Horen en zien Pern em Doppie Het huis der conflicten Vox Humanazong werk van Brahms Agenda voor Haarlem NAAIMACHINES KAMPERMAN radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Toch niet zo sterk De radio geeft vrijdag Mr. M. A. V. Slingenberg tot directeur benoemd Andere functie voor kapitein ter zee M. J. Vos Jongen verongelukt in Alkmaar Examens „OranjelijiT krijgt twee verbouwde schepen Daar kikker je van op! eegster cacao DOOR IRIS BROMIGE Weer een C.P.N.-lid in een Amsterdamse raads commissie „Rubicon" vlot, maar verloren DONDERDAG 5 FEBRUARI 1959 13 Enige maanden geleden, in oktober 1958, is voor de B.B.C. de première van het tele visiespel „De vijand van gisteren" van Peter Newman gegeven. Blijkens de reac ties deed dit oorlogsstuk in Engeland nogal wat stof opwaaien. De auteur laat de En gelsen er niet minder genadeloos in han delen dan de Japanners en hij kon het weten, want hij diende zelf in Birma en India gedurende de laatste wereldoorlog. De opwinding ontstaat voornamelijk om de beslissingen, welke de bevelvoerende Britse officier van een patrouille neemt, wanneer hij midden in de jungle op Ja panse tegenstand stuit. Hij raakt in het bezit van een belangrijke kaart, maar de geheimen daarvan kan hij niet eerder ont sluieren dan nadat hij twee burgers heeft laten neerschieten om een derde aan het praten te krijgen. Hij stuurt zijn sergeant met de gegevens de jungle in om contact met de hoofdmacht op te nemen. Zelf blijft hij met de gewonden, de aalmoezenier, een journalist en wat manschappen achter. Via de radio zullen zij 't hoofdkwartier trach ten te bereiken. De zender is echter defect. Wanneer na drie dagen de Japanners erin slagen de Engelse post te overmeesteren, probeert een majoor van hun inlichtingen dienst vergeefs te achterhalen waarom zo'n onnutte plaats in het oerwoud zo sterk werd verdedigd. De Britten worden gruwe lijk afgeslacht. Stervend hoort echter de officier nog het bericht van de radio: de sergeant is veilig met de kaart in het hoofdkwartier aangekomV. Men moet misschien een Engelsman zijn om het de Engelse eer te na te vinden dat met mensenlevens zo wordt omgesprongen als de Britse officier in het begin van het spel doet. Wij werden er minder door ge troffen, omdat de probleemstelling, die daarmee geschapen leek, al spoedig ver waterde. Het spel liep uit op een soort detectivespel tussen de Japanse majoor en de Britse officier, eindigend met het pa thetische effect van het welslagen van de missie van de sergeant: een einde als in „De brug over de Kwai" (in welke film de geallieerden tenslotte toch nog zege vierden over hun tegenstanders). Zo werd het accent verschoven van interessant pro bleem naar feitelijke oorlogshandeling, heel navrant, maar toch niet wat men er van verwachtte. Juist de t.v. immers bood de gelegenheid tot sterke concentratie op het probleem, maar het spel loste die be lofte niet in. Nu zat het in zoverre tegen, dat de op voering door nagenoeg de gehele toneel groep „Puck" verstei'kt met Ko van Dijk. Ko van den Bosch en Jules Croiset niet vlekkeloos was. In het bijzonder Bob Verstraete (als de Britse officier) was weinig tekstvast. Hij schiep een sfeer van onrust om zich heen, die zich meedeelde aan de anderen. Men kreeg tenslotte van Egbert van Paridon en Ko van Dijk nog de meest genietbare vertolkingen. Echte beklemming, echte spanning was er wei nig. Het lag niet aan Luc van Gent, die de laatste tijd goede dingen gaat doen in de KRO-uitzendingen. Hij wist mooie, scherpe beeldinstellingen te vinden met een sterke dramatische werking, waar tegenover het vertoonde spel maar lauw bleef. De decors van Cor Hermeier waren lofwaardig suggestief. Zo stelde de uit zending dus teleur op punten, waar men er niet op was bedacht. Een wat onthut sende ervaring. Beeldschermer Advertentie Televisie zichtbaar beter HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 10.