Horen en zien Po in en Doppie et huis der conflicten Agenda voor Haarlem Loudi Nijhoff gast bij Ensemble in „Die zomer aan zee" T. GRIEK KAMPERMAN De negen Muzen j I radio é&ligvime AANKONDIGINGEN EN Wini Kan: raak De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma Veel ouds, veel nieuws bij oud en nieuw Pa rij se plechtigheden op Nederlandse t.v. Com nierciële televisie in Oostenrijk Aanbod tot omwisseling van participatiebewijzen in aandelen Jnterunie Heemaf 14 pet. dividend Dividend van 7 percent bij Ned. Middenstandsbank Russische duikboot gaat visserij-onderzoek doen Kunstschilder ontdekt eigen doek in „Breitner" DANSSCHOOL DOOR IRIS BROMIGE Kennemerduinen uitgebreid metJ; htduin Kort nieuws V R IJ DAG 2 JANUARI 1959 Op oudejaarsavond omstreeks tien uur hadden we het gevoel dat we ons radio toestel de eerstkomende twee jaar niet meer behoefden aan te zetten: Wim Kan had zijn programma erop zitten, terwijl de luisteraars zich bij de punch, de bis schopwijn, de oliebollen en de appelflap pen nog verlustigden in de napret. Wat onze grootste caberetier in het voorbije uur ten beste had gegeven maakte elk ander omroepprogramma overbodig. Des ondanks hebben we in de prille nieuw jaarsmorgen opnieuw de knop ingedrukt, maar alleen om de herhaling van Kan's prestatie via de Wereldomroep te kunnen horen. Het is een bijzonder ondankbare taak om over een dergelijk topprogramma, ra diokunst in de strikte betekenis van het woord, te schrijven. Een critische analyse van een dergelijke uitzending, waarin een uur lang de lach niet van de lucht is en dat alles door de verbale vondsten, de liedjes, maar bovenal het gevoel voor het absurde en het kolderieke van één man. is naar mijn gevoel misplaatst. Er zijn in de Nederlandse laagvlakte zo weinig men sen die met een dergelijke superioriteit afstand kunnen nemen van de dagelijkse dingen, dat we die schaarse vertegenwoor digers van de levenskunst wel op de han den mogen dragen. Een programma als dat van Wim Kan moet in dezelfde geest worden beluisterd als het wordt gereali seerd: in één trek, in de trant van: lach wel, maar Kaart er niet over na. Natuur lijk waren er een paar elementen in de conférence welke na twee van dergelijke programma's niet geheel nieuw meer klonken. Wie zal het Kan kwalijk durven nemen? Natuurlijk schoot, hij zijn. pijlen éénzijdig af, maar hij schoot raak en dat is de hoofdzaak. Het nationale politieke onvermogen heeft in elk geval bij Kan die zijn teksten te elfder ure aan de ge wijzigde situatie moest aanpassen in 'n fellere toon geresulteerd en dat is winst, want het goede cabaret is even eenzijdig als fel. Zong hij wat meer liedjes met dat over de hedendaagse jeugd als uit schieter dan bij vorige gelegenheden, zijn formuleringen hadden zo mogelijk nog aan trefzekerheid gewonnen bijvoor beeld over 1959: „Eerst drie maanden om de verkiezingen voor te bereiden, dan negen maanden om het kabinet in elkaar te zetten", over Nieuw-Guinea: „We zullen het vrijlaten wanneer wij er rijp voor zijn", over de televisie: „Driehonderdvijftig dui zend kijker en geen zieners meer" of „En dan maar wachten of 't soms leuker wordt", over de Communistische Partij Nederland: „De enige partij die strijdt tegen het communisme", over minister Staf: „Hij komt altijd thuis met het nieuw ste verouderde materieel" en over prof. Romme: „Hij is de man van de toekomst en dat zal hij altijd wel blijven ook". Uiteraard heeft Wim Kan dr. Drees niet vergeten, hij zal hem immers missen „als staatsman en als onderwerp". Hij heeft in een paar gevoelige regels afscheid van de \Toegere minister-president, waaruit bleek dat de spot het respect niet uitsluit. De eenheid van die twee tegendelen te be trachten is maar weinigen gegeven. Wim Kan is één van hen. Golfbreker HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin, caus. