Ikonenexpositie te Utrecht Groen Co Uitgaan in Haarlem JSJIK, TUKIE EN TOKA" ^RTIBEHDE'S I HIEUW E00D LI De man aan de top Agenda voor Haarlem Géén verveling „Het wonder van A nne Franknog niet gereed De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma Centrale Verwarming Oliestook-installaties LEZEN EN LATEN LEZEN Kerkelijk Nieuws Drieëneenhalf jaar tegen zakkenrolster geëist Nederlander gewond bij val van berghelling je reinste bessenjenever! door Cameron Hawley Verbond Ned. Werkgevers Dr. F. Q. den Hollander algemeen voorzitter VRIJDAG 31 JULI 1959 Een instructief programma ging donder dagavond aan de telerecording van „Het hemelbed" vooraf. De V.P.R.O. verleende eerst het woord aan prof. Van Holk, scha kelde daarna over op de beeldhouwer Hildo Krop, die wij in zijn atelier ontmoet ten en vertoonde tot slot een filmpje over de Nederlandse waterbouwkundige nijver heid. Toen kwam „Het hemelbed". Wij za gen deze telerecording voor de tweede maal en stellen vast dat we ons bij deze t.v. realisering onder regie van Jack Dixon geen moment hebben verveeld, daarbij geholpen door Kees Brusse en Elisabeth Andersen, die er een spel met en van hun virtuositeit van hebben gemaakt. Het heeft geen zin om verder in te gaan op dit stuk van Jan de Hartog, dat zich uitermate leent voor de camera. Dat hebben wij al eens gedaan. Dat wij aan het spel van twee prominenten van ons toneel een malse kluif hadden, die tot op het bot kon wor den overmeesterd, schonk mede met het acteurstalent en Dixons inventiviteit het kijkerspubliek grote voldoening. Beeldschermer Tegenslagen in de produktie van de film „Het wonder van Anne Frank", zijn er de oorzaak van, dat deze documentaire niet op tijd gereed is, waardoor de voorge nomen uitzending om 20.55 uur in het AVRO-televisieprogramma van zondag 2 augustus vervalt. Een nieuwe datum voor uitzending van deze film is nog niet vastgesteld, maar deze zal vermoedelijk in de tweede helft van augustus zijn. Het zondagavondprogramma wordt nu als volgt gewijzigd. Om 20.00 uur zal de eenender tigste aflevering van „Luipaard op schoot" vertoond worden, die de kijkers op 23 juli misten ten gevolge van een abuis. Armand en Michaela Denis gaan in deze uitzending op zoek naar olifanten, die beroemd zijn om hun enorme slagtanden. Ze vinden ze tenslotte in het Queen Elisabeth Park. In ditzelfde natuurreservaat filmen Armand en Michaela Deni9 vervolgens een groep vissende pelikanen, waarna een afscheids bezoek wordt gebracht aan de nijlpaarden. Om 20.30 uur wordt het AVRO-programma vervolgd met „The Perry Como Show" en om ongeveer 21.10 uur met de telerecording van het Spaans ballet van Pilar Lopez. Advertentie De echte Engelse sigaret van distinctie en goede smaak HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de kinderen. 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, ceus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 10.35 Voor u en uw gezin, caus. 10.45 Dansmüz. 11.20 Buitenl. weekoverzicht. 11.35 Pianospel. 12.00 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Jazzmuziek. 13.40 Muz.- caus. 14.05 Voor de jeugd. 14.40 HarmoiTie-orkest. 15.05 Boekbespr. 15.25 Holland Festival 1959: Re- sidentie-ork. 16.15 Van de wieg tot het graf, caus. 16.30 Lichte muz. 16.50 Vakantietips. 17.30 Journ. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Operettemuz. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, caus. 19.40 Het Bijbels Paradijsverhaal door de eeuwen. 19.55 Deze week, causerie. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.35 Metröpole-orkest. 