Lurgat - van reprodukties in wol tot echte wandtapijten Pum en Doppie et huis der conflicten Agenda voor Haarlem Goede nachtrust „Het huis, waarin ik woon milde Russische film ZATERDAG 7 FEBRUARI 1959 door Zenuwrust Mijnhardt's Zenuwtabletten De radio geeft zondag Televisieprogramma De radio geeft maandag T elevisieprogramma Maria Gallas in het ongelijk gesteld Passie in Aardenburg Conservatorium benoemt nieuwe docenten Amsterdam subsidieert Holland Festival Examens DOOR IRIS BROM1GE Wim Sonne veld weer voor de Engelse televisie Echte imitaties Het Stedelijk Museum te Amsterdam heeft ons weer eens verblijd met een zeer belangrijke tentoonstelling. Tot 15 februari wordt werk van Jean Lurgat geëxposeerd: wandtapijten, schilderijen, gouaches en grafiek. Lurgat is vooral belangrijk, omdat de renaissance van de Franse wandtapijt kunst in de eerste plaats misschien toch aan hem te danken is, welke herleving ook in ons land van invloed is geweest. Enige gobelins van Nederlandse makers zijn zelfs in navolging van Lurgats stijl ontstaan. Het Franse wandtapijt was ontaard tot een copie van het schilderij. Met een bui tengewoon groot aantal kleuren en een uiterst fijn weefsel slaagde men er in bij na iedere nuance in de kleur van het ont werp, dat het karakter van een schilderij verkregen had of dat zelfs was, te volgen. Het is of we zelfs de toets van de schilder in sommige gobelins terug zien. Moge de toets in een schilderij vaak van groot be lang zijn, het oproepen van de illusie daar van in een wandtapijt is eigenlijk bedrog. Bij het eerste pogen om de wandtapijt kunst tot een meer eigentijdse te ma ken, beging men nog dezelfde fouten. Be paalde tapisserieën van Matisse of Dufy waren reprodukties in wol. Lurgat is dan echt weer „cartons" gaan maken ontwerpen, waarbij rekening gehouden werd met de techniek van het weven. Per centimeter werd een minder aantal, maar nu weer dikkere draden ge bruikt. De vormen moesten zo eenvou diger worden. Ook het aantal kleuren werd drastisch verminderd. Zo was het mogelijk ook de uitvoerders meer in de hand te houden, hetgeen wel noodzakelijk geweest zal zijn bij die voorheen zo ge trouw en natuurlijk ook kundig copiërende handwerkers. Lurgats „cartons" waren niet in kleur opgezet. Zij vertoonden enkel lijnen, die kleuren dienden te begrenzen, Advertentie HILVERSUM I. 402 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18 30 VPRO. 19.00 IKOR. 2.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Gram. 10.35 Boekbespr. 1045 Cabaret. 11.15 Kamerorkest en solist. AVRO: 12.00 Gram. 12.30 SportspiegeL 12.35 Gram. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, caus. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. progr. voor de strijdkrachten. 14.00 Boekbespr. 14.20 Radio-filharm.ork. 15.00 Atoom energie, ja of nee?, caus. 15.20 Viool en piano. 16.00 Dansmuziek. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Theaterorkest en solist. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjourn. VPRO: 18.30 Korte Doopsgez. kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor de kleuters. 19.30 De open deur, caus. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Amus.muz. 20.45 Mag ik mij even voorstellen? Mijn naam is Cox!, hoorspel. 21.15 Meded. 21.20 Lichte muz. 21.45 Humoreske 22.15 Gram. 2.45 Act. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitslagen. 23 20—24.00 Met de Franse slag. HILVERSUM n. 298 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12 15 KRO. 17.00 Convent v. Kerken. 18 30 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Gram. IKOR: lu.00 Muz.caus. 10.15 Klankbeeld. 10.30 Kerkdienst. 11.30 Vragenbeantw. 11.45 De Kerk in de spiegel van de pers. caus. NCRV: 12.00 Gram. KRO: 12.15 Apologie. 12.35 Instr. octet. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg. caus. 13.10 De wadders. hoor spel. 13.30 Lichte muz. 13.45 Boekbespr. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Cello en piano. 