Horen en zien
ALOM DIEPE VERSLAGENHEID
IN MUZIKALE KRINGEN
rUMBO EN ZIJN AVONTUREN
Geheim rond Leonoor
Agenda voor
Haarlem
aankondigingen en
nabeschouwingen
NAAIMACHINES
Zeven stemmen
7
- radio ,:tel&visie
Ingeloste belofte
De radio geeft woensdag
7elevisie programma
Nederlands hartpatiëntje
uit Wellington naar Londen
Fred Thomas overleden
EDUARD VAN BEINUMS VERSCHEIDEN
Verrukkelijke
koffie
Cas Baas verbonden aan
Haagse Comedie
De zaak-Meulenbelt
Ereraad samengesteld
Prof. dr. M. J. van Uven
overleden
Ernst W Mulder overleden
N.Ph.O. herdenkt de
overleden meester
door
Daniel Gray
Parkeerhekjes langs
Amsterdamse grachten
Nieuwe veilinghal in brand
Helikopter in brand
't Is een kwestie
van künnen
DINSDAG 14 APRIL 1959
Het verleden jaar uitgezonden luister
spel „Ravijn" van de Hagenaar Carl Lans
hield een belofte in en die is thans met
hef vierdelige spel „De apocriefe Haydn"
(Hilversum I) op overtuigende wijze inge
lost. Tol die conclusie kwamen' wij na het
gisteravond uitgezonden tweede deel,
waarin een nachtelijke dialoog tussen de
componist van „De jaargetijden" en zijn
broodheer, de muzikale Hongaarse vorst
Esterhazy, gesuggereerd wordt. Toege
geven dient te worden, dat de auteur
niet geheel voor de verleiding is bezwe
ken te veel zaken overhoop te halen: de
vriendschappelijke verhouding met de
vorst, zijn huiselijke moeilijkheden, zijn
vernieuwing van de componeertechniek,
zjjn vaderlijke zorg voor zijn orkestleden,
welke aanleiding wordt tot de Afscheids-
symfonie en dat alles uiteraard voor
zien van wijsgerig-psychologische com
mentaar. Deze bezwaren worden echter
ruimschoots overtroffen door de kwali
teiten, welke Lans tot een rasechte radio
schrijver stempelen: een geraffineerd op
roepen van de sfeer, een behendig gebruik
van de flash-back-techniek, een tref
zekere dialoog en tenslotte een evenwich
tige opbouw van alle elementen naar een
waardige coda, waarin de gestalte van de
componist als het ware voor ons oprijst.
Daardoor is de auteur erin geslaagd van
het. toch niet uitzonderlijk spectaculaire
leven van Jozef Haydn een boeiend stuk
te maken.
Wat. Lans aflevert is trouwens tot in de
puntjes verzorgd. Regisseur Wim Paauw
heeft dat door een adequate regie gehono
reerd. Daarbij dient tevens het aandeel
van de muziekmedewerker van de N.C.R.V.
(A. Herckenrath) te worden genoemd. Zo
werden de pianopartijen op een Mozart-
vleugel uitgevoerd en kwam een „bari
ton" tot klinken, een strijkinstrument dat.
sedert honderd jaar in onbruik is geraakt.
Golfbreker
Advertentie
Alle merken, dus ruime keuze
ENGEL, Gr. Houtstr. 181,. Tel. 14444
HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram.
7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15
Gewijde muziek. 0.00 Voor de zieken. 0.30 Gram.
9.35 Waterst. 0.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30
Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 De apokriefe
Haydn, ltoorsp. 12.10 Gram. 12.30 Land- en tuinb.-
me'ded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram en act. 13.00
Nieuws. 13.15 Met PIT op pad. caus. 13.20 Prome-
nade-ork. 14.00 Gram. 15.30 Kamermuz. 16.00 Voor
de jeugd. 17.20 Lichte muz. 17.40 Beursber. 17.45
Gram. 18.00 Leger des Heilskwartier. 18.15 Spec
trum van bet Chr. organisatie- en verenigingsle
ven, causerie. 18.30 Gram. 18.45 Boekbespr. 19.00
Nieuws en weerber. 19.10 Kamerkoor en orgel.
