„Frans de Kubber in wormen" DE RECLAME EN ONS PRESTIGECEVOEL Het masker als kunstuiting De mens in de gebruiker herontdekt ZATERDAG 6 JUNI 1959 Erbij PAGINA TWEE Goesenaar vangt bij nacht en ontij duizendpoten in Zeeuzvse schorren naar bijbels neemt over gehele wereld toe Repertoire fïaagsche C omedie VIERHONDERDDUIZEND wormen kronkelen er jaarlijks door de handen van Frans de Kubber te Goes. Vierhonderd duizend „zagers", die hij en zijn vrouw samen in de Zeeuwse schorren bij nacht en ontij gaan vangen. En via zijn handen glibberen al die duizenden lange, roodachtige, duizendpotige wormen naar alle kanten van Nederland en daarbuiten. Want het beroep van Frans de Kubber is wormensteker, tevens gros sier en exporteur van de beroemde zagers. De enige in ons landIn een grote witte koelkast is zijn bedrijfskapitaal. Een koelkast met laden die tot de rand gevuld zijn met de lange zeewormen. „Zagers en zeepieren" meldt het bordje op zijn deur in een smalle Goese straat. Een paar maal per dag trekt Frans de Kubber er met zijn vrouw per auto op uit om ge wapend met riek en emmer en gekleed in de meest haveloze plunje op jacht naar de zagers te gaan. In het. slik van de Oosterschelde, in de buurten van Yerseke en Wemeldinge, vindt hij ze. Daar slaat hij tweemaal daags bij laag water zijn slag. Nu eens 's nachts om half twee, dan weer 's morgens vroeg om kwart over vier. 's Winters en 's zomers, in regen, kou en hitte. „Een keihard beroep", zeggen de De Kubbers, ,..ie moet er dag en nacht voor ploeteren, maar we hebben er een dikke boterham in; dat wil ik graag eerlijk toegeven". FRANS DE KUBBER was boekhouder in Den Haag. Maar de cijfertjes verveelden hem. Hij hield van iets levendigers. En dat vond hij, toen hij 35 jaar oud was. Want wie durft beweren, dat er in wormen geen leven zit? De rasechte zeehengelaars weten het wel: zagers lange, rode duizendpoten die wel een vinger dik en een halve meter lang kunnen worden is het beste visaas dat je voor de zeevisserij kan hebben. Zagers, die alleen gevonden worden in de Deense Sont, aan de oever van de Theems, in de buurt van Calais en.... in de Oosterschelde zoals zeehengelaars op zekere dag ontdekten. Frans de Kubber zag er iets in. Hij begon te spitten en nu, vijf jaar later, spit hij nog tot grote tevredenheid van hemzelf en van de duizenden IN DE ECONOMISCHE wetenschap definieert men consumptie als het be vredigen van een behoefte, of met andere woorden als het tegenovergestelde van produceren, namelijk het vernietigen van produkten. Zuiver wetenschappelijk gezien is dit juist, maar het is een abstractie die alles behalve de maatschappe lijke volheid van het ver schijnsel weergeeft. Want. het heeft behalve de be kende economische aspec ten ook tal van sociolo gische, die steeds meer be tekenis krijgen, óók voor de econoom. In de wel- vaartsstaat kan men niet. meer werken met een con sumptiebegrip dal zich be perkt tot het beantwoorden aan primaire levensbehoef ten, m.en moet van een- schaarste-economie over gaan op de overvloed, en daarin gebeuren andere dingen dan men gewend was. Van oudsher zijn goe deren en diensten sym bolen geweest van een be paalde waardigheid en- nok thans is dat zo. Alge meen bekend is dat het grondbezit in vroeger jaren een gewichtige rol speelde als bestaansbasis en pres- t.igefactor voor de heersen de standen. Even immobiel als dit soort bezit, was de maatschappij die er op ge baseerd- was. De kapitalis tische economie bracht ook hierin een revolutionaire verandering, want, het veel eeuwse maatschappij wel het geval, maar beweeglijker aandelenbezit, in een democratische samenleving ziet allengs niet meer gebonden men vast verankerde standen als in strijd aan bepaalde kringen, nam met het principe van de gelijkheid en de voor een belangrijk deel vrijheid. de plaats in van het oude t t grootgrondbezit. Maar