Cruquius-museum ondergaat nu
een flinke schoonmaakbeurt
Waardige Johannes-Passion
Uitgebreid feestprogramma van
Centrum Comité Koninginnedag
De Heemsteedse C.O.V. met
goede solisten
HAARLEMSE EINDRONDE VAN
DE WEDSTRIJD VOOR
PIANOSPELENDE JEUGD
Verzameling in oude stoomgemaal is
weer belangrijk uitgebreid
WOENSDAG 11 MAART 1959
HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
7
EIND MAART WEER OPEN
Dr. G. Snijders bedankt
voor beroep naar
Amsterdam
Drukker zou zeven mille
verduisterd hebben
Pauze-concert door
Albert de Klerk
Uitbreiding meisjesschool
aanbesteed
Adviescommissie voor
opdrachten aan
componisten opgericht
IN TRESLONG
Aubadestaptoeconcert, Majoor Frans
Der Vogelhandler", en vuurwerk
&ROUWELS
Anner Bijlsma geeft
concert in Minerva
Laat uw tuin
afl v. Empelen
Mr. S. J. Fockema Andreae
benoemd op departement
van Verkeer en Waterstaat
Politie arresteerde twee
verdachten van inbraak
Mr. J. F. Jansonius beëdigd
als advocaat
Terwijl de deuren van het Cruquius-
museum aan de Ringvaart bij Heemstede
nog tot het einde van deze maand geslo
ten blijven, ondergaat het gebouw van
het voormalige stoomgemaal een grote
voorjaarsschoonmaak. Nu nog maakt de
tentoonstellingsruimte een wat chaoti
sche indruk. De conservator loopt in een
oud pakje met een verfkwast in de hand
om hier en daar wat meer kleur aan te
I rengen. Vlak voor de paasdagen hoopt
hi j met de schoonmaak zo ver te zijn, dat
hi t museum weer kan worden openge
steld. Dan stromen de buitenlanders
weer toe om hier op hun bliksemtocht
langs Nederlandse bezienswaardigheden
even een kijkje te nemen en te zien, hoe
onze voorouders de watervijand bestre
den. In ons land schijnt men hierover al
genoeg te weten. Het is of de Ringvaart
dijk de museum„burcht" voor de bezoe
kers uit het binnenland aan hét oog ont
trekt. Want van de bijna twaalfduizend
bezoekers vorig jaar kwam driekwart
van over de grenzen.
Vanuit alle werelddelen komt men aan
de Ringvaart het monument van de strijd
tegen het water bewonderen. Toen vorig
jaar een gezelschap Russen door het mu
seum werd rondgeleid bekeken zij met
bewondering de middelen, waarmee onze
voorouders de Meer hebben drooggelegd.
Zij waren onder de indruk van het mate
riaal uit een periode, toen de techniek voor
een ieder nog vrij duidelijk was. Ook voor
Amerikanen is het museum een aantrek
kelijke bezienswaardigheid.
De bezoekers bekijken de installatie van
het. oude stoomgemaal en de andere hulp
middelen, waarmee het water werd be
dwongen. Er staat bijvoorbeeld een schep
radgemaal opgesteld, afkomstig uit de
Vijfherenlanden. Aan de wanden hangen
kaarten van de Hollanden uit vroeger ja
ren, waarop het Haarlemmer Meer nog
met zijn dreigende golven staat afge
beeld. Een grote maquette toont de lig
ging van ons land ten opzichte van de zee
spiegel.
Een belangrijke aanwinst vormen de
twee maquettes van het Deltaplan, die de
conservator heeft gemaakt. Een van de
maquettes brengt het aanbrengen van een
doorlaatcaisson in beeld. De ander toont
een verkleinde weergave van de sluis in
het Haringvliet. Tot de nieuwigheden be
horen ook de oudste centrifugaal pomp uit
ons land, afkomstig uit Spanbroek, en een
vijzel uit Friesland.
Voordat met de grote schoonmaak werd
begonnen, zijn de stortvloeren vernieuwd,
waarop het water werd gestort, nadat het
was opgepompt en alvorens het naar de
Ringvaart verdween. De prachtige collec
tie windmolens heeft een nieuw kleurtje
gekregen, zodat de buitenlanders hierover
weer vol lof kunnen zijn. Verder zijn aan
het gebouw diverse verbeteringen aange
bracht.
