De-man aan de top Schroder Agenda voor Haarlem „Ensemble" gaf première in Haarlem van „Lady Windermere's waaier" Professor Doka en Robotto Kort en bondig Dansacademie 4 Liedjes Stichting Gaudeamus De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma Zwitsers jeugdorkest naar Haarlem Kerkelijk Nieuws Vocalistenconcours in Den Bosch besloten Cameron Hawley DONDERDAG 10 SEPTEMBER 1959 De VARA veranderde gisteravond tel kens als een kameleon van programma Eerst was er de rubriek „Mensen, dingen nu" waarin Jaurès herdacht werd als gold het een collega. In „Spiegel der Kunsten" kwamen industriële foto's en de Delftse Antiekbeurs even grauw aan bod als gold het erwten. Raymond Steylaerts verover de vervolgens met kunstbiljart de harten der kenners. „Lachend volk rond gouden pagoden" was een rommelige documen taire over Birma. Na dit alles kon het kijkersvolk zich één gaan voelen, want Gijs Stappershpefs programma van liedjes was voortreffelijk en zal de in klassen uiteengevallen kijkersschool wel weer vereend hebben in een oprecht kijk- en luistergenoegen. Beeldschermer De stichting „Gaudeamus" te Bilthoven heeft tijdens de internationale muziekweek die zij sinds haar oprichting in 1945 thans voor de elfde keer organiseerde, voor haar propagandistische activiteit ten behoeve van de hedendaagse muziek ook de steun verkregen van de AVRO en van de N.C.R.V. De eerstgenoemde omroepvereni ging bracht zondag de eerste uitvoering van composities van de Nederlanders Louis Andriessen (geb. 1939) en Peter Schat (geb. 1935), de Duitser Georg Kröll (geb. 1934), de Zuidkoreaan Isang Yun (geb. 1923) en de Nederlander Jan van Vlijmen voor haar microfoon. En woens dagavond vroeg de N.C.R.V. de aandacht van de Nederlandse luisteraars voor vier andere muziekwerken, geschreven door componisten uit Amerika, België, Joego slavië en uit ons land, allen behorende tot de jongste generatie van scheppende kun stenaars, die een wezenlijke vernieuwing van de toonkunst beogen. De uitvoering van deze muziek was op gedragen aan het Radio Kamerorkest en zijn dirigent Roelof Krol. Bovendien werk te de alt-violist Jan van der Velde als solist aan dit concert mede. Het eerste werk, dat ten gehore werd gebracht, was een ,',Aria and Allegretto for orchestra" van de zevenen twintig jarige Robert Lom- bardo uit de Verenigde Staten. Duidelijke formulering was kenmerkend voor de overwegend korte, weinig samenhang ver tonende muzikale gedachten. „Abstracte" klanken, invloeden verradend van Anton von Webern, waren dominerend voor deze muziek, waarop af en toe een lyrisch accent viel in viool- en hobo-soli. Afge zien van een streven naar verankering in een contrapuntische structuur, kwam in deze compositie-arbeid geen vaste ontwik keling tot een constructieve eenheid tot uitdrukking. Een volstrekte afwijzing van innerlijke samenhang bleken de „Mozaïeken voor orkest" van de Nederlander Peter Schat, geboren te Utrecht in 1935. Deze compo sitie was een bijeenvoeging van klank brokjes, dikwijls met effectrijke kleur schakeringen, ongetwijfeld. Maar deze be wuste combinaties konden niet de naam hebben van een muzikaal „gebeuren", wel van gehoorsensaties, die men desnoods tot in het eindeloze zou kunnen laten voort duren Of dit mozaïeken-procédé toekomst heeft 'valt te betwijfelen. Men raakt er te gauw op „uitgekeken". Van vernieuwing sprak een compositie van de Belgische componist Raymond Baervoets, een Fantasie voor strijkinstru menten. Maar deze vernieuwing steunde bewust op esthetische verworvenheden van voorgaande generaties, op beginselen, die aan deze compositie een gezonde kern van muzikale waarde konden geven en een gevoelsaccent, dat deze muziek de warmte van een menselijke mededeling kon doen uitstralen in plaats van de kilte van het HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.05 Gymn. 9.15 Gram. (Om 9.35—9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 De vrouw in haar huis, causerie. 10.05 Morgenwijding. VARA. 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Strijkorkest. 11.40 Hammondorgel. AVRO: 12.00 Gram. 12.20 Regeringsuitzend.: Landbouwrubriek. 1. 80 jaar Fries rundveestamboek. Wij bezoeken de jubileumtentoonstelling in Leeuwarden. 2. De ontwikkeling van de technische landbouwvoor lichting. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muz. 13.55 Beurs berichten 14.00 Bariton en piano. 14.20 Boekbespr. 14.40 Gram. 15.05 Ga er eens even voor zitten. VARA: 16.00 Gram. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Orgelspel en zang. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Pol. caus. 18.25 Lichte muziek. 13.50 Voor de kinderen. 19.00 Jazzmuziek. VPRO. 19.30 De andere ik, hoorspel. 20.40 Daar gaat een dominee voorbij, caus. 20.55 Nieuws. VARA: 21.00 Gevar. progr. 22.25 Buitenl. weekoverz. VPRO. 22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA: 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.13 Gewijde muziek. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.30 Instr. trio. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 Voor oudere luis teraars. 12.00 Fluit en clavecimbel. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. of act 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.25 Kamerork. 15.15 Voordr. 15.35 Lichte muziek. 16.00 Wenken voor de tuin. 16.15 Gram. 16.30 Viool en piano. 17.00 Voordracht. 17.20 Musette-ens. en solist. 17.40 Beursber. 17.45 Leger des Heilsmuz. 18.20 De hangmat. 18.50 Re- geringsuitz.: Act. onderwerpen. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Huismuziek. 19.30 Radiokrant. 19.55 Orpheus en Eurvdice. opera. 21.40 Kunstrubriek. 22.00 Jazzmuz. 22.25 Vocaal ens. 22.45 Avondover denking. 23.00 Nieuws en S.O.S.ber. 23.15 Muzi kale causerie. 23.2524.00 Gram. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 Orgelrecital. 14.00 Roemeense muz. 15.15 Lichte muz. 16.00 Koersen. 16.02 Zang. 16.30 Ork.concert. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les. 18.00 Ork.conc. 18.10 Voor dracht. 18.20 Ork.concert. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Automobielkron. 19.40 Piano recital. 19.50 Salzburger Festspiele. In de pauze: Kunstkaleidoscoop. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte muziek. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekoverz. 20.30 Gevar. programma. 20.55—21.50 Italiaans amusementsprogramma. Advertentie bestellen Rotterdams Kamerorkest. Naast de reeds sedert de oprichting fungerend ar tistiek directeur en dirigent, de heer Piet Ketting, heeft het bestuur van de Nieuwe Stichting Rotterdams Kamerorkest tot zakelijk directeur benoemd de heer C. Pronk te Rotterdam. SIR BERNARD PARTRIDGE heeft in een brief aan de be kende biograaf Hesketh Pearson de volgende anekdote als his torisch meegedeeld: toen Oscar Wilde in de herfst van 1891 aan de jonge acteur George Alexander, sinds kort de artistieke leider van het St. James's Theatre, het manuscript van „Lady Windermere's fan" had laten lezen, bood de laatste aan de schrijver een afkoopsom van duizend pond sterling, waarop hij ten antwoord kreeg: „Ik heb zoveel vertrouwen in je uitstekend oordeel, m'n beste Alec, dat ik niet anders kan dan je edelmoe dig voorstel afslaan!" Welnu, dat vertrouwen in het zakelijk inzicht van de man, die hem de opdracht tot het vervaardigen van zijn eersté zedenkomedie als het ware had opgedrongen, was geenszins misplaatst, want alleen reeds de eerste reeks voorstellingen bracht hem aan auteursrechten het zevenvoudige van dit bedrag op. Dit edwardiaanse blijspel, de als typisch Engels beschouwde traditie der spitsvondige conversatiestukken van zijn eveneens van geboorte Ierse voorgangers Congreve en Sheridan opzienbarend geestig voortzettend, heeft zijn magne tisme op het publiek nog steeds niet verloren. Zijn succes is voorlopig slechts door een vierde Ier natuurlijk, Bernard Shaw overtroffen. Als „Lady Windermere's waaier" diende het woensdagavond in de Haarlemse Stadsschouwburg tot aan leiding om een groot gedeelte van de vaste kern van het mede ten dienste van de televisie hernieuwde gezelschap „Ensemble" officieel gevestigd te Eindhoven als zodanig voor het eerst aan het publiek voor te stellen. NUMERIEK kon men gemakkelijk aan de eisen voldoen. Maar overigens was het een hachelijke keuze voor een dusdanig heterogene groep, waarvan slechts enkele leden enigszins ver trouwd bleken te zijn met deze stijl van elegante trivialiteit. Men kan het, gezien de bezetting, beslist de kennelijk naar een lichte toets en hoog tempo gestreefd hebbende gastregisseur Johan de Meester niet euvel duiden, dat er in het voorbeeldige decor van Johan Greter voortdurend mensen rondliepen, die meer aan Holland op z'n smalst dan aan Engeland op z'n malst deden denken. In zo'n voorstelling als deze wreekt zich uitein delijk het reeds althans in deze kolommen gesignaleerde tekort van de Nederlandse toneelopleidingen, waar veel te wei nig aandacht wordt besteed aan de fysieke expressiviteit, waar door een levenshouding kenbaar wordt. Ook