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterst.VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 10.50 Cabaret. 11.20 Buitenl. weekoverz. 11.35 Altviool en piano. 12.00 Orgelspel. 12.30 Land en tuinb.meded. 12.33 Roemeens ork. 13.00 Nieuws. 13 15 Lichte muz. 13.40 Sportkron. 14.05 Voor de jeugd. 14.40 Fanfare-orkest. 15.05 Van de wieg tot het graf. causerie. 15.20 Hammond-orgelspel. 15.40 Israëlische muziek. 16.20 Boekbespr. 16.40 Kinder koor. 17.00 Gram. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muziek. 18.35 Muziekkiosk. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, caus. 19.40 Machten en mensen, caus. 19.55 Deze week. caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Thuis best?, sketch. 20.13 Gevar. progr. 21.30 Socialistisch comm. 21.45 Gram. 22.35 Opsporing verzocht. 23.15 Nieuws. 23.30 -24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvr. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Kamerkoor. 12.00 Mid dagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.30 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.45 Voorde kinderen. 14.00 Voor de jeugd. 14.10 Gram. 14.45 Kroniek v. letteren en kunsten. 15.20 Dameskoor. 15.40 Boekbespr. 15.50 Gregoriaanse zang. 16.20 Voor de jeugd. 17.00 Engelse les. 17.20 Gevarieerd progr. 18.05 Journalistiek weekoverz. 18.15 Gram. 13.30 Idem. 18.45 Vragenbeant. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Lichtbaken, caus. 19.40 Kamerork. en soliste. 20.30 Ja, met mij. caus. 20.35 Gevar. progr. 21.55 Pol. caus. 22.05 Lichte muz. 22.35 Wij luiden de zondag in. Aansluitend: Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.22—24.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Radio- Almanak. 14.30 Radiojournaal. 15.00 Gram. 15.15 Idem. 15.45 Idem. 16.00 Operamuz. 16.45 Engelse les. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Liturgische gezangen. 17.30 Jazzmuziek. 18.00 Koorzang en sol. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Tenor en fluit. 21.00 Gram. 21.15 Amus.-ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Verz.- progr. 23.00 Nieuws. 23.05— 24.00 Gram. VOOR ZATERDAG VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Jour naal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Quizprogr. 21.15 Gevarieerd programma. Oud en Nieuw leverden de televisiekij kers oude en nieuwe dingen op en in gro te hoeveelheden. Met oud bedoelen wij in de eerste plaats de journaals, die een voor treffelijk beeld gaven van de gebeurtenis sen in het vergane jaar, de in 1920 ge maakte film over het leven der Eskimo's die ook thans nog de aandacht verdient door haar uitnemende kwaliteit, alsmede het programma van het Ballet der Lage Landen, dat voor schouwburgbezoekers niet nieuw meer was. Nieuw was de versnelde presentatie door Ger Lugtenburg van René Sleeswijks re vue. De uitzending werd met belangstel ling tegemoet gezien, want al maanden geleden was aangekondigd, dat de kijkers iets bijzonders zouden krijgen. Dat bijzon dere bleek vooral in het begin: er was een samenwerking tot stand gekomen, waar bij geen concurrentie tussen radio en te levisie geducht behoefde te worden en waardoor Wim Kan zo vriendelijk kon zijn „over de drempel" te komen in de AVRO- studio op het ogenblik, dat zijn op geluids band opgenomen praatje voor de VARA, met een liedje eindigde. Waarschijnlijk hebben de luisteraars meer genoten van Wim Kan dan de kijkers van Willy Wal den en Piet Muyselaar, die overigens met hun gelaatsmimiek het gebrek aan echte humor aardig vergoedden. De revuedan- sen verliepen met vaart. Attractief waren de bezoeken aan de luchthaven Schiphol, vooral wat het door Evert. Garretsen gecommentarieerde aan deel betrof. Men zag Piet te Nuyl vertrek ken naar Londen, waar hij op Trafalgar Square een (overigens overbodig) oogge- tuigeverslag van de voor ieder waarneem bare drukte gaf tijdens de laatste klok slag van het oude jaar, een uur later dan