Kwart eeuw museum
Ruim een kwart eeuw geleden werd de
Cruquius bestemd tot museum. Het ge
maal had sinds april 1849 dienst gedaan
en zou voor afbraak worden verkocht. Het
Koninklijk Instituut van Ingenieurs wilde
het gemaal behouden als historisch-tech-
nisch monument, hetgeen dankzij de me
dewerking van het Hoogheemraadschap
gelukte.
Door het „historisch-technisch monu
ment" blijft de herinnering aan de droog
making behouden. Het stoomgemaal be
tekende ruim een eeuw geleden de toe-
Dr. G. Snijders, predikant bij de her
vormde gemeente te Haarlem, heeft be
dankt voor het beroep naar Amsterdam.
Ruim vier jaar is dr. Snijders predikant
in Haarlem en wel in de wijkgemeente II
(Leidsebuurt en omgeving). Toen hij op
zondag 10 oktober 1954 door ds. H. Kluin
bevestigd werd kwam een einde aan een
langdurige vacature, welke op 1 mei 1953
was ontstaan wegens emeritaat van ds. W.
J. van Elden. In de loop der jaren
is dr. Snijders een geziene figuur ge
worden, in het bijzonder in zijn wijkge
meente. De leden zullen daarom verheugd
zijn, dat dr. Snijders niet naar Amster
dam zal vertrekken en zijn arbeid in Haar
lem zal voortzetten.
Dr. Snijders, die in 1917 in Nijmegen ge
boren is, volgde de hbs in Delft en nadat
bij staatsexamen had afgelegd studeerde
bij theologie in Leiden. Ds. Snijders werd
in 1942 hulppredikant in Beek-Ubbergen
pn een jaar later deed hij zijn intrede in
Tricht. In 1947 aanvaardde hij een beroep
naar de hervormde evangelisatie te Har
derwijk en op 1 juli van dat jaar promo
veerde hij tot doctor in de theologie op ee
proefschrift over Friedrich Adolf Lampe.
In 1954 vertrok dr. Snijders naar Haarlem.
passing van een revolutionaire vinding.
Vele jaren lang voordat het gemaal het
eerste water oppompte, was de droogma
king al onderwerp van bespreking en stu
die geweest. Al in 1662 bracht een thans
onbekende maar overigens goed-geïnfor-
meerde deskundige een „kort vertoogh"
uit aan de „Staten van Hollandt ende Wes
Vrieslandt", waarin hij de noodzaak van
droogmaking bepleitte.
„lek meyne niet allcenlijck dat het
doenlijck is de Meer te dwinghen soo dat
hij geen quaet doe, maer dat het geschie
den kan op verscheyden manieren, waer
van dat sommige so vorderlijck sijn dat
die sonder eenigh ander insicht ghenoegh
behooren te wesen", schreef deze ingewij
de. Cruquius becijferde in 1740 voor stad
houder Willem de Vierde de kosten van
droogmaking op 6631232 florijnen. Nadat
het grootse werk een paar honderd jaar
lang was bestudeerd, vurig was bepleit
maar ook heftig bestreden, werd het woes
te water van de Meer in tien jaar tijds
bedwongen. Dank zij de stoomgemalen,
die waren verkozen boven de windmolens.
Gebrek aan geld
De stichting, die het museum beheert,
heeft haar uiterste best gedaan om het
tentoongestelde vooral wetenschappelijk
verantwoord te houden. Daarbij heeft de
stichting steeds geworsteld met een ge
brek aan geld. De financiële moeilijkhe
den hebben het bestuur ertoe gebracht
thans_ de toegangspijs te verhogen van
0,25 tot 0,40 voor volwassenen en
van 0,15 tot 0,25 voor kinderen.
De geringe belangstelling is wel te be
grijpen. De naam van de Cruquius komt
bijna niet onder de aandacht van de men
sen, zodat men van het bestaan van het
museum zelfs niet afweet. Daarbij komt
dat de tentoonstelling wat eenzijdig is en
voor velen waarschijnlijk niet aantrekke
lijk genoeg. Ook in het stichtingsbestuur
is men ervan overtuigd dat de Cruquius
aantrekkelijker gemaakt kan worden. De
vraag is echter waar men hiervoor het
geld vandaan moet halen. De verzameling
technische hulpmiddelen, kaarten enz. kan
nog belangrijk worden uitgebreid. Voorts
zou met illustraties een beeld van de
drooglegging kunnen worden gegeven. Met
foto's van de huidige polder zou het uit
eindelijk resultaat van de drooglegging
kunnen worden getoond. Door het geheel
meer de bestemming te geven van een
poldermuseum zou een groter publiek kun
nen worden geïnteresseerd. Ook bij de ge
meente Haarlemmermeer leven wensen in
deze richting. Maar ook hier beschikt men
uiteraard niet over voldoende financiële
middelen.
