Horen en zien De man aan de top Fameuze uitvoering van Strawinsky's „Sacre du Printemps" onder Haitink Holland Festival Demonstratie van amateur orkesten in Scheveningen „TSJIK, TUK1E EN T0KA" Holland Festival Kort en bondig Agenda voor Haarlem De negen Muzen WOENSDAG 24 JUNI 1959 7 iM radië i* AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN „Kind vermist De radio geeft donderdag Televisiepro gram ma Radio Filharmonisch Orkest in Amsterdam Socialistische voorman dr. Wibaut herdacht Nieuwe behuizing voor artistiek arsenaal Kind gestikt in ijskast door Cameron Hawley at?- m? - De aan film gewijde dinsdagavond hetgeen nog niet een gewijde dinsdagavond betekent draaide ditmaal om de Engel se thriller „Kind vermist", waarin een knaapje in het gezelschap raakt van een gangster. Voor de goede afloop verzekerd is met het woordje Einde op het scherm zullen vooral heel wat moeders hebben gegriezeld om langzaam aan een gevoel van immense vertedering deelachtig te worden. In het voorprogramma zagen wij de ondergrondse van Londen in werking en wel des nachts, wanneer alles voor de volgende dag wordt opgefrist en hersteld. Ook sprongen er vrolijke kangeroes ons gezichtsveld binnen. Veelzijdig dus en in teressant. HILVERSUM I. 402 m. M 7.00 KRO 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Gram. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gewijde muz. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Dansmuz. 12.25 Voor het platetland. 12.35 Land en tuinbouwmeded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Amus.muz. 13.40 Gram. NCRV: 14.00 Bondsdag Chr. Geref. Vrou wenverenigingen. 14.45 Gram. 15.00 Lichte muz. 15.30 Vocaal cns. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Gewijde muz. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beurs- ber. 17.45 Gram. 18.00 Lichte muz. 18.30 Idem. 18.50 Sociaal perspectief, caus. 19.00 Nieuws en weer bericht. 19.10 Negro-spirituals. 19.30 Radiokrant. 19.50 C.H.U.. pol. causerie. 20.00 Lichte muz. 20.15 Gram. 20.30 Gelijk oversteken, radio-verkeersspel. 21.30 Lichte muz. 22.00 Tijdschriftenkroniek. 22.10 Orgelconc. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 23.15 Sportuitslagen. 23.20 24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. A.VRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 ICookpraatje. 11.15 Sopr. en piano. 11.40 Gram. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuin bouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.50 Uit het be drijfsleven, caus. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of grma. 13.20 Dansmuz. 13.55 Beursber. 14.00 Piano recital. 14.30 Porgy and Bess, opera (verkorte uitv.L 15.15 Logboek 1935, klankb. 15.45 Tour de Franse en gram. 17.15 Voor de jeugd. 17.45 Lichte muz. 18.00 Nieuws. 18.15 Regeringsuitz.: Kies een loopbaan bij het onderwijs (5). door Joh. Eering, penningmeester van het genootschap tot oplei ding van leerkrachten bij het nijverheidsonder wijs: U met uw technische kennis. 18.25 Tour de France. 18.40 Lichte muz. 19.00 Gevar. muz. 19.45 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.15 Holl. Festival 1959: Het Concertgebouw Orkest en sol. (Om plm. 21.20—21.45 Act. en gram.). 22.30 Gram. 22.45 Sportact. 23.00 Beursber. van New York. 23.2524.00 Discotaria. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Engelse les. 14.15 Gram. 14.30 Franse les. 14.45 Gram. 15.00 en 15.30 Gram. 15.45 Duitse les. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Volksliederen. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Voordr. 20.00 Gram. 20.10 Missieklankbeeld. 