Het huis der conflicten
FRITS VAN DIJK VEERTIG JAAR
OP HET TONEEL
Agenda voor
Haarlem
N.Ph.O. met Irma Kolassi
Aspirin
Kort en bondig
Wij beleven in deze tijd de triomf
van de middelmaat"
De negen Muzen
4
V aria tie
Gewijzigd t.v.<•programma
na 1 april
VARA acht kans op
commerciële-t.v. gering
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
T.v.-kijkers merkten
niets van inbreker
Driehonderd rollen
De toneelsituatie
Adenauer ontevreden over
geschiedenisonderwijs
Prachtige uitvoering van
Shéhérazade"van Ravel
Collecte van „Meer en Bos
in Haarlem, Heemstede
en Velsen
DOOR IRIS
BROMIGE
WOENSDAG 25 FEBRUARI 19 5 9
De dinsdagavond bracht ons nogal varia
tie. Het journaal werd voorafgegaan door
prof. mr. P. J. Oud en mr. H. van Riel, die
de belangen van de V.V.D. voor de komen
de verkiezingen verdedigden. Het werd
gevolgd door de dames AttemaRoosjen
en J. van Leeuwen, die namens de A.R.
een praatje tot het vrouwelijk publiek
hielden. Daarna werden we weer ingewijd
in de geheimen van de internationale keu
ken. Een korte documentaire voerde ons
naar de West.
Tenslotte konden wij Trevor Howard als
archeoloog in een benarde situatie zien ge
raken om en nabij Tunis, waar hij dan
toch nog levend uitkwam mèt de lieftallige
Anouk. Het gebeurde in de film „De gou
den salamander" vol duistere intriges en
regelrechte schurken.
Beeldschermer
De Nederlandse Televisie Stichting is
in grote lijnen gereedgekomen met de wij
ziging van de televisieprogramma's na 1
april. Op zondag zal na die datum een pro
gramma op het beeldscherm worden ge
bracht, dat zal zijn aangepast aan de be
trokken omroepvereniging. Het program
ma van maandagavond vervalt. De film
vertoningen op dinsdag worden gehand
haafd. In de maand april zal woensdag
toneel worden uitgezonden en donderdag
een gevarieerd programma. Na 1 mei
worden de programma's verwisseld,
woensdag een gevarieerd programma en
donderdag een toneeluitzending. De N.T.S.
verzorgt op vrijdagavond een program
ma van ongeveer anderhalf uur, met
hoofdzakelijk buitenlandse programma's,
hetzij direct hetzij door middel van tele-
recording. Het amusementsprogramma
op zaterdagavond wordt gehandhaafd. De
uitzending voor de kinderen op zaterdag
middag vervalt na 1 april. Inplaats daar
van komt er een kinderprogramma op
maandagmiddag. Het kinderprogramma
van woensdagmiddag blijft.
Volgens het omroeprapport, dat in het
thans verschenen jaarverslag 1958 van de
VARA is opgenomen, heeft deze omroep
vereniging in het afgelopen jaar 33,4 per
cent van haar zendtijd in de radio besteed
aan lichte muziek, 31 percent gewijd aan
het gesproken woord, 16,1 percent aan
ernstige muziek, 13,8 percent aan samen
gestelde programma's en 5,7 percent aan
cabaretuitzendingen.
ïn het rapport wordt gesproken van een
toenemende oververzadiging van de ether
door het stijgen van het aantal zenders.
Er is in het geheel niet, of in zeer geringe
mate, sprake van het verdwijnen van zen
ders, aldus de omroepvereniging, die om
deze redenen met veel verwachtingen uit
ziet naar de internationale radioconferen
tie, die dit jaar in Genève zal worden ge
houden.
De kans dat een Commercieel televisie
systeem in Nederland zal worden inge
voerd, is met de groei van het aantal te
levisietoestellen steeds geringer geworden
aldus het televisierappurt, dat in het alge
meen weinig animo heeft voor de televi
siereclame. Het rapport erkent dat de Ne
derlandse ontvangers in de loop van dit
jaar bestreken zullen worden door zenders
in Euromarktlanden, met name in West-
Duitsland, waar reclame in de televisie
reeds mogelijk is of op korte termijn wordt
overwogen.
In 1957 bedroeg het aantal ledenabon
nees van de VARA 456.146. Eind 1958 was
dit aantal met 23.435 leden gestegen tot
479.581.
Op 1 april 1959 zullen drie tv-studio's
beschikbaar zijn. Het zijn echter slechts
verbouwde ruimten, die niet voldoen aan
redelijke eisen. Hun verspreide ligging
belemmert een doelmatig beheer.
