicten
met PHILIPS
..Photo flux"
Herdenking van Puccini is
met „Turandot" besloten
Kort en bondig
V
Agenda voor
Haarlem
De negen Muzen
Strassburger geeft
weer goede circus
kunst in Carré
4
Zonder hoogtepunten
Radio en televisie in de
Verenigde Staten
Televisie in Portugal
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Toneelspreiding aan de
orde op congres
Max Nabarro zeventig
Ook u maakt zulke leuke foto's
flitslampjes
Actie betere honorering
schrijvers had succes
Puin en Doppie
Landelijk rooms-katholiek
kerkhistorisch tijdschrift
DOOR IRIS
BROMIGE
MAANDAG 29 DECEMBER 1958
Het televisieprogramma van de K.R.O.
van zaterdagavond week weinig af van
dat der vorige amusementsavonden. „Blijf
er niet voor thuis", van Emile Lopez
en Jan de Cler, het optreden van de Deense
chansonnière Birthe Wilke, een moord-
verhaal van Willy Corsari en de quiz onder
leiding van Jan Blaaser werden achtereen
volgens afgewerkt- Bepaalde hoogtepunten
waren er niet, wei enkele aardige verras
singen. Jan Blaaser heeft aangekodingd
voor het laatst zijn vragenspel met op
drachten gebracht te hebben, omdat hij van
mening is dat een serie niet te lang mag
duren. Gelijk heeft hij. Ook deze avond
verleenden beroepsartiesten op allerlei ge
bied aan de gebeurtenissen in het Singer-
museum hun medewerking. Marianna
Hilarides en Martin Scheepers van het
Ballet van de Nederlandse Opera vertoon
den een pas-de-deux en vertelden onder
meer dat zij in februari voor de Engelse
t.v. zullen optreden. Andere gasten waren
de alt Annie Delorie en de Duitse film
speelster Undina von Midvew.
Beeldschermer
In de Verenigde Staten is het afgelopen
jaar het aantal televisietoestellen met bij
na vier miljoen tot 48.300.000 gestegen. Het
aantal radio's nam met tien miljoen tot
naar schatting 150 miljoen toe. Aan recla
me via de televisie werd dit jaar 1.420
miljoen dollar uitgegeven. Voor de radio
was dit bedrag 641 miljoen dollar.
LISSABON (UPI) In Portugal zijn op
het ogenblik dertigduizend televisietoe-
stelbezitters en naar schatting vijfhonderd
duizend kijkers. Portugals hoge percenta
ge kijkers is te danken aan het feit dat
veel ontvangers zijn geplaatst in openba
re gelegenheden als cafés en clubs. Ex
perts zijn van oordeel dat de televisie in
Portugal nog meer zal bloeien zodra het
land wordt betrokken bij de Eurovisie. Men
hoopt dat die aansluiting niet te lang meer
op zich zal laten wachten. Eerst moeten de
voorbereidingen in Spanje afgesloten zijn
voor Portugal zich bij Eurovisie kan aan
sluiten.
HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Gram. 7.45
Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram.
8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 10.00
Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, causerie. 10.30
Chansons. 10.55 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30
Gram. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Klok
gelui. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded.
12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonne
wijzer. 13.20 Gram. 13.30 Lichte muz. 13.55 Kerst-
muz. 14.20 Voordr. 14.35 Voor de vrouwen van het
land. 14.45 Gevar. progr. 16.00 Voor de zieken.
17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Rege-
ringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Surinaamse im
pressies, door Carla Schulz. 18.00 Lichte muziek.
18.30 Gram. 18.45 Dit is leven. caus. 19.00 Nieuws.
19.10 Sportpraatje. 19.20 Gram- 20.15 Le jongleur
de Nótre Dame, opera. 22.30 Gram. 22.45 Avond
gebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Lichte
muziek. 23.35—24.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00 - 24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Gyrnn. voor de huisvr. 9.10 De groen
teman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boek-
bespr. 10.00 Gram, 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Hammondorgelspel. 11.15 .Voor de zieken. 12.00
Zang en piano. 12.20 Regeringsuitz.: Landb.rubr.:
Een nieuwe machine, uitgevonden door een boer
in Aalten. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33
Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram.
