Horen en zien
De mam aam de top
„TSJIK, TUKIE EN TOKA"
Fa. B. ENGELENBERG
Excellent
Agenda voor
Haarlem
ten volle genieten
rook dan Douwe Egberts
zwaar -
lekker
Nederlandse coaster in
Bordeaux aangehouden
4
Wrndio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Overtuigende technische
prestatie van Eurovisie
Een eindje om door Europa
De radio geeft dinsdag
T elevisie programma
Funke's Roggebrood FUNKE
Ballet
„Regeringsverklaring
vaag en niet positief"
Brief van Landbouwschap
aan betrokken ministers
Verwezenlijking van vrije
loonvorming in de bouw
OFFICIËLE VERKOOP SIKKENS LAKKEN
In handige plastic tabakszak
Munitie aan boord is
echter voor Pakistan
dloor
Cameron Hawley
MAANDAG 8 JUNI 19 59
Heel West-Europa heeft zaterdagavond
ln innige televisie-verbondenheid kunnen
zien hoe opperbest men zich in twaalf
landen amuseerde ter gelegenheid van het
vijfjarig bestaan van Eurovisie. Door de
in kaart gebrachte „vrijhandelszone" van
het amusement heen danse het Britse paar
Denny Bettis en Katherene Feather van
het éne land het andere binnen, zonder
over tariefmuren te struikelen. Er waren
overigens wel enige landen bij, die het ge
zien de kwaliteit en de weinige oorspron
kelijkheid van hun produktie moeilijk zon
der tariefmuren zouden kunnen stellen,
met name Duitsland, Monaco, Zweden en
Zwitserland, waar men onveranderlijk in
de mond van chansonnières of in de glim
mende monding van blaasinstrumenten
keek. Maar een land, dat de concurrentie
met glans zou aankunnen en verreweg
het beste programma presenteerde, was
Denemarken, dat met trots en verve zijn
dierbare tango „Jalouzie" van Gade liet
horen en uitbeelden, respectievelijk door
het opmerkelijk donkergeklede Svend
Saabykoor en leden van het Koninklijke
Deense Ballet, meesterlijk gearrangeerd en
vooral bijzonder gefigureerd. Het pro
gramma van Luxemburg was geheel ge
concentreerd op de boeiende figuur van
Gilbert Bécaud en dat van Oostenrijk op
Anton Karas, de om zijn melodie voor
„The Third Man" beroemd geworden citer
speler, al herleefde ook het ..lustige" ver
leden door de zang van Esther Re thy.
Frankrijk liet in een heerlijk kolderieke
schets van Gilles Margaritis zien hoe de
grote Boris Steinberg onvrijwillig diri
geert wanneer het water uit allerlei lekken
in de leidingen van zijn kamer spuit. Enge
land bracht een vakkundig stuk amuse
ment op een thema van het Warschau-
concert. Italië volstond met een duet uit
de opera Othello" en wélk een!
gezongen door Franco Corelli en Anna
Roffo. België liet zijn Corps de Ballet du
Theatre Royal de la Monnaie de Bruxel-
les temidden van de stalagmieten in de
grotten van Dinant het speciaal voor deze
gelegenheid geschreven ballet „Speleo-
magie" uitvoeren, een indrukwekkend stuk
menselijke plastiek, waarin men wat ons
betreft nog veel meer gebruik had kunnen
maken van de inderdaad magische omge
ving. En Nederland kwam eenvoudig met
Doris op de proppen, die door zijn grollen
en zijn mimiek best op de buitenlandse
beeldlijnen gewaardeerd zal zijn. Zijn bor
stel- en bezemensemble was overigens in
zijn eigen land genoegzaam bekend. Men
kon zich afvragen of dat nu wel zo re
presentatief was voor het amusement ten
onzent, maar daar zou men onmiddellijk
de vraag op kunnen laten volgen, wat dan
wèl representatief en toch niet vervelend
zou zijn geweest
Neemt men bijvoorbeeld het nummer
„Stukjes en beetjes", dat tevoren in het
KRO-programma vertoond werd, dan zijn
wij toch maar blij dat men Dorus heeft
genomen. Wat overigens wel zeer te waar
deren viel in dit programma, was de her
innering aan de invasie in 1944. Flitsen
van documentaires, uitstekend afgewisseld
door stukken verbindende film brachten
deze gigantische operatie en de spanningen
er omheen weer tot leven. Het was zo in
dringend, dat deze gebeurtenis er bij velen
ongetwijfeld weer diep werd ingeprent.
