Horen en zien
De man aam de top
Zaalconcert met werk van
Van der Horst en Duruflé
Holland
Festival
Holland
Holland
Festival
tjM
Agenda voor
Haarlem
Teleurstellend Mozartconcert
onder Carlo Giulini
„TSJIK, TUK1E EN TOKA"
aankondigingen en
ZENUW RUST
De Haarlemse orgeldagen
NAAIMACHINES
radio televisie
Beschaafd avondje
De radio geeft vrijdag
T elevisie pro gr anima
Hollands Strijkkwartet
met werk van Flothuis
cloor
Cameron Hawley
DONDERDAG 9 JULI 1959
In het N.C.R.y-programma werd eerst
het vierde filmverslag van Alfred van
Sprang over de expeditie naar het Ster
rengebergte gedraaid. Deze rustige
overtuigende reportages van Van Sprang
verdienen alle lof om hun beeld- en infor
matiekwaliteit. Het werk van de Engelse
beeldhouwer Henry Moore kreeg een
krachtig pleidooi in Studio B. Het geheel
was nog niet speels en los genoeg maar
toont de goede open mentaliteit van de
samenstellers. Hans Rensenbrink vertel
de op zijn ongedwongen en plezierige wij
ze iets over allerlei soorten papegaaien
en dat bleek heel amusant te kunnen zijn.
Tot slot introduceerde Pi Scheffer „Ar
tiesten van de grammofoonplaat". Wij
vinden Scheffers manier van doen in dit
programma wat halfzacht, bestudeerd in
zijn losheid en geforceerd van camerare
gie. Maar al bij al was het toch weer een
rustig, licht te verteren en beschaafd
NCR V-televisieavond j e.
Beeld-schermer
Advertentie
nodig voor rustig denken
en werken en goede nachtrust
Mijnhardt's Zenuwtabietten
HET TRADITIONELE ZAALCONCERT van de Haarlemse Orgeldagen, waarbij
het naar voren brengen van de combinatie orgel-met-orkest de hoofdtendens is, stond
dit keer niet als sluitstuk op het programma, maar aan het begin ervan, dus vooraf
gaande aan de internationale improvisatiewedstrijd, die hedenavond plaats vindt. Na
het spelen van Nogemans stedelied „Haarlems Tempo" door het Noordhollands
Philharmonisch Orkest onder leiding van Henri Arends, betrad burgemeester mr.
O. P. F. M. .Cremers woensdagavond het podium om het negende Haarlemse Orgel
concours en zijn ietwat jonger zusje, de Orgelacademie, officieel te openen, daarbij
zijn verheugenis uitsprekende, dat deze culturele instellingen, die een niet geringe
weerklank hebben in de wereld, een stevig gewortelde traditie geworden zijn. Zich
richtende tot dr. Georg Afuhs, de ambassadeur van Oostenrijk, in de zaal aanwezig,
wees mr. Cremers op de inspirerende relatie die Haarlem als stad van hoogstrevende
orgelcultuur bindt aan Oostenrijk, wat hij illustreerde met het noemen van twee
namen, die van Anton Heiller en die van dr. J. F. Obermayr. Verder deelde de
burgemeester mee, dat het bestuur van het Holland Festival voor de beste kandidaat
een prijs beschikbaar stelt, die niet in geld zal worden uitgekeerd, maar in de vorm
van een aandenken, vervaardigd door een Haarlemse kunstenaar.