13.20 Promenade-ork. 13.55 Beursber. 14.00 Gram.
14.40 Voor de jeugd. 15.00 Voor de vrouw. 15.30
Pianorecital. 16.00 De moderne opvoeding en de
gestoorde mens, caus. 16.15 Gram. 16.30 Voor de
jeugd. 17.20 De dierenwereld en wij, caus. 17.30
Amateursprogr. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel.
18.30 R.V.U. De maan, door dr. H. Groot. Derde
lezing: Fysische gesteldheid van de maan. Al dan
niet reële veranderingen op de maan. 19.00 Voor
de kleuters. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Gevar.
progr. voor de soldaten. 20.00 Nieuws. 20.05 Caba
ret. 20.55 Gram. 21.45 Act. 22.00 Filmpraatje, 22.15
Kamermuz. 22.30 Alt en piano. 23.00 Nieuws. 23.15
Beursber. van New York. 23.16 New York calling.
23.21—24.00 Met de Franse slag.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.34
Pianospel (vervolg). (Om 12.55 Koersen). 13.00
Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Idem. 15.30 Ork.concert.
16.00 Koersen. 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10
Gram. 17.15 Zang en piano. 17.45 Boekbespr. 18.00
Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30
Reisbeschrijving. 19.40 Gram. 19.50 Idem. 20.00
Voor de vrouw. 21.00 Gram. 21.15 Orkestconcert.
22.00 Nieuws. 22.15 Clavecimbelrecital. 22.55 23.00
Nieuws.
VOOR DINSDAG
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. VARA:
20.20 Speelfilm.
Advertentie
De Vereniging van Culturele Organisa
ties in Nederland houdt op zaterdag 3
januari in Amsterdam in het Koninklijk
Instituut voor de Tropen haar jaarverga
dering. In aansluiting daarop belegt zij óp
dezelfde dag, eveneens in het Koninklijk
Instituut voor de Tropen een congres,
waarop het onderwerp „Waar liggen de
grenzen der toneelspreiding" zal worden
behandeld. De vereniging heeft daartoe
enkele sprekers uitgenodigd, die van ver
schillende standpunten dit vraagstuk be
spreken. Het is de bedoeling, dat na iedere
inleiding gelegenheid tot gedachtenwisse-
ling zal worden geboden. Als gespreks
leider tijdens dit congres zal de heer S. de
Jong, burgemeester van Zutphen fungeren.
Inleiders zijn de heren J. Kassies, secretaris
van de Raad voor de Kunst, Guus Oster,
directeur van de Nederlandse Comedie,
Robert de Vries, directeur van de toneel
groep Theater en J. D. van der Harten,
bestuurslid van de afdeling Eindhoven van
het Nederlands Theater Centrum.
Zaterdag 17 januari hoopt Max Nabarro,
een bekende explicateur ten tijde van de
„stomme" film, zijn zeventigste verjaardag
te vieren. Hij treedt nog vaak voor instel
lingen en verenigingen op. Vrijdagavond 16
januari geeft de heer Nabarro tezamen met
Alex de Haas in het Minerva-paviljoen te
Amsterdam een feestelijke voorstelling, na
afloop waarvan een receptie wordt gehou
den.
De actie van het bestuur der Vereniging
van Letterkundigen voor een betere hono
rering van schrijvers is zo wordt van
die zijde medegedeeld een groot succes
geworden. Onlangs zijn aan de leden vijf
punten voorgelegd, met het verzoek deze
door ondertekening als richtlijn te willen
aanvaarden. De voornaamste zijn: het
niet-uitgeven zonder voorafgaand schrif
telijk contract, het niet-overdragen van
het auteursrecht aan de uitgever en een
minimum honorarium van tien percent
royalty, ook voor pocketboeken.
De Vereniging van Letterkundigen wil
op deze manier komen tot een openlijke en
algemene erkenning van bepaalde normen
waarvan noch de uitgevers noch de schrij
vers zullen afwijken, tenzij onder buiten
gewone omstandigheden. Het bestuur
meent, dat ook het publiek er recht op
heeft te weten, dat er voor de geestelijke
arbeid van de auteurs een verantwoorde
honorering bestaat, en dat de boeken die
men koopt niet ten koste van de schrij
vers goedkoop zijn. Een grote meerder
heid van de leden heeft de gestelde vra
gen onvoorwaardelijk met hun handteke
ning bekrachtigd en daarmee blijk gege
ven van een verheugende solidariteit.
