Horen en zien
Holland Festival 1959, weinig oorspronkelijk,
kwam niet boven het gangbare uit
Holland
Festival
Ceta-Bever VLEKKEHPASTA
De man aan de top
VAUXHALL VECTOR
Agenda voor
Haarlem
Gewaagde uitschieters kunnen het
behoudend karakter niet verhullen
„TSJIK, TUK1E EN TOKA"
Kort en bondig
HEEREMANS en VAN LEUVEN N.V.
7
radio Tfftelevisie f?
AANKONDIGINGEN |N
|ïpVBEglÖii^^§:
Plezante uren
Finish Tour de France
niet op t.v.-scherm
De radio geeft zondag
T elevisieprogramma
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
ON AR TISTIEKE PROGRAMMA-SAMENS TELLING
Nevenmanifestaties
Opera
La Callas"
door
Cameron Hawley
ZATERDAG 18 JULI 19 5 9
v;piS»%^»*&%pW%ÊWÊ&fm|p||| jp^s y
V -, V
''T'--
Hoe profijtelijk het contact van de
N.T.S. met de Vlaamse televisie kan zijn,
bleek vrijdagavond weer eens, toen de ver
filmde opvoering van Lehars operette
„De graaf van Luxemburg" door het koor
en orkest van de Antwerpse Opera voor
bet Nederlandse publiek werd vertoond.
Men moest er even aan wennen, alles in
het Vlaams te horen, maar de deinende
golfslag van de muziek, de meeslepende
zwier van het spel maakten, dat men de
nieuwe „voertaal" als volkomen ver
trouwd aanhoorde. De vele kwinkslagen
kwamen er stellig nog meer in tot hun
recht. De persoonlijkheid van Paul Cam-
mermans, die de „titelgraaf" speelde,
was ons niet formidabel genoeg voor deze
rol, al was zijn stem het zeker, maar de
bekooi-lijke Alma Blanca heeft alle uit
eenlopende gevoelens, die van haar als de
getrouwde en toch niet getrouwde Angèle
Didior werden gevergd, op voortreffelijke
wijze tot uiting gebracht. Prins Basil Ba-
silowitch, de bejaarde man, die het meis
je zeer formeel aan de graaf uithuwelijkt,
opdat zij na haar scheiding een adelijke
titel zal hebben en zijn vrouw zal kunnen
worden, werd goed weergegeven door
Cyriel van Gent. De kunstschilder Bris-
sard, een andere koddige figuur in deze
operette, werd gevonden in de bekende
Belgische conferenciër Jef Burm, wiens
partij door een ander werd gezongen. Het
dienstmeisje Juliette, gespeeld door Lia
Lee was een prachtige contrapartij voor
hem. Een ook voor alle bijrollen uitste
kende bezetting en een prachtige orches-
tratie droegen ertoe bij, dat de kijkers
een paar „plezante" uren hadden.
Beeld-schermer
Door de staking van televisiepersoneel
in Frankrijk zal het de Nederlandse tele
visiestichting niet mogelijk zijn zaterdag
middag de finish van de ronde van Frank
rijk en zondagavond de reportage van het
Festival in Aix-en-Provence met optre
den van Het Nederlands Kamerorkest uit
te zenden.
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00
VPRO. 17.30 VARA. 20.00-24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws en postduivenber. 8.18 Ge
varieerd progr. 9.45 Geestelijk leven. caus. VPRO:
10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Prol. kerkdienst.
11.30 Vragenbeantw. VPRO: 11.45 Ber. uit de kerk.
AVRO: 12.00 Gram. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Gram.
13.00 Nieuws en S.O.S. 13.07 De toestand in de
wereld, caus. 13.17 Meded. ol gram. 13.20 Gevar.
progr. voor de soldaten. 14.00 Boekbespr. 14.20
Omroepork. 15.25 Voordr. 15.45 Volksliedjes. 16.05
Dansmuziek. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Wat
weet u ervan, klankb. 17.15 Nederland sinds 1945,
caus. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws,
sportuitsl. en sportjourn. 18.30 Lichte muz. 19.00
Reisbeschr. niet muz. 19.30 Cabaret. AVRO: 20.00
Nieuws. 20.05 Lichte muziek. 20,40 Hoorspel. 21.25
Gram. 21.45 Joufn. 22.00 Lichte muz. 22.30 Gram,
23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.30—24.00 Lichte muz.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 NCRV. 9.30 KRO.
