Horen en zien
Van Weert
(JUMBO EN ZIJN AVONTUREN J
Geheim rond Leonoor
Agenda voor
Haarlem
Laatste premières van het
Ballet der Lage Landen
Uitvoer van gladiolen is weer
in licht stijgende lijn
Dagboek van Anne Frank in
geslaagde filmbewerking
a.S:<
NAAIMACHINES
Zwaardemaker
13
televisie
AANKONDIGINGEN EN
Reprise
Première in Rotterdam
van „Niets mee te maken"
Zuidnederlandse Opera
met „Romeo en Juliette"
De radio geeft vrijdag
ENGEL. Gr. Houtstr. 181. Tel. 14444
Engelse onderscheiding
voor Haanstra's „Glas"
Franse onderscheiding voor
prof. W. Asselbergs
Hedendaagse Nederlandse
keramiek in Leiden
door
Daniel Gray
Pool vond na vijftien jaar
zijn moeder terug
Neemt vaker...
Dé jam voor mannen
DONDERDAG 19 MAART 1959
fx.
De N.C.R.V. gaf woensdagavond een re
prise van „Jane Eyre", dat eerst voor de
B.B.C.-televisie werd gedramatiseerd door
Constance Cox en Ian Dallas en in sugges
tief Nederlands is vertaald door David Ko
ning. De eerste opvoering door de toneel
groep Theater uit Arnhem werd uitgezon
den op 22 januari van het vorig jaar en
wij kunnen thans herhalen, wat wij er toen
over schreven: „de zin voor dramatiek is
een uitstekend geleide geweest door de bij
kans onuitputtelijke verhaalstof." Het is
ondoenlijk om de 23 rollen in dit stuk te
bespreken, maar zowel Mia Goossens in
de rol van Jane en Robert de Vries als
de ongelukkige Rochester maakten diepe
indruk.
Beeldschermer
Het Rotterdams Toneel zal op zaterdag
28 maart in de Rotterdamse Schouwburg de
eerste voorstelling geven van „Niets mee te
maken", een blijspel van Jeremy Kingston.
Onder regie en in de vertaling van Pim
Dikkers werken hieraan mee: Lies Fran
ken, Pim Dikkers, Hans Croiset, Joekie
Broedelet, Pieter Lutz, Marlies van Alc-
maer en John Lanting. Het decor is ont
worpen door Jan Prent.
De reeds eerder aangekondigde première
van „Woyzeck" van Georg Büchner, voor
afgegaan door de eenakter „La transfigu
ration dans le cirque" van Michel de Ghel-
derode, welke opvoering wegens ziekte
van regisseur Ton Lutz moest worden uit
gesteld, zal thans op vrijdag 10 april in de
Rotterdamse Schouwburg plaats hebben.
Openluchttheater in Valkenburg:
Het openluchttheater in Valkenburg
opent op zondag 14 juni zijn poorten. Van
28 juni tot 1 september biedt het dagelijks
een programma, waarin opera-, operette-,
toneel- en cabaretvoorstellingen zijn opge
nomen.
Als première en exclusief voor het open
luchttheater brengt de Zuidnederlandse
opera, onder regie van Jef Baarts „Romeo
en Juliette" van Charles Gounod, onder
muzikale leiding van Harry Biessen ten to
nele. Dit gezelschap geeft verder een uit
voering van de opera „Lakmé" van Léon
Delibes.
De Koninklijke vereniging Walram's Ge
nootschap van Valkenburg zal een opvoe
ring geven van „Les cloches de Corne-
ville" van Planquette, een komische ope
ra onder regie van Rob. Lambrickx. Ver
der staat op het programma „Die Fleder-
maus", operette van Johan Strauss onder
leiding van Harry Biessen, eveneens door
de Zuidnederlandse opera.
Er komt dit seizoen een speciale gasten-
week. Deze wordt gehouden van 25 juli tot
1 augustus, waarin naast de bovengenoem
de werken op woensdag 29 juli „De bar
bier van' Sevilla" van P. A. Beaumarchais
door de toneelgroep Het Masker uit Den
Haag wordt opgevoerd, op donderdag 30
juli een blijspel door het Vlaams Schouw
toneel uit Brussel.