Met zulk een vernieuwde herinnering in
het achterhoofd ziet men alles wat er ver
der vertoond wordt, ook die Eurovisie
shows, toch anders dan gewoonlijk. Ook
het voortreffelijke sportjournaal van Jan
Cottaar.
Zondagmiddag was het Eurovisiepro
gramma met „Een eindje om door Europa"
vooral op het technisch kunnen gericht.
Binnen een uur werden naar schatting
vijftig miljoen kijkers even door tien lan
den gegidst. Het was vooral een aaneen
schakeling van bewegende prentbriefkaar
ten, waarbij Frankrijk opviel door zelfs
niet de pretentie er enige moeite voor te
hebben willen doen en Denemarken juist
door een grondige voorbereiding. Pier
Tania praatte alles aangenaam aaneen. Er
werd vrijwel geen fout gemaakt. De Euro-
niLVERSUM I 402 M 7,00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Oe douche.
7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 3.00
Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kinde
ren. 10.15 Lichtbaken, caus. 10.30 Gram. 11.00 Voor
de vrouw. 11.30 Chansons. 11.50 Als de ziele luis
tert, causerie. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03
Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram.
12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20
Gram. 13.30 Amus.muz. 14.00 Pianorecital. 14.25
Gram 14.35 Voor de vrouwen van het land. 14.45
Gevar. progr. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Zieken-
lof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Re-
geringsuitz.: Untwisselingsprogr. over Joegosla-
via, in samenwerking met Radio Nederland We
reldomroep. 18.00 Amateursprogr. 18.20 K.V.P.,
pol. caus. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Pianospel.
19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Sportpraatje. 19.35
Gram. 20.30 Omr.orkest, groot koor en sol. 21.45
Aan de poorten van een nieuwe tijd. caus. 22.15
Orgelconc. 22.45 Avondgebed en liturg, kal. 23.00
Nieuws. 23.15 Lichte muz. 23.35 24.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO 7.50 Meditatie. AVRO: 8.00 Nieuws 8.15
Gram 9.00 Gvmn. 9.10 Dc groenteman. 9.15 Gram.
9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Dansmuziek.
12.20 Regeringsuitz. 12.20 Landb.rubriek. Bedrijfs
voering en boekhouding. 12.30 Land- en luinb.-
rnede. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Mede
delingen of gram. 13.20 Promenade-orkest.. 13 55
Beursber. 14.00 Mag ik mij even voorstellen? Mijn
naam is Cox, hoorspel. 14.40 Schoolradio. 15.00
Rlaastrio. 15.30 Voor de vrouw. 15.45 Vocale poly
fonie. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Orgel en zang.
18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Theaterork.
18.55 Paris vous parle. 19.00 Gram. 19.45 Film
praatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.40 Met voor-
hedachten rade. hoorspel. 2.1.20 Lichte muz. 21.40
Rende/-vous in Israel, reisrêport. 22.00 Hawaiian-
muz. 22.15 Act. 22.30 Pianorecital. 23.00 Nieuws.
23.15 Beursber. van New York. 23.2124.00 Gram.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.34
Pianospel. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram.
14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.20
Gram. 16.30 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Pianoreci
tal. 17.45 Boekbespr. 18.00 De jeugd musiceert.
13.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram.
19.50 Causerie. 20.00 Gram. 21.00 Dansmuz. 21.45
Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Israëlitische uitz. 22.40
Konkrete muziek. 22.5523.00 Nieuws.
VOOR DINSDAG
NTS 2" "0 Journ. en weeroverzicht. 20.20 Film-
piogramma 21.0022.30 Speelfilm.
Advertentie
Boordevol kracht en vita
mine B - 10 tegen 1 dat ook
uw dokter het eet
Hoflewranciei
visie heeft zaterdag en zondag haar jubi
leum met een indrukwekkend technische
prestatie gevierd. Haar mogelijkheden
staan de kijkers nu wel duidelijk voor
ogen.
