RM| mm n en zien „TSJIK, TUKIE EN TOKA" De man aan de top J Agenda voor Haarlem „De oude man en de zee" Film week Arnhem geopend WÈÊBSIÈltÊSitÈÈ Hemingway prachtig in beeld gebracht JSames?fr.e,hu',d7 4 AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Salto motale van Henk Ba dings De radio geeft zondag T elevisie pro gramma De radio geeft maandag Televisie programma Ethel Barrvmore overleden SLOT DEFECT? Hiltonhotels in 1961 gereed De negen muzen sa Hendrik Andriessen en Rudolf Esse her bekroond Historische „O.Z.-kapel" met afbraak bedreigd Kerkvoogdij wil „kerk- kaasmarktslopen Geen drie miljoen, maar dertig mille Amateurtoneelfestival ZATERDAG 20 JUNI 1959 De televisie-opera „Salto Mortale", die aan het vernuftige brein van Henk Badings is ontsproten, tezamen met een werk van Jurriaan Andriessen, moet die nen als Nederlandse bijdrage aan het TV-operafestival, dat in augutsus in Salzburg wordt gehouden, kwam vrijdag avond op het NTS-scherm en vulde de huiskamers met de nieuwste snufjes op het gebied der geluidsproduktie, elektro nische muziek. Het griezelverhaal van dit laboratoriumwerk, dat trouwens in totaal de laboratoriumsfeer ademt, is in opzet een bedenksel van Badings zelf, maar werd uitgewerkt door de specialist in fantastische verhalen, de auteur Bel- campo. Het gaat om een geleerde die een middel vindt om een dode tot leven te wekken, maar daarbij de liefde van zijn assistente verspeelt, want deze raakt op slag verliefd op de herrezene; ziedaar de knoop; de ontknoping volgt dan in kreef tengang. Dat alles ontwikkelt zich in de sfeer van de heksenkamer, de moderne wel te verstaan; maar het is de vraag of de suggestie ervan die van het spel der Salzburger marioneten kan overtroeven, wanneer deze hun duivelarijen in de heksenkeuken van de Faustsproke ver tonen. Welbegrepen is het gegeven slechts een aanleiding om de uitkomsten te pas te brengen van de experimenten die Badings in het Natuurkundig Laboratorium van Philips verrichtte. Dat zijn er heel wat. Als men tot de overtuigende definitie zou kunnen komen, dat alle geluid muziek is, is er voor de toonkunst aldus een onuit puttelijke bron aangebooi'd. Gesteld ech ter dat die nieuwgevormde klanken als muziekmateriaal niet au sérieux kunnen worden genomen, dan kunnen ze toch altijd nog dienen bij hoorspelen en der- HILVERSUM I. 402 M. 8.00 NCRV. 9.30 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gewijde niuz. 8.30 Morgenwijding. 9.15 Orgelconcert. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Plechtige Hoogmis. 11.30 Gram. 11.55 Viool en piano. 12.15 Apologie. 12.35 Instr. octet. 12.55 Gram. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, caus. 13.10 De Wadders, hoorsp. 13.30 Gram. 13.45 Boekbespr. 14.00 Holland Festival 1959: Tristan und Isolde, opera. 15.50 Gram. 16.00 Idem. 16.10 Sport 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Jeugddienst. 18.00 Het geladen schip, cau serieën. 18.30 De Kerk aan het werk, caus. 18.40 Bijbelvertellingen. NCRV: 19.00 Kerkelijk nieuws. 19.05 Verz.progr. 19.30 Het Evangelie van Johan nes, caus. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Gram. 20.20 Cabaret. 20.50 Gram. 21.20 U bent toch ook van de partij?, caus. 21.30 De werkers van het elfde uur, hoorspel. 22.20 Lichte muz. 22.40 Gram. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Lim burgs symphonie-orkest. 23.50—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws en postduivenber. 8.18 Ge varieerd progr. 9.45 Geestelijk leven, caus. VPRO: 10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Remonstrantse kerkd. 11.30 Vragen beantw. AVRO: 12.00 Gram. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Gram. (vervolg). 13.00 Nieuws en S.O.S.bèr. 13.07 De toestand in de we reld. causerie. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. progr. voor de soldaten. 14.00 Holl. Festival 1959: Kamerork. en soliste. 