17.00 IKOR. 19.00=NCRV. 19.45—24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Orgelconc.
8.30 Morgenwijding. 9.15 Koorzang. KRO: 9.30
Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Hoogmis. 11.30 Holland
Festival: Strijkkwartet. 11.55 Gram. 12.15 Apolo
gie. 12.35 Instr. octet. 12.55 Gram. 13.00 Nieuws.
13.05 De hand aan de ploeg causerie. 13.10 Lichte
muz. 13.35 Gram. 13.45 Boekbespr. 14.00 Viool en
Riano. 14.20 Kgmermuz. 15.05 Pianovoordr. 15.30
adio-filharm.órk. 16.00 Gram. 16.15 Sport. 16.30
Vespers. IKOR: 17.00 Geref. kerkdienst. 18.05 Het
geladen schip, causerieën. 18.30 De kerk aan het
Werk, caus. 18.40 Bijbelvertelling. NCRV: 19.00
Nieuws uit de kerken. 19.05 Gewijde muz. 19.30
Het Evangelie van Johannes, caus. KRO: 19.45
fcieuws. 20.00 Rep. 20.10 Promenade-ork. en solist.
<0.55 Gram. 21.20 U bent toch ook van de partij?,
«auserie. 21.30 Canzonetta d'amore, hoorspel. 22.10
inchte muz. 22.30 Residentie-ork. 22.45 Avondge
bed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Kamermuziek.
13.50—24.00 Gram.
SLOEMENDAAL. 245 m.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
<ls. G. Toornvliet (uitzending van de dienst voor
oelangstellenden gehouden op 12 juli om 7.30 u.).
j.30 ds. H. W. Wierda van Haarlem-Noord.
URUSSEL. 324 m.
12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.muz.
i3.00 Nieuws. 13.11 Voor de soldaten. 14.00 Opera-
.lOnc. 16.00 Ork.conc. 17.00 Gram. 1800 Pianoreci-
ai. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram.
<0.00 Volksconc. 21.00 Ork.concert. 22.00 Nieuws.
<2.15 Gevar. muz. 23.00 Nieuws. 23.05 Gram. 23.50
-24.00 Idem.
VOOR ZONDAG
VARA: 20.00 En passant. 20.50 Herinnering aan
Hommeles. Gezamenl. progr. AVRO, KRO, VARA
en VPRO: 22.00 Sportactualiteiten. NTS: 22.20—
12.45 Eurovisie: Nederl. kamerorkest te Aix-en-
Provence.
IILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
vieuws. 8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gymn. 9.10
Oe groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Mor
genwijding. 10.00 Ggam. 11.00 Voordr. 12.00 Lichte
muz. 12.30 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.33
Voor ons platteland, caus. 12.43 Orgelspel. 13.00
Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Promenade-
oikest. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.15 Voor de
vrouw. 14.45 Pianospel en zang. 15.15 Onze voeten
en de vierdaagse, caus. 15.30 Gram. 17.00 Gram.
18.00 Nieuws. 18.15 Regeringsuitz.: Uitz. van de
Pacifistisch Socialistische Partij, in het kader van
de door de regering t.b.v. de politieke partijen
gevorderde zendtijd: Kringloop van huren, lonen
en prijzen, door H. J. Lankhorst, lid van de Twee
de Kamer. 18.25 Amateursprogr. 18.50 Gram. 19.00
Muz. causerie. 19.25 Pianokwintet. 19.45 Voor de
jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 21.15 .Tourn.
21.30 Kamerkoor en solist. 22.10 Vierkante cirkels,
causerie. 22.30 Orgel en mondaccordeonspel. 23.00
Nieuws. 23.15 Beursber. v. New York. 23.17—24.00
Gram.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een
woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00
Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw.
10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram.
11.20 Feuilleton. 11.40 Gram. 11.55 Metropole-ork.
en klein koor. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30
Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.53
Gram of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Instr. trio. 13.40
Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Gelijk oversteken.
15.30 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Radio-
philharm. sext. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Gram.
17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen
Overzee. Surinaamse volksverhalen verteld en
gezonden door dr. Jan Voorhoeve en dr. G. J.
van Wengen. 18.00 Orgelspel. 18.30 Koorzang. 19.00
Nieuws en weerber. 19.10 Musette-ens. 19.30 Ra
diokrant. 19.55 Gram. 20.00 Idem. 20.30 Jeugdconc.