bij ons. Voor deze reportage, een geslaag de stunt, werd een gezellige bijeenkomst van tientallen vaste televisiemedewerkers in Studio III onderbroken. Het nieuwe jaar begon aldus bijzonder geanimeerd, niet alleen door de onderhoudende bijdragen van de alle zuilen vergetende sprekers en artiesten, maar ook door het toedoen van Thijs Chanowski, die als regisseur bij de AVRO in dienst is getreden en van wie wij ongetwijfeld veel mogen verwachten. Wij moeten volstaan met de mededeling, dat Hans Kaart een bericht kwam dementeren volgens hetwelk hij nooit meer in Neder land wilde optreden en dat Paula Semers uit Vlaanderen haar noordelijke collega's gezelschap hield. Op nieuwjaarsdag werd een ten dele uit film bestaand programma uit Oostenrijk overgenomen. Het plezierigste onderdeel was een concert door de Wiener Philhar- moniker, waarbij Pier Tania vroeger bij. de nieuwsdienst, thans bij de VARA commentaar gaf. Uit Garmisch zag men een deel van internationale skispringwed strijden, die dankzij kunstmatige sneeuw konden doorgaan. In het avondprogram ma van donderdag bezong Jules de Corte het jaar 1958 en hield het Ballet der Lage Landen met romantische divertissemen ten het dansminnende publiek innemend bezig. Beeldschermer De plechtige overdracht van de presi dentiële bevoegdheden door president Re né Coty aan generaal Charles de Gaulle zal het onderwerp zijn van een extra euro visie-uitzending, die de N.T.S. donderdag 8 januari van 11.55 tot 13 uur uit Parijs overneemt. Des middags van 14.45 tot 15.30 uur volgt een reportage van de rij toer, die de nieuwe Franse president maakt over de Champs Elysées en van diens bezoek aan de Are de Triomphe. Ook deze reportage wordt door de N.T.S. di rect gerelayeerd. Commentator is Joop Simons. WENEN (ÜPI) Op 1 januari is in Oostenrijk de commerciële televisie be gonnen. Dit betekent een extra uur voor de vijfenveertigduizend kijkers, die thans zijn ingeschreven. In plaats van acht uur beginnen de programma's nu om half acht. De meeste „commercials" op de t.v. zullen lijken op de reclamefilms in de bioscoop. Ze worden vervaardigd in film studio's en dan als film geprojecteerd. De prijs van de t.v.-reclame zal ongeveer ze venhonderdvijftig schilling per minuut zijn de produktiekosten van de reclamefilm of van het „life"-program niet meegerekend. In een bericht aan houders van parti cipatiebewijzen Internationale Belegging, Belegging Nederland. Belegging Neder land-Binnenland en Belegging Nederland- Overzee doen de Amsterdamsche Bank n.v. en Nationale Handelsbank n.v. een aanbod om, bij voldoende aanmelding op uiterlijk donderdag 15 januari 1959, deze bewijzen te verwisselen in aandelen en of onderaandelen n.v. Internationale Beleg- gings Unie „Interunie". De aandelen delen ten volle in het dividend over 1959 en vol gende jaren. De verwisseling geschiedt op basis van de intrinsieke waarde per 15 januari 1959 van zowel aandelen als participatiebewijzen. Notering zomede te- zijnertijd dooreenleverbaarheid ter beur ze van Amsterdam zal worden aange vraagd. In de praktijk is gebleken, zo zegt het bericht, dat de belangstelling welke deze depots aanvankelijk van beleggerszijde mochten ondervinden in de na-oorlogse jaren langzaam maar onmiskenbaar be gon af te nemen. Dit heeft meermalen ge leid tot perioden, waarin de vraag regel matig bij het aanbod achterbleef, zodat het aantal uitstaande participatiebewijzen een achteruitgang vertoonde. Anderzijds viel een krachtig toenemende belangstel ling waar te nemen voor collectieve be leggingsfondsen, waarvan de juridische vorm een naamloze vennootschap is en die derhalve aandelen afgeven. Bovendien is de fiscale positie van beleggingsmaat schappijen op aandelen verbeterd, waar door enige vroegere bezwaren zijn komen te vervallen. De praktijk heeft uitgewe zen, dat ook in de aandelensfeer fondsen kunnen worden gevonden, die economisch gezien