Horen en zien
P u m en Doppie
Het huls der conflicten
„MERCADET" VAN BALZAC
(WÜ
f
VK A
BMil»
L
Extra-concert van N.Ph.O.
met Reginald Stewart
Agenda voor
Haarlem
Vluchtig en kluchtig
13
'^radiojj ^-ptéiepisi^ j
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Nieuwjaarsverwachting
van vijf ministers
Sleur doorbroken
De radio geeft donderdag
T el evi si e programma
De radio geeft vrijdag
Adjunct-directeur van
Schiphol bij afscheid
onderscheiden
IJktarieven met 25 pet.
verhoogd
3 A A iI L
KVoskuil spreekt voor
P.v.d.A. in Santpoort
Zelfgemaakte springstof
explodeerde
Twee jongens ernstig
gewond
Arbeidsomstandigheden
on vissersschepen
Mimster stell een commissie
van onderzoek in
Te grote korting op
ouderdomspensioen
DOOR IRIS
BROMIGE
Doris Humphrey overleden
WOENSDAG 31 DECEMBER 1958
HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
W^éWmm-
Voor de radiozender Hilversum II zal op
nieuwjaarsdag 's avonds van negen uur tot
half tien een vraaggesprek plaatshebben
onder auspiciën van de N.C.R.V. met deel
neming van de ministers Helders, Van
Aartsen, Staf, Luns en Struijcken en voorts
de heren Ruppert, voorzitter van het Chris
telijk Nationaal Vakverbond, Meynen, in
dustrieel en Visser 't Hooft, voorzitter van
de Wereldraad van Kerken. De vraag, die
gesteld zal worden, is: „Wat verwacht u
van 1959?"
Eindelijk werd dinsdagavond de tele-
visiesleur van alleen maar Engelse films
weer eens doorbroken, ditmaal met „Oké,
mr. Deeds" van Frank Capra. Bepaald
jong is de film niet 22 jaar en het
thema zal de kijker ook niet modern heb
ben aangedaan, maar de behandeling blijft
haar waarde behouden. Het is de strijd
voor de sociale gerechtigheid, ditmaal ge
voerd door een jongeman, die een enorme
som gelds erft. Hij wil er goed mee doen
en hoe ongemakkelijk dat zelfs is, kon men
dan door vaak komische verwikkelingen
waarnemen.
Beeld-schermer
HILVERSUM I. 402 M. 8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Idem. 9.35
Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Theaterorkest.
10.30 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Prome
nade-orkest. 11.40 Voordr. 12.00 Mil. kapel. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muziek. 12.50
Uit het bedrijfsleven, caus. 13.00 Nieuws. 13.15
Meded. en gram. 13.25 Metropole-ork. 14.00 Aste
rion, radiofonische opera. 15.20 Zijn zeven vrou
wen, hoorsp. 16.05 Dansniuz. 17.00 Voor de jeugd.
17.45 Lichte muz. 18.00 Nieuws. 18.15 Amus.muz.
18.45 Sportpraatje. 18.55 Gesproken brief uit Lon
den. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gevar. progr.
20.05 Kamerorkest 21.05 Humoreske, causerieën.
21.25 Koorzang. 22.10 Een Europese gemeenschap
on school, rep. 22.25 Lichte muziek. 22.50 Sportact.
23.00 Nieuws. 23.15 Koersen van New York. 23.25
—24.00 Orgel en zang.
HILVERSUM II. 298 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12.15 KRO.
14.00—24.00 NCRV.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Inleid, hoog
mis. 8.30 Plechtige hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws.
9 45 Geestelijke liederen. IKOR: 10.00 Kamermuz.
10.30 Ned. Herv. kerkd. 11.30 Wilde Ganzen af
en aan. NCRV: 12.00 Gram. KRO: 12.15 Omr.ork.,
groot koor en sol. 12.40 Pianotrio. 13.00 Nieuws.
13.05 Nieuwjaarstoespraak. 13.10 Mil. orkest. 13.40
Klankb. over de Euromarkt. NCRV: 14.00 Meis
jeskoor. 14.30 Gram. 15.30 Stemmen van Overzee.
16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Pianorecital. 16.50
Gram. 17,00 Voor de jeugd. 17.30 Promenade-ork
18.15 Friese uitzend. 18.30 Gram. 18.50 Gram. 19.00
Nieuws en weerbericht. 19.10 Op de man af. caus.
19.15Vocaal ens. 19.30 Radiokrant.. 19.50 Pol. caus.
20.00 Koorzang. 21.00 Wat verwacht u van 1959,
korte gesprekken. 21.30 Gram. 21.40 Berlijn
laatste of eerste jaar der vrijheid, causerie. 22.00
Periodiekenparade. 22.10 Orgelconc. 22.45 Avond
everdenking. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Platen-
nieuws.
BRUSSEL. 324 M.