'Advertentie
naai'
ANEGANG 46
HAARLEM
HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA.
19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 De Ont.bijtclub. 9.00 Gymn. 9.10 Gram.
9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Thuis,
caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de
vrouw. 11.00 Clavecimbelrecital. 11.20 Voor de
kleuters. 11.35 Gram. AVRO: 12.00 Dansmuz. 12.20
Regeringsuitz.: Landb.rubr. Economie in het boe
renbedrijf. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33
Sport en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws.
13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muziek. 13.55
Beursber. 14.00 Fluit, viola da gamba en clave-
cimbel. 14.30 Boekbespr. 14.50 Gram. 15.10 Caba
ret. VARA: 16.00 Muz. caus. 16.30 Voor de zieken.
17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.55 Act. 18.00
Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20 Dansmuziek.
18.50 De puntjes op de i, caus. 19.00 Voor de kin
deren. 19.10 Jazzmuz. VPRO: 19.30 Gelovig leven,
caus. 19.45 Rep. 19.55 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws.
20.05 Griezelfilms, caus. 20.15 Fluit en clavecim-
bel. 20.35 Uitzend, over Internat. Techn. Bijstand.
20.45 Problemen van leven en dood in deze tijd,
caus. VARA: 21.00 Villa Sidonia, hoorsp. m. muz.
21.20 Lichte muziek. 21.35 Politieke parade. 22.05
Jazzmuz. 22.25 Buitenl. overz. VPRO: 22.40 Zorg
om de mens. VARA: 23.00 Nieuws. 23.1524.00
Gram.
HILVERSUM n. 298 M. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd.
7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00
Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40
Schoolradio. 10.05 Gram. 11.00 Voor de zieken.
11.40 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03
Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Lichte
muz. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer.
13.20 Lichte muz. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Gram.
14.30 Sopr. en piano. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor
de zieken. 16.30 Volksmuz. 17.00 Voor de kinderen.
17.15 Kinderkoor. 17.40 Beursber. 17.45 Pianoreci
tal. 18.05 Dansmuziek. 18.30 Voor de jeugd. 18.45
Gram. 18.50 Regeringsuitzend.: Emigratierubriek.
Hei emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 19.00
Nieuws. 19.10 Act. 19.20 Verz.progr. voor de sold.
20.30 Lenoir en Keller, hoorsp. 21.00 Lichte muz.
21.30 Thuisfront Ballade, klankbeeld. 22.00 Hadio-
philharm.orkest. 22.25 Alt en orgel. 22.50 Wat be
dreigt hun huwelijksliefde, caus. 23.00 Nieuws.
23.15—24.00 Jazzmuziek.
BRUSSEL. 234 M.
12.00 Omr.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00
Nieuws. 13.11 Orgelspel. 14.00 Kamermuziek. 14.50
Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 16.15 Omr.ork.
17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les 18.00
Orkest met spreekstem. 18.20 Symf.orkest. 18.30
Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00
Symonie-orkest en solist. (20.4520.55 Kunstkalei-
doscoop). 21.45 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazz
muziek. 22.45 Gram. 22.55—23.00 Nieuws.
Advertentie
Alle merken, dus ruime keuze
Het Ballet der Lage Landen heeft woens
dagavond in de Amsterdamse Schouw
burg zijn laatste premières vertoond. Na
twaalf seizoenen onder de volhardende lei
ding van de vindingrijke Mascha ter Wee-
me wordt het gezelschap opgeheven om
plaats te maken voor het Amsterdams
Ballet, dat ook de dansfiguratie ten behoe
ve van de Nederlandse Opera zal verzor
gen. Of de gisteren gepresenteerde wer
ken het waard zijn in het repertoire van
de komende groep opgenomen te worden,
waag ik te betwijfelen.
„Le Carnaval" van Michael Fokine zou
men misschien nog kunnen handhaven als
oefenstof voor de kleinkunst der gedanste
typering, die uitvoerenden van groot for
maat vergt om de aandacht te prikkelen
of te boeien. De instudering van deze uit
1910 daterende suite van vermakelijkheden
op het gelijknamige opus 9 van Robert
Schumann geschiedde door Michael Hol
mes, aan wie het Nederlandse publiek
reeds de kennismaking met een „Sylphi-
des" in voorbeeldig tempo te danken heeft.