het karakter van obligaties sterk benaderen. Dividend Interunie De resultaten van „Interunie" hebben zich in 1958 bevredigend ontwikkeld, zo dat een dividend van 16 percent zal wor den voorgesteld (v. j. 15 percent). Het sal do winst, over 1957 beliep 4.201.494 in 1956 2.852.288). Op de voorlopige balans per 16 december 1958 paraisseert een winst saldo van 5.180.648. Het bestuur van „In terunie" meent van de transactie te mogen verwachten, dat de daaruit voortvloeiende aanzienlijke toeneming van het kapitaal en vermogen de status verder ten goede zal komen en dit op zijn beurt de vlotte verhandelbaarheid van aandelen interunie ter beurze zal bevorderen. De directie van Heemaf n.v. te Hengelo deelt mee dat de bedrijfsbezetting geduren de het lopende boekjaar niet onbelangrijk bü het voorafgaande jaar is achtergeble ven. Toch zal het resultaat nog bevredi gend zijn door het feit dat werken, die grotendeels in voorafgaande jaren werden uitgevoerd, dit jaar tot de winst bijdragen. Naar het zich laat aanzien zal het be stuur van Heemaf n.v. aan de komende jaarvergadering van aandeelhouders, het voorstel kunnen doen over 1958 hetzelfde dividend vast te stellen als over 1957: 14 percent op de gewone aandelen. Advertentie Voor 'n BETERE BONTMANTEEL Wagenweg 11 - Haarlem - Tel. 12924 Erevoorzitter. De Commissaris der Koningin in de provincie Zuid-Holland, mr. J. Klaasesz. heeft het erevoorzitterschap aanvaard van net Westnederlands Symfo nie-orkest. Het orkest staat onder leiding van Sam Swaap en geeft concerten in grote en kleine en zeer kleine gemeenten, waar mee men ertoe wil bijdragen het begrip cultuurspreiding inhoud te geven. Bestuur van Arti. Het bestuur van de maatschappij „Arti et Amicitiae" te Am sterdam is voor het jaar 1959 als volgt samengesteld: Geurt Brinkgreve. voorzit ter; J. J. Royaards, tweede voorzitter; K. Heynsius, secretaris; A. P. van Mever, penningmeester en Theresia van der Pant, tweede secretaris. De directie van de Nederlandsche Mid denstandsbank n.v. deelt mede, dat de groei van het bedrijf zich in 1958 verder voortzette. Dit geldt in het bijzonder voor de toevertrouwde middelen, welke op nieuw een flinke stijging ondergingen. Hoewel de snel teruglopende rentestand de rentewinst enigermate deed dalen, mag een winstcijfer worden verwacht dat on geveer gelijk is aan dat van 1957. Het ligt in de bedoeling te zijner tijd aan aandeel houders voor te stellen een dividend van 7 percent, (onveranderd) op de gewone aan delen uit te keren. MOSKOU (UPI) De Russische onder zeeboot Severyanka, die speciaal is uit gerust voor vorsingswerk is van het schiereiland Kola vertrokken voor een lange reis tot onderzoek van de perspec tieven voor de visserij in de noordelijke zeeën. Toen ze er zeker van waren, dat er geen enkele mier meer in de dekens zat, gingen Pum en Doppie door het donker op stap naar de kano; de dekens droegen ze mee. Nou, het. is te begrijpen, dat ze niet bepaald in een beste bui waren; het is niet zo leuk, door een leger bijtende insecten uit je lekkere slaapje gehaald te worden! Opeens schrok Pim geweldigvlak langs zijn gezicht scheerde plotseling een vleermuis. 3637 Met Loudi Nijhoff als gast heeft het als „Ensemble" inderdaad zeer versterkte „zuidelijk toneel" op nieuwjaarsdag in de Haarlemse Schouwburg een tamelijk goed bezochte voorstelling van de komedie „Die zomer aan zee" van Felicity Douglas in de vlotte vertaling van Anty Westerling gegeven. In de oorspronkelijke titel „The patchwork quilt" wordt de lap pendeken genoemd, waarin de hoofdper soon, Lady Madeline Hilliard, ieder jaar een kleurig brokstuk van een vakantie dracht verwerkt als symbolische uitdruk king van haar levenspatroon, om niet te zeggen opzichtige idee zo voortreffelijk, dat zij haar gehele stuk op die manier heeft gecomponeerd. In ieder geval ge hoorzamen de optredende figuren alleen aan schematisch vastgestelde