Groen 8t Co Uitgaan in Haarlem De man aan de top „TSJIK, TUKIE EN TOKA" J Kort en bondig^) Agenda voor Haarlem lichaamsgeur geen last meer van NAAIMACHINES 11 Goede Rat in de var Folklore op televisie Centrale Verwarming Pow-R-Matic Oliebranders De radio geeft zaterdag T elevisie programma Gaat u met vakantie? WereldPr em i re van Psaumesvan Martin Politiemuziekfestival in Hilversum Charles Vidor overleden Het was opeens over Kennismaking met de Tsjechische vertolkers van „Katja Kabanova door Cameron Hawley VRIJDAG 5 JUNI 1959 Het elfde Fedder-mysterie „Rat in de val" heeft ons donderdagavond in de uit zending van de NCRV precies dat ge bracht wat wij ervan verwachtten: de charme van een levend decor, dal mee speelde als een directe realiteit. Ditmaal was de voormalige meelfabriek „Ceres" aan de Nieuwe Prinsengracht in Amster dam het toneel van de handeling, door Jan de Cock bedacht. De intrige was ook ditmaal ingenieus verzonnen en zeer spits uitgewerkt. Het euvel van al te veel com plicaties, die het tempo bij vorige ge legenheden vertraagden, deed zich nu nauwelijks voor. De scènes waren drama tisch zelfs sterker dan we tot nu toe waren gewend. Omgeving en handeling vloeiden ineen. Er was spanning van be gin tot eind. Dat was dan voornamelijk het gelukkig gevolg van een sterke beeld regie, waarvoor Henk Rigters tekende, evenzeer geïnspireerd door de „Ceres" als De Cock, maar het was ook te danken aan het fraaie acteren van vooral Magda Jans- sens, wier weldoende natuurlijkheid har monieus samenviel met de natuurlijke entourage. Televisiespelen als deze zijn de beste getuigenissen van het zelfstandig be staan van het televisietoneel, dat immers aan het eigenlijke wezenskenmerk van het medium der televisie, de ogenblikkelijk heid, zijn kracht ontleent. Men is dan ge neigd een minder goed uitgewerkt plot graag voor lief te nemen. Gisteravond dachten we pven, dat De Cock ons met een wel wat gemakkelijk einde afscheepte, maar hij bleek zelfs voor het slot nog een mooi effect in petto te hebben: de anti climax bleef uit. De indruk was bevredi gend over de hele linie. Rigters' aandeel daarin is al vermeld. Wat een organisatie is voor zo'n uitzending vereist en hoeveel technisch vernuft! Dat is ook een compliment waard. Intussen mogen we niet de acteurs vergeten, die met Magda Janssens als ster ook met John Soer, Manfred de Graaf en Nienke Sikke- ma vakkundig vertegenwoordigd waren. Robert Sobels viel ons wat tegen. Hij werd in de schaduw gespeeld. Zou het, vragen wij ons af, niet mogelijk zijn ook eens een televisiespel te laten schrijven, dat in een even natuurlijk decor plaats heeft en niet van moord en doodslag af hankelijk is? Beeldschermer Van een folkloristisch schouwspel, dat oo zondag 7 juni op de Grote Markt in Brussel zal worden opgevoerd in aanwezig heid van Prins Albert van België en zijn verloofde zal de Nederlandse Televisie 'n rechtstreekse reportage geven in een ge zamenlijk programma van AVRO, KRO, VARA en VPRO. De uitzending zal duren van kwart over vijf tot kwart over zes 's middags. Advertentie BLOEMENDAAL TELEFOON 54855 niLVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 3.50 Voor de vrouw. (9.35 9.40 Waterstanden). 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Metropole-ork. en soliste. (12.30—12.33 Land- en tuinb.meded.). 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zon newijzer. 13.20 Lichte muz. 13.45 Voor de jeugd. 14.10 Gram. 14.20 Voor de jeugd. 14.25 Gram. 14.30 Kroniek v. letteren en kunsten. 15.05 Gram. 15.10 Voor de jeugd. 15.15 Amateursprogr. 15.40 Boek- bespr. 15.50 Voor de jeugd. 16.00 De schoonheid van het Gregoriaans. 16.30 Voor de jeugd. 