„de mens en werk" De winnaars van onze fotowedstrijd ZATERDAG 20 JUNI 1959 Erbij PAGINA DRIE Wasdag(W. Weber, Marsmanplein 32 III, Haarlem). Derde prijs (f 25). .Met de snijbrander langs het lijntje" (J. Prinsen. Joh. de Breukstraat 45, Haarlem, 10). Lossers(R. Hoegen, Wagenweg 46, Haarlem, f 10). „Chef-de-cuisine" (mevr. E. C. v. d. Broek-Gordijn. Van Oldenbarneveldlaan 13, Haarlem, f 10). „Bouwen van een olietank" (B. W. de Keizer, Wouw er manstraat 78, Haarlem, 10). De foto hierboven, „Bouwers" door de heer B. Hijma, Van der Vinnestraat 19 zwart te Haarlem, is door de jury bekroond met de hoofdprijs van honderd gulden, beschikbaar gesteld door onze bladen. Bovendien ontvangt de maker een ere-medaille, ge graveerd met zijn naam en adres en de naam van Haarlems Dag blad/Oprechte Haarlemse Cou rant, aangeboden door de Ver eniging Nederlands Fabrikaat. MEER DAN VIJFHONDERD FOTO'S bedroeg de totale oogst van de door onze bladen georganiseerde voorronde van de nationale fotowedstrijd „Richt uw lens op de werkende mens", toen dinsdag de in zendtermijn gesloten werd. De jury, samengesteld uit directie- en redactie leden van onze bladen, heeft geen ge makkelijke taak gehad, want het leeu wendeel van de inzendingen stond op een zeer redelijk peil. Pas na vele uren van moeizaam selecteren en elimineren kon zij tot een definitieve keuze van de prijs winnaars komen, wier bekroonde foto's wij op deze pagina reproduceren. De jury is bij haar beoordeling vooral uitgegaan van de vraag, of en in hoeverre de foto's beantwoordden aan het motto van de wedstrijd, de uitbeelding van een mar kant en typerend aspect van „de mens in zijn werk". Kleine technische tekort komingen zoals lichte onscherpte of niet- optimale „drukkwaliteit" hebben daarbij veel minder gewicht in de schaal gelegd dan de vraag, of een foto blijk gaf van een verrassende visie, een bijzondere compositie of een origineel opnamestand punt. Daardoor had ook de beginnende amateur een kans op een prijs en als wij ons niet vergissen, dan zijn enkele prijzen ook in de gelederen der prille beginners terechtgekomen. Jammer was, dat vele inzenders zich niet gehouden hadden aan de gestelde voorwaarden, zodat zij meteen al moesten afvallen. Vrij velen hadden bijvoorbeeld afdrukjes van 6 x 6 of 6 x 9 cm inge stuurd, terwijl het minimumformaat uit drukkelijk op 9 x 12 cm gesteld was. Alle foto's, die door ons ontvangen werden dus ook de niet-bekroonde zijn in middels doorgezonden naar de jury van de nationale fotowedstrijd „Richt uw lens op de werkende mens", die ze opnieuw, en onafhankelijk van onze bekroningen, beoordelen zal. Deze landelijke wedstrijd staat onder auspiciën van de Vereniging Nederlands Fabrikaat en de Stichting ter bevordering van de amateurfotografie in Nederland. WELKE OVERWEGINGEN hebben nu voor de jury gegolden bij het toekennen van de voornaamste prijzen, door onze bla den beschikbaar gesteld? Over de foto van eerste prijswinnaar B. Hijma uit Haarlem heeft geen meningsverschil bestaan: de jury waardeerde hier vooral de dynamiek van de grijpende handen, die als het ware het koortsachtig tempo van het bouwen en daarmee het ganse woningnoodprobleem verzinnebeelden in een voortreffelijke actieplaat. De plaatsing van handen en armen, diagonaal in het beeldvlak, geeft de foto bovendien een zeer suggestief ritme. Een bijzonder sterke compositie is de foto van de tweede prijswinnares mevrouw A. H. Marwitz te Haarlem, vooral om de volledige concentratie op het hoofdmotief, de twee schoorsteenbouwers. De effen „tonige" lucht vormt hier een rustige en dus ideale achtergrond, terwijl het strakke lijnenpatroon van de dakpannen de foto een mooie ritmische afsluiting geeft. Veel waardering oogstte voorts de pittige bril jante vergroting. „Wasdag" van de Haarlemmer W. We ber dankt zijn derde prijs voornamelijk aan de prima sfeeruitbeelding en de mooie plastiek, waarvoor het zachte zijlicht zorg gedragen heeft. Ook de scherpteverdeling is goed en de houding van het model doet volkomen natuurlijk en ongedwongen aan. Als de fotograaf bij het vergroten de iet wat storende lichte partij links onder op de foto donkerder „doorgedrukt" had, zou zijn plaat nog „geslotener" en harmonischer van lichtverdeling geweest zijn. Probeert u het maar eens, door die lichte plek met de hand af te dekken. Van de vijf winnaars der troostprijzen leverde B. W. de Keizer met zijn plaat „Bouwen van een olietank" naar het oor deel der jury de beste prestatie. De rond gaande lijn die de afsluiting vormt tussen de verlichte voorgrond en de donkere tankwand, geeft de foto diepte; de drie lichtpuntjes van de lassers zorgen voor een boeiende ritmische onderbreking van de donkere achtergrond. Van de prijswinnaars kan verlangd worden dat zij het negatief van hun be kroonde foto's voor kortere of langere tijd ter beschikking stellen van de orga nisatoren van de fotowedstrijd, te weten Nederlands Fabrikaat, de Stichting ter Bevordering der Amateurfotografie en Haarlems Dagblad/IJmuider Courant. De bekroonde foto's blijven overigens het eigendom der drie genoemde instellingen, die zoals in de voorwaarden gestipuleerd was, vrijelijk over de foto's in kwestie kunnen beschikken. En tenslotte dan nog dit: dank aan alle inzenders uit Haarlem, IJmuiden, Be verwijk, Heemstede, Santpoort en vele andere plaatsen, die in zo grote getale aan het slagen van onze fotowedstrijd hebben meegedaan. Het resultaat van hun werk heeft ons bewezen, dat de amateurfoto grafie in ons gewest veel, graag èn goed beoefend wordt. Hetgeen te begrijpen was. De tweede prijswinnares, mevrouw A. H. Marwitz te Haarlem, bewees wat er met een zorgvuldige afwerking mogelijk is: een bijzonder sterke deelvergroting uit het zes-bij-zes negatiefje, dat hiernaast op ware grootte is afgebeeld. Mevrouw Marwitz woont: Lorentzkade 372. Haar prijs bedraagt 50. „Boeten" (A. Zandvoort, Bornstraat 43, Velsen-Noord, 1U).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 17