Daartoe behoren onder meer de dich
ters A. Roland-Holst, Hendrik de Vries, J.
C. Bloem, Victor E. van Vriesland, Anton
van Duinkerken en de prozaïsten A. Coo-
len, Nine van der Schaaf, Simon Vestdijk,
Teun de Vries, Willem van Iependaal,
Harry Mulisch, Henriëtte van Eyk en Al
fred Kossmann. Uit de talrijke brieven die
het bestuur bereiken, blijkt, hoezeer deze
kwestie voor de Nederlandse auteurs een
erezaak is geworden. Een groot aantal ver
zoeken om lid te mogen worden is bin
nengekomen.
Maar helemaal rustig zou die eerste nacht niet voorbijgaan
Het was donker geworden. Pum lag te dromenHet was, of hij in een groot
speldenkussen gevallen ivas; aan alle kanten prikte het!
Opeens werd hij wakker. Maar wat was dat? Het was geen droom, maar werkelijk
heid. Overal voelde hij het prikken, over zijn hele lijf. Toen schoot hij verschrikt
overeind.
„We liggen op een mierennest!", schreeuwde hij.
Ook Doppie vloog overeind. Toen vluchtten ze samen de tent. uit. 3031
Uit de fusie van de diocesane periodie
ken „Archief voor de geschiedenis van het
aartsbisdom Utrecht" en „Haarlemse bij
dragen" is een kerkhistorisch tijdschrift
ontstaan, dat blijkens zijn naam „Archief
voor de geschiedenis van de rooms-katho-
lieke kerk in Nederland" in beginsel heel
ons land bestrijkt. De in 1956 doorgevoerde
herindeling der bisdommen is tot deze fu
sie de naaste aanleiding geweest., maar de
reden ligt in het reeds lang gekoesterde
verlangen naar een kerkhistorisch orgaan
met een wijder blikveld dan het diocesane
bestek en naar de samenwerking van alle
in Nederland beschikbare bevoegde krach
ten, zowel leken als seculiere en reguliere
geestelijken. Evenals de twee thans op
geheven tijdschriften stelt het nieuwe zich
ten doel bronnen voor de geschiedenis der
Nederlandse kerk uit te geven en daar
naast historische studiën uit de eerste hand
te publiceren. In de eerste helft van ja
nuari verschijnt het eerste nummer van
Archief voor de geschiedenis van de
rooms-katholieke kerk in Nederland". De
redactie is samengesteld uit vertegenwoor
digers van het aarsbisdom Utrecht, van de
bisdommen Haarlem, Rotterdam. Gro
ningen en Breda, van de katholieke uni
versiteit en van de reguliere geestelijkheid.
iDhaovtiu ab ai
Carillon. Na een lange periode van
besprekingen en plannenmaken met het
comité „Nederlandse klokkentoren" en de
parkcommissie in Washington, is thans de
bouw van de klokkentoren voor het Neder
lands carillon in Washington, naar een ont
werp van architecten ir. J. W. C. Boks, W.
Eijkelenboom en A. Middelhoek in Rotter
dam, opgedragen aan de N.V. Petit en Frit-
sen, klokkengieterijen en constructiewerk
plaatsen in Aarle-Tixtel (Noord-Brabant).
Een afscheid. Na een repetitie van
het Residentie Orkest heeft de heer A. de
Roo, die gedurende vierenvijftig jaar aan
dit orkest verbonden is geweest, afscheid
genomen. De heer De Roo werd bij zijn
heengaan allereerst toegesproken door de
voorzitter van het Residentie Orkest, jhr.
E. J. van Holte. De heer Van Holte roem
de, evenals de volgende sprekers, de grote
verdiensten van de scheidende violist, die
het Residentie Orkest vanaf zijn oprich
ting had gediend. Ter herinnering over
handigde jhr. Van Holte hem de legpen
ning. die geslagen was bij het vijftigjarige
jubileum van het orkest.
