De man aan de top
Agenda voor
Haarlem
Knappe regie van
in „Zachtjes met
Ko van Dijk
de deuren"
iScAeJJer
„TSJIK, TUKIE EN TOKA"
Nijpend tekort aan experts bij
de beroepskeuze-voorlichting
Kort en bondig
ACCORDEONS
Financiële problemen van de baan
door stevige subsidieverhoging
4
Een heel oude
Nationaal radiospel
voor de jeugd
Experimenteel filmpje van
Carillon Films
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
De negen muzen
door
Cam erom Hawl ey
Examens
WOENSDAG 3 JUNI 1959
Een „heel oude" draaide dinsdagavond
in het televisiefilmprogramma. Het was de
Amerikaanse komedie ..De vervelende
waarheid" van zo'n twintig .iaar ge
leden met een stralende Cary Crant en
een schoonheid van die dagen, Irene
Dunn. Dan valt vooral op hoezeer de
filmtechniek is vooruit gegaan. De film
stijl trouwens ook, want er was nogal wat
statisch werk in te aanschouwen. Geac
teerd werd er naar hartelust.. Een geva
rieerde staalkaart van internationale her
komst werd vooraf geopenbaard.
Beeldschermer
Op initiatief van het Nederlands Padvin-
dersgilde, de Nederlandse gidsenbeweging.
de vereniging de Nederlandse Padvinders
en de verkenners van de katholieke jeugd
beweging, zal op zaterdag 6 juni een na
tionale radiowedstrijd worden gehouden
voor de Nederlandse jeugd van 10 tot 18
jaar. Eendrachtig hebben de vier grote
omroepverenigingen AVRO, VARA,
K.R.O. en N.C.R.V. hun medewerking ver
leend, waardoor deze wedstrijd, die in het
teken zal staan van grote figuren uit Ne
derlands verleden, een werkelijk natio
naal karakter krijgt.
Advertentie
Rijksstraatweg 59,
Haarlem-Noord
Select 80 bas 5 reg. nu 254.
Bij Carillon Films te Rijswijk is de laat
ste hand gelegd aan een experimentele
film: Variations Electroniques. De mu
ziek is gemaakt in het natuurkundig labo
ratorium te Eindhoven, dat Philips ter be
schikking stelde, zodat men de electröni-
sche mogelijkheden op de modernste wij
ze kon toepassen. Het betreft geen recla
mefilm.
Nadat een scenario was uitgewerkt,
-heeft Henk Badings in opdracht van Ga-
-fillon Films de electronische muziek ge
componeerd. De verfilming geschiedde on
der leiding van Gerard J. Raucamp, die
als producer en als regisseur optrad. Het
betreft hier, zoals uit het voorgaande al
volgt, een film over de min of meer a-tona
le klanken, waarmee men de toeschouwer,
die gewend is aan „normale" muziek, door
het beeld vertrouwd tracht te maken. Die
klanken zijn dus visueel verwerkt.
Gerard Raucamp heeft voor deze film,
die een vertoningsduur heeft van tien mi
nuten, ruim twee jaar geëxperimenteerd.
Hij is gekomen tot een nieuwe vorm van
bewegingstechniek, waarbij verrassende
trucages zijn toegepast. Dat was mogelijk
omdat Carillon Films thans in hun studio
te Rijswijk beschikken over de modernste
trucage-installatie in Nederland.
Variations Electroniques is in kleuren
en geeft uitsluitend beeld en muziek, zon
der dialoog. Animator was André de Vries.
De decors werden ontworpen door Emile
Brumsteede.
De film is voor vertoning gereed en zal
in honderden copieën over de gehele we
reld in roulering komen. Zij zal bovendien
als officiële Nederlandse bijdrage wor
den ingezonden voor het internationaal
filmfestival te Venetië.
HILVERSUM I. 402 M. 7.00 KRO. 10.00 NCRV.
11.00 KRO. 14.00- 24.00 NCRV.
KRO. 7.00 Nieuw?. 7.15 Gram. 7.30 Voor de .ieugd.
7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 800
Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 0.35 Wa
terstanden. 0 40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram.
10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken.
11.45 Gewijde muz. 12.00 Middagklok - noodklok.
12.25 Voor het platteland. 12.35 Land- en tuinb -
meded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15
Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.40 Gram. NCRV.
