Horen en zien
De man aam de top
JSJIK, TUKIE EN TOKA"
Agenda voor
Haarlem
SANDWICH SPREAD
aankondigingen en
nabeschouwingen
Grafiek van Nono Reinhold en Belgische
fotografie in Leids Prentenkabinet
HEINZ
teievisie
Vlak en saai
Franse persondernemingen
verzorgen t.v.-progratnma s
De radio geeft vrijdag
7 ele visie prog ra m ma
Gemoedelijke veldslag
op de Veluwe
Zwanenzang van Britse
Queens Royal Regiment
Kerkelijk Nieuws
Kort nieuws
De Duitsers hebben ook
Domburg ontdekt
MIDDELPOT 0.98
GROTE POT 1.45
GARANTIE:
door
De negen muzen
DONDERDAG 2 3 JULI 19 59
li
Over het geheel genomen was het tele-
visieprgramma dat de K.R.O. gisteravond
presenteerde vlak er. saai. Uitzonderingen
waren het gesprek dat Louis Frequin had
in „Gastenboek" met de minister-presi
dent prof. dr. De Quay, en de reportage
„Van paarden en ruiters" die hierop volg
de. In de prachtige manege van de heer
Van Doorne in Deurne zagen we hoe zijn
twee dochters Annie en Tinie oefenden
voor de Olympische Spelen in Rome. Het
heldere commentaar van de heer J. J.
Gruppelaar verduidelijkte veel van de
vaak ingewikkelde verrichtingen door de
dames Van Doorne met de paarden. Me
de daardoor werd dit onderdeel het hoog
tepunt van de avond. Want al hetgeen dat
hierop volgde kon nauwelijks meer boeien.
„Voetlicht en camera" van Jan Willem
Hofstra en A. van Domburg was dit keer
ook oppervlakkig. De heer Hofstra somde
eerst alle belangrijke evenementen van
het Holland Festival op en illustreerde die
met een paar foto's. Vervolgens had hij
een kort vraaggesprek met de 75-jarige
actrice Magda Janssens, die momenteel
verbonden is aan de Nederlandse Come-
die. En ook haar carrière belichtte de
heer Hofstra met een aantal foto's. De
heer Van Domburg hield daarna een bij
zonder lange inleiding bij de film „Room
at the top", de op het Festival in Cannes
bekroonde film en liet er enige fragmen
ten uit zien.
We hebben die avond alsmaar moeten
luisteren. Ten eerste in „Televitrine", een
rubriek van Maria van Eist, naar niet en
wel deskundigen over het vraagstuk „De
vrouw op de weg" er- vervolgens in „Spot-
licht" naar niet en wel deskundigen over
problemen als „het overvolle Marken" en
„De nozems".
„Snotlicht" werd samengesteld door
Fred Rombouts en Leo Thuring. De be
doeling van dit programma is een beetje
te spotten met actuele problemen „Spot-
licht" ging gisteravond in première. Een
groot succes werd het niet. Hopelijk is de
tweede aflevering beter.
Beeldschermer
Uit betrouwbare bron vernemen wij dat
de directie der Franse televisie die zich
nog steeds sterk uitbreidt, van oktober
aanstaande af een aantal vaste program
ma's zal toevertrouwen aan belangrijke
persondernemingen. Reeds nu wordt een
der populairste actualiteitenuitzendingen
verzorgd door een equipe die onder de
leiding staat van Pierre Lazareff, direc
teur van het grote Parijse avondblad
France Soir. Dit programma „Cinq co
lonnes a la une" geheten, zal nu officieel
een France, Soir-uitzending worden. Paris-
Match krijgt eveneens vaste uren toebe
deeld. En ook het ochtendblad Figaro, de
groep Amaury waarin het weekblad
Carrefour, Le Parisien Liberé en Marie-
France zijn opgenomen, l'Aurore, alsme
de het maandblad Réalités zullen als tele
visieproducers op gaan treden. Het valt
op dat al deze organen de regering en
het nieuwe regime nogal welgezind zijn,
en dat geen enkele oppositiekrant tot de
ze samenwerking is uitgenodigd.
