VITELLA
Geheim rond Leonoor
it,
Agenda voor
Haarlem
Werk van Couzijn en Ma nessier
in het Haagse Gemeentemuseum
DE KONING DIE NIET SLAPEN KON
4
Goede reportage
Aanbieding nationaal
geschenk
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
MORGEN
instant pudding
Wateler-vredesprijs voor
graaf Moens de Fernig
Nieuwe „Rotterdam" brengt
Prinses Beatrix naar
New York
Mogelijk geen subsidie voor
Rotterdams Kamerorkest
Opvoering van Tijl
Uilenspiegel
Prix de Rome-winnaars
exposeren hun werk
door
Daniel Gray
Weduwen- en wezenwet
afgekondigd
WOENSDAG 29 APRIL 1959
De Nederlandse Televisie Stichting
heeft de kijkers gisteravond vergast op
een reportage van de voetbalwedstrijd
tussen Feijenoord en Manchester United
in Rotterdam een uitzending die in de
plaats kwam van het filmprogramma. Het
is een boeiende uitzending geworden. En
dat kwam niet alleen door het vertoonde
spel, dat voor voetbalkenners veel goeds
inhield, maar ook door de bekwame re
gie. Uit het buitenland overgenomen voet
balreportages zijn in veel gevallen be
halve dan uit Engeland van veel min
dere kwaliteit gebleken. Alleen hadden
wij wat meer cluse-ups willen zien
van voorvallen die zich daar voor lenen,
zoals van de maker van een doelpunt, een
op het kritieke moment ingrijpende doel
man en staaltjes van individueel tech
nisch kunnen. Het commentaar werd ge
geven door Aad van Leeuwen die weer tal
van overbodige opmerkingen maakte. Hij
hield na afloop ook een kort gesprek met.
de manager van Manchester United, Mat
Busby, maar dat werd niet meer dan uit
wisseling van wederzijdse beleefdheden
die wat ons betreft gerust achterwege
had kunnen blijven.
Beeldschermer
De aanbieding van het nationale ge
schenk aan de Koningin zal via een recht
streekse reportage vanuit Soestdijk door de
Nederlandse Televisie Stichting worden
uitgezonden. Deze extra uitzending op Ko
ninginnedag geschiedt van 14.45 tot 15.15
uur.
Advertentie
HILVERSUM I. 402 M. 7.00 -24.00 Nat. programma.
7.00 Gelukwens. 7.0T Nieuws. 7.20 Gram. 8.00
Gelukwens. 8.07 Nieuws. 8.20 Gram. 9.00 Chr. mu-
ziekver. 9.15 Voor de kleuters. 9.30 Waterst. 9.3a
Pianorecital. 10.00 Kath. uitz. 10.30 Kinderaubade.
10.50 Alles on één feesttaart. 11.15 Reportageflit-
sen. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Amus.muz.
13.00 Toespraak. 13.05 Nieuws. 13.20 Gram. 14.00
Overzicht Tulpenrally 1959. 14.10 Radio-filh.ork.
14.45 Verjaarsgeschenk H.M. de Koningin. 15.05
Voordracht. 15.20 Pianoduo. 15.45 In goede aarde,
progr. voor de jeugd. 16.15 Dansmuz. 17.00 Sport
op Koninginnedag. 17.30 Meisjeskoor en inst.rum.
kwintet. 18.00 Nieuws en weerber. 18.15 Metro-
pole-ork. 18.45 De jaren van haar leven, klankb.
19.30 Ritm. muz. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr.
21.30 Taptoe. 21.45 Euradio. gevarieerd progr. 23.15
Nieuws. 23.30 Gram. 23.50—24.00 Dagsluiting.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 Nat. progr.
7.009.30 Zie Hilversum I. 9.30 Morgendienst.
10.00 Kamerork. 10.30—24.00 Zie Hilversum I.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 13.00
Nieuws. 13.15 Klassieke muz. 14.00 Eng. les. 14.15
Gram. 14.30 Franse les. 14.45 Gram. 15.00 School
radio. 15.45 Duitse les. 16.00 Ko«rsen. 16.02 Clave-
cimbel en piano. 16.45 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10
Gram. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Liederen.
18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram.
19.50 Vrije politieke tribune. 20.00 Gram. 20.10
Missiemontage. 20.40 Akademie der Diskofielen.