15.10 Tertulia bij Anita en Juanlta, gespr. 15.30 Instr. kwint. 16.00 Dansmuz. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gespr. met luis teraars. 17.15 Nederland sinds 1945, caus. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjourn. 18.30 Amus.muz. 19.00 Reisbeschr. 19.30 Studentencabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade-orkest, koor en sol. 20.45 Inspecteur Vlijmscherp ondervraagt, hoorsp. 21.25 Herinne ringen aan Louis Davids. 22.15 Act. 22.30 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15 24.00 Gram. BLOEMENDAAL. 245 M. 10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (uitz. van de dienst gehouden op 14 juni om 2 uur). 11.15 ds. G. Toornvliet (uitz. van de dienst voor belangstellenden, gehouden op 14 juni om 8.30 u.l. 2.30 Kinderdienst voor kinderen van 511 jaar. 3.45 ds. G. Toornvliet (rechtstreekse uitzending). BRUSSEL. 324 M. 12.15 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.ork. (verv). 13.00 Nieuws 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Gram. 15.15 Idem. 16.20 Lichte muz. 17.00 Gram. 17.30 Sportuitsl. 17.37 en 17.52 Gram. 18.00 Kamer muziek. 18,30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 19.45 Die Jahreszeiten, oratorium. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws. 23.0524.00 Gram. TELEVISIEPROGRAMMA VOOR ZONDAG VARA: 20.00 Mensen en meningen in het voor bijgaan 20.45 Gevar. progr. Gezamenlijk progr. van AVRO, KRO, VARA en VPRO: 22.00 Sport in beeld. HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.13 Gram. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Ge wijde muziek. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.20 Voordracht. 11.40 Gram. 12.00 Pianorecital. 12.25 Voor boer en tuin der. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. en act. 13.00 Nieuws. 13.15 Amus.muz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gram. 14.55 Kamermuz. 15.15 Gram. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Kamermuz. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regerings- uitzend.: Rijksdelen Overzee: Nederlands Nieuw- Guinea: de Papoease vrouw, haar plaats en taak, door mevr. M. R. Kamma-Van Dijk. 18.00 Orgel spel. 18.30 Vocaal ens. 19.00 Nieuws en weerber. 13.10 Orgelconcert. 19.30 Radiokrant. 19.55 Gram. 20.00 Idem. 20.30 Jeugdconc. 21.10 Muz.discussie. 22.00 Parlementair comm. 22.15 Lichte muz. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 23.15-24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Kamerork. en solist. 11.45 Voor dracht. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Voor het platteland. 12.34 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Lichte muziek. 14.15 Voor de vrouw. 14.45 Viool en piano. 15.15 Voordracht. 15.30 Strijkkwartet. 15.55 Gram. 16.50 Kinderkoor. 17.10 Gram. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nieuws. 18.15 Regeringsuitz.: Uitz. van de Paci fistisch Socialistische Partij, in het kader van de door de regering ten behoeve van de politieke partijen gevorderde zendtijd. Oplossing van de woningnood zonder huurverhoging, door de heer D. A. Noordewier, hoofdbestuurslid van de P.S.P. 18.25 Amateursprogr. 18.50 Openbaar kunstbezit, caus. 19.00 Muz.caus. 19.25 Instrum. kwintet. 19.45 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek. 20.30 Criminele causerieën. 20.45 Orgelspel. 21.00 Cabaret. 21.15 Act. 21.30 Het Omroep-orkest en soliste. 22.15 Vierkante cirkels, caus. 22.30 Gevar. muz. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursber. v. New York. 23.17—24.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de land bouwers. 12.42 Gram. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Idem. 15.00 Fagot en piano. 15.25 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Kinder liederen. 18.00 Franse les. 18.15 Kinderlied. 18.20 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 19.45 Kamermuz. 