Haarlemse muziekweek te Spaarndam geopend Bijna 300 jazzliefhebbers gingen „schuitje varen „Twee op de Wip" met Andrea Domburg en Guus Hermus 5 OPMERKELIJKE SPELPRESTATIES Opleiding tot verkeersvlieger Paus Joannes XXIII: „Afgescheiden broeders welkom op concilie" Optreden van cabaret Kris van de Velden in Amsterdam Labourleiders in Moskou Eerst een gevangenis complex, dan een groot luxe hotel Karei Doorman Marinevliegtuig botste bij deklanding tegen commandobrug Krijger van Hawaii' bezocht Amsterdams burgemeester TIEN JAAR HAARLEMSE JAZZCLUB Van moord verdachte Belg uitgeleverd Attentie voor gebit MAANDAG 31 AUGUSTUS 1959 HET IS TE HOPEN, dat er voor het Rotterdams Toneel nog een datum be schikbaar zal zijn om „Twee op de wip" in de Haarlemse Schouwburg door Andrea Domburg en Guus Hermus te laten ver tonen. Deze gasterende krachten, die het komende seizoen deel van het ook ten dienste van de televisie staande gezel schap „Ensemble" gaan uitmaken, leveren in dit stuk van William Gibson zulke op merkelijke spelprestaties, dat men hun op treden, ver uitgroeiend boven het beschei den bestek der handeling, niet ongezien mag laten. Al zijn er zo langzamerhand verschei dene voorgangers in deze methode van be perking tot de minimale bezetting voor het opwekken van dramatische spannin gen, onder wie met veel succes de zijn kracht voornamelijk in het anekdotische gezocht hebbende Jan de Hartog, er steekt in een dergelijke opzet nog steeds een niet geringe ambitie. Er is namelijk meer dan alleen virtuoos vakmanschap voor no dig om zich met een zowel het gevoel als het verstand bevredigend resultaat uit de vrijwillig verkozen moeilijkheden te red den. Ofschoon de Amerikaanse auteur be paald- geen meesterwerk heeft geleverd, is hij er wel degelijk in geslaagd te over tuigen van de noodzaak zijner rigoureuze voorkeur. De duovorm past bij zijn thema der elementaire bezinning op de „mo derne" eenzaamheid, dat wil zeggen: in een tijd van veelzijdige vertakking in de maatschappij en in alle opzichten steeds meer versnelde communicatiemiddelen. Eenvoudiger kon hij de zaak niet stellen dan door ons te confronteren met twee mensen, die elkaar nodig hebben, maar die het vermogen missen elkaar wezen lijk te bereiken. Dat de telefoon in zo vele gevallen alleen een plaatsvervangend instrument, dat de omslachtige bodever halen van vroeger overbodig maakt nu een functionele rol vervult: het eerste con tact tussen de beide personen, de verbin ding met de buitenwereld en het achter gelaten verleden, is een logische meeval ler. „TWO FOR THE SEESAW" zoals de oorspronkelijke titel luidt van dit spel, dat half januari 1958 zijn première op Broad way beleefde en sindsdien in alle theater centrums ter wereld voor het voetlicht ge bracht werd is een simpele romance met achtergronden. Jerry Ryjsn, een jon ge advocaat uit de beste kringen van Ne braska, is na de echtbreuk van zijn vrouw, aan wie hij zijn studie en zijn carrière te danken heeft, naar New York gevlucht. Daar ontmoet hij Gittel Mosca, een har telijk volkskind van Poolse origine uit de Bronx, met wie hij een allengs intiemer wordende verhouding aanknoopt. Er moet toch wel iets meer aan de hand zijn, als de schrijver ons een hele avond weet te boeien met het zoeken van antwoorden op de vraag: houdt hij van haar? Of de term bestaat weet ik niet, maar men zou kun nen zeggen dat Gibson een soort infrarea- lisme heeft toegepast. Hij toont ons al thans de doorstraling, vooral in het emo tionele vlak, van