Concurrentie
Te vrezen is dat het Cruquius-museum
in de toekomst nog minder belangstelling
zal boeken. In Purmerend bestaan name
lijk serieuze plannen voor de stichting van
een groot poldermuseum. Door middel
van een collecte heeft de bevolking daar
al tienduizend gulden beschikbaar gesteld.
Een onder leiding van de burgemeester
van Purmerend staand stichtingsbestuur
is ervan overtuigd, dat de plannen binnen
niet al te lange tijd kunnen worden ver
wezenlijkt.
Het poldermuseum in Purmerend zou
een geduchte concurrent van het Cruquius-
museum kunnen worden. Daarom zou het
bestuur van de Cruquius er goed aan doen
„de burcht" voor meer mensen aantrek
kelijk te maken. Hiertoe zou het thans wat
eenzijdig samengestelde stichtingsbestuur
een gevarieerder samenstelling moeten
krijgen.
De Haarlemse recherche heeft een 43-ja-
rige Haarlemse offsetdrukker gearres
teerd, die ervan verdacht wordt verduis
tering gepleegd te hebben tot een bedrag
van 7000,-.
De drukker zou gebruik gemaakt heb
ben van de mogelijkheden van het kopen
op afbetaling, want in korte tijd schafte
hij zich drie scooters, een fiets, een pick up
en 102 platen in huurkoop aan. Hij stopte
daarbij het ene gat met het andere door
de goederen steeds direct weer te verko
pen en van de opbrengsten de termijnen te
betalen.
Toen de man in verzekering werd ge
steld was het verduisterde bedrag opgelo
pen tot 7000,-.
De politie is van mening, dat bij deze
zaak de kredietgevers niet geheel vrijuit
gaan, want zo financierde een bank een
van de scooters terwijl men wist of al
thans kon weten dat de vorige scooter
nog lang niet afbetaald was. De bank had
namelijk zelf beslag op het loon van de
drukker laten leggen.
Het programma van het pauze-concert in
het gemeentelijk concertgebouw op donder
dag 12 maart, des middags van 12.40 tot
13.20 uur door de organist Albert de Klerk
luidt:
Passacaglia d moll, Dietrich Buxtehude;
drie koraalvoorspelen uit het „Orgelbüch-
lein", Joh. Seb. Bach., a. Ich ruf' zu dir,
Herr Jesu Christ, b. Da Jesus an dem
Kreuze stund, c. O Haupt voll Blut und
Wunden. Prélude, Fugue en Variation, Cé-
sar Franck. De Kruisweg, Marcel Dupré,
a. Jezus valt voor de eerste maal onder
het kruis, b. Jezus troost de wenende vrou
wen van Jeruzalem. Fugue, Jacques Ibert.
De architecten Henri L. Klein Schip
horst en Nico. H. Andriessen in Haarlem
hebben dinsdag de uitbreiding van de r.k.
meisjesschool in Bennebroek met twee les
lokalen aanbesteed. Er waren tien inschrij
vers. De hoogste was fa. C. G. Waleveld en
Zn. in Haarlem mot 68.300 en de laagste
H. F. Betke in Haarlem met 64.000. De
gunning is aangehouden.
Advertentie
Inlichtingen: Telef. 12081
Bij beschikking van de staatssecretaris
van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap
pen, is ingesteld een commissie van ad
vies voor het toekennen van prijzen en het
verlenen van opdrachten aan Nederlandse
componisten in 1959. In deze commissie
zijn benoemd tot lid en voorzitter L. Orthel
uit Den Haag, tot lid Henri Arends, diri
gent van het Noordhollands Philharmo-
nisch Orkest, uit Amsterdam. W. Paap uit
Utrecht en tot secretaris B. P. Wagemans
I uit Voorburg.
Onder auspiciën van het „Passiefonds
Hillegom" had dinsdag in de beurshal van
restaurant „Treslong" een uitvoering van
de „.Johannes Passion" van Bach plaats.
