Horen en zien van den Berg no Geheim rond (JUMBO EN ZIJN AVONTUREN Kort en bondig V Agenda voor Haarlem 1/ radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Een belevenis De radio geeft vrijdag De radio geelt zaterdag 7elevisie programma Hommeles" verdwijnt maar er komen andere t.v.-spelen De A VRO neemt 31 maart afscheid van Kommer Kleyn „In het kielzog van Hudson" Ook scheuren in het nationale monument De pocketboek-affaire Onderzoek naar uitlekken van SER-beslissing Funke's Roggebrood F U N K E DONDERDAG 26 MAART 1959 Als ooit het televisietoneel een eigen ge zicht heeft getoond, dan was dat woensdag avond. Het VARA-progra'mma vermeldde „Het kind der tienduizenden" van Bert Schierbeek. De naam Schierbeek bleek ook de programmaleiding het angstige gevoel te hebben gegeven, dat blijkbaar bij een „experimenteel" schrijver wordt opge roepen als zou hij onverstaanbare, in casu onbegx-ijpbare dingen zeggen. Derhalve ging een vraaggesprek aan de vertoning van het spel vooraf. Schierbeek zei er pre cies in wat hij bedoelde en niemand werd er wijzer van. want wat hij bedoelde, be doelde hij te laten zien. Zijn spel zei alles. Dat heeft het gedaan. Wij zijn blij dat wij gisteravond van negen tot tien naar het beeldscherm hebben gekeken! Het spel bleek zich te concentreren op een ex-solda'at in wie de mensheid zich manifesteert, die Christus aan het kruis sloeg en door Hem werd verlost. Rond deze figuur groeperen zich de gedachten en opvattingen der mensheid zoals zij nu leeft en doet. Zij kregen stem en gestalte. Todh legt Scheerbeek nergens een con creet verband met de verlossing: hij sug gereert, roept associaties op, werkt af en toe met duidelijke symboliek, laat zich eigenlijk drijven op een stroom, die onaf wendbaar naar de Verlossing, het Paas feest, voert. Op die stroom dobberen de figuren, waarmee wij te maken krijgen. Telkens is er wel iets, waardoor zij ons boeien. Zij haken even vast, drijven ver der, komen toch weer bij ons terug. Zij zijn van onze tijd: wij herkennen hun ang sten, hun verlangens, hun schuld, hun on verschilligheid, hun oppervlakkig hande len, hun kinderlijke' ziel, hun liefde en hun nood. Daarvoor vindt Schierbeek altijd woorden, woordrijmen. beeldrijmen, klan ken, begrippen, vergelijkingen. Hun dia logen zijn zinnen, die als monologen zijn. Ze worden zinrijk in hun expressie van gevoelens en gedachten. Oorzaak en ge volg verhouden zich soms tot elkaar in omgekeerde orde. Hoe verwarrend dat ogenschijnlijk aandoet, men behoeft maar te luisteren om te verstaan, te kijken om Advertentie op Televisie- en Radio-gebied ZIJLSTRAAT 87 HAARLEM TEL. 11110 HILVERSUM 1. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7,20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De Ontbijtclub. 9.00 Gymnastiek. 9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Avontu ren met kinderen. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Koorzang. 11.20 Voor de kleuters. 11.35 Gevar. muz. AVRO: 12.00 Lichte niuz. 12.20 Regeringsuitz.: Landt).rubr. Economie in het boerenbedrijf (2). 12.30 Land- en tuinb.- meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.30 Orgel en zang. 14.00 Strijkkwartet. 14.25 Voordr. 14.45 Pianorecital. 15.10 Kamerork. VARA: 16.00 Mü- ziekrevue. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte muz. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 P.v.d.A., pol. caus. 18.25 Amus.muz. 18.50 De puntjes op de i, caus. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Jazzmuziek. VPRO: 19.30 Avondmaalsdienst. 20.45 Kamerkoor. 20.55 Nieuws. VARA: 21.00 Metropo- le-orkest en sol. 21.35 Voordr. 21.55 Pianorecital. 22.25 Buitenl. overzicht. VPRO: 22.40 Zorg om de mens. VARA: 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gewijde muziek. 