21.15 Soc. comm. 21.30 Te gast in onze studio: Lilian Harvey. 21.55 Gram. 22.00 Sportnieuws. 22.30 Zi geunerorkest. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Gram 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lich te muziek. 13.45 Gram. 14.00 Voor de jeugd. 14.10 Gram. 14.30 Kroniek v. letteren en kunsten. 15.05 Gram. 15.40 Boekbespr. 15.50 De schoonheid van het Gregoriaans. 16.20 Voor de jeugd. 16.50 Gram 17.00 Lichte muz. 17.20 Filmmuz. 17.40 Lichte muz 18.00 Journalistiek weekoverz. 18.10 Lichte muz 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Gram. 19.00 Nieuws 19.10 Act. 19.20 Lichtbaken, caus. 19.35 Holland Festival 1959: Residentie-ork. 20.20 Gevar. progr 20.50 S.U.S.-actie. 22.20 Gram. 22.35 Wij luiden de zondag in. Daarna: Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.2224.00 Nieuwe gram. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Muz.- kaleidoscoop. 14.30 Journ. 15.00 Accordeonrecital. 15.15 Lichte muz. 15.30 Gram. 15.45 Accordeon recital. 16.00 Gram. 16.45 Liederen. 17.00 Nieuws. 17.10 Tafelmuz. 17.55 Orgel en zangrecital. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Orkestconcert. 20.55 Gram. 21.00 Amus.muz. 22.00 Nieuws. 22.10 Jazzmuz. 22.55 Nieuws. 23.00 Gram. 23.55 Nieuws. VOOR ZATERDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. KRO: 20.20 Anno, beelden uit 1914. 20.35 Zo zijn ze, report. 21.05 Filmprogr. 21.30 S.U.S.-actie. 22.00 Sport- actualiteiten. Daarna: Epiloog, TOT 30 AUGUSTUS is in het Aarts bisschoppelijk Museum te Utrecht een ten toonstelling te zien van ikonen uit het bezit van het Ikonenmuseum te Reckling hausen, het enige museum van die aard. Wat betreft uiterlijke verschijning is ons het ikoon als een bepaalde vorm van kunst wel bekend. Briefkaarten met een repro- duktie in kleuren van een ikoon zijn wel populair. Reprodukties worden ook soms op plankjes gelijmd en gevernist en zijn zo gewilde artikelen. Originelen komen voor in bescheiden collecties van kunst minnende landgenoten. Voor hen is de Utrechtse tentoonstelling natuurlijk een feest. Zelf raad ik een ieder een bezoek aan deze expositie van harte aan. Er zijn zoveel heerlijke kleuren, meestal van be storven aard, maar toch stellig in de com binaties, helder van oorsprong en vaak rijk aan schakeringen. De vormgeving is boeiend, merkwaardig en zelfs geheim zinnig. MEN KAN OP DF.ZE expositie een rijk van reprodukties voorziene catalogus kopen. Uit de inleiding nam ik enkele din gen voor u over. Deze inleiding is van de heer Heinz Skrobucha, conservator van genoemd Ikonenmuseum. Het woord ikoon komt van het Griekse „eikon" dat beeld betekent. Men bedoelt er thans mee die beelden in de zin van verbeeldingen welke in gebruik zijn bij de orthodoxe kerk. Die beelden zijn ontstaan omdat men ze nodig achtte voor „degenen, die de kunst van het schrijven niet machtig zijn en die ook de H. Schrift niet kunnen lezen", zo dat zij „door het beschouwen van het beeld aan de rechtschapenheid van de echte dienaren van de ware God herinnerd en tot navolging van hun heerlijke en grote deugden aangespoord worden." Aldus de H. Nilus van Sinaï. De kerk is wel bang geweest voor afgoderij met dit soort beel den. Zolang kerken nog beschilderd wer den, viel het met die onrust wel mee. An ders werd het toen deze beelden persoon lijk bezit van de gelovigen werden. De verhouding tot de vereerde heiligen werd een te persoonlijke geacht. De gelovigen gingen bepaalde kwaliteiten, zoals bijvoor beeld geneeskracht, aan de ikonen toe schrijven. Er is een beeldenstrijd geweest in de jaren 726843 in het Byzantijnse rijk. Het probleem werd opgelost door een concilie in 787. 