20.30 Kunstkaleidoscoop. 20.35 Kamermuz. (verv.). 21.30 Amus.orkest. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuziek. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR MAANDAG VARA: 17.00 Voor de kinderen. ER ZIJN FILMS, die men gaat zien om de acteur. Alle banvloeken ten spijt, kan men de stervergoding dan toch wel in zo verre tegemoet treden als men bewonde ring kan hebben voor de creatieve rol, die de acteur in het filmproces speelt Een film als „De oude man en de zee" naar het prachtige verhaal van Ernest Hemingway is een uitmuntend voorbeeld van het scheppend vermogen van de filmacteur, die in de huid moet kruipen van de figuur, die hij voorstelt, om tenminste de regisseur het bezield en levend materiaal in handen te spelen, waarmee deze moet werken. Zo'n acteur is Spencer Tracy. Hij is nu negenenvijftig jaar oud en maakte voor het eerst naam in „Jongensstad", spoedig zijn faam verbreidend met „San Francis co". daarna een gevierde ster, die overi gens nimmer de allures aannam van de man zonder wie geen film gemaakt kan worden. Eenvoud en soberheid kenmerken zijn spel. Het heeft een ruige en weer barstige echtheid, het is natuurlijk en mannelijk krachtig. Het is doorvoeld. Spencer Tracy is een van die acteurs, wier fysionomie helemaal voor en van de film is: men kan er alles vanaf lezen. Hij is veelzijdig, want niet alleen in het tragische, ook in het komische is hij van een on gemeen sterke expressiviteit. Hij is, wat men noemt, een karakterspeler. Hij zal niemand van het witte doek spelen als Charles Laughton bijvoorbeeld, die dan ook vaak acteert in de orde van het to neel. Wat Tracy doet is zich inhouden en de gevoelens, welke door hem tot uitdruk king gebracht moeten worden, in die mate en op dat ogenblik laten uitstromen als verantwoord is ten opzichte van de dra matische situatie. Hij is een kleine, wat gedrongen man, breed en robuust: een beeld van kracht, een man als een gebalde Advertentie N.V. MIJ „HOLSTER"- OVERVEEN Tel. K 2500 - 60002, 57290 en 57833 Centrale verwarming Airconditioning gelijke, wellicht ook wel in een traditio nele opera als toneeleffect naast echte muziek. Badings gebruikt als traditio nele bouwstof het „spreekgezang", dus hij laat zijn sujetten zingen, althans in hoofd zaak recitivisch declameren, maar hun stemmen worden ontluisterd door kunst matig anders te worden gekleurd, want het gaat hier om het experiment van de klank, waarvoor zij dan de proefkonijnen zijn. Men zou dan ook de stemmen van Annette de la Bije, Annie Hermes, Tom Brand en Leo Ketelaars niet of nauwe lijks herkend hebben. Het playback- systeem waarvoor de acteurs Frits But- selaar, Dini de Neef, Christine Zwanikken en Aart Brouwer zich leenden, onder regie van Kees van Iersel, toonde tal van zwakke momenten. Het werk als geheel maakte op ons de indruk van een samen stel van bedenksels, die de natuurlijke menselijke hartslag missen. Dit is mis schien ook zo bedoeld en men kan tegen woordig nooit weten welke sensatie het zal winnen. Als elke tijd wil ook de onze zijn eigen dwaasheid hebben en die bot vieren in het grote krankzinnigenhuis, de wereld. Jos. de Klerk Vanavond worden tijdens het N.T.S.- journaal televisiebeelden uitgezonden, die voor het eerst in de geschiedenis door middel van telefoonkabel vanuit Amerika naar Europa worden overgebracht. Het is een filmpje over de aankomst van Ko ningin Elisabeth en prins Philip op New Foundland. Het zal 1 minuut duren. c* --tt'W r t De bekende Amerikaanse filmster van de oude garde, Ethel Barrymore. is don derdag in de ouderdom van 79 jaar te Hollywood overleden. Ethel en haar beide broers John en Lionel Barrymore stonden bekend als „het koninklijk ge zin" van Broadway. Etherl Barrymore maakte haar toneel debuut te New York in 1894 en trad se dertdien in talloze toneelstukken en films op. In 1928 werd in New York een nieuw theater