De hal was voor deze bijzondere gebeurte-
is vrijwel totaal bezet met een publiek, dat
de uitvoering met grote aandacht gevolgd
heeft. Van de medewerkenden moeten in
de eerste plaats genoemd worden de chris
telijke oratoriumvcrenigingen „Asaf" en
„Zingt den Heer".
- Reeds de inzet met de koninklijke pro
loog wekte goede verwachtingen, die in
het daarna volgende vervuld werden. De
koralen waren zeer goed ingestudeerd en
muntten uit door zuiverheid en eenvoud
van expressie. De koren van het volk, die
in deze passiemuziek zo'n belangrijke
De Engelse architect Bannister uit
Liverpool heeft een oude molen in
Anglesey gekocht en laat deze ver
bouwen tot een vakantiehuisje. Er zijn
drie groter kamers in de molen als
mede een grote kelder, waar de zeil-
uitrusting van Bannister, die een groot
watersportliefhebber is, opgeborgen
kan worden. De bovenste kamer is
uitgebreid met een erker en een bal
kon, dat bij mooi weer uitstekende
diensten zal bewijzen.
plaats innemen en er goeddeels het eigen
cachet aan verlenen, kregen de gewenste
tumultueuze kracht en felheid van accen
tuatie. Als voorbeeld noem ik de fugato s
no. 38 en 42, waarin het volk de kruisiging
van Christus eist, of daaraan voorafgaand
het antwoord aan Pilatus „wir dürfen nie
mand toten".
Voorts werkten mede een groep van vijf
solisten, van wie ik in de eerste plaats
noem de tenor Wiebe Drayer, méér om de
belangrijkheid van zijn aandeel, dan om
de wijze waarop hij dit vervulde. Het ge
knepen timbre van zijn hoge tonen maak
te het beluisteren van de door hem ver
tolkte evangelistpartij niet steeds tot een
genoegen. In de aria „Ach mein Sinn"
schoot hij technisch tekort en bleek zijn
stem te weing draagkracht te hebben om
boven het strijkorkest uit te komen. Toch
had hij ook betere momenten, zoals in het
citaat uit Mattheüs 26. betreffende Petrus
(„und weinte bitterlich"). Zeer te loven
was de vertolking van de Christuspartij
door Hans van der Leeuw, welke zanger
vooral als medewerker bij uitvoeringen
van Bach's religieuze werken steeds meer
op de voorgrond treedt. Hij wist, zijn partij
de noodzakelijke nuance van onthevenzijn
mee te geven, zonder in doorleefde ex
pressie tekort te schieten. Een goede pres
tatie leverde ook de andere bassolist, Jan
Hulsebosch, onder andere in de arioso
„Betrachte meine Seele" en in de aria met
koor-interrupties „Eilt, ihr angefocht'nen
Seelen".
De twee vrouwelijke solisten waren Lize
Schoo en Nina Wind, wier bescheiden aan
deel bestond uit twee aria's voor ieder. De
stemmiddelen van eerstgenoemde zullen
nog verder ontwikkeld moeten worden. De
alt bleek in de aria „Von den Strikken mei-
ner Sünden" reeds over een aanzienlijke
technische beheersing te beschikken.
Het instrumentale gedeelte was in han
den van het Rotterdams Kamerorkest, dat
niet altijd op goede voet stond met koor en
solisten, maar over het algemeen zijn taak
met accuratesse vervulde. Vooral de twee
hoboïsten verdienen om enkele belangrijke
obligaatpartijen afzonderlijk genoemd te
worden. De orgelpartij werd op een
elektronisch instrument, daar de zaal van
„Treslong" uiteraard niet over een echt
orgel beschikt kundig door Richard
Heidema waargenomen. De algehele lei
ding berustte bij Cor Kool, die vooral de
beide koren zeer goed heeft voorbereid en
geleid.
Alles tezamen was dit een uitvoering
waardoor één van Bach's monumentale
werken op waardige wijze in de bollen
streek geklonken heeft.
Sas Btinge
Het Centrum Comité Koninginnedag
heeft voor 30 april en 5 mei uitgebreide
programma's samengesteld, voor festivi
teiten die op koninginnedag des morgens
om kwart over zeven beginnen en die op
bevrijdingsdag omstreeks middernacht
zullen eindigen. Op 30 april start men des
morgens om kwart over zeven met een re
veille van het trommel- en tamboerkorps
van BATO en vervolgens kan men om 7.45
uur luisteren naar koraalmuziek. Om 8
uur volgt er een muzikale rondwandeling
door de Haarlemse politiekapel en door
de korpsen „Crescendo" en „Haarlem".