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 G.vmn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. VPRO: IC.00 Thuis, causerie. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de huisvrouw. 11.00 Pianorecital. 11.25 Voor de kleuters. 11.40 Gram. AVRO: 12.00 Instr. trio. 12.20 Regeringsuitz.: Landbrubriek: De boe- rinnecursus in Raalte. 12.30 Land- en tuinbouw- meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Sopr., piano en klarinet, 14.40 Voordracht. 15.00 Gram. 15 10 Gabaretprogr. VARA: 16.00 Muzikale caus. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Orgelspel. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20 Dansmuziek. 10.50 De puntjes op de i, caus. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Jazzmuz. VPRO: 19.30 Gelovig leven, caus. 19.45 Ontmoetingen aan de Rijn, caus. 19.50 VPRO- nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Boekbespr. 20.10 Film praatje. 20.20 Voordr. en muziek. 20.35 Regerings uitz.: De Verenigde Naties in de afgelopen weken, door mr. C. W. A. Schürmann, Nederlands per manent vertegenwoordiger bij de Verenigde Na ties. 20.45 Problemen van leven en dood in deze tijd, causerie. VARA: 21.00 Villa Sidonia, hoorsp. 21.20 Lichte muziek. 21.35 Pol. cabaret. 22.05 Jazz muz. 22.25 Buitenl. weekoverz. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA: 23.00 Nieuws. 23.15 —24.00 Kamerorkest. HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7,30 De Douche. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.05 Gram. 10.30 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 12.00 Middagklok - nood klok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Nederl. liedjes. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Metropole-ork. en solist. 14.40 Lichte muz. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Bariton en piano. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kin derkoor. (Intermezzo: Vastenavondliederen). 17.40 Beursber. 17.45 Pianorecital. 18.05 Lichte muziek. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Gram. 18.50 Regerings uitz.: Emigratierubriek. Het emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.20 V V.D., pol. caus. 19.30 Verz.progr. voor de mil. 20.30 Ja, met mij, sketch. 20.35 Geld en liefde, hoorsp. 21.00 Promenade-ork. en sol. 21.50 Tussen lOssel en Dinkel, klankbeeld. 22.20 Zang en piano. 22.50 Weduwe zijn, causerie. 23.00 Nieuws. 23.15 24.00 Jazzmuziek. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Omr.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.11 Orgelconc. (Intermezzo: Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Viool en piano. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 16.15 Omr.orkest. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les. 18.00 Gram. 18.10 Voordr. 18.20 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.45 Kinderweelde. 20.00 Symf.orkest en soliste. 20.35 Kunstkaleidoscoop. 20.50 Symf.orkest en so liste. 21.50 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.45 Negrospirituals. 