daar- mee was een sociaal dis tinctiemiddel verloren ge gaan, want aandelenbezit is anoniem. Toch is de menselijke behoefte om zich van anderen te onder scheiden blijven bestaan, ,nnn-r ,„7 doel ls de anderen in het bezit van distinctiedrang zich in de duurzame consumptiegoederen voorbij te verstedelijkte, geïndustria liseerde wereld-, waarin grote mensenmassa's dicht. DE SOCIALE DIFFERENTIATIE, die er tussen de verschillende rangorden be staat ij; dan ook los en in voortdurende be weging. Vandaar dat de prestigestrijd zich veel meer op individueel niveau af speelt. tussen buren en bekenden, waar- streven. De goederen zelf bezit men dan niet alleen om het plezier dat men van ze heeft, om hun nuttigheidswaarde. maar 'opeen 'w^en'Zders uïten ook als symbolen van het prestige, dat als in dc 'hoofdzakelijk ™n aan ze ontleent. Deze wedijver geeft agrarische, dun bevolkte ?e_m,ens_m,de gefo.rm?kf_e5.df; m_£en\Y_e}' landen van weleer. leerde moderne maatschappij een kans een persoonlijk succes te boeken, want, de ijskasten, de mixers en de dure auto's zijn zinnebeelden van het succes dat men heeft. De distinctiedrang heeft een bijzon der dynamisch karakter en de grote om zetten van de industrie zijn waarschijn- WAT DE BEHOEFTEBEVREDIGING de lage prijzen binnen het bereik van al- 5^™* riÜ len en deze kunnen een positieve bijdrage da"ken' kouwens men moet; gelijk met de fundamentele democratise- leveren voor een algemene verbetering het verschijnsel ook van psychologische betreft. herft zich. om met Mannheim te spreken, een Frans met een van zijn „zagers" - een kleintje maar ring voorgedaan. Steeds bredere lagen van het geestelijk levensniveau. Waar het van de bevolking hebben toegang tot luxe- devies is een zo hoog mogelijke produktie n'o'Vnnl'.Trkotf'm sectoren, die tot voor kort zeef exclusief te bereiken, daar moet ook geconsumeerd ZJ aan de enkelen waren voorbehouden. Als worden en het is dwaasheid om't bezit van j_ rpnhfpn hÜLff het de basisbehoeften hun deel hebben gekre- goederen om hun prestigefunctie, die door v'beJ<c, n ,omrniep artikelen wordt gen, wordt het noodzakelijk de potentiële de reclame zeer terecht nog extra wordt mel bez,tten van sommige aitikelen woidt kopers met andere middelen te benade- aangewezen en aangedikt ,te vooroorde- nolitiek ren. In de reclame komt het accent steeds len of belachelijk te maken. In ieder ge- aelfen want zii vlnden eikennine in meer te liggen op dit prestige-element, val lost men daar niets mee op, noch ver- immers tegenwoordig al als een soort ar- zeehengelaars. Als het een druk seizoen is, heeft De Kubber een op het aangeven van die kwaliteit in het. andert men er de onderscheidingsdrang man of tien voor zijn bedrijf aan het spitten, terwijl hij dan de artikel, waardoor men er zich van ande- ook maar een weinig mee. Vaak ook speelt hengelsportzaken en vissers in binnen- en buitenland afreist, ren mee onderscheidt. Daarbij trekt men hierbij een zekere afgunst een rol, want nu TPumAMTTr Ti voorkeur de aandacht door afbeeldin- zoveel zaken langzaamaan gemeengoed MET DE LEVERANTIE aan een Rotterdamse hengelsport- gen van avondkleding, dure interieurs, gaan worden, is het uiterst moeilijk zich zaak is het begonnen. „Maar 'es proberen", had de eigenaar kandelaars en kaarslicht, afbeeldingen duidelijk van anderen te onderscheiden, vijf jaar geleden gezegd, toen Frans de Kubber een monstertje van huishoudelijk personeel bij voor- Natuurlijk zijn de distinctiemiddelen be- de wedstrijd deel en maar zelden vindt afleverde. Nu staan de zagers bekend als het beste aas voor de keur Engelse butlers kastelen en dure kend. auto's, televisietoestellen, woningin- zeehengelarij, die na de oorlog een enorme vlucht heeft ge- woningen, enzovoorts. Ook op andere wij- richting, kleding, ijskasten enzovoorts nomen en het neusje van de zalm betekent voor