7.50 E^n woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 815 Gram 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Passiestonde. 11.45 Gram. 12.00 Sopr. en piano. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.55 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Amus.muz. 13.45 Gram. 14.00 Johannes Passion, Handel. 15.20 Voordracht. 15.40 Gram. 16.00 Tuin- bouwpraatje. 16.15 Pianorecital. 16.50 Gram. 17.00 Voordr. 17.20 Altmezzo en orgel. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Orkestconc. 18.20 Huismuz. 18.50 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Ned. Herv. kerkdienst. 20.25 Gram. 20.40 Kunstrubr. 21.00 La Passion, oratorium. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Zang en orgel. 13.55 Oratorium. 15.00 Parsifal, opera. 17.15 Nieuws. 17,25 Gram. 17.45 Duitse les. 18.00 Godsd. halfuur. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Prot. uitz. 20.00 Par sifal, opera (verv.). 22.00 Nieuws en kunstkalei- doscoop. 22.55—23.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA, 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.00 Gymn. 9.10 Gram. (Om 9.35 Waterst.). VPRO: 10.00 Tij delijk uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 10.45 Cabaret. 11.15 Buitenl. overz. 11.30 Orgelconc. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Sportnieuws. 14.05 Voor de jeugd. 14.40 Fanfare-orkest. 15.05 Van de wieg tot het graf. 15.20 Radio-filharm.ork. en sol. 16.20 Boekenwijsheid. 16.40 Kinderkoor. 17.00 Gram. 17.30 Weekjourn. 18.00 Nieuws en comm. 13.20 Lichte muziek. 18.35 Idem. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, caus. 19.40 Negro-spirituals. -19.55 Deze week, caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.10 Soc. comm. 21.25 Zang. 21.40 Lichte muz. 21.55 Cabaret. 22.20 Pianopalet. 23.00 Nieuws. 23.15-24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00—1.30 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 De zingende kerk. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.30 Metten en lauden. 9.45 Gram. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Kamerkoor.. 12.00 Promenade-orkest en sol. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.45 Voor de jeugd. 14.00 Idem. 14.10 Amateursprogr. 14.45 Kroniek v. letteren en kun sten. 15.20 Metropole-ork. 15.40 Boekbespr. 15.50 De schoonheid van het Gregorians. 16.20 Voor de jeugd. 16.50 Gram. 17.30 Idem. 18.00 Journalistiek 'overzicht. 18.10 Zigeunerork. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Lichtbaken. 19.40 Gram. 19.55 Paasboodschap door Z.H. de Paus. 20.30 Johannes Passion, Bach. (21.40 —21.50 Gram.). 23.00 Nieuws. 2315—130 Paaswake en plechtige Nachtmis. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Muz. kaleidoscoop. 14.30 Journ. 15.00 Accordeonmuziek. 15.15 Atlantische muz. 15.45 Accordeonmuz. 16.00 Gram. 16.15 Clavecimbelrecital. 16.45 Engelse les. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Liturgische gezangen. 17.30 Lichte muziek. 18.00 Sopr en piano. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nieuws. in.30 Gram. 21.15 Amus.ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Verz.progr. 23.00 Nieuws. 23.05 Gram. 23.50—24.00 Koor en orgel. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00—22.15 Relais van de Vlaamse TV. Proces tegen Jezus, TV-spel. VOOR ZATERDAG NTS" 16 00—16.45 Eurovisie: Bootrace Oxford- Cambridge. VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20 00 Journaal en weeroverz. VPRO: 20.20 Passie verhaal. 21.10 Filmfragm. over de viering van het Paasfeest. 