Van Weert Fluitsonates in Teisterbant Vier christelijke mannenkoren concerteerden in Haarlem „Infiltranten" wisten politie en militairen te verschalken „Russische matrooskreeg alle hulp voor een reisje op Walcheren Donateursrepetitie van „Caecilia" a.S:4 19 Het Nederlands Ballet voor de N.J.G. Het Bolsjoi Ballet maakt tournee door Amerika Dr. ir. F. Bakker Schut ernstig ziek Het Internationale Ballet van de Markies de Cuevas weer in ons land Directrice Haarlems rusthuis in hoger beroep vrijgesproken Crematie T. van Waveren „A raisin in the sun" het beste Amerikaanse stuk van dit seizoen Nederlandse cultuurdaden „Heitje voor karweitje" in district Haarlem een succes VEILIGHEIDSOEFENING IN ZEELAND Hilversummer treiterde en bestal zijn bovenburen Het A. H. Gerhardhuis in Amsterdam geopend Bejaardencentrum op humanistische grondslag Belastingfraude Haarlemse accountant tot acht maanden veroordeeld naak DONDERDAG 9 APRIL 1959 Tot voor enkele jaren leefde er onder de leugd een ongekend-felle belangstelling voor de danskunst; een passie die een tijd- land zelfs de vorm van een rage heeft aan genomen. Ingewijden beweren, dat die hartstocht de laatste tijd hard aan het be koelen is, waarbij zij onder meer wijzen op het veelal zeer matige bezoek van bal letvoorstellingen door jeugd èn volwasse nen. Hoe dit zij, in ieder geval was daar gis teravond in Haarlem niets van te merken. Integendeel: zelden zal het Nederlands Ballet, een geestdriftiger en intenser mee levend publiek gekend hebben dan de honderden jongens en meisjes van het dis trict Haarlem der Nederlandse Jeugdge meenschap die thans de schouwburgzaal vulden, al moet er direct aan toegevoegd worden dat hun enthousiasme veelal op zeer inopportune ogenblikken oplaaide. Bat was vooral het geval bij „La Créa- tion", het muziekloze ballet van David Li- chine, waarin de choreograaf ons confron teert met zijn worsteling om inspiratie. Zijn wanhopig experimenteren mei de aan vankelijk amorfe groep dansers en danse ressen. het moeizaam groeien van een ge ordende beweging en de uiteindelijke triomf van de verlossende idee, gingen, blijkens het voortdurende gegiechel in de zaal aan het jeugdige publiek goeddeels onbegrepen voorbij. Jammer dat slechts enkele tientallen jongens en meisjes zijn komen luisteren naar de inleidingen tot deze balletvoorstelling, die David Koning onlangs op verzoek van de N.J.G. gehou den heeft.. Zij hadden trouwens ook kun nen volstaan met het aandachtig lezen van de beknoote toelichting der uit te voe ren werken in het programma, maar klaarblijkelijk hebben velen zelfs daartoe het geduld niet kunnen opbrengen. Het. romantische dansmelodrama ..La Somnambule" van George Balanchine met oude muziek van Vincenzo Bellini met. een zeldzaam-geïnspireerde Willy de la Bye als de slaapwandelaarster lag de jeugdige toeschouwers uiteraard beter, omdat. de fleurige kostuums en de leuke divertissementjes van welke vooral het n»«°rdansje genoemd moet worden, een fp~?t voor het oog waren. Een even warm cm'hfal kregen „Les caprices de Cupidon" me* hun kinderlijk-eenvoudige intrige en do bonte warreling van gestileerde folklo- r<. '-i-,chtige typeringen. p-wonnen was met de „Dessins pour les six" van John Taras, nog altijd een dei- belangrijkste representanten van „ballet pur" op het repertoire van het Nederlands Ballet, dat echter deze avond, juist door zijn semi-abstracte bewegingstaal, mis schien beter het sluitstuk van het pro gramma had kunnen vormen. H. Croesen Op zaterdag 11 april zal het Bolsjoi Bal let uit Moskou vertrekken voor een tour nee door de Verenigde Staten. De tournee zal ongeveer twee weken duren met voor stellingen in New York. Los Angeles, Chi cago of Detroit en dan terug naar New York. De achtenveertigjarige prima ballerina Galina Oelanova was de enige 'danseres die met de vooruitgezonden groep van zes tien leden van het balletgezelschap reisde. In de vergadering van de