Horen en zien Puin en Doppie Het huis der conflicten WYBERT Agenda voor Haarlem Cecil B. de Mille overleden A J „Schiet hem maar in zijn been beval de sergeant en bondigy &AMPERMAN NAAIMACHINES li AANKONDIGINGEN EN N ABESCHOUVVIN(i EN Tegen het plafond KRO gaat experimenteel vervolghoorspel uitzenden De radio geeft vrijdag Belgisch expeditievaartuig in het zuidpoolijs Gevangenisstraffen voor twee Groningse studenten Wangedrag moet uit zijn' Nog twee organisaties in Belgisch Kongo verboden Pleidooi van verdediger voor de Krijgsraad: Geef ons meer van zulke soldaten" De ontdekking, welke het kunstgebit vasthoudt, zoals de kaak de tanden vasthoudt. Jaarverslag RAI Autoverkeer nu al drukker dan voor 1970 voorspeld was Kritiek op overheidsbeleid DOtfR IRIS BROMIGE Voorkom heesheid door regelmatig gebruik van Oud-kanselier Nederlandse Orden overleden i) ER DAG 2 2 JANUARI 1959 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSGHE COURANT Misschien zijn onze verwachtingen al te hoog gespannen geweest, maar de op voering in het NCRV-programma van woensdagavond van „De Onschuldige" is ons tegengevallen. Wij kunnen de keuze van regisseur Max Douwes niet bewonde ren en zijn bewondering voor Fritz Hoch- walders spel evenmin. Helaas kennen wij het-stuk slechts uit de bewerking voor de t.v. Misschien doen wij dan ook de auteur te kort. Uit wat wij ervan op het beeld scherm zagen, konden wij niet die diepte van schuld en .schuldbesef afleiden als Douwes deed in zijn voorbespreking. Wij konden dat ook al hierom niet, omdat ex- naar onze smaak een conflict was gescha pen dat op geen essentiële tegenstellingen steunde, noch in de figuur van de breed- spi-akige grootindustrieel Erdmann, noch in zijn verhouding tot zijn omgeving. Het conflict was te weinig voorbereid en maak te de indruk boven zijn macht te zijn ver heven. Er werd meer gepraat dan gedaan Er werd tegen beter weten in gepraat. Wij hadden dan ook moeite geconcentreerd te blijven kijken, omdat wij ons al losmaak ten van wat we hoorden. Daarom viel ons „De onschuldige" in alle eer en deugd tegen. Douwes zelf deed dat ook. Hij blies de stof geen leven in. Hij beheerste de situ aties niet indrukwekkend. Het was of de vooi-stelling „tegen het plafond" zat. Ze haalde het niet en voldeed te hoogste in de scènes, die door hun melodramatiek dan tenminste nog effectrijk pathos opleverden. Robei-t Sobels miste het karakter, dat de hoofdfiguur interessant had kunnen ma ken. Met hem viel of stond het stuk. wat zijn vele tegenspelers ook presteerden. Ons restte nu vast te stellen, hoe wij het liever hadden gezien en dat leverde een nega tieve uitslag op, wanneer wij beoordelen moeten wat wij werkelijk zagen. Daaraan ken een betere afwikkeling tegen het einde niets ingrijpends veranderen. B eel d'schermer Advertentie Televisie zichtbaar beter Uit de behoefte om nieuwe wegen te vinden voor de werkwijze bij hooi-spelen, gaat de KRO te beginnen op zondag 5 api-il een expei'imenteel hoorspel van zeven tot acht delen uitzenden dat van be gin tot einde geïmproviseerd wordt. Als gegeven voor dit hoorspel gebruikt men de roman „Pied piper" van Nevil Shute, waarin de tocht van een Engelsman op leeftijd van Zwitserland naar Engeland in de gespannen tijd van de zomer 1940 wordt beschreven. De Engelsman breekt zijn vakantie aan de Frans-Zwitserse grens ai, omdat de militaire toestand in juni 1940 hachelijk dreigt te worden. Hij neemt aanvankelijk twee kinderen mee naar Engeland, maar op zijn lange tocht dwars door Frankrijk, worden het er zeven. De kinderrollen zullen in dit hoorspel, dat ge bracht wordt onder de titel „Wie gaat er mee naar Engeland varen", ook door kin deren