invloeden der herkomst en der omgeving. Hoe dan ook, als het Jerry Ryan gelukt zich onder aansporing der in hem gelovende Gittel Mosca naar een onafhankelijke positie op 'te werken, heeft hij haar innerlijk niet meer nodig en kan hij als gelijkwaardige terugkeren naar de vrouw, van wie hij bij alle ver wijdering nooit is losgekomen. DE TITEL van het stuk is goed gevon den. Het beeld is actief volgehouden tot het einde toe, als Jerry zich naar een nieuwe toekomst verheft en Gittel met een gevoelige smak uit de wolken van haar il lusies op de koude grond wordt neerge worpen. Er is veel zorg besteed aan de dosering van emoties en argumenten om het dramatische apparaat rond een ima ginair evenwichtspunt beurtelings door slaggevend te laten werken. Er wordt van de spelers en hun regisseur evenveel fan tasie als beheersing gevergd om wat bij na conventioneel als waarheid geldt voort durend interessant te laten blijven, te meer omdat al zijn mensenkennis en ob servatievermogen van William Gibson nog lang geen Anton Tsjechov hebben ge maakt (om een schrijver te noemen bij wie de ambivalentie eveneens de aandacht trekt). In Amerika heeft de voordien on bekende Anne Bancroft met eerst Hen ry Fonda en later Dana Andrews als part ner er haar eerste triomf aan te dan ken. In Nederland is de rol van het meis je (dat, om met Louis Davids te spreken, voor een dubbeltje geboren werd en nooit een kwartje zal worden) aan Andrea Dom burg toebedeeld. Van deze opgave, waar van de moeilijkheden werden vergroot door het ontbreken van het authentieke In het Staatsblad is opgenomen een Ko ninklijk Besluit met bepalingen voor de op leiding tot verkeersvliegers aan de Rijks luchtvaartschool. In het besluit wordt o.m. bepaald dat de opleiding tot verkeersvlieger aan de Rijks luchtvaartschool kan worden gevolgd door ongehuwde Nederlanders die op 1 juli van het jaar van toelating niet jonger zijn dan zeventien jaar en nog geen eenentwintig jaar, en die in het bezit van het diploma van het eindexamen of van het staats examen hogere burgersschool B, gymna sium B of hogere technische school. De leerlingen krijgen tijdens de duur van de opleiding van rijkswege voeding, huisves ting, zakgeld, benevens genees-, heel- en tandkundige verzorging. Er worden hun leermiddelen, uniformkleding en vliegkle- ding (in bruikleen) verstrekt. Voorts is bepaald dat indien een leerling binnen tien jaar nadat hij zijn opleiding heeft voltooid, zonder toestemming van de directeur-generaal van de Rijkslucht vaartdienst, een dienstverband aangaat met een niet-Nederlandse luchtvaarton derneming hij aan de staat, als bijdrage, in de aan zijn opleiding bestede kosten, honderdduizend gulden verschuldigd is. Voor ieder jaar dat de leerling in dienst van een Nederlandse luchtvaartonderne ming heeft doorgebracht, wordt dit be drag met tienduizend gulden verminderd. Voor de gehele opleiding is als vergoe ding wegens internaatskosten zesender tighonderd gulden verschuldigd. De beta ling kan voor, tijdens of na de opleiding geschieden, in het laatste geval binnen zes jaar. klimaat van Brooklyn, heeft zij zich kun dig en met veel raffinement gekweten. Vooral de honger naar genegenheid, waar voor deze Gittel graag al haar vergeefse dromen naar succes als danseres wil prijs geven, heeft zij bijna tastbaar weten voor te stellen. HET IS JAMMER, dat zij qua sfeer wei nig steun aan het decor van de Weense professor Otto Niedermoser had. Onge twijfeld ware het beter geweest er een van