14.00 Omr.ork. 15.00 Oude Schotse muziek. 15.30
Gram. 15.40 Vocaal ens. 16.00 Bijbellezing. 16.30
Harp en viool. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram.
17.40 Beursber. 17.45 Ork.conc. 18.15 Sportrubriek.
18.30 Lichte muz. 18.50 Sociaal perspectief. 19.00
Nieuws en weerber. 19.10 Fluit en clavecimbel.
19.30 Radiokrant.. 19.50 A.R., pol. eaus. 20.00 Lich
te muz. 20.15 Amus.muz. 20.45 Gram. 21.15 Symf.-
ork., koren en orgel. 21.40 Gram. 22.00 Tijdschrif-
ter.kroniek. 22.10 Orgelconcert. 22.40 Gram. 22.45
Avondoverdenking. '23.00 Nieuws en S.O.S.-ber.
23.15 Sportuitslagen. 23.20 24.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
3.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO. 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen
teman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijd. 10.00 Gram.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Koökpraatje. 11.15
Sopr. en piano. 11.35 Gram. 11.45 De verkeerde
manier en de juiste manier, caus. 12.00 Promena-
de-ork., koor en soliste. 12.30 Land- en tuinbouw-
meded. 12.33 Promenade-ork. en koor met. solis'e
(verv.l. 12.50 Uit het bedrijfsleven, causerie. 13.00
Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Lichte muz.
-13.55 Beursber. 14 00 Bas en harp. 14.30 Gram.
15.00 Logboek 1928, klankb. 15.40 Strijkkwart. met
klarinet. 16.15 Voordr. 16.30 Orgel en zang. 17.00
Voor de jeugd 17.30 Gram. 17.45 Voor de ieugd.
18.00 Nieuws. 18.15 Lichte muz. 13.45 Sportpraa'-
je. 18 55 Gesproken brief. 19.00 Gevar. progr. voor
de sold. 19.45 Voor de ieugd. 20.00 Nieuws. 20.05
Radio-philharm.orkest en sol. 21.15 Gram. 21.25
Reisbeschrijving van Israel. 21.45 Lichte muziek.
22.00 Act. 22.15 Lichte muz. 22.50 Sportact. 23.00
Nieuws. 23.15 Beursberichten v. New York. 23.25
—24.00 Discotaria.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Amus.ork. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram.
(Om 12.55 Koersen!. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram.
14.00 Engelse les. 14.15 Gram. 14.30 Franse les.
14.45 Muzikale caus. 15.00 Schoolradio. 15.45 Duit
se les. 16.00 Koersen. 16.02 Wierchy, oratorium.
16.50 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Voor
de kinderen. 18.15 Volksliederen. 13.30 Voor de
soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Rep. 19.40 Gram. 19.50
Pol. caus. 2000 Klankb. 20.30 Gram. 21.30 Jazz-
muz. ?2.00 Nieuws. 22.15 Int. Radio-Universiteit.
22.30 Gram. 22.55—23.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
NTS: 20.00 Journ. en weerbericht. NCRV: 20:20
Filmrep. 20.30 Documentaire film. 21.00 TV-spel.
22.30 Dagsluiting.
Dat het op 1 juni verondersteld wordt
te zomeren, kan men zo niet aan het
weer dan toch aan het repertoire van de
Nederlandse Comedie bemerken. Het is
gaandeweg traditie geworden, dat dit ge
zelschap op die dag zijn intrek neemt in
het Nieuwe de la Martheater aan de over
kant van de plaats, waar zijn vaste tem
pel der dramatische kunst, staat opgetrok
ken. Men wil er blijkbaar wel eens uit
trekken. letterlijk zowel als figuurlijk. En
het publiek is maar al te gaarne bereid
te volgen. De voorkeur voor het reper
toire van de Pari.ise boulevards is ook dit
jaar voortgezet. Na André Roussin, Féli-
cien Marceau en Claude Magnier is thans
Michel Fermaud aan de beurt, een nieu
weling in theaterland. al genoot hij enige
bekendheid als cineast van documentaires
voor hij met ..Les portes claquent" in
Frankrijk een tocht van goedbetaalde vro
lijkheid over de planken liet gaan. Door
Alfred Pleiter met vindingrijke routine
als „Zachtjes met de deuren" vertaald
blijft dit drukke niemendalletje uitgaand
Amsterdam nog deze gehele maand (op
een paar dagen na) gelegenheid bieden
tot vermaak.