11.00 Gram. 11.45 Idem. 12.30 Weerbericht. 12.34
Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.30
Gram. 15.00 Idem. 15.30 Dansmuz. 16.00 Viool en
piano, 16.35 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15
Voor de kinderen. 18.15 Vlaamse volksliederen.
18.30 Gram. 18.45 Idem. 19.00. Nieuws. 19.30 Lichte
-muz. 20.05 Verz.progr. 22.00 Nieuws. 22.15 en 22.40
Gram. 23.00 Nieuws. 23:05—24.00 Gram.
VOOR DONDERDAG
NTS: 12.15 13.25 Eurovisie: Nieuwjaarsconcert
te Wenen. 13.50—15.00 Eurovisie: Int. ski-spring-
wedstrijden te Garmisch Partenkirchen. 16.00
Voor dè kinderen. 16.3017.15 Herhaling van het
journaaloverzicht 1958. 20.00 Journ. en weeroverz.
20.20 Zang. 20.25 Documentaire film. 20.38 Ballet-
progr. 20.50 Filmdocumentaire. 21.40—22.10 Ballet-
progrèmma.
HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA.
19.30 VPRO. 21.00—24.00VARA.
(22.40—23.00 VPRO).
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 De ontbijtclub. 9.00 Gymn. voor de
vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterst.). VPRO.
10.00 Avonturen met kinderen. 10.05 Morgenwij
ding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Mezzo-
sopr. en piano. 11.20 Voor de kleuters. 11.35 Lichte
Lichte muz. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.20 Rege-
ringsuitz.Toespraken door Zijne Excellentie mr.
dr. R. H. Pos, gevolmachtigd minister van Suri
name en Zijne Excellentie W. F. H. Lampe. ge
volmachtigd minister van de Nederlandse Antil
len. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Sport
en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15
Meded. en gram. 13.25 Amus.muz. 13.55 Koersen,
hi.00 Hoorn en piano. 14.25 Voordr. 14.45 Meisjes
koor. 15.10 Cabaret. VARA: 16.00 Muziekrevue.
16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Hawaiianmuziek. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15
Nieuws. 18.15 P.v.d.A., pol. caus. 18.25 Lichte muz.
18.50 De puntjes op de i, caus. 19.00 Liedjes voor
de jeugd. 19.10 Jazzmuz. VPRO: 19.30 Leven en
werken in West-Afrika, caus. 19.55 VPRO-nieuws
20.00 Nieuws. 20.05 Boekbespr. 20.10 Film. 20.20
Koorzang. 20.35 Regeringsuitzend.De Verenigde
Naties in de afgelopen weken. Spreker: mr. C. W.
A. Schürmann, Nederlands permanent vertegen
woordiger bij de Verenigde Naties. 20.45 Het
atoom, caus. VARA: 21.00 Villa Sidonia. hoorspel
21.20 Ritm.muz. 21.45 Gevar. progr. 22.10 Musette-
ork. 22.25 Buitenl. weekoverz. VPRO: 22.40 Zorg
om de mens, causerieën. VARA: 23.00 Nieuws.
23.15—24.00 Vergelijkenderwijs.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 24 00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde
muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw.
10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.30
Voor oudere luisteraars. 12.00 Bariton en piano
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Instr. septet.
12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz.
13.40 Gram. 14.00 Omr.ork. 14.45 Orgelconc. 15.15
Voordr. 15.35 Gram. 16.00 Caus. over kamerplan
ten. 16.15 Kamerork. en solist. 17,00 Voordr. 17.20
Musette-ens. en soliste. 17.40 Beursber. 17.45 Gram
18.00 Jeugdork. 18.20 De hangmat. 18.50 Regerings-
ultz.: Toespraken door Zijne Excellentie mr. dr.
R. H. Pos, gevolmachtigd minister van Suriname
en Zijne Excellentie W. F. M. Lampe, gevolmach
tigd minister van de Nederlandse Antillen. 19.00
Nieuws en weerber. 19.10 Huismuziek. 19.30 Ra
diokrant. 19.55 Op de man af, caus. 20.00 Nieuwe
gram. 20.30 Kunstrubriek. 20.50 Bijbeloverdenking.
22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Mu
zikale causerie. 23.3524.00 Gram.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. (Om
12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.11 Orgelrecital.
14.00 Ork.concert. 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10
Gram. 17.45 Duitse les. 18.10 Voordr. 18.20 Piano
recital 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30
Koorzang. 19.45 Kroniek van de Bond der Grote
Gezinnen. 20.00 Kamermuziek. 20.45 Kunstkalei-
doscoop. 21.00 Ork.conc. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazz.