21.40 Verzoekprogr. 22.00 Nieuws. 22.15 Internat.
Radio-Universiteit. 22.30 Orgelconcert. 22.55—23.00
Nieuws.
VOOR DONDERDAG
Nationaal progr.11.00 Gelukwens. 11.05—12.30
Bloemendéfilé. 20.00 Een te'evisie-avond anno
1909. 21.30 Militaire taptoe. 21.45—22.15 Journ. en
weeroverzicht.
HILVERSUM I. 402 M. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de ieugd.
7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00
Nieuws. 8.15 Plechtige Hoogmis. 9.35 Waterst. 9.40
Schoolradio. 10.05 Gram. 11.00 Voor de zieken.
11.40 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03
Dansmuz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Ne
derlandse liedjes. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15
Zonnewijzer. 13.20 Lichte muziek. 13.45 Voor de
vrouw. 14.00 Promenade-ork. en sold. 14.45 Gram.
15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Gram
17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.50 Beurs
berichten. 17.45 Pianorecital. 18.05 Lichte muziek.
18.30 Voor de jeugl. 18.45 Gram. 13.50 Regerings-
uitz.: Emigratierubriek. Het emigratiepraatje van
H. A. van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.20
V.V.D., pol. caus. 19.30 Arbeid, wereld en Chris
tendom,T mei-progr. 20.00 Lof bij de gelegenheid
van de opening van de meimaand. 20.50 Soms zeg
je hé, - soms zeg je nee, hoorsp. met muz. 21.20
Amus.muz. 21.50 Fries halfuur. 22.20 Omr.ork.,
groot koor en soliste. 22.50 Caus. 23.00 Nieuws.
23.1524.00 Jazzmuziek.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 10.30 IKOR. 11.30—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 1 mei-progr. 'Om 8.00
Nieuws). 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Thuis,
caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram.
IKOR: 10.30 Kerkdienst. VARA: 11.30 Gram. 12.00
Promenade-ork. 12,45 Vrede en welvaart., toespr.
13.00 Nieuws. 13.15 Internat, soc. liederen. 14.00
Gram. 14.30 Voordr. 15.00 Radio-filharm.ork. 16.00
Wij zijn geboren in armoeland, klankbeeld. 16.45
Voor de jeugd. 17.15 Volksliedjes en dansen. 17.35
Gram. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20
Dansmuz. 18.45 A Negro goes to School, cantate.
19.10 Israël, land van de arbeid, klankbeeld. 19.30
Pianorecital. 20.00 Nieuws. 20.05 1 mei-bijeen
komst. 21.15 Cabaret. 21.45 Utrechts Sted. Orkest
en koor. 22.15 Gram. 22.35 De vrijheid op een
eiland, klankb. 23.00 Nieuws. 23.15 -24.00 1 mei
viering in binnen- en buitenland.
BRUSSEL, 324 M.
Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Voor de
12.00 Omr.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00
jeugd. 14.30 Klassieke muziek. 16.00 Gram. 17.00
17.10 Gram. 18.00 Liederen. 18.10 Klankbeeld. 18.30
Gram. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Symf.-ork.
en soslist. 21.00 Kunstkaleidoscoop. 21.15 Amus.-
ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Verz.progr. 23.00 Nieuws.
23.05—24.00 Gram.
TELEVISIEPROGRAMMA
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Weekoverz. VARA: 20.30 Inleiding
volg. uitz. 20.45 Anders dan anderen. TV-biografie
Advertentie
geopend tot 1 uur
HERENKLEDING
Gen. Cronjéstraat 40-44 - Tel. 54679
Op Koninginnedag brengt de televisie
in haar nationaal programma een
televisieavond anno 1909" waarin
onder andere Conny Stuart en Johan
Kaart zich laten zien in een roerend
ritje in een woedend wagentje.
De Franse schilder Manessier heeft een
wereldnaam. Frankrijk propageert zijn
beeldende kunstenaars nu eenmaal ge
makkelijker dan Nederland. Het zal zelfs
de vraag zijn of de Nederlandse beeld
houwer Wessel Couzijn ooit. een wereld
naam zal krijgen. Gezien de tentoonstel-
linaen van beider werk, die tot respec
tievelijk 25 en 18 mei in het Gemeente
museum van Den Haag gehouden worden,
verdient Couzijns werk een minstens even
grote bekendheid, als dat van Manessier.