HILVERSUM I. 402 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Voor de
vrouw. 9.15 Gram. 9.55 Waterst. 9.40 Morgenwij
ding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Kookpraatje. 11.15 Gram. 11.45 Kano en de Nieuw
jaarsdag, causerie, 12.00 Orgelspel. 12.30 Land- en
tuinbouwmeded, 12.33 Lichte muziek. 12.50 Uit het
bedrijfsleven, caus. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of
gram. 13.20 Gevar. muziek. 13.55 Beursber. 14.00
Viool, altviool en clavecimbel. 14.30 Alles op één
kaart. 15.25 Kinderkoor. 15.45 Voordr. 16.05 Gram.
16.35 Idem. 17.00 Voor de jeugd. 17.45 Lichte muz.
18.00 Nieuws. 18.15 Theaterork. en soliste. 18.45
Sportpraatje. 18.55 Gesproken brief. 19.00 Voor
de kinderen. 19.05 Ga er eens even voor zitten.
20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.15 Concertgebouw-
ork., koren en sol. (In de pauze: 21.10—21.35 Lit
terair progr.). 22.30 Gram. 22.40 Act. 22.50 Sport-
act. 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen van New York.
23.25 -24.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 KRO. 10.00 NCRV.
11.00 KRO. 14.00-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd.
7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00
Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40
Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Morgen
dienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gewijde
muz. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Dansmuz.
12.25 Voor de boeren. 12.35 Land- en tuinb.meded.
12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonne
wijzer, 13.20 Pianospel. 13.40 Gram. NCRV: 14.00
Promenade-ork. en solist. 14.45 Gram. 15.10 Rndio-
philharmonisch ork. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30
Strijkkwart. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40
Beursber. 17.45 Lichte muziek. 18.15 Sportrubriek.
18.30 Lichte muz. 18.50 Sociaal perspectief. 19.00
Nieuws en weerbericht. 19.10 Op de man af, caus.
19.15 Vocaal ens. 19.30 Radiokrant. 19.45 Zendtijd
pol. partijen. 20.00 Gevar. progr. 22.00 Periodieken
parade. 22.10 Orgelconc. 22.40 Gram. 22.45 Avond
overdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Zaalsportuitsl.
23.20—24.00 Gram.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 12.55
Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Engelse
les. 14.15 Gram. 14 30 Franse les. 14.45 Volksmuz.
15.00 Schoolradio. 15.45 Duitse les. 16.00 Koersen.
16.02 Gram. 16.35 Pianorecital. 17.00 Nieuws. 17.10
Gram. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Vlaamse lie
deren. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30
Rep. 19.40 Gram. 19.50 Voordr. 20.00 Pianorecital.
20.10 Caus. 20.40 Verz.progr. 21.30 Jazzmuz. 22.00
Nieuws. 22.15 Int. Radio-Universiteit. 22,30 Orgel
recital. 22.5523.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
20.00 Zendtijd pol. partijen. NTS: 20.07 Journaal
en weeroverz. 20.27 Zendtijd politieke partijen.
KRO: 20.34 Gastenboek. 20.50 Testplaat. 21.00 Mo
derne jazz. 21.40 Filmdocumentaire. 21.50—22.00
Epiloog.
99
Vandaag veertig jaar geleden, op 25 fe
bruari 1919, debuteerde een jonge acteur
in de Gelderse hoofdstad, toen nog door
trokken van een sfeer der negentiende
eeuwse statigheid. Frits van Dijk viert
heden in stilte dit toneeljubileum.
Frits van Dijk is op 3 oktober 1895 in
Rotterdam geboren. Een belangrijk deel
van zijn jeugd heeft hij in Arnhem door
gebracht, waar hij de h.b.s. heeft bezocht.
Zijn vader oefende daar het beroep van
fotograaf uit.
Als telg van een toneelspelersgeslacht
alleen zijn vader vormde een uitzondering
zat ook Frits van Dijk het spelen al
vroeg in het bloed. De wens om acteur te
worden vond geen bijval bij zijn ouders.
Acteur ziji? in die tijd betekende geen so
ciale zekerheid te hebben. De jongen moest
maar fotograaf worden, of beter nog: gaan
studeren. De liefde voor het toneel werd
versterkt door het feit, dat zijn vader als
fotograaf ook bezoek kreeg van acteurs en
actrices, onder wie zelfs de grote Louis
Bouwmeester, van wie Frits van Dijk,
zoals hij zich nog levendig herinnert, op
zijn verjaardag eens een rijksdaalder heeft
gekregen.