22.55 23.00 Nieuws. Bevorderd. Bij Koninklijk Besluit is de heer K. Rijpma, commissaris van ge meentepolitie te Schiedam in de rang van hoofdambtenaar 3de klasse, met ingang van 1 januari 1959 benoemd tot commis saris van gemeentepolitie aldaar in de rang van hoofdambtenaar 2e klasse. De heer Rijpma was vroeger inspecteur van politie te Haarlem. Scène uit „De vijand van gisteren" met Ko van Dijk als een Japanse ma joor en Bob Verstraete als Engels officier. Links de Japanse figurant I. Nakayim.a. Rotterdamse Bank Haarlem Met ingang vo.n 1 juni is benoemd tot dis trictsdirecteur voor Noordholland van de Rotterdamse Bank n.v., tevens directeur van het Haarlemse kantoor van deze bank, mr. M. A. V. Slingenberg, thans directeur van het kantoor Leiden van de Rotter damse Bank. Mr. Slingenberg volgt in Haarlem jhr. J. T. van Spëngler op, die op eigen ver zoek aftreedt. Met het oog op deze be noeming zal mr. Slingenberg te zijner tijd zijn woonplaats Oegstgeest verlaten en de zetel, die hij daa. sinds enige jaren in de raad voor de V.V.D. bezet, ter beschikking stellen. Advertentie Alle merken, dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 Advertentie Voor 'n BETERE BONTMANTEL Wagenweg 11 - Haarlem - Tel. 12924 Kapitein ter zee M. J. Vos is eervol ont heven van het bevel over oefensmaldeel I onder gelijktijdige benoeming tot chef staf-admiraal Benelux. Kapitein ter zee G. J. Platerink, die tot heden de functie van chef-staf-admiraal Benelux bekleedde, is thans belast met het. bevel over oefensmaldeel I. Kapitein ter zee M. J. Vos was com mandant van Hr. Ms. kruiser „De Zeven Provinciën", toen dit schip op 26 augustus bij het binnenlopen van de haven van Den Helder op een strekdam liep. De vierjarige jongen N. Ursem is woens dagavond in Alkmaar door een aanrijding overleden. De jongen stond aan de kant van de Hoeverweg, toen er een personen auto naderde, die van Alkmaar naar Eg- mond reed. Hij stak plotseling de weg over en werd hierbij gegrepen door de auto. Het slachtoffer moest met een schedel- basisfractuur, die leidde tot een hersen bloeding, in het Elisabethsziekenhuis in Alkmaar worden opgenomen. Daar is hij omstreeks elf uur 's avond aan zijn ver wondingen bezweken. Amsterdam. (V.U.). Kandidaatsexamen econo mie: J. H. Brinkman, Den Haag; C. Schipper, Utrecht. Kandidaatsexamen pedagogiek: H. Pas- ma, Drachten: C. Nijdam, Amstwedde. Delft. Kandidaatsexamen elektrotechnisch in genieur: J. E. Joosten. Haarlem. Kandidaatsexa men scheepsbouwkundig ingenieur: F. de Voogt, Haarlem.-Ingenieursexamen elektrotechnisch in genieur: Abdoelrachman Soekarno, Delft; M. Arens. Hilversum: J. Boeré, Oegstgeest; H. J. Brinker, Groningen; H. G. Derksen, Lent; J. F. M. van Dijk. Helmond; G. Groters. Twello; P. Han- hart, Delft; L. T. M. ten Have, Silvolde; L. P. H. M. Korting, Eindhohven; E. Lux. Leiden; E. J. Maanders, Eindhoven; E. van Raamsdonk (met lof), 's-Gravenhage; R. H. Reichert, Delft; J.Tim- nierman, Eindhoven; J. M. Visscher, Ermelo; J. R. Vogel, Geldrop; H. H. Wegkamp, Almelo; J. J. Wilting, Eindhoven; S. Wolf, 's-Gravenhage. Nijmegen. Geslaagd voor het kandidaatsexa men rechten: J. L. van der Laan, Haarlem. Twee schepen van de Oranjelijn. het m.s. „Prins Willem George Frederik" en het m.s. „Prins Willem V" zullen worden verbouwd. De afmetingen van deze schepen waren in verband met hun dienst tussen Europa en Montreal en Chicago aangepast aan de geringe afmetingen van de sluizen in het verouderde kanalenstelsel tussen Montreal en het Ontariomeer. Nu echter in het voorjaar een nieuw kanalen- en sluizensysteem, de St. Lawrence Seaway, wordt opengesteld, kunnen grotere sche pen van deze vaarweg gebruik maken. De twee schepen, beide van ongeveer 2650 ton draagvermogen en in de vaart sinds 1954 en 1956, zijn indertijd reeds zodanig ge construeerd, dat de huidige verlenging op een vrij eenvoudige wijze kan plaats heb ben. Ze zullen overdwars worden „door gezaagd". Vervolgens worden de beide delen uit elkaar getrokken, teneinde er een stuk tussen te plaatsen. Hierdoor zullen de schepen aanzienlijk winnen aan laad ruimte (extra draagvermogen ongeveer 680 ton). Zij zullen 14,26 meter langer worden. Doppie trok zijn hoofd terug en keek Pum aan. „Hoor je dat?", vroeg hij. „Ja", zei Pum. Geen pretje zo, in dat noodweer!" „Wat zullen we doen;", zei Doppie aarzelend. „Ze hier laten schuilen?' Pum haalde zijn schouders op. „Als ze weer niet van die rare streken uithalen, mij goed!", zei hij. Doppie keek weer naar buiten en wenkte. „Kom maar binnen!", riep hij. „Hier zit je droog!" 