19.30 Radiokrant. 19.55 Op de man af. 20.00 Omr.-
ork. 21.00 Calvijn en de eredienst, causerie. 21.20
Gram. 21.30 Muziekcaus. 22.00 Pianorecital. 22.25
Vocaal ens. en orgel. 22.45 Avondoverdenking.
23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitsl. 23.20—24.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00 - 24..00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 De ontbijtclub. 9.00 Gymn. voor de
vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Schoolradio.
VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gevar. progr.
12.00 Amus.muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded.
12.33 Voor bet platteland. 12.38 Orgel en zang.
13.00 Nieuws en tentoonst.agenda. 13.20 Dansork.
en sol. 13.50 Medische kroniek. 14.00 Gram. 15.00
Voor de ieugd. 17.00 De kat van de stoel. 17.50
Regeringsuitzend.: Rijksdelen Overzee: dr. H. Th.
Verstappen: Op zoek naar Nieuw-Guinea's mine
ralen. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 18.30
Act. 18.40 Lichte muziek. 18.55 VARA-Varia. 19.00
Voor de kinderen. 19.10 Joods progr. VPRO: 19.30
Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Tussen
de regels door, comm. 20.15 Promenade-orkest en
koor. 20.50 De vreugde van het offer, hoorspel.
21.20 Operafragmenten. 22.30 Sportcomment.. 22.4a
Tussen mens en nevelvlek, caus. 23.00 Nieuws.
23.15 Gram. 23.30 Hammondorgelspel. 23.50—24.00
Socialistische nieuws in Esperanto.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (12.55
Koersen 113.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 School
radio. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 16.30 Ork.conc.
11.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Viool en piano.
17.50 Boekbespr. 18.00 Gram. 18.10 Lekenmoraal
en-filosofie. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws.
14.40 Gram. 20.00 Hoorsp. 21.20 Gram. 21.30 Ork.
conc. 22.00 Nieuws. 22.15 Pedagogische caus. 22.2o
Kamermuz. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden.
VOOR WOENSDAG
VPRO' 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.30
Jeugdjournaal. 20.00 Journaal en weerbericht.
NCRV: Meneer Perichon gaat op reis. muzikaal
blijspel. 22.15 Dagsluiting.
Het meisje Wilma van Oosterhout bet
vijftien maanden oude dochtertje van Ne
derlandse emigranten in Nieuw-Zeeland,
is per vliegtuig onderweg van Wellington
naar Londen, waar zij een medische be
handeling zal ondergaan.
Het geld voor de overtocht is bijeenge
bracht door Nederlanders in Nieuw-Zee
land. Enkele uren nadat het Nederlandse
gezantschap om financiële hulp voor de
vlucht had verzocht, was ruim 5.000 gul
den bijeen.
Het vliegtuig waarmee Wilma en haar
moeder reizen, wordt dinsdagmiddag op
het vliegveld van Londen verwacht. Het
meisje werd geboren met een hartafwij
king en heeft de eerste tien maanden van
haar leven in ziekenhuizen doorgebracht
Na een langdurige ziekte is in Amster
dam op 52-jarige leeftijd overleden de
journalist en schrijver Fred Thomas.
De heer Thomas kwam in 1929 in dienst
van het dagblad De Tijd, waaraan hij steeds
verbonden is geweest.
Fred Thomas heeft vele boeken geschre
ven, vooral over de stad Amsterdam. Van
zijn hand verschenen p.a. „Stervende Bin
nenzee, „Twaalf Amsterdamse burge
meesters", „Stad van mijn hart", „Droom
van de delta", „Amourette op Pampus",
„Gezin aan de gracht" en „Bemin dan
Amsterdam".
Het overlijden van de dirigent van het
Concertgebouworkest dr. Eduard van Bei-
num heeft in de gehele wereld grote ver
slagenheid teweeggebracht. Vele voor
aanstaande musici uit binnen- en buiten
land hebben hun medeleven betuigd met
dit verlies voor het internationale en het
Nederlandse muziekleven. Op uitdrukkelij
ke wens van de overledene zal diens stof
felijk overschot in stilte begraven wor
den.