20.40 Academie der discofielen. 21.30 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Int. Radio-Universiteit. 22.30 Ka mermuziek 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht. KRO: 20.20 Vademecum, gesprekken. 20.50 De dubbelganger, T.V.-spel. HET RADIO PHILHARMONISCH OR KEST, dat vorige jaar in het festival een concert gaf dat geen gelukkige indruk maakte door een gebrek aan omschake ling van studio- naar zaalakoestiek, heeft ditmaal een muziekavond bijgedragen die op alle aanwezigen veel indruk gemaakt heeft. In het bijzonder is dit concert, dat in de grote zaal van het Amsterdamse Concertgebouw plaats had, opnieuw een bewijs geweest van de grote capaciteiten van de jonge Bernard Haitink, wiens toe- noemende ervaring als dirigent men kon aflezen aan de krachtige wijze waarop hij het orkest leidde en het elan waarmee hij de muziek op de zaal wist over te brengen. Zo was al direct de opening met de Italiaanse Symfonie van Mendelssohn ge kenmerkt door een spitsheid en lichtvoe tigheid waaruit het werk als uit een ver frissend bad te voorschijn kwam. De aca demische lyriek kreeg kleur en glans en in het uitbundige laatste deel wierpen de verschillende instrumentengroepen elkaar de rappe zes-achtsten met sprankelende virtuositeit toe. Een uitvoering waarvan zó een grammofoon-opname gemaakt had kunnen worden. QUA PROGRAMMASAMENSTELLING enigszins merkwaardig volgde hierna de eerste uitvoering in Nederland van Bar- tóks Cantate Profana voor koor, solisten en orkest. Het in 1930 geschreven werk is gebaseerd op de Roemeense volksballade, „De negen herten", die door de componist vrij in het Hongaars vertaald werd. De tekst behelst de geschiedenis van de negen zonen van een oude vader; op jacht uit getrokken komen zij oog in oog met een wonderhert welks spoor zij gevolgd heb ben. Betoverd worden zij zelf tot herten. De vader trekt uit om zijn zonen te zoe ken, zijn jachtinstinct ontwaakt als hij de herten ziet, maar uit een mond van één van hen, de oudste, klinkt de vraag hen te laten waar zij zijn: „Onze mond zal nooit meer drinken uit een beker, alleen uit klare bron". Dit eenvoudige gegeven heeft Bartók tot klank gebracht in een muziektaal waarin uit melodische oerpa- tronen een rijk stemmen weefsel ontstaat dat door zijn ingenieuze en vloeiende ver strengeling doet denken aan gedeelten van de „Muziek voor snaarinstrumenten, slag werk en celesta" uit dezelfde periode. Het fugatische element speelt trouwens een grote rol in de gehele opbouw met name in de scène van de zoons die op jacht gaan en in het tweede deel, daar waar de vader uittrekt, op zoek naar zijn zonen. HET WERK HEEFT op mij niet die in druk gemaakt die ik er, afgaand op mede delingen van anderen onder meer H. Geraedts in zijn biografie van Bartók van verwachtte. Wellicht is dit toe te schrijven aan de uitvoering die, leek mij, nog in het stadium van een voorzichtig aftasten was blijven verkeren. Men moet de uitvoerenden hierover maar niet te zeer lastig vallen: speciaal het koorgedeelte stelt namelijk bijzonder hoge eisen daar de componist bij negenvoudige onderver deling van het koor zich de vrijheid van zijn sterk chromatische stemvoering vol ledig voorbehoudt. Men zong de tekst in het Hongaars, hetgeen uiteraard juist is met het oog op de authenticiteit van tonn en woord-versmelting. Maar anderzijds Si Schouwburg op Curacao. De plannen om te komen tot een luchtgekoelde schouw burg op Curagao nemen, dank zij het initiatief van het eilandbestuur, langza merhand vaste vormen aan. Er is een com missie benoemd die de mogelijkheden zal bestuderen. Hoewel nog