Haagse ge meenteraad is meegedeeeld dat de gezond heidstoestand van de hoofddirecteur van de dienst voor Stadsontwikkeling en Volkshuisvesting, dr. ir. F. Bakker Schut zorgwekkend is. De heer Bakker Schut is opgenomen in het ziekenhuis Bronovo. Hij heeft daar zaterdagavond een ernstige spoedoperatie ondergaan. ■r iviel de uilvoering van de Sonate in d van Michel Blavet (1700-1768) en een So nate van Ludwig van Beethoven, de So nate 1958 van Francis Poulenc en de Sona te 1945 van Bohuslaw Martinu hebben de pianiste Miep van Luin en de fluitist Frans Vester woensdag aan de leden van de Haarlemse sociëteit „Teisterbant" een avond van verfijnde muzikale kunst ge schonken. In de intimiteit van de gewelfde uitvoeringsruimle kon hun spel een directe persoonlijke mededeling worden van een zuiver artistiek beleven in een taal, die ondanks de stijlverschillen van barok, ro mantiek en nieuwere muziek verstaanbaar was voor elk klankgevoeug oor en voor elk emotiekennend hart. Tot mijn spijt heb ik slechts de uitvoering van de sonates van Poulenc en Martinu kunnen horen, omdat op deze avond nog een tweede con cert mijn aandacht vroeg. Pouienc, een Fransman, Martinu, een naar Amerika uitgeweken Tsjech, werden door het abstracte, eigen karakter van de sublimerende fluittoon geïnspireerd tot het schrijven van sonates, waarin de muziek, zij het met de nuancering van individuele gerichtheid, zich in absolute zin manifes teert. De muzikale gedachten concentreer den zich in deze sonates in al hun zuiver heid tot een klankenstructuur van louter schoonheid, waarin ruimte bleef voor een verheffende ontroering enerzijds en voor een sprankelende geestigheid en speelsheid anderzijds. In wezen is noch de muziek van Poulenc, noch die van Martinu extra vagant geavanceerd of onderscheidt zij zich door naar artistieke apartheid stre vende opzettelijkheden. Zij blijft de na tuurlijke expressie van een onvertroebel de muzikanteske geest, die bleef open staan voor de invloed van zuivere muzi kale uitingen. Zo was het merkwaardig in de sonate van Martinu duidelijke sporen van een Boheemse folklore te ontdekken in melodie en ritmiek. In een ideale vertolkingseenheid werden de sonates door Miep van Luin en Frans Vester uitgevoerd, met prachtige beheer- Het Internationale Ballet van de Mar kies de Cuevas begint zaterdagavond in Hilversum een reeks voorstellingen in Nederland, die tot het einde van de maand duurt. Rosella Hightower is inmiddels te ruggekeerd als prima ballerina van het hier altijd bijzonder populair geweest zijn de gezelschap. Andere eerste solisten zijn Nina Vyroubova, Jacqueline Moreau, Ser ge Golövine, Nicholas Polajenko en Wasil Tupin, balletmeester is John Taras. Het openingsprogramma, dat in ver scheidene steden (Deventer, Nijmegen, Leeuwarden, Enschede, Den Bosch en Utrecht) herhaald wordt, is getiteld „Soi- rée des étoiles". Hierbij wordt de bege leiding verzorgd door twee pianisten. Uit gevoerd worden de Pas de Quatre van Dolin/Pugni, de Variations pour Quatre van Dolin/Keogh, de grand-pas-de-deux uit „Esmeralda" op muziek van Cesare Pugni in de zetting van Nicholas Berio- soff, de suite „Noir et blanc" (elders be kend als „Suite en blanc") van Serge Lifar Rosella Hightower met Nicholas Pola jenko in „Gaieté Parisienne" van Leonide Massine. op muziek van Edouard Lalo en „Dessins pour les six" van John Taras op het Trio in a van Tsjaikofsky. Dit „sterrenprogramma" is in het Am sterdamse Theater Carré te zien op 23 april. Op 21 april wordt daar de première gegeven van „La mort de Narcisse" van Serge Golovine op muziek van Pothier, waarbij verder „Noir et blanc" en „Gaieté Parisienne" van Massine/Offenbach, als mede het duet „Zwarte zwaan" worden uitgevoerd. Op 22 april kan men voor het eerst kennismaken met een derde pro gramma, waarop als noviteiten voor ons land „Diagramma" van Janine Charrat op muziek van J. S. Bach en „Sebastian" van Caton/Menotti