HET CONCERT VING AAN met de
koraalvariaties van Bach over „Vom Him-
mel hoch da komm 'ich her", echter niet in
de oorspronkelijke zetting, maar in een
bewerking van Strawinsky voor blaas
instrumenten, lage strijkers en gemengd
koor, waartoe de Christelijke Oratorium
Vereniging meewerkte. Wat er in deze be
werking van Bach nog overblijft is nauwe
lijks herkenbaar en wat Strawinsky er om
heen geweven heeft lijkt op sommige mo
menten een ondoorzichtbare chaos. Henri
Arends genoot de eer om het stuk als pre
mière in Nederland te dirigeren. Het zou
bijzonder leerrijk geweest zijn indien het
MEN KAN VEILIG aannemen, dat de dirigent Carlo Maria Giulini, die
woensdagavond in de Kurzaal te Scheveningen een concert van het Holland
Festival leidde, dat geheel aan werken van Mozart gewijd was, een grote liefde
heeft voor de muziek van de Salzburgse meester. Daarover liet zijn interpretatie
van de Symfonie in D (K.V. 385), de zogenaamde Haffner-symfonie, van het
Divertimento in D (K.V. 251) en van de bekende Symfonie in Es (K.V. 543) geen
twijfel bestaan. Maar deze bijzondere genegenheid heeft niet een volstrekte
dienstbaarheid ten opzichte van Mozarts muziek ten gevolge gehad en evenmin
een onvoorwaardelijk aanvaarden van haar wezen.
CARLO GIULINI heeft er bij de uit
voeringen van de genoemde werken voort
durend op aangestuurd de muziek zijn
karakter van tegengestelde bewogenheden,
van felheid in ritmiek en van weekheid
en vaagheid in dynamiek op te leggen,
waarbij het Residentie-orkest, dat aan het
concert zijn medewerking verleende, hem
ter wille was, evenwel niet zonder tech
nische tekortkomingen. Zij waren de
logische consequenties van het ontbreken
van een klare transpa
rante structuur en de
daarmee samenhangende
zuiver muzikale, func
tionele spanningen, die
aan Mozarts muziek
haar eigen, unieke diep-
peilende expressieve
kracht geven.
Carlo Giulini wilde de gespeelde werken
mooier maken dan zij al waren, maar dan
met een make-up van eigen visie. En daar
mede bewees hij de muziek geen goede
dienst.Typerend voor zijn expressie-defor
maties was bij voorbeeld de opzet van het
„zingend" Allegro van de Symfonie in Es,
waar de vormgeving weer moest wijken
voor de opgelegde „innigheid". De heftig
heid van de razend-snel uitgevoerde finale
legde vooral de blazers van het orkest het
vuur zeer na aan de schenen.
Carlo Giulini dirigeerde ook de uitvoe
ring van het Divertimento door een kleine
groep van het orkest. Zou echter het ont-
Advertentie
Van Nelle bestellen I
HILVERSUM I *02 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30
VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00
VARA.
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00
Nws 8.18 Gram. 9.05 Gymn. v. d. vrouw 9.15
Gram. 9.35 Waterst. en gram. VPRO: 10.00 De
vrouw in tiaar huis caus. 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleu
ters. 11.15 Fluit en piano. 1.40 Hammondorgelspel.
AVRO: 12.00 Ballroom-ork. 12.20 Regeringsuitz.:
Landbouwrubriek: Opening van het proefstation
voor de champignoncultuur in Horst. 12.30 Land
en Tuinbouwmeded. 12.33 Sport en prognose.
12.50 Pianospel. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram.
13.25 Gevar. muz. 13.55 Beursber. 14.00 Jeugdkoor.
11.20 Boekenschouw. 14.40 Koorzang. 15.05 Gevar.
progr. VARA: 16.00 Muz. caus. 16.30 Voor de
zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.25 Vakantietips.
17.45 Rep. 18.00 Nws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20
Lichte muz. 18.50 De puntjes op de i, caus. 19.00
Voor de kind. 19.10 Jassmuz. VPRO: 19.30 Leven
in Nederl., klankbeeld. 19.45 Op bezoek bij an
deren, caus. 20.00 Nws. 20.05 Filmrubr. 20.15 Toe
spraak. 20.35 Benelux. 20.45 Daar gaat een do-
rmne voorbij, caus. VARA. 21.00 Gevar. progr.
21.40 Klankb. 22.25 Buitenl. weekoverz. VPRO:
22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA 23.00 Nws-
23.15—24.00 Gram.