Om 9 uur staat de traditionele aubade op
de Grote Markt door vierduizend school
kinderen op het programma.
Een belangrijke plaats in het feestpro
gramma op koninginnedag neemt, zoals
wij reeds meldden, het optreden van de
„USAFE" Band in. Na het bezoek van de
ze grote Amerikaanse band aan Spaarn-
dam rijdt men naar Dreefzicht en van
daar vertrekt het enorme korps om 11.15
uur langs de Dreef en de Grote Houtstraat
naar de Grote Markt. Op deze plaats wordt
er voor tal van burgerlijke en militaire
autoriteiten een grote show gegeven, die
ruim een half uur zal gaan duren. Ver
volgens is er een receptie in het stadhuis,
waar B. en W. de Amerikanen zullen ont
vangen en na de lunch geeft de ban om
14.30 uur weer een groot concert op de
Grote Markt. Daarna vertrekken de Ame
rikaanse muzikanten naar de Keukenhof
in Lisse, maar des avonds komen zij weer
naar Haarlem, waar zij van 20.30 uur tot
23 uur in het Krelagehuis een groot deel
van de jeugdige bevolking van Haar
lem van uitstekende dansmuziek zullen
voorzien.
Inmiddels heeft het dilettanten operette-
gezelschap „Diogé" om 14.30 uur in Den
f-Iout (bij de Wilhelminalaan) met talrij
ke Haarlemse medewerkers en een volle
dig orkest, het geheel onder leiding van
Tom de Munk, een opvoering gegeven van
„Der Vogelhandier".
Des avonds om 20 uur volgt in de stads
schouwburg een opvoering door de letter
lievende vereniging „J. J. Cremer" van
„Majoor Frans" in de dramatisering van
Henk Bakker. In Den Hout wordt om 20.30
uur de „Rapsodie in Oranje, rood, wit en ber.
blauw" van Marinus Adam, gespeeld, ge
zongen en gedanst door het N.Ph.O., een
ballet, een meisjeskoor uit Haarlem en een
mannenkoor uit Krommenie. De dag
wordt besloten met een groot bal cham-
pêtre op de Grote Markt, dat reeds om 20
uur begint.
Bevrijdingsdag
Op de bevrijdingsdag krijgt men na de
reveille en de rondwandeling door de poli
tiekapel om 10 uur de traditionele
zeepkistenraces op de Grote Markt. Even
eens om 10 uur wordt in de tuin van het
Proveniershuis het kinderzangconcours
gehouden. Om 14.30 uur speelt het orkest
de „Sunbeams" op de Grote Markt en om
15 uur kan men kijken naar de gecostu-
meerde kinderoptocht, die ditkeer, in te
genstelling tot voorgaande jaren, bij de
Doelen begint.
Om 20 uur volgt er weer een opvoering
van „Majoor Frans" in de schouwburg en
van 20.30 uur tot 22.30 uur verzorgen zeven
grote muziekkorpsen uit Dordrecht met
vierhonderd muzikanten een grote taptoe
op de Grote Markt. De feestelijkheden
worden besloten met een groot vuurwerk
op het helikopterterrein, dat om 23.15 uur
begint.
Advertentie
50 «aar orvarina TELEFUNKEN
RADIO VERKOOP FN RFPARATIE
KONINGINNEWEG 6
Op vrijdag 20 maart geeft de cellist An
ner Bijlsma voor leden van de Heemsteed
se Kunstkring in samenwerking met de
pianist George van Renesse een concert in
het Minerva theater in Heemstede. Het
programma vermeldt onder meer werken
van Luigi Boccherini, J. S. Bach, Joh.
Brahms, Badings en Carl Maria von We-
De Heemsteedse Christelijke Oratorium
vereniging heeft een paar jaar geleden de
taak op zich genomen de uitvoering van de
„Johannes-Passion" van Joh. Seb. Bach
tot een geregeld weerkerende gebeurtenis
in de lij denstij d te maken. Onder leiding
van Simon C. Jansen is men toen met deze
gewichtige onderneming begonnen, zij
wordt sinds verleden jaar met ijver en
overtuiging onder directie van Jaap Hillen
voortgezet. Uiteraard zit er groei in de
prestaties van het koor. Zulks was op me
nig moment waar te nemen tijdens de uit
voering, die dinsdagavond plaats had in de
Haarlemse Concertzaal.