voorkomen. Herhalin gen worden vertoond van „Constantia" van William Dollar op muziek van Cho pin en „Tarasiana" met muziek van Mo zart op een thema van Von Gluck in de orkestratie van Tsjaikofsky. De laatstgenoemde programma's wor den (in Amsterdam, waar op 26 april ook een matinee plaats heeft, Den Haag en Rotterdam) uitgevoerd met begeleiding door het orkest van de opera „Forum". Eduard Verboog maakte deze schets van de fluitist Frans Vester tijdens diens optreden in „Teisterbant". sing van de speeltechniek en met een on verzwakte handhaving van de muzikale spanning bij de melodische opbouw, toon- vorming en de ritmische stuwing. Warm applaus, bloemen en een harte lijke toespraak door de president mr. J- M. Landré vormden de beloning voor de bei de solisten. P. Zwaanswijk Gemeentelijke verordening opnieuw onverbindend verklaard De Haarlemse rechtbank heeft vanmor gen in hoger beroep de 45-jarige directrice var een Haarlems rusthuis ontslagen van rechtsvervolging. Daarmee bevestigde de rechtbank het vonnis van de kantonrech ter die de gemeentelijke verordening op de verzorgings- en verpleeghuizen onverbin dend heeft verklaard. De directrice stond op 1 december van vorig jaar terecht voor het Haarlemse kan tongerecht. Haar was ten laste gelegd, dat zij op 't tijdstip van het inwerking treden der gemeentelijke verordening op i9 december 1957 niet binnen drie maanden de vereiste vergunning had aangevraagd en voorts, dat zij zonder vergunning van B. en W. een rust- en verpleeghuis had geëxploiteerd. De officier van Justitie, mr. H. Lagerwaard, eiste toen twee boeten van elf gulden. De kantonrechter, mr. Th. F. Raedt, sprak verdachte vrij. Mr. Lager waard ging in beroep en de officier van Justitie bij de Haarlemse rechtbank, mr. G. W. F. van der Valk Bonman eiste veer tien dagen geleden vernietiging van het vonnis van de kantonrechter, omdat het zijns inziens juridisch niet houdbaar is, en veroordeelde de directrice tot twee boeten van een gulden. De raadsman mr. A. D P. V. van Löben Seis had om slag van rechtsvervolging bepleit, omdat naar zijn mening de gemeentelijke ver ordening zodanig haar doel is voorbijge schoten, dat men kan zeggen, dat zij on verbindend is. Het bezwaar van verdachte is, zo merkte de raadsman op, dat de ge meente haar op grond van ongenoemde bezwaren de vergunning kon weigeren. De officier van Justitie is voornemens tegen 't vrijsprekend vonnis van de Haar lemse rechtbank in cassatie te gaan bij de Hoge Raad. Maandagmorgen na aankomst van de trein van vijf over elf zal het stoffelijk overschot van de heer T. M. H. van Wa veren uit Hillegom, in leven ondermeer voorzitter van „Keukenhof" en van de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Rijnland, op Driehuis-Westerveld worden gecremeerd. Haarlems Christelijk Mannenkoor, had tot medewerking op zijn voorjaarsconcert, dat woensdagavond in de Gemeentelijke Concertzaal gegeven werd, de christelijke mannenkoren van Katwijk, Sassenheim en IJmuiden uitgenodigd. Zo kreeg deze avond het karakter van een bondsmani- festatie met een omvangrijk koorpro gramma. Na opening met gebed en het zingen van het Wilhelmus kreeg m,en Christelijk Mannenkoor IJmuiden te horen in een levendige vertolking van het „Te Deum laudamus" van Jan Nieland, een omvang rijk werk met begeleiding van orgel. Het zeer verdienstelijke materiaal van dit en semble werd door de temperamentrijke en soepele directie van Stephen Jansen bezielend opgestuwd. Alleen de unisono- passage „Dignare" van de middengroep klonk wat mager. Het werk werd door de organist Adriaan Verschoor vaardig be geleid. Later op de avond trad het koor op met a-capella-nummers, waaronder het oude paradepaard „Super flumina Baby- lonis" van Gounod, dat ons aan de zoge naamde glorietijd van de concoursen her innerde. Ook deed men het programma de eer aan met een bewerking van het volksliedje „Wat zullen onze patriotjes eten" het Nederlands