Het boulevardtoneel heeft zo zijn eigen
regels, die het. blijspel een labiel even
wicht helpen bewaren ergens tussen de
klassieke komedie van Molière en de pot
sierlijke revue.
De eenheid van de handelingsaspecten,
die slechts in handige schijn bestaat,
wordt speciaal in dit geval hoofdzake
lijk gehandhaafd door het. decor. Verder
ziet men de gehele avond dezelfde perso
nen, die zich echter in hun rollen gedra
gen naar de eisen van het ogenblik. Na
tuurlijk is de ene scène heel wat leuker
dan de andere (in „Zachtjes met de deu
ren" zijn een paar flinke inzinkingen aan
te wijzen) en duurt de logica nooit langer
dan tol'de volgende si tuaüe. Maa-r -er -is toch
ook een element van zachtaardige satire,
hoe. oppervlakkig.hél.verder mag zijn. dat
althans tijdelijk de illusie geeft dat er
werkelijk een lachspiegel van zeden en
gewoonten der „jeugd van tegenwoordig"
wordt opgehouden..
De komische spanningen ontstaan tus
sen enerzijds het verlangen naar de ge
zellige rust van de huiselijke haard en
anderzijds de door de betrokkenen moei
lijk onder woorden te brengen behoefte
zich in opwindende hoedanigheden te be
vestigen. Zo heeft de welvarende midden
stander, die in zijn nameloosheid blijkbaar
als symbool moet dienen, van de geves
tigde orde zullen wij maar zeggen, een ka
mer vol bijna volwassen kinderen die
voornamelijk lawaai produceren. De oud
ste dochter droomt ervan' een aanbeden
filmster te worden, de jongste maakt
iedereen wijs dat zij een kind verwacht
en de zoon verwaarloost zijn studie, in de
medicijnen om des nachts in kelders op
een trompet te blazen. Men wordt een
paar uur beziggehouden met de waanzin
nige misverstanden, die in dit genre ge
bruikelijk zijn. Als er niet een heleboel
meer geest in het geding was dan bij de
Duitse kluchten van de vorige generatie,
zou Johan Kaart de keuze van dit stuk als
broodroof kunnen beschouwen.
Ko van Dijk, die zelf met een nu en dan
Een scène uit ..Zachtjes met. de deu
ren'. Van links naar rechts Shireen
Strooker. Ramses Shaif.y, Mimi Boes-
nach en Rita Maréchal.
met Cor Ruys vergelijkbare allure de rol
van de vader speelt, heeft zich ook met
de regie belast. Op buitengewoon knappe
wijze is hij erin geslaagd typische Fran
se en Nederlandse eigenaardigheden met
behoud van dc gewenste vaart te vereni
gen. De maaltijd is bij voorbeeld een kos
telijk genrestukje vol realisme geworden,
herhaaldelijk onderbroken door scherp
gemarkeerde uitbundigheid. Ongetwijfeld
is.de aantrekkelijkheid van het spel daar
door verhoogd en het was geen wonaer,
dat de auteur hem en de andere medewer
kenden met zichtbare geestdrift kwam
bedanken voor hun even correcte als
eclatante inspanning. Daarbij moeten in
het bijzonder de uitvoerders van het door
Harry Wich met smaak ontworpen decor
worden genoemd, dc heren Nagel en Van
Eunen, die ervoor gezorgd hebben dat er
naar hartelust met de vele deuren ge
gooid en gesmeten kon worden.
Over de bezetting is weinig te vertel
len, omdat de medewerkenden als be
langrijkste taak hadden in boog tempo
veel leven om iets meer dan niets t.e ma
ken. Mimi Boesnach was de aangewezen
figuur voor de belichaming van de lieve
domheid der vrouwen, die zich verstandi
ge moeders wanen. Van de jongste gene
ratie wisten vooral Femke Boersma en
RitaMaréchal zich te onderscheiden.