17.00 Amus.muz. 17.40 Lichte muz. 18.00 Journalistiek weekoverz. 18.10 Strijkork. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Van klanten en wanten weten, caus. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Lichtbaken, caus. 19.40 Gram. 20.35 Gevar. progr. 21.55 De knipperbol, caus. 22.05 Amus.muz. 22.35 Wij luiden de zondag in. Aansluitend: Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.00—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VRPO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.55 Voor de vrouw. 9.05 Gym nastiek voor de vrouw. 9.15 Giam. VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, causerie. 10.05 Morgen wijding. VARA: 1.2.00 Voor de vrouw. 10.45 Pro- menade-ork. en sol. 11.25 Buitenl. weekoverzicht. 11.40 Glasharmonica en koperkwintet. 12.00 Lich te muz. 12.30 Land- cn tuinb.meded. 12.33 Ham mondorgelspel met zang. 13.00 Nieuws. 13.15 Jazz- muz. 13.35 Muziekkiosk. 14.00 Voorde jeugd. 14.10 Idem. 14.40 Merck toch hoe sterek, nationaal spel. 14.45 Accordeonork. 15.10 Boekbcspr. 15.30 Merck toch hoe sterek. nationaal spel (verv.) 15.35 Ra- dio-philharm.ork, en solist. 16.25 Van dc wieg tot het graf. caus. 16.40 Meisjeskoor. 17.00 Vakantie- tips. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 18.45 Hammondtrio. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, caus. 19.40 In Bijbel- land, caus. 19.55 Deze week, caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.35 Metropole-orkest. 21.15 Soc. comm. 21.30 Gram. 22.00 Sportnieuws. 22.30 Zigeunerorkest. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio almanak. 14.30 Radiojourn. 15.00 Accordeonrecital. 15.15 Gram. 15.45 Accordeonrecital (verv.). 16.00 Gram. 16.45 Engelse les. 17.00 Nieuws. 17.10 Dag klapper en lit. kal. 17.20 Gram. 18.00 Orgelconc. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Gevar. muz. 21.00 Gram. 21.15 Amus.orkest. 22.00 Nieuws. 22.15 Verz.progr. 23.00 Nieuws. 23.05 —24.00 Gram. VOOR ZATERDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht.. KRO: 20.20 6 juni 1944. 20.45 Gevar. progr. 21.10 Sport.progr. NTS: 21.30 „Visie op Europa", programma voor de 12 Eurovisielanden. en wilt a dat wij uw krant naar uw vakantie-adres opzenden Stuurt u ons dan minstens twee dagen voor uw vertrek een briefkaart met vermelding van uw naam, uw vaste adres, uw vakantie-adres, de datum waarop de eerste krant naar uw vakantie-adres gezonden moet worden en de datum waarop de krant voor het laatst moet worden toegezonden. Als u de krant per week betaalt, wilt u dan het abonnementsgeld voor de vakantieweken vooruit aan de bezor ger betalen de administratie MUZIEK Maandag 8 juni, Concertgebouw, 14.15 u.: Uitvoering van de opera „Bastien en Bastienne" van Mozart door het Noord hollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marinus Adam. Solisten in dit concert zijn Corry van Beckum, sopraan, Henk Meijer, tenor, en Otto Couperus, bas. Maandag 8 juni, Grote Kerk, 15.3016.30 uur: Beiaardbespeling door Arie Peters. Het programma wordt op de dag van uitvoering bekend gemaakt. Dinsdag 9 juni, Concertgebouw, 19.30 uur: Leerlingen van het Haarlems Muziek instituut geven een uitvoering. Woensdag 10 juni, Concertgebouw, 20 uur: Het Koninklijk mannenkoor „Caecilia" geeft onder leiding van Anton de Beer een concert voor ouden van dagen. Donderdag 11 juni. Concertgebouw, 20-15 uur: Het Noordhollands Philharmonisch Orkest geeft onder leiding van Marinus Adam een zomerconcert met medewer king van het Koninklijk Mannenkoor „Zang en Vriendschap" met de alt Marty Kerkhoff als soliste. Het pro gramma omvat composities van Handel, Rameau, Brahms en Schubert. Donderdag 11 juni, Grote Kerk. 2021 u.: Beiaardbespeling door Arie Peters. Hij zal