In verband met het heengaan van
Eduard van Beinum zal het concert, dat
het Residentie Orkest vanavond onder lei
ding van Willem van Otterloo in Amster
dam zou geven, geen doorgang vinden. Ook
het concert, dat dit orkest op woensdag
avond voor de Kunstkring Amsterdam zou
geven is uitgesteld. Dat is ook het geval
met het concert dat het Concertgebouw
orkest vanavond in Rotterdam zou geven.
De jeugdconcerten van woensdag en vrij
dag zullen ook geen doorgang vinden.
Voor de AVRO-microfoon heeft gister
middag prof. dr. Bernet Kempers dr.
Eduard van Beinum herdacht. Daarna
werd een opname uitgezonden van de Ne
gende Symfonie van Bruckner door het
Concertgebouworkest, gevolgd door een
rapsodie van Brahms. Staatssecretaris
mr. R. G. A. Höppener heeft gisteravond
in een uitzending van de N.C.R.V. de be
tekenis van de nu overleden dirigent ge
schetst in een in memoriam, waarin hij
onder meer zei:
„Voor de Nederlandse muziekkringen,
voor de kunst en voor geheel Nederland
is het heengaan van Van Beinum een slag,
waarvan de zwaarte moeilijk onder woor
den gebracht kan worden. Meer dan veer
tig jaar heeft hij zijn stempel gedrukt op
het orkest, dat onder zijn leiding de repu
tatie, die het mede door Mengelberg ver
kreeg, zowel in binnen- als in buitenland
heeft weten te bestendigen". Mr. Höppe
ner memoreerde voorts de waardering, die
Van Beinum onder andere door zijn op
treden in de Verenigde Staten bij hot Phil
harmonic Orchestra van Los Angeles, zo
wel voor zichzelf als voor het Nederlandse
muziekleven heeft weten te verkrijgen.
De staatssecretaris releveerde ook Van
Beinums uitzonderlijke gaven en zijn
veelzijdigheid, die hem in staat stelden
door zijn vertolkingen van Bruckner. De
bussy en Bartók bij zijn toehoorders de
diepste ontroering te wekken. Hij sprak
ook over de goodwill die Van Beinum voor
Nederlandse muziek en componisten in
het buitenland heeft gekweekt.
Welhaast onvervangbaar
De Amsterdamse wethouder van Kunst
zaken, mi'. A. de Roos, die het overlijden
van dr. Van Beinum gisterochtend vernam
na een bespreking met enkele functiona
rissen van de Nederlandse Orkeststich
ting tot. beheer van het Concertgebouw
orkest, zei dat deze slag voor het natio
nale en internationale muziekleven voor
velen zo hard en onverwacht is, omdat
men ondanks Van Beinum's wankele ge
zondheidstoestand nog grote verwachtin
gen koesterde van diens reis naar Enge
land en de tournee door de Verenigde Sta
ten. „De ontwikkeling van het Concertge
bouworkest heeft na het heengaan van
prof. dr. Willem Mengelberg berust in
handen van dr. Van Beinum. Hij heeft
met. dit fijne instf-ument, zijn gevoelige
handen, ervoor gezorgd, dat de goede
naam van het orkest ook na de grote
moeilijkheden tijdens de oorlogsjaren niet
Advertentie
LUNCHROOM
Gr. Houtstr. 105, Tel. 18593
De Amsterdamse acteur Cas Baas, die
momenteel directeur is van het spreidings
gezelschap „Puck", zal in het komende
toneelseizoen verbonden zijn aan de Haag
se Comedie.
Onmiddellijk na het overlijden van
Eduard van Beinum werd, aan de
voorgevel van het Concertgebouw
te Amsterdam, de vlag halfstok
gehesen,
alleen behouden, maar ook en vooral ver
sterkt kon worden", zei mr. De Roos. „De
grote betekenis van de thans overledene
lag niet alleen in zijn bekendheid als in
ternationaal dirigent, maar ook in zijn
bijzondere persoonlijke eigenschappen.
Zijn plaats in Amsterdam is welhaast on
vervangbaar. De oplossing van de al eer
der zacht gefluisterde vraag, hoe het nu
verder moet gaan, zal bijzonder moeilijk
zijn", aldus de Amsterdamse wethouder
voor Kunstzaken.