De televisie is, evenals de radio, in
Frankrijk een staatsbedrijf dat echter nog
altijd geen eigen statuut heeft gekregen.
De directe invloed van de regering op de
politieke en de nieuwsuitzendingen is se
dert de vijfde republiek nogmaals krach
tig gestegen. De uitzendingen worden ge
financierd door vaste bijdragen van luis
teraars en kijkers, doch de zware concur
rentie van commercieel geleide stations als
Luxemburg, Andorra en Monte Carlo
heeft de directie van de Franse radio en
televisie altijd zeer hoog gezeten. Bij de
particuliere stations werden de artiesten
en andere medewerkers doorgaans beter
betaald, en sedert jaren heerst er dan ook
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA.
19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gyirm. 7.20 Gram. 8.00
•Tieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor cle jeugd. 9.05 Gymn.
1.15 Gram. (Om 9.35-9.40 Waterst.). VPRO: 10.00
Je vrouw in haar huis, caus. 10.05 Morgenwij-
ding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 10.25 Gram.
.00 Voor de kleuters. 11.15 Orgelrecital. 11.45
-ram. AVRO: 12.00 Amus.muz. 12.20 Regerings-
iatz.: Landb.rubr. Nieuws over het aaltjesonder-
zcek. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en
prognose. 12.55 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15
Meded. en gram. 13.25 Amus.muz. 13.55 Beursber.
14.00 Poolse liederen. 14.30 Voordr. 14.50 Holland
Festival: Carillonbespeling. 15.05 Gevar. progr.
VARA: 16.00 Muz.causerie. 16.35 Voor de zieken.
17.30 Vakantietips. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 13.15
Vlaamse notities. 18.20 Lichte muz. 18.50 De punt
jes op de i. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Jazzmuz.
VPRO: 19.30 Leven in Nederland, caus. 19.45 Op
bezoek bij anderen, caus. 20.00 Nieuws. 20.05 Zwit
serse kerkzang. 20.15 Viool en pianorecital. 20.35
Benelux, caus. 20.45 Daar gaat een dominee voor-
bi). caus. VARA: 21.00 Gevar. progr. 22.25 Bui-
tenl. weekoverz. VPRO: 22.40 Zorg om de mens,
gesprek. VARA: 23.00 Nieuws. 23.15 Piano en
zangrecital. 24.00 Sluiting.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7,00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgenge
bed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor
de huisvrouw. 9.40 Voor de kinderen. 10.05 Gram.
11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 12.00 Middag
klok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuin-
bouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws.
13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.45 Voor
de vrouw. 14.00 Strijkork. 14.40 Gram. 15.00 Voor
de kinderen. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Gram.
17.00 Boekliespr. 17.15 Kinderkoor. 17.40 Beursber.
17.45 Sopr. en piano. 18.05 Lichte muz. 18.30 Voor
de jeugd. 18.45 Gram. 18.50 Regeringsuitz.: Emi
gratierubriek: Het emigratiepraatje van H. A.
van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.20 Politieke
caus.: V.V.D. 19.30 Verz.progr. voor de soldaten.
20.00 S.U.S.-actie 6. 21.30 Gram. 21.45 Instr. trio.
22.15 Lichte muziek. 22.45 Ongehuwde vrouwen,
causerie. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Jazzmuziek.
RRUSSEL. 324 m.
12.00 Ork.conc. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram.
12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 Orgelrecital.
14.00 Kamerkoor, kamerork. en sol. 16.30 Orkest-
conc. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Amus.muz.
17.45 Gram. 18.10 Voordr. 18.30 Voor de soldaten.
19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Ork.conc. 20.50
Gram. 21.00 Orkestconcert. 22.5523.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 15.30—16.30 Rep. aankomst Vierdaagse te
iimegen. 20.00 Weekoverzicht. 20.3023.15 Euro-
isie: Festival te Aix-en-Provence: Cosi fan Tut-
opera. (Pauze van 21.45—22.05 uur).