de ware sport- 7,en probeert men de toekomstige klanten zijn goede voorbeelden. Zij nemen in een visser. Van Goes uit worden er vooral in het. zomerseizoen te bewegen het leven te accepteren, dat vrij brede middenstand de plaats in van niet bezat, maar deze als ondeugd be- heid, die alleen maar kan bestaan, als de consumptie maximaal is. VRIJWEL ALLE KLASSEN nemen aan men nog de oude burgerlijk-kapitalistische ingetogenheid, waarbij men de luxe die zijn goede voorbeelden. Zij nemen in een men zou kunnen ten toon spreiden, juist dagelijks vele partijen zagers als ijlgoed vroeger alleen de, wat Veblen „leisure het. oude grond- en huizenbezit. Er is een schouwde. De oude calvinistische kooplie- verzonden. Afzender: „Frans de Kubber class" noemde, was voorbehouden. Werk- subtielere differentiatie gekomen dan die den die het Nederlands volkskarakter in wormen". Een dubbeltje per stuk vraagt en-consumeer is het motto zonder er vroeger bestond tussen de gepronon- zo sterk beïnvloedden stelden er een hij ervoor, maar in België worden ze weer schuldgevoelens, want u heeft recht om ceerd gescheiden, ja bijna gesegregeerde eer in zo zuinig mogelijk te leven en hun «rif ,rr.r.„ „ar f„„„i(„««„ft* „„„f\ standen. De sociale rangorden die in het. geld te sparen voor verdere ondernemin- maatschappelijke prestige tot uitdrukking gen. Er waren grenzen die men als dege- grif voor vijf franken (veertig cent) van met uw geld te doen wat, u wilt. Men put de hand gedaan. De Goesenaar is door de zjch hoe langer hoe minder uit in aanprij- opgedane ervaring met de zagers een spe- zingen van de kwaliteit van huishoudelij- komen liggen niet juridisch of institutio- lijk burgerman niet overschreed, omdat cialist geworden. Hij is de enige die ze ke artikelen; waar men de nadruk op legt langer dan een week levend in huis kan dat ze het de huisvrouw gemakkelijker houden en dat is een prestatie, want een- maken, haar leven er waardevoller en maal gevangen is het leven van een zager mooier door wordt, en dat ze haar veel bijzonder broos geworden. De heer De tijd doen sparen. Bovendien zal zij aanzien Kubber experimenteert nu met deze jn buurt en vriendenkring genieten, wormen, om ze te kunnen conserveren ge durende de wintermaanden. In Keulse potten, maar hoe precies houdt hi, angst vallig geheim. Hij organiseert ook vis- ZO WORDT DE MENS in de gebruiker tochten eind mei alweer een internatio- herontdekt, voornamelijk in zijn zwakhe- nale zeehengelwedstrijd per boot op de den tot nu toe, nadat in het bedrijfsleven Oosterschelde en in Belgische henge- de mens in de arbeider terug was gevon- laarskringen is hij een alom bekende den Toch zijn de gevolgen niet. alleen ne- figuur. gatief, luxegoederen, eertijds alleen voor behouden aan enkelingen komen via de MEVROUW DE KUBBER heeft, zich ge- d® psychologische reclamemethoden en specialiseerd op het vangen. Haar man spit en als ze een zager ziet wegschieten, grijpt zë hem vlak achter de kop beet. „Dan krijgt-ie het benauwd en strekt-ie z'n lange lijf", vertelt mevrouw De Kub ber, „dan kan ik hem er wel zo uittrek ken". Of ze er niet vies van is? ..Nou, in derd gulden staat daar voor, volgens ar tikel 17 van het baggerreglement OVER EEN JAAR OF WAT, als de het begin wel, want als Haags stadsmeisje Oosterschelde is afgedamd, zal er geen ben je niet veel gewend". Maar daar is ze sprake meer zijn van getijdenwisseling op nu overheen en zonder blikken of blozen deze zeearm. Dat betekent dan tevens hel grijpt ze nu in een bak met levende, glib- einde vdn de zagervangst. ..Misschien dal berige zagers, 't Is een glibberig bestaan, we dan naar Frankrijk gaan om het be- Ook in de niet strikt letterlijke betekenis drijf voort te zetten", aldus de heer Dc van het woord. Want de wormenspecialist Kubber, „want merkwaardig genoeg zien komt nogal eens in aanraking met politie