Buitenlandse reacties
Ook in Britse muziekkringen is men diep
geschokt door de plotselinge dood van Van
Beinum. Het Londens Phiïharmonisch Or
kest heeft namens musici en dirigenten,
onder wie sir Malcolm Sargent en sir
Adrian Boult, de volgende verklaring uit
gegeven:
„Eduard van Beinum was van 1948 tot
1950 eerste dirigent van het Londens Phiï
harmonisch Orkest. Alle leden van het or
kest die onder hem speelden waardeer
den hem als een menselijk, oprecht, over
tuigend en onzelfzuchtig musicus. Een
concert was voor hem altijd een grote ge
beurtenis, een voorrecht waarin dirigent,
musici en publiek gelijk deelden, onafhan
kelijk van plaats of tijd. Van Beinums
dood is een persoonlijk verlies voor de le
den van het Londens Phiïharmonisch Or
kest die met hem speelden. Zij die latei-
tot het orkest toetraden, zijn onbewust de
erfgenamen van de rijke muzikale nala
tenschap".
Ook in Los Angeles, waar Eduard van
Beinum na een afwezigheid van een jaar
deze herfst zou terugkeren om het Phiï
harmonisch Orkest te dirigeren, heeft het
bericht van zijn dood grote verslagenheid
gewekt bij de muziekminnaars ei. vooral
bij de leden van het orkest dat hij in 1956
voor het eerst leidde.
Bijzonder tnens
De Westduitse dirigent Karl Böhm, juist
in Frankrijk terug na een engagement van
twee maanden bij de New York Metropo
litan, zei diep geschokt te zijn. „Ik kende
Van Beinum als een bijzonder mens en ik
zou mij zelfs een vriend van hem willen
noemen. In het bijzonder de Oostenrijkse
musici hebben veel aan hem te danken.
Hij was een der belangrijkste Bruckner-
vertolkers".
Sir John Barbirolli, de befaamde leider
van het Hallé-orkëst verklaarde: „Met
grote treurnis heb ik de dood vernomen
van mijn collega Eduard van Beinum. Hij
was overal bekend als een musicus van
grote integriteit en distinctie, en ik betuig
het Concertgebouworkest mijn diepste
sympathie bij het verlies van zijn bemin
de dirigent".
Eén der grootsten
Vilem Tausk.y, dirigent van het B.B.C.-
orkest heeft de overleden dr. Van Beinum
een van de grootste dirigenten ter wereld
genoemd. „Zijn heengaan is een groot ver
lies voor ons allen", zei hij.
David Wise, gewezen leider van het Lon
dens Phiïharmonisch Orkest zei: „Hij was
een prachtig kunstenaar. Wij kunnen hem
moeilijk missen. Dr. Van Beinum was on
getwijfeld de beste orkestleider ter we
reld".
De muziekcriticus van de Londense
„Evening Standard" schrijft: „Eduard
van Beinum heeft een sterke invloed ten
goede op het Britse muziekleven gehad".
Enkele vooraanstaande Nederlandse
musici hebben op ons verzoek hun
mening geformuleerd over de betekenis
van Eduard van Beinum.
HENRI ARENDS:
De dirigent van het Noordhollands
Phiïharmonisch Orkest, die lange tijd
naast Van Beinum heeft gestaan als
tweede dirigent, voelt zijn heengaan als
een zeer persoonlijk en onherstelbaar
verlies. „Het vriendelijke en tedere van
de nu overledene kwam in zijn ver
tolkingen sterk tol uiting".
OLOF en KREBBERS:
Beiden zijn aan deze grote dirigent zeer
veel verplicht voor zijn steun, sinds zij
al op twaalfjarige leeftijd mei
hem optraden. „Van Beinum was
geniaal in zijn muzikaliteit. Hij bezat
een bewonderenswaardig interpretatie
vermogen en als weinig dirigenten was
hij in staat, alle genres met succes te
vertolken".
JO VINCENT:
De zangeres bewaart zeer sympathieke
herinneringen aan de dirigent met wie
zij talloze malen al bij de Haarlemse
Orkest Vereniging een dertig jaar ge
leden samen mocht werken. Zij ziet
hem vooral als een groot Bruckner, en
Mahler-vertolker
EDUARD FLIPSE:
De dirigent van het Rotterdams Phiï
harmonisch Orkest was zeer op Eduard
van Beinum gesteld wegens diens
warme muzikaliteit en zijn grote colle
gialiteit. Een uitvoering van de negende
symfonie van Bruckner, die Flipse van
Van Beinum hoorde, zal een onvergete
lijke herinnering voor hem blijven.