Hij is voor deze reconstructie wederom te
rade gegaan bij Tamara Karsavina, die
bij de eerste voorstellingen te St. Peters
burg en Parijs de rol van Colombine naast
de Harlekijn van Vaslav Nijinsky vertolk
te. Het decor de antichambre van een
balzaal was naar het ontwerp van Léon
Bakst gecopieerd: groene gordijnen met
een bovenkant van gouden lelies, in dit ge
val ontsierd door een paar lelijke banken.
Bij gebrek aan een orkest hoorde men niet
de bewerking door Rimsky-Korsakov
maar het oorspronkelijke pianostuk, wel
ke virtuoze variaties op vier noten door
Wim de Soet met vaardige muzikaliteit tot
klinken werden gebracht.
Dat „Carnaval" speciaal in Engeland
populair is gebleven, kan men alleen ver
klaren uit de verwantschap met de verre
Victoriaanse vrolijkheid. Naar onze smaak
is het dartele gedoe van gedeeltelijk als
figuren der commedia dell'arte verklede
feestgangers nogal kinderachtig. Boven
dien wist eigenlijk alleen Angela Bayley
spelenderwijze dansend de nodige nuance
ring in de rolfiguur aan te Brengen. Haar
partner Ben de Rochemont richtte zijn ko
ketterie voornamelijk op het publiek. Zijn
techniek is weinig spectaculair. Teleur
stellend was de Pierrot, van Johan Mitter-
treiner, die alleen het belachelijke van de
hulpeloze clown vol zelfbeklag tot gelding
bracht. Van de verdere medewerkenden
verdienen Panchita de Péri als de capri-
cieuze Papillon met allure én Philip Kae-
sen als de dichterlijke poseur nog een af
zonderlijke vermelding.
De Italiaanse choreografe Susanna
Egri heeft haar talent dit keer aan de
„Symphonie Classique" van Serge Pro-
kovjev (het opus 25 van de toen vijfen
twintigjarige componist) gemeten en daar
mee het vermoeden bevestigd dat een ab
stracte voorstellingswereld niet de hare
zou zijn. Door het structuurloze van de sa
menstelling van soms fraaie bewegings
motieven verscheen de menselijke per
soonlijkheid (die bij de in deze stijl wer
kende George Balanchine altijd achter het
werk staat) zelfs geen moment in het
beeld. Bovendien miste zij, ondanks ken-
nelijke'bewijzen van muzikaliteit, de aan
sluiting bij de toch spitsvondig gedoseer
de ironie. De mozartiaanse elegantie ver
bleekte tot matte charme. De nagestreef
de finesse In de beide 'allegro's Werd niët
bereikt door gemis aan attaque en exact
heid. Enige werkelijke inspiratie bleek uit
het lyrische larghetto, maar werd onge
daan gemaakt door de op z'n zachtst ge
zegd zwakke vertolking. Misschien kan
men de volgende keer wat meer brio sug
gereren door de geluidsband wat harder
en voller te laten klinken.
Een jury van de Britse filmindustrie
heeft „Glas" van Bert Haanstra "gekozen
tot de beste documentaire van het jaar. De
beste speelfilm van het jaar, tevens de bes
te Engelse film waarin de beste niet-En-
gelse actrice (Simone Signoret) optrad is
„Room at the top".
„Orders tot kill" kreeg eveneens drie on
derscheidingen: de beste Engelse actrice
Irene Worth de beste scenarioschrij
ver Paul Dehn en de meest beloven
de debutant Paul Massie.
Trevor Howard kreeg de onderscheiding
beste Engelse acteur van het jaar voor zijn
rol in „The key" („Stella's sleutel"). De
beste niet-Engelse acteur was de Ameri
kaanse neger Sidney Poitier voor zijn ver
tolking in „The defiant ones", („Kete
nen van de haat").