'Johanneg van-Damascus stelde een compendium van de uitspraken van de kerkvaders met betrekking tot het probleem samen, dat na zijn dood heeft geleid tot de overwinning der beeldenver eerders. Belangrijk is verder de uitspraak van Theodorus van Studion: „Zoals bij ieder zegelstempel een afdruk en bij ieder lichaam een schaduw hoort, behoort bij ieder oerbeeld een afbeelding". De ge lijkenis met het oerbeeld geeft de ikoon een godsdienstige betekenis. Er is ook wer kelijk sprake van een gelijkenis met het oerbeeld. De oosterse kerk kent authen tieke afbeeldingen van Christus en de Moeder Gods. De westerse kerk heeft hier kennelijk niet zo in geloofd of heeft deze oerbeeldingen niet als overtuigend kunnen zien. Dat gaf de Westerse kunstenaar de gelegenheid tot zijn eigen visie. De ikonen- schilder is gebonden gebleven aan een be paald beeld, dat wij als iets schematisch zouden kunnen zien. De vormgeving der ikonen heeft zo steeds een byzantijns ka rakter behouden en blijft verschillende onzer daardoor dan ook vreemd en ver. Zelfs de wijze van schilderen is door een concilie bepaald geweest. De schilder diende zich op de achtergrond te stellen. Deze instelling kan ons zeker aantrekken. Met bet ikoon is er niet een andere per soonlijkheid in ons interieur, maar alleen de herinnering aan iets heiligs. En ik kan aannemen dat het ikoon, of een reproduk- tie daarvan zelfs, een functie in het Wes ten vervullen kan, ook al is de bezitter zich daarvan niet ten volle bewust. DEZE TENTOONSTELLING roept dan ook eerbied op voor iets onpersoonlijks. Daarom is het moeilijk voor mij over schilderkunst te schrijven in dit verband. Wel hebben schilders zich voor hun uit drukkingsvorm bezonnen op deze kunst. Maar gelijk de ikonenschilders hadden ook zij alleen met het begin te maken: de byzantijnse kunst. De Westerse kunstenaar ging na verwerking van het oude voor beeld toch een andere weg. Wel zocht ook hij naar uitdrukking van algemeen gel dende waarden, maar die lagen wat ver haal, wat onderwerp betreft, niet alleen in de H. Schrift. Ik denk nu aan de Franse schilder Derain. Ten onzent heeft Matthieu Wiegman er blijk van gegeven in de by zantijnse kunst een aanwijzing te kunnen zien. Zijn resultaten zijn voor mijn gevoei echter minder star. Het gaat nu niet over mooi of minder mooi, maar over het voor ons levend karakter van een kunstwerk. Een persoonlijke keuze uit het hier geëx poseerde is zeer goed mogelijk. Ik geloof echter dat men dan kiest om meer ab stracte waarden van picturale aard. Waar om ook niet. Boh Buys Advertentie BLOEMENDAAL TELEFOON 54855 Romans: Brunklaus. Café noir; Castle, Het wachtwoord is moed; Limburg. De man die toch terugkwam; Reding, Men noemt mij nikker; Kuyslinck, Wierook en tranen; Sluysmans, De laatste tranen; Toergenew, Eerste liefde; Vande- loo, De muur; Graber, Traüme enden am Him- melsrand: James, More Ghost stories; Moravia, Roman tales; Nathan, So love returns; Cabanis, Les Mariages de raison; Marotta, A Milano non fa freddo; Panzini, Signorine. Ontwikkelingsboekeii: Lonsdale, Is vrede mo gelijk?; van der Woude, Bijbelcommentaren en bijbelse verhalen; Eerste rapport van de commis sie tot bestudering van de aftrek voor buitenge wone lasten en giften; Kliphuis-van der Velde, Creatief spel met kleuters; Lane, Als de elemen ten razen; Harrer, De witte spin, langs de doden- wand van de Eiger omhoog; Pranger, Wedstrijd