NIET ALLEEN OMDAT Nono Reinhold in Haarlem geboren is en in Heemstede
woonde leek het me mijn plicht naar Leiden te gaan om daar in het Prentenkabinet
der Rijksuniversiteit een tentoonstelling van haar grafiek te gaan zien. Op een dei-
eerste tentoonstellingen van Galerie Espace was mij haar gevoelige tekenwerk al
op gevallen. Achteraf lees ik nog dat zij les heeft gehad van de Franse graficus
Houplain, voor wie ik een grote waardering koester. Dat Nono Reinhold zich verder
bekwaamde op het bekende atelier van Hayter te Parijs meende ik le zien aan haar
werk op de laatste tentoonstelling van „de Grafische" in het Stedelijk Museum te
Amsterdam.
Dat laatste had me
eerlijk gezegd wat
huiverig gemaakt. Op
Hayters atelier zijn
zeker fraaie zaken
gemaakt, maar het
grafische middel
bleek daar nog al
eens doel te worden
en veel was eigen
lijk alleen charme
rend door hetgeen
de technieken, vaak
doorelkaar toegepast,
aan aardigheidjes
meebrachten. De
techniek van de gra
fiek opent een avon
tuurlijk terrein, waar
op men dreigt te ver
geten wat men zelf
te vertellen heeft.
Nono, Reinholds ten
toonstelling, die tot
16 augustus geopend
blijft, viel gelukkig
mee. Zij is nog te
jong om de volle
honderd percent van
haar te verwachten
en enkele prenten
bleven mij onduide
lijk. Wanneer zij deze
„schrift" of „koning"
noemt, zie ik het er
echt. niet in. Veelal
verbeeldde zij land
schappen. Nu valt er
al gauw een land
schap te gissen uit
een samenspel van
toevalligheden van lijnen en puntjes. We
zagen dat wel bij anderen. Maar Nono
Reinhold is toch niet in de eerste plaats
uit op het effect van toevalligheden. Een
aantal hier getoonde verschillende staten,
de ontwikkelingsgang van een prent, be
wijst dat overduidelijk. Mocht men bij
anderen, wier werk, zoals toch ook enigs
zins dat van Nono Reinhold dat doet, naar
het abstracte neigt, de vraag wel opkomen
of de maker nu echt wel wat kan (en dat
bedoelen we meestal volgens traditionele
opvattingen), bij Nono Reinhold lijkt mij
die vraag overbodig, onzakelijk. Er zijn in
traditionele zin knap te noemen tekenaars,
die mij toch een minder boeiend uitzicht
geven op een wereld of een uitzicht geven
op een minder boeiende wereld. Wij vra
gen ons niet af hoe Nono Reinhold tot haar
landschappen kwam. Zij zijn er en met
veel zijn wij verheugd. Mij weet zij ten
minste mee te voeren in het meeste. Ik
min haar werk echter wel het sterkst wan
neer haar hand daaraan het meest voel
baar is.
DAT DE FOTOGRAFIE aan de ontwik
keling van de schilder- en tekenkunst een
draai van de natuur af gegeven zou heb
ben eri het naturalisme en realisme tot een
overbodigheid kan er bij mij niet in. Wie
hier wel in gelooft zou moeten gaan gelo
ven in het eind van die kunst. De fotogra
fie is nog steeds in ontwikkeling en bij
vele experimenten blijkt zij ook van de
natuur af te kunnen wijken. Sommige
„abstracte" foto's boeien mij soms even
zeer (of even weinig ook) als abstracte
schilderijen. Dat constateerde ik weer aan
de tegelijkertijd met Nono Reinholds gra-
Advertentie
Van Nelle bestellen l
Advertentie
Van Nelle bestellen 1
Het Britse Queens Royal Regiment, dat
in Iserholm in Duitsland gedetacheerd
was, heeft vóór zijn terugkeer naar En
geland in Nederland gevechtsoefeningen
gehouden met een bataljon Limburgse ja
gers. Gisteren werd slag geleverd op de
Leusderheide, waar mijnen ontploften,
tanks oprukten en zwartgemutste Britten
haastig dekking zochten, toen de Neder
landse tanks onverhoeds aanvielen.
Het was een gemoedelijke veldslag, die
tegen het donker in hevigheid afnam.
Want het plan vermeldde, dat bij het och
tendgloren het 42ste bataljon Limburgse
jagers de Leusderhei zou schoonvegen.