21.50 Sluitingswoord. te zien. H:t aandeel van regisseur Kees van Iersel in dit spel is moeilijk te achter halen, maar wel kan worden veronder steld, dat Schierbeek nauw met hem moet hebben samengewerkt, anders zou er nooit zo'n synthese "van woord en beeld tot stand zijn gekomen, het woord nooit zo door het beeld zijn bevrucht en andersom. Wij heb ben nog niet zo'n zuivere relatie tussen woord en beeld op ons televisiescherm aangetroffen. Wat achter de woorden ligt, y/erd letterlijk waarneembaar in deze vorm: dat deed Van Iersel met zoveel ge ïnspireerdheid en ook zoveel verrassend gebruik van beeldmogelijkheden, dat wij hem de hoogste lof willen toezwaaien. De functionele muziek, waarvan alleen de „tune" op het eind detoneerde, dient niet te worden vergeten, omdat componist Hans van Zutphen er sterke spanningen mee opriep, die even harmonieus bij het spel hoorden als het decor van Jan Rietveld met zijn mooie symbolische ramen en ftöaïè-.- '«ifratèwerifirttfj.- •/Ijlen bijzonder goed ingespeelde acteur.s- bènt deed de rest. Perfect televfsi¥tóriéel van Jan Retèl en Andrea Domburg, zeer gaaf, zeer doorleefd, in de hoofdrollen, ex pressieve bijfiguren van Nel Koppen, Lu cas Wensing en Ferd. Sterneberg, rake'ty peringen van Gerrit Lindenberg en Chris Baay. Een trits van jonge en kleinere rol len tot slot, die mede dit uur televisie toneel tot een ware belevenis maakten. Beeldschermer De uitzending van „Pension Hommeles" van 5 april zal de laatste zijn van een se rie van zestien muzikale blijspelen, die in de loop van twee jaar door Annie M. G. Schmidt geschreven werden. Na 5 april komt „Hommeles" dus niet meer terug. Wel heeft Annie M. G. Schmidt reeds' met de VARA-televisiesectie nieuwe plannen besproken. Onder meer over de voorbe reiding van enige afzonderlijke 'elevisie- spelen. In het programma „Dit is uw leven" verscheen woensdagavond de natuur onderzoeker Jan Strijbos voor de V ARA-microfoon. Hij ontmoette bij deze gelegenheid de 92-jarige Jan van Honzchoten, oud-koddebeier, die het met Strijbos nog wel eens „aan de stok" heeft gehad in de dagen, dat de jonge Jan er met zijn vriendjes op uit trok en de Zandvoortse duinen onveilig maakte. In dn programma verscheen ook nog een Noor, die deel uitmaakte van de expeditie, uitgezonden om Strijbos te redden, toen hij op Spits bergen vijf dagen op een gletscher doorbracht zonder eten of drinken, omdat zijn kano in zee was afge dreven, terwijl hij zijn onderzoekingen verrichtte. Advertentie Na een samenwerking van dertig jaar zullen tijdens een receptie op dinsdag 31 maart de A.V.R.O. en haar regisseur Kom mer Kleijn, die vorig jaar de pensioenge rechtigde leeftijd bereikte, officieel af scheid van elkaar nemen. Het is voor bei den en voor allen, die als medewerker of luisteraar de vruchten van deze samen werking hebben geplukt een troostrijke gedachte, dat Kommer Kleijn reeds de volgende dag de functie van hoofd van de hoorspelafdeling der Nederlandse Radio Unie zal aanvaarden en daardoor in da gelijks contact zal blijven met het hoor spel in de Nederlandse omroep. (Van onze Amsterdauise redacteur) Met een rede, waarin hij een overzicht gaf van de ontwikkeling van de handels betrekkingen tussen Amerika en Europa, heeft de heer Philip Young, de Ameri kaanse ambassadeur in ons land, heden morgen in het Tropenmuseum te Amster dam de tentoonstelling „In het kielzog van Hudson" voor het publiek geopend. Daarmee is de grote herdenking begon nen van de merkwaardige reis, die Henry Hudson in 1609 met „De Halve Maen" on dernam om een noordoostelijke route naar Indië te zoeken, welke tocht eindigde op de oostkust van Amerika. De voorzitter van het Nederlandse Hen ry Hudson-comité, de heer Ernst Crone. herinnerde aan die avontuurlijke reis. „De arbeid van de pioniers is op deze dag nog van belang en hij verdient respect en aan dacht. Wij kunnen er van leren", zei hij. Zo'n 350 jaar