De Nederlandse Opera te Amsterdam
bracht op de middag van tweede kerstdag,
tot besluit van haar herdenking van Puc
cini, de laatste opera van de meester, de
niet geheel voltooide, maar door zijn leer
ling Alfano speelklaar gemaakte „Turan
dot" tot vertoning. Hieraan waren in deze
herdenkingsweek Het Drieluik, Madame
Butterfly, Tosca en La Bohème voorafge
gaan. De medewerking van eminente bui
tenlandse krachten in de hoofdpartijen
hebben deze Puccini-week tot een waar
dige manifestatie gemaakt.
Ook van de „Turandot" was een beroep
gedaan op een vocalist van uitzonderlijke
betekenis, de tenor Aldo Bertocci, waar
door de vertolkster van de titelrol, Marijke
van der Lugt, nu met een volwaardige
tegenspeler geconfronteerd werd. Het dient
ook een buitengewone figuur en markante,
door bijzondere stemkwaljteiten opvallen
de zanger te ziin, om in aanvaardbare ver
houding naast deze „Turandot" op te tre
den. Want Marijke van der Lugt heeft in
deze partij een opgave, waarin zij haar vo
cale kwaliteiten buitengewoon gunstig kan
doen gelden, wat op deze tweede kerstdag
tot een fenomenale prestatie van bril
jante stemklank werd. Alles is in deze rol
kracht en bewustheid, tot de ijskoude Chi
nese prinses uiteindelijk-.ontdooit en ge
woon mens wordt, met het woord „amore"
op de lippen. Als het gemoed bij haar zou
kunnen gaan meespreken, is het stuk uit.
Toen was er trouwens geen Puccini meer
om de ontwaakte liefde op zijn kenmer
kende wijze te verklanken. Het was ook
niet zijn bedoeling. Hij heeft in deze figuur
vocaal een wezen getekend, dat in aanleg
het grootste contrast met het „ewig
weiblige" zou vormen, dat hij echter zou
veroveren door middel van een tegenpartij,
even hardnekkig als zij. maar dan onweer
staanbaar gedreven door een liefde die
sterker is dan de dood. De stem van Ma
rijke van der Lugt gaf deze middag alles
wat de sprookjesfiguur Turandot muzikaal
aannemelijk kan maken. laar imponeren
de gestalte van spel als uiting van in
nerlijke bewogenheid kan hier haast geen
sprake zijn deed de rest. Ik zeg nog
eenr: het was fenomenaal!
Aldo Bertocci was met zijn warmgetint
gezond geluid, dat hem voor deze ver
overende en krachtig bewuste rol zo ge
schikt maakt, de gedroomde prins. Wat
ons omtrent deze zanger allemaal meege
deeld werd, onder meer dat deze autodi
dact achtendertig jaar is, in zijn jeugd ont
werper was van handschoenen, dat hij is
geporteerd voor de dodecafonie dus met
een absoluut gehoor begaafd en aan de
Scala te Milaan verbonden was, waar hij
belangrijke creaties op zijn naam boekte
het interesseert ons betrekkelijk weinig.
Maar de herinnering aan het optreden van
deze zanger als prins Culaf zal ons bij
blijven als een hoogtepunt in het seizoen.
Het zou mij niet verwonderen, als de stem
van Bertocci zich op de., duur en dit
misschien al gauw zou ontwikkelen om
Verdi's Otello de kracht en de glans te
geven, die hiertoe vereist zijn. De creatie
van deze rol zou ik van hem nog eens
willen beleven.
De bezetting was verder gelijk aan die
der première van eind september. Jeannet-
te van Dijck gaf als de slavin Lise, met
ontroerend accent in haar mild geluid de
grootst denkbare tegenstelling te horen
met de gewild staalharde klank van dat
der legendarische prinses. De suggestie van
het echt menselijke werkte hierbij over
tuigend. Het nobele geluid van Guus Hoek
man was daarvan het aanvullende element.
Chris Reumer was weer een aanvaardbare
sprookjeskeizer en behoudens enige lichte
inflexies, die de stem van Chris Taverne
steeds kenmerken, was het Ping-Pang-
Pongtrio, waarin verder Rudolf Kat en
Paolo Gorin uitmuntten, een knap gereali
seerde prestatie. En dan was er nog de
Sonore heraut van Hans Wilbrink.