eigenschap pen en wordt de handeling door stoplap pen bijeengehouden. De gebeurtenissen spelen zich af in een door Harry Wich met goede smaak ont worpen herenhuis aan een baai in Wales, waar alle leden van de adellijke familie Hilliard bijeen zijn om genoeglijk hun vrije tijd te besteden. Bij nadere kennis making blijkt het vervolgens een oude ge schiedenis te zijn, die hier met door enige humor verlevendigde vaardigheid ontwik keld wordt: die van de haar man en haar kinderen overheersende moeder, welke haar positie na ieder symptoom van ver zet versterkt door een pose van kwetsbare afhankelijkheid aan te nemen en zo op het medegevoel te speculeren. Met haar be moeizucht verhindert Lady Hilliard stelsel matig haar kinderen hun eigen leven te laten leiden. De jongens hebben allemaal een artistieke aanleg, maar zij worden verplicht deze te verbuigen en een zake lijke carrière te volgen. Alleen de jongste ziet nog kans aan moeders vleugels te ont snappen. bij de anderen is de wilskracht reeds te zeer verlamd. Het vervelende is. dat men als toeschouwer de meeste dingen eerder'ziet"aankomen dan de betrokkenen, zonder dat deze fatale noodzaak onze emo tionele ontvankelijkheid onder spanning zet. Waarschijnlijk zou dit zich tussen drama en blijspel bewegende stuk meer effect hebben, als men het Engelse systeem van „type-casting" had kunnen toepassen. Ze ker zou de overdracht van gevoelens door het onafhankelijke meisje Olwen Rees 'Price van de ene zoon op de andere er duidelijker door zijn geworden. Men kreeg trouwens de indruk, dat regisseur Jan Retèl, die verder zijn werk betrouwbaar heeft verricht, haar functie vooral in het laatste bedrijf niet erg duidelijk deed uit komen. Sonja Brill speelde deze rol niet erg sterk. Ook Marijke Bakker liet zich. als de onnozele vamp, onvoldoende gelden Aantrekkelijk spel zag men vooral van Albert Abspoel, van Liane Saalborn en Ton Kuyl. Loudi Nijhoff leverde met haar Lady Madeline Hilliard een knap uitgewerkte creatie, met een grote distinctie en de ge wenste losse toon bij haar opdringerige attenties voor de dingen die zij de moeite waard vindt. Floor Koen leverde een knappe prestatie, door met slechts enkele uren voorbereiding de rol van de filoso fische dorpspostbode over te nemen van Johan Elsensohn, die op oudejaarsavond ziek is geworden en rust moet nemen. Laatstgenoemde acteur hoopt op 13 januari zijn vijfenzeventigste verjaardag te vieren, maar de voorgenomen huldiging kan niet doorgaan. Het is naar Ferd. Sterneberg bij het begin van de voorstelling mee deelde de eerste keer in zijn carrière dat hij verstek moest laten gaan. Van harte zij hem een spoedig en volledig herstel toegewenst. David Koning De rijkspolitie in Kortenhoef heeft don derdagmiddag in samenwerking met de recherche te Hilversum bij een kunsthan delaar een schilderij in beslag genomen, waaromtrent het vermoeden bestaat dat er vervalsing in het spel is. De tachtig jarige Hilversumse kunstschilder M. H. Mackensie merkte vorige week toen twee schilderijenhandelaren hem thuis opzochten dat hij het doek, dat ze mee brachten, zelf rond 1920 geschilderd had. De signatuur rechts beneden op het kunst werk was kennelijk weggekrabd en er mid den onder was de naam G. H. Breitner geschreven. De bezoekers vroegen de be jaarde kunstschilder of het inderdaad een doek van Breitner was, waarop de heer Mackensie verklaarde dat het niet door Breitner doch door hem geschilderd was. Een der bezoekers was hierover niet best te spreken. Hij had aanvankelijk plannen om het schilderij van zijn collega uit Kor tenhoef te kopen voor vijfduizend gulden en zelf had hij voor een hoger bedrag al weer een andere liefhebber gevonden. Het schilderij, waarvan de heer Mackensie dus zegt dat het van hem is, is vele malen in Amsterdam en ook in het Gooi geëxpo seerd. In 1931 verkocht hij het aan kunst handelaar, Isz de Vries in Amsterdam. Later