Mij althans deed Manessiers expositie heel
weinig. Naast hem. is Couzijn in ieder geval
een meeslepende figuur.
MANESSIERS WERK van voor de oor
log vertoont invloeden van Picasso en
Léger op de vormgeving. Zijn kleur komt
ons wel als eigen voor. Men kan niet zeg
gen dat de kleuren in disharmonie zijn;
toch voel ik weinig samenspel der kleuren
onderling. Omstreeks het eind van de oor
log ontstonden de hier geëxposeerde schil
derijen met religieuze onderwerpen, waar
van de kleur meer samenhang vertoont al
werd voor mij de werking niet veel sterker
door een te gelijke dosering der onder
scheiden kleuren. In de wijze waarop Ma
nessier ons thans iets heeft te zeggen is de
kleur meestal fraai en dat vaak door een
beperking, door het streven naar bepaalde
gamma's. Manessiers werk mag wel niet
abstract genoemd worden, gezien de ver
schillende titels, maar dan toch wel non-
figuratief. Zonder titel zou ik nooit tot
associaties gekomen zijn en nog kost het
me moeite met behulp van de titels iets te
herkennen. Voor de lezers, die anders dan
ik tegenover Manessiers werk mochten
staan, zij vermeld dat een tweetal schilde
rijen hun ontstaan danken aan een bezoek
aan Haarlem. Zijn „Versierde Gracht" zal
ook wel door ons land geïnspireerd zijn. Ik
zie het er echter niet in. Bij zijn ..Haven
in 't Noorden" lukte het me iets te her
kennen. Althans vond ik enige associaties
met in Holland ontstaan werk van Manes
siers landgenoot Chambrin, die trouwens
van zijn bewondering voor veel werk van
Manessier heeft getuigd. Manessier wordt
als religieus schilder ook nu belangrijk ge
acht. Wij ontmoeten hier ontwerpen voor
kerkramen en mozaïeken. Decoratief zullen
zij zeker fraai zijn, maar mogelijk kunnen
zij het in andere gebouwen net zo goed
doen.
COUZIJN zal niemand onberoerd laten.
Er is hier werk van nogal gevarieerde aard
en het vroegste is het gemakkelijkst. De
mededeling dat Couzijn op 24-jarige leef
tijd (1936) de Prix de Rome won is eigen
lijk een overbodige geruststelling wat be
treft Couzijns vakmanschap. Dat laatste
leest men wel af uit bijna al het geëxpo
seerde. En het kan een ieder duidelijk zijn
uit het oudste hier aanwezige werk: „Café
scène", een prachtig gecomponeerd groepje
mannen rond een tafel. Mijn eerste kennis
making met Couzijns werk was in de tijd
toen hij dergelijke meer anekdotische
onderwerpen verbeeldde. Het was zijn
Telefooncel uit 1950, die me gebood trouw
te blijven in mijn belangstelling voor deze
figuur. Eerst zijn en spoedig ook anderer
meer anekdotische onderwerpen beteken
den een vernieuwing en het aanvaarden
van iets toch wel typisch Hollands in onze
beeldhouwkunst, dat behalve in oude
kerkbeelden en gevelstenen vooral toch
beleefd werd in onze schilderkunst. Een
beeldhouwer kan echter, ook gezien de be
perkte vraag naar dergelijk werk, moei
lijk alleen op dit onderwerp doorgaan.
Zeker wanneer hij zich in grotere formaten
wenst te uiten. Couzijns Strandstoel, die
hier geëxposeerd wordt, groeide dan ook
uit tot een meer monumentale verbeelding,
die op het moment weer voor de Nieuwe
Vleugel van het Stedelijk Museum te Am
sterdam staat. En Couzijn zou zijn deel
hebben aan de oorlogsmonumenten. Te
recht had hij succes met een en ander, al
kwam het helaas door oorzaken, waaraan
hij niets kon doen. niet altijd tot uitvoering.
Door foto's in de pers en door aanwezig
heid op exposities werd zijn ontwerp voor
het Koopvaardijmonument wel bekend.
Men zou het toch ergens willen zien staan.