werken ten gehore brengen van onder anderen Beethoven, Leblan, Ra meau en Peters. Donderdag 11 juni. Grote Kerk. 1516 uur: Orgelconcert door Piet Kee. Hij zal werken van Pachelbel, Bach, M. Reger Met. een dienst in de kathedraal „Saint Pierre" te Genève werden woensdag de plechtigheden beëindigd, waarmede pro testanten uit Zwitserland, Frankrijk, Hon garije, Schotland en Nederland Calvijn hebben herdacht, de grote reformator, die vierhonderdvijftig jaar geleden geboren werd. Maar deze kerkdienst werd tegelijk de inzet van de feestelijkheden, waarme de het vierhonderdjarig bestaan van de door Calvijn gestichte universiteit te Ge nève gevierd zal worden. Ter gelegenheid van dit jubileum werd donderdagavond te Genève een concert gegeven, waarop een nieuw, en met het oog op het universitaire feest zeer zinrijk Werk. van de Zwitserse componist Frank Martin tot uitvoering kwam. Van deze uitvoering, die een we reldpremière was, hebben dank zij de ac tiviteit van de N.C.R.V. ook de Nederland se radioluisteraars een indruk kunnen krijgen. Frank Martin noemde zijn compositie, die een soort cantate is, „Psaumes". Uit het boek der psalmen koos Martin de psalmen 127, 38, 57, 55, 51 en 68, echter niet in het proza van de bijbelvertaling, maar in de berijmingen van Clément Ma rot en Théodor de Bèze, de opvolger van Calvijn te Genève. Nog hechter werd het herinneringscontact van deze cantate met de geest van het Calvinisme door het ver werken van de melodieën, welke in Cal- vijns" dagen voor déze berijmde psalmen werden gekozen. Dit waren dan melodieën van Loys Bourgeois en Matthieu Greiter. De verwerking van deze psalmwijzen ge tuigde allereerst van een groot composi torisch meesterschap, van een zuiver be grip voor stijl, maar ook van een bewo gen muzikanten-natuur, die de consequen ties van het samengaan van woord en klank niet afwijst, doch aanvaardt. Mar tin vermeed de dorheid van een nuchtere objectiviteit en zocht een uitdrukkings vorm voor de emoties, waarvan ook de psalmen een weerspiegeling zijn. En noch tans werd zijn cantate geen voorbeeld van een romantische gevoeligheid. Daarvoor behoedde de componist ook de zuiverheid van de veelvuldig toegepaste contra-punc- tiek, die als een sublimerend element de muziek een gezonde kern gaf. De instru mentale keur, bewerkt door orgelklanken (het orgel werd bespeeld door de bekende Pierre Ségond) en door het symfonisch bezette orkest van „La Suisse Roman- de" bleef bij voortduring helder en maak te het melodische lijnenspel transparant. Orgel en orkest werden de harmonisch samenwerkende partners van de uitvoe rende gemengde koren en jeugdkoren, voor welke samenwerking de inspirerende di rigent Ernest Ansermet van beslissende betekenis was. Golfbreker Marinus Adam dirigent het NPh.O. bij de uitvoering van Mozarls „Bastien en Bastienne". en J. Langlais ten gehore brengen. Vrijdag 12 juni, Grote Kerk, 11.3012.30 uur: Improvisatieconcert door Arie Pe- ters.Het programma vermeldt werken van Couperin, Chopin, Röntgen, Haydn, E. Huilenbroek en S. Heller. Vrijdag 12 juni, Grote Kerk, 20 uur: Hen- diik Lasscl.uit geeft aan het grote Bavo- orgel een concert met medewerking van de hoboïst G. van Koten. AMATEURTONEEL EN BALLET Zaterdag 6 juni. Stadsschouwburg, 20 u.: Leerlingen van de Kennemer Dans- en Balletstudio geven een uitvoering. Zaterdag 6 juni „De Leeuwerik", 20 uur: Toneelvereniging „Heemstede-West" geeft een opvoering van „Geld te geef" van Walter Black en William Mendrik. Maandag 8 juni, Stadsschouwburg, 20 u.: Toneelvereniging „De Kennemer Kunst kring" geeft een voorstelling van „Zon nebrand en blaren", een blijspel in drie bedrijven van J. W. van der Heiden en Henk Bakker. Dinsdag 9 juni. Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelvereniging „Vriendschap Zij Ons Doel" brengt ..Sabrina" van Samuel Taylor ten tonele. DIVERSEN Dinsdag 9 juni, aula Lourens Coster- lvceum, 19.45 uur: Voor leden van de Disco-club wordt een Stereodemonstra tie gegeven. Woensdag 10 juni, Minerva-thcatcr, 20.15 uur: Na afloop van de ledenvergadering van de Heemsteedsc Kunstkring houdt de heer C. Wijdoogc een lezing over Siam, die hij met enige kleurendia's zal opluisteren. TENTOONSTELLINGEN Teylermuseum. Tekeningen uit de Hol landse, Italiaanse en Franse school van de zestiende tot de twintigste eeuw. Fos sielen, mineralen, natuurkundige instru menten 1017 uur. Bisschoppelijk Museum .Tansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken, 1017 uur, zondagen 13—16 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden. Dagelijks geopend tot en met augustus van 10—17 uur. Op zon- en feestdagen van 1317 uur. Voormalig woonhuis Jacobus van Looy (KI. Houtweg 103): op donderdagen ge opend van 1012.30 en van 13.3017 uur. od zondagen van 1417 uur. In 't Goede Uur: Expositie Ploos van Am- stel lot 1 juli 10--22 uur. Galerie Espace: Expositie Karei Appel tot 15 juni. Dagelijks geopend van 1117 uur. Des zondags gesloten. Zestien politiemuziekgezelschappen uit alle- delen van het land zijn naar Hilver sum gekomen waar ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van het plaatselijk korps Excelsior het elfde nationale poii- tiemuziekfestival wordt gehouden. Dit festival, waaraan muziekkorpsen deel nemen uit Groningen, Haarlem, Enschede, Leeuwarden, Tilburg, Breda, Eindhoven, Den Haag, Maastricht, Nieuwe-Amstel, Nijmegen, Venlo, Arnhem en Amersfoort, alsmede de rijkspolitiekapel, werd ge opend met een marswedstrijd tevens défilé langs de autoriteiten, onder wie het gemeentebestuur van Hilversum, de alge meen inspecteur van de rijkspolitie-gene- raal J. Gerritsen, het hoofd der gewapende politie van Suriname, de heer J. Douglas, en de onderscheidene korpschefs. Dit fees telijk en indrukwekkende défilé werd ge volgd door een kort massaal concert, even eens nabij het raadhuis, waar het ge meentebestuur vervolgens een ontvangst hield en waar als aandenken beiaardklok- jes ter bevestiging aan schellebomen of vaandels werden uitgereikt. De muzikanten en hun dames kregen door het gemeente bestuur een koffietafel aangeboden in de Totohal van de Draversbaan, waar men met twaalfhonderd mensen aan tafel ging. De lunch werd muzikaal opgeluisterd door het radio-ensemble „De windmolens". De marswedstrijd tijdens het in Hilver sum gehouden nationaal politiemuziekfes tival is bij de muziekkorpsen gewonnen door de Koninklijke Haagse politiemuziek- vereniging „Onderling Kunstgenot" en bij de "tamboerkorpsen door de Heerlense politiekapel. De filmregisseur Charles Vidor is don derdag op de leeftijd van 59 jaar te Wenen overleden. Vidor, die in 1900 in Boedapest werd geboren, maar reeds tientallen jaren het Amerikaans staatsburgerschap bezit, bevond zich in Wenen om een nieuwe film te regisseren. Het zou de film „A magie Flame" zijn over het leven van de compo nist Franz Liszt. Hij regisseerde onder meer de films „Gilda". „Hans Christian Andersen" en „Rhapsody". Advertentie W\ Mevrouw E. Bekkum, Bischopwe;, Amersfoort, «chrijft: „Nierr.and nam meer notitie van me Opeens bedacht ik me dat het wel eens door mijn transpiratie kon komen. Ik nam de proef op de som met Arrid en was scomver- baasd zo snel als het transpireren ophield. En meteen veranderde ook de houding van mijn kennissen." Transpiratie is niet alleen een kwestie van warmte of lichamelijke inspanning. Véél ster ker, véél onaangenamer is de lichaamsgeur door „emotie" - opwinding, spanning, angst, zenuwen. Dat kan iedereen overkomen, of het koud is of warm. op elk uur van de dag. Neem daarom het krachtigste middel tegen transpiratie en lichaamsgeur: ARRID in han dige rol-top flacon - dubbel aktief door Tran- stop, dubbel zacht door lanoline. Arrid ver dwijnt onmiddellijk in de huid: wég transpira tie, wég lichaamsgeur, voor méér dan 24 uurl Geen vlekken in uw kleding: uw huid blijft koel en droog - altijd, onder alle omstandigheden. Complete Arrid rol-top f3.50, vulling f2.