De omvangrijke taak van het koor werd
voor de koordirigent Henk van Wielink
weer een succes. Het aa: deel van de cho
reografie is van weinig betekenis. Verder
bewees de regie van Hartrnut Boebei en
Wolf-Dieter Ludwig haar logische waarde
en betekenis in het fastueuze decor, dat
Emil Preetorius voor Puccini's zwanezang
geconcipieerd heeft. Het allermooiste ech
ter heb ik voor het laatst bewaard: de ver
klanking door het orkest onder leiding van
Alfred Eichmann van het instrumentale
deel der partituur, dat op sommige mo
menten een Puccini te horen geeft, die zich
in het raffinement van het koloriet een
meester toont.
Al is de officiële herdenking nu achter
de rug, toch zal het Puccini-repertoire in
het verdere verloop van het seizoen uiter
aard van deze extra monteringen blijven
profiteren.
Jos. de Klerk
Prof. J. Koopmans overleden. Te Amster
dam is op 58-jarige leeftijd overleden prof.
mr. J. G. Koopmans, hoogleraar in de
staathuishoudkunde aan de gemeentelijke
universiteit.
Een week voor de jaarwisseling ver
schijnt in het hoofdstedelijke theater Car
ré de „vaste bespeler", het circus Strass
burger, dat er de Amsterdammers zijn
programma voor het nieuwe seizoen komt
presenteren. Dat is een traditie, die in het
uitgaansleven van de hoofdstad niet meer
weg te denken valt. Amsterdams eerste
burger, burgemeester Van Hall, onder
streepte dit door met zijn echtgenote aan
wezig te zijn bij de première, die altijd een
feestelijk tintje krijgt door een sympathiek
woordje vooraf van Carré-directeur Karei
Wunnik en door de gulle bloemenhulde
voor de artiesten, die met hun zeer uit
eenlopende prestaties het „hooggeëerd pu
bliek" altijd weer versteld doen staan
Ieder jaar zijn er verrassende nieuwig
heden, zoals de twee Lupi's, die het zich
zelf moeilijk maken door in en uit vaten
te springen. Zes charmante Australische
meisjes, voor de eerste keer op het conti
nent, springen en buitelen als een mense
lijk vuurwerk door de lucht in een num
mer parterreacrobatiek, dat wij van de
leden van het sterke geslacht nog nooit
zó gezien hebben! En heel hoog boven de
piste halen de twee Coleano's allerlei waag
halzerijen uit op een maansikkeltje. Aan
het eind passen zij een oud trucje toe om
iedereen nog even de stuipen op het lijf te
jagen. Dat doet ook Wolf Bellfis met zijn
knetterende motorfiets waarop hij al
rondzwaaiend op een schommel allerlei
acrobatische toeren doet, die zonder het
bestaan van de middelpuntvliedende kracht
onbestaanbaar zouden zijn. En voor
„evenwichtige" lieden als de Rethlems is
een trompetsolo aan een metershoge per-
che maar kinderspel, tenminste dat lijkt
het.
Italo Medini jongleert op een fenomenale
manier met ballen en ringen en vangt op-
het-houtje-tussen-de-tanden zonder man
keren alle ballen op die hem, zelfs van
het „schellinkje" af, worden toegeworpen
Les Genias maken hun dolle sprongen op
de trampol in en dit alles wordt gelardeerd
met de grollen van de clowns Bocky en
Randell en van hun collega's, de Ricor-
di's.
Maar de hoogtepunten in het program
ma zijn als altijd weer de presentaties
van Strassburgers prachtige paarden door
Elly Belli-Strassburger, haar neef Adol-
phe en Wenzel Korsmayer. Zij doen spec
taculaire dingen met Arabische schim
mels en Lippizaners, waar kenners en lief
hebbers respect voor hebben.
Mr. Charly brengt in de kooi een heel ge
zelschap ijs-, kraag- en grizzlyberen bijeen
en laat hen de gebruikelijke spring- en
glijbaannummers uitvoeren, die men on
langs ook in een t v.-uitzending heeft kun
nen zien. Vooral dc bedrijvig rechtop rond
lopende en -dansende kraagberen zorgen
daarbij voor de vrolijkheid. Dat doen ook
de grappige chimpansees van Pilade
Christiani met hun toeren op een motor
fietsje en op het strakgespannen koord. En
de Ljesskows laten tenslotte zien hoe ko
zakken kunnen paardrijden. Niets nieuws
maar altijd weer imponerend.