geboorte Joodse actrice voor te vra gen. Temeer hulde verdient Andrea Dom burg voor haar prestatie haar behulpza me verleidelijkheid met zoveel vulgariteit te vermengen, dat de angst van Jerry Ryan om zich aan haar te verliezen ge heel aannemelijk is geworden. Guus Her mus is de ideale man voor deze partij. Alles wat hij doet en zegt, tot in het klein ste alledaagse gebaar, is onthullend voor een innerlijke gesteldheid, waarbij in dit geval onzekerheid de toon aangeeft. Hij is, in één woord, fascinerend. Karl Guttmann tekende voor de regie, nadat hij reeds in Oostenrijk dit stuk op de planken had gebracht. Ik heb in zijn opvoering geen enkele fout kunnen vinden. Alfred Pleiter verzorgde de goedklinken de vertaling. David Koning CASTEL GANDOLFO (Reuter) Paus Joannes heeft in een toespraak tot een tweeduizend pelgrims in Castelgandolfo gezegd, dat „niet-katholieke christenen" welkomen zouden zijn als zij het te houden oecumenisch concilie van de rooms-katho- lieke kerk wilden bijwonen. Hij was al tijd bereid, zei hij, de verstrooide en afge scheiden broeders te ontvangen omdat de katholieke kerk hun tehuis was. De paus gaf niet te kennen of hij de leiders van oosters-orthodoxe kerk- ken bedoelde of de protestanten of beide. Indien de afgescheiden broeders ook wensen deel te nemen aan het oecume nisch concilie, laat hen komen, omdat de katholieke kerk altijd hun huis is, dat zij verlieten in de loop van historische inci denten, incidenten, die in iedere familie voorkomen. Indien zij willen komen, zul len wij hen verwelkomen. Ofschoon de paus deze uitnodiging uit sprak in zijn hoedanigheid van een pastoor tot zijn parochie, is zij bijzonder interes sant met het oog op de berichten over de contacten tussen katholieken en ortho doxen op het eiland Rhodos tijdens de ver gadering van het centraal comité van de Wereldraad van Kerken. Andrea Domburg als Gittel Mosca en Guus Hermus als Jerry Ryan in „Twee op de wip" van William Gibson. De Haarlemse koorzangers en korps leden hebben de Spaarndamse Westkolk ontdekt als een ideale openluchtconcert- ruimte, die, bij alle goede akoestische eigenschappen, de charme bezit van het landelijk pittoreske en waar men zich als het ware van de moderne wereld afge- zondert voelt, kortom waar de muzen van het „do-re-mi-fa-sol" veilig de stilte kun nen vinden die zij behoeven om zang en spel tot hun recht te laten komen. Deze ontdekking heeft er toe geleid, dat drie entwintig verenigingen uit Haarlem en omstreken deze week te Spaarndam een programma zullen uitvoeren en dat elke avond de feestlichtjes rondom de muziek tent op de Kolk zullen branden, terwijl de geïmproviseerde rustieke banken het publiek zullen uitnodigen gratis van dit muziekfeest te genieten. Zaterdagavond is het festival reeds in gezet. Harmonie „Crescendo" Spaarndam mocht de spits afbijten. Onder leiding van Henk Bakker werden onder meer de aar dige „Suite Amusante" van Barat en „Serenade Napolitaine" van Winkler ten gehore gebracht, waarbij ons een ver- Er bestaat in Nederland een grote be hoefte aan goed cabaret, zowel wat be treft tekstschrijvers als uitvoerenden. Na de kennismaking met het kleinkunstkwar- tet van Kris van de Velden, waarvan ver der Tinke van Leer met Jan Staal en Bob Bouber ded uitmaken, kan men alleen maar zeggen dat deze behoefte onvermin derd voortduurt. Een briljante monoloog van Dorothy Parker (enigszins in de trant van Mary Dresselhuys voorgedragen) en één werkelijk bijzonder aardig nummer als de parodie „Wienerbonbonschramm'- len" zijn onvoldoende aanleiding om een paar honderd mensen uit te nodigen hun zondagmiddag in het Nieuwe de la Mar- theater te Amsterdam door te brengen. Deze kleine groep is blijkens een uitgege ven prospectus in het oosten van het land met succes opgetreden. In 't huis van Wim Sonneveld tegenover de stadsschouwburg en naast de vaktechnisch superieure con currentie van „Going Dutch" in Bellcvue is het overigens sympathiek aandoende viertal overmoedig misplaatst. Het cabaret is een keihard vak. Een paar leuke vondsten en wat grappige woord spelingen zijn niet genoeg, zeker niet als ze bij wijze van exquise traktatie voor de fijnproevers worden verstopt tussen tra ditionele zoetigheid. Tineke van Leer bracht voor dit programma „Rijen, rijen, rijen in mijn wagentje" haar charme en rou tine mee. Kris van de Velden, opgeleid als danser, leefde zich uit in sierlijke verkleed partijen bij de gemimeerde voorstelling van bijzonder langdradige verhalen in dichtvorm op folkoristische motieven. Bob Bouber als gitarist de meeste nummers tevens begeleidend liet ons door nervo- teven begeleidend liet ons door nervo- zijn zangstem. Van Jan Staal had men na zijn stuk „De laatste verlofganger" bete re dan de thans gepresenteerde bijdragen verwacht. Dit ouderwetse revuetje met liedjes en scènes van hier en ginder bracht ons ten slotte nergens. David Koning zorgde articulatie bijzonder opviel. Ten slotte kwam ook nog het tamboerkorps van „Crescendo" de plaats opmarcheren, om met het harmonieorkest een korte pa- rademuziek te laten horen. Daar muziek gediend is met contrasten, was het goed gezien hierna een klein dameskoor („Haer- lem", onder leidnig van mej. W. van El- dik) te laten optreden. Want na het klank- geweld van zoëven was het een bijzonder aangename verpozing dit zuivere, beschei den stemgeluid van de dames-zangclub te beluisteren in het „Haec dies" van Al- phons Vranken: en het was daarbij op merkelijk hoe fraai zich dat klankma teriaal tot eenheid versmolt in de wind stille ruimte van de Kolk. In het met pia nobegeleiding uitgevoerde „Ave Maria" uit Mendelssohns onvoltooide opera „Loreley" maakte de sopraansoliste een goede beurt en ook daar was het effect van het welbegrepen samenzingen te prij zen. Het zou echter ook terwille van de contrastwerking niet onaardig ge- I weest zijn, wanneer met één of twee op- I gebekte nrofane stukjes het wat al te een zijdige programma was afgewisseld. Het befaamde fanfarekorps „Crescendo" uit Westzaan kwam de avond vol maken met een programma waarin geen tekort aan boeiende tegenstellingen was. Onder leiding van C. Luttik werden met opmer kelijke ritmische beheersing een zestal nummers ten beste gegeven, waarvan de ouvertures tol Verdi's „Nabucco" en Flo- tows „Stradella" een bijzonder gunstige gelegenheid boden tot vlot en beschaafd musiceren. En dan kan zo'n fanfareklank van milde bugels, strident koper, volronde hoorns en sonore bassen, gemengd met n:et vibrerende saxofoons, een treffend effect sorteren, vooral daar de technische beheersing, waarvan de Zaankanters blijk gaven, een hoofdrol speelt. Als het weer nu wat meewerkt, zal het zeer de moeite lonen deze week avond aan avond de prestaties van de nog res terende twintig' verenigingen op de Spaarndamse Westkolk te gaan beluis teren. Hedenavond komen het Postaal Mannenkoor, gemengd koor Polyhymnia en Harmonie-Crescendo aan de beurt. Jos. de Klerk MOSKOU (Reuter) De leiders van de Britse Labourpartij, Gaitskell en