niets vaststaat, wordt gedacht in de richting van een com binatie schouwburg-bioscoop, hetgeen de exploitatierekening ten goede zou komen Antiek circus. Italiaanse oudheidkun digen hebben te Rome een circus uit de derde eeuw na Christus ontdekt dat mis schien even groots zal blijken te zijn als het Colosseum. Het bouwwerk is waar schijnlijk ongeveer 150 meter lang en 40 meter breed. Tot dusver zijn zeven meter zitplaatsen en trappen voor het publiek uitgegraven. De gevonden gewelven en gangen zijn in bijna ongeschonden staat. De vondst werd gedaan onder leiding van prof. Iacopi op het terrein van een oude kazerne die in een militair museum zal worden veranderd. Prof. Iacopi zei in het terrein ook overblijfselen te hebben ge vonden van het paleis van keizer Con- stantinus. Braziliaanse kunst. In München is thans een tentoonstelling van moderne Braziliaanse Kunst. De expositie omvat tweehonderdtwaalf schilderijen, tekenin gen en plastieken en is samengesteld door het museum voor Moderne Kunst in Rio de Janeiro. De collectie blijft tot 12 augus tus in München, en gaat dan naar Oosten rijk, Nederland, Frankrijk, Engeland en Italië. Toneel in Griekenland. Het jaarlijkse festival van het klassieke treurspel in het beroemde antieke openluchttheater van Epidauros in Griekenland is dit weekeind geopend met een voorstelling door het Griekse Nationale Theater uit Athene van Aischulos' Oresteia-trilogie. Onder de vijf tienduizend toeschouwers bevonden zich ook premier Karamanlis en vele kabinets leden. veroorzaakte de onbekendheid van de zangers met de taal de indruk van een wat moeizame expressie, als gevolg van een onvoldoende lading van de klank met de akoestische energie van het woord. Het is te hopen dat het Omroepkoor en de so listen Lode Devos (te nor) en Robert Titze (bariton) in samenwer king met het orkest onder Haitink, gele genheid zullen vinden tot herhaalde uitvoeringen van deze can tate teneinde de luisteraars en zichzelf steeds meer vertrouwd te maken met een werk dat volgeijs velen een hoogtepunt is in het oeuvre van Bartók. DE MOGELIJKHEID van een langdu rige herinnering aan deze avond waarover ik in het begin van mijn verslag sprak, werd echter vooral gegeven door een fameuze uitvoering van Strawinsky's „Sacre Printemps", die het tweede ge deelte van het concert vormde. Met soe vereine bezetenheid heeft Haitink het or kest hierin meegekregen totdat de zaal schokte, loeide en trilde onder de stuip trekkingen waarmee mogder natuur haar schepsels baart. Prachtig wist hij de ty pische bleke klank van sommige onher bergzame fragmenten aan te houden, tot dat opeens een eruptie de ostinate mono tonie doorsneed, gevolgd door de inge houden expansie van naderend geweld, schelle kreten, de pijn en de vreugde van de vrucht die op breken staat. Meege nomen door de kracht van het bijna een halve eeuw oude, en nog steeds verbluf fend oorspronkelijke werk, heeft het pu bliek Haitink en het orkest langdurig toe gejuicht voor hun grote prestatie. Sas Bun ze In de aula van de gemeente-universiteit te Amsterdam heeft het gemeentebestuur van de hoofdstad dinsdagmiddag een zijner bekendste oud-wethouders herdacht: dr. F. M. Wibaut, die op 23 juni 1859, dus pre cies honderd jaar geleden, in Vlissingen werd geboren. Onder aanwezigen bevon den zich kinderen en kleinkinderen van deze idealistische socialist, die in 1914, zij het na lang aarzelen een wethouderszetel in het „kapitalistische gemeentebestuur" accepteerde, zeer grote activiteit ontplooi de en pas in 1931, op 72-jarige leeftijd, zijn functie neerlegde. Als voorzitter van het