Ramses Shaffy is nog bezig de gewenste
proporties te vinden voor het, gedrag van
een bijzonder uitbundig reagerend jong
mens en Shireen Strooker beantwoordde
net niet. aan dc zo nadrukkelijk onder
woorden gebrachte bedoelingen. Er zijn
twee buitengewoon leuke bijrollen: de ka
rikaturale verzekeringsagent op naar bin-
Yië'h gedraaide vri.fèrsvdêfën" van" A'llard
■van dér Scheer en de in schaarse momen
ten van bijna stilte gitaarstuderende
dienstbode met een onverschillige dra-
gonderstem van Riek Schagen, die door
goed volhouden van hun typeringen bij
herhaling het lachwekkende verhoogden.
En telkens als men bang was, dat het
nu wel vervelend zou gaan worden, kwam
gelukkig mevrouw Jacqueline Royaards-
Sandberg ten tonele als de grootmoeder
met ondeugende levenswijsheid, die nog
wel eens een gokje wil wagen, zo .hart-
veroverend, dat op slag alle contacten
werden hersteld: tussen de generaties in
het stuk. maar ook tussen de spelers en
het publiek.
David Koning
Een Toulouse Laut.rec. Een veiling
van tekeningen, Litho's en boekillustraties
van Toulouse Lautrec heeft in Parijs
34.398.000 frank opgebracht. De kleuren
tekening „In het circus" bracht, alleen al
9.600.000 frank op.
Wetenschappelijke boekwerken. Op een
in Oslo gehouden vergadering van biblio
thecarissen in de noordse landen is een
plan opgesteld voor coördinatie van de
aankoop van dure wetenschappelijke boek
werken zodanig dat de nationale boeke
rijen van Denemarken. Zweden, Noorwe
gen en Finland zich elk zullen speciali
seren op een bepaald gebied.
Veiling. Op woensdag 24 en donder
dag 25 juni zal de veilingmeester Paul
Brandt in „Art.i et Amicitiae" in Amster
dam porcelein, schilderijen cn Oosterse ta
pijten uit de nalatenschappen van de tex
tielfabrikant F. J. ten Bos uit Almelo en
van L. van Hoeken in Wassenaar, in het
openbaar verkopen. De collectie schilde
rijen omvat onder meer werken van
Adriaan Brouwer, Gerard Dou, Frans Hals,
Meindert Hobbema, Gabriël Met.su. Jan en
Salomon Ruysdael en Jan Steen.
Wie woonde er in dat huisje op het eiland? Dat. was een andere pop. Ze heette Tukte,
en ze woonde daar helemaal alleen.
Toen ze de notedop in hef oog kreegdie daar over de zee vaderde, kwam. ze gauw
uit haar huisje en ze liep naar de rand van het eiland. Want. ze was natuurlijk nieuws
gierig, wie daar in dat. bootje zat!
Toen de notedop dichtbij was gekomen, kon ze Tsjik goed. zien. Ze zwaaide vrolijk,
en Tsjik. zwaaide lachend, terug67
De beroepskeuzebureaus in Nederland
zijn tot voor kort vrij stiefmoederlijk be
deeld geweest. Maar thans gaan zij dan
toch dankzij een viervoudige verhoging
van de rijkssusbsidie voor één jaar een
betere toekomst tegemoet. De behoefte
aan voorlichting bij het kiezen of veran
deren van beroep treedt weliswaar al ja
renlang duidelijk aan de dag (alleen reeds
van de 200.000 kinderen die per jaar de
lagere school verlaten, krijgt tien pro
cent een advies), maar de mogelijkheden
om aan de grote vraag tegemoet te ko
men en haar eventueel nog uit te kunnen
breiden zijn tot dusver zonder meer rudi
mentair te noemen.
„Rudimentair" is ook het woord, dat
drs. mr. A. L. C. Knook, hoofd van de af
deling beroepskeuzevoorlichting van het
ministerie van Sociale Zaken bezigt, wan
neer hij spreekt over het aantal beroeps
keuze-adviseurs, en -bureaus, en voor de
voor- en nazorg, waaraan in ons land
eigenlijk niets wordt gedaan.
