De man aan de top Johan Fabricius 60 jaar JSJIK, TUKIE EN TOKA" „Een Midzomernachtdroom" besloot seizoen van het Openluchttheater Agenda voor Haarlem MAANDAG 24 AUGUSTUS 1959 4 Quiz-avonden De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma A. G. Bodaanstichting Filmfestival Venetië Harry Boda gehuldigd Kerkelijk Nieuws Gaat u met vakantie? Operaprijs Stad Salzburg Heintje Davids moet rust houden Cameron Hawley Filmprijzen van de Raad van Europa Annie M. G. Schmidt heeft het hare er toe bijgedragen dat de kijkers, die zondag 16 augustus teleurgesteld werden door het afbreken van een telerecording van „Pen sion Hommeles" alsnog konden meema ken hoe het slot was, want zaterdagavond werd dat gedeelte in de VAR A-uitzending vertoond en de schrijfster gaf een toelich ting. De kijkers zagen in Trio mevrouw Peter Jasper, Piet Heil en Jaap van der Merwe, wier filmpjes nogal tegenvielen. Grappig was het optreden van een der tienjarige jongen die gezegevierd heeft in het talentenconcours te Loosdrecht en de jazzliefhebbers konden hun hart ophalen aan een in februari van dit jaar opgeno men telerecordmg van het optreden van Louis Armstrong. Op het ogenblik hebben nog twee om roepverenigingen een quiz en het: toeval wil. dat de wedstrijden vlak na elkaar volgen. Zaterdagavond presenteerde Theo Eerdmans „Je neemt er wat van mee", waarin een Amsterdammer struikelde, toen de hoogste prijs van duizend gulden in zijn bereik was. Een teleurstelling voor de deelnemer, maar de anderen mogen weer terugkomen, omdat zij de vragen over rozen, vliegtuigen en trams goed b~=n'woordden. De stemming was deze avond opperbest in tegenstelling tot zon dag. toen de Belgische deelnemer aan de te1 "dubbel van de KRO en NIR de strijd mo^st staken, omdat hij in het Rubens huis in Antwerpen een vraag miste en zijn medewerker in Nederland, de Neder landse handboogschutter W. Sommer, in het Hilversumse Spoortpark niet zeven van de tien maal in de roos schoot. Het slot was een begrafenisstemming die door een ingelast filmpje met Patty Page niet opgeheven kon worden. Maar de stemming steeg later weer door het optreden van het Nijmeegse studentencabaret. Dit groep je brach een vlot en gezellig programma en we zullen de medewerkende dames en heren graag nog eens op de beeldbuis zien. Pater Joop Mittelmeijer had de regie, ver zorgde de choreografie, schreef teksten en trad als conferencier op. Hij werd om ringd door mede-studenten die voor goede nummers zorgden, zoals „Wij hebben Romy gezien", het „Songfestival" en „Gar- gon en gargonne". Beeldschermer Napoleonkenner A. Erkens faalde za terdagavond in het programma „Je neemt er wat van mee" de duizend- guldenvraag te beantwoorden. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gymn. 9.20 De groente man. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Een boek voor het geestelijk leven, causerie. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 R.V.U.: Vorm en kleur in de moderne kunst, door P. van 't Zelfde. 11.30 Voor de zieken. 12.00 Orgelspel. 12.20 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Promenade-ork. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.45 Zang en piano. 15.15 Voor de jeugd. 16.15 Gram. 16.30 Caus. 16.45 Pianospel. 17.15 De die renwereld en wij, caus. 17.25 Gram. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 R.V.U.: Het ontstaan en de ontwikkeling van de sterren, door dr. C. de Ja ger. 19.00 Dansmuz. en gram. 19.45 Toneelbesch. 20.00 Nieuws. 20.05 Dansmuziek. 20.35 Caleb mijn zoon. hoorsp. 21.55 Lichte muz. 22.15 Journ. 