21.10 Progr. over emigratie naar Canada. 21.40
Meisjeskoor met instr. kwintet. 22.00 Parlemen
tair comm. 22.15 Muziekkorps van het Leger des
Heils. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en
S.O.S.ber. 23.15-24.00 Gram.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb.
12.42 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15
Gram. 14.00 Gram. 14.30 Ork.conc. 16.00 Koersen.
16.0217.0017.45 Gram. 20.00 Kamerorkest. 21.05
Kamermuz. 21.30 Lichte muz. 22.00 Nieuws. 22.15
Kamermuziek. 22.55—23.00 Nieuws.
VOOR MAANDAG
VARA: 17.00 Voor de kinderen.
(Van onze recensenten)
EEN DUIDELIJK EIGEN GEZICHT heeft het Holland
Festival ook dit jaar niet gehad. Misschien moet men op de
voorgrond stellen dat de organisatoren bij de programma
samenstelling zich ook moeten laten leiden door wat er te
krijgen is, maar wie het Festival 1959 nog eens overziet
wordt toch in de eerste plaats getroffen door het voorzichtig
karakter ervan; men kan wel zeggen: vlakheid. Enkele
sprongen buiten het helder overzichtelijke gebied der cul
turele traditie nemen die indruk niet weg; zij versterken de
mening dat men de behoudende programma-instelling eerder
heeft willen verhullen dan opheffen. In de toneelsector geldt
dit „Ulysses in Nighttown" bijvoorbeeld, in de muzieksector
Kreneks „Lamentatie", beide manifestaties die zo opvallend
progressief uit het programma te voorschijn vielen dat zij
bijna in een niemandsland althans waar het een festival
betreft terecht kwamen. Een festivalpubliek bestaat nu
eenmaal niet uit de fijnste proevers, zelfs niet voor een klein
deel. Verder valt het op hoe het behoudend karakter een
accent van vernieuwing moest krijgen door bijvoorbeeld de
„nieuwe montering" van Wagners „Tristan en Isolde", de
„herontdekte" Nèstroy („Der Zerrissene" door het Wiener
Burgtheater, de „oorspronkelijke versie" van Haydns „II
mondo della Lima", net „vrijwel nooit gespeelde" stuk
„Troilus en Cressida" van Shakespeare, de „fantastische pa
rafrase" van Claudel: „Protée" uit 1926 en op vele concerten
de naam van Bartók, wiens oeuvre echter een algemeen
aanvaard bestanddeel is geworden van het gangbare reper
toire. Maar dit is alles originaliteit van dezelfde springplank:
voorzichtige behoudzucht. Men kan overigens niet zeggen,
dat het Holland Festival zijn gezicht heeft verloren. Het
heeft er geen. Op zichzelf is dat niet zo erg, zolang men erin
slaagt een overzicht samen te stellen van het beste dat er in
de wereld geboden wordt. Per slot van rekening is de ge
bleken nieuwsgierigheid daarnaar een goed ding, al ware
het slechts ten bewijze van het feit dat onze neutraliteit, die
in wezen een zelfgenoegzaam gebrek is aan interesse, tot het
verleden behoort. Wij staan naar alle kanten voor nieuwe
indrukken open. Doch, heren in Den Haag, wij zullen er
voor moeten betalen.
Natuurlek is er tóch sprake van een festival, omdat men in één maand vele
manifestaties van grote culturele waarde kon beleven, maar wat het tot een Holland
Festival maakt is niet onmiddellijk duidelijk. De noodzakelijke commerciële over
wegingen, de met schroom vervulde plicht van culturele representatie en herdenkings-
lasten (Handel en Haydn) waren dit jaar een te nauw aangehaald keurslijf. Dit
Holland Festival droeg de sporen van een verstandige maar in wezen onartistieke
programmapolitiek. Een Holland Festival zou vér moeten uitrijzen boven het gang
bare door een programmaformule, waarin scheppende culturele krachten aan bod
kunnen komen op een wijze die een actuele tijdsbelevenis mogelijk maken. En
daarbij kunnen uiteraard ook klassieke reuzen zijn, uit wier werk men juist dan
geen „originele" keuze behoeft te doen, die veelal neerkomt op het tonen van die
meesters in niet-representatieve werken. De onenigheid der critici over het optreden
van „La Callas" is symptomatisch voor het hele festival, namelijk in de vraag of hier
nu van artistiek of een commercieel hoogtepunt sprake was. Men zou zeggen dat zo'n
vraag niet moeilijk te beantwoorden is. Maar het is best mogelijk dat het gebrek aan
een eigen gezicht in het Holland Festival de onbevangenheid der critici heeft be
ïnvloed en dat zij van de weeromstuit zélf gezichten zijn gaan trékkenOverigens
achten wij het optreden van La Callas een artistiek hoogtepunt van het festival en
trekken daarbij ons eigen gezicht. Al bij al is het ons toch een genoegen u te kunnen
melden dat de eerste cijfers aantonen dat het festival commercieel er niet slecht
af is gekomen.