De briljante wijze, waarop het merk
waardige „Kruiskoor" no. 36 en de
correcte zangvaardigheid waarmee de
koorfuga „Lasset uns den nicht zerteilen"
gerealiseerd werden, zou ik daarbij als
voorbeeld kunnen stellen. En zo waren er
meer opmerkelijke dingen, die er op wezen
dat Jaap Hillen, technisch gezien, met het
koor doelmatig werkt, dat hij tijdens de
uitvoering zijn stemmenmateriaai vast in
de hand heeft en het voortvarend, hoewel
zeer beheerst, weet op te stuwen. In een
zo dramatisch werk als deze felle passie
muziek heeft dergelijke voortvarende pa
raatheid een niet te onderschatten beteke
nis. Minder aanbevelenswaardig acht ik
haar op de momenten waar het gemoed
zich lyrisch wil uiten, in de eerste plaats
in de koralen. De vrees om sentimenteel
romantisch te zijn. doet dan de contrast
werking met het dramatische Evangelie
verhaal grotendeels te niet. En zonaer
contrastwerking kan ook Bach het niet
stellen, zeker niet in deze gepassioneerde
lijdensmuziek. die als een hoog oprijzend
gebergte ook haar diepe dalen van rust en
bezinning heeft. De heerlijke altaria „Es ist
vollbracht" gezongen door Leni Henning
en subliem gesecondeerd door de gambiste
mevrouw Jansen bracht in haar hoek-
delen deze ingetogen bezonkenheid en
wekte de ontroering der innige over
weging, die we elders vooral in de ko
ralen te veel misten. Maar zoals gezegd
werd, er stond in het andere uiterste iets
sterks tegenover. Laat de lyriek van het
werk een kwestie van groei zijn. maar
dan naar de geest en naar het zien durven
geven.
De hachelijke tenorpartij van de Evan
gelist werd vertolkt door Han le Fèvre,
die bijzonder goed gedisponeerd was en
deze rol treffend doorleeft. Elisabeth Lugt
gaf aan haar veeleisende sopraanaria's de
glans van haar fris geluid en de innigheid
van een welbegrepen interpretatie. Peter
de Vos zong de Jezuspartij met veel waar
digheid. Een zeer goede indruk kregen wij
van de zangkunst van de tenor Gerard
Honig, wiens muzikaliteit zich opvallend
met ritmische precisie openbaarde. De bas
Guus Hoekman kon zijn dramatisch talent
sterk laten gelden in zijn recitatieven van
de partijen van Petrus en Pilatus. vooral
in de aria „Eilt" zijn vlotte zangvaardig
heid tonend. Met Jaap Spigt aan het clave-
cimbel en Albert de Klerk aan het orgel
werd men in deze sector der begeleiding
naar wens gediend. Zo tussenbei leek het
orkestrale accompagnement van het Noord
hollands Philharmonisch Orkest niet gron
dig vertrouwd. Dit gold dan de gedeelten
die meer het karakter van superieure
kamermuziek dragen.
Na afloop werd mij de vraag gesteld
waarom de Concertzaal niet zo gemakke
lijk voor de Johannes-Passie als voor de
„Mattheus" volloopt. Ik heb daarover al
eens vroeger mijn mening gezegd en kan
die nog wel eens herhalen. Het is mis
schien de schuld van de grootmoeder van
Mendelssohn, die aan haar kleinzoon een
handschrift van de Mattheus-Passie cadeau
deed. Wanneer dit de Johannes-Passie
ware geweest, zou Mendelssohn hiermee
de muzikale wereld evenzeer verbaasd
hebben als hij het, als twintigjarige her-
opwekker van het genie Bach, nu met de
„Mattheus" deed. En toen de „Johannes"
ontdekt werd, was „Mattheus" reeds in
geburgerd. Zij werd traditie. En tradities
zijn taai. Het had anders kunnen zijn.
Maar eerlijk gezegd: zó is het ook goed.
En gelukkig zij. die van beide weten te
genieten.
Jos. de: Klerk
Advertentie
aanleggen en onderhouden door
VAKMENSEN.