22.45 Gram. 22.55-23.00 Nieuws.
Dinsdag heeft de adjunct-directeur van
de n.v. luchthaven Schiphol, de heer E.
van de Beek, die de luchthaven ruim 32
jaar gediend heeft, wegens het bereiken
van de pensioengerechtigde leeftijd af
scheid genomen. Op een receptie in het
restaurant deelde de Directeur-generaal
van de Rijksluchtvaartdienst, de heer
J. W. F. Backer, mede, dat de Koning
in de scheidende functionaris had be
noemd tot ridder in de orde van Oranje
Naèsau.
In twee abonnementsvoorstellingen,
maandag en dinsdag, in de Haarlemse
Schouwburg heeft het Rotterdams Toneel
de juist een halve eeuw geleden door dr.
Willem Royaards voor het eerst in ons
land gespeelde komedie „Mercadet" van
Honoré de Balzac vertoond. Deze waar
lijk reusachtige Franse schrijver voltooi
de dit blijspel in 1840, werkte het enige ke
ren om, gaf er wisselende titels „De spe
culant" en later „De intrigant" aan en
maakte nog mee, dat het door de Comédie
Franqaise werd geaccepteerd. Bijna zijn
leven, dat in 1850 eindigde, is het echter
nooit opgevoerd. De première had pas een
jaar na zijn overlijden plaats in een be
werking (waarbij het aantal bedrijven van
vijf tot drie was teruggebracht) door
Adolphc Eugène Philippe d'Ennery, een
der kampioenen van het romantische melo
drama en met dubieuze reputatie voortle
vend als de geestelijke vader van „De twee
wezen".
Een bekende wijsheid van het theater
luidt, dat men van ieder goed stuk de
verhalende inhoud in één zin kan samen
vatten. Balzac heeft dat zelf als volgt ge
daan: „Mercadet toont de strijd van een
man tegen zijn schuldeisers en de listen
die hij toepast om aan hun greep te ont
komen". Alleen al op grond van het anek
dotische materiaal is men geneigd de
drijvende karaktertrek van de titelheld met
wat wij oppervlakkig weten van de voort
durend tegen geldzorgen vechtende auteur
te vergelijken maar naar mijn gevoel
is er een veel diepere verwantschap,
waarvan echter in de voortvarende schets
matigheid van deze opvoering, niets, maar
dan ook niets te merken was. Om te be
ginnen is het interessant te herinneren aan
de zich in dezelfde tijd in werkelijkheid
„afspelende" geschiedenis van de sardi-
nische zilvermijnen met de exploitatie
waarvan Balzac in één klap miljonair wil
de worden. Over zijn meestal katastrofaal
verlopende pogingen om als bij toverslag
rijkdom (en daarmee vrijheid) te verwer
ven, waarbij hij telkens alleen een illusie
armer (en tot nieuwe slavenarbeid aan
een volgend feuilleton veroordeeld) werd,
schreef Stefan Zweig als zijn biograaf on
der meer: ..De dwaasheden op zakelijk
gebied van Balzac waren typisch voor zijn
geest. In het begin leken ze namelijk heel
verstandig. Al zijr. speculaties gingen uit
van gezonde en heldere waarnemingen. Ze
waren goed en precies berekend... Wat
zijn plannen altijd in de war stuurde was
dat hij met hartstochtelijk ongeduld te
vroeg grote proporties aanwendde en daar
door alle redelijke verhoudingen uit het
oog verloor". Als een demonische hazard-
speler verloor hij altijd (er zijn voorbeel
den te over: de drukkerij, de spoorweg-
gronden enzovoorts). In handen van be
dachtzamere lieden toonden dergelijke
projecten later meestal levensvatbaar
heid.
Aldus door steeds hernieuwde nood ge
dwongen verhoogde Balzac op fenomenale
wijze zijn produktiviteit op litterair ter
rein. Zijn letterkundige nalatenschap
vormt een onuitputtelijk kapitaal. En zo
komen wij op het punt, waar volgens mij
de bijzondere waarde van „Mercadet"
moet worden gezocht, hetgeen het Rotter
damse gezelschap helaas heeft nagelaten,
er slechts wat geraffineerd plezier en veel
kóude drukte voor in de plaats stellend.
Gaarne geef ik toe, dat men in de hoofd
persoon de zeldzame combinatie van enor
me naïveteit en spontaan opwellende
sluwheid aantreft, die alleen mogelijk is
wanneer men zich zoals ook Molière
deed beperkt tot één overheersende,
meeslepende eigenschap, die een mens als
uitzonderingsfiguur kenmerkt. Mercadet
kan zijn kracht alleen ontplooien, wanneer
hij in het nauw is gedreven en er zich
doorheen moet slaan. En wat doet hij nu,
om aan zijn opdringerige crediteuren te
ontkomen? Let wel: hij „maakt" nieuwe
schulden. Dat is een zuiver creatieve be
zigheid. Ik geloof, dat het Racine was, die
eens gezegd heeft: kunst is het maken van
niets tot iets. Precies daarmee houdt Mer
cadet zich bezig: hij vraagt niet om geld.
behalve voor onmiddellijke doeleinden, hij
wijst het zelfs af als het hem aangeboden
wordt, nee, hij wil met zijn formidabele
energie alleen de beschikking over de
functie van wat tenslotte een betaalmid
del en geen doel! in de samenleving
is.