„Het is altijd het socialistische stand
punt geweest", zo vertelt de heer Knook
ons, ..dat: de beroepskeuzevoorlichting
uitsluitend een overheidszaak is, waarbij
subsidiëring van particuliere bureaus niet
ter sprake komt. Maar reeds in 1951 nam
de toenmalige regering in deze een min
der star standpunt in en verleende een sub
sidie van vier gulden per voorlichtings-
geval. Deze toestand duurde voort tot de
jongste kabinetscrisis aan het eind van
het vorige jaar. Met deze geringe finan
ciële ondersteuning hebben 120 beroeps
keuze-adviseurs, verdeeld over 84 bureaus
(waarvan rijk en particuliere sector ieder
ïgeveèr dé' 'helft voor hun rekening na
men) het. dusjarenlang moeten doen.
Thans is dit. subsidie verhoogd, tot zeven
tien gulden, een bedrag dat ongeveer de
helft van de kosten per geval dekt. De
resterende vijftig procent nemen provin
cie of gemeente voor hun rekening zodat
de BKV-bureaus momenteel voor de vol
le honderd procent van de „normale" las
ten worden ondersteund. Hoewel deze
maatregel slechts voor een jaar geldt,
verwacht men dat het nieuwe kabinet in
het algemeen dezelfde lijn zal blijven
volgen", zo meent dc heer Knook.
Psychologen gevraagd
Wat zal het gevolg zijn van deze finan
ciële vooruitgang voor het voorlichtings-
werk zelf?
„Dat is nog moeilijk te zeggen. Maar in
ieder geval dit: de ontwikkeling zal slechts
zeer geleidelijk gaan. Er is nu ruimte
voor het aantrekken van enkele honder
den middelbaar gevormde beroepskeuze-
adviseurs (voor welke functie een specia
le cursus moét worden gevolgd) en een
meer bescheiden aantal akademici. Nu
wij over ruime financiële middelen kun
nen beschikken, manifesteert het schrij
nende tekort aan deskundigen op dit ge
beid zich pas recht duidelijk. Alleen op
mijn afdeling bij voorbeeld zou ik onmid
dellijk drie psychologen kunnen gebruiken,
maar ze zijn niet beschikbaar! En toch
moet dit werk worden gedaan in het be
lang van de schoolgaande en afgestudeer
de jeugd niet alleen, maar ook ten bate
van hen die via de gewestelijke arbeids
bureaus een advies willen inwinnen. Een
wensdroom van mij is. bekent de heer
Knook, voor alle veertienjarigen die
na de lagere school „de maatschappij"
in gaan de mogelijkheid van beroeps
keuzevoorlichting te scheppen. Maar op
dit moment zouden wij een dergelijke
stroom onmogelijk kunnen verwerken.
Twee toporganen
De totale ontplooiing van, en de defi
nitieve vormgeving aan de particuliere
(en ook dc rijks-) beroepskeuzevoorlich
ting brengen ook meer verantwoordelijk
heid met zich mee voor de betrokken in
stanties. Dal hiervoor begrip bestaat,
komt tot uitdrukking in de instelling van
twee toporganen, die binnenkort hun be
slag krijgen: de beroepskeuzeraad en de
beroepskeuze-inspectie. De raad zal be
staan uit drie deskundigen van het rijk,
drie uit de particuliere sector, een me
dicus, een, psycholoog en. een vo.ojzi.lter.
Zij zal over beleids- en technische vraag
stukken advies uitbrengen aan de minis
ter van Sociale Zaken en waarschijnlijk
tevens richtlijnen uitwerken voor de te
volgen methodieken in de particuliere
bureaus. De beroepskeuze-inspectie zal
toezicht uitoefenen op het gebruik van de
financiële middelen.
De wijziging in het subsidiebestël heeft
dus voor de particuliere beroepskeuze
voorlichting een totale ommekeer ten
goede teweeggebracht. En de uitbreiding
van haar werkzaamheden zal zeker de
activiteiten over de rijksinstellingen van
dezelfde aard positief beïnvloeden, aldus
de heer Knook. Rest nog slechts het nij
pend tekort, aan experts. Men zal voldoen
de personen moeten zien t.e vinden die in
staat en bereid zijn dit belangrijke socia
le werk aan te pakken!"
Blauwe engel. Voor de rechtbank te
Almelo is twee maanden geëist tegen een
39-jarige inwoner van Enschede, die ervan
beschuldigd was met een clandestiene zen
der te hebben gewerkt. De man, die zou
hebben uitgezonden onder de naam „Blau
we engel", was zelf niet verschenen.