Welaan dus, het Holland Festival had
geen eigen gezicht. Men kan natuurlijk wel
enige omstandigheden ter verklaring aan
voeren. De bescheiden omvang der ondanks
stijgende kosten niet toegenomen - geld
middelen heeft geruime tijd de 'veronder
stelling doen heersen,, dat. het Holland..
Festival 1.95.9 vah vïer Tof 'drie' weken "zoiü
worden teruggebracht. Het bestuur heeft
terecht een vorm van andere zuinig
heid boven een dergelijk testimonium pau-
pertatis verkozen. Enkele kostbare attrac
ties in de muzikale afdeling hebben de
Nederlandse koopkracht op de internatio
nale markt van levende kunst, verder ver
minderd. Men zocht derhalve kracht in
samenwerking, met de organisatie van de
vermaarde zomerfeesten in Aix in het bij
zonder, voor de rest vertrouwend op wat
het toeval zou leveren. Maar het element
van toevalligheid is weinig geschikt, om de
bewijzen van noodzakelijkheid te leveren
van een manifestatie voor een internatio
naal forum, waartoe men zelf weinig zin
rijks heeft bij te dragen.
De Nederlandse toneelprestatie met
..Troilus en Cressida" werd onder auspi
ciën van het Holland Festival als voorbe
reiding tot de vertegenwoordiging in het
Theatre des Nations tot stand gebracht.
De keuze van dit stuk. onderling geregeld
door de samenwerkende gezelschappen, is
overigens kenmerkend voor het zoeken
naar uitdrukking van het eigentijdse in
'ruimere zin dan het. gebruikelijke, anekr
'dotis'chë doch dat doet hier weinig" Ter
zake. Aan de belangengemeenschap met
Aix hadden wij de komst van het Franse
soreidingsensemble ..Le Grenier de Tou
louse" te danken, dat
vooral met een proeve
van traditionele vorm
beheersing in blijspelen
van Marivaux en De
Musset met bescheiden
krachten succes behaal
de. Na de Comédie
Frangaise en het Théatre National Popu
laire was het wel wat armetierig. De re
prise van „Protée" van Paul Claudel door
het. Théatre d'Aujourd'hui zal men zonder
moeite, maar met spijt over de neergetelde
guldens, snel vergeten. Dat men specu
lerende op de verdiende populariteit van
Josef Meinrad het Wiener Burgtheater,
dat zelf anders had gewild, met een klucht
van Nestroy liet overkomen, is een vergis-
sing uit niet te excuseren onwetendheid.
Eén vraag nog: waarom heeft men geen
poging ondernomen tot het arrangeren van
vertoningen in een openluchttheater? De
unieke acteursprestatie van Zero Mostel in
„Ulysses in Nighttown" kan niet doen ver
geten dat er ook in de dramatische sector
van enig artistiek beleid geen sprake was.
De danskunst wilde men aanvankelijk
ditkeer helemaal overslaan onder het be
denkelijke motto „dat de belangstelling
van het publiek dalende is". Tenslotte
heeft men toch een toeristische attractie
gevonden in de Spaanse groep van José
Greco, die zeer veel kijkers trok. Maar de
zeer betrekkelijke waarde van een festival
als dit werd nog eens extra bewezen door
het feit, dat binnen een week na afloop
daarvan een particuliere ondernemer het
veel voornamere gezelschap van Pilar
Lopez kon presenteren. Dat de bijdrage
van het Nederlands Ballet enigszins teleur
stelde. kan men uiteraard de organisatoren
niet kwalijk nemen. „Een volgende keer
beter" is gelukkig thans niet meer een
vrome wens, maar een aan zekerheid
grenzende waarschijnlijkheid.