Bij deze korte aanduiding van slechts
een der factoren moet ik het laten. Per
slot van rekening is een dagblad niet de
plaats voor een diepgaande analyse met
alle complicaties vandien. Men zou mogen
hebben verwachten, dat men tijdens de re
petities naarstig en met vreugde aan het
gissen was geweest naar de draagwijdte
van het thema, teneinde de veelsoortige
variaties met waarachtige humor te kun
nen scherpen. Maar nee, om onduidelijke
redenen heeft de Parijse regisseur er bij
zijn kennelijk vliegensvlugge tussenkomst
naar gestreefd er een soort commedia
dell'arte van te maken. Deze Georges Vi-
taly ik heb, zowel in Parijs als Brussel
grappige enscèneringen van hem gezien
beperkte zich tot het bizarre, of beter ge
zegd: tot het bedrijven van een spel, dat
door niemand ernstig genomen is of kan
worden. Die opvatting wreekte zich, want
voor een klucht doet zich te weinig afwis
seling in de situaties voor. Het beste van
het stuk dat wat achter de woorden
steekt kwam daardoor alleen tot uiting
in de veelheid der loze gebaren, die dub
bel gingen vermoeien, omdat het alle
maal haastig aangeleerd werk was. Mis
schien mag men het daarom de medespe
lenden nauwelijks aanrekenen, dat vrij
wel geen enkele partij reliëf kreeg. Alleen
Ton van Duinhoven (ais de tot slechtheid
gedrevene, een bekende figuur voor de le
zers van Balzacs „Menselijke komedie")
wist zich enigszins te onderscheiden. Ook
Peter Aryans als een „aanstoker" deed
goede dingen. De over minder manieren
en een meer persoonlijke stijl beschikken-
den brachten weinig van het blijkbaar ge
wenste terecht. Bovendien ontnam men
het stuk een dimensie door voor de rol van
de dochter des huizes niet een actrice aan
te wijzen, die de suggestie van „het lelij
ke meisje met mooie kanten" kon geven.
Resteert een waardering van het leeu
wenaandeel, dat door Bob de Lange met
grote virtuositeit (en dus beheersing)
voor zijn rekening werd genomen. Hij le
verde een sobere clownerie met vele leu
ke momenten van slagvaardigheid in al
lerlei toonhoogten, maar zijn Mercadet
bleef een onverklaarbare zwetser in de
door Hans van Norden zeer fraai gestof
feerde ruimte. Hef geheel was een bewe
gelijke spotprent, die niets onthulde, niets
ontmaskerde. De bon-mots over liefde en
politiek klonken mede dankzij de voor
treffelijke vertaling van Max Nord in
door cabaret verwende oren zo vermake
lijk als gehoopt kon worden.
David Koning
Afgekondigd is het IJktarievenbesluit
1958, waarin nieuwe tarieven in hoofdzaak
voor keur- en justeerlonen. die op 1 ja
nuari 1959 van kracht worden, zijn opge
nomen. De verhoging bedraagt gemiddeld
25 pet. ten opzichte van de tarieven die
sinds 1 januari 1957 van kracht waren.
Deze verhoging is noodzakelijk om het
tekort op te vangen, dat in 1959 bij de
dienst van het ijkwezen verwacht zou
kunnen worden indien de tarieven onge
wijzigd zouden blijven.
Jaar wisse lings bijeenkomsten
In de federatie Velsen van de Partij
van de Arbeid zullen als gebruikelijk de
afdelingen Santpoort en IJmuiden hun af
zonderlijke jaarwisselingsbijeenkomsten
houden.
Voor de afdeling Santpoort is deze
vastgesteld op dinsdag, 6 januari in „De
Weyman" aan de Hoofdstraat. Als spre
ker treedt hier op de heer K. Voskuil,
hoofdredacteur van Het Vrije Volk.
De toneelvereniging „Jan van Domme
len" komt met de eenacter „De brief van
Don Juan" en regisseur Brandsma di'aagt
voor. De mcisjeszanggroep „De Baby-So-
xers" zingt en Cor Gravemaker vult het
programma met een praatje op.
In IJmuiden is de bijeenkomst op don
derdag 15 januari, in het gemeentelijk ver
gaderlokaal aan de Abelenstraat. Als spre
ker treedt op mr. dr. J. in 't Veld en voor
het vrolijke gedeelte zorgt een politieke
cabaretgroep.