als zingbare taal in het geding te brengen het lijkt wel of er tegenwoordig moed voor nodig is onze moedertaal in de koorzang te pas te bren gen. Enfin, IJmuiden maakte, althans op bescheiden schaal, deze avond een loffe lijke uitzondering. Het koor maakte ar tistiek een extra goed beurt met „Wir Bauern" van de Duitse koorzangvernieu wer Armin Knab. Het aandeel van „Jubilate" uit Katwijk bestond uit een vijftal a-capella-nummers, die onder leiding van Bernard Verboom werden uitgevoerd. Dit ensemble bleek nogal ongelijk van samenstelling. De min der lenige stemmen bedierven het meer expressieve geluid van de betere helft. Alleen in het „sotto voce" werd een goede samenklank bereikt. Met dat al slaagde de heer Verboom er toch in vrij toonvast te laten zingen en vooral in „Tenuisti" van Hendrik Andriessen boven de middel maat uit te komen, dank zij het verdien stelijk afwegen der partijen. „Sassenheim" een kleine koorgroep onder leiding van J. C. de Vries gaf een bescheiden klinkende vertolking van de cantate „Dir, Seele des Weltalls" van Mo zart, waarin mevrouw Caroline van Dorp van Heiningen zeer verdienstelijk de so praansolopartij zong en de pianist P. van Zoen even bescheiden als het koor, maar niet zonder smaak, de begeleiding ver zorgde. De prestatie van „Sassenheim" werd gecompleteerd met. het „Priester koor" uit „De Toverfluit" van dezelfde componist, waarin geen nieuwe gezichts punten aan de dag traden. Uiteraard had Haarlems Christelijk Mannenkoor het leeuwenaandeel van dit NEW YORK (UPI) „A raisin in the sun", het eerste niet door een blanke ge schreven toneelstuk dat de blanken van Broadway bereikte, is bekroond als het beste Amerikaanse toneelstuk van dit seizoen. Deze onderscheiding werd toegekend door de „New York Drama Critics Circle". Als beste buitenlandse toneelstuk en beste musical werden aangemerkt respectieve lijk „The visit" van Friedrich Duerren- ments en de Franse revue „La plume de ma tante". „A raisin in the sun", een drama over een negergezin in een woonkazerne 'n Chicago, kreeg zes stemmen. Tennessee William's „Sweet, bird of youth" kreeg er vijf. „A touch of the poet" van Eugène O'Neill kreeg er drie. concert. Met medewerking van de bariton en declamator David Pauwels en van de organist Albert de Klerk werd een her haling ten gehore gebracht van de merk waardige moderne cantate „Mount of the three Lights" van Borislav Martinu, die op de eerste uitvoering in november jongstleden een zo treffende indruk ge maakt had. Deze reprise werd een be vestiging van de uitzonderlijke betekenis van dit werk. Het bleek dat het koor erin gegroeid is en zo mede aan paraatheid en klankgehalte gewonnen heeft, aldus met de sublieme orgelpartij en de suggestieve prestatie van de heer Pauwels een direct werkend dynamisch geheel bereikend, dat respect afdwong. Trouwens, ook de direc tie van Bernard Verboom is qua bewust heid en temperament belangrijk vooruit gegaan. hetgeen ook de uitvoering van het „Veni Creator" van Diepenbrock ruimschoots ten goede kwam. Met Albert de Klerk aan de vleugel werd door de bariton David Pauwels en het. koor het opgewekte stuk Engelse navi- gatiegeschiedenis „Songs of the Sea" van Charles Villiers Stanford als noviteit ten gehore gebracht. Het is een van die stu dentikoze gezelschapsstukken, waarin de Britten een eigen stijl zonderling mengsel van humor en ernst demon streren. Men zou mogen wensen dat. een Hollandse componist ook eens zoiets maar dan op eigen krakteristieke wijze zou schrijven op een selectie uit de „Lie dekens van Bontekoe" van Potgieter, al zou het maar zijn omdat het een kijk zou kunnen geven op onze eigen geschied kundige escapades ter zee. Aan deze gees tige en tevens gevoelige „Songs of the Sea" zou men al een uitstekend voorbeeld hebben om vergeten geschiedenissen weer eens levendig voor te stellen. Het stuk kwam goed te pas om een wisseling in de stemmingen te brengen en het werd bo