Met voor de beeldhouwkunst nieuwe mo
tieven werd hier een toch begrijpelijke
verbeelding geschapen. En dat heeft Cou
zijn verder steeds gezocht. Soms wordt zijn
modelleren bijna schilderen. Toch kunnen
zijn reliëfs van de Emmaüsgangers die aan
de verbeelding van een schilder doen den
ken. alleen maar in klei of steen gezien
worden. In zijn „Vliegen" is nergens uit
gegaan van de directe weergave van de
realiteit, maar men kan in dit monument
engelen, vogels en vliegtuigen of een dan
seres tegelijk zien. Latere reliëfs zijn me
minder duidelijk. Zij herinneren aan re
liëfs, dié bij Espace vertoond werden,
rreliëfs waarmee ik voor een deel meer
contact had. Men denkt er echter niet over
te gaan twijfelen. De wind die door Cou
zijns werk vaart blijft ons meevoeren.
Couzijn avonturiert niet in het wilde weg
maar exploreert de door hem ontdekte
nieuwe gebieden. Ik noemde slechts enkele
van zijn in Den Haag tentoongestelde wer
ken. Het zou teveel plaats verlangen wan
neer ik op ieder werk inging
Bob Buys
Advertentie
38 ct per pakje
De Carnegiestichting te 's-Gravenhage
heeft de Wateler-vredesprijs voor 1958 toe
gekend aan graaf Moens de Fernig te
Brussel voor hetgeen hij in zijn functie als
commissaris-generaal van de wereldten
toonstelling te Brussel gedaan heeft ter be
vordering van de internationale samen
werking en de goede verstandhouding tus
sen de volken.
De Wateler-vredesprijs is ingesteld dooi
de heer J. G. D. Wateler, in leven direc
teur der Oranje-Nassau-hypotheekbank te
's-Gravenhage. die bij zijn overlijden zijn
vermogen heeft vermaakt aan de Carnegie
stichting, onder beding dat jaarlijks een
vredesprijs zou worden toegekend aan de
genen, die op enigerlei wijze de zaak van
de vrede het beste zou hebben gediend of
die zou hebben bijgedragen tot het vinden
van de middelen ter bestrijding van de
oorlog. De toekenning geschiedt beurte
lings aan een Nederlander en aan een bui
tenlander. Voor het eerst is de prijs toe
gekend in 1931. De prijs bedraagt 20.000.
Prinses Beatrix is voornemens de reis
naar New York in september, ter bijwo
ning van de feestelijkheden ter gelegenheid
van de 350ste gedenkdag van Henry Hud
son's tocht met „De halve Maen", te ma
ken met het nieuwe vlaggeschip „Rotter
dam" van de Holland-Amerika Lijn.
De „Rotterdam" zal op 11 september in
New York aankomen.
B. en W. van Rotterdam delen de ge
meenteraad mee van mening te zijn, dat
voor volgende seizoenen geen subsidie
voor het Rotterdams Kamerorkest meer
in uitzicht kan worden gesteld. B. en W.
zeggen te weten, dat dit voor het bestuur
aanleiding kan zijn het orkest op te heffen.
Op 13 november heeft de Rotterdamse
gemeenteraad voorkeur uitgesproken voor
maatregelen, die dienstig zouden zijn tot
verdere instandhouding van dit orkest. De
raad nodigde het college toen uit daartoe
tijdig voorstellen te doen, die uiteraard
zouden gaan in de richting van een ver
dere steunverlening aan het orkest, dat is
samengesteld deels uit werkloze, deels
uit vrije musici.
Voor een zuiver Kamerorkest is de be
zetting van vijfendertig tot veertig musici
te groot en de kwaliteit beantwoordt niet
aan de voor een dergelijk orkest te stel
len eisen, aldus B. en W., die evenmin re
den van bestaan voor het orkest zien als
klein Symfonie Orkest. Het college con
cludeert verder, dat de aantrekkings
kracht van het orkest voor koren, die be
geleiding wensen, niet groot genoeg is. B.
en W. rekenen uit, dat de subsidie zeker
tweehonderd duizend gulden per jaar zou
moeten bedragen. Het wordt om de ge
noemde redenen niet verantwoord ge
acht het orkest op zodanige wijze te steu
nen.