ere-comité, maar tevens als president-curator van de uni versiteit ,die de heer Wibaut destijds een doctoraat honoris causa aanbood, opende de burgemeester van Amsterdam, mr. G. van Hall, de bijeenkomst, waarna twee oud-wethouders, die dr. Wibaut goed ge kend hebben, het woord voerden: de heer E. Polak en mr. G. C. J. D. Kropman. In 1897 sloot dr. Wibaut zich samen met zijn vrouw bij de toen 3 jaar oude SDAP aan. Op 45-jarige leeftijd verhuisde hij van Middelburg naar Amsterdam. Drie jaar later werd hij tot lid van de gemeente raad gekozen en onder zijn leiding groeide de socialistische raadfractie snel uit: in 1913 kreeg de SDAP in het „rode" Amster dam 42 procent van alle stemmen, zo rele veerde de heer Polak. „Rode Grand Seigneur" Oud-wethouder Kropman noemde zijn vroegere collega „een grand seigneur, die met realistisch idealisme enorm veel voor de hoofdstad heeft gedaan." Hij herinnerde er aan, dat de toenmalige anti-revolutio naire burgemeester De Vlugt groot res pect voor zijn socialistische wethouder koesterde. Wibaut zelf werd door zijn partijgenoten verafgood. De partij van de Arbeid heeft 's avonds in Krasnapolsky een herdenkingsbijeen komst belegd. DE KURZAAL TE SCHEVENINGEN was dinsdagavond het trefpunt van de vier landelijke federaties van harmonie- en fanfarekorpsen: de Koninklijke Nederlandse, de Christelijke, de Rooms-Katholiek en de „Unie", die ieder een prominente vereni ging van de vaandel- of superieure afdeling afvaardigden om gezamenlijk een con cert te geven. Dat dit kon gebeuren in het kader van het Holland Festival was een niet te onderschatten resultaat van de „Commissie van Samenwerking", een organi satie die ontstaan is uit de bemoeiingen van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen ter gezondmaking van deze belangrijke tak van vrijetijdbeste- ding. Het zou al heel wat betekend hebben indien de vier federaties een dergelijke manifestatie op eigen gelegenheid hadden ondernomen, waartoe uiteraard altijd ge legenheid bestaat; maar ik geloof dat er een machtige hefboom nodig was om het tot een feit te maken, en deze werd hier geboden door het Holland-Festival, dat hier mee een eerste stap deed op het gebied der volksmuziek. Twee fanfarekorpsen en twee harmonieverenigingen kwamen dus hun beste beentje voorzetten om, niet tegen maar met elkaar, te tonen hoe de stand is van het muzikaal amateurisme in Nederland. De spits werd afgebeten door het fan farekorps „Heyenoord' uit Arnhem, dat met de „Foster-ouverture" van Boedijn en „The Moor of Venice" van Alwyn de in druk gaf door zijn dirigent J. Woubroek goed geïnstrueerd te zijn. Bovendien kon men respect hebben voor de sonoriteit en de goede klankverhoudingen. Overigens verliep de vertolking, vooral die van het eerste stuk, nog al bedachtzaam. „Waterlands Fanfarekorps" uit Nieu- wendam, gaf onder leiding van H. Fenijn een uitvoering van de tweede Rhapsodie op Negrospirituals" van Eric Ball, waarvan men de vlotte stuwing en de expressiviteit kon waarderen. Met de ouverture voor „La muette de Portici" van Aubert werd het optre den technisch zeer bevredigend besloten. De verwachtingen waren hooggespannen op de prestaties van de Koninklijke Har monie van Thorn, die aan de beurt kwam met „Epaminondas" van Gust de Roeck en met „Les Préludes" van Liszt. Bij het beluisteren van dit muziekgezelschap uit het Limburgse dorp van amper 2000 zielen, waar nog zo'n tweede korps (de Kerkelijke Harmonie) bestaat dat op dezelfde hoogte kan worden getaxeerd, kan men zich ver wonderd afvragen of dit nu nog amateurs- werk is. De 'technische beheersing van deze muzikanten