Na het eindexamen volgden lessen op
de Amsterdamse Toneelschool van Jan C.
de Vos, van Jan Musch en van mevrouw
Betty Holtrop onder meer. Dat duurde een
jaar. Toen meende vader Van Dijk dat de
artistiek aangelegde zoon zich op de zich
snel ontwikkelende fotografie moest gaan
richten. Een kort verblijf in Duitsland werd
gevolgd door vertrek naar Amerika, waar
Frits van Dijk bleef tot vlak voor de wa
penstilstand van 1918. De paar jaar in
Amerika leven nog dankbaar in de her
innering voort. Ook in de Verenigde Sta
ten werkten artistieke familieleden van de
Van Dijks, die hem zeer behulpzaam wa
ren. Hij „diende" daar bij de grote foto
grafiekoning Marceau en herinnert zich
nog goed, hoe hij Caruso in de Metropoli
tan Opera heeft horen zingen, waaraan
één zijner nichten verbonden was.
Terug in Arnhem kreeg hij toestemming
bij Ludwig Wüllner en bij Albert Vogel te
studeren. Hij kent nog het eerste program
ma als voordrachtskunstenaar uit zijn
Terwijl de bewoners naar een televisie-
uitzending zaten te kijken, heeft een ver
metele inbreker kans gezien een flat
woning aan de Therèse Schwartzestraat in
Den Haag binnen te dringen en uit de
slaapkamer een aantal zilveren sieraden
en een damespolshorloge te stelen. Pas
toen de bewoners gestommel en daarna
glasgerinkel hoorden, gingen zij kijken,
maar toen was het al te laat. Het bleek
dat de onbekende een deur iets te hard
achter zich had dichtgeslagen, waardoor
een ruit brak.
Carillon Films te Rijswijk van Gerard J.
Raucamp en Ted de Wit heeft een Cana
dees scenarioschrijver van naam geënga
geerd: Munroe Scott, die op 28 februari in
ons land zal aankomen. De heer Munroe
Scott heeft onder andere vele scenario's
geschreven voor de National Film Board of
Canada, die op het gebied van de docu
mentaire film zoveel belangrijk werk heeft
verricht; voorts werkte hij veel voor de
commerciële televisie en schreef hij reeds
een aantal scenario's voor films, die Ca
rillon Films in Canada en de Verenigde
Staten produceerde.
hoofd: De toespraak tot de hoofden van
Lebak, daarna kwam Die wallfahrt nach
Kevelaer, de forumscène uit Julius Caesar
en tot slot de Nachtegaal van Andersen.
Al gauw kreeg Frits van Dijk een invi
tatie van Willem Royaards om op een zon
dag bij hem te komen. Hij had in zijn huis
in Amsterdam een grote zolder waar hij
de jongeman een neef van Ko van Dijk
sr. voor zich liet optreden. Na de auditie
bood Royaards hem een proefengagement
aan „ik zal proberen een acteur van je
te maken" met een gage van honderd
vijftig gulden per maand.
Zijn eerste rol bij Royaards was die van
Uriel in „Adam in Ballingschap". Frits van
Dijk heeft veel van Royaards geleerd. Men
zou kunnen zeggen, dat Verkade de roman-
tisch-emotionele stroming in het toen
malige toneelleven vertolkte en Royaards
de intellectueel-analytische vertegenwoor
digde, zegt hij.
Sindsdien heeft Frits van Dijk ongeveer
driehonderd rollen gespeeld. Een indruk
wekkende lijst: Puck in Een Midzomer-
nachtdroom, de nar in Driekoningenavond,
Jago in Othello, Gloucester in King Lear,
Malcolm in Macbeth, diverse rollen in
Hamlet en vele in Vondelstukken, Kringe-
lein in Mensen in het hotel, Robbeknol in
De Spaansche Brabander, Napoleon in Ma
dame Sans-Gêne, professor Higgings in
Pygmalion, Don Carlos in het gelijknamige
stuk van Schiller. Mortimer in Maria
Stuart, Orestes in Electra, Loeka in Nacht-
asiel en dat zijn nog maar enkele voor
beelden Zijn laatste rol tot dusver is die
van Jimmy Morgan in „De ijsman komt"
Frits van Dijk heeft de regie gevoerd
van Othello, de Mirakelridder, Maria Stu
art, Noach, Het Hemelbed, Pygmalion, Mrs.