Of) landdag van N.A.T.U.:
Op Hemelvaartsdag 7 mei wordt in Bre
da de landdag van de Nederlandse Ama
teur Toneel Unie N.A.T.U. gehouden.
De voorafgaande dag vergadert de Cen
trale Raad van de unie eveneens in Breda
om de toekomstige beleidslijn uit te stip
pelen. Op de landdag zelf zal de landelij
ke voorzitter mr. P. Cleveringa, de resul
taten toelichten van een enquête ingesteld
naar de financiële en artistieke positie van
zeven honderd Nederlandse amateurto
neelverenigingen.
Het algemene beeld van deze enquête is,
dat men vooral in Noord- en Zuid-Holland
en in Utrecht veel concurrentie van de te
levisie ondervindt. De meeste verenigin
gen staan er financieel niet al te best voor.
Het hoogtepunt van de landdag zal de op
voering van Thyl Uylenspiegel zijn. Een
tweebedrijvenspel van Jan Naaykens. Het
stuk wordt opgevoerd door Bredase ver
enigingen onder regie van de provinciaal
toneeladviseur voor Brabant Ad van der
Ven. Het N.A.T.U.-bestuur verwacht in
1956 in Brabant te kunnen beginnen met
een driejarige basisopleiding voor ama
teurregisseurs.
Er was al heel wat. te doen geweest over de kwaal van koning Didoro. De knapste
hofartsen kwamen bij elkaar en bespraken het geval; maar geen van die geleerde
heren wist een geneesmiddel te vinden.
Ze zaten te neuzen in allerlei geleerde boeken en bestudeerden alle recepten d.ie ze
maar konden opsnorren.
Maar wal ze ook probeerden en wat ze tot diep in de nacht zaten te zoeken en lezen,
ze vonden niets.
En de koning kon geen enkele nacht de slaap vatten18—19
Tot 17 mei wordt in de Rijksacademie
voor Beeldende Kunst te Amsterdam werk
tentoongseteld van een drietal Prix de
Rome-winnaars. De graficus Erik Thorn
Leeson verwierf zijn prijs in 1952. In 1948
was hem al de zilveren medaille toegekend.
Zijn vertegenwoordiging hier is klein om
dat hij, naar ons verteld wordt, een be
langrijk deel van zijn tijd besteden moest
in het bedrijfsleven. Maar ook de aard van
zijn werk eist veel tijd. Hij is een der wei
nige beoefenaars van de kopergravure.
Zijn technisch kunnen is overtuigend. In
wat hij te vertellen heeft herinnert hij wel
even aan Jeroen Bosch of ook zijn tijdge
noot Melle. Minder stelt hij echter zijn
werk afhankelijk van toevalligheden dan
de laatste. De gravure laat dat trouwens
niet toe.
Ek van Zanten verwierf de Prix in 1955.
We ontmoeten hier een kleine voorstudie
voor zijn „Dame in stoel", dat al op de
tentoonstelling van beeldhouwkunst te
Sonsbeek de aandacht trok. Het pleit al
voor de toen 22-jarige beeldhouwer, dat
zijn werk het zo goed uithield in het inter
nationale gezelschap toen. Aard en vorm
van Van Zantens werk is nogal uiteen
lopend, hetgeen het vertrouwen in deze
figuur nog versterkt. Want pas na de leer
tijd begint toch de ontwikkeling en het
zoeken. Hij is geen man voor goedkope
successen. Naar vorm kan een plastiek van
drie figuurtjes rond een auto wel naast
genoemd beeld geplaatst worden. Van zijn
meer realistische portretten maakt een
kinderkop van een sterke gesloten en zelfs
monumentale vorm wel de meeste indruk
Een portret van een man met de handen in
de zakken is een wat vreemd afgesneden
beeld, dat echter toch een bijzonder allure
vertoont. Van Zanten komt er voor uit dat
hij nog veel te ervaren heeft, maar deze
expositie wil ook niet anders dan verslag
doen van het begin van een ontwikkeling
van nog maar kort geleden afgestudeer
den. Men vermoedt dat het zijn leraar prof
V. P. S. Esser is die met zijn honkbal
spelers Van Zanten inspireerde tot sport-
figuren. Betreffende de vorm heeft hij zich
dan toch voldoende los weten te maken
van die sterke figuur. De verschillen in
Van Zantens werk betekenen dan ook
zeker geen zwakte.