-. „Het Huis Van Looy" (Kleine Houtweg 103): Expositie „Met Cornelis van Noor- de door Haarlems vermakelijke lands douwen". Tot 22 juni dagelijks geopend van 1012.30 en 13.3017 uur. Des zon dags 1417 uur. Cruquius-museum: Historische stoomma chines en grote maquette van Neder land met waterstanden en overzicht overstromingsramp februari 1953. Ge opend op werkdagen van 91230 en van 14.3017 uur. Vleeshal: Tentoonstelling „Natuurbescher ming", van 6 juni tot 15 juni, dagelijks geopend van 922 uur, ook des zondags. „Ga hier maar aan tafel zitten", zei Tukie. „Dc thee is zo klaar!" Tsjik keek rond in het kamertje en ging aan de ronde tafel zitten. „Wat leuk is het hier!", zei hij. „Vind je?", lachte Tukie. „Ja, maar ik ben toch blij, dat ik eens iemand zie; ik ben altijd alleen, weet je!" Even later kwam ze met de theepot binnen en ze schonk twee kopjes vol. Toen zaten ze tegenover elkaar en dronken thee. „Dat smaakt best!", zei Tsjik. „Je kunt lekkere thee zetten, Tukie!" 1011 Het Holland-Festival, dat op 15 juni opent met .Tristan en Isolde", heeft als tweede opera op zijn programma „Katja Kabanova'" van de Tsjechische componist Leos Janacek (18541928). Dit zal dan de vierde van de negen opera's van hem zijn, die zal dienen om de manifestaties van het Holland-Festival met een noviteit voor ons land op het gebied der opera attractief te maken. Immers na elkaar werd 'n beurt gegeven aan „Jenufa", „Het Dodenhuis" en „De zaak Mahropoulos". Nu volgt dus „Katja Kabanova", een realistisch muziek drama, op een gegeven ontleend aan een Russische roman, „Onweer", van A. N. Ostrowski. Het werk zal in een Duitse vertaling worden gegeven door leden van de Opera van Praag, onder regie van Hanus Thein en onder muzikale leiding van Jaroslav Krombholc. Dit gezelschap is maandag in ons land aangekomen en dirigent Krombholc is reeds begonnen met het orkest van de Nederlandse Opera te werken. Donderdag avond kregen wij gelegenheid kennis te maken met de vertolkers van „Katja Kabanova" en leerden wij enkele frag menten uit het werk van Janacek kennen. Regisseur Thein gaf lezing van de inhoud van het stuk, dat handelt over een echte lijke ontsporing, die, na zelfstrijd en wan hoop, eindigt met de zelfgekozen dood door verdrinking van de van iedereen ver laten en door haar schoonmoeder geterro riseerde Katja. Met Jaroslav Krombholc aan de vleugel hoorden wij enkele scènes van de opera, gezongen door de Praagse vocalisten, onder welke de vertolkster van de schoon moeder een frappant staaltje gaf van karakteristieke uitbeelding. Het leek wel of haar stem en temperament speciaal ge schapen \varen'om het klassieke typè van de eigenwillige schoonmama weer te geven. Wat ons in de muziek van Janacek voor al opviel was de relatie die zij op menig moment toont met het Franse impressio nisme. Geregeld wordt men herinnerd aan akkoordvorming zoals die van Debussy. Od een zeer melodisch stramien borduurde ds componist overigens een sterk beelden de en persoonlijk gemaakte dramatiek in de zangstemmen. En hij vergeet niet op zijn tijd de Russische karakteristiek, voor zoverre die met het onderwerp te maken heeft met wendingen ontleend aan Slavi sche volkswijzen