22.25 Festival van Salzburg: bariton en piano. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursber. v. New York. 23.17 24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Voor de jeugd. 10.00 Voor de kinde ren. 10.15 Lichtbaken, causerie. 10.30 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platennieuws. 13.30 Metropole-ork. 14.00 Voor de kinderen. 14.30 Gram. 14.35 Voor de plattelands vrouwen. 14.45 Gram. 15.30 Gram. of regenprogr. voor de jeugd. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Zie- kenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Australisch Nieuw-Guinea. door J. J. van der Laan. 18.00 Gram. 18.20 Regeringsuitz.: Natuurbescherming en wetenschap, door dr. M. F. Mörzer Bruijns, hoofd van het rijksinstituut voor veldbiologisch onderzoek ten behoeve van het natuurbehoud. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Vocaal ensemble. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Sportpraatje. 19.35 Gram. 20.30 Vakantieiwetenswiaardigheden. 21.00 Omr.- orkest en solist. 22.10 Bas en piano. 22.30 Gram. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 24.00 Gram. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.15 Pianorecital. 12.30 Weerber. 12.34 Pianorecital. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Orpheus und Euridyce, opera. (Festival van Salzburg). 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Boekbespr. 18.00 Voor de jeugd. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19,30 Gram. 19.50 Be- roepsbelangen van de middenstand. 20.00 Voor de vrouw. 21.00 Orkestconcert. 21.55 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20— 21.50 Speelfilm. De officiële opening van de A. G. Bo daanstichting, het nieuwe bejaardentehuis in Bentveld, geschiedt op dinsdag 1 sep tember des middags om half vier. Dus niet op donderdag 3 september, zoals abusieve lijk in ons blad werd vermeld. VANDAAG VIERT JOHAN FABRICIUS zijn zestigste verjaardag. Dat hij niet op zijn lauweren rust. blijkt wel uit het vrijwel tegelijkertijd verschijnen van zijn eenen veertigste werk „De Heilige Paarden", een roman over de pacificatie van het eiland Soemba, met als hoofdfiguren het dorpshoofd Pomboe die zich verzet tegen de wijzigingen, diens zoon Pati die begrip heeft voor het nieuwe, maar sneuvelt tijdens een aanval der blanken op Pomboe en de zendeling Wiersma. Wéér een roman van Fabricius over Oost en West, de tweespalt die hij in zich meedraagt. Hij werd namelijk te Bandoeng geboren uit een Friese moeder en een Drentse vader, Jan Fabricius de toneelschrijver die thans 88 jaar is. Johan Fabricius was vijftien jaar toen het gezin definitief naar Europa terugkeerde en die Indische jeugd is in hem blijven leven. Hij is kind van twee vaderlanden en dat heeft feitelijk als betekenis dat men in het ene het andere vaderland mist; dat men dus, steeds thuis, toch ontheemd is. In dat ontheemd zijn ligt wellicht de kern van Fabricius' reislust; reizend is men namelijk op zoek naar het vreemde en in dat speuren is het heimwee stil. Hij is een reiziger en misschien is het vooral daarom dat hij zoals hij schrijft in zijn „vrijmoedige memoires: Mijn Huis staat achter de Kim", dat ter gelegenheid van zijn zestigste verjaardag thans in druk verschijnt „zich een vreemde eend voelt in de vertrouwde bijt der Vaderlandse Letteren". In „Mijn huis staat achter de Kim" schrijft Fabricius: „Niet de auteur, maar de lezer, maakt in laatste instantie uit om wie en om wat het in een boek gaat". Hij deelt dit inzicht met Mulisch, die in zijn „Manifesten" schrijft: „Vraag de schrij ver niet, wat hij