Het is het verkwikkende van deze expo
sitie dat we hier nu juist eens niet die
schijnbare zekerheid ontmoeten van lieden,
die in het abstracte een vorm vonden om
onkunde te verbergen. Mij is thans het
succes bekend van een tweetal jongeren
die tijdens hun opleiding bij waarlijk toch
goede leraren aan andere akademies dan
de Amsterdamse bewezen maar heel wei
nig waard te zijn.
De schilderes Emmy Eerdmans, die in
1957 de Prix de Rome verwierf, zal ver
moedelijk nog veel tijd nodig hebben om
met haar schilderijen te overtuigen. Zij
tekent echter op een wijze waarvan haai
leraar prof Jan Wiegers zegt: ik wilde, dat
ik het zo kon. Haar ondergrond biedt grote
mogelijkheden, maar zij staat nog aan het
begin van een moeilijk gevecht. En het is
goed zo, mits zij wars blijft van speculaties
Bob Buys
43. Jonathan Reynolds verweet zijn vrouw de enorme
verliezen, welke de gebruikelijke bedragen vèr over
schreden. Hij liet haar onder ede beloven, dat ze nooit
weer een kaar zou aanraken en nooit weer naar de ren
nen zou gaan. De ongelukkige vrouw beloofde 't hem,
maar diezelfde avond brak ze haar belofte al en verloor
opnieuw. De volgende morgen stelde ze alles in het werk
om haar verlies aan te zuiveren, maar 't was opnieuw
een aanzienlijk bedrag. Méér dan eens had ik haar kun
nen helpen, maar dit keer was het bedrag té hoog. Toen
ze zich tot. mij wendde, moest ik haar mijn hulp weige
ren. Ze maakte mij verwijten over ondankbaarheid,
haalde herinneringen uit mijn jeugd op en dreigde ten
slotte, dat ze zich van kant zou maken.
Het uur van het feestelijk diner in de Country Club
brak aan. We wachtten in de ontvangstsalon op het mo
ment, dat wij ons aan tafel zouden begeven. Meneer
Reynolds overhandigde op dat ogenblik zijn vrouw de
schitterende briljanten ring. Ik zag hoe Margaret een
kleur kreeg en met een nerveus gebaar de ring aan
haar vinger schoof. Iedereen bewonderde het kostbare
kleinood. Op een gegeven ogenblik kwam Margaret op
mij af, liet mij de ring zien en haar arm om mij heen
slaande, trok ze me mee naar een hoek van het vertrek.
„In hemelsnaam, Leonoor, neem jij die briljant mee.
Ik zal 't laten voorkomen, alsof ik hem heb verloren. Ik
zal'm dan naderhand verkopen't Zal mijn redding
zijn. O die schulden.... 't was me heel wat liever ge
weest, als Jonathan al mijn schulden had betaald
Ze sprak jachtig en ik was bang, daf iemand ons zou
kunnen horen. Ze had de ring van haar vinger gedaan
en duwde hem mij in de hand. „Beloof me, dat je me
helpt, Leonoor. „Als je 't niet doet, maak ik me van
kant!" Ze leek volkomen overspannen, maar vóór ik iets
in het midden kon brengen, vervolgde ze of fluisterende
toon: „We gaan zo dadelijk aan tafel. Ik zal de ring
laten rondgaan, opdat iedereen hem kan bewonderen
Steek jij 'm dan in je zak, Leonoor! Ik smeek 't je. Geen
mens zal je verdenkenNaderhand geef je 'm dan
weer aan mij. Het is dus helemaal geen diefstal, want
ik raak 'm in werkelijkheid dus helemaal niet kwijt.
Help me bij dit spelletje!"
„Ik was zo dom om toe te geven. Toen de ring ter
wijl we aan tafel zaten aan mij werd overhandigd,
liet ik hem onopvallend in mijn avondtasje glijden. Mijn
buurman zwoer, dat hij de ring niet van hij had gekre
gen. Ik deed het voorstel, dat men mij zou fouilleren,
maar stelde de conditie, dat mevrouw Reynolds het zélf
moest doen. Ze speelde haar rol zo goed, dat men mij tot
op de huidige dag nog voor die diefstal aanziet".