De VPRO-televisiesectie heeft de kijkers
zondagavond opnieuw geconfronteerd met
enkele staaltjes van onze nationale dans
kunst, die helaas door de „korrel" van
het waarschijnlijk zeer snelle opnamema
teriaal (het betrof hier een telerecording)
veel aan beeldkwaliteit en daardoor ook
aan sfeer inboette. Dat. was vooral het
geval in het eerste werk, de „Mouvements
svmphoniques" waarin een van Haydn's
symfonieën de choreograaf de basis ver
schafte voor een streng-akademisch, maar
toch ook speels en sierlijk bewegingsmo-
zaiek volgens de regels van de klassieke
danskunst. Voorbeeldig geïnterpreteerd
door de voornaamste solisten van het
Operaballet en met een zeldzaam-gedis-
poneerde Marianne Hilarides als gast, werd
het een indrukwekkende demonstratie van
technisch kunnen. Helaas ging echter op
de film een groot deel van de stemming
verloren door hel veel te constrastrijke bo-
ven-tegenlicht, dat met. het onvermijde
lijke scherpteverlies vooral in de totaal
opnamen elk detail om hals bracht en de
dansers zelfs schijnbaar van hun hoofd
haar beroofde. Veel verfijnder was de
belichting gedoseerd in het tweede werk,
„Intermezzo", een zomerse pastorale naar
Arthur Honegger. in de stijl van het heden
daagse Amerikaanse ballet, gezet door
Hans van Maanen en als zodanig één facet
van de moderne danskunst tussen ver
halend ballet en „ballet pur" in ver
tegenwoordigend. Alexandra van Rhijn.
Vanna Besangon en Hans van Maanen
gaven er een sfeervolle vertolking van,
daarbij geholpen door een fantasierijke
cameraregie.
Voor de vrolijke noot zorgde het Leidse
Studentencabaret met enkele fragmenten
uit zijn nieuwe programma „Laat je zoon
studeren". Een bijzonder knap filmpje over
de bestrijding van de sprinkhanenplaag,
met fascinerende close-ups completeerde
het avondprogramma.
Beeldschermer
Landbouw ernstig verontrust
(Van onze Haagse redacteur)
De georganiseerde landbouw in Neder
land is ernstig verontrust door de weinig
positieve bewoordingen van de regerings
verklaring omtrent de agrarische vraag
stukken, met name het onvermeld laten
van de bijzondere positie van de agrari
sche bedrijfstak ten aanzien van het loon-
bcleid en de onzekerheid welke dc rege
ringsverklaring laat bestaan met betrek
king tot de te voeren landbouwprijspoli-
tiek en het garantiebeleid. Dit staat in een
vandaag gepubliceerde brief van het dage
lijks bestuur van het Landbouwschap aan
de minister-president en de minister van
Landbouw.
Zo acht het Landbouwschap waarin
werkgevers- en werknemersorganisaties
van alle gezindten samenwerken het
zeer onbevredigend, dat de regering geen
positiever standpunt heeft ingenomen ten
aanzien van de structuurverbetering van
het platteland, te meer nu het meerja
renplan voor de ruilverkaveling en andere
cultuurtechnische werken ter tafel ligt.
Deze structuurverbeterende werken vor
men trouwens tevens een onderdeel van
hot. industrialisatiebeleid van de regering
en zijn op één lijn te stellen met de grote
investeringen in stedebouwkundige ver
beteringen. Daarom geeft het Landbouw
schap de regering zeer dringend in over
weging ten behoeve van de reconstructie
van het platteland een investeringspro
gramma van ongeveer 125 miljoen gulden
per jaar (overeenkomende met een opper
vlakte van ongeveer vijftigduizend hecta
ren per jaar) tot uitvoering te brengen.
Voorts brengt het Landbouwschap op
nieuw in herinnering, dat de verhouding
tussen de lonen en de overige arbeidsvoor
waarden in de agrarische sector en die
welke voor het overige bedrijfsleven gel
den ook in de toekomst blijvend wordt
verbeterd.
Tenslotte is het Landbouwschap, veront
rust door de opmerking van de regering
dat de verlaging van de kosten van het ga-
rantie-beleid is geboden nog voordat men
zich op het garantiebeleid als zodanig
heeft bezonnen.