15.00 De Vliegende Hollander, caus. 15.10 Harprecital. 15.35 Muz.caus. 16.00 Sport. 16.30 Vespers. Convent van Kerken: 17.00 Geref. kerkdienst. NCRV: 18.30 Gram. 18.40 Idem. 19.00 Kerkelijk nieuws. 19.05 Koorzang. 19.30 Het Evangelie van Johannes, caus. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 SUS-actie. 21.30 U bent toch ook van de partij?, caus. 21.40 Waar is Mr. Mil- burry, hoorsp. 22.20 Lichte muz. 22.45 Herdenking 10 jaar proces Kardinaal Mindszenty. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. BLOEMENDAAL. 245 M. 10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal fuitz. van de dienst gehouden op 1 februari om 2 uur). 11.15 ds. G. Toornvliet (uitz. van de dienst voor belangstellenden gehouden op 1 febr. om 7.30 u.). 2 30 Kinderdienst voor kinderen van 5 11 jaar. 3.45 ds. Chr. W. J. Teeuwen van Diemen (recht streekse uitzending). BRUSSEL. 324 M. 12.00 Amus.ork. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14 00 Opera muziek. 15.45 Sport. 17.00 Alg. nieuws. 17.15 Gram. 17.45 Sportuitsl. 17.52 Kamermuziek. 18 30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram 20.00 Opera- muz. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.45 Idem. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. VOOR ZONDAG EUROVISIE: 12.00—14.00 Europese kampioen schappen kunstrijden voor dames. HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO 10.20 - 24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8 00 Nieuws. 8.18 De matrijspoort. VPRO: 10.00 Voor de oude dag, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 11.00 Theaterork. en solist. 11.30 Alt viool en piano. 12.00 Dansmuziek. 12 30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Ha- waiiaanse muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de mid denstand. 13.20 Instr. octet. 13.45 De weg naar volwassenheid, caus. 14.00 Viool en piano. 14.25 De verwisseling, hoorsp. 15.25 Gram. 15.45 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.45 Volksmuziek. 17.00 Instr. trio. 17.20 Lichte muz. 17.50 Mil. comm 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muziek. 18.40 Tafelpianorecital. 19.00 Parlementair overz. 19.15 Muzikale caus. 19.45 Regeringsultz.: De zilver vloot. Een spaarpotpourri met authentieke Suri naamse en Antillaanse volksmuziek door het Ork. Guyana en het Duo Coco en Fraai. 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek. 20.30 Artiestencafé, cabaret. 21.00 Etherforum. 21.40 Marimma. 22.10 Trombone ensemble. 22.30 Strijkorkest. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.40—24.00 Orgelspel. HILVERSUM II. 298 M. 7 00—24 00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber 7.10 Gewijde muziek. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Sportact. 8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.25 Gevar. progr. 12.00 Gram. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. en act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Gevar. progr. 15.30 Gram. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Strijkkwartet. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de kleuters. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Surinaamse impressies, door Carla Schulz. 18.00 Orgelspel. 18.30 Fries programma. 18.45 Gram. 18.50 Open baar kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Koorzang 19.30 Radiokrant. 19.55 Op de man af. 20.00 Politiek beraad, caus. 20.05 Gram. 20.35 Een ieder die zoekt.hoorspel. 21.30 Gram. 21.40 Mu- settemuziek. 22.15 Vocaal ens. 22.35 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.45—24.00 Idem. (22 00—22.15 Volk en SUat, caus.) BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb 12.45 Gram. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Viool en piano. 16.00 Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Zangen piano. 17.45 Kinderlied. 18.00 Franse les. 18.15 Kinderlied. 18.20 Prot. caus. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Ka merkoor. 