Leonoor's stem klonk bij deze laatste woorden fel en
verbitterd.
„Eigenlijk moest ik geen spijt hebben van mijn daad,
Jay", vervolgde ze „Want Margaret Reynolds werd zich
eindelijk bewust, waartoe haar verslaafdheid aan het
spel haar bracht en sinds die avond heeft ze werkelijk niet
meer gespeeld. De schade, die ze mij had berokkend,
kon ik echter niet zo maar vergeten. Ik weigerde verder
bij de Reynolds te komen. Niet zij sloten hun deur voor
mij, maar ik wilde hen niet meer zien. Ik kon Margaret
niet verraden en het zou te pijnlijk zijn geweest haar
weer te ontmoeten. Bovendien, hoe had ik de argwaan
van Jontahan Reynolds kunnen verdragen?
Maar nu is Margaret overleden en voor haar dood
heeft ze haar man alles opgebiecht. Ik kan nu weer naar
Jonathan toe gaan. Ik wil graag, dat John hem leert
kennen. Dat zal de laatste twijfel zo er nog twijfel
bij hem mocht bestaan wegnemen
Ik durfde niet op Leonoor toe te lopen en haar te zeg
gen: „Mijn lieve kind, ik heb nooit aan je oneschuld
getwijfeld".
Ik bleef doodstil zitten en zweeg.
„Dat is mijn verhaal, Jay", zei ze. „Jij hebt nooit in
mijn schuld geloofd, ondanks alle kletsverhalen, die de
ronde deden. Toch heb ik uit zwakheid èn uit vriend
schap iets heel doms gedaan. In de ogen van de wereld
was ik veroordeeld. Men wees mij na als een dievegge.
Zo komt het oordeel van de mensen soms tof stand. De
waai-heid ligt heel anders
Vertel jij mij nu het geheim van John Somerset. Zeg
me openhartig, wat je met betrekking tot hem te weten
bent gekomen".
Er was geen angst in haar stem. Ook klonk haar stem
niet ironisch. Ze keek me rustig aan en wachtte op mijn
woorden.
„Als ik openhartig met je spreek, Leonoor, zal ik je
veel pijn doen", zei ik aarzelend.
„Waarop wacht je? Geloof je werkelijk, dat er nog
erger dingen zijn dan alles wat ik heb moeten mee
maken?"
„Aangezien John Somerset zoveel voor jou betekent,
moet alles, wat met hem te maken heeft, je intens be
roeren".
„Zeg 't mij eindelijk, Jay. 't Kan me niet schelen, of
't pijn doet, ik wil 't horen!"
Ik drukte mijn sigaret uit en verwenste mijn lafheid.
Altijd weer trachtte ik onaangename dingen uit te stel
len om tijd te winnen
„Er was hier zo juist een vrouw bij mij op bezoek,
Leonoor. Die vrouw heeft iets te maken met John's ver
leden".
„Vele vrouwen hebben iets met John's verleden te ma
ken. Waarom meen je, dat dit iets met mij te maken
heeft?"
Ze keek mij hautain aan.
„Dit geval ligt helaas enigszins anders", zei ik. „Deze
vrouw is niet zo maar een vrouw, maar zij heeft bepaal
de gegronde aanspraken op hem
„Een in1 de steek gelaten vriendin?"
Er was-een hoogrode kleur op Leonoors anders zo
bleke wangen gekomen.
„Neeeen in de steek gelaten echtgenote
Tot mijn verwondering brak er opeens een glimlach
door op haar gezicht.
„Wil je me daarmee vertellen, dat John gescheiden
is....?"
„Nee, dat is 't niet, wat ik je zeggen wilde".
Ze keek me recht in de ogen.
„Hoe heet die ongelukkige echtgenote, Jay?" vroeg ze
glimlachend.
Ze scheen volkomen zeker van haar zaak te zijn en
even voelde ik iets van twijfel met betrekking tot mijn
eigen overtuiging.
„Mevrouw John Smithmevrouw John Somerset
Smith".
Leonoor stond op qn leunde tegen mijn schrijftafel.