94—95 99 Op het programma van het concert, dat de gemengde zangvereniging „Vox Huma na" woensdagavond in de zaal van „Zo- merlust" te Santpoort gegeven heeft, kwam een werk van Johannes Brahms voor, dat een karakterkant van de com ponist laat horen, die men zelden in zijn werken aantreft. Het waren de „Liebes- lieder, Walzer für Pianoforte zu vier Hande und Gesang" waarvoor dirigent Anton de Beer de aandacht vroeg. Een verblijf in het negentiende-eeuwse opgewekte Wenen had Brahms blijkbaar even bevrijd van de diepe ernst en de romantisch-geladen zwaarmoedigheid waarmede hij het leven tegemoet trad. De onbezorgde Weners beweerden weliswaar wat overdreven, maar toch met enige kern van waarheid, dat Brahms in plezie rige stemming verkeerde, wanneer hij „Das Grab ist meine Freude!" zong. In de „Liebesliederi'-walsen echter heeft Brahms die somberheid, die afkeer van de wereld en het leven laten varen. Hij heeft het aangedurfd een ideaal te bezin- Advertentie Ja, iedere dag de bekers vol met de allerlekkerste èn voedzaamste cacao die van Droste. Maak er een dagelijkse gewoonte van! altijd welkom! Vraag Droste cacao „met de verpleegster '«ft#, 11; •li re V'...j. Wy/tem-?''/ gen, dat hij voor zichzelf uit de weg ging. Een lichte glans van innerlijke vreugde ligt er over deze muziek, die in Wenen haar voedingsbodem vond. Het was het voornaamste werk, dat op het concert van „Vox Humana" tot uitvoering kwam en het stelde het koor voor niet geringe eisen. Eigenlijk was de stemmensamenstelling van het ensemble niet gunstig voor deze muziek. De bezetting van de vrouwen stemmen vormde nog het minst een be zwaar. Maar de mannenstemmen waren te gering in getal en bovendien te uiteen lopend van Kwaliteit. Er was bij deze vleu gel van het koor een te geprononceerde individualiteit waar te nemen, die het be reiken van een noodzakelijke klankeen heid uiterst moeilijk maakte. De akoestiek werkte ook al niet mee om die stemmen- verscheidenheid tot een eenheid te ver smelten. Maar niettegenstaande die tegen werkende factoren kon de uitvoering toch ook voldoening schenken, vooral voor die liederen, waarvoor bescheiden volume van betekenis werd voor de klank, bijvoor beeld voor „Die grünen Hopfenranken" en „Wenn so lind dein Auge mir". Prij zenswaardig werd ook „Nein, es ist nicht auszukommen" gezongen en in het bijzon der kon het flink bezette vrouwenkoor zich door mooie toonvorming onderscheiden. Anton de Beer zelve speelde met de pianiste Willy Doornebosch knap de vier handige pianopartij. Dankbare bijval ver kregen beide pianisten nog met de ver dienstelijk uitgevoerde Slavische dansen van Antonin Dvorsjak. Als vocale soliste werkte de sopraan Isa van der Meulen aan het concert mee. Met aantrekkelijk getimbreerde, over het algemeen goed geplaatste stem zong zij fragmenten uit opera's van Mozart, Von Gluck en Von Weber, waar na de pauze ook liederen van Brahms bijkwamen. Door een te kort aan doorvoelde expressie ging er weinig van haar voordrachten uit, met uitzondering dan van die van „Vergeb- liches Standchen" van Brahms, waarvan de aardige amoureuze situatie door Isa van der Meulen met begrip werd getekend. De begeleidingen van de liederen door An ton de Beer getuigden alle van inzicht in de expressieve waarde van de muziek. Het concert was begonnen met goede vertolkingen van een „Ave Regina" van J. Fuchs en van een opwekkend Madri gaal van Hubert Waelrant, waarmee „Vox Humana" een paar van de beste prestaties van de avond leverde. P. Zwaanswijk Advertentie UW HAAR IS UW KROON! EEN PERMANENT WAVE een kwestie van vertrouwen en zéér goed modelknippen. Prijzen voor iedere beurs. MAISON OERLEMANS GIERSTRAAT 69 - TELEF. 