20.45 Kunstkaleidoscoop. 21.00 Aldeburg Muziekfestival 1953. 21.30 Amus.ork. 22 00 Nieuws. 22.15 Strijkkwart. 22.50 Gram. 22 55 Nieuws. 23.00 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. VPRO: 20 20 Gesprek aan de schrijftafel. 20.30 Schoolavond 20.50 Filmherinneringen. 21.05 Pantonunegroep 21.20 Gaslight revue. die hij tevoren had uitgekozen en genum merd. Die nummers werden dan genoteerd in de lege vlakken tussen die lijnen. Het enige toevallige of in ieder geval niet hele maal voorziene was het hoekige versprin gen in gebogen lijnen van de teruggaande draden. En juist deze in kleine stukjes ge broken lijnen geven aan het wandtapijt die bijzondere charme, die een tijdlang verloren was. Lurgat sloot aan bij de Franse tapijt kunst. uit de middeleeuwen. Dat valt niet direct zo op, wanneer men de trap van het Stedelijk Museum, waarlangs een aantal zeer grote wandtapijten werden opgehan gen. bestijgt. In een van de voor het werk van Lurgat ingeruimde zalen is het tapijt „De Hoop" te vinden, klaargekomen in 1955, dat men zou moeten bekijken van de zaal daarvoor uit. Dan isoleert men dit prachtige werk van al het. andere en staat men misschien, gelijk uw verslaggever, voor iets dat direct herinneringen aan die schone gobelins uit de middeleeuwen op roept. Deze aanwijzing is misschien nodig omdat een tentoonstelling van werken als deze wandtapijten, uit eigenlijk al een heel leven, door de belangrijkheid der diverse stukken wel een beetje moet gaan ram melen en daardoor mogelijk een onjuiste indruk geeft van de waarde van een kun stenaar als Lurgat.. Lurgat, terecht door de directeur van 't Franse Museum van Moderne Kunst mees- terwever genoemd, was allereerst schilder, zeker geen onbelangrijke, maar toch wel een problematische figuur. Regnault. onze grote collectioneur, aan wie we toch zo veel te danken hebben, kocht al werk van hem aan. Als we thans Lurgats vrije scheppingen bekijken naast, wat hij als meesterwever maakte en naast wat we als heel belangrijk leerden zien van schilders, die zijn tijdgenoten zijn of waren, dan ge loof ik, dat men in hem vooral beloften zag. En voor mij zijn die beloften echt waar gemaakt door de tapissier. Het be gin ligt in de sfeer van een Derain. toen die bezig was met zijn enigszins kubisti sche schilderijen, die zoveel bewondering voor een Giotto verraadden. Lurgat teken de zich daarmee als een kunstenaar, die waarde hecht aan traditie en deze op in telligente wijze verwerkte. Als echt levend mens volgt hij de ontwikkeling van zijn tijd. direct, wetend dat er iets eigens aan toegevoegd moet worden. Dat eigene is er in zijn meer vrije werk. ook al herinnert men zich bij een en ander direct kubisten, Picasso en Léger in het bijzonder, de Ita liaan Carra en surrealisten. Ongetwijfeld is Lurgats vrije werk bijzonder, maar toch ook laat het ons in het vage. De dan wel landschappelijk te noemen werken blijven voor mij helemaal decors of doen aan niet meer dan decorontwerpen denken. Som mige gouaches uit de laatste jaren zijn be slist lelijk van kleur en verraden een nare behandeling. Het is trouwens of de verf in het algemeen hem niet ligt. Hij kiest beter zijn kleuren uit het voor zijn tapijten voorhanden materiaal dan hij ze op zijn palet mengt. Er is een enorm toonverschil tussen de kleur van deze tapijten en die van zijn vrije schilderwerk. Zelf ziet hij dat natuurlijk ook. Bij enkele gouaches hebben de tapijten voor de kleur model gestaan. Het resultaat werd er niet fraaier door, integendeel: de meer gedektkleurige zijn dan nog beter. Lurgats het dichtst bij de middeleeuwse voorbeelden (die hij op zeer persoonlijke wijze verwerkte) staande gobelins kwamen mij het aantrekkelijkst voor. Hij toont ook wel het bezwaar van sommige Franse schilders, die eenmaal hun vorm ge vonden hebbende zich nog al eens her halen, in serie werken en dan daarin ver vlakken. Waar vernieuwing duidelijk op