Dat experiment slaagde wonderwel. De
Britten, gedund in aantal door de vele
manschappen, die zij als krijgsgevange
nen aan de Nederlanders moesten laten,
trokken terug op Hilversum, om daar in
het kamp Crailoo wat op verhaal te ko
men. En daarmee kwam een eind aan de
oefening „Zwaan-song." Het Queens
Royal Regiment, dat na deze oefening
zal opgaan in het regiment Queens Royal
and Surrey bestond uit een complete ge
vechtseenheid waarin cavallerie en genie
ook infanteriewerk verrichtten. Bij hen
bevond zich ook als eerste luitenant de
23-jarige hertog van Kent.
Het is gebleken, dat de Nederlanders in
gevechtsroutine niet behoeven onder te
doen voor de goed getrainde Britten, van
wie velen oorlogservaring hebben. Luite
nant-kolonel E. Lloyd Owen was dan ook
tevreden over het verloop van de oefe
ning. Hij vond het een prachtige afsluiting
van de roemrijke traditie van Queens
Royal Regiment, dat bijna 300 jaar oud
is. De Britten hebben na de krijgsverrich
tingen een bezoek aan Amsterdam ge
bracht.
een vinnige strijd met als inzet de con
tracten met enige radio- en televisietop
figuren. Voor hun vaste programma's zul
len de krantenconcerns die nu directe of
verkapte reclame voor hun eigen onder
nemingen kunnen maken, zeker heel diep
in de buidels moeten tasten, terwijl de
Franse televisie tevens de hoop mag koes
teren de beschikking over een keurkorps
van journalistieke krachten 'te krijgen,
waarmee de particuliere „randstations"
mogelijk op den duur de loef zal kunnen
worden afgestoken. Maar het beginsel van
de niet-commerciële radio en televisie dat
officieel ook door het nieuwe bewind nog
altijd wordt aangehangen, zal in feite nu
overboord worden geworpen.
„Vieux quartier', foto van de Belg
Camille Pétry.
fiek geëxposeerde foto's van Belgische
fotografen. Naar mij verteld werd zijn deze
foto's van dilettanten. Dat zou onthullend
kunnen zijn. Te weinig ben ik bevoegd om
hier dieper op in te gaan. Ik zag die foto's
met veel plezier. Ik zie duidelijk de moge
lijkheid tot het uitdrukken van zeer per
soonlijke interessen. Bepaalde zaken kwa
men mij heel dicht bij de tekening, waar
aan dan natuurlijk het handschrift ont
breekt, dat handschrift wat mij de naar
mijn smaak beste zaken van Nono Rein
hold ook zo lief maakt. Het onderzoek naar
bepaalde effecten is me dan meer voor de
hand liggend in de fotografie. Juist omdat
het schrift er niet bij kan komen.
Bob Buys
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Langerak en te Benthuizen
J. T. Cazander, kand. te Gameren te
Sneek (als pred. voor bijz. werkz. 'orïdèr
de Vrijz. Herv.) R. van 't Lindenhöüt-te
Wasperveen.
Aangenomen naar Hoogvliet (3de pred.
pl.) toez.) K. Verbeek te Hontenisse.
Geref. Kerken
Beroepen te Bergum (2de pred. pl.) W.
Kats te Tiel te Niezijl (Gron.) H. W.
Nusselder, kand. te Dinxperlo.
Chr. Geref. Kerken
Tweetal te Haamstede-Kerkwerve H. P.
Brandsma, kand. te Nieuw-Amsterdam en
P. van Zonneveld, kand. te Bussum.
Beroepen te Oudekerk a. d. Amstel P.
van Zonneveld, kand. te Bussum.
Bedankt voor Huizen (N.H.) H. van
Leeuwen te Arnhem.
Baptisten Gemeenten
Beroepen te Almelo M. de Jong te Mun
tendam.
Evang. Luth. Kerk
Beroepen te Stadskanaal J. Happee te
Groede (Z.)te Enschede R. Reiling te
Rotterdam.