geleden was men overi gens niet zo erg te spreken over Henry Hudson, de Engelse kapitein, die van de Oost-Indische Compagnie opdracht kreeg tegen een beloning van 800 gulden een passage te zoeken van de Noordelijke IJs zee naar de grote oceaan om de Indiëroute te bekorten, maar die ter hoogte van Nova Zembla tot andere gedachten kwam. Nu, 350 jaar later, is men Henry Hudson erkentelijk voor de ontdekkingen, die hij op zijn reis deed. Volgende week zater dag, 4 april, zal in de muur van de oude Amsterdamse Schreierstoren, naast de op richtingsplaquettes van de Oost- en West- indische Comnagne, een herdenkings plaat ter ere van Hudson en zijn „Halve Maen" worden onthuld. Op die zaterdag wanneer het precies 350 jaar geleden zal zijn, dat Hudson van de Schreierstoren vertrok zullen alle ge nodigden van het Henry Hudson-comité in het Koninklijk Instituut voor de Tropen bijeenkomen om te luisteren naar prof. dr. W.Ph. Coolhaas, de directeur-gene raal voor de scheepvaart, de heer W ,L. de Vries en K.L.M.-directeur I. A. Aler, die zullen spreken over de betrekkingen tussen Amerika en Nederland en over de Transatlantische verbindingen in verleden en heden. Een overzicht van deze verbin dingen is op overzichtelijke wijze in kaar ten en maquettes te zien op de vandaag geopende herdenkingstentoonstelling. Er zijn onder meer een model van „De Halve Maen", de globe van Plancius, de kaar ten, die Hudson gebruikte en zelfs gedeel ten uit diens scheepsjournaal. Bijzonder indrukwekkend is de enorme maquette van de Amsterdamse haven. Er is ook een interessante maquette van' de haven van New York, een overzicht van Schiphol, dat tevens de toekomst in beeld brengt, en een van de Expo naar Amster dam gekomen maquette van de luchtha ven New York international (Idlewild). De tentoonstelling „In het kielzog van Hudson" blijft geopend tot en met 25 april. Nog steeds lag Tumbo op het vlot; hij had moeite, er niet af te glijden en hij hield de haaien in het oog. Plotseling leek het wel of de planken onder hem xoerden opgetild. Eén van de mon sters scheen er genoeg van te hebben, te wachten tot hij zijn prooi kon bemachtigen; het vraatzuchtige roofdier stootte met de kop tegen de onderkant van het vlotje. En toen kantelde het vlotTumbo gaf een schreeuw en werd als een bal de lucht in geslingerd! 6667 (Van onze Amsterdamse redacteur) Terwijl de beurs van Berlagë met haar scheurende muren nog steeds stof geeft tot heftige debatten in de Amsterdamse gemeenteraad, is plotseling gebleken dat ooi het 200 meter van de beurs verwijder de nationale monument scheuren vertoont. Een oplettend fotograaf heeft met foto's, waarop scheuren in de linker voorpoot van de leeuw, die het dichtst bij de Bijen korf staat, alarm geslagen. Ook in de cen trale beeldengroeo is een scheur te zien. De Dienst Publieke Werken van de ge meente, die met het onderhoud van het drie jaar oude monument is belast, staat voor een raadsel. Men is onmiddellijk met het onderzoek begonnen. Het is niet aannemelijk, dat de scheu ring dezelfde oorzaak heeft als die, welke zich bij de beurs voordoet. Aan de fun dering van het monument is grote zorg besteed. Voorts is gebleken, dat het mate riaal, natuursteen van de beste soort, door deskundigen is onderzocht. Zij hebben ge constateerd dat de steen in uitstekende staat verkeert. In antwoord op vragen met betrekking tot de geheimhoudingsplicht van de leden van de Sociaal Economische Raad heeft de secretaris van deze raad, drs. H. L. Jansen, meegedeeld dat er een onderzoek gaande is inzake de vraag hoe de beslis sing. welke een S.E.R.