COR DE GROOT:
Ook deze pianist trad vele tientallen
malen met Van Beinum op, de laatste
maal voor de B.B.C. „De overledene
slaagde erin, na de grote persoonlijk
heid Mengelberg de moeilijke taak te
vervullen, de faam van het Concert
gebouworkest hoog te houden".
WILLEM VAN OTTERLOO:
„Het heengaan van Van Beinum is een
enorm verlies voor het Nederlandse
muziekleven en een catastrofe voor hel
Concertgebouworkest", aldus de diri
gent van het Residentie-Orkest. Willem
van Otterloo, die de droeve tijding na
afloop van een repetitie vernam, had
de thans overledene, die tot zijn vrien
den behoorde, nog enkele weken ge
leden tijdens diens verblijf in het
ziekenhuis bezocht, weinig vermoedend,
dat dit bezoek het laatste zou zijn, dat
hij Van Beinum bracht.
„Ha, Tumbo!", riep één van de marktkooplieden, die altijd meloenen va.n Tumbo
kocht. Heb je nog mooie meloenen voor me?".
Tumbo schudde verdrietig het hoofd.
„Ik ben ze allemaal kwijt!", zuchtte hij. En hij vertelde, wat er met zijn meloenen
was gebeurd.
Toen zette de koopman grote ogen op.
„Wat? Dus.... hel waren jouw meloenen, die op de koppen van die rovers vielen?"
Tumbo begreep hem niet; maar de koopman pakte hem bij de schouder en riep luid
tegen de andere mannen:
Hier is de jongen, die ons allemaal heeft gered!!".
De op verzoek van de zenuwarts dr. Van
Erp Taalman Kip te Arnhem door de Ko-
ninglijke Nederlandsche Maatschappij tot
Bevordering der Geneeskunst ingestelde
ereraad, die tot taak heeft zijn optreden te
beoordelen in de zaak-Meulenbelt, bestaat
uit prof. mr. A. van Oven, hoogleraar aan
de Leidse rijksuniversiteit, mr. G. J. Kro
nenberg, president van het gerechtshof te
Arnhem, dr. A. Poslavsky, geneesheer
directeur van de Willem Arntzhoeve te Den
Dolder. prof. dr. J. J. G. Prick, hoogleraar
aan de Nijmeegse universiteit en dr. V.
Winkler Prins, arts te Wageningen.
Te Bennekom is overleden prof. dr. M.
J. van Uven, oud-hoogleraar aan de Land
bouwhogeschool te Wageningen. Prof. Van
Uven is 80 jaar geworden.
Hij werd in 1918 hoogleraar. In 1950 trad
hij af wegens het bereiken van de pen
sioengerechtigde leeftijd.
Reeds tijdens zijn studententijd speelde
hij een rol in het muziekleven te Utrecht
en dirigeerde hij eigen composities bij het
Utrechts Stedelijk Orkest. Hij stichtte in
1919 de Wageningse Studentenorkestver
eniging. Tot 1957 was hij dirigent van deze
vereniging.
Zondag is in Amsterdam op zestigjarige
leeftijd overleden de componist Ernst W.
Mulder. Hij schreef vele werken waarvan
speciaal genoemd moeten worden de
„Ars contrapunctica" en de „Sinfonia sa
cra super psalmos", die bij herhaling wer
den uitgevoerd.
Kort voor zijn dood legde Mulder de
laatste hand aan zijn Ars contrapunctica
minor" en aan vier liederen voor sopraan
met orkest. Verschillende van zijn werken
zijn in opdracht geschreven bij herhaling
werden zij met prijzen bekroond. Mulder
was vele jaren hoofdleraar voor composi
tie en voor theorie aan het Amsterdamsch
Conservatorium. Talrijke componisten en
theoretici van aanzien in het land zijn al
daar door hem opgeleid. Hij schreef op
theoretisch terrein twee standaardstudie
werken: „Harmonie" en ..Polyfonie".