Gerepatrieerd
Dezer dagen is in ons land aangekomen
ds. P. J. Luyendijk, die meer dan 27 jaar
in Indonesië heeft gewerkt, eerst als mis-
sionair-predikant en sinds 1951 als docent
aan de theologische opleidingsschool op
het eiland Sumba. Ds. Luyendijk gaat nu
met emeritaat.
Advertentie
Van Nelle bestellen I
Delfzyl bouwt scholen. In Delfzijl zul
len zes nieuwe scholen in gebruik worden
genomen, namelijk een openbare en een
chr. ulo-school, een lagere school voor
christelijk volksonderwijs, een chr. lagere
school, een grote werkplaatsenvleugel van
de chr. lagere technische school en een
christelijke landbouwschool. Met de bouw
van een nieuwe openbare lagere school zal
binnenkort worden begonnen. Een gym-
nastiekgebouw voor scholen en verenigin
gen is reeds in aanbouw.
Advertentie
Van Nelle bestellen
Nou, 't was geen wonder, dal ze geschrokken waren. Want daar was plotseling bij
hen een heel vreemd wezen opgedoken!
Wat het was, wisten ze niet. Zo'n dier hadden ze nog nooit gezien. Een lang lichaam
met korte pootjes en armen, en daarop een nijdige kop.
„Zie je welik dacht het al!", zuchtte Toka, het paardje. „We zijn op het eiland
van de kwaadaardige Pomaradja's te land gekomen!"
Het vreemde wezen kwam briesend op hen toe, met een speer dreigend vooruit
gestoken 9192
De Duitse toeristenstroom naar het
eiland Walcheren wordt steeds omvang
rijker. Vooral Domburg wordt over
stroomd en er zijn nu reeds meer Duitse
gasten dan de badplaats aan inwoners
(1425) telt.
Vorig jaar bezochten drieduizend Duit
sers Domburg. Men rekent dit jaar op
vijfduizend.
Het is alles Duits wat in Domburg de
klok slaat. Overal wordt Duits gespro
ken, er wordt in marken gerekend. Het
aantal Nederlanders, Belgen en Engelsen
is intussen sterk teruggelopen. Thans zijn
van elke vier badgasten er drie afkomstig
uit het land van Adenauer.
Sinds de Duitse invasie drie jaar gele
den begon, zijn de prijzen met sprongen
gestegen. Voor een heel gewoon gemeu
bileerd woonhuisje zonder pension
wordt gemiddeld zevenhonderd gulden
per maand gevraagd. Er zijn huisjes die
meer dan 1200 gulden per maand opbren
gen. Ook de badhokjes zijn in prijs ver
hoogd van 55 tot 70 gulden per maand en
voor vlees en groenten betaalt men aan
merkelijk meer dan in de Zeeuwse ste
den. Algemeen bekend is het verhaal van
een predikant, die schrok van een huur
prijs van 500 gulden voor een kamertje
en een piepklein slaapvertrekje. Hij wilde
nog even verder in het dorp kijken en de
verhuurder beloofde de kamers nóg een
uurtje vast te houden. Intussen kwam er
een Duitser, die 600 gulden bood en die,
toen de huurbaas weifelde, tot 700 gulden
ging. Toen de predikant terugkwam omdat
hij nergens goedkoper terechtkon, had de
Duitser zich al breeduit geïnstalleerd.
„Ja dominee", zei de verhuurder glim
lachend, „zaken zijn zaken en zo'n buiten
kansje kan ik toch niet voor een afspraak
je laten schieten"
- «of» W
'U-'
Advertentie
de nieuwe
broodbelegging
volledige vergoeding door Uw leverancier, indien
een Heinz 57 product niet voldoet.
61. Hij wierp een blik op Alderson en zag tot zijn blijde
verbazing, dat zijn lippen niet rilden en zijn hand
niet beefde.
„De begrafenis zal om twee uur plaats hebben",
zei Alderson op vastberaden, grimmige toon. De woor
den waren een toegeworpen handschoen, een onmis
kenbare uitdaging. Shaw bracht zijn zakdoek aan zijn
lippen alsof hij de onverstoorbaarheid van zijn uit
drukkingsloos gelaatsmasker steun wilde geven. „Op
het St. Martins kerkhof?"
„Ja".
„Juist", zei Shaw, zachtjes zijn keel schrapend.