vendien vlot uitgevoerd. Tenslotte werd men nog vergast op de Geloofsbelijdenis uit de Magdalenamis van Philip Loots, door een machtig ensemble van de gecombineerde Haarlemse en Kat- wijkse koren, gesecondeerd door het or gel. Ook hierbij toonde dirigent Verboom zijn groeiende bewustheid. Met het ge zamenlijk zingen van de Hymne van Gebhard door de vier mannenkoren werd de avond besloten. Jos. de Klerk Van 1 tot 4 mei zullen in Gent voor de elfde keer de Nederlandse cultuurdagen van het Erasmusgenootschap worden ge houden. Zaterdag 2 mei zal in de aula van de Gentse rijksuniversiteit een academi sche zitting worden gehouden, met als on derwerp „Wat ons nog scheidt en deelt". Prof. dr. P. Geyl zal het culturele en de heer Frans Wildiers, directeur van het Vlaams Economisch Verbond, het econo mische aspect behandelen. In de Konink lijke Nederlandse Schouwburg wordt daarna een kunstavond gehouden. Zondag 3 mei wordt in het Arteveldehuis van dé Vlaamse toeristenbond een tentoonstel ling over de Vlaamse letterkunde van 1940 geopend. De letterkundige André Demedts zal daarbij een toespraak houden over „Voorwaarden tot het ontstaan van een grote literatuur". Zondagmiddag wordt, tot besluit van de cultuurdagen, een fo rumbijeenkomst gehouden. De jaarlijkse actie „Heitje voor een kar weitje", die van 1 tot en met 3 april werd gevoerd, is voor de vereniging De Neder landse Padvinders in het district Haarlem een groot succes geworden. De opbrengst was 630,23 hoger dan in 1958. namelijk 3.825.48. De hordes (welpen) verdienden f 2.371.46 (f 1.964.16) en de troepen (ver kenners) 1.454,02 1.231,09). „Het Nederlandse volk is veel te goed van vertrouwen wanneer het de militaire veiligheid betreft," aldus concluderen de marinestaf te Vlissingen en de officieren van de Marine-inlichtingendienst uit Den Haag na de zeer realistische veiligheids oefening, waaraan marine, marechaussee, rijkspolitie en hun reservisten in Zeeland hebben deelgenomen. Als gevolg van die goedgelovigheid heb ben „vijandelijke infiltranten" e.: „sabo teurs" stoute bravoui'stukjes kunnen uitha len, waarbij zij nog van alle kanten hulp van politie en militairen hebben ontvan gen. Een „saboteur" zag kans de com mandopost te Middelburg als P.T.T.-mon- teur vermomd binnen te komen. Op de zol der tapte hij de telefoonlijn af en noteer de alle gesprekken van de commandant van de rijkspolitie in Zeeland. Zelfs was hij in de gelegenheid de mobilofooninstal latie, waarmede het contact met de pa trouilles op Walcheren werd onderhouden, onklaar te maken! Niemand op Walcheren verwonderde zich verder over de duidelijk als een Rus sische matroos geklede man, die een on verstaanbaar taaltje sprak. Van alle kan ten werd hem de helpende hand geboden, zodat hij rustig kaartjes voor boot en trein ontving, waarmede hij over het eiland reisde. Zelfs toen zijn kaartje niet meer geldig was en een in het complot betrok ken spoorwegrechercheur daar melding van maakte, was de conducteur slechts met moeite te bewegen de vreemde „ma troos" uit de trein te zetten. Maar in Ar- nemuiden wilden zowel de spoorwegmen sen als de politie hem opnieuw verder hel pen. Totdat eindelijk geconstateerd werd Drankzucht heeft een 44-jarige werk man uit Hilversum er toe gebracht zijn schamel huisraad aan zijn bovenburen te verkopen en, toen dit jonge echtpaar door zijn getreiter wegens overspanning in het ziekenhuis moest worden opgenomen, het te verduisteren en nogmaals te verkopen. Bovendien stal hij textielgoederen van de bovenburen en lichtte hij hun muntmeter. De werkman bezorgde zijn medebewo ners van het huis zoveel overlast, dat zij er op den duur niet meer tegen bestand waren. Hun opluchting was dan ook groot, toen hij de jonge mensen vertelde dat hij zou vertrekken en dat zij ook de beschik king over de door hem bewoonde bene denverdieping van het kleine huis zouden krijgen. Het echtpaar was toen graag be reid enig huisraad