worden gespeeld. Regisseur Léon Povel is, mede met het oog op het aandeel dat de kinderen in het spel hebben, reeds gedurende maanden bezig met het expe riment. Bij de improvisatietest met de kin deren kwamen „verbluffende resultaten tevoorschijn, omdat de onbevangenheid van de kinderen en hun verbazingwekken de fantasie scènes opleverden, die geen auteur ooit op papier zou kunnen zetten", schrijft de regisseur in een toelichting op het experimentele hoorspel. Léon Povel zal bij de opnamen met de microfoon in de hand tuusen de spelers staan, fungerend als regisseur en verteller. De figuren die in scène optreden en de loop die de scène moet hebben, wordt tevoren zo uitvoerig mogelijk bespx-oken. Dan wordt de scène meteen opgenomen en afgeluisterd. Advertentie Voor 'n BETERE BONTMANTEEL Wagenweg 11 - Haarlem - Tel. 12924 HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De Ontbijtclub. 9.00 Gymn. voor de wouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Thuis, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Pianorecital. 11.20 Voor de kleuters. 11.35 Rep. van het 13de Agrarische Congres van de P.v.d.A. te Gouda. AVRO: 12.00 Jazzmuz. 12.20 Regeringsuitz.Land- beu wrubriek: Wij bezoeken een boerenbedrijf in Denemarken. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Orgel en zang. 13.55 Eeursber. 14.00 Cello en piano. 14.25 Voordr. 14.4o Som-, en piano. 15.10 Cabaret. VARA: 16.00 Voor de'ziekeft. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Orgelspel. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20 De puntjes op de i, caus. 19.00 Liedjes voor de jeugd. 19.10 Jazzmuziek. VPRO: 19.30 Gelovig leven, causerie. 19.45 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Boekbespr. 20.10 Filmpraatje. 20.20 Sopraan en piano. 20.35 Benelux, caus. 20.45 Problemen van leven en dood in deze tijd, caus. VARA: 21.00 Villa Sidonia, hoorsp. 21.20 Lichte muz. 21.35 Pol. Parade. 22.05 Jazzmuz. 22,25 Buitenl. weekoverz. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, caus. VARA: 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.05 Gram. 10.30 Idem. 11.00 Voorde zieken. 11.40 Chansons. 12.00 Middagklok - nood klok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12 33 Lichte muziek. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Muzikale caus. 14.30 Metropole-ork. en soliste. 15.00 Schoolralio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Zang en piano. 17.00 Boekbespreking voor de kinderen. 17.15 Lichte muziek. 17.40 Beursber. 17.45 Blokfluit en clavecimbel. 18.05 Dansork. en soliste. 18.30 Gram. 18.50 Regeringsuitz.: Emigra tierubriek. Het emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.20 Pol. causerie. 19.30 Verz.progr. voor de soldaten. 20.30 Ja, met mil. schets. 20.35 De andere voet, hoorspel. 21.00 Lichte muz. 21.30 Doar gruit, doar bluit aln won- derlaand, klankb. over de provincie Groningen. 22.00 Viool en piano. 22.25 Zang en piano. 22.50 Weduwe zijn (III) caus. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Jazzmuziek. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Omr.ork. en solist. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Orgelconc. 14.00 School radio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 17.00 Gram. 17.45 Duitse les. 18.00 Gevar. muziek. 18.25 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Symf.orkest en solist. 21.30 Viool en piano. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuz. 22.45 Negro spirituals. 