Bevan, zijn zaterdag uit Londen in Moskou aan gekomen voor een bezoek van tien dagen aan de Sovjet-Unie. Gaitskell en Bevan waren voor het bezoek uitgenodigd dooi de Russische interparlementaire delega tie. Verwacht wordt, dat zij een onderhoud zullen hebben met premier Kroesjtsjev. Gaitskell verklaarde: „Wij hopen door openhartige en vriendschappelijke ge sprekken een bijdrage te leveren tot de vrede, waarnaar het Russische en Britse volk zo vurig verlangen". Bevan verklaar de gaarne van Kroesjtsjev te horen, hoe men andere landen kan verhinderen proe ven met kernwapens te nemen, als de Ver enigde Staten, de Sovjet-Unie en Groot- Brittannië zijn overeengekomen dergelij ke proeven te staken. Gaitskell verklaarde dat zij „de grote in ternationale kwesties" met Kroesjtsjev willen bespreken, zoals de kernproeven, de toestand in Midden-Europa en het denkbeeld van „losmaking" in dit gebied, het Duitse vraagstuk en het Nabije Oos ten. (Van onze Amsterdamse redacteur) In Amsterdam doet zich het vreemde feit voor, dat een hoteleigenaar pogingen in het werk stelt een modern gebouw te doen verrijzen, waarin de gevangenen uit de drie hoofdstedelijke Huizen van Be waring kunnen worden ondergebracht. Het plan om de drie ouderwetse Huizen van Bewaring door één groot, modern complex te vervangen is niet nieuw, maar heeft de laattse tijd opnieuw de belang stelling gekregen van 't gemeentebestuur. En dat de hoteleigenaar de heer L. van Sterkenburg van het Doelenhotel zo graag schot ziet komen in dat plan komt, omdat deze op de plaats van het Huis van Bewaring een hotel wil bouwen. Ook dat laatste plan 'is niet helemaal nieuw, maar de verwezenlijking ervan, staat of valt met de nieuwe huisvesting van de gevangenen. Toen de bestedings beperking een nieuw Amsterdams Huis van Bewaring op de lange baan schoof, zag de heer Van Sterkenburg die aan het hoofd staat van een groep hoteliers en za kenlieden om naar een ander terrein. Dat terrein werd het Allebéplein nabij de Apollolaan. Op het Allebéplein wordt thans welis waar het terrein in gereedheid gebracht voor de bouw van een groot hotel, maar dat hotel is niet van de groep-Von Ster kenburg. Het Hilton-hotel kreeg namelijk deze plaats toegewezen. Dc- debatten in parlement en gemeente raad hebben de groep-Van Sterkenburg nieuwe moed gegeven. Het is vrijwel zeker, dat de overheid de nodige faciliteiten zal geven voor de bouw van een groot luxe hotel naast dat van het Hilton-concern. Nu de touwtjes van de bestedingsbeper king gevierd zijn, is de mogelijkheid de door Hilton versmade, maar door de heer Van Sterkenburg voorgestane plaats aan de Weteringschans bij het Leidseplein, vlak tegenover het Citytheater beschikbaar te krijgen. Het gemeentebestuur heeft al een nieuwe plaats voor het gevangenis complex: in het industriegebied langs de Utrechtseweg, waarvoor de grond thans bouwrijp wordt gemaakt. Zaterdagmorgen tegen tien uur heeft een Avengervliegtuig van de „Karei Doorman" tijdens een deklanding aan boord van dit schip met het einde van zijn stuurboordvleugel de commandobrug geraakt waardoor het toestel over de kop sloeg en verongelukte. De vlieger, luite nant-ter-zee Goudberg uit Leiden, werd licht gewond, evenals de machinist A. P. Driessen uit Schiedam, die deel uitmaak te van de vliegdekploeg. Het vliegtuig, dat onherstelbaar beschadigd werd, is op ongeveer 12 mijl uit de kust ten noorden van IJmuiden overboord gezet in water van 26 meter diepte, waar het geen gevaar voor de scheepvaart