De teraardebestelling is bepaald op don
derdag 16 april op de begraafplaats Zorg-
vlied.
In verband met bet overlijden van
Eduard van Beinum zal de -'oorzitter van
het Noordhollands Fhilharmonisch Orkest,
de heer W. Mensink, vanavond voor het
begin van het concert van het N.Ph.O. in
Haarlem een korte herdenkingsrede uit
spreken. Daarna zal het orkest het Air van
Joh. Seb. Bach spelen, waarna deze plech
tigheid besloten wordt met één minuut
stilte.
30. „Als ik, na die geschiedenis in Johannesburg, in
koorts had liggen ijlen, zou ik waarschijnlijk ook
allerlei dingen gezegd hebben, waardoor ik mezelf in een
verkeerd daglicht, had gesteld. Ik zou misschien in mijn
koorts tegen mezelf getuigd hebben
Ik voelde nieuwsgierigheid in mij en ook een vreemd
gevoel van onrust.
„Waarom maak je die vergelijking?" vroeg ik. „Waar
van beschuldigt John zichzelf?"
„Hij stoot allerlei onsamenhangende woorden uit. Hij
spreekt over diefstal en over de politie. Maar ik ben
bang, dat ook ik in zo'n toestand over diefstal en politic
gesproken zou hebben, Jay!"
Waarom die ijver om hem te verontschuldigen? Was 't
niet volkomen natuurlijk dat een mens met hoge koorts
wartaal sprak? Geen mens zou een zieke voor zulke war
taal ooit ter verantwoording kunnen roepen.
„Als zijn koorts voorbij is, zal hij zich niets herinne
ren van wat hij allemaal heeft uit/ekraamd", zei ik.
„Waarom zoek je iets achter zijn woorden?"
„Je hebt gelijk, Jay. Je moet 't op die manier bekij
ken".
„Zullen we naar hem toegaan?"
Samen liepen ze naar John Somerset's kamer. Het was
er volkomen donker. De zon was bijna onder en de zieke
klaagde over het weinige licht. Hij klappertandde van
de koorts. De dekens, waaronder men hem had toege
dekt, schenen hem geen warmte te geven, hij rilde.
„Zo is 't: nu al sinds gisteren, Jay. Hij zal ons niet
herkennen".
Ik lichtte het muskietengaas op. John Somerset had
een hoogrode kleur en het zweet gutste hem langs zijn
gezicht. Hij klaagde over dorst. Ik wilde hem iets te
drinken geven, maar Leonoor was mij vóór en trachtte
bij de patiënt wat water naar binnen te krijgen. Het
slikken scheen hem moeite te kosten.
Zodra hij weer in de kussens terugzonk, wendde hij
zijn hoofd onrustig van links naar rechts en kreunde
zachtjes. Zijn donkere haar hing in vochtige sliertjes
omlaag en hij bewoog zijn tong onophoudelijk langs zijn
uitgedroogde lippen.
„De arme man", zei ik, „hij schijnt 't erg kwaad te
hebben".
Ik wilde het vertrek weer verlaten, maar bleef staan.
toen ik de zieke een mij bekende naam hoorde uit
spreken.
„Carolinesteunde hij.
Leonoor legde een hand op mijn arm.
„Hoor je *t?"
„CarolineCarolineik haat jeIk ben blij,
dat ik van je af benOok al zoek je me overal
je zult me niet terugvindenik heb je een mooie
poets gebakken, Caroline.
Leonoor, die naast mij stond, staarde vol ontzetting
naar de zieke. Het was stellig niet de eerste keer, dat
John Somerset in ijlende koorts over zijn eerste vrouw
sprak. Méér dan zijn woorden verraste mij de klank
van zijn stem. Ik verbaasde mij erover, dat- een zwaar-
zieke man in hoge koorts allerlei dingen op schijnbaar
zo waarachtige toon kon zeggen. Hij begon opnieuw te
spreken en ik bleef naar hem luisteren. „Caroline.je
gelooft dat ik van je houdik haat jeaan jou
geketend te zijn
„Het is zinloos, wat hij daar uitkraamt, Leonoor",
zei ik.