trad, overtuigden mij de resultaten ook niet zo als bij zijn begin. Beschouw deze opmerking echter vooral als een waar schuwing voor hen, die bij het binnen komen van de tentoonstelling moge lijk door het vele zware zwart en de wat goedkoop glanzende sterren en andere lichteffecten in een en ander worden af geschrikt. Ik heb in een mooi filmpje Lur gat aan het werk gezien en hem zijn mo tieven met grote snelheid zien neerschrij ven. Graag wil ik aannemen dat dit spe ciaal voor de film gebeurde. Toch maken enkele tapijten in de zaal-met-hanen- de indruk op deze vlotte wijze te zijn ge tekend. We hebben echter gezien hoe goed Lurgats werk het uithield op de grote ten toonstelling van Franse tapijtkunst, die enige jaren geleden in het Rijksmuseum gehouden werd. Enige regels hiervoor sprak ik van Lur gats begin. Dat zie ik vooral dan in 1939, toen hij met Gromaire en Dubreuil door het Franse ministerie van Onderwijs naar het weversplaatsje Aubusson gezonden werd. Sindsdien is er van een echte her leving van de Franse tapijtkunst sprake. In 1917 liet hij echter al door zijn moeder zijn eerste tapisserieën op stramien uit voeren. Later werkte Marthe Hennebert voor hem. De methoden, die zouden leiden tot de vernieuwing van de tapijtkunst, vond hij na bestudering van de reeks l'Apocalypse te Angers, dat oude monu ment van tapijtkunst. Dat was vlak voor hij naar Aubusson ging. Na Lurgat en de twee genoemde collega's zijn nog verscheidene andere artiesten zich intensief met de tapijtkunst gaan bezig houden. In het werk van enkele figuren, als bijvoorbeeld Picart-le-Doux en Mare Saint-Saëns is ook de invloed van Lur gats vormgeving duidelijk kenbaar. Deze vormgeving beïnvloedde zelfs Nederlan ders in ander monumentaal werk dan tapisserieën. Daarbij werd niet altijd in gezien in hoeverre Lurgats vormen van de techniek van de tapijtkunst afhankelijk waren. Voor mij vond een Lurgat in deze kunst zijn meest overtuigende vorm. Bob Buys Een rechtbank te Milaan heeft donder dag twee Italiaanse journalisten vrijge sproken van een klacht wegens laster, die door de operazangeres Maria Meneghini Callas was ingediend. De betrokkenen de hoofdredacteur en de kunstrecensent van het Milanese dagblad „II Giorno" waren aangeklaagd wegens een artikel waarin het optreden van ,.La Callas" in de opera „Anna Boleyn" werd omschreven als „amateuristisch geacteer" van een „middelmatige zangeres" met „verfoei lijke kwaliteiten". Dit, jaar zal voor de zesde keer in de St. Baafskerk te Aardenburg een uitvoe ring gegeven worden van de Matthaus- Passion van Bach en wel op zondag 15 maart. De leiding berust weer bij Piet van Egmond, het Kunstmaandorkest, Amster dams Oratoriumkoor en een knapenkoor zullen medewerking verlenen. Aangezien de St. Baafskerk dit jaar duizend jaar be staat, wordt aan de voorbereiding der uit voering bijzondere zorg besteed. Als so listen treden op de Belgische tenor Willy van Hese uit Antwerpen, thans verbonden aan de opera van Münster. als evangelist, David Hollestelle, Corry Bijster, Reinier Eldering en Mariette Schweppe, Dierickx. Anton Aan het Amsterdams Conservatorium zijn tot hoofdleraren benoemd: Jan Felder- hof. Hennie Schouten (beiden voor theorie) en Ton de Leeuw (vormleer voor de mu ziek van 1880 tot, heden). Tot leraren zijn benoemd: Erik Lotichius, C. L. Stevens (beiden vormleer, contrapunt en harmonie) en Joop van Zon (theorie orkestopleiding). De gemeenteraad van Amsterdam heeft woensdag zonder hoofdelijke stemming besloten een subsidie van honderdduizend gulden te verlenen voor het Holland Fes tival 1959. Onder de Europese festivals neemt het een vooraanstaande plaats in, zo merkten B. en W. in hun toelichting bij het voorstel op, doordat Nederlandse (en daarbij ook Amsterdamse) kunstenaars en kunstinstellingen in groten getale mede werking verlenen aan de manifestaties. De raad stelde bovendien een bedrag van vijftien duizend gulden beschikbaar ten behoeve van het geven