B.l.o. scholen. Op 16 januari 1957 wa
ren er in Nederland 511 scholen voor b.l.o.
met 49.565 leerlingen en 3.495 onderwij
zers. Aldus blijkt uit een dezer dagen ver
schenen mededeling van hef Centraal Bu
reau voor de Statistiek. De omvangrijkste
groep van het b.l.o. wordt gevormd door
de 297 scholen voor zwakzinnigen, die te
zamen 36.188 leerlingen lelden.
Gasleiding. Dc aanleg van de hoofd
gasleiding in de Betuwe is voltooid met
het leggen van een zinker in het Amster
dam-Rijnkanaal. Hiervoor was even ten
zuiden van dc verkeersbrug in de gemeen
te Zoelen een sleuf over de gehele breedte
van het kanaal gebaggerd. Als deze leiding
op de reeds gelegde buizen is aangesloten,
kan de leiding van Scherpenzeel naar Tiel
beproefd worden.
Ontvangen. De familie Schuurmans in
Bolsward ontving dezer dagen een prent
briefkaart, die in 1914 was gepost in Joure.
Hoewel het adres duidelijk was aange
geven de prentbriefkaart was gericht
aan de vader van de tegenwoordige be
woners van het pand, waar hij werd be
steld en was afkomstig van een thans reeds
overleden tante heeft de kaart niet min
der dan 45 jaar rondgezworven. Een paar
weken geleden bevond zij zich nog in Mon
treal.
Traject. Van zondag 6 juni af wordt
de dienst AmsterdamVancouver vier
keer per week gevlogen, waarvan de vier
de vlucht met Bristol Britannia schroef-
turbine-vlifegtuigen, die een passagiers
capaciteit hebben van 99 passagiers en 10
bemanningsleden. De vliegtijd voor het
8000 kilometer lange traject is 13 uur en
45 minuten,
Ontwerp. De 25-jarige Surinaamse
student aan de Columbia-unversiteit te
New York, Harold van Ommeren, heeft
zijn „bachelor of architecture" behaald
met een ontwerp van één gevangenis. De
regering van Suriname nodigde Van Om
meren uil een ontwerp van een centrale
gevangenis in te dienen. Zijn ontwerp is
in zoverre uniek, dat aan het gebouw glas
noch tralies te pas komen. Het bestaat uit
afzonderlijke, maar onderling verbonden
betonnen blokken.
Storingen. Staatsblad 177 bevat een be
sluit tot voorkoming en opheffing van
omroepstoringen door verbrandingsmoto
ren. Het besluit vindt zijn grond in bet
feit, dat: veelvuldige storingen voorkomen
van de ontvangst, van de Nederlandse om-
roepzenders, werkende op frequenties
tussen 40 en 240 megahertz door elektri
sche ontstekingsinrichtingen,welke dienst
baar zijn aan verbrandingsmotoren.
18. Zijn hand was weer vast. Die handige geldiongens
zouden niet zo handig blijken, als de „Times" en
de „Herald Tribune" morgenochtend met Avery Bull-
ards doodsbericht kwamen. De „Times" zou mis
schien wel een foto opnemen. Hij glimlachte; hij her
innerde zich, wat Libermann had gezegd na het Con
gres-onderzoek. „De enige beloning, die een indus
trieel in dit land nog kan krijgen, is een aardig doods
bericht in de New, York Times".
Die handige geldjongens zouden Avery Bullard's
overlijdensbericht bij hei ontbijt geserveerd krijgen
En dan zou de pret beginnen. De verkooporders zou
den zich nog vóór de opening van de beurs ophopen.
De eerste verkoop zou al een daling van één a an
derhalve punt met zich brengen. Dan zou de werkelijke
daling beginnen. Na het eerste uur...
Toen stonden zijn hersens ineens stil. Morgen was het
zaterdag... de beurs zou gesloten zijn! Hij stond op,
wachtend tot het wilde kloppen van zijn hart bedaren
zou; hij vertelde zich zelf, dat hij z'n hoofd koel moest
houden, dat hij zich niet uit z'n evenwicht mocht la
ten brengen, maar z'n hersens helder en scherp moest
laten werken. Deed het er werkelijk toe? Nee. Wat
morgen niet gebeurde, zou dan maandag gebeuren.