22.55—23.00 Nieuws. Op 77-jarige leeftijd is woensdag in Hollywood overleden de Ame rikaanse filmregisseur Cecil B. De Mille, die zich vooral bekend heid heeft verworven met zijn groots opgezette en kostbare produkties, gebaseerd op bijbelse thema's, waarin hij excelleerde als een bekwaam regisseur van massa-scènes. Hij was een der pioniers van de Amerikaanse filmindustrie. Ruim een halve eeuw is hij in Hollywood werk zaam geweest. Hij regisseerde en produceerde meer dan zeventig films. Zijn vader, Henry C. De Mille, was een afstammeling van Neder landse emigranten, De Mil ge naamd, die zich in de 17de eeuw in Nieuw-Amsterdam, het latere New York, vestigden. Zijn moe der was een Engelse. Cecil B. De Mille bezocht de American academy of dramatic art en maakte bij de eeuwwisseling zijn debuut op een New Yorks- toneel. Hij had drie toneelstuk ken geschreven, toen hij in 1912 in New York Samuel Goldwyn ontmoette, toen nog een koopman in handschoenen, en Jesse L. Lasky, een producent van vaude ville-voorstellingen. Tezamen vormden zij de Jesse L. Lasky Feature Play Co., met een kapitaal van 20.000 dollar. De Mille startte zijn filmcai-rière met de „Squaw man", de eerste speelfilm, die in Holly wood werd gemaakt. De opnamen ervan begonnen op 29 december 1913. „The Squaw man" kostte 15.450 dollar en leverde 225.000 dollar op. In 1927 volgde een fusie met Paramount, welke onder neming toen een distributiekantoor was. De Mille verliet Paramount om zo nu en dan eigen films te maken. Vaak wees hij aanbiedingen om zich aan het hoofd van gx-ote filmmaatschappijen te stellen, van de hand. Hij zeide dat hij creativiteit boven zakelijke routine stelde. Na de eerste wereldoorlog begon De Mille met zijn kostbare produkties. „De tien geboden", die hij in 1923 maakte, kostte i.400.000 dollar. Een astronomisch cijfer voor een film-budget in die dagen. De versie van 1956 kostte ruim 13 miljoen dollar. De Mille kreeg verscheidene, ook buiten landse. ondei-scheidingen. Hij was o.m. of ficier in de orde van Oranje Nassau. Onze filmredacteur tekent hierbij aan: Er zullen weinig filmregisseurs zijn. die zo tot onze verbeelding wisten te spreken als Cecil B. De Mille. Alles wat hij aan pakte moest groots zijn. Hij kon blijkens zijn films niet in bescheiden proporties denken, zijn verbeeldingswereld was daar voor te onbeperkt, hij streefde het immense en enorme na en verviel dan ook prompt in enormiteiten en pompeuse theatei-effec- ten, wanneer hij die aandrift niet vol doende wist te beteugelen. Zijn aandeel in de ontwikkeling van de filmkunst is dan ook betrekkelijk van betekenis, wanneer men nagaat wat hij zelf aan films heeft afgeleverd. Maar toch doet men goed De Mille niet al te hard daai'om te vallen, want hij heeft dan wel de mogelijkheden van het witte doek overschat, anderzijds heeft hij ze in voldoende mate geopenbaai'd om andere te inspireren en te enthousias meren. Van meet af aan is hij in de filmindustrie werkzaam geweest. Zijn on uitputtelijke energie dreef hem op een pad, dat lang niet gemakkelijk was om te be wandelen: wie niet genoegen neemt met weinig ontmoet ook niet weinig belemme ringen. Men zou De Mille dan ook het beste kunnen kwalificeren als een ontdek ker en pionier, die de Amerikaanse film de stijl gaf van de Amei-ikaanse mens, een man, die in ieder geval durf en élan be zat om de kracht van zijn verbeelding te doen gevoelen. Hoezeer dat ook gepaard mocht gaan met uiterlijk effectbejag en schijngrootheid, het was de enige expressie, waarin De Mille zich kon uiten en hij heeft dat onverdi'oten en naar beste kunnen ge daan. BRUSSEL (UPI) De Belgische zuid poolexpeditie, die met het Noorse expedi tieschip „Polarhav" op ongeveer honderd kilometer van het zuidpool-vasteland in het ijs vast zit, gebruikt de gedwongen stilstand om wetenschappelijke metingen te verrichten. Er is voedsel en brandstof genoeg