in het geding te brengen. Door deze fragmentarische lezing werd de indruk gewekt, dat „Katja Kabanova" niet de minste is onder de operapartituren van Janacek. os. de Klerk Veroordeeld. Een Bossche kastelein is door het gerechtshof te 's-Hertogenbosch wegens brandstichting in zijn eigen café in beroep veroordeeld tot vier een een half jaar gevangenisstraf. Bij de brandstichting hebben tal van vrouwen en kinderen in levensgevaar verkeerd. Stroom. In een fabriek aan de Keile- weg te Rotterdam is gistermiddag de 32- jarige A. Starrenburg, uit Vlaardingen, ge dood door stroom van 1500 volt. Het hoog frequente lasapparaat, waarmede hij aan het werk was, weigerde. De heer Starren- burg haalde de dekplaat er af en stak zijn hand in de apparatuur, zonder dat hij de stroom afzette. Hij was direct dood. Borstels. De twee ex-colporteurs van de Stichting Samenwerkende Blindenzorg verenigingen, die zich gedurende de laat ste twee maanden van het vorige jaar heb ben schuldig gemaakt aan het plegen van talrijke oplichtingen zij verkochten het publiek goedkope fabrieksborstels voor flinke prijzen als door blinden vervaar digd handwerk zijn elk door de Haagse rechtbank veroordeeld tot een gevangenis straf van drie maanden, waarvan twee maanden voorwaardelijk, met een proeftijd van drie jaar. Vrijspraak. Het gerechtshof te Arn hem heeft de 40-jarige brandstoffenhande- laar H. H. uit Vroomshoop, die ervan wordt beschuldigd in de nacht van 13 december 1958 brand te hebben gesticht in zijn wo ning met de bedoeling de gelden van de verzekering te innen, van de tenlasteleg ging vrijgesproken. De procureur-generaal had bevestiging van het vonnis van de rechtbank in Almelo gerequireerd. luidend tien maanden gevangenisstraf met aftrek. Advertentie Alle rr.erkei.. dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 Advertentie gaat natuurlijk li 20. Toch had hij n;et. durven blijven. Avery Bullard's bevel was wet. Als er een kans was geweest, om met Avery Bullard te spreken vóór de vergadering, dan had deze hem zeker geëxcuseerd... maar er zou geen kans zijn. De directeur zou met de vergadering beginnen zodra hij de directiekamer was binnenge stapt; hij zou al praten als ie naar z'n stoel liep. Er zou geen gelegenheid zijn hem te interrumperen, geen kans op een vrijstelling. Naderhand, als Avery Bullard eenmaal wist, wat er aan de hand was, zou hij zeg gen: „verdwaarom heeft u me dat niet gezegd?" en hij zou niet kunnen uitleggen waarom ie het niet gedaan had. Er waren van die dingen, die je Avery Bullard niet kon vertellen... een hele massa dingen... steeds meer. Avery Bullard was de laatste twee jaar erg veranderd. Als Don Walling een mens was geweest, die zich zelf ontleedde en dat was hij niet dan zou hij be grepen kunnen hebben, dat tenminste een deel van wat hij nu zag als een verandering van Avery Bullard, in feite een verandering van zijn eigen standpunt en be grip was. Deze laatste twee jaar van nauwe samen werking hadden hem Avery Bullard leren zien als iets anders dan het feilloze idool, dat hij eens gedacht had, dat Avery was. Don Walling had in zijn hart een strijd uitgevochten, een strijd tegen deze werkelijkheid. Zelfs nu aarzelde hij nog de stap te doen over de dun ne, golvende lijn, die de grens vormde van zijn on wankelbare trouw aan Avery Bullard. Het was een lange reis geweest naar die grenslijn, een reis, die hem helemaal opgeëist had, een tocht over een op- en neerwaarts gaande weg, afwisselend hoog en laag, met bergtoppen van verheerlijking en diepe valleien van desillusies. In het weeshuis, vanaf de tijd, dat hij oud genoeg was om zich van alles te herinneren, totdat hij een jaar of zeven was, had hij gedroomd van een vader