HILVERSUM II 298 m 7.00—24.00 KRO
KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd.
7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws.
8.15 Gram. 8.15 Voor de vrouw. 9.40 Voor de kin
deren. 10.05 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.40
Gram. 12.00 Middagklok-noodklok. 12.03 Lichte
muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram.
12.50 Reportage. 13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer.
13.20 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.00 Promenade-
ork. en sol. 14.40 Gram. 15.00 Voor de kinderen.
(Tussen 15.3017.30 Tour de France). 15.30 Voor
de zieken. 17.30 Lichte muz. 17.00 Vo:r de jeugd.
17.15 Kinderkoor (Intermezzo: lichte muz.). 17.40
Beursber. 17.45 Sopr. en piano. 18.05 Ballroom-
orkest. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Gram. 18.50 Re
geringsuitz.: Emigratierubriek: Het emipratie
praatje van H. A. Luyk. 19.00 Nws. 19.10 Act.
19.20 VVD, pol. caus. 19.30 Tour de France. 19.45
Lichte muz. 20.30 Voordr. en muz. 20.55 Rep. Tour
de France. 21.05 Holland Festival 1959: Rott.
Philharm. ork en sol. 22.30 Orgelspel. 22.50 On
gehuwde vrouwen, caus. 23.00 Nws. 23.15—24.00
Jazzmuziek.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. 12.55
Koersen. 13.00 Nws. 13.11 Orgelspel (Om 13.35
Gram.). 14.00 Operette-muz. 15.20 Klass. muz.
16.00 Koersen. (16.00—17.00 Rep. Tour de France).
10 02 Gram. 17.00 Nws. 17.10 en 17.45 Gram. 18.00
Gram. 18.10 Voordr. 18.20 Gram. 18.30 Voor de
soldaten. 19.00 Nws. 19.30 Gram. 20.00 Gulden-
sporen-conc. 22.00 Nws. 22.15 Gram. 22.5523.00
Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. 20.30 Gevar.
rogr. 21.30 Journ.: Bez. Z.M. Koning Boudewijn.
Advertentie
Van Nelle bestellen
breken van „leiding" nadelig geweest zijn
voor de werking van de pretentieloze, on
gecompliceerde, aangenaam klinkende mu
ziek?
DE ZANGERES Elisabeth Schwarzkopf
zou oorspronkelijk op dit concert enkele
aria's van Mozart gezongen hebben. Door
ziekte was zij verhinderd te komen. Haar
plaats werd ingenomen door de sopraan
Maria Stader, die aria's „Alma grande"
(K.V. 578), „L'amerö, Jarö constante" uit
„II re pastore" (K.V. 208) en „Voi avete
un cor fedele" (K.V. 217) ter vertolking
had gekozen. Of de zomerse hitte in de
zaal haar parten speelde, of dat de akoes
tische verhoudingen minder gunstig waren
voor haar eigenlijk kleine stem, een open
baring van vocale schoonheid en van mu
zikale geladenheid en van ontroering in
welke zin dan ook, werd haar optreden
niet.
De orkestbegeleiding werd evenmin een
stimulans voor een vlucht naar het hoge
niveau van kunstgenot, dat men van een
concert in het Holland Festival mag ver
wachten.
P. Zwaanswijk
oorspronkelijke werk van Bach ook op het
orgel geklonken had.
Als tweede werk ging het zeven jaar
geleden door dr. Anthon van der Horst
gecomponeerde Concert voor orgel en
orkest, dat hij opdroeg aan de orgelstad
Haarlem, Jeanne De-
messieux en Albert de
Klerk, die het toen ten
doop hield met Toon
Verhey als orkestleider.