met zijn werk „bedoelt": het is de lezer die antwoordt". De lezers hebben gelijk. En het is zinvol op deze dag, Fabricius' zestigste verjaardag, hem de consequenties van deze juiste opvat ting tot zijn huldiging aan te voeren. Fa bricius is namelijk een der meest gelezen auteurs in ons vaderland en van onze va derlandse auteurs een der meest geleze nen in het buitenland. Wat Johan Fabri cius, de ontheemde vaderlander, ook met zijn werk bedoeld mag hebben en wat dat werk ook voor hemzelf betekent, het staat vast dat het gelijk van de lezers aantoont dat hij een belangrijk auteur is. Dat zijn heimwee naar twee vaderlanden hem in den vreemde heeft gevoerd, hem „een vreemde eend in de Vaderlandse Lette ren" heeft gemaakt, heeft zijn werk on getwijfeld dat algemeen menselijke ka rakter gegeven dat ook in het buitenland verstaan wordt en dat anders alleen door de allergrootste kunstenaars-thuisblijvers kan worden bereikt. Ook dat maakt Fa bricius' positie in onze litteratuur moei lijk benoembaar; hij is namelijk geen „groot Litterator", hij staat buiten de ge ijkte grenzen, en toch heeft hij bereikt wat slechts enkelen gegeven is: een talloos pu bliek. Men kan zeggen dat dit een betrek kelijk criterium is en Fabricius zelf zou de eerste zijn om dit aan te voeren. Maar de lezer heeft gelukkig gelijk, en zo zal Fabricius zich niet kunnen onttrekken aan het jubilaris zijn. Hoogstens kan hij zeg gen dat zestig jaar een betrekkelijk cijfer is en zijn lezers zullen dit maar al te graag beamen, vooral nu hij hen heeft ver rast met een nieuwe roman, „De Heilige Paarden". JOHAN FABRICIUS werd in 1899 te Ban doeng geboren. Hij bezocht HBS-sen in vele plaatsen, als gevolg van het zwerven tussen Nederland en het voormalige „In- dië". Onder meer woonde hij enige tijd in Haarlem, waar zijn vader zich in 1907 tijdelijk vestigde als hoofdredacteur van „De Wereldtourist". De familie Fabricius woonde onder andere te Bandoeng, Parijs, Londen, Haarlem, Deurne en Broadstone (Engeland). Johan Fabricius studeerde aan de tekenacademie in Den Haag. Op zeventienjarige leeftijd ging hij als „Kriegsmaler" naar het Oostenrijks-Ita liaanse front, en vandaar schreef hij brie ven naar huis, die door toedoen van de oude Johan de Meester in De Gids wer den geplaatst. In 1918 keerde hij terug, her vatte zijn studie aan de Haagse Tekenaca demie, werkte vervolgens korte tijd aan die van Amsterdam, en ging daarna in militaire dienst. Na zijn diensttijd ging hij plotseling schrijven. In 1922 ondernam hij een grote reis door Zuid-Amerika. Daarna vertoefde hij veel in de landen rondom de Middellandse Zee, waar ver scheidene van zijn romans zijn gesi tueerd, (ook het in 1931 met de Van der Hoogtprijs bekroonde „Komedianten trokken voorbij") en waar de Tweede We reldoorlog hem en zijn gezin verraste. Hij wist naar Engeland te ontkomen zijn boeken waren reeds in 1933 in Duitsland verboden en sprak vanuit Londen door de radio meermalen tot het bezette vader land. In 1945 vertrok hij als B.B.C.-cor- respondent naar Java, waar hij de revolu tie meemaakte. In 1956 vestigde hij zich metterwoon in ons land. Behalve de herdruk van „Mijn Huis staat achter de Kim" en de nieuwe roman „De Heilige Paarden" is onlangs eveneens bij Een recente portretfoto van Johan Fabricius. Leopold in Den Haag van de hand van Rico Bulthuis verschenen „Johan Fabri cius, een schrijver en zijn werk." Deze meer beschouwende biografie sluit nauw aan op Fabricius' eigen memoires. Voor al is dit boekje belangwekkend omdat het een volledige lijst van de werken van Fa bricius bevat en bovendien