van hem over te ne men, waarop hij had aangedrongen. De voortdur nde spanning, waarin zij hadden geleefd, maakte echter opneming in een ziekenhuis noodzakelijk. De werk man maakte van de gelegenheid gebruik om de verkochte meubeltjes weg te halen en nogmaals van de hand te doen. Hij nam voorts lijfgoed en dekens van de bo venburen mee, die hij eveneens verkocht. Uit hun muntmeter haalde hij 139 gas- penningen, die hem ongeveer 30.op leverden. Al dit geld werd in drank om gezet. De man is thans aangehouden en ter beschikking van de justitie gesteld. De jaarlijkse donateursrepetitie van de maatschappij „Caecilia" een particulier pensioenfonds voor orkestmusici had dinsdagmiddag in het Concertgebouw te Amsterdam plaats. Uiteraard werd deze matinee op een weekdag ook thans hoofd zakelijk bijgewoond door de echtgenoten van de donateurs. Daar Eduard van Beinum nog niet geheel hersteld is van zijn ziekte, stond het Con certgebouworkest voor deze gelegenheid onder leiding van Jan Brussen, die al eer der ervaring met het ensemble heeft op gedaan. In Haarlem kent men hem door de jaarlijkse tournees van het Studenten orkest, dat onder zijn directie optreedt. Dit middagconcert werd met een spran kelende uitvoering van Webers ouverture „Euryanthe" geopend. Fraaie contrastwer king bereikte Brussen in het langzame, ge heimzinnige middendeel. Als solist werkte vervolgens de pianist George van Renesse in het derde pianoconcert van Beethoven mee. Men kent Van Renesse's opvatting van dit waarlijk klassieke stuk uit Beet- hovens middenperiode. De pianist bleef ook hier de charmeur die, zijn toehoorsters binnenleidend in de wereld van de muzi kale fantasie, eerder de gevoelige, wat naar Schubert neigende klankkleur zocht dan het volle, mannelijke geluid van de muzi kale sans-culotte. die Beethoven was. Ty perend leek mij de door de concertgever gecomponeerde cadens, die in zijn volhan digheid bijzonder welluidend was. maar te enenmale gespeend van de kracht-door soberheid, de meester eigen aan wiens werk ze was toegevoegd. Na de pauze hoorde men de Symfonische Muziek opus 59 van Marius Flothuis, waar over ik naar aanleiding van de premiere tijdens het Holland Festival vorig jaar reeds geschreven heb. Deze uitvoering be vestigde mijn indruk, dat hier de overzich telijke muzikale gedachtengang met inven tieve kracht is uitgewerkt. Deze muziek heeft die typische, over het algemeen zeer gewaardeerde eigenschap, dat ze „loopt" dat wil zeggen, dat ze de onbestemde ver langens van de toehoorder formeel vervult, leidend tot dat besef van congruentie dat zonder twijfel een van de belangrijkste normen is bij het herkennen van een muzi kale uiting. Van een „feest der herkenning" (in de zin waarin de radio deze uitdrukking gebruikt als vlag voor een populair-klas- sieke lading) is alleen in het thema van de afsluitende passacaille sprake: dit vertoont werkelijk opvallende overeenkomst met dat van de „Symfonische Variaties" voor piano en orkest van César Franck. Het programma werd met de ouverture fantasie „Romeo en Julia" van Tsjaikofsky besloten. Het onmatig uitgebreide, maar bij tijden zeer bewogen werk, werd door Brus sen en het orkest uitgebeeld in al zijn barokke overdaad. De vertwijfelde expan sie, die zo karakteristiek is voor deze Rus sische meester, kreeg prachtig gestalte. dat hij duidelijk vervalste papieren bezat. „Vijandelijke kikvorsmannen" hebben getracht de oorlogsbodems, die in de ha ven van Vlissingen lagen, te doen zinken door het aanbrengen van kleefmijnen. Een van hen werd echter door de koude onwel zodat ijlings de hulp van een arts moest worden ingeroepen. Twee journalisten, die hun nieuwsgierig heid niet konden bedwingen en zich in de omgeving van het operatieterrein bevon den, werden aangezien voor leden van de tegenpartij. Zij hebben twintig minuten in arrest doorgebracht op een van de oorlogs bodems. Toen bleek, dat zij inderdaad journalisten