„Misschien was ik niet goed ingelicht. Toen ik de op
gave van de kerkdiensten nakeek zag ik, dat er om
twee uur een huwelijksplechtigheid was".
Ondanks de moeite, die hij zich gaf om niet aldoor
Aldersons gezicht gade te blijven slaan, kon Don Walling
zich niet weerhouden even tersluiks naar hem te kij
ken. Hij wist uit wat er onderweg in de auto gezegd
was, dat Alderson de kerklijst niet gecontroleerd had,
omdat hij dit juist genoemd had als een der dingen
die nog gedaan moesten worden. Hij zag nu. dat Al
derson in een moeilijk parket geraakt was en voelde
de behoefde iets te zeggen dat hem een ogenblik de
gelegenheid zou geven zich te herstellen. Plet enige
wat hem inviel was, dat het tijdstip van de begrafe
nis geen kwestie was, waarover men zich zo druk
behoefde te maken, maar dit kon hij niet meer te ber
de brengen, omdat Alderson er een ernstig geschil
punt van gemaakt had.
„Daar kan bij de kerk misschien nog iets aan ge
daan worden", zei Alderson eindelijk.
„Misschien," gaf Shaw minzaam toe. „Er was ech
ter nog een ander punt dat ik in mijn hoofd had. Ik
geloof, dat ik het niet mis heb, als ik aanneem, dat
het grootste deel van de oudere fabrieksarbeiders
juist degenen, die de begrafenis graag zullen 'bijwo
nen tot de ploeg behoren die van zeven tot drie
uur werkt. Als we de begrafenis op half vijf zetten,
maken we het hun mogelijk aanwezig te zijn."
„Dat maakt geen verschil," snauwde Alderson. „De
fabriek is toch gesloten."
„De hele dag?" vroeg Shaw poeslief.
„Ja, de hele dag!"
Walling had getracht Aldersons's blik op te vangen,
voordat hij antwoordde, maar diens woede had hem
zo snel doen antwoorden, dat hij niets gemerkt had
van de val waar hij inliep. Een paar maanden gele
den was de voorzitter van de fabrieksvakbond gestor
ven en de vice-voorzitter, Max Hartzell, had zich toen
populair willen maken. Hij had voorgesteld, dat de
dag van de begrafenis een betaalde vrije dag zou
zijn voor het gezamenlijke personeel van alle fabrie
ken. Nu was de kwestie van betaalde vrije dagen een
van de moeilijkste puzzles geweest bij het opstellen
van de arbeidsvoorwaarden, en Avery Bullard, die
nog meer toegeven beu was, had de vrije dag gewei
gerd. Hartzell had de kwestie toen voor de algemene
bond gebracht en alle gevoels-elementen die er in za
ten tot het uiterste uitgebuit. Bijna had hij een staking
veroorzaakt. De staking was ten slotte afgewend, maar
Alderson had dienen te beseffen wat Shaw kenne
lijk wel deed dat er toen een precedent was ge
schapen, dat nu niet meer genegeerd kon worden zon
der het gevaar voor nieuwe ernstige moeilijkheden.
„Met het oog op de situatie in de bond.." begon
Walling, en zweeg dan verder, hopend dat hiermee
Alderson's geheugen voldoende opgefrist had.
Alderson scheen hem niet gehoord te hebben. Hij
stond Shaw aan te staren, stijf van woede. „Ik ver
onderstel, dat jij dacht aan het geld, dat het zou gaan
kosten?"
„Niet in de eerste plaaats," legde Shaw onverschil
lig uit. „Ik ging meer uit van hetgeen Don zo juist
opmerkte, hoewel jij ook groot gelijk hebt, Fred, door
naar voren te brengen, dat de kosten ook niet over
het hoofd gezien mogen worden. Ik herinner mij ten
minste dat Mr. Bullard indertijd de aandacht van de
bond er op vestigde, dat een vrije dag met doorbe
taling van loon de maatschappij ongeveer zeven-en-
tachtig duizend dollar zou kosten. Dat wil zeggen
vóór de laatste loonsverhoging. Op het ogenblik zal
dat cijfer nog wat hoger uitkomen."