Warren's Bedrijf, Soledad, Anna Christie,
Hooikoorts, Toen het kindje binnenkwam,
De rijke „staat van dienst" is daarmee
nog niet afgesloten. Hij was directeur en
artistiek leider van het Groot Nederlands
Toneel, het Rotterdams Toneel, het Nieuw
Nederlands Toneelgezelschap, hij is leraar
aan de Amsterdamse Toneelschool en het
Amsterdamse Conservatorium (opera
klasse). In die laatste kwaliteit is hij de
leermeester van de bekende sopraan Gré
Brouwenstijn geweest. Hij heeft behalve
onder Royaards en Verkade ook gewerkt
onder Van Dalsum, Sjarov en Cor van der
Lugt Melsert, hii is thans verbonden aan
de Toneelgroep Theater.
Als de gevierde acteur spreekt over de
tegenwoordige tijd, dan merkt hij aller
eerst op het te betreuren, dat de jonge
generatie nu eenmaal de factor van ver
gelijking mist. De figuren van vroeger op
het toneel waren persoonlijkheden. Er was
ook meer verering voor de toneelkunste
naar. Wat nu wordt gespeeld, raakt spoe
dig in vergetelheid. Royaards en Verkade
maakten een standaardrepertoire, waaraan
nieuwe stukken werden toegevoegd. Is er
nu een groot stuk, dan moet het gauw
gespeeld worden en dan verdwijnt het in
net niet. Het stuk is dikwijls al weg als
men zijn rol nog niet ingespeeld heeft. Na
tuurlijk, er zijn ook thans grote opvoe
ringen, er is ook nu veel talent, maar het
verzinkt in het niet.
Tijdens de festivals „plukt" men van een
der toneelgezelschappen een kracht. Maar
een toneelensemble moest kunnen zeggen:
„Wij spelen een cyclus". Alle gecoördi
neerde gezelschappen vechten nu eenmaal
om een stuk te krijgen. Wij missen, aldus
Frits van Dijk, een instituut als de Comé-
die Frangaise of de Old Vic, ter vestiging
en handhaving van normatieve tradities.
Alles is meer genivelleerd. Wij beleven de
triomf van de middelmaat. De jongeren
hebben te weinig tijd voor studie.
(Van onze correspondent in Bonn)
Bondskanselier Adenauer en het West-
duitse verbond van verzetsstrijders en or
ganisaties van door de nazi's vervolgden
zijn gisteren in een onderhoud te Bonn tot
de slotsom gekomen dat de antisemitische
en neonazistische uitingen van de laatste
tijd incidentele gevallen zijn. Van een uit
gesproken antisemitische stroming in de
bondsrepubliek is hun inziens geen sprake.
Adenauer en het Verbond zijn van mening
dat het onderwijs op de normale scholen
over het jongste Duitse verleden vol ge
breken is. Het is nodig dat de onderwij
zers en leraren beter onderricht worden.
De schoolboekjes voor geschiedenis noem
de men bepaald onvoldoende. De invloed
van de regering te Bonn op het onderwijs
is evenwel gering, daar de regeringen van
de deelstaten hierin een beslissende in
vloed hebben. Adenauer zal bij deze rege
ringen stappen ondernemen teneinde het
geschiedenisonderwijs op de Westduitse
scholen te doen verbeteren.
Een heel eind ver ging Tumbo de zee op met zijn bootje. Bang was hij niet; hij had
al zo dikwijls alleen gevaren!
Toen hij een flink eind van het eiland af was, nam. hij zijn hengel op. Aan de haak
maakte hij een stukje vlees vast, dat was het aas. Nee, geen wormpje, hoorDe
grote vissen, die hier in zee zwommen, waren geen bliekjes, maar kanjers!
Daarna pakte hij de hengel op en wierp het snoer een eind uit.
En nu maar wachten, tot ar een vis bijten wou! 1617
Het zevende dinsdagavondconcert van
het Noordhollands Philharmonisch Orkest
in de Haarlemse Concertzaal bracht een
Frans-Spaans programma. Henri Arends
liet de avond openen met „Six épigraphes
antiques" van Debussy, in de instrumen
tatie van Ernest Ansermet, die deze deli
cate taak met grote kennis van het de-
bussyaanse idioom volbracht. Van deze
muziek is namelijk alleen een door de
componist vervaardigde versie voor piano
vierhandig bekend, die op zichzelf weer
een transcriptie van het origineel voor
twee fluiten, twee harpen en celesta is. De
laatstgenoemde vorm was dus de oor
spronkelijke, als achtergrondsmuziek bij
een gemimeerde voordracht van enkele
gedichten van Pierre Louys bedoeld. In de
zes evocaties herleeft iets van een duizen
den jaren oude beschaving, waarvoor de
meest elementaire muzikale uitingen wa
ren als de kleuren van een regenboog, die
het rijk der goden met dat der mensen
verbond. Debussy was wel bij uitstek de
componist, die de magische kracht der
muziek met de soberste middelen wist op
te wekken. Tot de jonge musici van zijn
tijd zei hij: „Neemt niemands raad aan,
tenzij die van de wind die voorbijsuist en
u de geschiedenis van de wereld vertelt"
Het orkest heeft van de zeer moeilijk te
realiseren partituur een verantwoorde uit
voering gegeven. Vooral de houtblazers
en onder hen weer in de eerste plaats
solo-hoboïst A. Grentzius verdienen om
hun belangrijk aandeel genoemd te wor
den.