en een moeder, die op een dag zouden komen en hem mee zouden nemen. En op een dag waren ze geko men, beiden, de vader en de moeder en ze hadden hem het eerste hoogtepunt van zijn leven gegeven maar de val naar de vallei van desillusie was wreed snel gekomen. Hij ontdekte, dat die moeder niet de warme bron van troost was, waarnaar zijn hart ver langd had, maar een vreemde vrouw, die meestal huilde en die erop stond, dat zijn naam niet langer van hem was, maar dat hij nu iemand anders gewor den was, wiens naam was „MacDonald Walling de Tweede". De man. die hij zijn vader moest noemen, bleek niet de vrolijke kameraad, waarvan hij ge droomd had, maar een vermoeide man, die naar siga ren rook en whiskey en die de paar avonden, dat hij thuis was, doorbracht met zijn vrouw gade te slaan over de rant van een krant die zijn gelaat beschermde. Vier jaar later, toen hij elf was, na de verschrik king van een nacht, waarvan hij zich weinig herin nerde, behalve het griezelige rode bloed tegen de blankheid van de badkuip en het hem naderhand ver telde verhaal, dat zijn stiefmoeder had getracht zelf moord te plegen, werd hij naar de Rubble Hill Aca demy gezonden een, kostschool voor jongens. Hij zag zijn stiefouders nooit terug. De volgende morgen ont moette hij mr. Andrews. Het was mr. Andrews, de hoofdonderwijzer van Rubble Hill, die hem vertelde, dat hij zichzelf niet MacDonald Walling de Tweede behoefte te noemen. En mr. Andrews had die verklaring bewezen door hem te vertellen, dat hij zelf Bartholomew Meade Andrews heette en dat het nou gewoon Bart Andrews was. De jongen kon ook Mac Walling of Don Walling genoemd worden, dat had hij voor het kiezen. Hij koos Don, omdat zijn stiefmoeder zijn stiefvader altijd Mac ge noemd had. Dat was slechts de eerste stap geweest op de lange weg, waarop Mr. Andrews de jonge Don Walling ge leid had. Bart Andrews voerde hem de wereld der boe ken binnen en de wereld van de kunst, van de filoso fie en de wetenschap en die van het opwindende le ren. Hij werd het ideaal van de jongen, zijn ongevraag de leider, het model waarnaar hij zijn eigen ontwik keling vormde, tot die dag van desillusie kwam, waar op Bart Andrews hem in zijn kantoor riep en hem ver telde, dat zijn stiefvader verzuimd had het school geld te betalen voor het volgende semester en dat het ongelukkige, maar onontkoombare gevolg daarvan was, dat Don Rubble Hill moest verlaten. Don Wal ling leerde toen, dat er een prijs op vriendschap ge steld was. Hij zag Mr. Andrews nooit meer. In Rubble Hill kreeg Don vijf dollar en een spoorkaartje en men zei hem te gaan naar Mr. Mcllhenny van de Weeshuizenzorg in Pittsburgh. Hij ging er nooit heen. Verloren dwaalde hij langs Diamond Street; hij zag een groep mannen rondhangen voor een Personeels- aannemingskantoor. Hij vroeg inlichtingen, maar vóór zijn vraag beantwoord kon worden, opende een man een deur en schreeuwde: „Twintig mensen voor een bouwkarweitje in Schenley Hill. Wie er wat voor voelt, steekt zijn hand maar op." Don hield zijn hand op. Hij was pas zeventien, maar hij was groot voor zijn leeftijd en er werden geen vragen gesteld. De vijf dollar werden besteed voor de vooruitbetaling van kamerhuur. Hij had geen geld om eten te kopen vóór zijn eerste betaaldag. Hongerig liep hij een klein restaurant binnen vlakbij zijn werk en vroeg om crediet. En zo ontmoette hij Mike Kovales. Mike had een bordenwasser voor de nacht nodig. Don nam het baantje aan. Acht uur per dag liep hij achter een kruiwagen en elke nacht waste hij bijna acht uur borden voor Mike. Dat najaar maakte Mike hem tot barman en haalde hem over terug te gaan naai school om zijn laatste jaar te doorlopen. De barklan ten, die 's