7. Zij had zich afgevraagd of hij bij het wer
ken aan die memoires enige emotie zou tonen,
maar de enige opwinding die zij tot nu toe had kun
nen ontdekken, was er een van verlangen om een juist
beeld van zijn zoon te geven. Wanneer hij haar din
gen uit het verleden dicteerde, leek het wel, alsof dat
verleden voor hem meer levend was dan het heden
en of hij maar al te blij was daarin weer terug te
zijn.
Pauline's gedachten werden onderbroken door een
fluitje en zich omkerend, zag zij Judy, die achter haar
aan kwam rennen.
,Oh, juffrouw Avon," zei zij buiten adem, toen zij
Pauline bereikt had, „zou u het erg vinden, als ik met
u meeging?"..
„Natuurlijk niet, maar ik ben van plan de gehele
dag weg te blijven, weet u."
„M'm. Dat heeft Lallie me verteld. Ik greep gauw
een stukje cake en een paar appels mee. Maar zegt
u het alsublieft, als u alleen wilt blijven. Ik dacht, dat
ik u misschien enkele interessante dingen zou kunnen
aanwijzen."
Pauline keek haar een beetje spottend aan. De vo
rige middag had Judy nog aan het diner gedebiteerd,
dat zij een hekel had aan wandelen en niet begreep,
hoe iemand daar liefhebberij in kon hebben, wanneer
men een wagen had. Bovendien was zij uitgegaan in
een zomerse jurk en witte sandalen, die wel decoratief
waren, maar totaal ongeschikt om mee over de hei
te wandelen. Uit het wollen vest, dat zij meesleepte
en de papieren zak, die te klein was om zelfs een ma
tige lunch te bevatten, kwam Pauline tot de conclusie,
dat Judy als gevolg van een plotselinge impuls ach
ter haar aan gekomen was om reden, die niets te ma
ken hadden met het verlangen om Pauline het land
schap te laten zien.
„Denk je niet, dat het verstandiger zou zijn wat
steviger schoenen aan te trekken?"
„Neen. Deze zitten heel gemakkelijk," zei Judy luch
tig. „Wat een zalige morgen! Ik mag dus meegaan?"
Pauline glimlachte.
„Met plezier. Maar als je mij nu eerst eens <lö 3wer
kelijke reden van het meegaan vertelde."
Judy keek haar even van terzijde aan.
„Oh. Dat is wel een beetje onverwacht. In feite wa
ren er verschillende redenen."
„Oh, ja?"
„Ten eerste had ik het gevoel, dat als ik niet maak
te, dat ik het huis uitkwam, ik zou ontploffen. Ten
tweede vind ik u werkelijk aardig en interessant. En
ten derde wilde ik iemand ontwijken, die mij vanmor
gen zou komen opzoeken."
„Juist. Nou, ik had gedacht naar Winsdale Bridge
te gaan. Ben je het daarmee eens?"
„Prachtig. Weet u de weg?"
„Ik heb een kaart, die Mark mij gegeven heeft."
Zij hadden het eind van de laan bereikt en staken
langs een karrespoor de hei over. Zij voelden een bries
nu zij de beschutting van de vallei hadden verlaten.
Die deed het lange gras en de hei wuiven en bracht
de geur met zich mee van turf. Hoog in de lucht zon
gen de leeuweriken en Pauline trok haar schouders
recht en voelde een nieuwe opwinding in haar bloed.
„Nu, Judy, beken het nu zelf maar kun je je iets
heerlijkers voorstellen dan dit? Het ligt, om zo te zeg
gen, vlak voor je deur."
„Het is niet altijd zo, weet u. U moest het eens zien,
wanneer het onder een natte mist zit. De mensen, die
zo enthousiast zijn over het platteland, zijn gewoon
lijk degenen, die dat alleen maar in hun vakantie zien
en tijdens mooie week-einden."
„Maar ik heb in de provincie gewoond en ik weet,
hoe het er in alle jaargetijden uitziet."
„Ik dacht, dat u in Parijs had gewoond."