TUINBOUWBEDRIJF
BINNENWEG 18
Telefoon 3-80-80
H'STEDE
Mr. S. J. Fockema Andreae, sinds 1948
secretaris van het Hoogheemraadschap
Rijnland in Leiden, is met ingang van 1
april benoemd tot chef van de afdeling wa
terstaatrecht van het departement van
Verkeer en Waterstaat.
Mr. Fockema Andreae, die 10 april 1904
in Leeuwarden werd geboren, studeerde
aan de Leidse universiteit, waar hij in 1927
de meesterstitel behaalde en waarna hij
als ambtenaar in dienst trad van het Hoog
heemraadschap. In 1934, het jaar waarin
hij promoveerde, werd hij benoemd tot
ambtenaar van het departement van jus
titie om reeds het daaropvolgende jaar op
te treden als afdelingschef der provinciale
griffie van Overijsel. In 1941 verhuisde
mr. Fockema Andreae naar Groningen om
daar een functie te aanvaarden bij de pro
vinciale griffie. Flier was hij werkzaam tot
1946 toen hij werd benoemd tot archivaris
van het algemeen rijksarchief. In deze
kwaliteit was hij werkzaam tot 1948, het
jaar waarin het Hoogheemraadschap van
Rijnland wederom een beroep deed op zijn
gewezen ambtenaar, nu echter voor de
functie van secretaris.
Mr. Fockema Andreae, die in 1950 werd
benoemd tot lid van de Koninklijke Neder
landse Akademie van Waterschappen,
heeft verscheidene publikaties het licht
doen zien.
In de afgelopen nacht zijn er in Haarlem
twee inbraken gepleegd, waarbij onder
meer een belichtingsmeter en een bedrag
van 2500,- aan sieraden wordt vermist.
Toen een 63-jarige conciërge van een
zaak in de Koningin Wilhelminalaan in
Haarlem dinsdagavond met zijn vrouw
thuiskwam, ontdekte hij, dat alle deuren
van het huis openstonden. Op de tweede
verdieping trof hij een man aan, die zich
al spoedig overgaf. De vrouw van de con
ciërge waarschuwde de politie, die de man
een 26-jarige timmerman uit Haarlem,
overnam en onmiddellijk een cordon om
het huis trok omdat men vermoedde, dat
de timmerman een medeplichtige had ge
had. Ook de brandweer verleende nog as
sistentie, maar men vond niemand.
Bij het verhoor bekende de timmerman
echter, dat hij geholpen was door een 19-ja-
rige opperman, die dan ook des nachts van
zijn bed gelicht werd. Uit de zaak wordt
alleen een belichtingsmeter vermist. Bij
de timmerman thuis trof men echter aller
lei artikelen aan, die, naar de politie aan
neemt, eveneens van diefstal afkomstig
zijn.
Voorts is er dinsdagavond tussen half
acht en elf uur ingebroken in een huis aan
de Middenlaan, waar uit een juwelenkistje
enkele gouden ringen met briljanten en
diamanten, sierspelden en zilveren
broches met een totale waarde van 2500
vermist worden. Van de daders ontbreekt
dik spoor.
De Haarlemse rechtbank heeft dinsdag
mr. J. F. Jansonius, Herenweg 178 te
Heemstede, vroeger burgemeester van
Haarlemmermeer, beëdigd als advocaat en
procureur.
Geen spreekuur. De Bloemendaalse
wethouder van Publieke Werken, mr. J. C.
C. W. I-Iijszeler, zal donderdag met het
oog op de verkiezingen geen spreekuur
houden.
De pianowedstrijd voor de jeugd, uitge
schreven door de Nederlandse Bond van
Piano- en Orgelhandelaren en -fabrikan
ten, heeft voor wat Haarlem en omge
ving betreft een bijzonder spannend slot
gekregen met de plaatselijke eindronde,
die dinsdagavond onder veel belangstelling
in gebouw „Sint Bavo" aan de Smedestraat
gehouden is. Twee-en-twintig jongens en
meisjes, op grond van hun prestaties uit
gekozen bij de vóórselectie, zouden bij de
ze vreedzame eindstrijd meedingen naar
de onderscheiding om op de landelijke
eindronde, die op 2 april in de Bachzaal
van het Amsterdams Conservatorium zal
worden gehouden, de pianospelende jeugd
uit Haarlem te mogen vertegenwoordigen.