die van de ver talingen, onder andere in het Duits, En gels, Frans, Amerikaans, Fins, Zweeds, Noors, Zuidafrikaans, Tsjechisch. Deens Spaans, Turks en Italiaans. Bij zo'n lijst lijkt het wachten alleen nog maar op de geen royalties betalende Russen Drie jaar geleden schreef onze litterai re medewerker C. J. E. Dinaux de volgen de regels over Fabricius: „Deze aarts zwerver en moderne romanticus, is een „ogenmens". Hij ziét: mensen, situaties, landschappen. Hij beleeft „avonturen" en speelt met zijn indrukken. In zijn gehele werk trekken komedianten voorbij, als in een boeiend schouwspel. Fabricius grijpt niet naar de litteraire sonde om hun diep ste problemen af te tasten. Hij neemt zijn houtskool, krabbelt een vlotte „croquis", werkt Öeze; thuis gekomen, 'Smaakvol bij met de kleuren van zijn inventie en wat er dan voor de dag komt is „bellettrie" van de beste soort. Is dat niet verdiens telijk?" Welnu, dat is méér dan verdienstelijk; dat is een weldaad. Het filmfestival van Venetië, waarop veertien films uit elf landen meedingen naar de begeerde „Gouden Leeuw van San Marco", is zondagavond geopend met „The boy and the bridge" van de Britse regisseur Kevin MacClory De film ver telt het verhaal van een jongen die meent dat zijn vader een moord heeft begaan en zich dan verbergt in een schuilplaats op de brug van de Tower. Gedurende drie da gen bouwt hij daar een eigen bestaan op met als enige gezelschap een zeemeeuw. De rol van de jongen werd vertolkt dooi de negenjarige Ian Maclaine. Hedenavond wordt een film vertoond van de Russische regisseur Nicolai Rosantsew: „Het leven in je handen". De zeventigjarige Harry Boda, toneel man van de oude garde, destijds met zijn lied van de Westertoren in „Bleke Bet" een van Nederlands populairste zangers, is zaterdagavond in Krasnapolsky te Am sterdam gehuldigd, wegens zijn vijftig jarig toneelspelerschap. Na de opvoering van de revue ,,'t Zit in de lucht", waaraan Boda sinds negen jaar meewerkt, voerden Gerard Walden, H. A. van de Poll van de K.R.O., een ver tegenwoordiger van Johan Kaart en de zoon van Johan Boskamp het woord. Boda kreeg in een enveloppe de gehele recette van de uitverkochte zaal. Boda noemde in zijn dankwoord vooral Herman Bouber en Louis Davids, die veel voor hem en zijn loopbaan hebben bete kend Geref. Kerken Beroepen te Rijswijk (Z.H.) (3de pred. pl.) L. J. Boeijinga te 's-Gravenzande. Benoemd tot hulppred. te Elim (Dr.) K. van der Meulen, a.s. emeritus predikant te Landsmeer. Gelukkig had Toka de rennende pomaradja's gauw in het oog. „Pas op, daar komen ze!", riep hij. „Klim vlug op mijn rug, dan gaan we er vandoor!" Tsjik hielp Tukie gauw op Toka's rug; toen klom hij er zelf achteraan. „Zitten jullie?", vroeg Toka. „Houd je stevig vast, hoor, ik ga vliegen!" Het woedende geschreeuw van de naderende pomaradja's klonk al dichtbij. Zij hadden de plaats bereikt, waar Toka stond145146 EEN NEDERLANDS TONEELGEZEL SCHAP behoeft het sprookjesachtige blij spel „Een Midzomernachtdroom" van Wil liam Shakespeare maar aan te kondigen en de openluchttheaters stromen vol. Het lijkt wel of het publiek in zijn collectieve onderbewustzijn als volgt redeneert: het weer blijft ook 's zomers buiten een risico factor, maar het stuk is in ieder geval goed. En zo zagen wij zaterdagavond voor de vierde keer in het tienjarig bestaan van de duinrandschouwburg in Bloemendaal de komedie van de dolende gelieven. Er moesten stoelen worden bijgezet op het terras om alle belangstellenden een plaats te bieden. Laten wij hopen dat de voor stelling zo aanstekelijk heeft