naar haar genoemd. Hoewel de actrice de laatste jaren niet zo vaak meer optrad is haar indrukwekkende verschij ning en diepe stem toch ook bij het jon gere filmpubliek over de gehele wereld bekend. Advertentie „DE SLEUTELSPECIALIST' LANGE VEERSTRAAT 10 - HAARLEM TEL. 1149? Spencer Tracy vuist. Wanneer die uitschiet is het raak. Toch heeft hij, geloof ik, zijn beste film prestatie geleverd in „De oude man en de zee", waarin de gebalde vuist meer de heroïek verzinnebeeldt van de niet af latende geestkracht dan van een explo sieve dadendrang. „De oude man en de zee" is een poëtisch verhaal, mannelijk, moedig, teer en verdrietig. Het behoort tot het beste wat Hemingway schreef. In de film is dat verhaal weergaloos mooi in beeld gebracht. WERKELIJK. Ik heb respect voor deze ver-beelding van de wonderlijke tocht, die een oude visser maakt op de oceaan, wan neer zijn bootje op sleeptouw wordt ge nomen door de vis, die aan zijn aas beet, een vis, groter dan zijn boot, groter dan de grootste die hij van al zijn levensdagen ving. „Je bent mijn vriend", zegt de oude man. „Je bent edeler dan de mens en toch moet ik je doden". Het kost hem zijn laat ste krachten, het brengt hem aan de rand van de uitputting. Maar wanneer hij de strijd heeft gestreden en de overwinning heeft behaald, komen de haaien hem zijn triomf ontnemen. Tegen hun overmacht kan hij niet op. Hij komt behouden weer, maar hij brengt geen vis, hn brengt een kadaver aan land. Hij zal de zee niet meer zien. Zijn dromen nemen hem nu weer mee op vreemde reizen. Toch zal iedereen zijn- naam met -eerbied uitspreken. Hij zal een sage worden, een legende. Hij wordt een ballade, dezelfde, die oprijst uit het proza van Hemingway en uit de film, waarin Spencer Tracy op ongeëvenaarde wijze de hoofdrol vervult. DE FILM „De oude man en de zee" is voor driekwart een aangelegenheid tussen Tracy en de zee. Ze is een prachtig werk stuk van regisseur Sturges, die met deze film nog eens de stelling onderstreept, dat de beste speelfilm een documentaire is. Op de keper beschouwd is deze film docu mentair. De oude visser wordt slechts „ge speeld", maar een spelprestatie van dit karakter is van een natuurlijkheid, die niet kan worden verbeterd door welke echte visser ook. De zee, de vis, de haaien, het bootje, de hemel en de wolken, de nacht en de dag, de natuur in heel haar verschij ning worden actief bij de handeling be trokken. Ook in de dromen van de oude ■visser. Al deze gegevens, gevoegd bij het aandeel van Spencer Tracy, verschaffen die fascinerende beeldenreeks aan de film „De oude man en de zee", welke met de citaten uit het boek ons dwingen tot ont roering en bewondering. De film is ingezet in Luxor te Haarlem. P. W. Franse De vice-president van Hilton Internatio nal, Curt Strand, heeft naar aanleiding van de stemming in de Tweede Kamer ver klaard dat de Hilton Hotels in Amsterdam en Rotterdam in juni 1961 gereed zullen zijn. Elk hotel heeft 280 kamers. De bouw kosten zullen ongeveer 20 miljoen gulden bedragen. Curt Strand, die momenteel in West-Berlijn verblijft vertrekt tegen hel einde van het jaar naar Nederland. Hij deelde voorts mede dat de Engelse rege ring toestemming heeft verleend voor de bouw van een hotel met 500 kamers in Londen. K.L.M.-films. Bij Carillon Films in Rijswijk is men thans bezig met de ver vaardiging van twee kleurenfilms voor de K.L.M. Beide films, „De Passagier" en „Reizigers van nu", worden geregisseerd en geproduceerd door Ted de Wit, respec tievelijk naar scenario's van Munroe Scott en van een groep medewerkers van Caril lon Films. Toka daalde op het eiland, en Tsjik en Tukie lieten zich van zijn rug zakken. Ze stonden naast elkaar en keken naar de leuke huisjes, die daar tegen één van de heuvels waren gebouwd. Wie wonen daarin?", vroeg Tsjik. „O", zei Toka. „Dat zijn heel aardige mensen; een beetje ouderwets, maar heel vriendelijk, zoals