Soliste op deze avond was de Griekse
mezzo-sopraan Irma Kolassi, die in de
plaats van de aanvankelijk aangekondigde
Nan Merriman kwam. Vóór de pauze heeft
zij een driedelige cyclus van Ernest Chaus-
son, een leerling van César Franck, ge-
zorigëiu Déze „Poèmë de 1'amour 'ét 'dé Ia
mer" vermag mijns inziens slechts zeer
tien dele te boeien. De melodramatische
lyriek van de verzen weerspiegelt zich in
een muziek, die een zoete melodievorming
paart aan een nobele, maar wat besluite
loze chromatiek in de begeleiding. Er zijn
ongetwijfeld opmerkelijke fragmenten in
het omvangrijke werk en van de coda
„Le temps des lilas" gaat in zijn be
rustende melancholie een sterke aan
Fauré herinnerende bekoring uit. Het
geheel is echter te weinig pregnant om de
aandacht vast te houden. De zangeres wist
haar stemmiddelen met smaak en begrip
aan te wenden, al miste ik warmte in haar
voordracht.
Bijzondere indruk maakten, na de pauze,
de drie liederen met orkestbegeleiding, die
Ravel onder de titel „Shéhérazade" ver
enigde. De componist ontwierp deze muzi
kale notatie van een Oosterse droomwereld
in 1903, toen hij dus zevenentwintig jaar
Advertentie
Er is geen Aspirin
zonder BAYERKRUIS
BAYER
was. Maar het werk verraadt reeds in
ieder detail en in de compositie van alle
details tot een betoverend geheel zijn eigen
signatuur. Onvergetelijk is de reis op de
„gondel der fantasie met zijn violette
zeilen" waarvan het lied zingt door
het gedroomde Azië, dat op geen land
kaart te vinden is. En door de zo sterk
uiteenlopende liefdesverklaringen in „La
flüte enchantée" en „l'Indifférent" vaart
een bijna huiveringwekkende, onnoembare
tederheid. De uitvoering getuigde van de
bijzondere aandacht, die Arends en het
orkest aan deze zo breekbare muziek be
steed hadden. Terecht betrok de zangeres,
die de liederen met groot technisch raf
finement vertolkt had, hen dan ook in het
langdurig applaus. In het tweede lied trof
de discrete expressie waarmee solo-fluitist
Pieter Odé zijn obligate stem speelde.
Het orkest heeft daarna dit hoge peil
van musiceren in een laaiende uitvoering
van de drie stukken uit De Falla's „Som
brero" gehandhaafd. Ritmische verfijning
en stuwkracht leidden tot een vreugderijke
hilariteit in de slotdans.
Sas Bunge
19
De door brand geteisterde rietvlechterij
van „Meer en Bos" in Heemstede is een
zogenaamde beschutte werkplaats. Van de
zevenenzestig patiënten, die tot dusver hier
een arbeidstherapie kregen, wordt een
deel op de inrichting verpleegd. De overi
gen wonen in de omgeving en komen op
„Meer en Bos" werken.
Deze patiënten ontvangen een prestatie-
loon op basis van „merit-rating". Sommi
gen verdienen zestig gulden per week. Nu
door de brand deze arbeidsmogelijkheid
voor deze mensen is verdwenen, is het heel
moeilijk ander wérk voor hen te vinden,
daar het hier om specifieke routine-arbeid
gaat. De patiënten zullen minder verdie
nen en om dit te compenseren zal de in
richting verscheidene fondsen moeten aan
spreken. Verder zal men trachten de werk
plaats zo goed mogelijk op te knappen.
Dit zijn redenen om de collecte, die
..Meer en Bos" in Haarlem en Heemste
de houdt van 31 maart tot en met 3 april
en in Velsen van 6 tot en 'met 11 april ex
tra te gedenken. De eerste vijf dagen is
het een lijstcollecte en de actie wordt Za
terdags besloten met een straatcollecte.
Vooral voor deze laatste dag doet de in
richting een beroep op vrijwilligers om
naast de vaste medewerkers als collec-
tant(e) op te treden.