Prof. Guilhou, president van l'Institut
Francais in Amsterdam en bijzonder hoog
leraar in de Franse taal en letterkunde
aan de universiteit van Amsterdam, heeft
namens de Franse ambassadeur, die ver
hinderd was, aan prof. dr. W. Asselbergs
van de r.-k. Universiteit van Nijmegen
een bijzondere Franse onderscheiding uit
gereikt, namelijk de „Palmes académiques"
wegens diens grote verdienste voor de
Franse cultuur.
GEEN CINERAMA IN DEN IIAAG
Naar wij vernemen, zullen plannen voor
de vestiging in Den Haag van een bio
scooptheater, waarin volgens het cinera-
ma-systeem films zouden worden vertoond,
geen doorgang vinden. Het theater zou een
plaats hebben gekregen in de onmiddellijke
omgeving van het gemeentemuseum. Nu de
initiatiefnemers van hun voornemen heb
ben afgezien en meer belangstelling blijken
te hebben voor Rotterdam, mag als vast
staand worden aangenomen, dat in Den
Haag geen cinerama zal komen. Ook de
Rotterdamse plannen hebben nog geen de
finitieve vorm aangenomen.
Jako was naar de oude vuurtoren gerend en ging daa- naar binnen. Buiten adem
haastte hij zich de stenen trappen op, tot hij boven was. Daar vond hij de toren
wachter, die opkeek, toen Jako daar zo gejaagd kwam binnenvallen.
„Wat is er, Jako?", vroeg hij. „Is er iets aan de hand?"
„Tumbomijn vriendje Tumbo!", hijgde Jako. „Hij is waarschijnlijk in zee ge
vallen! Geef me even je verrekijker, ik wil zien, of hij ergens te ontdekken is!"
Met de kijker van de torenwachter klom hij het laatste trapje op, waarmee hij op
de omloop kwam 5455
Clazina Nepveu en Philip Kaesen in
„Carnaval".
Haar vrouwelijke natuur bracht Susan
na Egri uiteraard veel beter tot uitdruk
king in de voorstelling van een menselij
ke verhouding, door haarzelf in „Le Ren
contre" met Job Leerink als tegenspeler
gegeven. Het langs elkaar heen leven en
het onvermogen in elkaar op te gaan werd
met pathetische argumenten zichtbaar ge
maakt. Op het programma, dat veel ap
plaus van de talrijke toeschouwers oogst
te, stonden verder „De gouden appel" van
Keith Lester en (na de pauze) „De Een
zame" van Walter Gore, waarover al eer
der verslag is uitgebracht.
David Koning
In de zomer van 1958 brachten de gladio-
lenbloemen in de meeste Europese landen
niet veel geld op. De laatste exportcijfers
van het Produktschap voor Siergewassen
over januari en februari wijzen erop, dat
een aantal landen op het Europese vaste
land minder heeft gekocht. Landen daar
buiten hebben echter deze verliezen weer
opgevangen, zodat een vergelijking met
dezelfde periode van verleden jaar weer
gunstig uitvalt. In januari en februari is
voor bijna 4.900.000 kg aan gladiolen uit
gevoerd ter waarde van 16.856.234 gulden.
Verleden jaar waren de cijfers 4,8 miljoen
en 16.135.451 gulden.
Naar Duitsland werd uitgevoerd 993.000
kilogram, wat bijna negentigduizend kg
minder is dan het vorig jaar. Honderdvijf
tigduizend mark is er deze maanden min-
(Van onze Amerikaanse correspondent)
Waar Broadway uitmondt op Times
Square, in het hart van New York, is de
première gegeven van de film, gemaakt
naar het dagboek van Anne Frank. Geo-
ge Stevens, bekend om zijn films „Giant",
„A place in the sun" en „Shane", heeft
dit werk geënsceneerd en geregisseerd. An
ne Franks dagboek, dat in dertig landen
tot toneelstuk is bewerkt, zal thans nog
honderdduizenden mensen meer bereiken.