Het is merkwaardig dat men in de „ne
venmanifestaties" het Festival op zijn best
herkent. Het Haarlemse orgelconcours
heeft zijn markante plaats gehandhaafd;
het is Hollands en internationaal tegelijk,
het dient een plaatselijke reputatie. Zijn
invloed reikt ver over onze grenzen. Het
Beiaardconcours te Hilversum heeft die
zelfde kansen als echt Grootnederlandse
ontplooiing van iets wat ons eigen is en
internationaal aanzien geniet. Het bood
méér dan wat in het gewone seizoen gang
baar is en het onderscheidt zich van alle
.andere festivals...Ook manifestaties- als -die
Van dé Nederlandse BdcKvereniging 'te
Gouda en te Naarden bleken ware hoogte
punten. Het blijkt dus dat deze in het
festival geïncorporeerde manifestaties
waardevolle elementen zijn, die wél een
eigen gezicht aan het Festival kunnen ge
ven.
De montering van „Tristan en Isolde"
was een belangrijk evenement, hoewel te
zwaarwichtig om het Festival mee in te
leiden. „Katja Kabanova" van Janatsjek
was ronduit voortreffelijk en „Cosi fan
tutte" was het Holland Festival waardig.
„II Trittico" heeft zijn rechtvaardiging in
de Puccini-herdenking. „II mondo della
luna" was een als amusement opgesmukte
curiositeit waar noch Haydn noch het fes
tival mee gediend was. Van meer belang
zou dan een opera van Handel geweest
zijn.
Advertentie
GEEN KRINGEN!
1.35 PER TUBE
Urenlang dreven ze nu al op zee. Het zonnetje stond helder aan de hemel en daar
door waren hun kleren gauw gedroogd. Maar erg gerust voelden ze zich toch niet.
Opeens gaf Tsjik een schreeuw, en hij wees in de verte.
„Daar.kijk eens! Ik zie een eiland!", riep hij.
Nu zagen de anderen het ook. Heel in de verte lag een eiland.
„Mooi zo", zei Toka. „Dan zijn we geredik zal wel met mijn pootjes roeien,
dan komen we er wel!"
En hij begon ijverig te zwemmen in de richting van het eiland. 8384
Advertentie
Zie advertentie elders in dit blad
DEALER voor Haarlem, Bloemendaal.
Santpoort. Velsen, IJmulden,
Beverwijk en Heemskerk
AUTOMOBIELBEDRIJF
Off. dealer General Motors
Vauxhall - Pontiac - Bedford
NIEUWE GRACHT 78 - HAARLEM
Telefoon 17588 (4 lijnen)
Ook in de orkest- en kamermuziek-
sector valt de voorzichtige programma-
poltiek op. Als er een modern werk werd
gegeven Sechs Orchesterstücke op. 6
van Webem uit. 1910; Cantata Profana van
Bartók uit 1930; het concert van
Landré werd het gesandwicht tussen
repertoirewerkem Het aandeel van wer
kelijk hedendaagse muziek was vrijwel
nihil. Wel waren er natuurlijk enkele her
scheppende prestaties van formaat: 't op
treden van de Parijse Nederlander Da
niël Wayenberg in Ravel's pianoconcert
voor de linkerhand, het Residentieorkest
onder Willem van Otterloo, het Concert
gebouworkest onder Hans Rosbaud met
het werk van Webern, het ook door pro
gramma uitmuntende optreden van het
Danzi-blaaskwintet een echte Holland
Festival-manifestatie, een hoogtepunt
het. Radio Filharmonisch Orkest onder
Haitink met een grandioze uitvoering
van Strawinsky's „Sacre", het Residentie
Orkest onder Antal Dorati met de vierde
van Brahms en de Dans-suite en het
vioolconcexT (met Menuhin) van Bartók.
Mozart werd slecht gediend door Carlo
Giulini met het Residentie Orkest.
'Callas' was een evenement, inderdaad
de spil van het Festival hoe weinig er ook
om draaide. Het Festival kwam een
avond lang op een ideaal niveau.