toont •'een hiaten, hun toonvorming heeft ideale facetten en er is in hun samenspel een evenwicht dat ken nelijk uit een natuurlijk aanvoelen ont staat. Verder reageren zij volmaakt op de secure maar temperamentrijke directie van hun leider Jef Pijpers. Het is musi ceren met volle overgave, met geestdrift, maar ook met rustige beheersing. Werkt hier een traditie door op hoog niveau? Hoe het zij, „Thron" is een be grip geworden voor de muziekliefde van de Limburgers en voor het peil van de muzikale vrije-tijdssbesteding in Neder land. Tenslotte hoorde men de Christelijke Muziekvereniging „Honsels Harmonie" uit Honselersdijk. Men begon met „La chambre des Enfants" van Albert Thiry, welk werk na de Préludes van Liszt een wat magere indruk maakte. De dirigent B. Boerman wist echter daarna met zijn korps een ver rassend goede uitvoering tot stand te bren gen van de „Carmina Burana" van Carl Orff, in een verkorte bewerking van Moe renhout. Wat hierbij aan ritmische accura tesse bereikt werd waarbij het slag werk zich effectrijk weerde was lang niet mis. Belangstellenden voor deze manifestatie waren blijkbaar uit alle delen van het land samengekomen. Jos. cle Klerk Terwijl ze in de tuin waren naderde een keurig net heertje. Hij bleef bij het hek staan en groette beleefd. „Goede middag, juffrouw Amelida! Goede middag juffrouw en meneer!", zei hij, met een grote sigaar tussen de vingers. „Goede middag, meneer Bonifas!", zei het dametje. „Ik heb visite, ziet u wel?" Het heertje boog. Toen nam hij een sigarenkoker uit zijn zak en hield Tsjik die voor. ,,'n Sigaar, jongeman?", bood hij aan. „Do.nk u wel!" lachte Tsjik. „Ik rook nog niet, weet u. Ik ben nog te jong!" 41-42 Monumentenzorg in Kazernestraat (Van onze Haagse redacteur Het hoofd van de afdeling Monumenten zorg van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, mr. F. P. Th. Rohling, heeft dinsdagmiddag de in een weinig indrukwekkend gebouw aan de ver scholen Kazernestraat in Den Haag de nieuwe kantoren van de rijksinspecteur voor roerende monumenten geopend. De bureaus van deze functionaris dra gen veeleer het sobere karakter van een werkplaats en een magazijn. Hier immers worden de 26.000 kunstwerken beheerd, ge ïnventariseerd, beschreven, gerestau reerd, gefotografeerd en tot tentoonstel lingen geformeerd, welke niet in de rijks musea een plaats hebben gevonden of in een permanent bruikleen zijn afgestaan aan provinciale, gemeentelijke of particu liere musea, aan ministeries, ambassades en andere instellingen, waar ze de wan den sieren die anders hetzij kaal zouden zijn gebleven hetzij voorzien van een wei nig waardevolle muurvulling. Tot de voorraad van deze „Dienst van 's rijks verspreide voorwerpen", waarvan de heer D. F. Lunsingh Scheurleer de chef is, behoren onder meer de collectie- Mannheimer, en de uit portretten bestaan de verzameling-Van Lier, de door het mi nisterie van Onderwijs, Kunsten en We tenschappen aangekochte moderne kunst werken en de door de sociale contrapres tatieregeling in rijksbezit geraakte schil derijen, alsmede de kunstwerken welke na de oorlog uit Duitsland zijn gerecupereerd. Het uiterlijk zo karakterloze gebouw aan de Kazernestraat, waarin de sporen zijn te rug te vinden van het klooster, de kanon- nengieterij en de stadhouderlijke manege welke eertijds op die plaats stonden, is nu dus een arsenaal van de beeldende ■kunst, waar vijfhonderd vierkante meter wandvlakte beschikbaar is op uitschuifba- re stalen rekken waaraan de portretten, de stillevens en de landschappen uit alle tij den en alle stijlen zich bont aaneenrijen. Intussen