Hoop maar ook kritiek van
r.-k. bouwvakarbeiders
In de jaarlijkse bondsraadsvergadering
van de Katholieke Bouwvakarbeidersbond
ditmaal in Schuttershof te Middelburg ge
houden, heeft de heer H. Werkhoven, voor
zitter van deze organisatie gesproken over
de door de regering in uitzicht gestelde
vrijere loonvorming en tevens het stand
punt vertolkt van de Katholieke Bouwvak
arbeidersbond ten aanzien van de verwe
zenlijking der vrijere loonvorming in
het bouwbedrijf. Weliswaar, aldus de heer
Werkhoven, wekt de regeringsverklaring
ten aanzien van het aangekondigde nieu
we loonbeleid in het algemeen hoopvolle
verwachtingen, maar met name voor het
bouwbedrijf kan men niet geheel gerust
zijn. De spreker vroeg zich af of het juist
is indien men nog wel op korte ter
mijn, zoals de regeringsverklaring zegt
door middel van het vrijere overleg de
werknemers hun rechtmatig deel in de
beschikbare ruimte wil doen toekomen, men
anderzijds de effectuering daarvan bindt
aan de vervaldatum van de collectieve
arbeidsovereenkomst. „Hier is sprake van
een tegenstrijdigheid, welke zich niet ver
draagt. met het principe van de vrijere
loonvorming".
De Katholieke Bouwvakarbeidersbond
acht daarom de termijn, gesteld door de
K.A^B. namelijk uiterlijk 1 januari 1960
voor alle C.A.O.'s en loonregelingen het
uiterste, waartoe overgegaan mag wor
den. Er moet volgens de voorzitter van
de Kahtolieke Bouwvakarbeidersbond, ge
legenheid zijn voor overleg met-de werk
gevers in alle gevallen, zonder dat per se
een lopende overeenkomst een beletsel kan
zijn voor de invoering van verbeteringen.
De heer Werkhoven had kritiek op de
door de regering gestelde voorwaarde, dat
„de stand en de vooruitzichten van de
produktie per werknemer de (loon)verbe-
teringen moeten veroorloven". De spre
ker wees erop, dat in een fabriekmatig
geleide produktie de „produktie per werk
nemer" niet moeilijk is over te leggen.
Maar in het niel-fabriekmatige bouwbe
drijf?.... Juister en reëler acht de heer
Werkhoven het. dan ook, dat de econo
mische omstandigheden van de betreffen
de bedrijfstak, bedrijfssector of onderne
ming als maatstaf worden gekozen. Dit te
meer omdat, volgens de spreker, het ef-
De volgende morgen had Tuk ie een sm.akelijk ontbijt klaargemaakt. Toen ze gegeten
hadden, gingen ze op de bank zitten, die tegen het huisje stond.
„Weet je", zei Tukie. „Ik. heb het altijd wel naar mijn zin gehad, hier op het eiland;
maar ik zou zo graag eens wat. van de wereld willen zien!"
Tsjik knikte.
„Ja, zo was het met. mij ook. Daarom, ben ik er in mijn notedopbootje op uitge
trokken. Jammer, dat hel zo klein is, anders konden we met. zijn tweetjes verder
varen!" 14.115
Advertentie
Doelstraat 39 - Haarlem - Tel. 13232
KWASTEN
PENSELEN
fect van produktie bevorderende maatre
gelen in feite wordt beheerst door het be-
drijfstechnische beleid ran de werkgevers
en het. overheidsbeleid, in zoverre de over
heid het klimaat en de voorwaarden weet
te scheppen, die voor het opvoeren van de
produktiviteit in het bouwbedrijf onont
beerlijk zijn. Uiteraard, zo verklaarde de
heer Werkhoven, zal het onderzoek naar
maatregelen, die rechtstreeks op de pro
duktie stimulerend werken, niet achterwe
ge mogen blijven. Men zal er echter be
grip voor moeten hebben, dat de sociale
positie van de bouwvakarbeiders niet mag
worden aangetast. Hiertegen zal de Katho
lieke Bouwvakarbeidersbond zich verzet
ten.
Advertentie
BORDEAUX (Reutep/ANP) Franse
autoriteiten hebben donderdag in de mon
ding van de Gironde het. Nederlandse
kustvaartuig Willemijn (478 ton) aangehou
den en bevel gegeven naar Bordeaux terug
te keren waar zij een onderzoek instellen
naar de lading, te weten munitie en reser
veonderdelen voor motorvoertuigen. Dit
is zaterdag vernomen van havenautoritei
ten te Bordeaux.