Tot slot kan men samenvattend
stellen dat vergeleken met het vorig
jaar het Holland Festival in opzet wei
nig verandering te zien heeft gegeven
enkele „gewaagde uitschieters" beves
tigen als uitzondering deze mening.
Het geheel bevatte nauwelijks mani
festaties die afwijken van de kwaliteit
welke de seizoenprogramma's van
onze eigen culturele instellingen
plegen te bezitten. Dat is triest; al
thans wat het Festival betreft, waar
van men slechts kan hopen dat zijn
organisatoren volgend jaar op een
oorspronkelijker wijze bestaan
zullen kunnen rechtvaardigen.
57. George Caswell's duimnagel snoeide een takje van
de haag af. De mogelijkheden die de situatie in zich
borg, waren tot dan toe niet tot hem doorgedrongen.
Zijn enige gedachte was geweest, zijn geweten te zui
veren van alles, wat hij maar tegen Avery Bullard
gezegd kon hebben ten gunste van Pilcher, maar nu
rees uit een ongeziene bron. zoals belletjes in cham
pagne, de koppige damp van een nieuwe ambitie in
zijn geest.
Hij was er zich van bewust, dat Finch iets gezegd
had, dat hij niet had gehoord. „Pardon Neil, ik
„Ik vroeg je of je soms het directeurschap zelf zou
aanvaarden? Allemachtig, dat zou je toch niet doen,
is het wel?"
„Ik ik weet het niet. Ik moet er nog eens over
denken," zei hij. Hij was de zin begonnen met een
grimmige uitdrukking op zijn gezicht, maar hij ein
digde met iets, dat een glimlach nabijkwam; hij was
blij, dat de smadelijke grijns van Finch' gelaat ver
dwenen was.
„Wel George, als ik iets voor je doen kan je weet
me te vinden kerel, je geeft maar een seintje."
„Dank je. Wel ik heb nog een paar dingen te
doen vanavond. Tot kijk Neil."
Hij liep terug door de laan naar het huis.
„Zijn de rozen in orde, schat?"
„Rozen? O ja. Heel goed. Lieveling, ik heb nog es
even nagedacht Lindeman is werkelijk erg onge
rust over die Tredwayzaak over wie nu directeur
wordt, weet je. Ik ben bang, dat ik morgen naar
Millburgh moet".
„Morgen? Maar lieveling, dat is onmogelijk. Mor
gen trouwt Nancy Brighton!"
„O". Hij was van zijn stuk gebracht. „Nu mis
schien ga ik er dan zondag heen. Maandag moet ik
er in ieder geval zijn". Hij liep door vóór ze kon ant
woorden, hij ging de bibliotheek binnen en sloot de
deur af.
Hij ging op de brede vensterbank in de erker zitten,
stijf-rechtop, alsof hij een atleet was die wachtte op
het startschot. Hij voelde zich ook zo. Dit zou wel eens
de start kunnen zijn, het begin van datgene, waar hij
op gewacht had. Maar misschien ook niet. Hij had
zich meermalen zo gevoeld... toen had hij ook ge
dacht, dat hij het gevonden had... en toen had hij het
weer laten schieten... niet omdat hij een van die dro
men niet had kunnen verwezenlijken... alleen omdat
hij het niet gewild had... omdat, als hij ze nader on
derzocht, ze toch niet geweest waren wat hij gedacht
had.
Het was niet iets, dat hij moest doen... negen-tiende
van heel Wall Street zou denken, dat hij krankzinnig
geworden was als hij het deed... Caswell Co opge
ven en iets anders beginnen op drie-en-vijftigjarige
leeftijd. Het zou niet om het geld zijn. Hij had nooit
iets om geld hoeven te doen. Zijn vaders bezittingen
hadden daarvoor gezorgd. Hij had een rijkeluiszoon
tje kunnen zijn, dat nooit een dag van z'n leven had
hoeven te werken. Maar hij had het niet gedaan. Hij
was Caswell Co begonnen, en er was niemand die
zeggen kon, dat hij geen succes gehad had, een groter
succes nog dan zijn vader. Nee, het was niet om het
geld. Het was wat anders. Maar wat?
Ja, dat was de vraag. Dat was het, waarom hij
daarvóór ook altijd vastgelopen was, als hij trachtte
het antwoord te vinden. Het was niet de politiek...
hij had dat goed overdacht, toen ze hem het senator
schap aangeboden hadden, nog wel zonder dat ze de
hand ophielden voor een grote bijdrage voor de ver-
kiezingenscampagne. De regeringsdienst lag hem
niet... die twee maanden in de financiële commissie
hadden hem daarvan overtuigd.