Expositie in Leiden. Van 22 mei tot
31 augustus wordt in het stedelijk museum
„De Lakenhal" in Leiden een tentoonstel
ling gehouden genaamd ..Het Nederlandse
portret, traditie en vernieuwing". Deze ten
toonstelling geeft een overzicht van de ont
wikkeling van de Nederlandse portret
kunst, aan de hand van schilderijen, beel
den, tekeningen, grafische werken en pen
ningen, te beginnen met Breitner en Ver
ster tot de kunst van vandaag.
56. Toen zij haar werk had afgedaan, liep Pauline de vol
gende donderdagmiddag naar de stal van Bryan. Zij
had geen paard voor zich laten reserveren, daar er
op weekdagen nooit enige moeite mee was een paard
te krijgen, maar toen zij er aankwam, kreeg zij te
horen, dat behalve de nieuwe bruin, Rex, alle paar
den uit waren.
„Het spijt me, juffrouw Avon. Er kwam een heel
stel jongelui met de jonge Jim Braine van de Hill
Farm. Ze hadden de een of andere slipjacht op touw
gezet. De scholen hebben al vakantie, weet u".
„Natuurlijk. Daar bad ik niet aan gedacht".
„Ik zou zelfs Rex niet meer gehad hebben, maar
voor jongelui is hij toch wel een beetje te lastig.
Maar als u er idee in neeft, kunt u hem wel baas".
Pauline zette een twijfelachtig gezicht.
„Meneer Cedar waarschuwde mij speciaal voor
hem. Ik heb nog niet zoveel ervaring, weet u".
„Dat zal wel schikken. U heeft goed onderricht ge
had. Rex is soms een beetje eigenzinnig. Als u een rus
tig galopje wilt hebben, zal hij echter geen moeite ver
oorzaken. Maar laat ik niet aandringen, als u het lie
ver niet doet".
Zij aarzelde. Nu zij eenmaal hier was, voelde zij er
niet veel voor, om onverrichterzkae terug te gaan. De
middag zou verspild zijn tegen de tijd, dat zij terug
was en zich weer verkleed had
„Zal ik hem even een paar keer de paddock rondrij
den en zien hoe hij mij bevalt?"
„Goed idee. Ik zal hem halen".
Rex was aan de kleine kant en stevig gebouwd en be
keek Pauline met opgestoken oren, en wat haar een
vriendelijke uitdrukking toeleek. Bryan hielp haar op
stijgen en zij reed het paard stapvoets de paddock
rond. Hij had nogal een harde mond en zou voor lange
ritten wel eens vermoeiend kunnen zijn, dacht zij, maar
hij had een prettige gelijkmatige gang en gaf haar geen
moeite.
„Ik zal hem voor een uur nemen", zei zij.
Gedurende het eerste half uur ging alles goed en zij
begon te denken, dat Mark het dier verkeerd beoor
deeld had. Misschien oad hij Rex gedwongen om rivier
tjes over te steken en heggen te nemen, waar hij niet
toe geneigd was. Voor baar eigen rustige tempo leek
hij heel geschikt. Hij bracht haar netjes over een laag
stenen muurtje, zo zelfs, dat zij niet aarzelde hem op
de terugweg voor hetzelfde muurtje te brengen. Hij
naderde de hindernis met alle vertoon van goede wil
en weigerde toen op net laatste ogenblik, zodat Pauline
doorging en Rex bleef, waar hij was. Zij landde in een
dikke bos hei, die haar val een beetje brak en toen zij
haar adem terug had en weer het juiste perspectief op
de grond en de lucht had gekregen, zag zij Rex in ge
strekte draf in de richting van zijn stal vertrekken.
Zij stond voorzichtig op, constateerde dat er niets ge
broken was en keek in wanhoop het zich verwijderende
paard na. Het was zo sluw gegaan, dat zij er bijna
van overtuigd was, dat het dier dit idee van de aan
vang af in zijn kop moest hebben gehad. Nu stond zij
voor een beschamende wandeling naar huis, waar
voor zij bijna twee uur nodig zou hebben. Zij keek
op haar horloge. Het was bijna vijf uur. Misschien kon
zij nog net voor het eten naar binnen glippen, zonder
dat iemand er iets van merkte.