gewerkt, dat men benieuwd is geworden naar de bloei- wijze van andere meesterwerken uit de dramatische litteratuur in de vrije ruimte. De door de Engelsman Michael Warre (met steun voor de tekstregie van Cruys Voorbergh) zwierig in scène gezette ver toning met leden van de toneelgroep „Theater" is reeds aan het einde van het seizoen 1956-1957 uitvoerig besproken. We derom kon men vooral dankzij de schil derachtige aankleding van de personen door Niels Hamel volledig vrede hebben met de verplaatsing van de handeling naar het begin van de negentiende eeuw. Beter dan destijds werd thans rekening gehouden met de omstandigheden van het terrein. Decorontwerper Wim Vesseur be perkte zich tot een suggestieve aanvulling van de gegeven stoffering met een paar noodzakelijke elementen. Al kan ik met de beste wil van de wereld de noodzaak van extra lichtmasten terzijde van het speel veld niet inzien, toegegeven moet worden dat met het kleurenspel tegen de achter grond fraaie effecten werden bereikt. Zo wel de poëtische verbeelding als de oubol lige clownerie konden zich in pi'incipe royaal ontplooien. In de bezetting zijn weinig veranderin- en wilt u dat wij uw krant naar uw vakantie-adres opzenden? Stuurt u ons dan minstens twee dagen voor uw vertrek een briefkaart met vermelding van uw naam, uw vaste adres, uw vakantie-adres, de datum waarop de eerste krant naar uw vakantie-adres gezonden moet worden en de datum waarop de krant voor het laatst moet worden toegezonden. Als u de krant per week betaalt, wilt u dan het abonnementsgeld voor de vakantieweken vooruit aan de bezor ger betalen DE ADMINISTRATIE gen gekomen. Mia Goossen heeft de rol van Helena overgenomen in het kwartet van amoureuze vluchtelingen, waarin Carl van der Plas als Lysander door toon en al lure nog steeds de meeste voldoening schenkt. De aanwezigen op de tribunes werden er onkundig van gelaten, dat Bern- hard Droog wegens ziekte van de onge twijfeld hiervoor veel beter geschikte Jo han Walhain net als vroeger de partij van de plaaggeest Puck vervulde en dat in zijn plaats Ad Noyons als de blaasbalgmaker optrad. Evenmin als Frans van der Lin- gen een paar jaar geleden was nu Hans Culeman, hoewel bijkans even sonoor de clamerend, een ideale Oberon naast de zangerige Titania van Anny de Lange. Aanzienlijk gegroeid in zijn rol, waaruit hij het iets te overdadige in de persiflage van de ouderwetse heldenstijl heeft ge snoeid, is Robert de Vries als Spoel de wever: een verrukkelijke realist, die zich in alle omstandigheden weet te schikken en zodoende inderdaad alle draden van het fantastische patroon verbindt een meer dan levensgroot natuurtalent. Zo werd in Bloemendaal het jubileumseizoen feestelijk besloten. Volgens een in het voorjaar verspreid prospectus zou later in deze maand het pas opgerichte Neder lands Danstheater nog komen debuteren, hetgeen wegens contractuele verplichtin gen elders van de deelnemers daaraan niet kan doorgaan. David Koning „Prijs de zee". De jury voor de film prijs van de Raad van Europa heeft een eervolle vermelding verleend aan de film Prijs de zee" van Herman van der Horst. De „Operaprijs der Stad Salzburg 1959" voor televisie-opera's is verleend aan „Passkontrolle" van de jonge Oostenrijk se componist Paul Angerer. De tweede prijs was voor „Die Auszeichnung" van de Duitser Flans Poser. Voorts had de jury speciale lof voor de eerste elektronische opera „Salto Mortale" van de Nederlan der Henk Badings. De eerste prijs is ge combineerd met een geldbedrag van 40.000 schilling. De winnaar van de twee de prijs ontvangt 10.000 