Een 17-jarige Utrechtse scholier is ern
stig gewond bij pogingen om thuis spring
stof te maken. Toen hij dacht, dat zijn
proef mislukt was, wilde hij zijn spring
stof opbergen. Op dat moment explodeerde
het mengsel en richtte een enorme ravage
aan in de keuken. Een glasscherf trof de
jongen in de lies en veroorzaakte een slag
aderlijke bloeding. Hij werd onmiddellijk
naar een ziekenhuis overgebracht.
Een dergelijk ongeluk deed zich voor in
een huis aan de Païtzerweg te Den Dolder.
Een 15-jarige jongen was in zijn kamertje
bezig met scheikundige proeven, toen een
explosie volgde. De ruiten werden uit hun
sponningen geslagen. De jongen, die alleen
thuis was, strompelde zwaargewond naar
beneden, waar hij door toegesnelde buren
werd gevonden. Hij werd naar het dia-
konessenhuis te Utrecht overgebracht. Zijn
toestand is levensgevaarlijk.
1 -U\ S '"l\
t! Ill V..
3jr
Daar stonden ze nu, midden in de nacht
„Zo kunnen we niet slapen!", zei Doppie.
„Nee", zei Pum. „Die beesten zouden ons opeten!"
Goede raad was duur. Ze konden toch moeilijk daar in de nacht blijven staan, en
in de tent was het niet te doen.
Het enige, wat we kunnen doen, is in de kano gaan slapen!", bedacht Doppie.
Ja, een andere oplossing was er niet. Ze pakten hun dekens uit de tent en klopten
die stevig uit, want er mocht geen enkele mier in blijven zitten. 3435
Het extra-concert op dinsdagavond in
Haarlem van het Noordhollands Philhar-
monisch Orkest stond onder leiding van
de Schots-Canadese gastdirigent Reginald
Stewart, dirigent van het Baltimore Sym
phony Orchestra.
Het concert speelde zich geheel af in het
klimaat der Russische romantiek met
werken van Glinka, Tsjaikofsky en Rach-
maninov, waartussen één Amerikaans
werk was geplaatst, het bekende „Adagio"
voor strijkorkest van de hedendaagse
componist Samuel Barber, waarvan de
fraaigewelfde expressieve cantilene slechts
in schijn enige verwantschap met het
breed-gebarende pathos der Russen toont.
Het werk van Barber kwam overigens in
de warme strijkersklank, die Stewart hier
wist op te wekken, zeer mooi tot zijn recht.
Terecht betrok hij dan ook zowel concert
meester Jan Hesmerg als eerste solo-cellist
Eduard Biele in het succes.
Verder is het nogal raadselachtig, waar
om men een dirigent als Stewart voor een
dergelijk programma uitgenodigd had.
waarvoor zijn Noordamorikaanse voortva
rendheid hem weinig geschikt maakte. Een
kermisstuk als de ouverture „Roeslan en
Loedmilla" kwam onder zijn handen nog
wel fiks uit de verf. maar daarin wordt
dan ook met kanonnen op mussen gescho
ten. De „Pathétique" van Tsjaikofsky
verlangt echter méér dan een soort ge
stroomlijnd sentiment. Alleen een diri
gent en een orkest, die de muziek laten
huilen en handenwringen, kunnen van dit
bijzonder dikke hout nog planken zagen
De minister van Sociale Zaken en Volks
gezondheid heeft, in overeenstemming
met zijn ambtgenoot van Landbouw. Vis
serij en Voedselvoorziening, een commis
sie ingesteld, die zal nagaan of en zo ja,
welke arbeidsomstandigheden en arbeids
voorwaarden van werknemers op vissers
schepen de oorzaak vormen van het ge
stadig toenemende tekort aan arbeids
krachten ter visserij.
In het bijzonder zal de commissie be
studeren de mogelijkheid van invoering
van een sociale verzekering in de kotter-
visserij, de instelling van een regeling
voor arbeids- en rusttijden in de visserij,
de loonsystemen, de mogelijkheid van de
bevordering van een continudienstver-
band in de haringvisserij, de mogelijk
heid tot verbetering van de accommoda
tie op vissersschepen, de problemen, sa
menhangende met de vakopleiding, het
personeelsbeleid in de ruimste zin, en de
mogelijkheid van de instelling van een
bedrijfspensioenregeling voor de visserij.
Tot voorzitter van de commissie is be
noemd mr. J. A. Berger, voorzitter van
het College van Rijksbemiddelaars.
Wat de sentimentaliteit betreft, kan men
anders beter luisteren naar Johan Strauss
en wat het pathos betreft naar Sousa.
Solist was Cor de Groot in Rachmani-
nov's tweede pianoconcert. Het bestuur
van het N.Ph.O. had kennelijk geen enkel
risico genomen met het programma van
deze avond. Nochtans (of juist daarom?)
waren er heel wat stoelen onbezet. De
Groot is onder onze pianisten ongetwijfeld
de grootste podiumkunstenaar. Dat wil
zeggen: hij is niet iemand die mooi piano
speelt en zijn spel vervolgens met meer of
minder succes aanpast aan de omstandig
heden van een concertzaal. Zijn gehele
optreden is op de concertsituatie berekend
en zijn spel draagt er alle kenmerken van.