De Willemijn, die het eigendom is van
de rederij Gruno te Amsterdam, was dins
dag de haven van Bordeaux binnenge
lopen na Antwerpen, Milford Haven en
Southampton te hebben aangedaan Met
schip was donderdag, toen het in de mon
ding! van de Gironde werd aangehnn-T-n.
op weg naar Fedala nabij Casablanca m
Marokko.
Douanebeambten, die het schip vrijdag
hebben doorzocht, deelden mee dat de la
ding in overeenstemming is met de
scheepspapieren, volgens welke de lading
bestemd is voor het Pakistaanse leger en
het Verre Oosten. Het schip heeft zowel
in België en Engeland, als te Bordeaux
munitie geladen.
Havenautoriteiten van Bordeaux zeiden,
dat de aanhouding was verricht om te ver
hinderen dat de Algerijnse opstandelingen
wapens ontvangen, die worden ontscheept
in havens van aangrenzende landen.
De directeur van de rederij Gruno, de
heer B. Venema, heeft zaterdag het bericht
over de aanhouding van de Willemijn be
vestigd. Hij zei dat de lading voor Pakistan
bestemd is. Verder zei hij te kunnen be
grijpen, dat de Fransen vrezen, dat de
munitie te Fedala wordt gelost en zo de
Algerijnse opstandelingen bereikt. Te Fe
dala zal echter niets van boord gaan. Er
zal daar lading voor Pakistan aan boord
worden genomen.
De heer Venema, die zei er zeker van te
zijn dat de moeilijkheden spoedig zullen
worden opgelost deelde mee dat het mi
nisterie van Buitenlandse Zaken van dit
transport volledig op de hoogte is.
22. „Maakt zij kabaal daarover? Nee, ze is tevreden. Ze
vindt het leuk. Alle dwazen vinden het leuk. Ze voe
len zich er geweldig mee. Dat is het hele geheim,
m'n jongen. Die grote lui zijn niks anders. Ze vinden
het ook leuk. Er is maar één verschil. Zij zijn hoge
pieten en ze weten dat. Alles om hen heen moet ge
weldig zijn. Ze doen alles in het groot. Als ze dus een
stel gekken willen zijn, zijn ze geen kleine gekken
ze trappen er op een enorme manier in.
Heb je wei es gehoord van Mr A. W. Wilberson, de
directeur van de C en W huishoudgoederen? Een heel
groot man. Groot, in alle opzichten. Laten we nou
es een denkbeeldige situatie nemen en zeer denk
beeldige. Jij bent niet de medewerker van Karl Eric
Kassei jij bent alleen maar jij. Jij gaat Mr Wil
berson opzoeken iels. dat dus absoluut denkbeel
dig is, want hij zal je niet ontvangen. Je schrijft dus
een brief. -Je vraagt hem je een baantje te geven te
gen het machtige salaris van 35 dollar per week en
binnen twee weken zul je voor hem een nieuwe koffie-
filtreermachine ontworpen hebben. Wat gebeurt er
nu? Hij verscheurt je brief. Waarom? Hij is beledigd.
Op die manier zou het nieuwe ontwerp hem maar
zeventig dollar kosten. Je hebt hem te laag aangesla
gen. Dat is verkeerd. Je hebt hem bejegend als een
man. die erop uit is een voordelig zaakje te doen. Dat
is fout. Je hebt hem ook met respect behandeld. Ook
dat is fout. Nou komt Kar) Eric Kassei erbij. Ik
maak die fouten niet. Ik behandel hem niet als een
pientere vent. Ik laat hem niet merken, dat ik respect
voor hem heb. Ik beschouw hem als een dwaas. En
dat wil hij. Ik geef hem die rooie baard, dat mooie
accent. Ik geef hem de grote naam, die ook vals is.
Ik vraag hem de hoge prijs. Ik beledig hem niet. Ik
geef hem de kans om een enorme gek te zijn. Dat wil-
ie. Hij vindt het leuk. Hij betaalt er graag voor'.