oplevert. Het brug- complex van de „Karei Doorman" heeft geen noemenswaardige schade opgelopen. Schipbreuk noopte tot noodlanding Op 17 augustus maakte de 46-jarige vlieger B. de Geus uit Voorburg, met zijn Harvard-vliegtuig een noodlanding op zee bij het strand van Julianadorp nabij Den Helder. De Geus was van Texel opgeste gen met een doelwit voor schietoefenin gen aan een sleeplijn achter zijn vliegtuig, toen hij merkte dat er iets met zijn toe stel niet in orde was. Hij besloot een nood landing op het strand uit te voeren, dat echter bezaaid was met badgasten. De vlieger wist laag over het strand scherend zijn vliegtuig achter de eerste zandbank in zee te zetten, waarbij een der vleugels be schadigd werd. Na lang speuren werd een stuk van de propeller van de Harvard in de duinen ge vonden. Er werd een breuk in de schroef geconstateerd die na onderzoek in het na tionaal luchtvaart laboratorium thans heeft uitgewezen te wijten is aan „materiaal vermoeidheid". De burgemeester van Amsterdam, mr. G. van Hall, keek wel even verrast op toen hij zaterdag in een van de ontvang- kamers van het stadhuis een Polynesische reus ontwaarde, die tezamen met me vrouw Anna Kahanamoku, een vroegere afgevaardigde van het parlement van Hawaii, aan de eerste burger van de hoofdstad van Nederland geschenken kwam aanbieden. Deze reus, de 23-jarige Hermen Hokulani, was gekleed in de rood gele oorlogskledij van het oude koninkrijk van Hawaii, dat vóór 1898, toen de Hawaii- eilandengroep bij de Verenigde Staten kwamen, vele generaties lang heeft be staan. Anna Kahanamoku en Hokulani maken een goodwill-reis door verscheide ne landen van Europa. Daar bestaan ver scheidene redenen voor. Op de eerste plaats werd Hawaii op 21 augustus als zelfstandige staat in de Verenigde Staten opgenomen. De eerste gouverneur, William F. Quinn, zond deze delegatie naar Europa om aan de burgemeesters van hoofdsteden brieven te overhandigen waarin hij het vertrouwen uitsprak dat de betrekkingen tussen die hoofdsteden en de nieuwe staat in de toekomst van vriend schappelijke aard zouden zijn. De burge meester van Honoloeloe, de heer Neal S. Blaisdell, had mevrouw Kahanamoku een schaal van ohiahout voor mr. Van Hall meegegeven. De tweede reden, waarom deze Hawaii- delegatie naar Europa is gekomen, was de nieuwe verbinding per straalvliegtuig, welke dezer dagen zal worden geopend met de Boeing 707 tussen Honoloeloe en de Californische steden. En aangezien ook de route tussen Londen en Los Angeles met de Boeing wordt gevlogen zijn de Hawaii- eilandengroepen in betrekkelijk weinig uren van Europa uit te bereiken. Hermen Hokulani droeg een krijgsman tel, vervaardigd uit een half miljoen ve ren van vogels die op Hawaii voorkomen. Met zijn hardhouten spies en steek maak te Hokulani een zeer krijgshaftige indruk en tijdens zijn wandeling door Amsterdam trok de 130 kg. wegende reus veel belang stelling. TOEN kapitein H. Sweepe zaterdag omstreeks middernacht zijn motorschip „Hol land" ergens ten noorden van de Prinsenbrug in Haarlem meerde en klarinetten, trompetten en bassen zorgvuldig in hun hoezen waren verpakt, betekende dat het einde van één der hoogtepunten van de tweede lustrumviering van de Haarlemse Jazzclub. Een hoogtepunt, dat zaterdagmiddag bij Dreefzicht in Haarlem was be gonnen, vanioaar een „streetparade" in oude stijl door de oude binnenstad naar de Turfmarkt trok, waar ingescheept werd voor een „riverboatcruise" op de „Holland". Begeleid door oude automobielen, waar