je wel zien zult!" Ze gingen het pad op naar één der huisjes, en daar ging de deur open. Ze zagen een dametjedat hen vriendelijk begroette3536 De Internationale Filmweek-Arnhem 1959 is vrijdagavond op officiële wijze ge opend. Het ging gepaard met de charme van de avondkleding der honderden ge nodigden en belangstellenden, die het smaakvol versierde Rembrandt-Theater, in Arnhem tot de laatste plaats bezetten. Er is meer dan eens spontaan geapplau- diseerd bij de vertoning van de uit stekende hoofdilm „Les quatre cent coups" van de jonge Franse regisseur Frangois Truvvaut, die met zijn film de Grote Prijs van Cannes heeft gekregen en die, na afloop van de voorstelling, bloemen ontving en een warm applaus van de gehele zaal. Buiten op het gazon, voor het met bloemen kleurig gemaakte entree van het Rembrandt-theater, speelde de Arn hemse Enka-harmonie en in het theater zelf klonken klanken van het jachthoorn korps van het garde-regiment jagers o.l.v. sergeant-majoor-tamboer J. H. Jan sen, dat met zijn groene gala-uniformen de luister van het schouwspel verhoogde. De voorzitter van het bestuur van de Stichting Internationale Filmweek Arn hem, drs. B. M. Sweers, begroette diver se autoriteiten, zoals de directeur-gene raal voor de kunsten en voor de buiten landse culturele betrekkingen van het mi nisterie van O., K. en W., mr. Reinink, de Commissaris der Koningin in Gelder land, mr. H. W. Bloemers, burgemees ter Matser van Arnhem en diverse ande re notabelen. Drs. Sweers verwelkomde in het Frans in het bijzonder de ambas sadeur van Frankrijk, E. baron de Beau- verger, die vrijdagmiddag in het gemeen temuseum te Arnhem, de tentoonstelling Franse wandtapijten had geopend. Het feit, dat thans voor de derde maal een filmweek wordt gehouden, bevestigt de behoefte om op gezette tijden een al gemeen overzicht te geven van het film wezen in Nederland, aldus de heer Sweers. Bij vorige gelegenheden is <n dit verband gesproken over een wapenschouw van de filmkunst. De filmweek wil in eerste in stantie de aandacht vestigen op het ar tistieke peil, dat de filmkunst heeft be reikt. Wanneer wij deze manifestatie dus Prof. Van der Leeuwprijzen 1959 De minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft de twee Prof. Van der Leeuwprijzen, die in 1959 kunnen wor den toegekend, toegekend aan professor Hendrik Andriessen voor diens Symphoni- sche Etude en aan Rudolf Esscher voor diens Le tombeau de Ravel. De uitreiking van de prijzen zal geschieden op een na der te bepalen datum. De prijzen zijn verleend overeenkomstig het eenstemmig advies van een op voor dracht van de Raad voor de Kunst door de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen ingestelde commissie, be staande uit de heren Jan Mul (voorzit ter), mr. Guillaume Landré, Willem van Otterloo en B. Wagemans (secretaris). met een zekere regelmaat voortzetten dan wordt zij als het ware tot graadme ter van de internationale filmontwikke ling. De heer Miedema, directeur van de Nederlandse Bioscoopbond, vond het no dig, dat, ondanks de zorgen waarmee de Nederlandse bioscoopwereld heeft te kampen, deze Filmweek wordt gehouden voor uitwisseling en verdieping van ge dachten. Vervolgens opende minister Cals de Filmweek per film. Hij trad op het witte doek althans in zijn kamer ten departemente naar voren en hield van daaruit een speech, zo klaar alsof hij in levende lijve aanwezig was maar dat kon niet wegens vergadering van de ministerraad. De minister verheugde er zich over, naar bleek uit zijn geestige toespraak, dat de Filmweek-1959 is gesteld in het teken van de jeugd en dat Frankrijk een belangrijke plaats inneemt, is bijzonder verheugend. Er blijkt uit dat in het oude Europa bepaald nog de vernieuwende ar tistieke krachten aanwezig zijn, die juist in een land als Frankrijk, eeuwenoude haard en centrum van cultuur, het begin ook van de filmkunst, hebben