aan boord. In het boek, dat bezoekers van de Grote Kerk te Haarlem ter tekening wordt voorgelegd kan men op de datum 7 augustus 1931 de volgende zinsnede aantreffen: Cecil B. de Mille, Hollywood, Califor- nië, 1609-1931. Cecil B. de Mille bracht die dag een bezoek aan Haarlem en luisterde in de Grote Kerk naar het orgelspel van George Robert. Gevraagd naar de eigen aardige tijdsbepaling bij zijn handteke ning vertelde hij: „Ik onderhoud met Nederland al relaties van de vijftiende eeuw af". Hij kon zijn stamboom na gaan tot een zijner voorvaderen, die in 1633 in het huwelijk 'trad met de Haar lemse Elisabeth Liphorst. I-Iet. echtpaar woonde in de Breestraat. In 1638 ver trok het echtpaar naar Amerika. Gevraagd naar zijn indrukken over zijn bezoek aan ons land antwoordde De Mille: „In geen enkel land is „anti quity zo gaaf, zo schoon". De Groninger politierechter, mr. P. de Jong, heeft woensdag twee Groningse stu denten, E. J. J. en K. B., wegens diefstal tot een week gevangenisstraf veroordeeld. De officier van justitie, jhr. mr. A. H. S. van der Wijck, had 50 boete en een week gevangenisstraf voorwaardelijk geëist, met een proeftijd van drie jaar. De politierechter gaf het tweetal een ge duchte waarschuwing mee. Het moet. nu maar eens uit zijn met dat wangedrag van de studenten Voortaan zal flink wor den ingegrepen. Dat kunnen jullie wel aan ie collega's mededelen. Geregeld moeten studenten terecht staan voor alleidei mis drijven als inbraak, diefstal en vernieling. Het „noblesse oblige" kennen jullie niet meer", aldus de politierechter. Het tweetal had een kast opengebroken in de hal van het Grand Theatre en daar uit foto's gestolen. Toen ze door de poli tie achtervolgd werden, bemoeiden ande re studenten zich er mee en probeerden de politie te verhinderen de daders te pak ken, die zich schuil trachtten te houden in hun sociëteit. LEOPOLDSTAD (Belga) De gouver neur van de Oost-provincie van Belgisch Kongo, Lei-oy, heeft bij decreet de „Fra- bako", een organisatie zoals de reeds ver boden „Abako" verboden, en eveneens het „Kintwadisme", een met het „kiban- gisme" verwante beweging. (UPI) Het uitgaansverbod in Leo- poldstad is enigszins verzacht: inplaats van om negen uur gaat het thans in om elf uur 's avonds. De uittocht van Europese vrouwen en kinderen blijft intussen door gaan. In de twee weken die na de onlusten verlopen zijn vertrokken vijfhonderd vrou wen en kinderen naar Europa. Het Rode Kruis heeft vijf miljoen francs ontvangen van het gouvernement, om mensen die bij de onlusten hun bezittingen vei'loren scha deloos te stellen. Advertentie Alle merken, dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 Maar toen ze aan de plek kwamen, waar ze hun tent hadden achtergelaten, bleek daar alles nog in orde. „Laten we nou vooral de kano goed vastleggen, dat-ie niet weer losraakt en weg drijft", raadde Pum. „Nee, daar zorg ik wel voor!", zei Doppie. „Hier is een stevig stammetje, daar leg ik het touw met een paar goeie knopen aan vast!" Het andere eind van het touw bond hij stevig aan de kano; nu zou die niet zo gemakkelijk weer losraken. 7071 „Schiet hem dan maar in zijn been," zei vorig jaar zomer tijdens een nachtoefening in Bergen op Zoom de dienstplichtige ser geant J. H. F. uit Amsterdam tot een sol daat, die met een nogal fel tegenstribbelen de „krijgsgevangene" bezig was. „Maar dat kan toch niet", riep ds soldaat. „Dit is een dienstbevel". Toen klonk eeri schot en de oudere be roepssergeant, die „krijgsgevangen" was gemaakt, zakte in elkaar. Gelukkig viel het allemaal nogal mee. De dokter constateerde slechts een paar schrammetjes aan de voet van de sergeant. De soldaat had zijn met losse