Maandag zou zelfs nog beter zijn. Er zou een heel
week-end aan voorafgaan van geruchten en klets
praatjes over hetgeen het verlies van Avery Bullard
voor de Tredway zou betekenen.
Hij wist nog meer argumenten te bedenken, maar
geen was sterk genoeg om af te rekenen met de
ontstellende wetenschap, dat hij een fout had ge
maakt of althans iets vergeten was er was een
feit, dat hij vergeten had. Het feit zelf was niet be
langrijk, maar dat hij het had kunnen vergeten!
Wat had hij nog meer over het hoofd gezien?
Bruce Pilcher goot de rest van zijn cocktail naar
binnen en het glas rinkelde even, toen zijn bevende
hand het op tafel terugzette. Wat had hij nog meer
vergeten? De scherpe punt van zijn geest reikte terug
als het potlood van een accountant, feit voor feit
controlerend. Kon hij zich vergist hebben met de
man in de ambulance? Nee, dat was absoluut Avery
Bullard geweest. Washij dood? Ja, omdat men zijn
gelaat bedekt had. Wacht! Betekende' dat wel zeker,
dat iemand dood was? Het antwoord op deze' vraag
was ontzettend belangrijk. Als Bullard niet werke
lijk dood was, veranderde de hele situatie.
Zijn ogen zwierven nerveus door het vertrek. Het
zien van een telefoontoestel deed een idee in zijn
geest opvlammen. Hij zou het ziekenhuis opbellen....
Waarom had ie daar niet eerder aan gedacht? Roose
velt. Hij herinnerde zich de naam op de ambulance.
Zijn hand reikte naar de hoorn, doch dan trok hij
haar weer terug. Deze lijn liep via een centrale. Het
zou veiliger zijn in een telefooncel te bellen. Hij had
graag gerend, maar hij dwong zich met zorgvuldig
afgemeten tred door de hal te wandelen, als toevallig
het woord te richten tot drie binnenkomende leden
en wel met" een stem, die niets verried, om vervol
gens de telefooncel binnen te stappen. Zijn vinger
toppen lieten vochtige merken achter op het dunne
papier, terwijl hij de pagina's omsloeg, op zoek naar
het nummer. Hij vond het en draaide. „Kunt. u mij
alstublieft met iemand verbinden, die mij over de
toestand van een patiënt kan inlichten?"
„Wat is de naam van de patiënt, over wie u iets
wenst te weten?"
„Avery Bullard Mr Avery Bullard".
„Een moment alstublieft".
Hij wachtte, zijn adem inhoudend.
„De B van Benjamin?", kwam de stem eindelijk.
„Ja", en hij spelde Avery Bullard's naam voluit.
„Het spijt mij meneer, maar we hebben hier geen
patiënt van die naam".
„Maar dat moet. Ik zag, dat hij deze middag met
een ambulance naar het ziekenhuis gebracht werd".
„Er is in de afgelopen vierentwintig uur niemand
van die naam binnengebracht. Misschien moet u een
van de andere ziekenhuizen hebben".
„Nee, het was een Roosevelt! Ik weet zeker, dat"..
Er klonk een verre klok en dan was het stil.
5 uur 15 n.m.
„Miss Finnick", zei het meisje aan het bureau in
de wachtkamer.
„De hal door, tweede deur rechts".
De dokter keek op een kaart, toen ze de deur open
de, de kaart die het meisje aan het bureau geschre
ven had.
„Ik ben dokter Marston. Gaat u zitten".
Anne Finnick aarzelde; ze wist, dat, als ze ging
zitten, ze de kans liep dat. haar zenuwen haar de baas
zouden worden en niet meer in staat zou zijn ermee
door te gaan.
„Ik ben een vriendin van Mrs Paul Samson".
„O ja", zei de dokter vriendelijk: hij scheen er
geen erg in te hebben, dat ze nog steeds stond. „Wat
is de moeilijkheid. Miss Finnick?"
Dit was het momentze moest het zeggen. „Ik
wil weten of ik in verwachting ben".
Ze wachtte, keek naar zijn gezicht. Viola had ge
lijk. Hij was een reuze vent; hij keek niet verbaasd,
niets van dat alles. Ze kon nu de rest zeggen. Dokter,
ik leef al een hele tijd in ellende en weet me geen
raad met al die onzekerheid, maar Viola zei dat ik gek
was om mezelf zo in de ellende te brengen, als ik er
nog niet eens zeker van ben. Ik vraag u alleen of u
me alsjeblieft wilt vertellen of ik in verwachting ben
of niet".