schilling. Tien opera's uit acht landen waren ingezonden voor deze wedstrijd. De opera „Kalchas" van Jurriaan Andriessen kreeg geen ver melding. Bij de huldiging van de 70-jarige Harry Boda heeft Gerard Walden zaterdag avond in Krasnapolsky te Amsterdam me degedeeld, dat Henriette Davids, die na de pauze als gaste zou optreden, niet kon komen omdat ze de vorige week een ern stige inzinking heeft gekregen en op dok tersadvies haar contract bij Tom Man- ders heeft verbroken. Zij trad nog iedere avond bij Manders op in Saint Germain des Prés. Ze moet volkomen rust houden aldus de heer Walden. Mevrouw Davids is 71 jaar oud. Een andere oude bekende bij de arties ten, de 85-jarige Sam Lelyveld, moest eveneens wegens ziekte verstek laten gaan. i. „Wil je dat ik hiermee doorga?" vroeg Caswell. „Mij dunkt, het zou in je eigen belang zijn". Voor het eerst van zijn leven liet George Caswell zijn blinde woede botvieren. „Pilcher, van alle beroerde schoften, die ik ooit ontmoet heb, ben jij ongetwijfeld de ergste! Je bezit letterlijk alle eigenschappen, die ik veracht, alles dat.Zijn stem brak af in wilde razernij. De glimlach van Pilcher bevroor op zijn gelaat, maar hij was genoeg acteur, om zijn stem bijna onveranderd te laten. „Ik moet zeggen, dat je reactie mij nogal verbaast". „Hou je bek, Pilcher! Om te beginnen ben je een leugenaar. Ik weet precies wat er gebeurd is! Toen je gisteren Bullard dood had zien neervallen, heb je on middellijk tweeduizend aandelen Tredway verkocht". Pilcher verbleekte. „Hoe wist je...?" „Als er ook maar één woord waar was van al die vervloekte leugens, die je me vertelde, dan zou je die aandelen niet verkocht hebben. Mijn hemel, wat een schoft ben je!" Gedreven door de kracht van zijn woede, die zich niet langer in woorden kon uiten, keerde George Caswell zich met een ruk om en stapte snel weg. Achter zich hoorde hij Pilcher gedempt roepen. „Daar zul je geen plezier van hebben Caswell! Ik laat me niet uitschelden verdomd, ik zal krijgen wat ik hebben wil en ik laat me door jou niet tegenhouden!" George Caswell moest in zijn auto een paar minuten blijven zitten wachten, totdat hij niet meer beefde van woede. Hij was verdoofd door een emotie van een grote re heftigheid dan waartoe hij zich ooit in staat geacht had. Met de langzame terugkeer van zijn normale hel dere gedachten herinnerde hij zich de laatste bedreiging van Pilcher. Eén ding was zeker... Pilcher stond voor niets, wanneer het er voor hem om ging directeur van Tredway te worden. Als Pilcher zou gaan praten met Julia Tredway Prince... Hij drukte krachtig op de starter en de motor loeide. Hij had zijn besluit genomen. Hij mocht geen minuut meer verliezen om naar Millburgh te gaan. New York City 10 u. 17 v.m. „Ik weet niet, of ik nu vanavond naar Chicago moet gaan of niet", zei Alex Oldham bezorgd. „Natuurlijk ga je niet, liefste", zei zijn vrouw, ver wonderd over zo'n bespottelijk idee. „We zullen een verduivelde hoop klanten maandag in Chicago hebben. Ik weet niet wat..." Hij zweeg, verlegen over zijn gedachteloosheid, waardoor hij bijna gezegd had wat Bullard wel zou denken van een dis trictsleider die de eerste dag van de beurs te Chicago miste. „Misschien heb je wel gelijk, kindje", zei hij klein. „Ik behoor eigenlijk naar de begrafenis te gaan". „Natuurlijk heb 'k gelijk. Maandag is geen dag om niet in Millburgh te zijn". Hij wist wat ze bedoelde.er zou iets in Millburgh ge beuren... uit het oog uit het hart. Zij had gelijk. Kent County, Maryland 10 u. 18 v.m. „Mijn hemel Jesse, wat moeten we toch doen met een heel dozijn