Het belangrijkste wat men over deze film
kan, schrijven, is wellicht dit: de ontroe
rende reacties van dit joodse meisje, dat
zich in Amsterdam tijdens de oorlog voor
de Duitsers moest schuil houden en tenslot
te haar dood vond in het concentratiekamp
Belsen, komen in deze film zuiver en aan
grijpend tot uiting. Zelden zal een kind
zozeer hebben bijgedragen tot een begrip
voor menselijke waarden, zelden zal een
jong meisje de wereld zozeer hebben over
tuigd van de gruwelen van tyrannie en
rassenhaat als Anne Frank deed door haar
dagboek. Toneel en film hebben haar
woorden wereldomvattende verspreiding
gegeven. De Amerikaanse film kan men be
schouwen als een zorgvuldige documen
taire van de dramatische gebeurtenissen,
die zich in het huis op de Amsterdamse
gracht hebben afgespeeld.
Lang heeft de regisseur gezocht naar
een meisje, dat de hoofdrol in deze film
zou kunnen spelen. Tenslotte is zijn keus
gevallen op Millie Perkins, een heel jeug
dige foto-mannequin, die nooit in haar le
ven geacteerd had. Dit meisje heeft een
bijzonder goede prestatie geleverd. Jo
seph Schildkraut, die ook op het toneel in
Amerika voor de vader van Anne Frank
speelde, is in deze film wederom voor
treffelijk. Gusti Huber, die de rol van me
vrouw Frank speelt en Lou Jacobi, die als
de heer van Daan optreedt, hebben deze
rollen eveneens op de planken vervuld en
ook in deze film zijn zij uitstekend.
De film biedt uiteraard meer mogelijk
heden dan het toneel om de stad Amster
dam in het drama te betrekken. Veel op
namen zijn gemaakt in en bij het huis,
waar Anne Frank en haar familie zich
werkelijk hebben schuil gehouden. Telkens
wendt de camera zich naar de grachten
waar ellendige herinnering Duitse
soldaten marcheren met hun spijkerlaar
zen.'Zowel die opnamen van het stads
beeld als vele scènes binnenshuis zijn
prachtig van fotografie.
Met dat al is de film wel erg lang gewor
den. Men vraagt zich af of zij niet aan
kracht zou winnen als er alsnog in zou
worden gecoupeerd. De vertoning te New
York duurde drie uren. Daardoor is de
film wat al te zeer uitgesponnen en in
de dialogen aan de gedragen, zware
kant. Gaarne had men deze verfilming
pregnanter gezien.
Van 25 maart tot 27 april zal in de Leid-
se Lakenhal een tentoonstelling te bezich
tigen zijn van hedendaagse Nederlandse
keramiek. De tentoonstelling zal woensdag
25 maart worden geopend met een causerie
door dr. Theo Dobbelmann, die zal spreken
over de keramische kunst. De openings
plechtigheid zal worden verricht door'de
Leidse wethouder van Onderwijs, de heer
J. C. van Schaik.
der binnengekomen. Misschien is de schade
nog in te halen, want de grote maten gla
diolen zijn op het ogenblik in de binnen
landse handel zeer goedkoop. Dikwij's
goedkoper dan de kleinere! Men moet
echter leveren wat er verkocht is en dus
blijven de grote knollen over, terwijl de
kleine zeer duur worden of niet te koop
zijn.
Daar de gladiolenuitvoer zich over een
langere per.'ode uitstrekt dan bij voorbeeld
ai'; van tulpen, is er ook meer mogelijk
heid tot wijziging van de prijzen in de
offertes. Men hoont erop, hoewel de offi
ciële laagste uitvoerprijs aan de hoge kant
ligt. 7.50 en ƒ6.25 zijn zeer aanlokkelijke
prijzen als dezelfde maten in het binnen
land tussen de drie en vier gulden liggen
Engeland, zich verheugend in een grotere
kosreserve, schijnt dit met bloemen te
willen vieren, want een import van hon
derd ton meer dan verleden jaar is een
aardige hoeveelheid. De 968.000 kg brach
ten 3.181.000 gulden op. Frankrijk neemt
ook wat meer af, ook al is het maar 16.000
kilo. Het komt nu toch over de 350.000 kg
en moet daarvoor een 1.3 miljoen gulden
betalen. België en Luxemburg zijn zeker
wat geschrokken, want zij hebben in deze
eerste maanden weer 55.000 kilogram min
der afgenomen. Het komt ons op een ver
lies van 153.000 te staan. Slechts
477.000 guldens aan franken zullen we
ontvangen. Canada maakt veel goed.