Terwijl zij voortstrompelde, had zij ruimschoots tijd
om na te denken. Zij begreep, dat Rex ongetwijfeld
rechtstreeks naar stal zou gaan en dat wanneer hij daar
zonder berijder arriveerde Bryan alarm zou maken
zodat het zeer twijfelachtig was of haar escapade ge
heim zou blijven. Zij had misschien een kans een lift
te krijgen, als zij eenmaal aan de weg kwam, die dwars
door de hei liep, maar hoewel zij even voor zes de weg
bereikte, zag zij het eerste half uur geen voertuig, ter
wijl de eerste wagen die zij bemerkte haar tegemoet
kwam en dus voor haar geen nut zou hebben. Toen die
dichterbij kwam zag zij dat het Mark's wagen was. Zo
dra deze stopte, glipte Judy er uit.
„Pauline! Ben je helemaal in orde? Heb je je niet
bezeerd".
„Neen, alles is goed. Ik denk, dat Bryan jullie op
gebeld heeft, toen Rex alleen terugkwam?"
„Ja. Net voor ik thuis kwam. En terwijl moeder en
ik zaten te debatteren, wat we doen moesten, kwam
Mark en reden we eerst even naar Bryan om te vra
gen of hij ook wist welke kant je uitgegaan was. Wij
besloten hier maar eens even langs te rijden, voor we
een reddingsbrigade organiseerden om naar het lijk te
zoeken".
„Wat is er gebeurd?", vroeg Mark kortaf.
„Hij weigerde een sprong en daar was ik niet op
verdacht. Ik kwam in een bosje hei terecht en dus is
er, afgescheiden van een paar schrammen, niets aan
de hand."
„Net voor onze reis naar Parijs! Je had dat ellendi
ge paard niet mogen riskeren, Pauline. We zouden er
Parijs door hebben kunnen missen", zei Judy. Het was
duidelijk, dat zij zich geen grotere ramp kon voor
stellen.
Toen brak de storm los. Pauline liep een beetje pijn
lijk naar de wagen, en ging achterin zitten, terwijl
Mark haar nauwkeurig vertelde, wat hij dacht van
mensen, die hun nek waagden, omdat zij hun eigen ca
paciteiten niet kenden en het advies van anderen, die
beter wisten, niet wilden aanvaarden. Te oordelen naar
de kracht, waarmee hij zich uitdrukte, was het duidelijk,
dat hij in een buitengewoon slecht humeur was.
„Als staaltje van eigenwijze koppigheid, is dit toch
waarachtig het toppunt", eindigde zij nijdig.
„Maar ik ben niet koppig, Mark", protesteerde Pau
line. „Ik heb je advies over Rex al eerder ogevolgd en
zou het vandaag weer gedaan hebben, als ik geweten
had, dat dit het enige beschikbare paard was. Maar
dat hoorde ik eerst, toen ik er al was".
„Ik zie niet, wat voor verschil dat maakt. Je had toch
zeker naar huis kunnen wandelen."
„Nou ja, je weet ook wel noe vervelend het is, als je
er eenmaal voor gekleed bent en je plannen gemaakt
hebt. Het is zo lastig ze dan weer te annuleren", zei
Judy.
„Jullie vrouwen zijn toch net gek! Ik kan mijn plan
nen niet wijzigen en dus moet ik m'n nek maar bre
ken".
„Och, ze heeft haar nek niet gebroken, dus schei
nu maar uit met mopperen en breng ons thuis. Ik ver
ga van de honger", zei Judy.
Terwijl Mark de wagen in beweging zette met een
ruk, die hem, wanneer een ander het deed, enkele on
vriendelijke opmerkingen zou hebben ontlokt, want hij
was een prima chauffeur, knipoogde Judy tegen Pau
line.
„Let er maar niet op. De jongeman is een beetje van
zijn stuk. Wat jij hebt moeten slikken, was nog niets
vergeleken met de uitbrander, die hij Bryan toegediend
heeft. Het was me het taaltje wel!" (Wordt vervolgd)
Flessentrekker. De rechtbank te Am
sterdam heeft een 35-jarige tuinman uit
Hilversum wegens flessentrekkerij, ver
duistering en valsheid - in geschrifte twee
jaar gevangenisstraf opgelegd met terbe
schikkingstelling van de regering. Hij in
casseerde voorschotten voor de aanleg van
tuinen, maar liet zich dan niet meer zien.
Bovendien kocht hij overal op krediet goe
deren die hij niet betaalde. Zijn schuld
was tenslotte opgelopen tot 18.000. Een
groot deel van de goederen had hii be
neden dp prijs verkocht.