21736 RAMPLAAN 49 - TELEF. 18462 De communisten, die sinds de Hongaar se opstand in november 1956 geweerd zijn uit de commissies van bijstand uit de Am sterdamse gemeenteraad, zijn woensdag middag toegelaten in een dier commis sies. Zowel de K.V.P.- als de P.v.d.A.- fractie verzetten zich opnieuw sterk tegen opneming van communisten in de raads commissies. doch tevergeefs. Na twee her stemmingen viel het besluit: de fractie voorzitter van de C.P.N., de heer L. See- gers, werd als vijfde lid benoemd in de nieuw ingestelde „commissie van overleg betreffende het onderzoek naar de interne stedelijk bestuursorganisatie". Deze commissie, ingesteld op aandrang van de raad zelf, zal toezicht houden op het onderzoek, dat een particulier efficiency- bureau in samenwerking met het idem gemeentelijk bureau instelt naar de in terne stedelijke bestuursorganisatie. Mr. H. Boekei zette het al eerder ingenomen V.V.D.-standpunt uiteen: de communisten hebben als wettige leden van de raad recht op zitting in de raadscom missies. De P.S.P.-fractie stelde zich ach ter dit standpunt. Een ommezwaai maakten de protes- tants-christelijken. Hun fractie was van mening, dat de communisten van de on derhavige commissie deel moeten uit maken, omdat het hier een a-politieke com missie betreft en omdat men hierbij goed gebruik kan maken van de jarenlange raadservaring van de huidige C.P.N.- fractievoorzitter de heer Seegers. Het 499 ton metende Nederlandse kust vaartuig „Rubicon", dat ruim drie weken geleden ten westen van Palma op Majorca aan de gi >nd was gelopen, is vlot ge komen, doch moet als verloren worden beschouwd. De verzekeringsmaatschappij heeft het schip opgegeven. De „Rubicon" is vlotgetrokken door een Spaanse ber gingsmaatschappij. Het schip was met een lading ijzer op weg van Belfast naar Sa- vona in Italië. 39. „Dat lijkt mij een billijk aandeel, daar ik van plan ben, de zaak uit te breiden, hetgeen heel wat geld zal kosten, terwijl ook de lasten van Avallon op mij neerkomen. Dit is dus mijn voorstel. Ik zal er voor zor gen, dat er met betrekking tot Judy's bevoegdheid om geld op te nemen, enige restrictie wordt geschapen, tot ze wat ouder is, maar dat zal ik met haar bespreken en een behoorlijke schikking maken met de directeur van de bank". „Dank je, Mark", zei Judy, die wel een beetje onder de indruk was. „Een zeer billijke regeling, als ik dat zoeens mag zeggen", merkte Coral op. Pauline keek naar Derek. Indien hij al verrast was, dan toonde hij dit toch niet. Hij knikte even tegen Mark en zei: „Bedankt" op zo'n droge toon, dat hij beter zijn mond had kunnen houden. „Dit is heel edelmoedig van je, Mark", zei mevrouw Cedar, „maar ik wist ook wel, dat men zoiets van je verwachten kon. Ik ben er dankbaar voor, dat we jouw schouders hebben om op te steunen, beste jon gen. Je bent altijd een grote hulp voor ons geweest". „Dat is dan afgesproken", zei Mark. Hij zag er ver moeid uit, vond Pauline, hetgeen niet te verwonderen was. „En, Trevor", zei mevrouw Cedar, „Je zult nu toch wel blijven voor de thee, is het niet?" „Graag, Lucy. Er zijn een paar kleine aangele genheden, die ik even met Mark zou willen bespreken, en waarmee ik jou niet behoef lastig te vallen. We ko men binnen een paar minuten beneden. Mark