Nu was Piet Kee de
slist en Henri Arends de
dirgient. Het bleek uit
de hernieuwde kennismaking, dat dit con
cert de tijd met zijn wisselende stromingen
en cerebrale experimenten uitstekend
weerstaat, bezield en geïnspireerd als het is
en geschreven met een ervaren vakkennis,
die zowel een briljante orkestklank als
een geraffineerde behandeling van het
orgel waarborgt. Alles wijst er op dat deze
compositie een blijvertje zal zijn. Piet Kee
had zich dapper in de technische pro
blemen van het stuk ingewerkt en daar
het orgel deze avond geen nukken had
(een ontstemd pedaaltongwerk was uiter
aard door de broeihitte van de zaal haast
onvermijdelijk) kon zijn solistisch aandeel
een hoog niveau bereiken. En voor een
correcte en, wat kleur en evenwicht be
treft, smaakvolle orkestpartij stond Henri
Arends borg. Door een intrinsieke samen
werking van de twee grootmachten der
muziek, het orgel en het orkest, ontstond
een geheel, dat er aan deed denken dat
het tijd wordt een heel groot vraagteken
te zetten in de insrtumentatieleer van Ber
lioz bij het kapittel orgel-orkest, welke
combinatie Berlioz vergeleek als „paus en
keizer" die het nooit met elkaar eens kon
den worden, n het werk van Van der Horst
zijn paus en keizer aan elkaar gewaagd,
maar zij weten het in vrede op een ak
koordje te gooien. Waar de uitvoerende
machten dat waren hier dus Kee en
Arends bij deze uitvoering een niet
gering aandeel in hadden.
HET TWEEDE DEEL van de avond was
gewijd aan het Requiem van Maurice
Duruflé, dat geïnterpreteerd werd door de
Christelijke Oratorium Vereniging, onder
leiding van George Robert en met mede
werking van de componist aan het orgel,
verder van de sopraan Elisabeth Lugt, de
bariton Hans Wilbrink en het Noordhol
lands Philharmonisch Orkest. In een be
knopt artikel in ons blad van zaterdag heb
Advertentie
Van Nelle bestellen I
Maurice Duruflé uit Parijs. Zijn Re
quiem dat gisteren in het Interna
tionale Orgelconcours in de Gemeente
lijke Concertzaal werd uitgevoerd
werd dit jaar bekroond met de Grand
Prix du Disque.
ik getracht de tendens van dit nobele werk
weer te geven, vooral wijzende op de
consequente gregoriaanse inslag, die niet
als gewone „cantus firmus" in behandeling
wordt genomen, maar door een integraal
verwijlen in de sfeer van de middeleeuwse
kerkmuziek, het geheel met dezelfde geest
bevrucht. Ik vermeldde echter niet de
orkestrale kracht en de dramatische be
wogenheid, die Duruflé zonder jacht op
buitenissigheden of effecten „a la mode"
in zijn werk weet te bereiken. Ik moest dit
trouwens deze avond zelf ondervinden. En
dit is mij een ervaring geweest die aan
schoonheidsontroeringen het besef paarde
dat waar, zoals hier, eerlijke inspiratie
aanwezig is, het tonale terrein der muziek
nog enorm rijk aan mogelijkheden is. „De
geest die levend maakt" regeert opper
machtig in het „Requiem" van Duruflé en
dat maakt het tot een uitzonderlijk
meesterwerk.
GEORGE ROBERT slaagde erin zijn
koor de lenigheid bij te brengen van een
zwevend ritme dat geen maatstrepen voel
baar maakt, en bovendien een klank te
ontwikkelen die het stuk in al zijn as
pecten kleurde en met geest vulde. Het
solistisch aandeel in het werk is betrekke
lijk gering. Het bleek dat Elisabeth Lugt
niet over het orgaan beschikt om de
mezzo-partij die Duruflé schreef positief
weer te geven. Hans Wilbrink daarentegen
was de geknipte zanger voor zijn partij.
Orkest en orgel vormden een subliem ge
heel met het koor. Zodat de avond een
zeldzaam mooie bekroning kreeg en het
publiek de componist en de executanten
een ovatie brachten zo hartelijk en spon
taan als men maar wensen kon.