patronen geladen pistool op de schoen van de krijgs gevangene gericht. Maar de sergeant, die het bevel had gegeven, moest voor de krijgsraad te Den Haag verschijnen. De zaak kwam daar woensdag in behandeling. De auditeur-militair zei, dat de sergeant heel goed heeft geweten, dat zijn dienst bevel volkomen in strijd met de voorschrif ten was. Met losse patronen mag alleen worden geschoten op een afstand van 40 meter en dan nog in de lucht. Kriigstuch- telijk was de sergeant al gestraft met vier dagen verzwaard. De auditeur meende, dat verdachte niet in zijn rang kon worden gehandhaafd. „U heeft gehandeld in strijd met de geest van de legerleiding," zei hij en vroeg een gevangenisstraf van drie weken voorwaardelijk met een proeftijd van een jaar, een boete van 60 subsidiair 10 dagen en verlaging tot de rang van gewoon sol daat. De verdediger noemde de sergeant een enthousiaste militair. „Deze jongeman maakt bij een nachtoefening een oudere sergeant krijgsgevangen, die dat niet leuk vindt en het spelletje niet wil meespelen. Dan geeft de sergeant bevel, op diens benen te schieten. Het is fout, maar be grijpelijk. Immers, bij een vorige gelegen heid sprong een „krijgsgevangene" de ser geant op de nek en gaf hem een stoot met een geweerkolf in de maag. Hij wilde nu geen risico nemen." Advertentie Noch pasta Noch poeder Noch rubberplaatjes Maar kussentjes van soepel plastic tcaardoor het kunstgebit aan de vorm der kaken wordt aangepast. vjieuw 1 De SMIG-kussentjes senlje blijft soepel. Laat zich voor kunstgebitten verlos- gemakkelijk verwijderen als sen U dadelijk van de pijn en het vervangen moet worden, het ongemak tengevolge van Smaak- en geurloos. 100% Hy- een loszittend gebit. Het zachte gienisch. Kan worden schoonge- plastic houdt het gebit stevig op maakt in een handomdraai. Geen zijn olaals, omdat het soepel kleefmiddelen" meer, die men en elastisch is als het vlees zelf. iedere dag weer moet opbren- U kunt ongedwongen eten, gen. Vraag de SMIG-kussentjes spreken, lachen. Het kunstgebit en maak een einde aan het Ben sicl van twee kus- volgt alle bewegingen van de ongemak dat het kunstgebit U sent]es. Eén voor onder- kaak en Uw tandvlees doet bezorgt. Bij alle apotheken en en één voor bovenacbit. geen pijn meer. Het SMIG-kus- drogisten verkrijgbaar. „Van ons officieren wordt verwacht," aldus de raadsman, „dat wij de Neder landse rekruten opvoeden tot harde, agres sieve soldaten. We moeten dat doen in weinig tijd. Geef ons meer van deze enthousiaste jonge onderofficieren, en we kunnen een goed leger opbouwen. Ik vraag u, de sergeant niet te willen terugplaatsen in rang." De krijgsraad veroordeelde de sergeant tot drie weken voorwaardelijk met een proeftijd van een jaar, plus een onvoor waardelijke geldboete van 40 of acht dagen hechtenis. In het jaarverslag 1957-1958 van de Ne derlandsche vereeniging „De Rijwiel- en Automobiel Industrie" wordt aandacht be steed aan de in het verslagjaar opgetre den vertraging in het tempo van de mo torisering. De R.A.I. meent deze oorzaken daarvan in de eerste plaats te moeten vinden in de bestedingsbeperking en de belasting vei'hogingen. speciaal op het gebied van het motorwegverkeer. Het gevolg was dat de omzetten in de transportmiddelen branche in belangrijke mate terugvielen in de meeste 'gevallen Op Het peil van vóór 1955-1956. Het aantal afgegeven kenteken bewijzen daalde in de eerste negen maan den van 1958, vergeleken bij dezelfde pe riode van 1957, voor nieuwe personen auto's met 13 pet, voor bedrijfsauto's met ruim 30 pet. en voor motorrijwielen en scooters met 43 pet. Dit is in industrie en handel zeer goed voelbaar." Ondanks de recessie is de intensiteit