zeilen; Euwe, Volledige handleiding voor het schaakspel; Huizer en Toorneman, Schroefdraad problemen; Anderson, Nautilus, met de eerste atoomonderzeeboot onder het poolijs; Brandt en Eiserhardt, Spoorzoeken-spoorlezen; Eernstman, De Griekse tragedie: Cantini, Commedie, dl. 1; Brandt Corstius, Geschiedenis van de Nederland se litteratuur: Nooteboom, Koude gedichten; Frank, Nationale balletten; The New Yorker 1950 1955 album; Darrell, Good listening; von Kries, Wer ist musikalisch? Banks, London (Penguin- guides); Smit, Het akkoord van Lingggadjati MUZIEK Maandag 3 augustus, Grote Kerk, 16 uur: Organist Leen 't Hart geeft een concert. Hij zal werken ten gehore brengen van Handel en Mozart. Dinsdag 4 augustus, Grote Kerk, 2021 u.: Piet Kee en Albert de Klerk geven een concert. Zij zullen werken ten gehore brengen van Bach, Mozart en Joh. Ge- rardz Bastiaans. In 't Goede Uur, dagelijks tot 9 augustus, 2122 uur: Klassiek grammofoonplaten- concert van werken van Boccherini. Woensdag 5 augustus, Grote Kerk, 12 uur: Beiaardbespeling door mejuffrouw M. Blom uit Gouda. Werken van Bocche rini. Handel, Viotta en Hullebroek staan op het programma. Donderdag 6 augustus, Grote Kerk, 20 21 uur: De heer P. Bakker uit Nijkerk bespeelt gedurende een uur de beiaard van de Grote Kerk. Het programma om vat onder meer werken van Brahms, Beethoven, Clement en Leen 't Hart. Vrijdag 7 augustus, Grote Kerk, 1212.30 uur: Stadsbeiaardier van Leiden, Fred de Nie geeft een concert. Oud-Neder landse. en oud-Engelse liederen staan op het programma. DIVERSEN Dinsdag 4 augustus „De Leeuwerik", 20 u.: Amateurkleinkunstconcours. Donderdag 6 augustus „De Leeuwerik", 20 uur: De slot-avond van het amateur kleinkunstconcours. Dagelijks tot 7 augustus, Vleeshal, 14.30 u.: Poppentheater „Merlijn". TENTOONSTELLINGEN Teylermuseum. Tekeningen uit de Hol landse, Italiaanse en Franse school van de zestiende tot de twintigste eeuw. Fos sielen, mineralen, natuurkundige instru menten 1017 uur. Bisschoppelijk Museum Jansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. 1017 uur, zondagen 13—16 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden. Dagelijks geopend tot en met augustus van 10—17 uur. Op zon- en feestdagen van 1317 uur. Tot 30 juli expositie „Haarlems Zilver" onder auspiciën van Stichting Elias Voet. Dezelfde openings tijden. Tot en met 5 september is het Frans Halsmuseum zaterdags geopend van 20.3022.30 uur. Cruquius-museum; Historische stoomma chines en grote maquette var. Neder land met waterstanden en overzicht overstromingsramp februari 1953. Ge opend op werkdagen en ook zondags van 912.30 en van 14.3017 uur. Voormalig woonhuis Jacobus van Looy (KI. Houtweg 103): op donderdagen ge opend van 1012.30 en van 13.30—17 uur. op zondagen van 1417 uur. Het Huis Van Looy (ingang Kamperlaan): Expositie moderne Kunst uit gemeente lijk bezit. Voorts zullen de nieuwe aan winsten van de laatste jaren, en de on langs aan het museum geschonken col lectie grafiek van jhr. F. Teding van Berkhout worden tentoongesteld. Dage lijks geopend van 1012.30 en van 13.30 17 uur. Zondags van 1417 uur. In 't Goede Uur: Expositie Nico Molen kamp. Dagelijks en zondags van 1022 uur, geopend tot 1 augustus. Van 1 augustus tot 1 september: Expositie uit de verzameling prentkunst van Dick Harting. Bloemenheuvel: Expositie van Tinholt- verzameling. Dagelijks geopend van 1017 uur, des zondags van 1417 uur. Tot 2 augustus geopend. Grote Kerk (Kerskapel): Dagelijks (gedu rende de zomermaanden) behalve zon dags van 9-17 