Veertigduizend kilogram meer in deze twee
maanden, die ons meer dan 321 duizend
gulden aan harde dollars opleveren.
Het eiland Jersey kocht 15.000 kilo min
der en kwam toch nog op 34.000 kilogram.
Van de Europese landen moeten we nog
noemen Oostenrijk, Zweden en Zwitser
land. Ze ontvingen deze twee maanden
nogal wat minder in dezelfde periode van
verleden jaar. De winter was toen heel wat
feller dan nu.
Het is een geluk, dat de V.S. zoveel ver
trouwen in de Nederlandse gladiolen
stellen. Zij hebben tenminste meer ge
kocht. Het is trouwens toch opvallend, dat
de Nederlanders daar zoveel gladiolen
verkopen. Bijna honderdduizend kg zijn er
in deze maanden meer naar toe gegaan.
We krijgen nu 4.300.000 gulden, wat drie
ton meer is dan in 1958.
Dat er overigens meer kleinere bollen
naar de afnemers zijn gezonden is mis
schien te zien aan de gemiddelde prijs per
kilogram. Deze daalde van 3.54 tot 3.37.
De laagste uitvoerprijzen echter van de
dikke maten stegen met een kwartje per
honderd. Overigens zal men pas het vol
gend jaar bij de gespecificeerde cijfers
kunnen zien, waardoor deze daling is ont
staan.
Intussen hebben de exporteurs van
bloembollen weer eens duidelijk gemaakt,
dat ze er altijd op uit zijn het verlies op
een land of een artikel ergens anders te
compenseren. Het vak zelf als geheel bouwt
gezien de cijfers van de eerste maanden
aan een grotere export.
Advertentie
Uw levenslust bewaren met
jonge klare!
„Een zeer dierbaar familielid van mij, Lord Dal-
rymple, is een neef van Sir Julian en hij heeft mij
een introductiebrief voor hem meegegeven. Overigens.,
ik heb mij nog niet voorgesteld, mijn naam is John So
merset".
Ik noemde hem mijn naam. Hij scheen 't een bijzon
dere naam te vinden. „Leonoordie naam schijnt
bij u te passen, een beetje plechtig en beetje ouder
wets, en Malherbe.. duidt dat op Franse voorvade
ren?".
Toen ik hem antwoordde dat er inderdaad Franse
Hugenoten onder mijn voorvaderen waren, zei hij vol
trots een natuurlijke soort trots, zonder protserig
heid: „Ook onder mijn voorvaderen waren diverse
Fransen, de graaf van Rochefort, de hertog van Bi-
ron.
Ik haat snobs, maar in zijn mond klonken deze adel
lijke namen als vanzelfsprekend. Ze pasten bij zijn ver
schijning.
Ik vertelde hem ook, dat ik verpleegster was en hij
maakte mij een compliment over het nuttige werk dat
ik verrichttte. Ik was intussen wat vermoeid geworden
en wist niet veel meer te zeggen, maar toch zag ik er
tegen op om naar mijn eigen plaats terug te gaan. De
ze John Somerset, met zijn ietwat hautaine lachje, zijn
knappe uiterlijk, zijn charme en daarbij wat rusteloze
nervositeit, intrigeerde mij. Ik wilde nog even in zijn
gezelschap blijven. Ik ontmoette zo zelden mannen, die
de moeite waard waren. Slechts met een volkomen
vreemde, die niets van mijn verleden wist en van de
verdenking, welke op mij rust, kon ik zo ongedwongen
praten.
John Somerset keek mij opmerkzaam aan en zei dan
peinzend: „Merkwaardig! Met uw ernstige mooie
gezichtje, die raadselachtige trek om uw mond, lijkt u
op degene, die ik op aarde het meest heb liefgehad!"
Nog nooit had iemand zo tegen mij gesproken. Hij stond
vlak naast mij en zijn stem had een dringende klank.
Hij scheen een zekere emotie te ondergaan. Ik wist
niet goed, wat ik ervan denken moest. Om hem af te
leiden begon ik over de Victoria-watervallen te praten
waar we die middag om twee uur zouden landen.
„Bent u van plan daar lang te blijven?" vroeg hij.