Jos. de Klerk
ONDERSCHEIDING VOOR FILM
VAN EMILE VAN MOERKERKEN
Het filmpje „Koekoekwals" van Emile
van Moerkerken heeft een „award of dis
tinction" gekregen van de „Creative film
foundation" te New York, een sedert 1956
bestaande organisatie, die het experiment
in de filmkunst aanmoedigt.
In de jury hadden zitting verschillende
ook in ons land bekende experts op het
gebied van de avant-garde film.
Bienale. De Nederlandse inzending
voor de vijfde bienale in Sao Paulo in
Brazilië zal bestaan uit een vijftiental
schilderijen en vijftien tekeningen van
Vincent van Gogh, alle afkomstig uit het
bezit van het rijksmuseum Kröller-Müller
in Otterlo. Hieraan zullen worden toege
voegd zestien werken van Karei Appel,
zeventien van Corneille en vijftien van J.
Nanninga.
„Kom. mee, dan zullen we jullie ons dorp laten zien!", nodigden de paddestoel
mannetjes hen uit.
Met de vriendelijke mannetjes liepen ze op de verzameling huisjes af, die ze al uit
de verte hadden gezien. Het waren kogelronde huisjes die daar allemaal bijeen-
gebouwd waren.
Tukie vond het wel leuk, ze eens van dichtbij te bekijken.
„Hier is mijn huisje!", zei het hoofdpaddestoelmannetje. „Kom maar binnen!" 6768
HET ZAL WEL AAN DE HITTE gelegen
hebben dat voor het concert van het Hol
lands Strijkkwartet (Nap de Klijn, Jaap
Schroder, Paul Godwin, Carel van
Leeuwen Boomkamp) de kleine zaal van
het Amsterdams Concertgebouw nog niet
voor de helft bezet was. De reputatie van
het ensemble is immers van die aard dat
men onder „normale" omstandigheden
zeker een grote opkomst had kunnen ver
wachten. Men kent de kwaliteiten van
samenspel en muzikaliteit die het viertal
onderscheiden en die het sinds enkele
jaren aan de top plaatsen van het half
dozijn kwartetensembles van internatio
naal formaat. Het is dus onnodig uit te
weiden over de uitvoering van het kwartet
in C. K.V. 465 van Mozart, dissonanten
kwartet genaamd om de, voor de tijd van
ontstaan, gewaagde harmonische span
ningen in de inleiding tot het eerste deel
De uitvoering door het Hollands Strijk
kwartet muntte wederom uit door de af
werking en het gevoel voor „finishing
touch" dat men van hen kent.
Men hoorde verder het in 1952 voltooide
kwartet op. 44 van Marius Flothuis. Hecht
van constructie het aan Pijper ontleende
kiemcelidee is streng doorgevoerd en
tevens geschreven met een goed besef
voor de grenzen en mogelijkheden van het
kwartetensemble, is het een werk waar
men met genoegen naar
luistert zonder er sterke
indrukken van op te
doen. Men kan zich niet
aan de gedachte ont
trekken dat de compo
nist iets minder per
soonlijk bij de compo
sitie van het werk betrokken is geweest
dan hij wil doen voorkomen. Het is alsof
het mechanisme van zijn produktiviteit
hem frases aan de hand doet die, bij alle
formele afronding en schijn van expressi
viteit, toch niet aan een werkelijke nood
zaak beantwoorden. Voor de toehoorder
is het dan moeilijk om te geloven in het
„appassionato" van het derde deel of de
Advertentie
Alle merken, dus ruime keuze
ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444
Advertentie
49.
Hij mompelde een bevestiging van een vage herin
nering aan hetgeen ze die morgen hadden bespro
ken maar de morgen scheen nu wel een maand
geleden.
„Wel", zei hij ten slotte, en dat woord was het be
gin. „Het is alsof de wereld op z'n kop staat".
„Ja". Het geluid was alleen een zachte uitnodiging
om meer te zeggen.