bracht de avond in de studeerkamer van zijn vader door, druk bezig met het sorteren van zijn papie ren en het doorlopen van verschillende dossiers. Pau line trok zich in haar zitkamer terug, het aan de fami lie overlatend, de situatie te bespreken, waarvoor zij nu gesteld waren. Voor de eerste maal sedert haar komst op Avallon voelde zij zich een beetje eenzaam en buitengesloten. Het verlies van Mark's vriendschap pelijkheid ten opzichte van haar leek de warmte uit de atmosfeer om haar heen weg te nemen. Als troost nam zij een van haar boeken ter hand, maar voor dit keer hielp ook dit niet. Zij zat met slechts hal ve aandacht te lezen, toen een klop op de deur Mark aan kondigde. „Wil je even in de studeerkamer komen? Ik wilde onze verdere plannen bespreken?" Zij ging hem voor naar de studeerkamer binnen en nam de stoel, die nij haar aanwees. Hij ging zelf aan het bureau zitten en keek haar aan met een blik, die even koud en onpersoonlijk was, als die van zijn va der. „Ik heb nu alles doorgekeken. Er zijn enkele brie ven, die geschreven moeten worden die ik je nu graag dicteren zou. Dan zullen wij het een of andere werk schema opstellen om het boek af te maken." Hij dicteerde haar gedurende ongeveer een uur. Mark had dezelfde heldere, directe manier om zich uit te drukken als zijn vader en zij maakte snelle vor deringen. „Ik geloof, dat dit wel alles is. Moeder zal ook een hoop correspondentie te verzorgen hebben met het be danken van verschillende mensen voor gezonden bloe men en dergelijke. Zij wil het mij niet voor haar laten doen, maar misschien wil jij helpen." „Natuurlijk. We hebben al afgesproken dat morgen ochtend samen te doen." „Goed. Nu wat betreft die mémoires. Ik heb nog geen tijd gehad de gereed gekomen tekst te lezen, maar daar zal ik deze week wel to<- komen. Hoever zijn we er eigenlijk mee?" „Ongeveer de helft is klaar. Misschien iets meer. Maar de rest is vrij omstandig vervat in een werk schema en ik heb de gegevens aan het schema ge hangen, zodat het niet moeilijk moet zijn ermee door te gaan. Heb je het ontwerp in het dossier gezien?" „Nee. Welk dossier is het?" Zij haalde het en hij liet zijn oog over het schema gaan, dat meerdere pagina's besloeg. Toen zei hij: „Dat zal het zeker heel wat gemakkelijker maken. Ik zal overdag daarvoor geen tijd hebben, zodat ik vrees dat het avondwerk zal worden. Ik wil dit werk zo gauw mogelijk klaar hebben. Ben je bereid om 's avonds dictaat op te nemen?" „Ja." „Het zal natuurlijk niet iedere avond zijn, maar zoveel als ik daarvoor vrij kan maken. Je kunt dan in de ochtend het typewerk doen en de middagen vrij nemen. Het is het enige programma, dat ik, gezien de omstandigheden, kan voorstellen." Dit was wel de zakelijkheid ten top gedreven, dacht Pauline. „Mag ik aannemen," ging hij voort, „dat het feit, dat Derek het huis zal verlaten, geen invloed zal heb ben op je belofte om te blijven tot het werk klaar is?" Zij voelde zich alsof hij haar een klap in het gezicht gegeven had. „Ik geloof niet, dat die vraag nodig is," zei ze be daard. „Als ik niet meende, dat die vraag nodig was, zou ik haar niet gesteld hebben." „Laat ik dan zeggen, dat ik een antwoord niet no dig acht." „Als ik mensen in dienst heb, verwacht ik, dat ze bereid zijn op beleefde vragen antwoord te geven. Ik zal het even wat duidelijker maken. Derek zal hoogst waarschijnlijk een heel eind van hier gestationeerd worden en je vrije tijd zal beperkt zijn. Wil je on der deze omstandigheden blijven om het werk, zoals beloofd, af te maken?" „Denk je, dat ik een belofte zou verbreken, die ik aan je vader op zijn sterfbed gegeven heb?" „Dat weet ik niet. Ik vraag het je." Zij keek hem met