staat de kunst daar niet te ver stoffen: men stelt er exposities mee sa men voor schoolgebruik of ten dienste van de kleinere musea. Zo zagen wij er een aan de romantiek gewijde instructieve collec tie met toelichting via een bandopname apparaat door dra. Petra Clarijs, een te geltentoonstelling, welke in september Noordholland ingaat, terwijl in de Gevan genpoort, óók een rijksmuseum, de ten toonstelling „Wat de zee verborg en prijs gaf" te zien is, welke eveneens door deze rijksdienst werd samengesteld. Men poogt er tevens de publieke aandacht in de zomer duizend bezoekers per dag! wat minder op de gruwelkamer van de gebroe ders De Wit te richten en wat meer op za ken van substantiëler aard. BEDFORD (UFI) Het vijfjarig zoon tje van de in Engeland gestationeei-de Amerikaanse sergeant Richard Cox is gisteren gestikt in een draagbare ijskast, die in de tuin stond. De jongen was erin gekropen en toen viel de deur in het slot. 36. In het begin, toen ze nog maar pas getrouwd waren en Alex reiziger was voor het kantoor in St. Louis, hadden ze alles samen gedaan. Als hij van een tocht thuis kwam, zat hij soms tot diep in de nacht te praten; dan vertelde hij haar alles wat er gebeurd was, elke bijzonderheid van elk bezoek. Haar interesse, nog verscherpt door zijn enthousias me, had gemaakt, dat zij de namen van al zijn klan ten uit het hoofd kende, alsook het nummer van elk meubelstuk in de Tredway-catalogus. Maar met het verloop der jaren, terwijl Alex hogerop geklommen was, was naar deelname aan het zakenleven geleide lijk minder en minder geworden. Zij wist, dat hij nooit het bewuste verlangen had gehad om haar bui ten te sluiten, maar het was voor hem steeds moei lijker geworden, begreep zij, om eens een paar uur te vinden, waarin hij aan de zaken kon ontsnappen. Er waren nu momenten, waarop Marian Oldham voelde, dat haar man er meer aan zou hebben te pra ten dan neer te zitten in een broeiend stilzwijgen, maar ze durfde het op die momenten toch niet wagen weer te praten als vroeger. Een enkele keer hoe wel tegenwoordig heel zeldzaam vertelde hij haar wel eens iets, dat op het kantoor gebeurd was. Zelfs dan was er een gevaar. Als zij om zijnentwille hem trachtte af te leiden en van onderwerp te veranderen, was er de kans, dat hij zou denken, dat ze geen in teresse had. Als haar belangstelling echter te duide lijk was, was er altijd het onvermijdelijke slot, waar in hij haar de pas afsneed en haar liet zitten met het gevoel, dat ze hem op de een of andere manier be zeerd had door toe te laten, dat zijn moeilijkheden doordrongen in zijn toevluchtshaven. Alex had gelijk., er waren teveel moeilijke dagen er waren teveel avonden, dat hij thuiskwam zoals vanavond., nee, toch niet zó als vanavond., de da gen, waarop Mr. Bullard in New York was, waren altijd de ergste. Hij kwam de eetkamer binnen; hij knipperde met z'n ogen alsof ze hem pijn deden. „Ik hoop, dat je trek hebt in geleisoep, lieve?" vroeg ze. Hij knikte, ging zitten en begon te eten; zwijgend staarde hij over de rand van zijn soepkop. Ze wilde de stilte verbreken, maar het duurde en duurde, alvorens ze eindelijk iets bedacht had, dat ze kon zeggen en dat geen verband nieia met de zaxen. „Ik heb vandaag een brief van Margie gekregen." „O ja?" „Zij en Jeff komen in de stad in de eerste week van augustus als ze naar Maine gaan. Ze brengen daar hun vakantie door „Hm." „Ik heb haar teruggeschreven en gezegd, dat we hen graag zouden ontvangen, maar dat we dan waar schijnlijk zelf met vakantie weg zijn." Hij knikte zwijgend. „Heb je er al eens over gedacht, waar we heen zul