Hij is een pianist van onmiskenbare al
lure. die zijn partij „brengt" in iedere noot,
in de geringste aanslag evenals in de meest
formidabele stuwingen. De keerzijde is
een tekort aan warmte (soms) en aan dif
ferentiatie in de klank. Maar goed. men
weet wat men aan hem heeft en dat is,
zeker in de grote virtuozenwerken, niet
weinig. Het orkest was onder Stewart's
leiding wel eens wat aan de trage kant,
maar begeleidde verder goed. Het succes
was uiteraard groot.
Sas Bunae
Het Tweede-KUmerlid mr. Beernink
(C. H.) heeft onlangs aan de ministers van
Binnenlandse Zaken en van Sociale Zaken
gevraagd of zij niet van oordeel zijn, dat
het in strijd met bet beginsel van de Alge
mene Ouderdomswet is, wanneer op het
pensioen van een gepensioneerd onder
wijzeres een korting wordt toegepast, ter-
jwij 1 reeds het-pensioen van haar echt
genoot,- gepensioneerd bankbeambte, een
korting heeft ondergaan-van 80 pet van
hel Algemeen Ouderdomspensioen.
De ministers hebben thans geantwoord
van oordeel te zijn, dat het in het ge
noemde geval inderdaad niet redelijk is
dat totaal een korting wordt toegepast
van meer dan 80 percent van het Alge
meen Ouderdomspensioen.
Intussen heeft een uitspraak van de
Centrale Raad van Beroep op het be
doelde geval in zoverre een gunstig
resultaat gehad, dat de beslissing van de
Pensioenraad ten aanzien van de toe
passing van de wet van 20 december 1956
is herzien en het particulier pensioen een
grotere invloed op de beperking van het
overheidspensioen heeft verkregen. Ech
ter is ook na deze correctie de moeilijk
heid overgebleven, dat, indien op het
particulier pensioen meer wordt gekort
dan het verschil tussen 80 percent van het
Algemeen Ouderdomspensioen en het be
drag van de korting op het overheids
pensioen. de grens van 80 percent blijft
overschreden. De ministers zijn bereid een
zodanige wijziging van de aanpassings
regeling aan de algemene ouderdomswet
te overwegen, dat ook aan deze moeilijk
heden wordt tegemoet gekomen.
9 „Maak je niet druk. Ik kan dit beest nooit naar mijn
hand zetten. Voor mij loopt ze alleen de gang, die haar
schikt, hetgeen een ongemakkelijke stap is. Tot straks.
En bedankt voor een heerlijke dag buiten. Pauline
Vooruit, schat.je!"
Op Judy's aansporing ging Pearl op weg met een
lange gang, die haar echter vrij snel deed opschieten
en Pauline bleef met Mark alleen achter. Dora kon
niet tot een besluit komen met wie zij mee zou gaan
en kwam uiteindelijk bij hen terug, nadat zij geduren
de een korte tijd naast Pearl had gedraafd.
„En wat denkt u van onze hei?" vroeg Mark.
„Die is heel mooi. Ik houd van de wildernis en de
eenzaamheid."
„Ja. Plet is een goede plek om er af en toe heen
te gaan en aan alles te ontsnappen. Het verbaast me.
dat u Judy er toe kreeg om te gaan wandelen. U
moet wel een sterke aantrekkingskracht op haar uit
oefenen."
„Ik geloof niet, dat het zozeer mijn aantrekkings
kracht was, dan wel de wens om een zekere meneei
Blake te ontlopen, die haar deze morgen zou komen
opzoeken.
„Oh, dus dat was het. Dat kind speelt eenvoudig
met hem. Hij is mal, dat hij dat verdraagt."
„Ik kreeg de indruk, dat hij een preek tegen haar
kwam houden, over net feit, dat zij hem gisteren be
treffende een afspraak in de steek gelaten had."
„Een preek houden geeft niets. Een flink pak ram
mel zou misschien meer goed doen."
„Ik geloof niet, dat zulks Judy's achting voor hem
erg zou doen stijgen."
„Misschien niet. Maar het zou aantonen, dat hij niet
van plan is met zich te laten spelen. Hij is een beste
kerel, die Blake. Te goed, om op die manier de gek
met zich te laten steken. Maar iedere man, die een
vrouw toestaat de gek met hem te steken en haar
dan nog achterna blijft lopen, krijgt zijn verdiende
loon, dunkt mij."
En hij meende dat ook, dacht zij', terwijl zij hem
van terzijde even aankeek. In de trekken van die mond
en de omlijning van die kin was geen aanduiding van
een mogelijk compromis. Zij zou niet graag met. Mark
Cedar in conflict komen. Maanden later zou zij zich
zijn woorden herinneren, maar op dat ogenblik glim
lachte hij en verdween dat vage gevoel van kilheid,
dat haar even overvallen had. Zijn glimlach was zeer
aantrekkelijk. Die deed zijn ogen zachter worden en
nam jaren van zijn leeftijd af.