„Dacht ik het niet," zei Alderson, schijnbaar zonder
zin.
Walling kon een gevoel van bewondering voor Shaw
ondanks zijn tegenzin daartegen niet onderdruk
ken voor de wijze waarop deze zijn gezichtsuitdruk
king in bedwang hield, zodat niet het minste te be
merken viel van de ergeimis waaraan hij ten prooi
moest wezen.
„Ik herinner mij bovendien," ging Shaw voort, „het
argument van Mr. Bullard, nl. dat een betaalde vrije
dag niet bepaald als een rouwdag beschouwd kan wor
den, omdat er meer hun vertier in het Joyland-Park
zullen zoeken dan dat er naar de begrafenis zullen
komen."
In zijn verbeelding zag Walling het luchtrad weer
en hoorde hij het gelach en gegil. Shaw had gelijk.
Zo'n vrije dag zou geen rouwdag zijn, maar een
feestdag. En de kosten daarvan zouden absoluut niet
verantwoord zijn. Bovendien zou het weer aanleiding
geven tot een heel wespennest van kwesties met de
bond. Wat was er aan de hand met Alderson? Zag
hij dat niet in? Het was te begrijpen, dat hij daar
van te voren niet aan gedacht had, maar nu was er
toch maar één mogelijkheid. Daartoe had Shaw dan
ook reeds besloten. Voor Alderson bleef niets anders
over dan daarmee akkoord te gaan, maar het was
duidelijk, dat hij daar geen zin in had. Hij zag er uit
of hij met geweld zijn adem inhield en zijn gezicht
kreeg langzaam een purperen kleur.
„Dan is er nog een overweging," ging Shaw weer
voort. „Wellicht van ondergeschikt belang, maar toch
zou er rekening mee gehouden kunnen worden. Het
uur van half vijf is juist zeer geschikt om de jaar
beurs in Chicago stop te zetten gedurende de plech
tigheid."
Walling balde zijn vuisten. Het woord „geschikt"
was slecht gekozen en hij wou, dat Shaw het niet ge
bezigd had. Het gaf zijn bedoeling duidelijk genoeg
weer, maar de woede, die Aldersons's geest al in dé
war gebracht had, zou er nog maar door worden aan
gewakkerd.
„Geschikt?" vroeg Alderson met bijtende scherpte.
„Dat kenmerkt je hele houding tegenover alles, Shaw
Bullard's dood zo geschikt te maken als 't maar
kan voor jezelf! Ik denk, dat je nog wel tot an
dere gedachten zult komen omtrent deze aangelegen
heid."
(Wordt vervolgd)
Ikonenkunst. Prof. dr. P. J. G. A.
Hendrix, hoogleraar in de geschiedenis der
Grieks Orthodoxe Cultuur te Leiden, zal
op vrijdag 24 juli, des avonds om 8.15 uur
ïn de Agnietenkapel van het Centraal Mu
seum, Agnietenstraat 1 te Utrecht een
lezing houden, over: „Ikonen als uitdruk
king van het liturgisch mysterium der
Kerk".
Advertentie
Van Nelle bestellen I
Concertgebouw: Vandaag 14.30 uur: Kin
dervoorstelling „Sneeuwwitje en de zeven
dwergen".
Grote Kerk: Vandaag 20 en vrijdag 11.30
uur: Beiaardconcert door Arie Peters.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur:
„Jerry als babysitter", alle leeftijden. Vrij
dag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en
21.15 uur: „Circusparade", alle leeftijden.
Dagelijks tot en met donderdag (behalve
zondag) 10.30 uur: „Donald Duck en zijn
vriendjes".
Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15
uur: ,,'n Slippertje naar de maan", alle
leeftijden. Vrijdag en zaterdag 14.30, 19 en
21.15 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur,
maandag 14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag
14.30 en 20 uur, woensdag en donderdag
14.30, 19 en 21.15 uur: „De zoon van de
kalief", 14 jaar.