geleefd. Minnaars van oud-Amsterdam zijn ge schrokken van het besluit van de kerk voogdij van de Ned. Hervormde gemeen te, een sloopvergunning aan te vragen, die het doodvonnis betekent van de histori sche Oudezijdskapel in de smalle Nieuwe- brugsteeg bij het Damrak. De kapel, die van omstreeks 1450 dateert is dringend aan restauratie toe. Het staat op de monumentenlijst en het mag dan ook worden betwijfeld of het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen toestemming tot de afbraak zal geven. Ofschoon hij zegt, dat het geen opzet was, heeft de diamantair R. Streep het Nederlandse publiek bij de neus geno men: de reuzendiamant (314 karaat), die dezer dagen onder strenge politiebewa king naar de t.v.-studio is gebracht, op dat een paar honderdduizend kijkers de kostbare steen konden zien. is niet drie miljoen waard, zoals de heer Streep trots vermeldde, maar „slechts" 30.000 gulden. In de hoofdstedelijke diamantkringen vraagt men zich af, wat de heer Streep kan hebben bewogen aanvankelijk een zo hoge waarde te noemen. Iedere deskun dige kan zien, dat het hier een industrie diamant van inferieure kwaliteit betreft. De Londénse eigenaresse, de Diamond Trading Company, die als waarde 30.000 gulden heeft genoemd, acht de steen al leen maar geschikt voor expositiedoel einden. 33. Het huis vormde een belangrijk deel van haar eerste geluk. Een van de sterkste van haar nieuwe indruk ken was die van de dag, waarop ze van het sanato rium thuiskwam. Ondanks het feit, dat ze zich herin nerde hoeveel ze van het oude huis gehouden had, was ze beangst, dat het weerzien gevaarlijke herin neringen zou oproepen. Maar geen vrees voor die angst kon haar weerhouden aan zijn verzoek te vol doen, dat ze door de poort in de witte muur zou wan delen, over het tegelpad naar het huis. Wonderbaarlijk genoeg kwamen er geen herinneringen. Zij was bang geweest hem te vragen hoeveel het huis veranderd was, uit angst zichzelf te verraden en hem teleur te stellen, daarom duurde het maanden, vóór zij te we ten kwam, dat hij alles opnieuw had laten schilderen en inrichten. Toen zij zich eindelijk in staat voelde erover te spreken, had hij haar dank terzijde gescho ven: „Je hoeft me nergens voor te bedanken, Julia. Alles is van je eigen geld gekocht". Nina had daar die eerste dag op haar gewacht, een vreemde, kleine vrouw met een scherpe neus en een strakke knoet in de nek en een stijf-gesteven, nimmer bevlekte schort voor, maar met de grote, zwarte, we tende ogen, die altijd begrip weerspiegelden. Het was Nina geweest, die haar naar troost en veiligheid ge voerd had en die haar die voortdurende stroom van warme gevoelens gegeven had, welke zij zo zeer nodig had en het was Avery Bullard die haar Nina ge geven had. Niemand anders zou haar hebben kunnen vinden en niemand had kunnen weten, hoe zij Nina nodig had. In de eerste dagen van haar herstel, toen zij nog de gedachten van een kind koesterde, had Avery Bul lard haar een oude man toegeschenen. Ze had de verwarring weten te doorbreken, die maakte dat ze hem identificeerde met het beeld van haar vader, maar hij riep nog altijd zoiets als dochterlijke gevoe lens bij haar op. Later, toen ze zich volledig bewust werd van het feit, dat ze een rijpe vrouw was, schenen de jaren, die zo snel bij haar eigen leeftijd gekomen waren, het aantal jaren, dat tussen hun leeftijden lag, te niet te doen. Toen was haar gevoel voor hem zo danig uitgegroeid, dat het onmiskenbaar de liefde van een vrouw voor een man was, niet langer de adoratie van een kind, dat liefheeft zonder de honger naar vervulling. De honger nam toe tot het zo'n overweldi gende passie werd, dat ze bang werd, dat haar gees telijk evenwicht opnieuw verloren zou kunnen gaan. Als ze nu terugblikte op die tijd en zich alles herin nerde, scheen het, dat er momenten waren geweest, waarop haar brein verward was geweest. Alleen krank zinnigheid