„Kijkt u me maar niet aan, of ik Cesar Borgia ben.
U zult het toch wel met mij eens zijn, dat een bru
taal jong ding zoals Judy met straffe hand moet wor
den gehanteerd?"
„Ik ben er niet zeker van, dat sommige karakters
niet beter reageren op een zachtere behandeling. Ju
dy lijkt me een warmhartig kind. Ik geloof, dat ik
haar meer op die manier zou aanpakken."
„Vrouwelijke strategie tegenover een directe aan
val? Wel, wat mij betreft, geef ik de voorkeur aan
de meer directe methodes."
„Net als uw vader.
„De oude heer is een beetje een Tartaar hè? Ik ge
loof, dat ik zelf wel wat meer tolerant ben. Maar hij
is een buitengewoon mens. Veel, dat. men in hem be
wonderen kan en veel, dat men betreurt. Hoe bevalt
uw baantje u?"
„Ik vind het zeer interessant. Wat moet John een
fijne jongen zijn geweest. Ik veronderstel, dat u zich
hem niet erg duidelijk herinnert?"
„Ik was acht jaar oud, toen John verongelukte en
dus heb ik alleen een kinderlijke herinnering aan hem
overgehouden, maar hij was mijn held. Ik herinner
me hem als opgewekt en knap en zeer levendig. Hij
scheen uit te blinken in alles, wat hij ter hand nam,
van sport tot wetenschappelijke ontwikkeling. Hij stond
aan de universiteit buitengewoon goed aangeschre
ven, zoals u waarschijnlijk wel zult ontdekken."
„Ja. Ik begrijp, dat uw vader verbitterd was door
dit tragische verlies. Hoe is het eigenlijk gebeurd?
„Hij is gevallen bij het beklimmen van de Matter-
horn. Hij was een enthousiast bergbeklimmer en een
goed geoefende ook, maar., ja, de Matterhorn heeft
al aan verschillende geoefende bergbeklimmers het
leven gekost en daar was John er één van. Hij viel ca.
achthonderd voet omlaag op een gletscher. Het was
nog een geluk, dat hij onmiddellijk dood moet zijn ge
weest. En die tragedie heeft ons gedurende ons hele
leven hier achtervolgd Derek was toen nog maar drie
jaar, dus herinnert hij zich John in het geheel niet.
En Judy was nog niet geboren, maar ook zij hebben
beiden voor John's dood geboet. Mijn vader heeft voor
hen nooit tijd gehad. Misschien is dat wel de reden.,
enfin, u zult zelf wel alles ontdekken, wat er over ons
te ontdekken valt. Maar vergis u niet., wij zijn tame
lijk harde noten om te kraken, juffrouw Avon. Ik zou
maar niet te veel op warme harten vertrouwen: noch
dat van Judy, noch van Derek, of van wie ook."
Zij kreeg even een kleur, toen zijn ogen de hare
ontmoetten. Dus waarschuwde hij haar tegen Derek?
Daarover behoefde hij geen vrees te koesteren. Zij
zou heus niet de vergissing begaan, om Derek's vrij
postige flirtation voor iets ernstigers aan te zien en
was er een beetje gepikeerd over, dat Mark meende,
dat een waarschuwing in dezen nodig was. Zij kwam
tot de conclusie dat het veiliger was zich op minder
persoonlijk terrein te bewegen en vroeg hem naar de
familiezaak. Daar haar vader lid was geweest van de
Ceramic Society en een enthousiast verzamelaar van
porselein, wist zij er wel een en ander van en zodra
hij tot die ontdekking kwam, was het Mark maar al
te zeer een genoegen haar veel te vertellen van de
oude kunst der pottenbakkerij en de ontwikkeling wel
ke had plaats gehad gedurende de honderden jaren,
die de Cedar-fabriek al bestond. Het was een onder
werp, dat hem blijkbaar na aan het hart lag en zij
vond zijn mededelingen zeer interessant. In feite wa
ren ze er beiden zo door in beslag genomen, dat zij,
voor zij het zelf wisten, reeds de oprijlaan naar het
huis opwandelden.
In het milde avondlicht zag Avallon er zeer vredig
uit. Alleen de perken met rozen, die in het licht van
een door het geboomte vallende zonnestraal lagen,
schenen een detonerende noot te zijn: poelen van bloed
tegen de fletse kleuren van de flagstones. Zij de
den haar denken aan het levensbloed van een jongen,
dat voor zovele jaren op die gletscher in de Alpen
was gestort.