Huisvrouwen opgelicht. De rechtbank
te Amsterdam heeft een 24-jarige kleer
maker wegens een aantal oplichtingen ver
oordeeld tot een jaar en vier maanden ge
vangenisstraf. De man, die reeds zestien
keer veroordeeld is, had in het gehele land
huisvrouwen opgelicht, steeds met het
zelfde verhaal, dat hij ambtenaar was, een
kosthuis zocht en dat hij voor de dames
tegen een zacht prijsje dekenpakketten
kon krijgen, als zij vooruit betaalden. Op
deze wijze verkreeg hij herhaaldelijk be
dragen van 50 tot 100 gulden. De huis
vrouwen wachtten vergeefs op de dekens.
Ds. J. de Hoog overleden. In de ouder
dom van 87 jaar is te Scheveningen over
leden ds. J. D. de Hoog, emeritus predi
kant der Nederlands Hervormde Kerk en
oud-wethouder van Voorburg, waar hij in
1929 voor de Christelijk-Historische Unie
in de gemeenteraad kwam. Negen jaar
heeft hij als wethouder de portefeuilles
van Onderwijs en Financiën beheerd.
Arnhem wil meer armslag. De ge-
meenter ad van Arnhem heeft besloten
aan de Kroon wijziging van de gemeente
grenzen te vragen. Dc bevolking van Arn
hem neemt namelijk sneller dan verwacht
werd toe en dit maakt uitbreidingsmoge
lijkheden buiten de bestaande plannen
noodzakelijk. De gebiedsuitbreiding is in
de eerste plaats gedacht naar het zuiden,
aan de overkant van de Rijn. Getracht zal
worden een gebied van. ruim 400 ha, dat
aan de gemeenten Huissen en Eist behoort,
aan dat van Arnhem toegevoegd te krijgen.
WOENSDAG 25 FEBRUARI
Stadsschouwburg: Het Nederlands Ballet
geeft een voorstelling, 20 uur.
Concertgebouw: Spoorwegmannenkoor
..Electrisch Materieel" geeft concert. 20 uur.
Minerva Theater: Kleinkunstprogramma
met onder meer Jelle de Vries, 20.15 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy (Kleine Houtweg 103):
Expositie Interscholair Jeugdtoernooi, 14
tot 17 en 19 tot 22 uur.
In 't Goede Uur (Nieuwe Kerksplein 1):
Expositie Gérard van den Eerenbeemt, tot
22 uur.
Galerie Espace (Klein Heiligland 36):
Expositie „Sculptures", tot 17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Een reis om de wereld
in tachtig dagen", alle leeftijden, 19.30 uur.
Frans Halstheater: „Ontsnapt van het Dui
velseiland". 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido
Theater: „De naakten en de doden", 18 jaar,
19 en 21.:.uur. Luxor Theater: „Jane
Eyre", 14 jaar, 20 uur. Rembrandt Theater:
„Gigi", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Roxy Thea
ter: „Het zwarte schild", 14 jaar, 19 en
21.15 uur. Studio Theater: „Een vrouw wist
te veel", 14 jaar, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT
Theater Monopoie: Opvoering van kin
deroperette „Prinses Rozelijn", 20 uur.
DIVERSEN
Begijnhofkapel: Vrouwenkoor „Cante-
mus" geeft uitvoering, 20 uur.
DONDERDAG 26 FEBRUARI
Stadsschouwburg: Voordracht, dans en
toneel door leerlingen Interscholair Jeugd
toernooi, 19.30 uur.
Concertgebouw: Kamermuziekavond door
trio Arte Fiato, 20 uur (V.U.).
Frans Halsmuseum: Vertoning van de
film „Straat zonder uitzicht", 20 uur (V.U.).
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy: Expositie Interscholair
Jeugdtoernooi, 10—13, 14—17 en 19—22 u.
In 't Goede Uur: Expositie Gérard van
den Eerenbeemt, 1022 uur.
Galerie Espace: Expositie „Sculptures",
1117 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Een reis om de wereld
in 80 dagen", a.l.. 14 en 19.30 uur. Frans
Halstheater: „Ontsnapt van het Duivels
eiland', 14 j., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido
Theater: „De naakten en de doden", 18 j.,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater:
„The Robe", a.l., 14 en 20 uur. Minerva
Theater: „Never say goodbye", 14 j., 20.15
uur, Rembrandt Theater: „Gigi", 14 j., 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Het
zwarte schild", 14 j., 14.30, 19 en 21.15 uur.
Studio Theater: „Een vrouw wist te veel",
14 j., 14.15, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT, Theater Monopoie: Op
voering van de operette „Prinses Rozelijn",
door leerlingen van Hannie Schaftschool,
20 uur.
DIVERSEN
Brinkmann: De heer H. E. Phaff voor
vereniging „Haerlem" over: „Het Haar
lemse stadhuis in verleden, heden en toe
komst", 20 uur.