uur: Expositie archief stukken. Gemeenschapshuis (Zandvoort): Expositie van werk van A. Potgieter, tot 17 augus tus. Dagelijks geopend van 1518 uur en van 2022 uur. Zondags van 1518 u. Ned. Herv. Kerk Aangenomen naar Klundert Joh. Kort- leve, kand. te Papendrecht, die bedankte voor Poortvliet. Chr. Geref. Kerken Beroepen te Gorinchem W. J. van der Linden, kand. te Santpoort te Benne- kom en te Zwaagwesteinde P. van Zonne veld, kand. te Bussum. Evang. Luth. Kerk Aangenomen naar Stadskanaal J. Hap pee te Groede. Arme Toka. Juist toen hij dacht, vrij te zijn, werd hij gevangen. Treurig liep hij achter de pomaradja mee. die hem stevig aan het touw vasthield. Zo kwamen ze in het pomaradjadorp. Toka werd op het dorpsplein vastgebonden aan een palmboom; aan vluchten viel nu niet meer te denken, want de pomaradja's hielden hem goed in het oog. Dat was een lelijke tegenvallerIn plaats van te kunnen proberen Tsjik en Tukie te hulp te komen, was het paardje nu zelf ook een gevangene van de pomaradja's. 105—106 In april werd in een der grote magazij nen in Rotterdam een 41-jarige vrouw uit Den Haag betrapt op zakkenrollerij. De vrouw bleek in het bezit te zijn van vier portemonnees met geld, die niet haar eigendom waren. Donderdagmiddag stond zij voor de Rotterdamse rechtbank terecht, zij erken de de diefstal van de vier portemonnees, maar ontkende dat zij zich vaker aan zak kenrollerij had schuldig gemaakt. Uit haar verhoor bleek, dat haar 17-ja- rige dochter tennis speelde en paard reed, terwijl haar moeder geen vaste inkom sten genoot. Voorts had de vrouw 'n hond, die o.a. met biefstuk en kalfsoesters werd gevoed. De vier gestolen portemonnees bevat ten 138. De vrouw bleek reeds zes keer te zijn veroordeeld. Na haar ax-restatie daalde het aantal gevallen van zakkenrol lerij te Rotterdam plotseling sterk. Een rechercheur had een dagboek ten huize van de vrouw in beslag genomen, waarin zij aantekeningen hield over ge beurtenissen uit het leven van haar hond. De dagen, waarop werd aangetekend, dat de hond lief en zoet was geweest als ge volg van de lekkere hapjes, die het dier had gekregen bleken, merkwaardig ge noeg, precies te kloppen met de dagen, waarop te Rotterdam aangifte van zak kenrollerij was gedaan. De officier van justitie zeide in zijn re quisitoir, dat de vrouw van het zakkenrol len een beroep had gemaakt, dat haar naar schatting in 1958 5.700 had opgele verd en in het afgelopen voorjaar 2.100. Hij eiste drie jaar en zes maanden gevan genisstraf. Op 8 augustus doet de rechtbank uit spraak. Twee Nederlanders, de heren P. J. M. Van Dijk uit.Heerlen en R. Dorren uit Meerssen, zijn in de Oostenrijkse Alpen bij de Kitzbuehler Horn verdwaald ge raakt. Bij een poging het goede pad terug te vinden is de heer Van Dijk over een af stand van viei-honderd meter van een stei le helling gevallen. Zijn metgezel ging naar een naburig dorp om hulp te halen, waarna politiemannen en andere redders erin slaagden, de heer Van Dijk met be hulp van touwen naar boven te halen. Hij had een gebroken sleutelbeen en andere kneuzingen. Nadat hem in Kitzbuehel eerste hulp was verleend is hij naar het ziekenhuis te Salzburg gebracht. Advertentie Nooit zo nieuw als nu! I&P Ut literfles f 7.05 1/2 literfles f 3.70 (excl. statiegeld) w Schenk eens Spanjool! Schonk half om half Nieuw Rood en Rynbende's Jonge Jenever inde glazen. De aparte drank voor originele mensen! 