-commissie in no vember 1958 heeft genomen om de staats secretaris van Economische Zaken te ad viseren, een vestigingsbeschikking voor het boekverkopersbedrijf af te kondigen, rpeds op de dag van de beslissing is uit gelekt. Niet-boekverkopende bedrijven (als kruideniers en sigarenwinkeliers) blij ken toen te zijn gewaarschuwd, zo snel mogelijk pocketboeken in de verkoop te nemen om uitsluiting van boekverkoop, in dien de vestigingsbeschikking zou worden afgekondigd, te ontduiken. Veiligheidscommissie wegverkeer. Bij beschikking van de minister, van Verkeer en Waterstaat van 20 maart is aan mr. W. M. Esser te 's-Gravenhage eervol ont slag verleend als lid van de vaste com missie veiligheid wegverkeer, onder dank zegging voor de door hem als zodanig be wezen diensten. Benoemd tot lid van deze commissie is ir. P. B. Bakker Arkema, rijkslandbouwconsulent in algemene dienst van het ministerie van Landbouw, Visse rij en Voedselvoorziening te Wageningen. Vermoeid achter het stuur. De ver- keerskamer van de rechtbank te Rotter dam heeft de 35-jarige bloemist S. B. uit Zwammerdam veroordeeld tot zes dagen hechtenis. Op 20 december van het vorig jaar had hij door oververmoeidheid een flauwe bocht van de Groenekruisweg niet. opgemerkt en was met zijn auto tegen enige bermpalen en bomen gebotst. De naast hem zittende 14-jarige jongen J. O. kwam om het leven. Er was tien dagen hechtenis en negen maanden ontzegging van de rijbevoegdheid geëist. Advertentie Sinds 1834 en nog steeds stukken beter. Hofleverancier /I rji-rrl pvtip 16. Ze keek mij vragend aan. Ik kwam op haar toe en nam haar handen in de mijne. „Lieve kind, wat ix daarmee bedoel, is dit: Jij houdt niet van mij, Leonoor, dat weet ik en ik wil je dan ook geen huwelijksaanzoek doen. Maar ik wéét dat, wat er ook gebeuren mag ik altijd gelukkig en trots zal zijn, als ik je mijn vrouw zou mogen noemen. „Jay1" Ze zocht naar woorden. Ze probeerde niet haar han den uit de mijne los te maken, en toen ze haar gezicht naar mij omhoog hief, wist ik bijna geen weerstand te bieden aan mijn verlangen haar mond te kussen. Ik liet echter haar handen los en wendde mij af. „Ik houd van je, Leonoor!" voegde ik er zacht aan toe. Ik keek haar niet aan en liep naar het raam. Ik was bang. Ik knelde mijn tot vuisten gebalde handen in mijn zakken en wachtte op haar antwoord. Toen ze bleef zwijgen, liep ik weer op haar toe. Haar smalle bleke handen, met de lange ringloze vingers, hingen slap naar omlaag. Haar ogen waren neergeslagen. Even had ik de indruk, dat ze van emotie trilde, maar ik moest mij vergissen; ik zélf trilde van innerlijke be wogenheid, hoewel ik tevoren wist wat haar antwoord zou zijn. Het zwijgen tussen ons scheen eindeloos te duren. Toen ze haar blik naar mij oprichtte, was daarin ver twijfeling te lezen. „Jay, waarom heb je mij dat nooit éérder gezegd?" ,,'t Is toch nooit te laat, lieveling," antwoordde ik. Ik vond het heerlijk haar „lieveling" te noemen. Haar ge zicht was bijna witter dan haar verpleegsterskostuum en ze keek mij met een pijnlijk getroffen gezicht aan. „Je zegt lieveling tegen mijWeet je, dat iemand anders 'mij ook zo heeft genoemd?" Ik stond vlak voor haar en ik keek haar vol tederheid aan. Ze verroerde zich niet. Ze maakte geen afwerende gebaren. Ik voelde hoe zeer zij mij vertrouwde. In dat opzicht triomfeerde ik stellig over die ander. „Dat kan me niet schelen, Leonoor" zei ik, ,,'t is ook niet, doordat opeens die vreemde man tussenbeiden is ge komen, dat ik je nu mijn liefde beken. Je betekent al lang alles voor mij". Ze zag er thans uit alsof ze in tranen zou uitbarsten. Ze beheerste zich echter een keek mij vast in de ogen. „Maar waarom heb je 't mij nooit gezegd Jay?" „Waarom heb jij 't niet gevoeld?" was mijn weder vraag. Ze haalde haar schouders op. „Ik was er zó van over tuigd, dat niemand ooit van mij zou kunnen houden. Jay. Je was altijd heel vriendelijk voor