len gaan, Alex?" „Niet erg". Zijn kop was nog niet voor de heltt leeg, maar ze zag, dat hij niet meer at. „Is er iets niet goed met de soep, lieveling?" „Nee, het is lekker. Ik heb geen honger, dat is al les. Ik denk, dat het te warm is". Hilda kwam binnen en ze zaten zwijgend tot ze de lamscoteletten en de groenten had opgediend. Er waren altijd lamscoteletten op de avonden, dat Mr Bullard in de stad was geweest, maar het was een van die dingen, die ze nooit onder zijn aandacht bracht. Plotseling, alsof hij een gesprek voortzette, dat zij niet gehoord had, zei Alex: „Ik heb er eigenlijk nog nooit aan gedacht om de vakantie door te brengen met iemand van de maatschappij, maar met iemand als Shaw is het misschien zo gek nog niet. Zijn vrouws familie heeft een landhuis in Cape Cod". „De Loren Shaws?" Hij keek op, alsof hij haar ervan beschuldigde, dat ze niet geluisterd had naar hetgeen hij tevoren had gezegd. „Hebben ze ons uitgenodigd om daar te komen?" „Heb ik je dat dan niet verteld?" Ze had geen andere keuze dan te zeggen: „Ik geloof het niet, lieve". „Ik dacht, dat ik het toch gedaan had. Hij zei zo iets, toen hij vorige week hier was. Niets definitiefs hij heeft ons niet rechtstreeks uitgenodigd maar ik denk wel, dat het ervan komt". „Zou je het leuk vinden, Alex". „Waarom niet?" „Je doet het toch niet, omdat je denkt, dat het no dig isomdat ie de nieuwe plaatsvervangend di recteur wordt?" Een ogenblik dacht ze, dat ze iets verkeerds had ge zegd, dat hij in woede zou uitbarsten of in stilzwijgen zou terugzinken. Gelukkig deed hij geen van beide. „Nee, daarom zou ik liet zeker niet doen Het. leven is te kort. Er is ook niets zeker over zijn aanstelling als nieuwe plaatsvervangend directeur. Ik vermoed het alleen maar". Ze glimlachte opgelucht. „Je mag hem wel, is het niet?" „O, ik weet het niet. Hij heeft tenminste enig ge voel voor de wijze, waarop andere mensen denken je ideeën betekenen tenminste iets voor hem hij is niet zoals de ouwe man". Bijna had Marian een vraag gesteld over Avery Bullard's bezoek, maar snel besloot ze het niet te doen. „Zei je, dat de Shaws een buitenplaats Het rinkelen van de telefoon onderbrak haar. Ze stond op om te luisteren. „Spreek ik met het huis van Mr Oldham?", vroeg een ruwe mannenstem. „Ja". „Is hij verbonden aan de Tredway-maatschappij?" „Ja, hij is de leider van...." „U spreekt met het politiebureau. We zouden hem graag even spreken. Is hij thuis?" Alex keek naar haar en ontelbare wilde gedachten dwarrelden door haar hoofd gedurende de paar se conden die hij nodig had om naast haar te komen. Ze gaf hem de hoorn, fluisterend: „Het is de politie". Ze deed een stap terug en sloeg haar echtgenoots gelaat gade, zoekend naar een aanwijzing in zijn kor te, lakonieke antwoorden. „Jaja, dat is juistjaja, begrijp ik ja.... wat!!" Het laatste woord was een verbaasde uitroep en ze zag de dunne onderlaag van kleur uit zijn gezicht wegtrekken. (Wordt vervolgd) Veel hzitjes voor karweitjes. De in april gehouden padvindersactie „Een heitje voor een karweitje" heeft dit jaar een re cordopbrengst van 330.000 opgeleverd, 17.000 meer dan het vorig jaar. De op brengst is bestemd voor versterking van de fondsen van het Nederlandse Padvind- stersgilde, de Vereniging de Nederlandse Padvinders, de Nederlandse Gidsenbewe- ging en de Verkenners van de Katholieke Jeugdbeweging. Duitse smokkelaar. De politierechter te Amsterdam heeft een 43-jarige Duitser veroordeeld tot 5 maanden gevangenisstraf met aftrek van 2 maanden voorarrest en verbeurdverklaring van 42 inbeslaggeno- men t.v.