Pauline schikte zich zeer snel in haar nieuwe be
staan ten huize van de Cedars en tegen de tijd, dat
het winter werd, was zij als een volslagen lid van
het gezin door allen geaccepteerd, behalve door me
neer Cedar, die tegenover haar .een formele zakelijke
houding bleef aannemen. In de eerste vredige weken
op Avallon voelde zij zich zeer gelukkig.
(Wordt vervolgd)
NEW YORK, (UPI) Na een langdu
rige ziekte is maandagavond te New York
overleden een van de vooraanstaande
Amerikaanse choreografen van de moder
ne danskunst, Doris Humphrey. Zij werd
63 jaar.
Doris Humphrey moest zich in 1945 als
danseres terugtrekken wegens jicht. Zij
maakte een nieuwe carrière als choreo
grafe en pedagoge. Zij regelde de dans
scènes voor vele revues op Broadway en
werkte jarenlang samen met een der voor
mannen op het gebied van de „vrije" dans
José Limon.
WOENSDAG 31 DECEMBER
TENTOONSTELLINGEN
„In 't Goede Uur": Expositie Henk Broer
tot 22 uur.
„Galerie Etroit": Expositie „Konkrete
kunst", tot 20 uur.
Huis van Looy: Kerstexpositie van
„Kunst zij ons Doel", tot 17 uur.
St. Gerardus Majellaschool: Expositie
„Van Van Gogh tot Picasso", tot 17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De familie Trapp in
Amerika", a. 1., 14, 16.15 en 19 uur. Frans
Halstheater: „De vlucht van Captain
Blood", 14 jr., 14.30 en 19 uur. Lido Thea
ter: „Stella's sleutel", 18 jr., 13.45, 16.15 en
18.45 uur. Luxor Theater: „Het meisje
Rosemarie", 18 jr., 14 en 19 uur. Minerva
Theater: Gesloten. Rembrandt Theater:
„Laila", 14 jr., 14, 16.15 en 19 uur. Roxy
Theater: „Texas", 14 jr., 14.30 en 19 uur.
Studio Theater: „Mon Oncle", a. 1., 14.15 en
19 uur.
Alle bioscopen zijn na de eerste avond
voorstelling gesloten.
DIVERSEN
In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon-
platenconcert v. werk van Mozart en
Haydn, 2122 uur.
DONDERDAG 1 JANUARI
Stadsschouwburg: Toneelgroep „Ensem
ble" met „De zomer aan zee",, 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Expositie „Konkrete
„Galerie Etroit":
kunst", tot 20 uur.
Huis van Looy: Kerstexpositie van
„Kunst zij ons Doel", 10—12.30 en 13.30—
17 uur.
St. Gerardus Majellaschool: Expositie
„Van Van Gogh tot Picasso", 1012 en
14—17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De familie Trapp in
Amerika", a. 1., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Frans Halstheater: „De vlucht van Cap
tain Blood", 14 jr., 14. 16.15, 19 en 21.15
uur. Lido Theater: „Stella's sleutel", 18 jr.,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater:
„Het meisje Rosemarie", 18 jr., 13.45, 16,
18.45 en 21 uur. Minerva Theater: „Nattig
heid", a. 1., 14 en 16.15 uur. „De nachten
van Cabiria", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Rem
brandt Theater: „Laila", 14 jr., 14, 16.15, 19
en 21.15 uur. Roxy Theater: „Texas", 14 jr.,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Studio Theater:
„Mon Oncle", a. .1, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT: Theater Monopole: „The
bridge on the river Kwai", 14 jr., 20 uur.
DIVERSEN
In 't Goede. Uur: Klassiek grammofoon-
platenconcert v. werk van Mozart en
Haydn 2122 uur.
VRIJDAG 2 JANUARI
Stadsschouwburg: Toneelgroep „Arena"
met „Pierrot valt van de maan", 14 uur
(V. U.).
TENTOONSTELLINGEN
„Galerie Etroit": Expositie „Konkréte
kunst", 1220 uur.
Huis Van Looy: Kerstexpositie van
„Kunst zij ons Doel", 10—12.30 en 13.30—
17 uur.
St. Gerardus Majellaschool: Expositie
„Van Van Gogh tot Picasso", 1012 en
14—17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De familie Trapp in
Amerika", a. 1., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Frans Halstheater: „De vlucht van Cap
tain Blood", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur.
Lido Theater: „Stella's sleutel", 18 jr., 13.45,
16, 18.45 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Het
meisje Rosemarie", 18 jr., 14, 19 en 21.15
uur. Minerva Theater: „Nattigheid", a. 1.,
14.30 uur. „De nachten van Cabiria", 18 jr.,
20.15 uur. Rembrandt Theater: „Laila"
14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Thea
ter: „Texas", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15. uur.
Studio Theater: „Mon Oncle", a. 1., 14.15,
19 en 21.15 uur.
DIVERSEN
In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon-
platenconcert v. werk van Haydn en
Mozart, 2122 uur.