„Hij heeft ons toch zelf verteld, hoeveel hij van zijn
vrouw hield en hoezeer hij nog steeds onder haar heen
gaan lijdt. Iedereen kent dat verhaal en respecteert zijn
gevoelens".
„Luister", zei Leonoor, mij tot zwijgen manend. De
patiënt bégon na enige onverstaanbare woorden, weer
duidelijker taal te spreken. „Ik ben ontkomen. ik ben
aan je ontsnapt, CarolineVrij ben ikvrij
Afrika is groot en vrij
De woorden kwamen er moeizaam uit en steeds weer
gleed zijn tong over zijn droge lippen.
„Warmik heb 't warmIn Afrika is 't warm
en hier zijn negersIk houd niet. van negersik
haat zehoe vind jij negers, Caroline?"
Hij lachte op onaangename wijze en woelde in zijn
bed om koelte te vinden.
„Kom mee, Leonoor", zei ik, „blijf hier niet!"
Ik trok haar mee de kamer uit en het duurde even,
voordat ze zichzelf weer in de hand had.
„Nu heb je 't zelf gehoord Jay".
„Inderdaad. Maar 't bewijst niets".
Ze keek mij doordringend aan.
„Geloof je, dat hij zó over zijn vrouw zou praten, als
zij een engel in mensengedaante was geweest? Als zij zó
was. als hij haar ons heeft beschreven? Waarom achter
volgt die vrouw hem?"
„Maar m'n lieve Leonoor, dit zijn koorts-fantasieën,
hij ijlt ook over negers, die hem nooit iets gedaan heb
ben. Jij, die zo lang in ziekenhuizen hebt gewerkt, moet
toch weten, dat men aan de dingen, die een patiënt in
koorts uitkraamt, nooit enige waarde moet toekennen!"
Ik ging mijn werkkamer binnen en Leonoor liep zwij
gend met mij mee. De zoete lucht van de rozen op mijn
schrijftafel kwam ons tegemoet.
Ze keek op haar horloge. „Over vijf minuten moet ik
bij de hoofdzuster zijn", zei ze. „We hebben vanavond
nog veel te doen."
Ze leunde tegen mijn schrijftafel en maakte de indruk,
dat ze graag nog even met mij wilde praten.
„Wat geuren die rozen sterk, hè?" zei ik. „Hoe zit 't
eigenlijk: noemt John in zijn koorts ook vaak jouw
naam?"
„Nooit!"
Haar stem had een trieste klank.
„Is dat niet voldoende bewijs, dat iemand, die in hoge
koorts ijlt, helemaal niet met de werkelijkheid verbon
den is, maar in een onwezenlijke wereld vertoeft?"
„Hij ijlt wel over negers. Jay".
„Zwarten horen thuis in die onwerkelijke koorts
wereld. Begrijp jij overigens zijn afkeer van negers?"
Ze stond vlak bij mij en ik had moeite haar niet in
mijn armen te sluiten. Hoe graag zou ik haar mee naar
mijn huis genomen hebben, om haar voor altijd bij mij
te houden, ver van al deze onrust en twijfel.
„Ik moet gaan, Jay", zei ze zacht. „Ondanks alles houd
ik van John. Ik word onweerstaanbaar door hem aan
getrokken, ook al geeft hij mij soms een gevoel van on
behagen. Ik ben er niet eens zeker van, dat hij ook van
mij houdt. Ik heb altijd verlangd naar de grote liefde.
welnu, die is er wat mij betreft, maar al die onzekerheid
is een hel
„Wees blij, dat je dit gevoel van de grote liefde hebt
gekend, Leonoor. Soms kan zo'n grote liefde echter beter
niet in vervulling gaan. Misschien zou je helemaal niet
gelukkig met John worden...."
„Waarom zeg je dat?" Er sprongen tranen in haar
ogen.
(Wordt vervolgd)
Het parkeren langs de Amsterdamse
grachten wordt nu minder riskant. De ge
meenteraad heeft er reeds jarenlang op
aangedrongen, de wallekanten van lage
hekjes te voorzien teneinde te voorkomen
dat geparkeerde auto's te water raken. Een
firma uit Den Haag is thans begonnen met
het boren van gaten langs de walkant van
het Singel. De gemeente zal in deze gaten
de afsluitingshekjes laten plaatsen, zoals
die reeds bij wijzê van proef op een ge
deelte van de Prinsengracht nabij de Leid-
sestraat waren aangebracht.