„Drie dagen, dan neem ik het vliegtuig naar Bula-
wavo".
„Hoe jammer! Ik moet morgen al door naar Johan
nesburg, waar men mij verwacht."
Op dat moment verscheen de stewardess om de har
open te stellen. Verscheidene passagiers kwamen van
hun zitplaatsen naar de bar om sigaretten te kopen
en een drankje te drinken. Toen ik opstond om naar
mijn plaats terug te gaan, vroeg John Somerset of hij
zich bij mij mocht aansluiten. Hij kwam bij mij zitten
en we gebruikten onze eerste maaltijd samen.
Hierna gingen wij naar de bar terug en namen op
nieuw plaats op de bank bij het raam. We keken naai
de oneindige ruimte beneden ons. „We gaan dalen",
merkte mijn metgezel even later op. Gespannen keken
we toe en trachtten in het landschap iets van de rivier
de Sambesi te ontdekken.
„Kijk, daar zijn de watervallen," zei John Somerset
met zijn vinger tegen de glazen ruit wijzend.
Eerst was er niet meer te zien dan een grote dampi
ge wolk boven het water, dat we zelf niet zagen. Noch de
vele remous, noch het dringende verzoek van de ste
wardess kon ons van onze prachtige observatiepost weg
krijgen. Het vliegtuig draaide en begon nu werkelijk
definitief te dalen. Was het door de opwinding van het
ogenblik, dat John Somerset even zijn hand op mijn
arm legde? 't Was inderdaad een bijzonder moment.
Het zware vliegtuig vloog schuin over de enorme wa
termassa en het leek op een vogel, die even met uit
gestrekte vleugels zweeft, voordat hij zich laat neer
vallen. We naderden de schuimende watermassa zo
dicht dat de ruiten nat werden.
„U moet thans allemaal op uw eigen plaats gaan zit
ten", kondigde de stewardess aan.
Er zat niets anders op dan dat ik naar mijn plaats
in de beneden-cabine en John naar de zijne op het bo
vendek ging. Nadat het vliegtuig over een diepe afgrond
was gevlogen, waar heel in de diepte het water woelig
kolkte, draaide het nog eenmaal terug naar de water
vallen, om vervolgens te dalen op het rustiger water
van de rivier. Tijdens deze daling liet ik mijn gedachten
gaan over mijn ontmoeting met John Somerset. Kort
geleden was hij nog een vreemdeling voor mij geweest
thans had ik het gevoel, dat hij al een rol in mijn leven
speelde
Leonoor zweeg even. Ze nam de sigaret, die ik haar
aanbood, niet aan. Even later zei ze: ,,'t Is heel merk
waardig Jay, dat ik jou dit alles vertel, 't Is mij
een behoefte om erover te spreken. Alleen jou kan ik
mijn verhaal volkomen waarheidsgetrouw vertellen.
Ik heb geen enkele andere vriend".
Ik moedigde haar aan om verder te gaan. Ze ver
volgde: „De motoren kwamen tot stilstand en in deze
plotseling ingetreden stilte maakten wij onze veilig
heidsgordels los. De dienstdoende arts opende de deur
een DDT-spuit in de hand. We stapten in een bootje.
Het water van de Sambesi schitterde in het felle zon
licht. Ik had mijn zonnebril vergeten en verblind door
het zonlicht keek ik tevergeefs om naar mijn reisge
noot. Op de oevers van de rivier stonden palmen. Toen
de boot aanlegde, zag ik opeens John Somerset, die
langs de rechte, schaduwrijke weg al in de richting
van de douane wandelde. Tot mijn verbazing consta
teerde ik, dat hij met een been trok. 't Was slechts
een klein gebrek, dat nauwelijks opviel. Ik deed niet
mijn best hem in te halen en ging ook niet aan zijn
tafeltje zitten in de wachtkamer, waar ons thee ge
serveerd werd. Ik was de enige reiziger, die in Rho-
desië bleef, en de immigratie-beambte liet mij bij zich
komen. De inreisformaliteiten, die vrij vlot verliepen,
scheidden mij van mijn reisgenoten en ik stapte' alleen
in de autobus, die mij achter hen aan, naar 't hotel
bij de watervallen moest brengen.