68. Nog geen uur later schoot een handige kruier bij het- Union Station een knappe heer aan, die uit een taxi stapte; het was het soort heer, dat doorgaans een goeie fooi gaf. Terwijl hij in coupé 5 in de trein op het vertrek zat te wachten, overdacht J. Walter Dudley nog even het geen hij in het afgelopen mallemolen-uur had gedaan, sedert hij met Larry Pearson gesproken had. Voor de beurs was alles geregeld.... Pearson kon dat behandelende afspraken voor morgenmiddag afzeggen.... en de andere aangehouden tot na de be grafenisde vergadering van dinsdag naar donder dag verzetten. Pearson zou blijven proberen om Shaw te pakken te krijgen.... en zou hem vertellen, dat hij in de trein zat. De conducteur passeerde het open portier. „Conducteur?" „Ja meneer?" „Stoppen we vannacht ergens lang genoeg om te kunnen telefoneren?" „Nee, meneer. We stoppen nergens zo lang". Het was goed. Ook al had hij niet met Shaw ge sproken, terpggaan naar Millburgh was de enige juis te handelwijze, daarover was geen twijfel mogelijk. Het was beroerd dat er vanavond geen vliegtuig meer ging., maar hij was in elk geval morgenochtend om kwart voor tien weer in Millburgh. In Chicago was alles geregeld.... Pearson kon alles afdoen.... en Eva zou begrijpen, waarom hij niet had gebeld, als ze van Avery Bullard's dood las. Ze zou het zeker in het ochtendblad lezen. Millburgh, Pennsylvania 11 u. 40 n.m. MARY Walling lag in het duister te wachten, ze ademde expres zo zacht, dat ze het geluid van de ademhaling van haar man kon horen. Het klonk zacht en met regelmatige tussenpozen en ze kwam tot de conclusie, dat hij moest slapen. Ze was nu alleen en vrij om de gedachten te denken, die ze niet had dur ven denken uit angst, dat hij ze op haar gezicht zou kunnen lezen. Dit was één van die moeilijke avonden geweest de moeilijkste van allemaal waarop ze gedwongen was te balanceren op de mesdunne rand, die hinderen scheidt van helpen. Het ene ogenblik vroeg Don haar mening, maar het volgende scheen hij niet te willen dat ze die uit zichzelf gaf. Er waren ogenblikken, waarop Mary Walling haar man een angstaanjagend geheimzinnig mens vond ogenblikken, waarop de vreemde processen in zijn brein haar begrip totaal te boven gingen; maar toch konden de angst, de geheimzinnigheid en het gebrek aan begrip op geen enkele wijze haar liefde vermin deren. Ze versterkten integendeel het verlangen hem te helpen, nog meer een deel van hem te zijn, zijn le ven geheel te delen. Daarom lag ze ook vanavond weer klaarwakker in de duisternis. Aan al haar moeilijkheden lag het feit ten grondslag, dat Don's geest op een totaal andere wijze werkte dan de hare en dat ze nooit zijn denkwijze kon reconstru- ren. In feite, zo vertelde ze zichzelf zo dikwijls, dacht Don niet tenminste niet in de zin, die zy onder den ken verstond. Hij hield er niet van om ordelijk feit naast feit te plaatsen en hij scheen instinctief elk ant woord te ontwijken, dat gedicteerd werd door zuivere logica en reden. Hij scheen nooit een probeem te be studeren met die intense concentratie, die zij daar voor gebruikt zou hebben. In plaats daarvan scheen hij oppervlakkig over de problemen heen te dwarre len, hier en daar onsamenhangende feiten oppikkend en die samenbundelend tot een geestelijke warboel, die zelfs alle schijn van orde miste. Toch en haar intelligentie had gemaakt dat Mary Walling zich van dit feit zeer bewust was het eindresultaat was dik wijls een schitterende flits van pure, scheppende ver beelding, waartoe haar eigen geest nooit in staat zou zijn geweest. Ze had die les al wel honderd keer ge leerd. De laatste keer nog met hun nieuwe huis. Jarenlang had zij plannen en details