In de stenen randen langs de Amster
damse grachten zullen over een totale af
stand van 20 km 12.000 gaten worden ge
boord, met een snelheid van circa tien per
uur. Het boren vergt negen maanden. De
kosten hiervoor bedragen 80.000. De
gaten worden geboord met een apparaat,
voorzien van met diamanten bezette boor-
kronen. Eerst komen de walkanten van het
Singel aan de beurt, daarna de Heren
gracht, de Keizersgracht, de Prinsengracht
en de noordzijde van de Amstel.
De gemeente hoopt dit jaar nog over een
afstand van 7 km hekjes te kunnen plaat
sen. De kosten daarvan bedragen c.a.
110.000. Het zal drie jaar duren voordat
het gehele project is voltooid.
Door wegspattende vonken van een
lasapparaat is brand ontstaan in een nieuwe
hal op het veilingterrein te Monster. In
deze hal, die door de aannemer nog niet
overgedragen was aan het veilingbestuur,
waren een hoeveelheid lege kratten en een
partij kropsla opgeslagen. De houten krat
ten waren opgevuld met papier en in een
oogwenk ontstond een vuurzee, welke ook
het dak van de hal aantastte. De Monster-
se brandweer was de brand spoedig mees
ter. De schade wordt in totaal op 20.000
geraamd. De nieuwe hal was sinds zater
dag door het veilingbestuur verzekerd.
Een Bell-helikopter van het Amerikaan
se leger in Duitsland, die bij de n.v. Avio-
landa te Papendrecht was gerevideerd
is gisteren bij de proefvlucht verongelukt.
Het toestel hing vlak boven de grond
in de lucht, toen, waarschijnlijk door een
fout in het bedieningsmechanisme de ro
torbladen de grond raakten. Het toestel
sloeg om en vloog onmiddellijk in brand.
Een controleur van het Amerikaanse le
ger, die gedetacheerd is bij Aviolanda, en
de Amerikaanse piloot konden nog uit het
toestel komen. Zij bleken vrijwel geen let
sel te hebben opgelopen.
Advertentie
Want wie wil kan lekker koken. Als u ten
minste Maizena Duryea gebruikt - het
ideale bindmiddel voor groenten, soepen en
sausen.
Stadsschouwburg: dinsdag en woensdag
20 uur: Toneelgroep Theater met ,,'n
Moordverhaal".
Concertgebouw: dinsdag 20.15 uur: Con
cert N.Ph.O.; woensdag besloten voorstel
ling.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: tot en met donderdag
14. 16.15, 19 en 21.15 uur: „Dracula", 18 j.
Frans Halstheater: dinsdag 14.30 en 20
uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en
21.15 uur: „Dracula", 18 j.
Lido Theater: tot en met donderdag 14
en 20 uur: „De herberg van het zesde
geluk", 14 j.
Luxor Theater: tot en met woensdag 14
en 20 uur: „Stormloop tegen Saracenen",
14 j., donderdag 14 en 20 uur: „De vader
van de bruid", alle leeftijden.
Minerva Theater: dinsdag 20 uur: „The
bridge on the river Kwai", 14 j.; donderdag
20.15 uur: „Zo begint het leven", 18 j.
Rembrandt Theater: tot en met donder
dag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De vrouw,
die tweemaal leefde", 18 j.
Roxy Theater: tot en met donderdag
14.30, 19 en 21.15 uur: „Noodkreet", 18 j.
Studio Theater: tot en met donderdag
14.15, 19 en 21.15 uur: „Verboden liefde",
14 jaar.
Theater Monopole (Zandvoort)): dinsdag
20 uur: „High Society", alle leeftijden.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum: tot 23 mei dagelijks
20.3022.30 uur: avondopenstelling met
kaarsverlichting.
Huis Van Looy (Kamperlaan), tot 20
april werkdagen 1012.30 en 13.3017 uur,
zondags 1417 uur: Expositie „Start".
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1):
tot 1 mei dagelijks 1022 uur: Expositie
Arie Kater.
(Verder raadplege men de rubriek
„Uitgaan in Haarlem" van 10 april.)