„Zeker", zei hij op zachte, besliste toon. „En ik
hoop dat u het niet bent".
Hef klonk werkelijk of ie het meende. Viola had be
slist gelijk; deze Dr Marston was een ontzettend aar
dige vent. Het deed er niet toe, wal, hij rekende, het
zou het waard zijn zekerheid te hebben en als een
menselijk wezen behandeld te worden. Ze had alle
geld, dat nodig was. Er had vijfhonderdvierendertig
dollar in de portefeuille gezeten.
5 uur 21 n.m.
De bel van de telexmachine ging over, de machine
begon te zoemen en dan begonnen de toetsen zwarte
letters neer t.e zaaien:
Kleermaker D Andruzzi uit zaken teruggetrokken
geen gegevens beschikbaar verblijfplaats onbekend
politie Palm Beach
5 uur 27 n.m.
Bruce Pilcher bevond zich in de wurgende greep
van een totale angst. Hij was wel eens meer in zijn
leven bang geweest, maar zoiets als dit had hij nooit
gekend. Zijn brein was het punt reeds voorbij, waarop
paniek als een stimulans werkt. Die paniek was nu een
gif geworden, dat zijn hersens verlamde, zodat het niet
meer mogelijk was één samenhangende gedachte te
vormen.
Haarlem. Geslaacd zijn voor het examen oog
heelkundige verpleging verbonden aan het, st.
Elisabeth's of Grote Gasthuis te Haarlem de da
mes L. Lamë en M. T. F. Toxopeus.
Stadsschouwburg: Vandaag en donder
dag besloten voorstelling.
Concertgebouw: Vandaag geen uitvoe
ring. Donderdag 20.15 uur: Zomerconcert
N.Ph.O.
Grote Kerk: Donderdag 15 uur: Orgel
concert door Albert de Klerk; 20 uur:
Beiaardconcert door Aric Peters.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag 19 én 21.15
uur en donderdag 14 en 16.15 uur: „Dé
dokter van Stalingrad", 18 j. Donderdag 19
en 21.15 uur: „De levensroman van Richard
Tauber", alle leeftijden.
Frans Halsthcater: Vandaag en donder
dag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Gervaise", 18 j.
Lido Theateer: Vandaag en donderdag
14, 16.15, 19 en 21 15 uur: ..Liefde is mijn
beroep", 18 jaar.
Luxor Theater: Vandaag 20 uur: „Als
mannen begeren". 18 j. Donderdag 14 en
20 uur: „Anna Karenina", 18 jaar.
Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur en
donderdag 20.15 uur: „De circusheid", a.l.
Rembrandt Theater: Vandaag en don
derdag 14. 16.15, 19 en 21.15 uur: „Aparte
tafels", 14 jaar.
Roxy Theater: Vandaag en donderdag
14.30, 19 en 21.15 uur: „Havenpiraten", 18 j.
Studio Theater: Vandaag en donderdag
14.15, 19 en 21.15 uur: „Opdracht tot
moord". 18 jaar.
Theater Monopole (Zandvoort)Vandaag
20 uur: „Das einfache Madchen". a.l. Don
derdag 20 uur' „Der Bettelstudent", a.l.
TENTOONSTELLINGEN
Galerie Espace (Klein Heiligland 36):
Tot 15 juni op werkdagen van 11 tot 17
uur: Expositie Karei Appel.
Huls Van Looy (Kamperlaan): Tot. 22
juni dagelijks van 10 tot 12.30 en van 13.30
tot 1? uur, zondag van 14 tot 17 uur: Ten
toonstelling „Met; Cornell's van Noord e door
Haarlems vermakelijke landsdouwen".
In 't Goede XJur (Korte Houtstraat 1):
Tot 1 juli dagelijks van 10 tot 22 uur:
Expositie Ploos van Amstel.
Atelier Zandvoortsclaan 163 (Heemste
de): Tot 6 juni op werkdagen van 9 tot
17 uur: Foto-expositie drs. A. J. Lohr.
(Verder raadplege men de rubriek „Uit-
(Wordt vervolgd) gaan in Haarlem" van vrijdag 29 mei.)