voor huizen bij eengezameld. Twee zorgvuldig op alfabet gezette kaartsystemen waren op die wijze propvol geraakt. Een notitieboek was volgeplakt met nauwgezet aan gelegde verlangenslij sten, die gecorrigeerd en opnieuw gecorrigeerd waren met elk nieuw idee, dat ze bij het doorsnuffelen van allerlei boeken vond. Toch, toen zij ten slotte besloten hadden het te laten bouwen, was het haar bijna onmogelijk geweest om Don's aan dacht lang genoeg vast te houden om hem te doen be studeren wat ze had verzameld. Hij bladerde de verzameling knipsels zo snel door, dat ze er zeker van geweest was, dat hij ze niet gezien kon hebben. Hij sloeg de bladzijden van haar notitieboek zo snel om, dat het lezen ervan onmogelijk was geweest. Toen hij eindelijk achter het tekenbord was gaan zitten, had hij haar vei'zameling genegeerd en was het notitie boek niet opengeslagen geweest. De snelle schetsen, die hij de een na de ander op papier zette, dreven haar tot een bijna ondraaglijke verbittering. Elke schets die haar beviel, elk ontwerp dat ook maar een flauwe gelijkenis vertoonde met iets dat ze mooi ge vonden en daarom in haar verzameling had gestopt, had hij op perverse wijze verscheurd. De schetsen die hij bewaarde, vertoonden geen enkel kenmerk van reden of logica. In de eerste jaren van hun huwelijksleven had Ma ry Walling getracht het onverklaarbare te verklaren door zichzelf te vertellen, dat Don het „artistieke" type was, een conclusie, die niet alleen geschraagd werd door zijn kunstzinnige opleiding en zijn duide lijke aanleg tot ontwerpen, maar ook door haar her innering aan haar cursussen in de psychologie, waar bij ze geleerd had, dat de werkelijk scheppende geest zich zelden verdiept in zuiver redenerend denken. On gelukkigerwijs was er ook nog de onverklaarbare stel ling, die in hetzelfde leerboek gestaan had en waarin beweerd werd, dat de artistieke, scheppende geest het tegengestelde was van het soort geest, dat voldoen kon aan de eisen van het moderne zakenleven. Don was zeer zeker succesvol in het zakenleven, niet al leen als ontwerper en uitvinder hetgeen nog ver- klaarbaar was door zijn scheppend vermogen maar ook op andere manieren, waarvoor hij geen directe aanleg had. Haar eigen oordeel over de vreemd uit eenlopende kundigheden van haar echtgenoot was be vooroordeeld, toegegeven, maar het was toch keer op keer bevestigd, laatst nog zeer duidelijk door het pro ces over de patenten op een methode voor het ver wijderen van de plasticlaag op de buizen die gebruikt werden voor de fabricage van stalen meubelen. Vóór het proces plaatsvond, was ze er zeker van, dat Don weinig of niets wist van de patentwet. (Wordt vervolgd) In de te Utrecht gehouden ledenverga dering van het Verbond van Nederland- sche Werkgevers is besloten tot. de instel ling van een presidium, teneinde het mo gelijk te maken, dat de taak van de vdbr- zitter over meer leden van het dagelijks bestuur kan worden verdeeld. Het algeineen bestuur heeft tot alge meen voorzitter benoemd dr. ir. F. Q. den Hollander. Hij neemt de leiding over van ir. A. J. Engel, die na het overlijden van de heer Twijnstra tot voorzitter werd be noemd. Reeds bij zijn benoeming had de heer Engel te kennen gegeven, dat hij wegens zijn drukke werkzaamheden het voorzitterschap slechts voor korte tijd zou kunnen bekleden. De heer Engel is in de zelfde vergadering van het algemeen be stuur benoemd tot lid van het presidium. Openluchttheater: Zaterdag 20 uur: Op treden dansgroep uit Elzas-Lotharingen. Theater Monopole (Zandvoort) Vandaag 