van het verkeer in 1957-1958 verder toe genomen, vooral wat betreft het gebruik van personenauto's. Het gevolg is, dat de bestaande prognoses van Rijkswaterstaat voor 1970 reeds ver zijn overtroffen. „De wegenaanleg blijft achter bij de taakstel ling van de minister van Verkeer en Wa terstaat. Bovendien wordt er door de op eenvolgende belastingverhogingen een eenzijdige druk op de weggebruikers ge legd met het doel. enerzijds de inkomsten van het rijk te verhogen en anderzijds de snelle groei van het automobielgebruik af te remmen," aldus de R.A.I. Voor de aanschaffing van nieuw trans- portmaterieel werd in 1956 uitgegeven f 978 miljoen (in 1957 f 866 miljoen). De jaarlijkse uitgaven van het wegverkeer worden geraamd op 1,5 miljard, dat is zes pet. van het gehele nationale produkt. 27. „Ik weet wel, dat het mij niets aangaat, maar ik weet ook, dat Judy zeer op u gesteld is, juffrouw Avon, en ik voel er niet voor om één van die verwaande fami lieleden van haar te benaderen. Zij schijnen toch al geen cent om het kind te geven! Maar ik maak me ongerust over haar. Met Frank Warden rent zij haar ongeluk tegemoet en zij is zo dol op hem, dat zij niet luisteren wil." „Overdrijft u niet wat?" „Ik weet het niet, maar ze is gek genoeg om er met hem vandoor te gaan. Zij is haar leven thuis volkomen beu dat weet u allemaal ook wel en iets, wat zij zich gisteren liet ontvallen, gaf mij het idee dat zij in derdaad van plan is met hem weg te lopen. Misschien heb ik het mis, maar er zit zoiets in de lucht". „Goede hemel! Zij kent hem pas een paar maan den, maar zij is er inderdaad volkomen toe in staat. En Frank Warden zelf, Hilda? Ken je hem goed?" Ja. Ik heb hem jarenlang gekend". Hilda bekeek met critische blik haar roodgelakte nagels. „Eerlijk gezegd, mag ik die ouwe Frank graag. Het is een spor tieve vent, als je maar met hem weet om te gaan. Maar Judy heeft nog geen benul van het slag mensen als onze Frankie. Wat dat betreft, is zij een volslagen baby en zal ze met een smak op het koude harde pla veisel neerkomen!" „Ga door. Waarom is hij er dan aan begonnen?" „Hij wordt door haar aangetrokken. Zij is een nieuw type voor hem. Maar toevallig weet ik, dat hij finan cieel aan de grond zit, zodat ik denk, dat hij zijn oog op het geld van pappa Cedar geslagen heeft. De fami lienaam heeft in Darnford nog wel enige betekenis. Frank denkt waarschijnlijk, dat de oude heer er niet veel voor voelen zal om zijn schoonzoon failliet te zien gaan". „Hij kent Cedar niet", zei Pauline. „Dat heb ik hem gisteravond ook al gezegd. Je mag dan al een handige duvel zijn, Frank, zei ik, maar han digheid maakt op graniet niet veel indruk". „Wat had hij daarop te zeggen?" „Oh, hij glimlachte alleen maar op die manier van: ik-weet-toch-alles-beter en stelde voor, dat Ik mij met mijn eigen zaken zou bemoeien. Hij zei. dat ik een na re geest had en hij zeer op Judy gesteld is". Wat kunnen we doen?" „Dat weet ik niet. Het had wel niet veel zin het u te vertellen, maar ik meen, dat iemand het toch behoort te weten. Ik houd van dat kind. Zij is zo'n gemakkelijke prooi voor hem! Het zou me niet zoveel kunnen sche len, als het om iemand ging, die tegen hem opgewas sen was, maar zij heeft er eenvoudig geen benul van en de schok, waarmee zij wakker zal worden, als zij zich door Frank laat inpalmen., nu, die zou ik niet graag willen zien. Zij denkt, dat zij uitgekookt is en overal het antwoord op weet, maar., enfin, u weet wel hoe dat gaat. Zij heeft maatstaven, waar Frank sedert zijn schooltijd nooit meer van gehoord heeft. Ik geloof trouwens niet dat hij er zich ook toen iets aan gestoord heeft. Hij is niet slecht, maar"Hilda spreidde met een