De verlokking die er van Karl Eric Kassel's ont
hulling uitging, was de verlokking om zich op het ge
bied der vervalsingen en der drogredenen te begeven,
en Don Walling gaf er gehoor aan; hij deed het wel
iswaar enigszins zoals een jongeling speelt met het
ongeoorloofde, doch meer nog als een geleerde, die
grenzen overschrijdt welke hem gescheiden houden
van een nieuw veld van wetenschap. zonder dat hij
I vraagt naar recht of eigendom.
Don Walling leerde een massa in de tien volgende
maanden, toen Kassei hem toeliet meer en meer in
contact te komen met plannen en klanten. Sommige
dingen die hij leerde, beantwoordden aan de theorie
van Karl Eric Kassei, andere dingen weer niet.
Hij ontdekte enkele maatschappij-directeuren van
het soort, dat Kassei hem beschreven had. Hij had
er voldoende gevonden om een behoorlijke, gestadige
stroom van opdrachten in de studio binnen te krijgen.
Maar Don's reactie hierop was niet gelijk aan die
van Karl Eric Kassei. In plaats dat deze mensen cy
nische gevoelens bij hem opwekten, kreeg hij mede
lijden met hen. De meesten leefden, ondanks hun ge
cultiveerde machtspositie, in voortdurende angst. Ze
waren wanhopig bezig een manier te vinden, waarop
ze hun eigen tekortkomingen konden bedekken. Ze
kochten talent en een kundig oordeel om de leegte
te vullen. Wat Karl Eric Kassei verkocht was veeleer
ontsnapping uit de angst dan zijn ontwerpen. Ai was
het dan ook maar een tijdelijk ontkomen, het was ten
minste iets. Zelfs als het faalde, was het toch een
poging geweest. De „goede poging", zo leerde Don,
was een teken van verdienste in de zakenwereld.
Hij kreeg weinig kans om die zakenlieden te leren
kennen, welke zijn bewondering hadden. Het kwam
met hen zelden verder dan het stadium van plannen.
Zij waren te handig om zich te laten nemen door de
pretentieuze grillen van Karl Eric Kassei. Eén van die
mannen was Avery Bullard.
Karl Eric Kassei had de opdracht gekregen een huis
te ontwerpen, dat tentoongesteld moest worden op de
Eeuw-der-Vooruitgang-Tentoonstelling in Chicago, en
een tweede opdracht om een nieuwe stijl te ontwer
pen voor het meubilair, waarmede het huis ingericht
moest worden. Het draaide erop uit, dat het enkel en
alleen een karwei voor Don Walling werd. Kassei be
loofde hem voortdurend heipers, maar, hoewel er ge
noeg werkloze tekenaars rondliepen, slaagde hij op
de een of andere wijze erin, er geen te vinden. Don
werkte twintig uur per dag, wekenlang. De uiteinde
lijke constructie en meubilering, waarvoor hij naar
Chicago ging om et het oog op te houden werd oen
nachtmerrie, die hij nog slechts met glazig!, bloed
doorlopen ogen kon zien. Op de avond vóór de ope
ning, was hij totaal uitgeput in elkaar gezakt op een
hoop kussens, die bij de meubelen hoorde
Op een gegeven moment flitsten die nacht de lich
ten op. Don werd wakker genoeg om er zich van be
wust te worden, dat Karl Eric Kassei bezig was een
of andere toekomstige klant vast een blik op het ge
heel te gunnen, als lokaas voor een opdracht. Don
hoorde de stem van de man en er was iets in het
timbre, dat hem direct volledig wakker maakte. Hij
luisterde en hetgeen hij hoorde gaf hem een wraak
zuchtige voldoening. De woorden van de man sneden
dwars door Karl Eric Kassel's gepantserde aanmati
ging heen. Tenslotte kwam er een pauze in het ge
sprek en dan ineens de uitval: „Kassei, wie heeft, eigen
lijk dit meubilair ontworpen?"
Naderhand, door de jaren heen. toen Don Walling
vaak de drang had Karl Eric Kassei te beschuldigen
met alle bitterheid en woede, welke hij die twee lan
ge jaren gevoeld had, was er toch altijd weer de ver
zoenende herinnering aan dc manier, waarop de rood-
baardige charlatan die nacht in het. gebouw van de
Wereldtentoonstelling weer veel goedgemaakt had.
Kassei had op directe en eenvoudige toon gezegd: „Dit
huis en alles wat er in is, is ontworpen door een zeer
taientvolle jongeman, die Don Walling heet."