de Fransen zelf er nog geen boterham in. en justitie. Hii mag dan een spitvergunning Maar ik zie best kans daar net zo'n zaak van Rijkswaterstaat hebben, maar dat op te bouwen als hier. Er zit leven genoeg geldt alleen voor de vrije gronden en daar in de zagers". Voorlopig is er echter nog zitten natuurlijk de zagers nu juist maar voldoende werk aan de wormenwinkel zo sporadisch. De oesterboeren laten hem voor de De Kubbers en zal de enige Neder- echter oogluikend toe. Maar van tijd tot landse groot- en exporthandel in zagers tijd wordt Frans de Kubber gesnord en en zeepieren nog een levendige handel be- dan betaalt hij de maximumboete. Hon- schoren zijn. neel vast. Dit was in de stabiele middel- dit hoogst ongepast was. Tot voor kort gold dit nog, het begrip parvenu of nou veau riche herinnert er nog aan en wordt ook nog wel eens smalend gebruikt voor hen die in hun zucht naar sociale erken ning al te ver gaan, maar toch is er heel veel veranderd. In de kleding vindt men een typisch voorbeeld, er is daar al prak tisch geen onderscheid meer te maken tussen de standen en ook op andere ge bieden waar het goedverzorgde massa-ar tikel doordringt vallen de verschillen weg. Het wonderlijke is nu dat dit zelfde mas- saprodukt tevens aan velen weer een kans geeft hun sociaal prestige te vergro ten. Het probleem is nu niet dat deze mo gelijkheid er is, maar onder welke voor waarden, hetgeen trouwens voor onze ge hele welvaart opgaat. Dit is veeleer een pedagogisch vraagstuk. Nu het econo misch probleem niet meer in de produk tie, maar in de afzet ligt (in de V.S. geeft men jaarlijks ongeveer 10 miljax-d dollar voor reclame uit) en het niet de inge nieurs, maar de kunstenaars en vormge vers zijn die in de concurrentiestrijd de beslissende rol gaan spelen, ligt er een goede kans om ook aan het sociaal presti ge een andere inhoud'te geven. W. Lcngeveld IN DE INDIAANSE maskers treft ons steeds de ernst. Hier aan verwant zijn de maskers van Hildo Krop, die destijds gebruikt werden bij de opvoe ring van „The only jealousy of Emer" van Yeats, en die onlangs aangekocht zijn dooi de gemeente Amsterdam ter ere van Krops zeventigste ver jaardag. Hoe eigen zij ook zijn, toch brengen zij ons speciaal een Indiaans masker uit het N.W. kustgebied van Noord- Amerika in de herinnering. Geen masker ter wereld geeft mij zo de vervoering weer als het achttiende eeuw- se Javaanse Topengmasker met de hemelse glimlach in het Museum voor Aziatische kunst te Amsterdam. Wan hoop, smart en liefde open baren zich in de maskers voor de Griekse tragedie en het Romeinse drama. Nico Wijn berg wist in zijn ontwerpen voor de opvoering van de Iphigeneia onder de regie van Johan de Meester en Han Bentz van den Berg deze klas sieke maskers weer tot leven te brengen. Merkwaardig is nog. dat alleen de Japanners in hun beroemde No-maskers de zotternij konden uitdruk ken, die moderne kunstenaars in hun poppen- en lekenspelen (onder anderen Van Elteren Bert Brugman en Hoefnagels) aanwenden. PSYCHOLOGISCH gespro ken en afgezien van het scala van gevoelens is er nog de vlucht uil het „ik", de vlucht, die zich al bij kinderen uit, als zij een masker opzetten voor een feest, en die, evenals dat bij bezweringshandelingen van primitieve volkeren het geval is, een gevoel van macht geeft Deze soort van maskers zijn artistiek verantwoord gebruikt in de aantrekkelijke kinder- Het 144e jaarverslag van het. Bijbelge nootschap over 1958 maakt, gewag van velerlei activiteiten op het gebied van bijbeluitgaven en vertalingen. De al in 1957 geconstateerde verhoogde vraag in de wereld naar bijbels (een gevolg van het afnemend analfabetisme, de grotere politieke zelfstandigheid in vele landen en de voortschrijdende techniek) zette zich in 1958 voort. De koopkracht steeg in 1958 nauwelijks, zodat de inspanning, die vereist is om aan de gestegen