van voorstellin gen tegen lagere prijzen. Nou ja.... toen was de vrede tussen de partijen getekend. Snub en Joppe zo heetten de twee jongens zeiden dat het hun speet, dat ze zo onaardig waren geweest. „Daar praten we niet meer over", zei Pum. „We kunnen beter vriendjes zijn, niet waar?" En daar gaven ze elkaar de verzoeningshand op. Even later stak Doppie zijn hoofd buiten de tent; het was eindelijk droog geworden en er zat weer blauw in de lucht. „We zullen eens gaan kijken, hoe het met jullie tent. is gesteld!", stelde hij voor. 98—99 99 IN VELE OPZICHTEN wordt men bij het zien van „Het huis, waarin ik woon", de nieuwe Russische film die in Neder land vertoond gaat worden, herinnerd aan die andere film uit Rusland „Als de kraan vogels overvliegen". Ze volgen elkaar bin nen niet al te lange tijd op. Bij gebrek aan voldoende vergelijkingsmateriaal komt men er natuurlijk toe om ze tegen elkaar af te wegen, maar dat impliceert nog niet een opvallende karaktergesteldheid, die beide gemeen is, een sfeer van mildheid, van gewone menselijkheid, of, wanneer ik het grote woord mag gebruiken, een ver wantschap aan het neo-realisme van zo menige Italiaanse film. Weer speelt de oorlog tegen Duitsland een belangrijke rol in „Het huis, waarin ik woon". Ook nu is die oorlog geen einddoel, maar element in de handeling. Ze verandert de levens stijl en de levensgewoonten, ze neemt dierbaren weg en dwingt de overgebleve nen zich te bezinnen op hun nooit aange sproken maar immer aanwezige kracht om het noodlot het hoofd te bieden en be proevingen te doorstaan. Die tendens is zelfs in „Het huis, waarin ik woon" veel sterker dan in „Als de kraanvogels over vliegen". Werd daar het oorlogsgebeuren in de handeling verweven en reëel aan ons getoond, werd het daar als drama tisch motief gebruikt om te komen tot prachtige filmkunstige effecten, in „Het huis, waarin ik woon", blijft de oorlog op de achtergrond en zien wij de gevolgen als feiten, die de verhoudingen tussen de mensen beïnvloeden. Vandaar dat deze film een, wat ik zou willen noemen, veel milder klimaat heeft, meer naar binnen is gekeerd en slechts zelden uiterlijke ex pressie voorrang verleent boven innerlij- De geoloog en zijn vrouw in de Rus sische film „Het huis, waarin ik woon". ke verwerking. Daarmee heeft men wel bewust afstand gedaan van beeldelijke mogelijkheden, de kracht van uitdrukking binnen het beeld, om het veeleer te zoe ken in een poëtische binding van de beel den zelf, die in hun geheel tot uitdrukking brengen wat er leeft en beleefd wordt. Misschien sorteert dat bij de toeschouwer minder het effect van er sterk door ge ëmotioneerd te worden, maar een feit blijft, dat er van de film een weldadige ontroering uitgaat, die aan haar mooie innerlijke ritmiek te danken is. Enerzijds is het daarbij verwonderlijk, dat zovele scènes van korte duur zijn en met een licht afvloeien in het donker overgaan in elkaar, anderzijds roept dat toch wel een zuivere sfeer op, omdat de filmmaker zelfs niet het risico heeft willen lopen om te epateren met vondsten. Dat hij overi gens weet hoe de camera te bespelen, daarvan zijn er in „Het huis, waarin ik woon" voorbeelden genoeg te vinden. Een zeer evenwichtige film dus. Een film over heel gewone mensen, die wij in de aanvang van het verhaal 'n nieuw hui zenblok zien betrekken en tot elkaar ge raken zoals dat gaat van buur tot buur. Heel fijntjes zijn er harmonie en dishar monie in betrokken. De geoloog, die zo door zijn buurjongen wordt bewonderd omdat hij er altijd maar op uittrekt, het avontuur tegemoet, raakt door die uithui zigheid bijna de liefde kwijt van zijn aan trekkelijke jonge vrouw, die de eenzaam heid, het alleen-zijn, niet meer aankan. De buurjongen heeft "vriendschap gesloten met een lief meisje, dat graag actrice wil worden, maar daarvoor geen begrip bij haar ouders vindt. De vriendschap wordt verliefdheid, verliefdheid liefde. De film laat ons zien hoe kinderen groot