„Dat heb ik ook; gedurende twee jaar. En daarvoor
in Londen. Maar ik was op het platteland op school."
„Parijs en Londen! Wat heerlijk. Ik snap niet, dat
u het hebben kunt, om u dan hier te begraven. Ver
telt u mij eens wat van Parijs. Daar zou ik zo dol
graag eens heengaan. Het is mijn grootste verlangen
eens de Champs Elysées af te wandelen."
„Ben je dan nooit buitenslands geweest?"
„Buitenslands? Mijn ouders realiseren zich niet,
dat er buiten Darnford nog iets anders bestaat. Moe
der waagt zich af en toe eens in Londen en dan gaan
we voor onze vakanties naar Torquay. De jongens
hebben wat dat betreft meer geluk gehad, omdat de
oorlog ze naar het buitenland bracht. Derek was vlie
ger en Marks' diensttijd bracht hem in Italië. Maar nu
zitten ze weer in de fabriek vastgeschroefd. Dat zitten
we allemaal en ik heb er een geweldige hekel aan. Al
tijd dezelfde gezichten en altijd dezelfde sleur".
„Wat zou je dan graag willen doen?"
„Naar Londen gaan en daar werken als manne
quin"
Paluine glimlachte.
„Ik vraag me af, of je wel weet hoe hard die meisjes
moeten werken? Het is helemaal niet zo mooi, als het
lijkt. Ik weet het, omdat een vriendin van mij het ge
daan heeft, tot haar gezondheid het opgaf".
„Nu ja, dat kan me ook niet zoveel schelen, zolang
ik maar iets te doen heb, dat interessant is en ik veel
mensen ontmoet. Het vervelende is, dat ik niet voor
iets speciaals geschikt ben. Het enige, wat ik ter be
schikking heb, is mijn figuur en een redelijke snoet".
„Zeer redelijk, zou ik zeggen. En wat denken je
ouders ervan?"
„Dat ik te jong ben om al weg te gaan van huis en
daar ik geen aanleg heb getoond voor de een of andere
werkkring, die de moeite waard is, vindt vader, dat ik
maar thuis moet blijven en moeder met haar plaatse
lijke liefdadigheidswerk helpen, tot er eens een ge
schikte man komt opdagen, die met mij wil trouwen".
Pauline keek eens naar het opstandige jonge ge
zichtje, maar op het moment, dat zij er naar keek, ver
loor de mond die boze trek en loste zich op in een glim
lach, die kuiltjes in haar wagen bracht en dansende
lichtjes in haar ogen.
„In ieder geval", zei ze, „zal één geschikte man van
morgen eens de kous op z'n kop krijgen".
„De bezoeker, waarvoor je weggelopen bent?"
„Ja"
„Nogal een onprettige manier om iemand te ont
moedigen, is het niet? Had je hem niet kunnen opbel
len?"
„Ik neem mijn besluiten altijd op het laatste ogen
blik. Plotseling voelde ik, dat ik het vanmorgen niet
zou kunnen hebben een preek aan te horen. Ik denk,
dat hij wel boos zal zijn. Het is een lange en vermoeien
de rit om op een fiets de laan af te rijden!"
„Judy!"
(Wordt vervolgd)
Ambassades. De Nederlandse regering
en de regering van de Dominicaanse repu
bliek zijn overeengekomen wederzijds hun
diplomatieke vertegenwoordiging te ver
heffen tot de rang van ambassade.
Koninklijke belangstelling. Koningin
Juliana en Prinses Irene hebben op uit
nodiging van de Amsterdamse Oecume
nische Jeugdraad in de Engelse Kerk op
het Begijnhof te Amsterdam een voorstel
ling bijgewoond van „Droom der Gevan
genen" van Christopher Fry door de to
neelgroep Studio.
Brand in de Jordaan. Op de zolder
verdieping van een woning in de Gouds
bloemstraat in het hartje van de Jordaan
in Amsterdam heeft zaterdagavond brand
gewoed. De vlammen, die metershoog bo
ven het dak oplaaiden, konden echter bin
nen twintig minuten met vier stralen wor
den geblust. Alleen de zolderverdieping
brandde uit.