vraag Vos van Veterman. Grietje te§Gn vaak te lage prijzen te voldoen, toe- Kots maakt nog altijd haar "am- zeer orginele en zeer moderne tn Indonesië blijkt voor alle daar gang- dansmaskers. Zeer gestileerd bare bijbeluitgaven een dermate grote zijn deze aanvankelijk van klei belangstelling te bestaan, dat het bijna vervaardigde papier-maché ondoenlijk is enige voorraad te vormen, maskers. Vooral de vrouwen- ®en tweede druk van de in 1957 versche- koppen als Mariken van Nim- nen Indonesische bijbel bleek noodzake wegen en het koningskind in kjk. Halewijn, die in hun devote °P Nieuw-Guinea zal het Bijbelgenoot- uitdrukking doen denken aan schap binnenkort, een eigen bijbeldepot middeleeuwse schilderijen, zijn kunnen openen. De bijbelverspreiding al daar een voorbeeld van. De daar beweegt zich in een stijgende lijn. duivel in Mariken van Nim- In Suriname is een tijdelijke bijbelkiosk wagen geeft een reminiscentie gevestigd in een pand midden in Parama- aan een primitief masker uit r'b°- Ceylon. Enkele van deze mas- Zowel aan de zorg voor de Nederlandse kers worden op de hand ge- tekst van de bijbel als aan vertalingen van danst. het. „boek der boeken" wordt nog steeds met voortvarendheid gewerkt In 1958 vol tooide de N.B.G.-taaiafgevaardigde in Su riname, dr. J. Voorhoeve, de concept- VAN KUNSTENAARS als de reeds genoemde Braat, de vertaling van het bijbelboek „Handelin- beeldhouwer Kees Schrikker de sierkunstenaar Hans van gen" in het Sranan (Neger-Engels) en maakte hij een begin met de vertaling Draanen en de edelsmid Pim van ditzelfde boek in het Saramaccaans, Polet, zien wij maskers uit- de taal van de bosnegers. Voorts versche- sluitend als kunstuiting. Dat nen vertalingen van bijbels of bijbelge deelten in het Sundaas. Timorees, in Ka- pauka (Wisselmeren, Nieuw-Guinea) en in Bamileke (Frans-Kameroen). Wmmm&Wmm WÊmmËÊËÊm& m iSlI Achttiende-eeuws houten Topengm.asker (Java), beschilderd in zwart, rood en goud. balletten en goede kinderstuk ken, zoals in de Vos Reinaert met maskerontwerpen van Bert Bennema onder regie van Erik Vos. Tot ontwerpen voor het toneel voelen zich ver schillende maskermakers aan getrokken, zoals de reeds ge noemde Van Elteren, met Daumier-achtige maskerge zichten, die enige maskers ontwierp van Canols Im promptu d'Amsterdam. De spirituele beeldhouwer-schrij ver L. P. J. Braat maakte mas kers voor het toneelspel Noach, terwijl Nel Knoop maskers vervaardigde voor Reinaert de van Braat, een houten maskei vol uitdrukking met een op vallend hoog voorhoofd, zou den wij willen vergelijken met enige maskers uit Nieuw-Brit- tannië bij Niéuw-Guinea. Hans van Draanen sloeg van ge- oxydeerd messing een treffend masker, bedoeld als In Me- moriam. De oudere Pim Polet vervaardigde een masker van rood koper een antilope voor- De Haagsche Comedie heeft voor het stellend, dat in zijn vorm- komende seizoen de volgende stukken op geving overeenkomst vertoont haar repertoire: Jean Anouilh: „L'Hur- met een primitief masker van lubêrlu" en „La Foire d'Empoigne"; Her- de Ivoorkust. Zacht gemodel- mann Bahr: „Das Prinzip"; Max Frisch: leerd maar verbluffend tref- „Biedermann und die Brandstifter" en zeker is het gebakken aarden „Die grosze Wut des Philipp Hotz"; Abel maskerontwerp Levensgraal Herzberg: „Sauls dood"; Eric Linklater: van de beeldhouwer Kees „Breakspear in Gascony"; Elmer Rice: Schrikker en zijn ontroerende „Cue for Passion"; Peter Shaffer: „Five klassieke vrouwenmasker, dat Finger Exercise"; William Shakespeare: te bezichtigen is in zijn grote „Winter's Tale" (vertaling Bert Voeten); atelier,.eens dat van zijn voor- Samuel Taylor: „The Pleasure of his Corn- ganger Mendes da Costa. pany"; G. T. Tirso de Molina: „Don Gil de rr \\7 u n x Las Calzas Verdes" (vertaling Dolf Ver- lielma Wolf-Catz spoor).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 16