„Ik heb aan een massa dingen gedacht, die zou
den kunnen gebeuren aan alles behalve dit. Het is
wel het is één van die dingen, die niet gebeuren
konden".
„Maar het is gebeurd", zei ze flink, alsof ze zijn
bevestiging daarvan eiste.
Er zat iets in haar eis. Hij wist het. Als hij een
maal het feit van Avery Bullard's dood openlijk had
aanvaard, zou er een deur in zijn geest dicht gaan en
zou er een andere worden geopend.
„Ja, hij is dood", zei hij traag en zijn stem had de
klank van een besluit.
Mary zette de ontsloten deur verder open. „Don, ik
weet, dat je nog geen tijd hebt gehad om erover te
denken maar je zult erover gaan denken en als je
het doet, tob er dan alsjeblieft niet over omdat iemand
anders dan Avery Bullard directeur van de Tredway
zal worden. De maatschappij leeft verder en jij
ook".
De c diepe ernst van haar stem deed hem beseffen,
dat ze een of andere heimelijke angst koesterde.
„Waar tob je over?"
„Over jou".
„Over mij?"
„Ja".
„Waarom?"
Ze aarzelde alsof ze zich afvroeg of het goed was
om nog meer te zeggen.
„Don, ik weet hoeveel Avery Bullard voor jou heeft
betekend. Voor jou betekende Avery Bullard de hele
maatschappij alles".
Hij speelde met een stukje eten op zijn bord. „Ik
ben O.K.", zei hij met vlakke, beheerste stem.
Haar vingers kropen over de tafel en raakten vrien
delijk de rug van zijn hand aan. „Dat weet ik, Don.
Vergeef het me als ik iets gezegd heb, dat ik beter
niet had kunnen zeggen".
„Ik kan nu Fred beter bellen". Hij schoof zijn stoel
terug en stond snel op. Ze keek opzij weg en hij wist,
dat hij haar bezeerd had. Hij liep tot achter haar stoel
en legde zijn handen licht op haar schouders. „Sorry.
Ik heb het niet zo bedoeld. Ik ben een beetje geïrri
teerd, dat is alles".
Hij zag haar rechterhand snel omhoog komen om
zijn linker te bedekken. Zij legde haar hoofd achter
over zodat hij diep in de poelen van haar ogen kon
kijken. „Ik houd van je, Don, en ik wil niet, dat je
verdriet gedaan wordt dat is alles".
Zijn handen grepen haar schouders. „Dat weet ik
immers".
„Het nummer van de Aldersons staat op het bloc
nootje", zei ze, zich snel herstellend.
Hij draaide het nummer. Er klonk het bezet-
signaal. „Ik kan misschien beter even bij 'm aanrij
den, dan kan ik zien, wat ik kan doen".
„Don?"
Hij draaide zich zwijgend om.
„Zal hij de nieuwe directeur worden?"
„Wie?"
„Mr Alderson".
„Hoe kom je op dat idee?"
„Ik ben er niet op gekomen. Ik vraag het je eigen
lijk omdat je voorstelde hem te helpen alsof hij de
enige is, die de zaken moet regelen".
Het was een vraag, die hij vermeden had zichzelf
te stellen, maar nu, nu hij er openlijk mee geconfron
teerd werd, verhief de vraag zich in zijn brein als een
naar de lucht opschietende raket en barstte dan in
honderd andere vragen uiteen.
„Wel, Fred is de oudste", zei hij tam. „Jesse is de
stad uit Walt ook nee ik heb geen idee, wie de
nieuwe directeur wordt".
„Als Mr Fitzgerald nog had geleefd, zou er geen
twijfel over bestaan hebben, is het wel?".
„Dat denk ik ook niet".
„Of als er iemand anders in zijn plaats gekozen was".
„Ik vraag me af waarom niet", zei ze op bespie
gelende toon.
„Maar dat is niet gebeurd".