20 uur: Cabaret Wim Sonneveld met „Rim Ram". BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Ali Baba en de veertig ï-overs", alle leeftijden. Dagelijks tot en met donderdag (behalve zondag) 10.30 uur: „Donald Duck en zijn vriendjes" (nieuw programma). Frans Halstheater: Vandaag en zaterdag 14.30 ,19 en 21.15 uur, maandag 14.30, 19 en 21.15 uur,, dinsdag 14.30 en 20 uur, v oensdag en donderdag 14.30 ,19 en 21.15 uur: „Het spookhuis op de heuvel", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Hier bin ich, heir bleib' ich", alle leeftijden. Dage lijks tot en met donderdag (behalve zon dag) 10.30 uur: „Rusty en de spionnen". Zaterdag 23.30 uur: „Maigret zet een val", 18 jaar. Zondag 11 uur: „Gipsy colt", alle leeftijden. Luxor Theater: Vandaag en zaterdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag tot en met dondei'dag 14 en 20 uur: „Les Tricheurs", 18 jaar. Dagelijks tot en met donderdag (behalve zondag) 10.30 uur: „De nieuwe avonturen van Dik Trom". Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur, zaterdaf 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag 14.30 en 20.15 uur: „Teenager Melodie", alle leef tijden. Dinsdag tot en met donderdag 14.30 uur: „Dwaze Mr. Jones", alle leeftijden. Dinsdag en woensdag 20.15 uur: „De vrouw die tweemaal leefde", 18 jaar. Donderdag 20.15 uur: „Spook te koop", 14 jaar. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Foei Nicole", 18 jaar. Dagelijks tot en met don derdag (behalve zondag) 10.30 uur: „Droomeiland", alle leeftijden. Zondag 11 uur: „De verovering van de Mount Everest", alle leeftijden. Roxy Theater: Vandaag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Jacht op een scherpschut ter". 14 jaar. Maandag tot en met donder dag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De verleider met de sombrero", 14 jaai\ Studio Theater: Vandaag en zaterdag 14.15, 19 en 21.15 uur, zondag 14 .16.15, 19 en 21.15 uur: „Kop op, borst vooruit", alle leeftijden. Dagelijks tot en met donderdag (behalve zondag) 10.30 uur: „Donald Duck, Stan Laurel, Oliver Hardy, Charlie Chap lin en Our Gang klucht". Theater Monopole (Zandvoort): Zater dag en zondag 19 en 21.15 uur: „Met de kapitein aan tafel", 18 jaar. Maandag 19 en 21.15 uur: „Mijn hart zingt voor jou", alle leeftijden. Dinsdag 19 en 21.15 uur: „Op de Reeperbaan 's nachts om half een", alle leeftijden. Woensdag 19 en 21.15 uur: „Ja ja, die Liebe in Tirol", alle leeftijden. Donderdag 19 en 21.15 uur: „08-15" (eerste deel), 18 jaar. Bij slecht weer: Tot en met zondag 14.30 uur: „Op naar Hollywood", alle leeftijden. Maandag tot en met don derdag 14.30 uur: „Walt Disneyfestival", alle leeftijden. TENTOONSTELLINGEN Bloemenheuvel (Bloemendaal): Tot 2 augustus dagelijks van 10 tot 17 uur en zondags van 14 tot 17 uur: Expositie Tin- holtvex-zameling. Grote Kerk (Kerskapel): Dagelijks, be halve zondags van 9 tot 17 uur: Expositie archiefstukken Grote of St. Bavokerk Huis Van Looy (Kamperlaan). Tot 7 sep tember op werkdagen van 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur, zondags 14 tot 17 uur: Expositie van moderne kunst uit gemeen telijk bezit en collectie grafiek van jhr. F. Teding van Berkhout. In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Tot 1 september dagelijks van 10 tot 22 uur: Expositie Dick Harting. DIVERSEN Vleeshal: Tot 7 augustus dagelijks (be halve zaterdags en zondags) 14.30 uur: Poppentheater. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vandaag).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 6