vernam hij dat het stuk naar Bel gië was gegaan, maar dit is nimmer be vestigd. Na zevenentwintig jaar zag de heer Mackensie deze „Breitner" onver wachts terug. Advertentie ZI3LWEG 49 HAARLEM TEL 14441 NU inschrijven veer januari-clubs Beg., gev., gehuwden en ouderen Terug. Op 1 januari 1959 vertrekt de hervormde zendingspredikant ds. M. E. Duyverman opnieuw naar Makassar, waar hij als docent verbonden is aan de theo logische school van de kerken van Oost- Indonesië. Eveneens op 1 januari ver trekt prof. J. Verkuyl weer naar Indo nesië om zijn arbeid aan de theologische hogeschool ie Djakarta en aan de lectuur- commissie van de Raad van Kerken voort Ie zetten. 10. Haar werk vond zij interessant en op verschillende manieren deden bijna alle leden van het gezin af en toe een beroep op haar, waaraan zij maar al te graag ge hoor gaf. Zij begon veel van Judy en van mevrouw Cedar te houden, was geamuseerd door Derek's levendige vrijpostigheid en geïntrigeerd door Mark's meer ge compliceerde persoonlijkheid. Zij meende daar diep ten te bespeuren, die hoewel zij door zijn reserve wer den gemaskeerd, de indruk gaven van een smeulende kracht. Of die al dan niet weldadig was of niet.daar van was zij niet zeker, maar hij wekte haar belang stelling op en naar mate de weken voorbij gingen, groeide haar verlangen om meer te weten van datge ne, wat achter dat donkere gesloten gezicht verborgen lag. Het was Judy's wat lossere tong, die het meeste licht op de leden van de familie Cedar wierp. On danks al haar luchthartigheid had zij toch ook een zekere schranderheid. Zij was zeer aan Pauline ge hecht geraakt en nam haar vaak in vertrouwen. Op een avond in november, toen Pauline aan haar bureau brieven zat te schrijven, werd er aan de deur geklopt en Judy's hoofd verscheen. „Oh, ben je bezig? Mag ik misschien even binnen komen en stil in een hoekje gaan zitten? Ik kan de familie vanavond niet onder ogen komen". Pauline glimlachte. „Je kunt binnenkomen, maar het zal me verbazen, als je gedurende meer dan tien minuten stil kunt zit ten. Ik ben met deze brief bijna klaar. Als je jezelf gedurende enkele ogenblikken in bedwang kunt hou den, ben ik daarna tot je beschikking". Judy ging op een bankje voor de haard zitten en sloeg de armen om haar knieën. Zo zittend, bleef zij zwijgen, tot Pauline de leunstoel bijtrok en zich bij haar voegde. „Ik heb met Paps voor het eten een geweldige her rie gehad", zei Judy somber. „Ik veronderstel, dat je er wel van gehoord zult hebben?" „Neen. De atmosfeer leek me aan tafel een beetje gedrukt, maar daar niemand enige uitleg van je af wezigheid gaf, nam ik aan, dat je een afspraak had". „Ik zou in het kleinste stukje gestikt zijn, als ik er bij was geweest. Ik haat hem". „Judy. toch...!" „Het heeft geen zin, Pauline. Waarom zou ik huiche len? Ik haat hem en hij haat mij. Ik geloof, dat hij ons allemaal haat, omdat wij leven en John dood is, omdat hem het afval is overgebleven en de schat van hem weggenomen is". „Maar kind, dat is toch zeker een nogal overdre ven bewering. Hij is zeer zeker verbitterd, maar ik kan niet geloven, dat hij je haat". „Hij heeft dan toch maar gedaan, wat hij kon om ons bestaan ellendig te maken. Van moeder net zo goed, hoewel ze dat nooit wil toegeven. Oh, hij zorgt in materieel opzicht goed genoeg voor ons. Maar we hebben nooit enige genegenheid van hem ondervon den, of enige waardering of begrip. Hij werpt een scha duw over het hele gezin. Nu hij niet meer naar de fabriek gaat, is het nog erger geworden. Zolang hij daarheen ging, waren wij tenminste enige tijd van zijn somberheid bevrijd, maar nu hangt die de gehele dag in de atmosfeer. Waarom moet John een schaduw over het leven van ons allemaal werpen? Ik heb genoeg van John, genoeg van dit huis, genoeg er van om altijd maar neen, neen, neen te moeten horen". „Als je me eens vertelde, wat er eigenlijk aan de hand