Zijn stem nam haar mijmerende toon over „Ik had
zo het idee, dat het zou gebeuren tijdens de vergade
ring van de Raad van Commissarissen volgende week
dinsdag ik had er geen bijzondere reden voor
alleen maar zo'n voorgevoel. NuZijn stem stok
te, hij vermeed de noodzaak van het hardop zeggen,
dat volgende week dinsdag de Raad van Commissa
rissen Avery Bullard's opvolger zou kiezen
Zoals zo vaak gebeurde, scheen ze zijn ongezegde
woorden te horen. „Ik veronderstel, dat ik dit hoor te
weten, maar ik weet het niet. Hoe wordt een nieuwe
directeur gekozen door de aandeelhouders of dooi
de Raad van Commissarissen?"
„Door de Raad. De aandeelhouders kiezen de Raad
en de Raad kiest de leiding".
Hij ging weer zitten, zij schonk koffie in. „Hoeveel
zitten er in de Raad?"
„In de Raad? Negen. Wel, er waren er negen vóór
Fitzgerald stierf. Er blijven er dus acht over".
„Zeven zonder mr. Bullard?" kwam ze prompt.
„O". Zijn stem klonk betrapt. „Ja zeven".
Ze boog het hoofd achterover en telde. „Jij en Al
derson, Jesse Gimm en Walt Dudley, Loren Shaw
en die man uit New York".
„George Caswell".
„Ja, dat is zes. Wie is die ander?"
„Julia Tredway Prince".
„O, ik was vergeten, dat zij ook commissaris is".
„In naam tenminste. Ze komt nooit op een verga
dering, maar officieel is ze nog altijd commissaris".
„Dus jullie zeven zult een nieuwe directeur kiezen?"
Het was een nieuwe kardinale vraag, een tweede
raket steeg op.
„Ja ja, ik veronderstel van wel".
Haar blik, waarschuwde hem wat er
„Wie wordt het, Don? Wie zullen jullie
„Lieve hemel, Mary, het is wel een beetje te gauw
om.." Hij hield zijn woorden in, toen hij de scherpe
klank van zijn stem hoorde; hij duwde zijn geïrri
teerdheid terug, die opgekomen was bij haar voort
durend kruisverhoor.
„Het spijt me", zei ze snel. „Vergeef me".
Zijn lepeltje draaide in het kopje rond, hij roerde
de koffie en zijn ogen staarden naar de werveling
van de langzaam-rondv ~utelende draaikolk.
(Wordt vervolgd)
komen ging.
kiezen?"
Advertentie
Van Nelle bestellen
innerlijke harmonie waarvan de toe
lichting spreekt die aan de finale ten
grondslag zou liggen. Het meest overtuigde
mij het vierde van de vijf delen, alle
gretto legierro, een elegant scherzo in vier-
achtste maat dat iets méér suggereert dan
het waar weet te maken. Voor de bijzonder
verzorgde vertolking en het instemmend
applaus kwam de componist na afloop van
de uitvoering op het podium danken.
Na de pauze heeft men kunnen luisteren
naar Mendelssohn's kwartet op. 44, no 2 in
E. Het is een zoetgevooisd werk in Bieder-
maier-trant, waarvan het scherzo, verwant
met soortgelijke stukken voor piano van
deze componist, en met het scherzo uit de
Midzomernachtsdroom-muziek, het hoogte
punt is.
Sas Bun ge
Advertentie
Van Nelle bestellen
Openluchttheater: Vrijdag 20.15 uur:
Uitvoering Balletschool Maud Kool. Zater
dag 20 uur: Ballet der Lage Landen.
Grote Kerk: Vandaag 19 uur: Beiaard
concert door Arie Peters; 20 uur: Inter
nationaal orgelconcours. Vrijdag 11.30 uur:
Beiaardconcert door Arie Peters.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag 19.30 uur: „De
graaf van Monte Cristo", 14 jaar. Vrijdag
tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15
uur en donderdag 14 en 16.15 uur: „Tarzan
vecht voor zijn leven" ,14 jaar. Donderdag
19.30 uur: „De graaf van Monte Cristo",
14 jaar.