expressief gebaar haar handen uit, alsof zij het moeilijk vond Pauline er uitleg van te geven. „Hij maakt zijn eigen maatstaven, zoals die hem het beste uitkomen". „Ik begrijp het. Bedankt, dat je het mij verteld hebt, Hilda. Ik zal zien, wat ik er aan doen kan, ofschoon tussenkomst in dergelijke kwesties gewoonlijk geen zin heeft". „Beloof me alleen één ding. Zeg niets tegen een van haar familieleden. Dat zou ze me nooit vergeven en het zou nergens toe dienen. Het zou haar alleen nóg sneller in zijn armen drijven. U zoudt misschien iets kunnen doen, omdat zij van u houdt en u vertrouwt. Het is maar een vage hoop, maar ik weet er niets andei-s op. U zult het voor u houden?" „Ja. Van haar familie is toch geen hulp te verwach ten. Ze zouden eenvoudig de deur afsluiten en zij zou het raam uitklimmen." „Precies. Natuurlijk kan ik het over Frank wel mis hebben. Ook hij heeft een hart te verliezen, net zo goed als de meesten van ons, hoewel ik altijd gedacht heb, dat hij er geen heeft. Maar ik weet, dat hij geen cent bezit om een vrouw te onderhouden. Hij heeft zelfs verleden week van mijn broer geld geleend." Eén ding staat absoluut vast: meneer Cedar zou hun geen cent geven. Hij zou zonder een moment te aar zelen Judy uit het familieverband schrappen. Dat kun je Frank Warden vertellen, als je hem ziet. Het zou hem misschien tot nadenken brengen." „Goed, dat zal ik doen, als ik er de gelegenheid voor krijg, hoewel hij op het ogenblik mijn scherpe tong zoveel mogelijk ontwijkt. Ik moet nu weg. Morgen be gin ik met de uitverkoop en daar heb ik heel wat voor te doen. Als u goedkoop een hoed wilt hebben, komt u dan even binnenlopen. En als Judy komt opdagen, zal ik haar een zotskap geven met mijn complimanten hoewel ik ondanks alles op dat kind gesteld ben." Terwijl Pauline verder ging, bedacht zij, dat Judy slechtere vriendinnen zou kunnen hebben dan Hilda Lepworth. Zij kon nu wel besluiten om Judy over deze kwestie onder handen te nemen, maar het was heel wat an ders om precies te weten, wat zij over deze delicate en gevaarlijke stand van zaken zou moeten zeggen. Zelfs, wanneer zij er in slagen kon, Judy een ogenblik voor zich alleen te krijgen. De eerste gelegenheid die zich die week voordeed, kwam drie dagen na haar ontmoeting met Hilda, toen Judy het hoofd om de deur van Pauline's kamer stak en vroeg of zij soms brieven voor haar mee naar de post kon nemen. Zij droeg een nieuwe bontjas en een nieuwe hoed en had een bosje violen op de jas gespeld. „Kom eens even binnen, Judy. Ga je vanavond ook weer uit?" „Ik ben juist op weg. Een speciale afspraak." „Met Frank?" „Ja". „Het lijkt wel of ik tegenwoordig nooit meer eens de kans heb met jou te praten. Hoe staat het leven eigenlijk?" „Eenvoudig heerlijk. Ik ben nooit van m'n leven zo gelukkig geweest, dus zet nu niet zo'n plechtig ge zicht." „Je hebt er de laatste tijd nogal de gang in. Pas op, dat er geen ongelukken gebeuren, wil je?" '„Waarom zouden die gebeuren? Hoe vind je mijn hoed?" „Mooi. Die staat je goed. Judy, je hebt in de laatste tijd veel voor mij verborgen gehouden, is het niet?" „Ja." „Ja, ik weet ook wel, dat er verschillende dingen zijn, die van te vertrouwelijke aard zijn, om met wie ook te bepraten, en ik wil zeer zeker niet nieuwsgierig zijn, maar ik hoop, dat je me niet helemaal van je lijstje geschrapt hebt." (Wordt vervolgd) Kuikenhok uitgebrand. In Hoornster- zwaag is een hok met ruim zevenhonderd kuikens afgebrand. Alle kuikens kwamen om het leven. De oorzaak van de brand is onbekend. Het hok werd verwarmd door middel van flessengas. De eigenaar was niet verzekerd. Internationaal agrarisch centrum. Het bestuur van het Landbouwschap heeft