krabben." „Opeten. Je hebt nooit een werkelijk verse krab ge geten als je er niet een eet, die juist uit het water komt als deze." Sarah Grimm deed de deur van de frigidaire open. „Wat rekende hij je ervoor, Jesse?" „Rekenen? Niets. Herb gaf ze me uit pure vriende lijkheid," zei hij. Hij vond het niet nodig te vertellen, dat hij een uur lang bezig was geweest om Herb's wa terpomp te repareren. Dat was trouwens ook pure vriendelijkheid. „Aardig hè?" Zij schoof de melkflessen en de boter- vloot zo, dat de krabben direct naast het vries-element konden staan. „Vind je niet, dat het hier toch wel erg veel lijkt op het leven indertijd in Pittsburgh? Weet je nog, dat Mevrouw Kerchek je die Poolse soep bracht, toen je griep had?" Hij nam haar op, zich afvragende of ze niet een beet je te opgewekt was om te proberen zijn gedachten af te leiden van de dood van Avery Bullard. „Sarah?" Ze wendde zich om, haar handen afvegende. „Sarah, weet je zeker, dat we juist handelen? Als je wilde zou je de vrouw kunnen zijn van de directeur van Tredway." Onmiddellijk glimlachte zij. „Ik heb liever gratis ver se krab en een levende man om ze op te eten." „Okay, Sarah, ik wilde het maar even weten." „Je zult er toch geen spijt van hebben, Jesse?" Hij keek enige tijd zwijgend naar haar. „Niet als jij denkt, dat je het kunt verdragen, dat ik je de hele dag voor de voeten loop." „Dat zal wel gaan," zei ze, terwijl ze hem zijde lings aankeek op dezelfde manier als ze jaren geleden deed, als ze verwachtte dat ze een zoen zou krijgen. New York City 10 u. 21 v.m. De jurk hing in zachtpurperen plooien over de arm van de verkoopster. ,Moet de nota U aan huis aange boden worden of betaalt u nu direct?" „Ik heb geld bij me," zei Anne Finnick. Zij ging terug naar de paskamer en deed het gordijn dicht. Het ging die eigenwijze verkoopster niets aan, hoeveel geld zij bij zich had. Sommige biljetten zagen er nog altijd raar uit omdat ze doornat geweest waren, maar ze vond drie twintigjes, die er behoorlijk uitzagen. West Cove, Long Island 10 u 24 v.m. „Maar George, lieveling, dat gaat niet!" huilde Kit ty Caswell hevig verschrikt. „We moeten naar de brui loft van Nancy Brighton gaan, vanmiddag om zes uur." Zij was weg geweest, toen hij thuis kwam om een koffertje te pakken en kwam juist binnen toen hij bezig was een briefje voor haar neer te leggen op de tafel in de hall. „Het is jammer, Kitty, maar er is niets aan te doen. Er is iets heel belangrijks aan de hand." „Wat dan?" „Zaken, lieveling. Breek je lieve hoofdje er niet over." „Maar ik wil het weten." „Kitty, lieveling, ik „Toe, zeg het me." Hij haalde diep adem, zodat het bijna een zucht leek. „Een bijzonder onscrupuleus man tracht zich meester te maken van de leiding van de Tredway maatschap pij, en ik moet proberen hem dat te verhinderen." „Wie is dat?".. „Iemand, die jij niet kent. Maar nu moet ik onmid dellijk weg anders (Wordt vei-volgd) De eerste filmprijs van de Raad van Europa is toegekend aan de Britse docu mentaire „The immortal land" over Grie kenland, aldus is zaterdag te Edinburgh bekendgemaakt. De Raad van Europa heeft een speciale prijs toegekend aan Herman van der Horsts „Prijs de zee". De Westduitse film „Waarom zij tegen ons zijn" kreeg een speciale vermelding. De Italiaanse filmmaatschappij S.E.D.I. kreeg de eerste prijs voor journaals voor haar reportage „Berlijn, een Europees vraagstuk". BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De imitatiegeneraal", 14 jaar. Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15, dinsdag 14.30 en 20 uur, woensdag en don derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Groet en kus uit Tegernsee", alle leeftijden. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Danny Kaye", 14 jaar. Luxor Theater: Vandaag tot en met donderdag 14 en 20 uur: „Les Tricheurs", 18 jaar. Dagelijks tot en met donderdag 10.30 uur: „Vliegende schotels", alle leef tijden. Minerva Theater: Vandaag tot en met donderdag 14.30 uur: „Filmfestival", alle leeftijden. Maandag en dinsdag 20.15 uur: „Les enfants du paradis", 18 jaar. Woens dag en donderdag 20.15 uur: „Mon Oncle", alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De hond van de Baskervilles", 14 jaar. Roxy Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Als de remmen los zijn", 18 jaar. Studio Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „The 39 steps", 14 jaar. Dagelijks tot en met don derdag 10.30 uur: „Donald Duck, Stan Laurel, Oliver Hardy, Charlie Chaplin, Our Gang klucht en Jan Klaassen", alle leef tijden. Theater Monopole (Zandvoort): Van daag 19 en 21.15 uur: „Mama is formi dabel", alle leeftijden. Dinsdag 19 en 21.15 uur: „Droomeiland", alle leeftijden. Woens dag 19 en 21.15 uur: „Het leven begint bij 16", 14 jaar. Donderdag 19 en 21.15 uur: „Scala op z'n kop", alle leeftijden. By slecht weer: Tot en met donderdag 14.30 uur: „Walt Disney festival nr. 2", alle leeftijden. TENTOONSTELLINGEN Grote Kerk (Kerskapel): Dagelijks, be halve zondags van 9 tot 17 uur: Expositie archiefstukken Grote of St. Bavokerk. Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 7 sep tember op werkdagen van 10 tot 12.30, 13.30 tot 17 uur, zondags 14 tot 17 uur: Expositie van moderne kunst uit gemeen telijk bezit en collectie grafiek van jhr. Teding van Berkhout. In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Tot 1 september dagelijks van 10 tot 22 uur: Expositie van prentkunst uit de ver zameling van Dirk Harting. Vleeshal: Tot 5 september dagelijks 12.30 tot 17.30 en 19.30 tot 23 uur, zondags van 13 tot 17 uur: Jazz-tentoonstelling. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 21 augustus.) AZIATISCH DAGBOEK van prof. dr. FI. van Straelen S.V.D., hoogleraar aan de Nanzan-Universiteit te Nagoya (Uitg. Foreholte, Voorhout) is een van de vele boeken, die tegenwoordig over Azië wor den geschreven. Maar wie een objectief beeld van de problemen, waarmee dit wereldddeel en vooral Japan kampt, wil krijgen doet er goed aan naast dit boek ook enige andere over het zelfde onder werp te lezen. De schrijver beziet de vraagstukken namelijk vanuit een bepaal de (Rooms-Katholieke) gezichtshoek. Voor al waar hij spreekt over het belangrijkste probleem van de Aziatische landen, dat van de bevolkingstoename, geeft hij blijk de economische kant hiervan en de sociale en politieke consequenties volledig te onderschatten, ja men moet zelfs aan nemen niet te zien. Uiteraard is prof. Van Straelen geen voorstander van een effec tieve methode ter beperking van het kin dertal, hoewel hij ruim twintig jaar in Japan woont hij spreekt de taal als een Japanner en de gevolgen van de bevol kingsuitbreiding in de Tweede Wereldoor log van zeer nabij heeft meegemaakt Zijn boek is echter, als men het bezwaar der eenzijdigheid buiten beschouwing laat, bijzonder levendig en geeft een aardig beeld van het leven in Japan in de laatste jaren. Helaas is de schrijver vaak een te vurig missionaris om de Japanse cultuur op zijn juiste waarde te schatten, soms ook krijgt men daardoor een geheel foutieve voorstelling van zaken. Het boek is met vele foto's verlucht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 4