was". „Och, de oude kwestie weer van die hoedenwinkel. Je weet, dat mijn vriendin Hilda Lepworth in Darn- ford een hoedenwinkel heeft. Toen zij daarmee begon, wilde ik haar gaan helpen. Paps zei: neen. Hilda nam een assistente, die de volgende week gaat trouwen en Hilda vroeg mij opnieuw, of ik wilde komen helpen. Ik vroeg het weer aan vader en hij gaf zijn gewone onvriendelijke antwoord". „Wat zijn de redenen van zijn weigering?" „In de eerste plaats, dat het niet passend is, dat zijn dochter in een hoedenwinkel in Darnford werkt, waar de familie Cedar zo goed bekend en gerespec teerd is. Ha, ha! Natuurlijk is paps niet meer van deze eeuw en moeder ook niet. In de tweede plaats is Hilda de dochter van een caféhouder en mijn va der heeft een hoop tegen op de gehele familie Lep worth. Hij meent, dat dit geen geschikte connectie voor zijn dochter is. Ik zou er waarachtig voor voelen om daar achter de bar te gaan staan. Dat zou het hem wel inpeperen". „H'm. Jammer, dat je niet aan de een of andere gewone carrière bent begonnen, waar hij geen bezwaar tegen zou kunnen maken". „Dat weet ik. Maar ik was op school nu niet be paald een licht en paps is niet precies een arm man Ik veronderstel, dat ik eigenlijk vanzelf naar hun op vatting overhelde, dat ik moeder met haar comitéwerk zou helpen en waarschijnlijk vrij gauw zou trouwen. Ik realiseerde mij niet, dat het zo stom vervelend zou zijn. Maar ik geloof, dat ik in een winkel wel goed werk zou kunnen doen en waarom zou ik op die manier nu niet wat geld verdienen, als ik dat nu graag wil?" „Om geen enkele andere reden, dan dat je vader een gevaarlijk man is om te dwarsbomen en jij nog maar negentien bent en van hem afhankelijk". „Het zou me niet zoveel kunnen schelen als hij het werkelijk goed meende en het inderdaad om mij deed. Maar dat doet hij niet. Het enige, waar hij aan denkt, is de waardigheid van de familienaam van Cedar. Als hij al enig gevoel kan opbrengen, dan is het al leen maar het genoegen, dat hij er in schept mij te kunnen ontzeggen, wat ik graag wil. Als jij niet hier was Pauline, zou ik eenvoudig weglopen. Jij hebt ten minste verschillende dingen wat meer dragelijk ge maakt". Pauline wenste dat zij in staat was enig constructief advies te geven. Tot op zekere hoogte had het kind gelijk. Het was waar, zoals Pauline inmiddels ook wel ontdekt had, dat meneer Cedar geen genegenheid voor een van zijn kinderen had. Hij leek Judy en Derek te verachten, wanneer hij zich al niet volmaakt on verschillig toonde. Mark beschouwde hij op voet van gelijkheid. Maar voor geen van hen had hij enig ge- voei van warmte. Pauline meende zelfs, dat er hele maal in deze man geen warmte meer aanwezig was. Het was alsof zijn hartsaderen versteend waren en dat alles, wat er nog aan gevoel in hem over was, aan de biografie van zijn dode zoon gegeven werd. Alleen Mark respecteerde en vertrouwde hij. Misschien om dat Mark een te sterke persoonlijkheid was om te ne geren of te verachten; misschien ook, omdat hij de enige van de kinderen was, die zich John herinner de en die deze bewonderde. (Wordt vervolgd) Er bestaan plannen de terreinen van de Kennemerduinen in Bloemendaal uit te breiden in de omgeving van „Brederode- duin" en het Provinciaal Ziekenhuis van Santpoort. De raad van bestuur van de stichting „Het Nationale Park De Kenne merduinen" heeft een bod gedaan van 205.000 op het bijzonder fraaie, gedeel telijk beboste duinterrein genaamd „Jachtduin", met de daarop staande op stallen, zijnde twee arbeiderswoningen. Het terrein heeft een oppervlakte van 40.42.19 ha. en grenst aan het gebied der stichting. Het ligt nabij de ingang van de Bergweg te Bloemendaal en loopt tot aan de terreinen van Duin en Kruidberg. De huidige eigenaren de Erven me vrouw E. A. C. J. van der Vliet heb ben het uitgebrachte aanbod aanvaard. Met inbegrip van de op de aankoop val lende kosten zal de