Het was ook niet het directeurschap van de Effec
tenbeurs... hoe meer ze aangehouden hadden, des te
sterker had hij ingezien, dat dat juist dagene was, wat
hij niet wenste. Was het dan de industrie? Misschien.
Als het niets anders was, moest het dat wel zijn een
kwestie van elimineren... het moest toch iets zijn.
Senator had hij niet willen zijn... evenmin voorzit
ter van de financiële commissie... evenmin directeur
van de Effectenbeurs... net zo min als leider van die
liefdadigheidsinstelling, waarvoor ze nem gevraagd
hadden... ook niet directeur van dat college in Ohio...
nee, niets van dat alles had hij willen zijn. Avery
Bullard? Was hij de....
Er klonk een klopje op de deur zacht, maar het
deed hem toch schrikken.
„Ja?"
„Je zit toch niet te mokken, lieve?" riep Kitty. Er
was een stille wenk in haar stem.
Hij glimlachte en liet de glimlach in zijn woorden
doorklinken. „Wou je iets?"
„Ahum. Jou".
„Ik kom binnen de minuut. Ik moét even over iets
nadenken".
„Weet je, dat je mijn gevoelens beledigt?"
„Heus?"
„Je hebt de deur afgesloten".
„Lieveling, je weet, dat ik niet kan denken en te
gelijkertijd bij jou zijn".
Hij hoorde haar kleine-meisjes-lach en toen haar
wegstervende voetstappen. Kitty is wonderbaarlijk,
zei hij tegen zich zelf... en toen hij dat gezegd had,
werd hij zoals altijd gedwongen verdei te gaan
met de daaraan nauw verbonden gedachte, dat het
zo vreemd was, dat zijn huwelijk met Kitty zo goed
geworden was. Het was werkelijk een zeer impulsieve,
ondoordachte daad geweest... bijna het enige impul
sieve en ondoordachte dat hij ooit in zijn leven gedaan
had... maar het was goed geweest, dat het zó ge
beurd was. Als er tijd geweest was om er over na te
denken, was het waarschijnlijk helemaal niet gebeurd.
Dat was het einde van deze gedachte. Vandaar af
ging hij nooit verder. Zijn geest sprong weer terug om
de onderbreking van zijn gedachten te overbruggen.
Was dat het wat hij zou willen zijn... wat Avery
Bullard was geweest? Had Avery Bullard het ant
woord gevonden op hetgeen het leven van een man de
moeite waard maakt? De vragen doorbraken een dam
en zijn geest werd overstroomd door een stortvloed
waarin aan de oppervlakte de herinnering aan de
uitspraak van Avery Bullard dreef: „Een man kan
niet voor geld alleen werken, George. Geld is een
soort van puntentellen de fiches in het pokerspel
en de man, die de fiches telt, wint nooit". George
Caswell knikte in een laat gekomen begrip; hij wist
nu, wat hij al veel eerder had moeten weten. Ja, dat
was het, wat hij zijn hele leven geweest was een
man, die de fiches telt... alsmaar fiches tellend... zijn
fiches en die van andere mensen. Als het spel uit was,
bleef er niets over, zelfs de fiches niet.
Brug is terug. De werkzaamheden
aan de draaibrug in Den Oever, die na een
meer dan 25-jarig gebruik een algehele
revisie behoefde, lopen maandag 20 juli
ten einde. Op die datum zal de Baileybrug,
welke sedert 24 februari als tijdelijke ver
binding tussen het westelijk en oostelijk
landhoofd ter plaatse heeft dienst gedaan,
buiten gebruik worden gesteld en ver
wijderd. De nieuwe brug is wat het me
chanisme en elektrische gedeelte betreft
geheel gerevideerd. Voorts is de brug van
een geheel nieuw rijdek en van een breder
rijwielpad en voetpad voorzien.
Openluchttheater: zondag 20 uur: Inter
nationale Jazz Show.