waren, werden zij vrijgela ten. Na afloop van de oefening heeft de lui tenant ter zee eerste klasse Smit van de Marine-inlichtingendienst excuses aange boden. Hij verklaarde dat dit de eerste keer is dat de marine bij oefeningen in conflict is gekomen met de burgerij. Hij wilde echter niet ontkennen dat bij vol gende oefeningen mogelijk soortgelijke moeilijkheden kunnen ontstaan, misschien met ernstiger gevolgen. „Wanneer iemand door zijn optreden ons verdacht voorkomt, grijpen wij hem in de kraag," aldus de officier, „ook al is hij als burger gekleed en bevindt hij zich niet op mili tair terrein". (Van onze Amsterdamse redacteur) In Amsterdam is het bejaardentehuis van de A. H. Gerhardstichting officieel in gebruik genomen. Het tehuis is een van de grootste bejaardeninrichtingen van het land en het is het enige in Europa, dat op humanistische grondslag wordt be heerd. De A. H. Gerhardstichting is in het le ven geroepen door de vrijdenkersvereni ging „Vrije Gedachten" (vroeger „De Da geraad") en het Humanistisch Verbond. Het stelt zich ten doel meer van dergelij ke tehuizen elders in het land te beheren. De stichting huurt het gebouw van de Nederlandse Centrale voor Huisvesting van Bejaarden, die dit zeer fraaie, door de Rotterdamse bouwmeesters Van Tijen, Boom en Posno ontworpen complex heeft gebouwd met een geldlening van vier mil joen gulden, beschikbaar gesteld door de gemeente Amsterdam. Er waren gistermiddag in het nieuwe A. H. Gerhardhuis, dat prachtig is gele gen aan de oever van de Sloterplas in de westelijke stadsuitleg, vertegenwoordi gers van al deze instellingen bijeen om getuige te zijn van de opening, die door de heer M. A. Reinalda, lid van de Raad van State, werd verricht. Mr. G. van Hall was er niet alleen in zijn kwaliteit van burgemeester, maar ook als erevoorzitter van de Nederlandse Centrale voor Huis vesting van Bejaarden, waarvan hij een der oprichters is geweest. Het tehuis biedt plaats aan 235 personen: 28 echtparen en 179 alleenstaanden. Bo vendien zijn er 24 kleine woningen voor bejaarden, die in staat zijn voor zichzelf te zorgen. Bij een bouwprijs van 4 miljoen gulden kan de pensionprijs niet laag zijn. Een echtpaar, dat een tweepersoons kamer be trekt, betaalt 410 a 450 per maand. De eenpersoonskamers zijn 215 per maand of, met een apart slaapkamertje 235. In de prijzen is mede begrepen de ver zorging bij ziekte. De ziekenafdeling telt 23 bedden. Voorts dienen de bewoners 50 waar borgsom te betalen en wordt hun een vrij willige bijdrage van 950 gevraagd voor het sociaal fonds, waaruit voor minder- draagkrachtigen een aanvulling op de pen sionprijs kan worden gegeven. Het gebouw is vrijwel geheel volgeboekt. Met de bouw van het enorme complex zijn drie jaren gemoeid geweest. Sas Bunge De Haarlemse rechtbank heeft vanmor gen een 37-jarige Haarlemse accountant wegens uitlokking van valsheid in ge schrifte meermalen gepleegd en mede plichtigheid aan het doen van onjuiste aangifte voor de inkomstenbelasting ver oordeeld tot acht maanden gevangenis straf met aftrek van het voorarrest. De officier van Justitie, mr. G. W. F. van der Valk Bouman, had tien maanden met af trek geëist. De accountant was er van beschuldigd, dat hij in 1956 tot en met 1958 zijn kan toorpersoneel opdracht heeft gegeven in de boeken van ongeveer zestien cliënten niet verantwoorde veranderingen aan te brengen. Deze gaven in drie jaar tijd in totaal omstreeks twintig mille te weinig aan de inkomstenbelasting op. Een dezer cliënten, een 36-jarige Haar lemse slager, werd veroordeeld tot een boete van 1500 of drie maanden hechte nis en een maand voorwaardelijke ge vangenisstraf. Hij gaf over 1955 ongeveer 2500 minder aan inkomen op dan hij in feite had verworven. De eis luidde 1000 of twee maanden en twee maanden voor waardelijk met een proeftijd van drie jaar. Advertentie ANEGANG 46 HAARLEM

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 23