mij, ik vond 't heerlijk.maar waarom kom je nu te laat?" „Is 't werkelijk te laat, Leonoor?" Toen ze niet antwoordde, was 't alsof alles om mij heen zwart werd, hoe fel het zonlicht ook naar binnen scheen. „Als 't niet te laat was, Jay, had ik me allang in je armen geworpen, snap je dat niet?" zei ze zacht. „Waar om dus die overbodige vraag?" We zwegen beiden. Mijn verlangen om haar in mijn armen te nemen werd me thans eénter te machtig. Haar woorden konden dit niet verhinderen. Ik hield haar vast tegen mij aangedrukt, doch kuste haar niet. Even later keek ik haar diep in de ogen. „Het is geen over bodige vraag, lieveling, 't Is misschien niet te laat, wie zai 't zeggen. Misschien gaan mijn vurigste wensen toch nog in vervulling". Ik liet haar los, ze leunde vol verwarring tegen dc muur. Hoewel 't wreed was. wilde ik toch mijn voordcol niet ongebruikt laten. „John Somerset is nu al ruim een week in Umtali. nietwaar? Heeft hij al iets van zich laten horen?" vroeg ik. „Nee". Ik zag het verdrietige trekje, dat om haar mond kwam en had al spijt van mijn triomf. Bijna hautain voegde ze eraan toe: „Jij vindt natuurlijk, dat John, als hij iets om mij geeft onmiddellijk naar mij toe had moeten komen. Hij zal komen, dat kan ik je verzekeren. Het kan me niet schelen of 't morgen of over een week zal zijn. Waar 't in mijn ogen op aan komt is, dat hij er is". „Je bent koppig, Leonoor. De tijd zal 't uitwijzen. Misschien zal ik 't toch winnen". Ik opende de deur. „Ik heb je niet bepaald geamu seerd, lieve kind. Ik was echt niet hierheen gekomen om je deze bekentenis te doen. Je zult mij voortaan niet meer met dezelfde ogen kunnen zien, met dezelfde on bevangenheid. Wees echter niet boos op mij, Leonoor. Ik wil je altijd naar mijn beste kunnen terzijde staan. Jouw geluk gaat mij boven alles. Blijf me je vertrou wen schenken". Bij de deur bleef ze even staan en pakte mijn hand. „Ik heb inderdaad een groot vertrouwen in je, Jay, en ik ben je dankbaar. Géén man heeft mij ooit nog de eer aangedaan, welke jij mij aandeed". „En ook vreugde Ik deed mijn best te glimlachen, ik wilde alle zwaarte cn ernst aan hetgeen er tussen ons gezegd was, weg nemen. opdat we tot onze vroegere onbevangen vriend schapsverhouding zouden kunnen terugkeren. „Ja, Jay, je hebt me ook een intense vreugde bereid". „Dank je, Leonoor". Ze ging langs mij heen de kamer uit met eenzelfde hoofdknikje als toen ze mijn kamer verliet, nadat ze mij om vakantie in de maand mei had verzocht. Ik her innerde me dat als de dag van gisteren. Niet ver van het huis, dat mijn moeder en ik bewonen, ligt het huis van de Randalls. Het ligt met het front naai de bergen en het uitzicht, dat men vandaar heeft is on vergelijkelijk mooi. Ik heb vele reizen door Europa gemaakt, maar niets gaat mij boven het ongerepte na tuurschoon van Rhodesië. Nadat ik mijn auto achter in de tuin van de Randalls had geparkeerd, liep ik de vrij steile trap op, welke naar hun huis voert. Martin wuifde mij uit het raam toe en kwam mij tegemoet met harte lijk uitgestoken handen en een vrolijk „Hallo!" „Kom mee, ouwe jongen", voegde hij eraan toe. „Mary heeft met de thee op jou gewacht. Meneer Somerset is er al. We waren bang, dat je 't vergeten was". Ik begroette Mary. Zij is een kleine vrouw, met blauwe ogen, die wat flets geworden lijken. Ze is zo mager, dat haar schouderbladen door haar jurk heen zichtbaar zijn en haar hals bepaald onaantrekkelijk aandoet. Ze heeft echter prachtig witte tanden. Haar blonde haar draagt zij in een wrong. Ik heb nooit enige charme in Mary Randall kunnen ontdekken. Waarom is Martin met haar getrouwd? Ze hebben twee kinderen, een jongen en een meisje, die gelukkig niet op hun moeder lijken. Mary doet altijd zeer autoritair; als