Grote Kerk: Vandaag 20 uur: Orgelcon
cert door prof. L. F. Tagliavini. Maandag
Id.30 uur: Beiaardconcert door Arie Peters;
20 uur: Orgelconcert door Hendrik Las-
schuit en Anthon Heiller.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag tot en met
donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Jerry
als babysitter", alle leeftijden. Maandag
tot en met donderdag J0.30 uur: „Donald
Duck en zijn vriendjes".
Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15
uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, maan
dag 14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30
en 20 uur en woensdag en donderdag 14.30,
19 en 21.15 uur: ,,'n Slippertje naar de
maan", alle leeftijden.
Lido Theater: Vandaag tot en met don
derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Boe
melstudenten", alle leeftijden. Vandaag tot
en met-donderdag (behalve zondag) 10.30
uur: „Rusty en de vluchteling", alle leef
tijden. Vandaag 23.30 uur: „Bekentenissen
van een zondares", 18 jaar. Zondag 11 uur:
„Lopen of liften", alle leeftijden.
Luxor Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur,
zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maan
dag tot en met woensdag 14 en 20 uur: „Les
Tricheurs", 18 jaar. Donderdag 14 en 20
uur: „The Student Prince", alle leeftijden.
Minerva Theater: Vandaag en zondag
19 en 21.15 uur: „Keizerwals", alle leef
tijden. Zondag 14 en 16.15 uur: „A C bij
de kannibalen", alle leeftijden. Maandag
en dinsdag 20.15 uur: „Gigi", 14 jaar.
Woensdag en donderdag 20.15 uur: „De ze
vende sluier", 14 jaar.
Rembrandt Theater: Vandaag tot en
met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur:
„Der Lachende Vagabund", alle leeftij
den. Maandag tot en met donderdag (be
halve zondag) 10.30 uur: „Op zoek naar
uranium", alle leeftijden. Zondag 11 uur:
„De verovering van de Mount Everest",
alle leeftijden.
Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur
en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Ach
tervolging in Alaska", 14 jaar. Maandag
tot en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur:
„Het laatste duel", 14 jaar.
Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur,
zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maan
dag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15
uur: „Old Yeller", alle leeftijden. Vandaag
tot en met donderdag (behalve zondag)
10.30 uur: „Donald Duck, Stan Laurel en
Oliver Hardy, Charlie Chaplin, Our Gang",
alle leeftijden. Zondag 11 uur: „Paradijs
onder de horizon", alle leeftijden.
Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag
en zondag 19 en 21.15 uur: „Mon Oncle",
alle leeftijden. Maandag tot en met don
derdag 19 en 21.15 uur: „Hier bin ich, hier
bleib'ich", alle leeftijden. B(j slecht weer:
Zondag 14.30 uur: „Piloot Quax in Afrika",
alle leeftijden. Maandag tot en met donder
dag 14.30 uur: „Trouwe kameraden", alle
leeftijden.
TENTOONSTELLINGEN
Bloemenheuvel (Bloemendaal): Tot 2
augustus dagelijks van 10 tot 17 uur en
zondags van 14 tot 17 uur: Expositie Tin-
holtverzameling.
Frans Halsmuseum: Tot 30 juli op werk
dagen van 10 tot 17 en zondags van 13 tot
17 uur: Expositie „Haarlems Zilver".
Grote Kerk (Kerskapel): Dagelijks be
halve zondags van 9 tot 17 uur: Expositie
archiefstukken Grote of St. Bavokerk.
Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 20
juli dagelijks van 10 tot 12.30 en 13.30 tot
17 uur, zondags van 13.30 tot 17 uur: Ex
positie „Kunst zij ons doel".
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1):
Tot 1 augustus dagelijks van 10 tot 22
uur: Expositie Nico Molenkamp.
DIVERSEN
Vleeshal: Dagelijks (behalve zaterdags
en zondags) 14.30 uur: Poppentheater Jan
Nelissen.
Frans Halsmuseum: Vandaag 20.3022.30
uur: Avondopenstelling met kaarslicht en
oude muziek.
Stadhuis: Vandaag 2022 uur: Avond
openstelling van met kaarsen verlichte
Gravenzaal.
Noorder Buiten Spaarne: zondag 13.30
uur: Speedboatraces en waterskidemon
straties.
Raadhuisplein Zandvoort: 20.30 uur:
Concert door Haarlemse politiekapel.
(Verder raadplege men de rubriek „Uit-
(Wordt vervolgd) gaan in Haarlem" van vrijdag 17 juli).