mr. J. S. Biesheuvel als vertegenwoordiger van het Landbouwschap in het bestuur van het te Wageningen gevestigde inter nationaal agrarisch centrum aangewezen. Centraal beheer. De coöperatieve ver eniging Centraal Beheer G.A. en de oudste bij haar aangesloten organisatie, de ver eniging „Wetrisico" bestaan deze maand 50 jaar. Ter gelegenheid van dit jubileum is een boekje uitgegeven en zal de directie op vrijdag 30 januari in het Amstelhotel te Amsterdam van 3 tot 4.30 u. recipiëren. Advertentie Woensdag is in alle stilte het stoffelijk overschot gecremeerd van de oud-kanse lier der Nederlandse orden, reserve-gene- raal-majoor K.L. buiten dienst Henri Koot, die op 18 januari is overleden. De heer Koot, die zeer onlangs zijn functie van kanselier neerlegde, is 75 jaar geworden. DONDERDAG 22 JANUARI Stadsschouwburg: Operagezelschap „Fo rum" met „De toverfluit", 20 uur. Frans Halsmuseum: Kamermuziekavond serie B (Volksuniversiteit), 20 uur. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur: Expositie A. J. Veld hoen, 10 tot 22 uur. Frans Halsmuseum: Tot 26 januari da gelijks geopend van 10 tot 19 uur (Kaars- vei-lichting vanaf zonsondergang). Krelagehuis: Expositie „Winterflora", 10 tot 22.30 uur. FILMS Cinema Palace: „Reis om de wereld in tachtig dagen", alle leeftijden, 19.30 uur. Frans Halstheater: „Strijd tegen de vlie gende schotels", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „La Chatte", 18 jaar, 19 en 21.15 u. Luxor Theater: „Het Rijstmeisje", 18 jaar, 19 en 21,15 uur. Minerva Theater: „Mandy", 14 jaar, 20.15 uur. Rembrandt Theater: „The Vikings", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De doder slaat toe", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Mon oncle", alle leeftijden, 19 cn 21.15 u. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Het complot der minderjarigen", 18 jaar, 20 u. DIVERSEN In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon- platenconcert van werk van Mozart en Debussy, 21 tot 22 uur. Hotel „Boekenrode": ir. F. B. Carbasius over „India" (Buui'tbelang Aerdenhout- Bentveld), 20 uur. VRIJDAG 23 JANUARI Concertgebouw: Paul Chr. van Weste ring houdt inleiding N.Ph.O.-concert, 19.30 uur. N.Ph.O. geeft vijfde concert, serie V, 20.15 uur. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur: Expositie A. J. Veld hoen, tot 22 uur. Frans Halsmuseum: Tot 26 januari da gelijks geopend van 10 tot 19 uur (Kaars verlichting vanaf zonsondergang). Krelagehuis: Expositie „Wintei'flora", 10 tot 22.30 uur. FILMS Cinema Palace: „Reis om de wereld in 80 dagen", a.l., 14 en 19.30 u. Frans Hals theater: „Een echte Parisienne", 18 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uui\ Lido Theater: „Ge nadeloze jungle", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Indiscreet", 14 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Mon oncle", alle leeftijden, 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Gij zult niet be geren", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Op het spoor der ver dwenen vrouwen", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 u. Studio Theater: „Rockets Galore", alle leeftijden, 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „De circusheid", alle leeftijden, 20 uur. DIVERSEN In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon- platenconcert van werk van Debussy en Mozart, 2122 uur. Nassauplein 8: Voor de Theosofische vereniging houdt prof. ir. E. L. Selleger een lezing over „Hindoeïsmen", 20 uur. Café „Suisse": Mevrouw mr. E. A. J. Scheltema-Conradi voor de V.V.D. (afd. Haarlem) over: „Politieke facetten van het gemeentebeleid", 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 7