„Ik wil hem spreken," had de stem geëist en
Don, meer wakker dan hij ooit in z'n leven was ge
weest, niet lettend op zijn vuile handen en zijn ver
kreukelde werkkleren, niet lettend op de aanwezigheid
van Karl Eric Kassei, niet lettend op wat ook ter we
reld, behalve op de noodzaak om dat bevel te gehoor
zamen, liep naar de deur om Avery Bullard te ont
moeten. Karl Eric Kassei wist op de een of andere
manier ongemerkt te eclipseren en liet hen alleen.
Ze daalden af naar het Michigan Meer; Bullard
sprak en vroeg en hoorde hem vriendelijk uit. Er was
nu geen scherpe klank meer in zijn stem, maar zij
had niets van haar opwindende hoedanigheden ver
loren. Het was een stem, waarin kracht en macht
deerklonken, onkreukbaarheid en standvastigheid,
het was een stem van moedige verbeelding, die met
dezelfde wonderkracht hemelwaarts kon stijgen waar
mede de opkomende zon de eerste strepen trok aan
de hemel boven het Michigan Meer en zelfs het water
in gloed zette. (Wordt vervolgd)
Dicht. Gedeputeerde Staten van Zee
land h"bbm piio bezwaarschriften van de
inwoners van Stavenisse ten spijt, beslo
ten te adviseren tot afsluiting van de
haven, met het oog op de veiligheid. Het
college acht de argumenten van de bewo
ners niet voldoende sterk om over te gaan
tot de aanleg van een zeer kostbare keer
sluis.
Stadsschouwburg: Vandaag en dinsdag
besloten voorstellingen.
Concertgebouw: Vandaag geen uitvoe
ring. Dinsdag 19.30 uur: Leerlingenuitvoe
ring Haarlems Muziekinstituut.
Grote Kerk: Dinsdag 20 uur: Orgelcon
cert door Piet Kee.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag tot. en met
donderdag 14 en 19.30 uur: „The big coun
try", 14 jaar.
Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15
uur, dinsdag 14.30 en 20 uur, woensdag en
donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Meisjes
op bestelling", 18 jaar.
Lido Theater: Vandaag tot en met don
derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Sahara",
18 jaar.
Luxor Theater: Vandaag tol en met
woensdag 14 en 20 uur: „Vrijheren van bet
woud", alle leeftijden. Donderdag 14 en
20 uur: ..Vrouwenbungalow", 18 jaar.
Minerva Theater: Vandaag tot en met
woensdag 20.15 uur: „Koningin Christina",
18 jaar. Donderdag 20.15 uur: „De nachten
van Cabiria", 18 jaar.
Rembrandt Theater: Vandaag tot en met
donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De
geheimzinnige passagier", 14 jaar.
Roxy Theater: Vandaag tot en met. don
derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De charge
der Vaquero's", 14 jaar.
Studio Theater: Vandaag tot en met don
derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Als de
kraanvogels overvliegen", 14 jaar. In het
voorprogramma „Rembrandt" van Haan
stra
Theater Monopolc. (Zandvoort) Vandaag
to' en met woensdag 20 uur: „Wien. du
Stadt meiner Traume", alle leeftijden,
Donderdag 20 uur: „Frou-Frou", 18 jaar.
TENTOONSTELINGEN
Galerie Espace (Klein Heiligland 36):
Tot, 15 juni op werkdagen van il tot 17
uur: Expositie Karei Appel.
Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot
22 juni dagelijks van 10 tot 12.30 en van
13.30 tot 17 uur, zondag van 14 tot 17 uur:
Tentoonstelling „Met Cornells van Noorde
door Haarlems vermakelijke landsdouwen"
Dinsdag 11 uur: Rondleiding.
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1):
Tot 1 juli dagelijks van 10 tot 22 uur: Ex
positie Ploos van Amstel.
Vleeshal: Tot 15 juni dagelijks van 9 tot
22 uur: Tentoonstelling Natuurbescher
mingscommissie Zuid-Kennemerland.
Badhoevedorp (Bung. Van Amersfoordt-
laan): Tot I juli werken van zeventiende-
pcuwsp beeldhouwers.
(Verder raadplege men de rubriek „Uit
gaan in Haarlem" van vrijdag 5 juni).