onder een enkele zéér oude, trokken de Dutch Swing College Band, The Beale Street Seven en het huisorkest The Midg- town Jazzband al spelend de aandacht van heel wat verbaasde Haarlemmers, die al leen maar naar de stad gekomen waren om te winkelen. Op de Turfmarkt werd de inscheping bekeken door drommen mensen, in toom gehouden door een cordon politie-agenlen te voet en te paard. Aan boord vestigden de orkesten, die tijdens de reis de toon aangaven, zich op de twee beschikbare dekken: boven en be neden. De instrumenten werden uitgepakt en weldra werden de eerste jazzklanken over de bijna driehonderd opvarenden uit geblazen. Plet vertrek om kwart over vier ge schiedde bijzonder vlot, al bleek, eenmaal midden op het Spaarne, dat een aantal Amsterdamse genodigden achtergebleven waren. Een beetje treurig reden zij met hun auto langs de oever met het schip mee. „Waar kunnen wij opstappen?" riepen zij over het water. „Bij de sluis", klonk het terug. „Waar is die dan?" „Weten wij ook niet". Gelukkig kwam de „Holland" nog even aan de oever, zodat het gezelschap gecom pleteerd kon worden. Ter hoogte van de Gravestenenbrug deed zich een tweede moeilijkheid voor. Door de luidspreker klonk het verzoek: „Willen allen, die aan stuurboord staan, daar even weggaan, want de kapitein kan niet sturen". Op deze eenvoudige mededeling volgde een gecom pliceerde volksverhuizing. Allen, die aan stuurboord stonden, renden naar bakboord en omgekeerd. Pas toen de zeemanstermen vertaald waren door het vertrouwder „rechts" en „links" kon de orde worden hersteld en kon de kapitein verder sturen. De Dutch Siving College Band trok zaterdagmiddag tijdens de „street parade" door Haarlems binnenstad wel bijzonder veel belangstelling. De foto geeft een beeld van de drukte in de Grote Houtstraat. Bij de spoorburg moest trouwens ge wacht worden, want diegaat maar eens in de zoveel tijd open. De Haarlemmers, die er stonden, konden nog eens genieten van de opgewekte muziek, die blijkens het programma werd verzorgd door: de Dutch Swing College Band, The Beale Street Seven. The William B. J. Swing Combo, The Wanderers, het Rob Hoeke Quartet en de Amsterdamse „Diamonds". Te oor delen naar het muzikale volume op boven- en benedendek waren inderdaad alle or kesten vertegenwoordigd, ofschoon naar kenners ons verzekerden de leden wel eens over en weer bij elkaar te gast speelden, zodat het uiterst moeilijk was een over zicht te krijgen. Omtrent de aanwezigheid van één orkest zijn wij heel zeker: het huisorkest de Midgtown Jazzband. Een charmante dame overhandigde ons name lijk een visitekaartje van het orkest met het verzoek goed op de verrichtingen te willen letten. Dat hebben wij toen gedaan en wij kunnen niet anders zeggen, dan dat zij ons zeer bevredigden. Gasten Een Amerikaans fotograaf kwam naar ons toe en vroeg welke prominenten er aan boord waren. De loco-burgemeester van Haarlem, de heer D. J. A. Geluk, had hij al gesproken. Wij konden hem toen twee Haarlemse politie-autoriteiten, hoofd inspecteur I. B. Brauckmann en inspec teur G. J. Endlich en de Haarlemse amb tenaar voor de Jeugdzaken, de heer A. van Moock en echtgenote aanwijzen, alsmede de schrijvers Simon Vinkenoog, Cees Noo- teboom en de tekenaars Frits Muller en Opland. Zeer tevredengesteld ging hij toen aan het buffet een biertje drinken. Na nog een ogenblik bij de sluis van Spaarndam te hebben gewacht, werd de tocht voortgezet door hei Noordzeekanaal naar Amsterdam. Dicht bij de hoofdstad zagen