avonds kwamen, waren meest aankomen de architecten van het „Carnegie Tech" en uit afge luisterde brokstukken van hun conversatie bouwde Don Walling een nieuwe droom hij zou architect worden. De „Tech" bleek een teleurstelling. Don had zich voorbereid op een intellectuele uitdaging. Maar hij vond die niet. Het was alles te gemakkelijk. Het tem po was te traag, de eisen te licht. Weken gingen heen met het doornemen van lesboeken, waarvan hij vond, dat je ze op één avond kon lezen en begrijpen. De stu dieproblemen schenen kinderachtig en niet in verhou ding tot de wezenlijke praktijk van de architectuur. Hij voelde, dat hij hier niet langer thuishoorde. Hij bleef, omdat hij geen wegloper wou zijn en omdat Mi ke was gaan opscheppen, dat „zijn jongen" een acade misch gevormd architect zou worden. Het volgende voorjaar, toen Don een tweedejaars was geworden, besloot Mike zijn restaurant te ver bouwen. Omdat dit de kans was om iets te ontwerpen, dat werkelijk gebouwd zou worden, maakte Don een plan. (Wordt vervolgd) Stadsschouwburg: Vandaag besloten voorstelling. Zaterdag 20 uur: Leerlingen uitvoering Kennemer Dans. en Ballet studio. Concertgebouw: Vandaag 20 uur: Con cert door zeven koren ter gelegenheid van 105-jarig bestaan Koninklijk Nederlands Zangersverbond. Zaterdag en zondag geen uitvoering. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met donderdag 14 en 19.30 uur: „The big coun try", 14 jaar Frans Halstheater: Vandaag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, maandag 14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30 en 20 uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Meisjes op bestelling", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Sa hara". 18 jaar. Zondag 11 uur: „Het zesde continent", alle leeftijden. Luxor Theater: Vandaag en zaterdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag tot en met woensdag 14 en 20 uur: „Vrijheren van het oerwoud", alle leeftijden. Donderdag 14 en 20 uur: „Vrou wenbungalow", 18 jaar. Minerva Theater: Vandaag 20.15 en za terdag en zondag 19 en 21.15 uur: „The Ladykillers", 14 jaar. Zaterdag 14.30 en zondag 14 en 16.15 uur: „Laurel en Hardy bij de luchtbescherming", alle leeftijden. Maandag tot en met woensdag 20.15 uur: „Koningin Christina" ,18 jaar. Donderdag 20.15 uur: „De nachten van Cabiria", 18 j. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De geheimzinnige passagier", 14 jaar. Zondag 11 uur: „De verovering van de Mount Everest", alle leeftijden. Roxy Theater: Vandaag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De dochter van Robin Hood", 144 jaar. Maandag tot en met don derdag: „De charge der Vaquero's", 14 j. Studio Theater: Vandaag en zaterdag 14.15, 19 en 21.15 uur. zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maandag tot en met don derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Als de kraanvogels overvliegen", 14 jaar. In het voorprogramma „Rembrandt" van Haan stra. Zondag 11 uur: „Bij de kannibalen van Nieuw-Guinea", alle leeftijden. TENTOONSTELLINGEN Galerie Espace (Klein Heiligland 36): Tot 15 juni op werkdagen van 11—17 uur: Expositie Karei Appel. Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 22 juni dagelijks van 10—12.30 en van 23.30 17 uur. zondag van 1417 uur: Tentoon stelling „Met Cornelis van Noorde door Haarlems vermakelijke landsdouwen". In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Tot 1 juli dagelijks van 1022 uur: Expo sitie Ploos van Amstel. Vleeshal: Tot 15 juni dagelijks van 9 22 uur: Tentoonstelling Natuurbescher mingscommissie Zuid-Kennemerland. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vandaag.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 13