Welk een verrassing, dat dit grote hotel, hier mid
den in het oerwoud, omgeven was door een prachtige
tuin met fraai-groene gazons. De chef de réception
deelde mij mede, dat men mijn telegram uit Kampala
niet had ontvangen. Men betreurde 't zeer, maar men
kon mij niet onderbrengen. John Somerset, die blijk
baar op mijn komst had gewacht, bevond zich in de
hal. Hij gebruikte al zijn overredingskracht om de
mensen van het hotel er toe te bewegen mij toch een
kamer te geven en hij gaf hun tenslotte zo'n vorstelij
ke fooi, dat alles opeens weer op rolletjes liep. Toen
ik hem enthousiast bedankte voor zijn hulp,weerde
hij mij lachend af en zei op de toon van een bescher
mer: „Zullen wij samen de watervallen gaan bekij
ken? Ik zou 't erg prettig vinden u op dat tochtje te
mogen begeleiden. Men heeft mij verteld, dat 't voor
een blanke niet raadzaam is, daar alleen heen te gaan".
(Wordt vervolgd)
Een 32-jarige Poolse mijnwerker, J.
Waitzbrot, die sedert de bevrijding in ons
land woont, en in Reuver met een Neder
lands meisje trouwde, heeft na bijna vijf
tien jaar speuren via de Duitse opsporings
dienst voor vermisten nu eindelijk zijn
moeder, broers en zusters teruggevonden.
Deze leden van het door de oorlog uiteen
geslagen gezin wonen thans in Lunenburg
in Duitsland. Binnenkort zal nu in Reuver
een- familiereünie plaatsvinden.
Advertentie
DONDERDAG 19 MAART
Stadsschouwburg: Toneelgroep „Puck"
met „De Vrek", 20 uur.
Concertgebouw: Uitvoering van Mattheus
Passie door de Chr. Oratoriumvereniging
met N.Ph.O. en knapenkoor „De Zingende
Klokken", 19.30 uur.
TENTOONSTELLINGEN
In 't Goede Uur: Expositie Poppe Da-
mave tot 22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Pikant verlof in Parijs",
14 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater:
Het verleden slaat toe", 14 jaar, 19 en
21.15 uur. Lido Theater: „Operatie Am
sterdam", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor
Theater: „De onsterfelijke wals", 14 jaar,
20 uur. Minerva Theater: „De twaalf ge
zworenen", 14 jaar, 10.15 uur. Rembrandt
Theater: „I want to live", 18 jaar, 19 en
21.15 uur. Roxy Theater: „Lafayette esca
drille", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio
Theater: „De wanhoop van inspecteur Gi
deon", 14 jaar, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT, Theater Monopole: Op
voering kinderoperettevereniging „Jong
Zandvoort", 20 uur.
DIVERSEN
Gemeenschapshuis: Expositie van werk
van o.a. Nel Klaassen en Jaap Bouhuys,
19 tot 21 uur.
VRIJDAG 20 MAART
Stadsschouwburg: Toneelgroep „Puck"
met „De vrek", 20 uur.
Grote Kerk: Beiaardbespeling Arie Pe
ters, 11.3012.30 uur.
TENTOONSTELLINGEN
In 't Goede Uur (Nieuwe Kerksplein 1):
Expositie Poppe Damave, 1022 uur.
FILMS
Cinema Palace: „In love and war", 18 jr.,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halsthea-
ter: „Stormkracht 12", 14 jr., 14.30, 19 en
21.15 uur. Lido Theater: „Fraulein zonder
beroep", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Luxor Theater: „Lading des doods", 18 jr.,
14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Das
einfache Madchen", a.l„ 20.15 uur. Rem
brandt Theater: „Go iden regen van het
geluk", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Roxy Theater: „De man zonder angst",
14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Thea
ter: „Bridge on the river Kwai", 14 jr.,
14.15, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT, Theater Monopole: „Pas
poort der schande", 18 jr., 20 uur.
DIVERSEN
Gemeenschapshuis: Expositie van Nel
Klaassen, Jaap Bouhuys, Pieter Giltay en
Wim Steyn, 1417 en 1921 uur.