Op het feestelijk versierde toneel van
de zaal stonden een vleugel en een piano
opgesteld. En bovendien was er een ta
fel geplaatst, waarop tal van fraaie boek
werken over muziek waren uitgestald, die
voor alle deelnemers aan deze eindwed-
strijd waren beschikbaar gesteld door de
organiserende firma's. Als juryleden fun
geerden mejuffrouw B. Davelaar en de
heren P. Zwaanswijk en J. Laarveld.
Een zevenjarig meisje genoot de eer
de reeks voordrachten te beginnen. Zij was
pas even vijf jaar toen zij met pianospe
len begon en nu was zij zover gevorderd,
dat zij al een aardige indruk van een
„Rondino" van Martin Frey kon geven.
De achtjarige Roland gaf ons in daveren
de klanken impressies van een voorbij
trekkende storm, waarna hij met een
muzikale overpeinzing bij een zonsonder
gang zijn optreden besloot. Een andere
jeugdige pianist, negen jaar, kwam met
aardige dansjes van Gade en Kullak aan
de beurt. Een tafereeltje uit het poppen-
leven liet de tienjarige Hanneke met de
voordracht van „Les plaintes d'une pou-
pée" van Cesar Franck beleven. Andere
muziek van beeldend karakter had Ga-
brielle met „Sunrise" van Walter Carroll
gekozen. Er kwam op deze wedstrijd
avond nog een leuk door Jacques Ibert ge
typeerd „klein wit ezeltje" om de hoek
kijken. De komst van dit grauwtje was,
zoals men hieronder kan lezen, van veel
betekenis voor de afloop van deze eind
ronde. De romantiek was met een gevoe
lig „Souvenir" van Enrico Bossi en de
Impromptu's opus 90 no. 2 en no. 4 van
Franz Schubert vertegenwoordigd. De
eerste werd met grote vaardigheid ge
speeld door een begaafde elfjarige pia
nist, de tweede eveneens met buitengewo
ne technische beheersing en bovendien
met muzikale uitdrukking en natuurlijk
besef van melodische bouw en klankafwe
ging door een twaalfjarig talent.
Na deze voordrachten steeg de spanning
over het resultaat, dat de wedstrijd zou
opleveren, merkbaar. Zij had al een hoog
tepunt bereikt na de gave, vlotte, fraai
uitgebalanceerde en typerende uitvoering
van „Het kleine witte ezeltje" door een
elfjarig meisje en men kon nauwelijks ver
wachten, dat deze voordracht en die van
Schuberts Impromptu's zouden worden
geëvenaard, laat staan overtroffen. Dit
gebeurde inderdaad niet, al kon men res
pect voor de uitvoering van een Prélude
van J. S. Bach en voor de pittige, ritmi
sche en muzikale vertolking van de fina
le van een Sonatine van Handrock krij
gen. Bij andere voordrachten werd vaak
verdienstelijk werk geleverd, al kon men
zich niet los maken van de indruk, dat de
bijzondere omstandigheden van dit optre
den soms wat afbreuk deden aan de gaaf
heid van het spel.
De jury heeft geruime tijd beraad
slaagd alvorens zij de uitslag bij monde
van voorzitter P. Zwaanswijk bekend
maakte. Slechts twee van alle jeugdige pia
nisten mochten worden aangewezen voor
de eindwedstrijd in de hoofdstad. Deze
twee uitblinkertjes waren Ida Lindeboom
(die de zo geslaagde vertolking had ge
geven van „Het kleine witte ezeltje" van
Ibert) en Henny de Vries (die zich zo bij
zonder had onderscheiden met de voor
dracht van Schuberts Impromptu opus 90
no. 4). Indien een derde deelnemer af
gevaardigd had mogen worden, zou daar
ongetwijfeld Agnes Zwarts om haar vaar
dige uitvoering van de Impromptu opus 90
nr. 2 van Schubert voor in aanmerking
zijn gekomen. Nu werd zij de eerste, die
een eervolle vermelding verkreeg. De
tweede werd bestemd voor Jan Barend
Vrijdaghs (Sonatine van Handrock) en de
derde voor Karin Hoes (Prelude van Bach).
De wedstrijdavond kreeg een aantrek
kelijk slot door het spel van Zamirah Sie-
val, het begaafde Haarlemse pianistje,
dat bij de wedstrijden van 1955 de eerste
prijs bij de landelijke eindronde te Arn
hem won.