worden, hun gevoelens rijpen tot volwassenheid. Ze toont ook hoe wreed de inbreuk van de oorlog is op al die gevoelens en ver houdingen en hoe anderzijds de mensen zelf ze in de waagschaal stellen. Die wis selwerking tussen menselijk onvermogen en menselijke heldhaftigheid, tussen men selijke kleinheid en nobelheid van gevoe len, de rol, die daarin het als algemeen aangevoeld onontkoombaar noodlot van de oorlog speelt, dat wordt allemaal door het duo L. Koelidjanov en J. Segel met eenvoudige sobere middelen verteld, in derdaad verteld, want men wordt als met voorzichtige hand de wereld van een aan tal mensen binnengeleid, die door geen ijzeren gordijn van ons zijn gescheiden. Ze hebben zoveel met ons gemeen, dat we ons zelfs met hen kunnen vereenzelvigen Om dat te bewerkstelligen heeft men iemand nodig, die vooroordelen wegneemt en oog heeft voor wat leeft in de mensen, van welke landaard zij ook zijn. „Het huis, waarin ik woon,' kan erop bogen daar voor begrip te kweken en er begrip van af te leggen. Dat is een van de redenen waarom de film zo bijzonder sympathiek is. P. W. Franse Amsterdam. (Gem. Un.). Gepromoveerd tot doctor in de rechtsgeleerdheid mr. H. C. F Schoordijk uit Amsterdam op een proefschrift „Beschouwingen over drie partijen verhoudingen van obligatoire aard". 41. „Nou, adieu dan", zei Pauline vastbesloten. „Je nieuwe leven zal je ongetwijfeld beter bevallen". „Ongetwijfeld. Ik verwacht inderdaad, dat het mij best bevallen zal. Ga bij de R A.F. en zie de gehele wereld. Het was ook gedurende de oorlog geen slecht bestaan. Ik zie niet waarom het nu niet nog beter zou zijn. In ieder geval zie je dan weer eens wat nieuwe gezichten. Ik heb schoon genoeg van Darnford en al zijn inwoners!" „Zo, maar hoe interessant ie inzichten ook mogen zijn, ik moet doorgaan met mijn werk. En daar je mij nu goedendag hebt gezegd, wil je misschien wel heengaan". Hij keek haar aarzelend aan. „Als ik jou was Pauline, zou ik dit baantje er aan geven. Ik heb zo'n idee dat Mark geen erg gemakke lijke werkgever zal zijn". „Als het boek klaar is, eindigt ook mijn taak hier. Dat heeft Mark mij al duidelijk gemaakt. Tot dat tijd stip ben ik gebonden door de belofte, die ik aan je vader gedaan heb". „Oh, die was stapelgek. Ik zou me niet door belof ten aan hem laten beïnvloeden Maar dan zijn er na tuurlijk nog die honderd pond." „Derek, ik heb niets meer tegen je te zeggen. Wil je alsjeblieft heengaan?" „O.K. Het was niet mijn bedoeling jou in dit moei lijke parket te doen belanden. Ik kon ook niet voor zien, dat de ouweheer het hoekje om zou gaan. Het spijt me, Pauline." „Daar is het wel een beetje laat voor, hè?" „Nou ja, maar het neeft geen zin, dat ik er iets van tegen Mark zeg. In de eerste plaats zou hij mij nu waarschijnlijk niet geloven en als hij dat deed, zou hij tot handtastelijkheden overgaan en hij is heel wat zwaarder gebouwd dan ik. Hij zou dan ook het geld terugnemen, dat hij zo vriendelijk was mij toe te zeggen. Dat is me een beetje teveel risico. Maar zet niet zo'n plechtig gezicht. Ik begrijp waarachtig niet, waarom jullie allebei zo serieus moeten doen over een grapje. Overigens is het toch een prettig idee Mark eens flink te hebben kunnen ergeren, dat moet ik zeg gen." „Gezien de omstandigheden heeft hij je zeer edel moedig behandeld. Ik verbaas me erover, dat jij je niet schaamt over ie kleinzielige kwaadaardigheid." „Edelmoedig, ga weg! Hij is er heel aardig mee uitgekomen. Wij drie kinderen hadden aanspraak op gelijke delen. Dat was ons recht." „Je recht! Je bent erg vol van je rechten, maar je bedankt ervoor enige plichten of verantwoordelijkhe den te aanvaarden. Je bent een parasiet en je maakt me misselijk. Wanneer jij in de plaats van Mark was geweest, zou je alles voor jezelf hebben gehouden." „Misschien. ïk zou een heel wat beter gebruik van het geld hebben gemaakt dan hij zal doen." „Van dat feit was je vader zich ongetwijfeld volko men