-toestellen. De man had talrijke toestellen ons land binnengesmokkeld in een vrachtauto, waarvan de laadruimte ge opend kon worden zonder de douanever zegeling te verbreken. Steekvlam. Terwijl een chef-monteur, een technisch ambtenaar en een schilder in een onderstation van het elektriciteitsbe drijf te Rotterdam aan het werk waren, ontstond een steekvlam, waardoor de chef monteur en de schilder zware brandwon den opliepen. Drank. De rechtbank te Arnhem heeft een 24-jarige chauffeur uit Velddriel ver oordeeld tot een gevangenisstraf van 6 maanden, inhouding van zijn rijbewijs voor drie jaar en 100 boete. Hij had op 16 fe bruari onder invloed van sterke drank op levensgevaarlijke wijze met zijn vrachtauto van Zaltbommel naar Kerkewijk gereden, ondanks waarschuwingen van cafébezoe kers die hem grote hoeveelheden cognac en bier hadden zien drinken: Een bromfietser werd zijn slachtoffer. De chauffeur reed na dit ongeluk zonder te stoppen door. Van Noort-penning. Het bestuur van het Nederlandse Emigratiefonds heeft de zilveren Olivier van Noort-penning toege kend aan het scheidende hoofd van de Ca nadese immigratiedienst hier te lande, de heer Eric J. Forbes. De heer Forbes nam deel aan de bevrijding van ons land en keerde in 1949 terug. Hij had een groot aandeel in de emigratie van meer dan 130.000 Nederlanders, die na de oorlog naar Canada vertrokken. Nederlandse? Aan de voet van de gro te Scheidegg bij Grindelwald hebben va kantiegangers het lichaam van een vrouw gevonden. Op het lichaam trof men een Nederlandse krant van oktober 1958 en Nederlands kleingeld aan. Men vermoedt dat het een verongelukte skister is. De identiteit is nog niet vastgesteld. W. A. van der Colk. Ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van de kun stenaar W. A. van der Colk wordt in de ere-zaal van „Het Huis Van Looy" waar van 27 juni tot 13 juli een groepenexposi- tie wordt gehouden zijn werk tentoon gesteld. Stadsschouwburg: Tot vrijdag geen voor stellingen. Concertgebouw: Tot donderdag geen uit voeringen. Donderdag 20.15 uur: Zomer- concert N.Ph.O. Grote Kerk: Donderdag 15 uur: Orgel concert door Albert de Klerk. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en donderdag 14 en 16.15 uur: „St. Louis Blues", alle leeftijden. Donder dag 19 en 21.15 uur: „De hofnar", alle leef tijden. Frans Halstheater: Vandaag en donder dag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Voor het vuur peloton", 18 jaar. Lindo Theater: Vandaag en donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Casablanca", 18 jaar. Luxor Theater: Vandaag 14 en 20 uur: „The old man and the sea", alle leeftijden. Donderdag 14 en 20 uur: „De man met de wassen beelden", 18 jaar. Minerva Theater. Vandaag en donderdag 20.15 uur: „Hellzapoppin", alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Vrou wen zonder mannen", 18 jaar. Roxy Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De scalpen jager", 14 jaar. Studio Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Een huis vol heksen", 14 jaar. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag tot en met donderdag 20 uur: „Meisjes in uniform", 14 jaar. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: Tot 30 juli op werk dagen van 10-17 uur en zondags van 13-17 uur: Expositie „Haarlems Zilver". In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1: Tot 1 juli dagelijks van 10 tot 22 uur: Ex positie Ploos van Amstel. Badhoevedorp (Burg. van Amersfoordt- laan): Tot 1 juli werken van hedendaagse beeldhouwers. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 19 juni).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 11