kon haar ertoe gedreven hebben datgene te doen, wat ze gedaan had. Een redelijke geest zou geweten hebben, dat Avery Bullard, ondanks de tij delijke lichamelijke beantwoording, waartoe zij hem verleid had, zich nooit tegen zijn wil laten vangen. Het jaar nadat zijn vrouw van hem gescheiden was, had Julia de meest krankzinnige poging gedaan. Er waren momenten geweest, waarop ze gemeend had, dat ze hem altijd had kunnen vastnouaen maar jaren daarna wist ze, dat wat zij gedaan had hem al leen maar verder van haar verwijderd had. Wanhoop had zich van haar meester gemaakt, na dat hij ermee opgehouden was haar nog langer te bezoeken, behalve als zakelijke aangelegenheden zulks vereisten. Zelfs het zien van hem onder zulke omstan digheden droeg nog altijd een hoop in zich en ze ver zon de gekste dingen die ze zich later vol schaamte herinnerde om hem naar haar huis te lokken. Toen hij haar tot commissaris van de maatschappij maak te, verdacht zij hem met een verdenking, die uit mislukking geboren was, dat hij dat alleen gedaan had om haar te dwingen naar zijn kantoor te komen om daarmee elk voorwendsel weg te vagen, dat ze hem ooit kon vragen weer bij haar thuis te komen. Ze had daarom nooit een commissarissenvergadering willen bijwonen. Ze had echter Avery Bullard's angst ontdekt, dat de controle over de maatschappij in andere handen zou overgaan, als zij haar aandelen aan iemand an ders zou verkopen. En zo werd de dreiging om de aandelen te verkopen een nieuwe methode om hem naar haar toe te laten komen, en, in de laatste bittere pijn van haar wanhoop, had ze deze methode verschei dene keren gebezigd, zichzelf hatend om haar schaam teloosheid, maar niet in staat haar verlangen te be teugelen. Als ze hem opbelde, antwoordde altijd Erica Martin en haar stem was een voortdurende folterende herin nering, dat zij het was, die bij hem was van 's mor gens vroeg tot 's avonds en de stap tot de verden king, dat Erica Martin ook 's nachts bij hem was, was gemakkelijk. Tenslotte had Julia Tredway de overwinning over haar nederlaag bevochten. Avery Bullard had haai zover gekregen. Toen ze hem op een avond bij zich had laten komen onder een dermate doorzichtig voor wendsel, dat ze wel gedwongen was geweest hem eer lijk te vertellen wat ze gedaan had, had hij gezegd: „Julia, herinner je de zeven verloren jaren van je le ven. Als je zó doorgaat, zul je de rest van je leven ook verliezen." Zijn eis zich normaal te gedragen was onweerstaan baar, zoals al zijn eisen onweerstaanbaar waren ge weest, en ze was een nieuw leven begonnen. Haar hu welijk met Dwight Prince was het wezenlijke begin geweest. Ze was niet verliefd op hem geweest en ze geloofde, dat hij dat ook niet was. Dwight's grootste verdienste was, dat er niets aan hem was, dat haar aan Avery Bullard herinnerde. Hij bezat noch diens kracht om te overheersen, noch diens in-staat-zijn om onderwerping te eisen. En verder had hij haar nodig hij had haar geld nodig om het elegante maar nut teloze leven te leiden, waarvoor hij door zijn geërfde eigenschappen en zijn opleiding alleen geschikt was. Hij betaalde ervoor met een begrijpende en zachte vriendelijkheid, die haar meer geluk gegeven hadden dan ze verwacht had, en er was iets tussen hen ge groeid dat weliswaar geen ware liefde was, maar toch zeker een verhouding die dat erkende ze heel wat begerenswaardiger was dan hetgeen in zovele hu welijken voor liefde werd versleten. Door oefening in strenge zelfcontrole had ze zich zelf geleerd niet meer aan Avery Bullard te denken, en met het voorbijgaan der jaren was het gemakke lijker geworden tot vandaag, toen Bruce Pilcher's telefoontje dat haar gevraagd had aandelen te ver kopen, een te scherpe parallel getrokken had met de herinnering aan andere keren, toen zij Avery Bullard met hetzelfde dreigement placht op te bellen. (Wordt vervolgd) Van 10-15 juni is te Pesaro in Italië