Frans Halstheater: Vandaag 20 uur:
„Van het westelijk front geen nieuws",
14 jaar. Vrijdag en zaterdag 14.30, 19 en
21.15 uur. zondag 14, 13.30, 19 en 21.15 uur,
maandag 14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag
14.30 en 20 uur en woensdag en donderdag
14.30, 19 en 21.15 uur: „Ontvoerd door de
contraspionage", 14 jaar.
Lido Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur:
„De Wet", 18 jaar. Vrijdag tot en met
donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur:
„Teenager Melody", alle leeftijden. Zon
dag 11 uur: „Ivoorjagers", 14 jaar.
Luxor Theater: Vandaag 20 uur: „Ivan-
hoe", 14 jaar. Vrijdag en zaterdag 14, 19
en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15
uur en maandag tot en met woensdag 14 en
20 uur: „Les Tricheurs", 18 jaar. Donder
dag 14 en 20 uur: „Het glazen muiltje",
alle leeftijden.
Minerva Theater: Donderdag 20.15 uur:
„Ik was aan hem verslaafd", 18 j. Vrijdag
20.15 uur, zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur
en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De
inspecteur-generaal", a.l. Maandag 20.15
uur: „Het Bolskoi Ballet", a.l. Dinsdag en
woensdag 20.15 uur: „Das Wirtshaus im
Spessart", alle leeftijden.
Rembrandt Theater: Vandaag 19 en 21.15
uur: „Professor Cupido", alle leeftijden.
Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15,
19 en 21.15 uur: „Val niet, professor",
14 jaar. Zondag 11 uur: „De verovering
van de Mount Everest", alle leeftijden.
Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur:
De bloedhond". 18 jaar. Vrijdag en zater
dag 14.30, 19 en 21.15 uur en zondag 14,
16.15, 19 en 21.15 uur: „Eiland der ver
schrikking", 14 jaar. Maandag tot en met
donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De
banneling van Ballantrae", 14 jaar.
Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur:
En altijd lokt de vrouw", 18 jaar. Vrijdag
en zaterdag 14.15, zondag 14 en 16.15 uur
en maandag tot en met donderdag 14.15
uur: ..Soldaten en meisjes", alle leeftijden.
Vrijdag tot en met donderdag 19 en 21.15
uur: „Eén grote liefde", 18 jaar.
Theater Monopole (Zandvoort)Vandaag
20 uur: „lm weissen Röss'l", alle leeftijden.
Vrijdag tot en met zondag 19 en 21.15 uur:
,De vierkante rekruut", alle leeftijden.
Maandag 19 en 21.15 uur: „Kitty in de
grote wereld", alle leeftijden. Dinsdag en
woensdag 19 en 21.15 uur: „De inspecteur-
genera?1", alle leeftijden. Donderdag 19 en
21.15 uur: „De zigeunerbaron", alle leef
tijden. Bü slecht weer: Vrijdag tot en met
donderdag 14.30 uur: „De vierkante re
kruut". alle leeftijden.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum: Tot 30 juli op werk
dagen van 10 tot 17 en zondags van 13 tot
17 uur: Expositie „Haarlems Zilver".
Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot
13 juli dagelijks van 10 tot 12.30 en 13.30
tot 17 uur. zondags van 13.30 tot 17 uur:
Expositie „Kunst zij ons doel".
In 't Goede Uur: (Korte Houtstraat 1):
Tot 1 augustus dagelijks van 10 tot 22 uur:
Expositie Nico Molenkamp.
DIVERSEN
Terrein Wagenweg: Tot 10 juli dagelijks
20 uur: Circus Krone.
Hervormde kerk Zandvoort: Vandaag
20.30 uur: Concert door N.Ph.O.
Raadhuisplein Zandvoort: Vandaag 20.30
uur: Openluchtconcert.
(Verder raadplege men de rubriek „Uit
gaan in Haarlem" van vrijdag 3 juli).
'Advertentie
Van Nelle bestellen 1