dochter van een kolonel vindt ze blijkbaar, dat ze daartoe het recht heeft. Destijds heeft zij pogin gen gedaan om mij aan een geschikte vrouw te helpen, maar ik liet me niet vangen. Alle kandidaten, met wie zij mij in aanraking bracht, wees ik af. Ze speelt graag de rol van wat de Amerikanen „first lady" noemen. Stadsschouwburg: Tot en met donder dag besloten voorstellingen; zaterdag 20.15 uur: Nederlandse Comedié met „Twaalf gezworenen"; zondag en maandag 20 uur: Nederlandse Comedie met „Nina". Concertgebouw: Tot woensdag geen uit voeringen. BIOSCOPEN Cinema Palace: Donderdag 19 en 21.15 uur: „In liefde en oorlog", 18 jvrijdag t/m dinsdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Jerry, de schrik van het bataljon", 14 j. Frans Halstheater: Donderdag 18.45 en 21.15 uur: „Stormkracht 12", 14 j.; vrijdag, zaterdag, dinsdag, woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur, alsmede zondag en maandag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur: Hellza Poppin, 14 j. Lido Theater: Donderdag 19 en 21.15 uur: „Désirée", a.l.; vrijdag tot en met donderdag 14, 16.15, 1.9 en 21.15 uur: „De zevende reis van Sinbad", 14 j.; zondag 23.30 uur: „Hotel onder verdenking", 18 j., maandag 11 uur: „Onder de Rode Zee", a.l. Luxor Theater: Donderdag 20 uur: „Gezworen kameraden", 14 j.; vrijdag en zaterdag, alsmede dinsdag en woensdag 14 uur, zondag en maandag 14 en 16.15 uur: „De betovering van het woud", a.l.; donderdag 14 uur: „Anny get your gun", a.l.; vrijdag tot en met maandag 19 en 21.15 uur, alsmede dinsdag en woensdag 20 uur: „Madeleine, tel. 136211", 18 j.; donderdag 20 uur: „Anny get your gun", alle leeft. Minerva Theater: Donderdag 20.15 uur: „Indiscreet", 14 j.; vrijdag ge sloten; zaterdag 14.30, zondag en maandag 14 en 16.15 uur: „Stad op stelten", a.l., zaterdag tot en met maandag 19 en 21.15 uur: „Gigi", 14 j.; dinsdag 20.15 uur: „Het Bolshoi Ballet", a.l.; donderdag besloten voorstelling. Rembrandt Theater: Donder dag 19.30 uur: „Gouden regen van het ge luk", 18 j.; vrijdag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Vader, moeder en negen kinderen", a.l.; maandag 11 uur: „In de schaduw van de Hirhalaja", a.l. Roxy Theater: Donderd. 19 en 21.15 u.: „Het beest in mensengedaante", 18 j.; vrijdag en zater dag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 eri 21.15 uur: „De weg van het geweld"; 14 j.; maandag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en dinsdag tot en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Safari", 14 j. Studio Theater: Donderdag 20 uur: '„Bridge on the river Kwai", 14 j.; vrijdag en zaterdag, alsmede dinsdag tot en met donderdag 14 en 20 uur; zondag en maandag 14.30, 16.30 en 20 uur: „Bridge on the river Kwai", 14 jaar (tweede week); Theater Mono- pole (Zandvoort): Donderdag 20 uur: „Pu berteit", 18 j.; vrijdag tot en met maandag 20 uur: „Operatie Amsterdam", 14 j.; zon dag en maandag 14.30 uur: „George wint op alle fronten"; dinsdag en woensdag 20 uur: „Genadeloze jungle", 14 j.; don derdag 20 uur: „De zevende sluier", 14 j. TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 20 april werkd. 1012.30 en 13.3017 uur; zond. 1417 uur: Expositie „Start". In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Tot 1 april dagelijks 1022 uur: Expositie Poppe Damave. Galerie Espace (Klein Heiligland 36): Tot 12 april werkd. 1117 uur: Expositie Corneille. Bloemenheuvel (Bloemendaal): Tot 29 maart werkd. 1017 uur: Expositie niet- beroeps beeldende kunstenaars. DIVERSEN Vleeshal: Vrijdag 12.3512.45 uur: Be- zinningspauze (ds. D. J. Roos over „Het is volbracht"). (Verder raadplege men de wekelijkse ru- (Wordt vervolgd) briek „Uitgaan in Haarlem").

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 19