B. van Bavel overleden. In 's-Her-
togenbosch is op 66-jarige leeftijd over
leden de heer B. van Bavel, secretaris
penningmeester van de Bossche afdeling
van oud-politieke gevangenen „Gekérkerd
Verzet". Hij heeft als gijzelaar in St. Mi
chielsgestel gevangen gezeten. Na de oor
log leidde hij de reünies en de herdenkin
gen van oud-politieke gevangenen.
Verdacht van moord. De Maastrichtse
recherche zoekt naar een man uit Rekem
in Belgisch-Limburg, die verdacht wordt
van het plegen van de moord op een 49-
jarige ongehuwde vrouw uit Rekem, die
vorige week woensdag in de keuken van
haar woning dood werd aangetroffen. Er
zijn aanwijzingen dat de dader naar Ne
derlands-Limburg is uitgeweken.
De man was werkzaam bij een verf-
stoffenfabriek te Maastricht. Op 20 decem
ber nam hij ontslag, waarna hij vroeg zijn
loon te mogen ontvangen. Sindsdien is hij
spoorloos.
MAANDAG 29 DECEMBER
Stadsschouwburg: Het Rotterdams To
neel met „Mercadet", 20 uur.
Minerva Theater: Gezelschap Johan
Kaart met „De nachtdienst", 20.15 uur.
TENTOONSTELLINGEN
,In 't Goede Uur": Expositie Henk Broer
tot 22 uur.
.Galerie Etroit": Expositie „Konkrete
kunst", tot 20 uur.
Huis Van Looy: Kerstexpositie van
..Kunst zij ons Doel", 13.3017 uur.
St. Gerardus Majellaschool: Expositie
„Van Van Gogh tot Picasso", tot 17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De familie Trapp in
Amerika", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur.
Frans Halsthcater: „Sieben mal in der
woche", 14 j., 19 en 21.15 u. Lido Theater:
De vierkante recruut", alle leeftijden, 19
en 21.15 uur. Luxor Theater: „De mooiste
dag van mijn leven", alle leeftijden, 19 en
21.15 uur. Rembrandt Theater: „Meisjes
uit Wenen, alle leeftijden, 19 en 21.15 uur.
Roxy Theater: „De leeuwendoders", alle
leeftijden, 19 en 21.15 uur. Studio Theater:
,Mon Oncle", alle leeftijden, 19 en 21.15 u.
ZANDVOORT, Theater Monopole: „Een
nacht om nooit te vergeten", 14 jaar, 20 u.
DIVERSEN
„In 't Goede Uur": Klassiek grammo-
foonplatenconcert van werk van Mozart
en Haydn, 2122 uur.
Dansschool Schroder: Haarlemse Jazz
club houdt bijeenkomst, 20 uur.
DINSDAG 30 DECEMBER
Stadsschouwburg: Het Rotterdams To
neel met „Mercadet". 20 uur.
Concertgebouw: N.Ph.O. geeft een extra
concert, 20.15 uur.
TENTOONSTELLINGEN
„In 't Goede Uur": Expositie Henk Broer
1022 uur.
.Galerie Etroit": Expositie „Konkrete
kunst", 12—20 uur.
Huis Van Looy: Kerstexpositie van
„Kunst zij ons Doel", 19—12.30 en 13.30—
17 uur.
St. Gerardus Majellaschool: Expositie
„Van Van Gogh tot Picasso", 10—12 en
14—17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De familie Trapp in
Amerika", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en
21.15 uur. Frans Halstheater: „Sieben mal
in der Woche", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15
uur. Lido Theater: „De vierkante recruut",
alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Luxor Theater: „De mooiste dag van mijn
leven", alle leeftijden, 14, 19 en 21.15 uur.
Minerva Theater: Toneelgroep Podium met
„Hans en Grietje", 14.30 uur. „The win
dow", 18 jaar. 20.15 u. Rembrandt Theater:
„Meisjes uit Wenen", alle leeftijden, 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De
leeuwendoders", alle leeftijden, 14.30, 19
en 21.15 uur. Studio Theater: „Mon Oncle",
alle leeftijden, 14.15, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT, Theater Monopole: „De
redder van fort Shallan", 14 jaar, 20 uur.
DIVERSEN
.,In 't Goede Uur": Klassiek grammo
foon platenconcert. van werk van Mozart
en Haydn, 2122 uur.