„M'n arme Jay.onmiddellijk na onze verloving heeft
John mij zelf die geschiedenis verteldEen vrouw,
die op hem verliefd is, een eenvoudige jonge vrouw, die
niet helemaal normaal is, achtervolgt hem overal, waar
hij ook heen gaat; zij beweert, dat hij in Toledo met haar
is getrouwd en dat hij haar in de steek heeft gelaten."
(Wordt vervolgd)
Advertentie
In het staatsblad is afgekondigd de wet
inzake een algemene weduwen- en wezen
verzekering. De ai-tikelen van deze wet
treden in werking met ingang van een
door de Kroon te bepalen tijdstip, dat voor
de onderscheidene artikelen of onderdelen
daarvan verschillend kan worden gesteld.
Stadsschouwburg: woensdag en vrijdag
besloten voorstellingen.
Concertgebouw: woensdag 20 uur: Con
cert Het Nederlands Kamerorkest.
Grote Kerk: donderdag 20 uur: Feeste
lijke bijeenkomst ter gelegenheid van de
verjaardag der Koningin.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: woensdag 19 en 21.15
uur: „De gebroeders Karamazov", 18 j.;
donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Niets
dan pech"; vrijdag tot en met zondag,
maandag 14, 16.15 en 21 uur, dinsdag en
woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Ri
valen zien niet om", 14 j.; donderdag 7 mei
14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Trapeze", a.l.
Frans Halstheater: woensdag 19 en 21.15
uur: „Eiland der liefde", 18 j.; donderdag
14 en 16.30 uur: „Door 't dolle heen", alle
leeftijden, 19 en 21.15 uur: „Eiland der lief
de", 18 jaar.
Lido Theater: woensdag 14, 16.15, 19
en 21.15 uur: „Wildernis der samen
leving", 18 j.; donderdag tot en met zon
dag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De blauwe
tirana", 14 j.; maandag 14, 16.15 en 21.15
uur, dinsdag tot en met donderdag 14, 16.15,
19 en 21.15 uur: „Kasim, de bandiet van
Zhoba", 14 j.; zondag 11 uur: „Het leven
van Vincent van Gogh", 14 j.
Luxor Theater: woensdag 20 uur: „Gra-
fin Mariza", a.l.; donderdag 14 en 20 uur:
„Mrs. Miniver", 14 jaar.
Minerva Theater: donderdag 14.30 uur:
„Zeebonken", a.l.; woensdag en donderdag
20.15 uur: „Singin' in the rain", alle leeft.
Rembrandt Theater: tot en met donder
dag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Meisjes in
uniform", 14 j.
Roxy Theater: tot en met donderdag
14.30, 19 en 21.15 uur: „Onderwatercom
mando", alle leeftijden; vrijdag en zater
dag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15,
19 en 21.15 uur: „Met getrokken pistolen",
14 j.; maandag 14.30 en 21.15 uur, dinsdag
en woensdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De
Sirene van Bagdad", 14 j.; donderdag 14.
16.15, 19 en 21.15 uur: „Jungle Jim en de
tijgerafgod", 14 j.
Studio Theater: tot en met donderdag
14.15, 19 en 21.15 uur: „Die verduivelde
waarheid", 14 jaar.
Theater Monopole (Zandvoort): woens
dag 20 uur: „De imitatie-generaal", 14 j.;
donderdag 14.30 uur: „Pechvogel Co",
a.l., 20 uur „Song of India", 14 jaar.
TENTOONSTELLINGEN
Bloemenheuvel (Bloemendaal): tot 2 mei
werkdagen 10—17 uur, zondag 14—17 uur:
Expositie Elswout.
Frans Halsmuseum: tot 23 mei dagelijks
20.30 tot 22.30 uur: avondopenstelling met
kaarsverlichting.
Galerie Espace: tot 9 mei werkdagen
11—17 uur: Expositie Lea Nikel.
Huis Van Looy: tot 19 mei werkdagen
1012.30 en 13.3017 uur; zondags 1417
uur: Expositie Jan Visser.
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1):
tot 1 mei dagelijks 10 tof 22 uur: Expositie
Arie Kater.
DIVERSEN
Voor het programma der Koninginne
dagviering zie men elders in ons blad.
(Verder raadplege men de rubriek „Uit
gaan in Haarlem" van 24 april).
Advertentie
official
-dealer:
N.V. AMSTERD RIJTUIG MIJ. J
Houtplein 21 - TeL 10338
Haarlem