stichting de eigendom kunnen verkrijgen tegen de som van 219.350. In de woensdag te houden vergadering van de gemeenteraad van Haarlem zal een voorstel van B. en W. aan de orde komen een bijdrage van 21.935 (tien percent) te verlenen. Het rijk, de provincie Noord holland en de gemeente Amsterdam de overige participanten dus zullen teza men de overige negentig percent voor hun rekening nemen. In kringen van natuurliefhebbers noemt men het aan te kopen terrein een prach tig stuk natuurschoon, dat wellicht in de toekomst het prachtigste deel van de Ken nemerduinen genoemd kan worden. Er lopen geen paden door „Jachtduin", maar zodra dc stichting in het bezit is van het terrein zullen ze worden aangelegd. Strcekraad. Gedeputeerde Staten van Overijsel hebben aan de besturen van negen gemeenten in het noordwestelijk deel dier provincie het ontwerp van een gemeenschappelijke regeling toegezonden, waarmee de instelling van een streekraad voor dat gebied wordt beoogd. Het gaat hier om een vorm van practische samen werking tussen de gemeenten Blanken ham, Blokzijl, Giethoorn, Kuinre, Olde- markt, Steenwijk, Steenwijkerwold, Vol- lenhove en Wanneperveen op basis van de wet gemeenschappelijke regelingen. Ds. J. Fokkema ziek. Het Tweede Ka merlid ds. J. Fokkema, wethouder der ge meente Ede, is dezer dagen in de trein op reis van Den Haag naar Ede door een hartaanval getroffen. Hij is opgenomen in het prot. chr. streekziekenhuis te Benne- kom. Ds. Fokkema is 65 jaar. Com odore. Bij Koninklijk Besluit is bevorderd tot commodore kolonel W. Bak ker van de Koninklijke Luchtmacht, com mandant van het Commando Luchtvaart opleidingen. VRIJDAG 2 JANUARI TENTOONSTELLINGEN „Galerie Etroit": Expositie „Konkrete kunst", tot 20 uur. FILMS Cinema Palace: „De familie Trapp in Amerika", a. 1., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „De vlucht van Captain Blood", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Lido The ater: „Stella's sleutel", 18 jr., 18.45 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Het meisje Rose- marie", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „De nachten van Cabiria", 18 jr., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Laila", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Texas", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Mon Oncle", a. 1.. 19 en 21.15 uur. DIVERSEN In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon- platenconcert v. werk van Haydn en Mozart, 2122 uur. ZATERDAG 3 JANUARI Stadsschouwburg: Toneelgroep „Puck" met „En toen kwam dr. Frost", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN „Galerie Etroit": Expositie „Konkrete kunst", 1220 uur. Huis Van Looy: Kerstexpositie van „Kunst zij ons Doel", 1012.30 ,n 13.30 17 uur. St. Gerardus Majellaschool: Expositie „Van Van Gogh tot Picasso", 10—12 en 1417 uur. In 't Goede Uur: Expositie van grafisch werk van A. J. Veldhoen 1022 uur. FILMS Cinema Palace: „De familie Trapp in Amerika", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „De vlucht van captain Blood" 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „The key", 18 jr., 13.45, 16, 18.45 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Das Madchen Rosemarie", 18 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Mi nerva Theater: „Nattigheid" a.l., 14.30 uur. „De nachten van Cabiria", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Laila", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Texas", 14 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Mon oncle", a.l., 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „The bridge on the River Kwai", 14 jr., 20 uur. DIVERSEN In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon- platenconcert van werk van Mozart en Haydn 21—22 uur. Provinciehuis; Nieuwjaarsreceptie van de Commissaris der Koningin, 1517 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 6