geschokte ongelovigheid aan. Hij leunde achterover in zijn stoel en voelde in zijn zak naar zijn sigarettenkoker. Zijn gezicht had een onver biddelijke uitdrukking en zijn ogen ontmoetten de hare met een kalmte, die in feite onmenselijk was. Zij wendde even haar ogen af, bijna niet in staat om te geloven, dat hij haar met zulk koel overleg kon be ledigen. En plotseling begreep zij het. Hij wilde haar straffen, voor hetgeen zij hem had aangedaan. Hij zou er behagen in scheppen haar daarvoor te doen boe ten. Zij voelde dat dit was, omdat hij zo hevig ge kwetst was, dat hij ook haar wilde doen lijden. En nog wel voor niets, dacht zij, in hartstochtelijke ver ontwaardiging. Al dat verdriet en die wreedheid waren slechts ontstaan om een kwaadaardige truc, die Derek had toegepast en die geslaagd was door Mark's on gerechtvaardigde jaloezie. Terwijl zij daar zat en het beeld van de komende maanden zag opdoemen begon zij de moed te verliezen. Hij kon haar zo'n pijn doen, door het enkele feit, dat zij van hem hield. Zij had hem die macht in handen gesteld en hij zou er onge nadig gebruik van maken. (Wordt vervolgd) DONDERDAG 5 FEBRUARI Concertgebouw: Concert Kon. Liedertafel „Zang en Vriendschap", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur: Expositie van werk van Gérard van den Eerenbeemt, tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „Reis om de wereld in 80 dagen", a.l., 19.30 uur. Frans Halsthea ter: „In die nacht", 18 j., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „A song is born", a.l.. 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „The High and the Mighty", 14 j., 20 uur. Minerva Theater: „Geen plaats voor wilde dieren", a.l., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Liebelei", 14 j., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Het pur peren masker", 14 j., 19 en 21.15 uur. Stu dio Theater: „De groene man", 18 j., 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Ver boden moederliefde", 14 j., 20 uur. DIVERSEN In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon- platenconcert (Chopin), 2122 uur. „De Leeuwerik": Film „Along Japanese highroads" (Wereldfederalisten en Stichting Anti-Atoombomactie), 20 uur. VRIJDAG 6 FEBRUARI Stadsschouwburg: Hoofdstad Operette met „Zwei Herzen im Dreivierteltakt", 20 u. Minerva Theater: Lezing van dr. J. M. Lodewijks over „Van woestijn naar eeuwig ijs", 20 uur (V.U.). Grote Kerk: Beiaardconcert Arie Peters, 11.30—12.30 uur. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur: Expositie van werk van Gérard van den Eerenbeemt, 10—22 uur. FILMS Cinema Palace: „Reis om de wereld in 80 dagen", a.l., 14 en 19.30 uur. Frans Hals theater: „Heimlich still und leise" a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De wraak van Frankenstein", 18 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „The Bra vados", 14 j., 14, 19 en 211.15 uur. Minerva Theater: „Haar eerste liefde", a.l., 20.15 u. Rembrandt Theater: „Eindstation liefde", 18 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Thea ter: „Sluiers van Bagdad", 14 j., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Pad der ver leiding", 18 j., 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Fan fare", a.l., 20 uur DIVERSEN Kapel Nieuw-Vredenhof: De heer Pierre Janssen spreekt over „Ontmoetingen met de gouden eeuw", 20.15 uur (Bijz. Kerke- werk hervormde gemeente Heemstede). Brinkmann: Lezing dr. B. M. I. Delf- gaauw over „Het moderne leven als drei ging en opgave", 20 uur (Kennemer Kring voor Wijsbegeerte). In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon- platenconcert (Chopin), 2122 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 15