de opvarenden nog iets van de be faamde Dam-Dam-race: een helikopter snorde over het jazzschip en verscheidene speedboats passeerden op het water, de bestuurders diep en serieus over hun stuurwieltje gebogen, zich nauwelijks tijd voor een groet gunnend. De Amsterdam mers keken er met nauw verborgen mis prijzen naar: blijkens hun eigen deel neming aan de race als „Kring" was im mers komen vast te staan, dat zij hele maal niet naar de Zaan wilden. In Amsterdam werd achter het Centraal Station gemeerd. De officiële Haarlemse gasten gingen hier van boord, evenals „The Diamonds", die 's avonds in de hoofdstad moesten spelen. Aan boord kwam een bij zonder groot aantal kisten bier, die per taxi werden aangevoerd. Gebleken was namelijk, dat de exploitanten van de buf fetten op een zeer matig verbruik hadden gerekend, zodat even voorbij Spaarndam het bier al op was. Tegen negen uur ging het verder in de richting van Zeeburg en het Amsterdam- Rijnkanaal. De stemming was met het in treden van de duisternis zo mogelijk nog beter dan voorheen geworden, mede dank zij de aangevoerde victualiën. Van dek naar dek gaande kregen wij een opeen volging van muziek in oude stijl te horen en een aantal dansen in de meest verschil lende stijlen te zien. Eén der opvarenden schroefde ter verhoging van de feestvreug de een aantal lampjes in de zoldering los, waardoor het licht gedempter en de stem ming nóg beter werd. Een ander, met een groot glas bier in de hand, keek naar de Amsterdamse kunstenaars, die zich goed schenen te vermaken. „Kijk dat nu eens aan", zei de toeschouwer verbitterd tegen ons. „Dat danst en dat drinkt maar en wordt verondersteld stukjes voor een krant te schrijven. En na afloop maar flink de clareren". Deze van deskundigheid getui gende opmerking deed ons schuw weg sluipen. Kort na elf uur werd Spaarndam weer bereikt. Enige Spaarndammers keken be langstellend naar het muziekschip, totdat een neerplenzende regenbui hen naar hun huizen dreef. Drie kwartier later werd in Haarlem-Noord gemeerd. Degenen, die met trein of bus weg moes ten, konden hier de „Holland" verlaten. Daarna konden de orkestleden inpakken en kon kapitein Sweepe, die gewoonlijk boottochtjes met invaliden, zieken en be jaarden maakt, zijn nu weer ontluisterde schip naar de thuishaven Amsterdam brengen. Enige verkreukelde lampions, en een groot aantal lege flessen en volle asbakken herinnerden toen nog aan het zeer geslaagde lustrumfeest van de jubile rende Haarlemse Jazzclub. Tijdens de „riverboatcruise" die ter gelegenheid van het tweede lustrum van de Haarlemse Jazzclub is gehou den, werd op twee dekken van het m.s. „Holland" gemusiceerd. De belang stelling voor een ensemble op het benedendek. De 29-jarige grondwerker P.L.B. uit Antwerpen, die onlangs een roofoverval in Wustwezel heeft gepleegd en er verder van verdacht wordt een pastoor in Lede- berg bij Gent, te hebben vermoord, is over geleverd aan de Belgische politie. De man werd destijds in een Rotterdams hotel ge arresteerd- België had zijn uitlevering ge vraagd. CARLISLE (UPI) Majoor John Dick- see bulderde zondagochtend „Sjün" (de beslissende uithaal van het Britse com mando „attention") en, terwijl veertig paar glimmende hielen tegen elkaar klik ten op het paradeplein, kletterde zijn val se gebit op de keien. Hij kon zijn gebit pas oprapen toen de inspectie achter de rug was. De gevraagde aandacht van de troep bleef vooral gericht op het gebit.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 5