het vierde congres van de Association Inter nationale du Theatre D'Amateurs gehou den. Van Nederlandse zijde werd hieraan deelgenomen door vertegenwoordigers van de Nederlandse Amateur Toneel Unie en het Werkverband Katholiek Amateur toneel. Het congres heeft onder meer besloten, in september 1961 in Monaco een tweede internationaal amateurtoneelfestival te organiseren. De NATU en het WKA zullen gezamenlijk een afvaardiging naar dit festival zenden. Dit gezelschap zal in Mo naco mogelijk een opvoering geven van een avondvullend stuk van een nog le vend Nederlands toneelschrijver. Tot voorzitter van de A.I.T.A. werd ge kozen de heer Frederici, toneelschrijver en voorzitter van de federatie van Ita liaanse toneelverenigingen. De voorzit ter van de NATU, de heer mr. P. Cleve- ringa werd herkozen als eerste onder voorzitter. Advertentie -Dabyderm-zeep Stadsschouwburg: Vandaag, zondag en maandag geen voorstellingen. Concertgebouw: Tot donderdag geen uit voeringen. Openluchttheater: Vandaag 20 uur: To neelgroep Theater met „Iphigeneia in Aulis". Grote Kerk: Maandag 15.30 uur: Beiaard concert door Arie Peters. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en donderdag 14 en 16.15 uur: „St. Louis Blues", alle leeftijden. Donderdag 19 en 21.15 uur: „De hofnar", alle leeftijden. Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, maandag 14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30 en 20 uur en woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Voor het vuur peloton", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De boom der gehangenen", 18 jaar. Donder dag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Casablan ca", 18 jaar. Zondag 11 uur: „Het zesde continent", alle leeftijden. Luxor Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag tot en met woensdag 14 en 20 uur: „The old man and the sea", alle leef tijden. Donderdag 14 en 20 uur: „De man met de wassen beelden", 18 jaar. Minerva Theater: Vandaag en zondag 19 en 21.15 uur: „Liebelei", 14 jaar. Zater dag 14.30 en zondag 14 en 16.15 uur: „Per ry", alle leeftijden. Maandag en dinsdag 20.15 uur: „Het glazen muiltje", alle leef tijden. Woensdag en donderdag 20.15 uur: „Hellzapoppin", alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Vrouwen zonder mannen", 18 jaar. Zon dagochtend 11 uur: „De verovering van de Mount Everest", alle leeftijden, Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Naar eer en geweten", 14 jaar. Maandag tot en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De scalpenjager", 14 jaar. Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maan dag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Een huis vol heksen", 14 jaar. Zon dag 11 uur: „Bij de kannibalen van Nieuw- Guinea", alle leeftijden. Theater Monopole (Zandvoort): Van daag en zondag 20 uur: „De gebroeders Karamazov", 18 jaar. Zondag 14.30 uur: ,De mijnen van koning Salomo", alle leef tijden. Maandag 20 uur: „Oud Heidelberg", alle leeftijden. Dinsdag tot en met donder dag 20 uur: „Meisjes in uniform", 14 jaar. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: Tot 30 juli op werk dagen van 10-17 uur en zondags van 13-17 uur: Expositie „Haarlems Zilver". Huis van Looy (Kamperlaan): Tot 22 juni dagelijks van 10 tot 12.30 en van 13.30 tot 17 uur, zondag van 14 tot 17 uur: Ten toonstelling „Met Cornelis van Noorde door Haarlems vermakelijke landsdou wen". In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Tot 1 juli dagelijks van 10 tot 22 uur: Ex positie Ploos van Amstel. Badhoevedorp (Burg. van Amersfoordt- laan): Tot 1 juli werken van hedendaagse beeldhouwers. DIVERSEN Zandvoort Zwarteveld, 19 uur: Open luchtuitvoering Zandvoortse gymnastiek vereniging O.S.S. Circuit 14 uur: Motocross Motorclub „Zandvoort". (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 19 juni.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 6