Lido Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur:
„Boemelstudenten", alle leeftijden. Vrijdag
tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15
uur: „Hier bin ich, hier bleib' ich", alle
leeftijden. Zaterdag 23.30 uur: „Huis onder
verdenking", 18 jaar. Zondag 11 uur: „Lo
pen of'liften", alle leeftijden. Dagelijks tot
en met donderdag (behalve zondag) 10.30
uur: Rusty en de vluchteling", alle leef
tijden.
Luxor Theater: Vandaag 20 uur, vrijdag
en zaterdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14,
16.15, 19 en 21.15 uur en maandag tot en
met donderdag 14 en 20 uur: „Les Tri-
cheurs", 18 jaar. Dagelijks tot en met don
derdag (behalve zondag) 10.30 uur: „Sjors
van de rebellenclub".
Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur:
„De zevende sluier", 14 jaar. Vrijdag tot
en met donderdag 19.30 uur: „De tien ge
boden", alle leeftijden. Vrijdag en zaterdag
14.30 uur, zondag 14 en 16.15 uur en maan
dag tot en met donderdag 14.30 uur: „Lau
rel en Hardy bij de luchtbescherming",
alle leeftijden.
Rembrandt Theater: Vandaag 19 en 21.15
uur: „Der lachende Vagabund", alle leef
tijden. Vrijdag tot en rnet donderdag 14,
16.15, 19 en 21.15 uur: „De nacht vóór de
première", alle leeftijden. Dagelijks tot en
met donderdag (behalve zondag) 10.30 uur:
„Snowfire", alle leeftijden. Zondag 11 uur:
„De verovering van de Mount Everest".
Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur:
..Het laatste duel", 14 jaar. Vrijdag en za
terdag 14.30, 19 en 21.15 uur en zondag 14,
16.15, 19 en 21.15 uur: „De genadeloze wre
ker", 14 jaar. Maandag tot en met donder
dag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Vijf helse uren",
14 jaar.
Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur:
„Old Yeller", alle leeftijden. Vrijdag en za
terdag 14.15, 19 en 21.15 uur, zondag 14,
16.15, 19 en 21.15 uur en maandag tot en
met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Je
kunt 't toch niet meenemen", alle leeftij
den. Dagelijks tot en met donderdag (be
halve zondag) 10.30 uur: „Donald Duck,
Stan Laurel en Oliver Hardy, Charlie
Chaplin en Our Gang klucht". Zondag 11
uur; „Paradijs onder de horizon", alle
leeftijden.
Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag
19 en 21.15 uur: „Hier bin ich, hier bleib'
ich", alle leeftijden. Vrijdag 19 en 21.15
uur: ,,'n Echte Parisienne", 18 jaar. Zater
dag 20 uur: „The bridge on the river
Kwai", 14 jaar. Zondag 19 en 21.15 uur:
„Drie Franse katjes", 18 jaar. Maandag 19
en 21.15 uur: „Wien bleibt Wien", alle leef
tijden. Dinsdag 19 en 21.15 uur: „Wien
bleibt Wien", alle leeftijden. Dinsdag 19 en
21.15 uur: „So lange du da bist", 14 jaar.
Woensdag 19 en 21.15 uur: „De Lord, de
Lady en de butler", alle leeftijden. Don
derdag 19 en 21.15 uur: „De vrolijke va
gebond", alle leeftijden. Bij slecht weer:
Vrijdag tot en mét donderdag 14.30 uur:
De nieuwe avonturen van Dik Trom", alle
leeftijden.
TENTOONSTELLINGEN
Bloemenheuvel (Blocmendaal): Tot 2
augustus dagelijks van 1017 uur en zon
dags van 14—17 uur: Expositie Tinholt-
verzameling.
Frans Halsmuseum: Tot 30 juli op
werkdagen van 1017 en zondags van
1317 uur: Expositie „Haarlems Zilver".
Grote Kerk (Kerskapel): Dagelijks be
halve zondags, van 917 uur: Expositie
archiefstukken Grote of St. Bavokerk.
In 't Goede Uur: (Korte Houtstraat 1):
Tot 1 augustus dagelijks van 1022 uur:
Expositie Nico Molenkamp.
DIVERSEN
Vleeshal: Dagelijks (behalve zaterdag
en zondags) 14.30 uur: Poppentheater Jan
Nelissen.
Advertentie
Van Nelle bestellen