bewust. Adieu, Derek. Veel plezier," voegde zij er bijtend aan toe, terwijl zij haar werk hervatte. Hij aarzelde een ogenblik. Als zij op dat ogenblik naar hem gekeken had, zou zij misschien verbaasd zijn geweest over de eigenaardige blik van wanhoop en genegenheid, die hij haar gaf. Maar haar ogen wa ren op het dictaat gevestigd en onder haar vlugge vingers ratelden de toetsen als mitrailleurvuur. Derek haalde de schouders op en ging. Misschien, dacht Pauline, zou zijn heengaan de si tuatie een beetje gemakkelijker maken. Mark zou dan tenminste niet meer gepijnigd worden door Derek's hatelijke toespelingen en zijn verbeelding over wat er achter zijn rug gebeurde. Er zouden dan tenminste driehonderd mijlen tussen haar en Derek liggen en dat was nog geen mijl te veel, dacht zij, terwijl zij verder werkte. Toen was het Judy's beurt haar te storen. Zij glipte naar binnen met twee koppen koffie op een blaadje. „Ik dacht, dat ik mijn elfuurs kopje koffie maar bij jou moest komen drinken, als je het niet erg vindt," zei zij. „Goed. Maar tien minuten is de grens hoor. Ik heb een hoop te doen." „Pauline, ik heb er met moeder over gesproken om in Hilda's winkel te gaan werken. Zij aarzelt en dus heb ik gezegd, dat jij Hilda kent en denkt, dat het een goed idee is. Ga je daarmee akkoord?" „Ja. Ik denk inderdaad dat het een goed idee is. Het geeft je iets om over te denken." „Moeder zei, dat ze er met jou over spreken zou, dus denk ik wel, dat het er door zal komen. Te oor delen naar de drukte, die ieder er over maakt, zou je bijna denken, dat ik van plan ben in een nacht kroeg te gaan werken." Pauline keek haar aan. Oppervlakkig gezien, had zij haar gewone air van luchthartigheid, maar als zij een ogenblik niet op haar qui-vive was, lag er een verdrietige uitdrukking in haar ogen. Die affaire met Frank Warden had haar een lelijke schok gegeven, dacht Pauline. „Ik zal je eerste cliënte zijn, Judy. Ik kan wel een nieuwe hoed gebruiken om mijn zelfvertrouwen een beetje op te poetsen." „Moet dat dan opgepoetst worden? Het leek me al tijd zo volkomen voldoende." „Dat zou je maar denken." „Nu ik wat geld heb, kan ik je terugbetalen, Pauline. Maar het geld, dat ik verdien, zal prettiger zijn dan dat van mijn vader; dat kan ik je wel zeggen. Het is grappig, weet je, maar ik voel niets voor zijn geld. Hij was zo onvriendelijk tegen mij, dat ik het net zo lief niet zou aanraken." „Het is nu zijn geld niet meer, maar dat van Mark." „Dat weet ik. Mark zegt, dat ik geen dwaas moet zijn en dat dit geld nuttig zal zijn, als ik eens trouw, zelfs al wil ik het nu niet hebben. Het is wel grappig, als je er aan denkt, hè? Ik bedoel over Frank. Van zijn standpunt bekeken, is vader een week te laat dood gegaan." „Judy, je zou toch niet.." „Oh, neen, dat is voor mij afgedaan. Men behoeft mij maar één keer de bons te geven. Hij gaf in wer kelijkheid geen cent om mij. Dat zie ik nu wel. Zeg, eet je die biscuit niet op?" „Neen, ik heb geen honger." „Mag ik?" „Zeker." Hier is niets om je hevig bezorgd over te maken, dacht Pauline, toen Judy weg was. Zij had een klap gehad, maar was alweer bezig zich te herstellen. En weer benijdde Pauline haar de veerkracht en het ge zonde egoïsme van de jeugd. (Wordt vervolgd) LONDEN (UPI) In de loop van deze maand zullen Britse t.v.-bezit.ters kunnen kijken naar een geheel Nederlandse show. Wim Sonneveld zal op 25 februari Ellen Vogel, Johnny Jordaan, Marianna Hilari- des en Conny Stuart voor de televisie camera's van de BBC brengen. Een maand later zal Sonneveld, die een tweejarig con tract met de BBC heeft, een eenmansshow voor de Engelse televisie geven. OSLO (UPI) Schrijnwerker Caspej Caspersen heeft de tegen hem gerezen verdenking, dat hij kostbare schilderijen had gestolen, opgeheven door een fraaie imitatie te schilderen van een van de doeken van de beroemde Noorse schildn Edvard Munch. Caspersen deed dit op het hoofdbureau van politie in Oslo om te bewijzen dat de schilderijen, die hij voor bedragen van zeventien- tot twintigduizend kronen aan de kunsthandel verkocht had, niet door diefstal verkregen waren. Hij had be weerd dat het imitaties van schilderijen van Munch waren, maar de kunsthande laars dachten met originelen te doen te hebben. Een van de imitaties werd aan een reder verkocht voor zevenenveertigduizend kronen. ZATERDAG 7 FEBRUARI Stadsschouwburg: Hoofdstad Operette met „Zwei Herzen im Dreivierteltakt", 20 u. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur: Expositie van werk van Gérard van den Eerenbeemt, tot 22 uur. Huis Van Looy: Tentoonstelling Inter- scholair Jeugdtoernooi, 19—22 uur. FILMS Cinema Palace: „Reis om de wereld In 80 dagen", a.l., 19.30 uur. Frans Halstheater „Heimlich still und leise", a.l., 19 en 21.15 u. Lido Theater: „De wraak van Franken stein", 18 j., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „The Bravados", 14 j., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Haar eerste liefde", a.l., 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Eind station Liefde", 18 j., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Sluiers van Bagdad", 14 j., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Pad der ver leiding", 18 j., 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Fan fare", a.l., 20 uur. DIVERSEN In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon- platenconcert (Chopin), 21—22 uur Brinkmann: Youth for Christ Rallye, 20 u. ZONDAG 8 FEBRUARI Stadsschouwburg: Hoofdstad Operette met „Zwei Herzen im Dreivierteltakt", 14 èn 20 uur. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur: Expositie van werk van Gérard van den Eerenbeemt, 10—22 uur. Huis Van Looy: Tentoonstelling Inter- scholair Jeugdtoernooi, 1013, 1417 en 19—22 uur. FILMS Cinema Palace: „Reis om de wereld in 80 dagen", a.l., 14 en 19.30 uur. Frans Hals theater: „Heimlich still und leise" a.l., 14, 16.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De wraak van Frankenstein", 18 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur; „De groene hel". 11 uur. Luxor Theater: „The Bravados", 14 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Haar eerste liefde", a.l., 14, 16.15 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Eindstation Liefde", 18 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur; „Kleurig Zuid-Afrika", 11 uur. Roxy Thea ter: „Sluiers van Bagdad", 14 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Pad der verleiding", 18 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur; „Afrikaanse leeuw", 11 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Fan fare", 14.30 en 20-uur. DIVERSEN In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon- platenconcert (Chopin), 2122 uur. MAANDAG 9 FEBRUARI Stadsschouwburg: De Haagse Comedie met „De rechter van Zalamea", 20 uur. Grote Kerk: Beiaardbespeling door Arie Peters, 15.3016.30 uur. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur: Expositie van werk van Gérard van den Eerenbeemt, 1022 uur. Huis Van Looy: Tentoonstelling Inter- scholair Jeugdtoernooi, 10—13, 14—17 en 19—22 uur. FILMS Cinema Palace: „Reis om de wereld in 80 dagen", a.l., 14 en 19.30 uur. Frans Hals theater: „Heimlich still und leise", a.l., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De wraak van Frankenstein", 18 j., 14. 16.15, 19 en 21.15 u. Luxor Theater: „The Bravados", 14 j., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Mon Oncle", a.l., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Eindstation Liefde". 18 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Met geheime instructies", 14 j., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Pad der verleiding", 18 j., 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Fan fare", a.l., 20 uur. DIVERSEN In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon- platenconcert (Beethoven), 21—22 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 6