de taalbehandeling heeft gemeenlijk onder de plastische onvolwaardigheid te lijden, want dezelfde woorden kunnen uit de monden van verschillend ingestelde" figuren geheel anders klinken, zelfs iets geheel anders betekenen. In dit geval te gewagen van een accentverschuiving zou een veel te lichte critiek zijn. Met enige overdrijving moet men eerder vaststellen, dat men nu juist het stuk speelde dat Oscar Wilde niet heeft kunnen en willen schrijven. „Lady Winder mere's waaier" is een blijspel, dat de „society" hekelt door het laten geloven in de illusie dat er niets belangrijkers in het leven bestaat en niets ergers dan het wegens misdraging buiten deze kring van maatschappelijk bevoorrechten gestoten worden. Die wufte coterie is het milieu, waartegen het sentimentele conflict van de titelheldin zich aftekent. In het tweed*? bedrijf vooral, de balscène, ontbrak te enenmale de gewenste sfeer van exces sieve gemaniëreerdheid ter bemanteling van de clandestiene betrekkingen op amoureus gebied. Maar ja, hoe kan men ooit, als men het talent daarvoor niet heeft gecultiveerd en laten rijpen, de romantische pose in haar decadentie uitbeelden? Het is geen toeval, maar evenmin een bewijs van superieure be gaafdheid, dat Sigrid Koetse zich in de titelrol zodanig kon onderscheiden, dat zij de enige was die zich geheel thuis leek te voelen in deze omgeving; zij immers mocht met natuurlijke gevoelens rondlopen, met onschuldige hartstocht koketteren, waardoor zij aandoenlijke effecten kon bereiken in haar mo menten van tweespalt en twijfel. DOORDAT de overigen hun geraffineerde conversatie niet „vanzelfsprekend" konden maken, werd de aandacht van het publiek voornamelijk gericht op de ouderwetse intrige van ver keerd begrepen bedoelingen rond een vrouw met een verleden. Een dergelijk kristallen-lampekappen-realisme over verzwegen Jajadie professor Doka, die hier regelmatig zijn kopjes koffie kwam drinken, was een zeer geleerd man, maarverschrikkelijk verstrooid! Hele avonden kon hij daar in zijn hoekje zitten met een kop koffie, die hij meestal koud liet. worden. Dan vergat hij alles om zich heen en zat maar ingewikkelde vraag, stukken te overdenken. „Kijk daar nou weer!", mompelde de bediende. „Nou heeft de prof. warempel wéér zijn paraplu vergeten ook, voor de zoveelste keer. Die zal ik straks maar even gaan terugbrengen!" En zo liep de bediende, nadat hij de zaak gesloten had, met de paraplu van professor Doka de stad door4 Advertentie bestellen Van links naar rechts Rie Gilhuys, Sigrid Koetse en Ton Kuyl in „Lady Windermere's waaier". identiteit, waar wij nu mee werden geconfronteerd, zou nooit de tijd van ontstaan hebben overleefd. Rie Gilhuys wekte als de onbekende moeder met een slechte reputatie dientengevolge voornamelijk bewondering om de subtiele techniek, waarmee zij de onwaarschijnlijkheden en overdrijvingen berekende, soms schampere achteloosheid probeerde weg te spelen. Door bij alle nonchalance toch een ondertoon van verbittering toe te laten schiep zij de gelukkig gerealiseerde mogelijkheid om in het laatste bedrijf de voorgeschreven daad van zelfopoffering te voltooien met een bijna ontroerende apotheose. Als de kwaad aardig geëxalteerde hertogin kon Loudi Nijhoff op een over dreven luide toon de beste kanten van haar bekwaamheid uit spelen. DE MANNEN waren zonder uitzondering in rok verklede acteurs, die voortdurend epigrammen liepen op te zeggen, zon der evenwel over het vermogen te beschikken die als nieuw te laten klinken. Bij vlagen deden Lo van Hensbergen en John Leddy wel aardige dingen. Ton Kuyl liet zich moeilijk als de betrouwbare echtgenoot vereenzelvigen met de drager van be schermende autoriteit. Alleen in de tafrelen van geschoktheid vond hij de juiste vormgeving van emotie. Paul Storm mocht er voor zorgen dat bij afwezigheid van doeltreffende humor althans de kluchtigheid niet ontbrak. In de vlotte vertaling van Alfred Pleiter stoorden enige grammaticale slordigheden. David Koning Vijfenveertig Zwitserse jongelui van 13 tot 25 jaar, tezamen vormend „Das Ju- gend-Orchester Zürich" brengen in de periode van 4 tot 14 oktober een bezoek aan ons land. Dit jeugd-symfonie-orkest zal in Nederland concerten geven in Rot terdam, Amsterdam, Leiden en Haarlem. Op dinsdag 13 oktober bezoekt 't orkest Haarlem, waar 's avonds geconcerteerd wordt in het stadhuis. De jonge musici worden gedurende hun tiendaags bezoek gehuisvest bij gezinnen in Leiden. Ned. Herv. Kerk Aangenomen naar Twello (2de pred.pl.) J. B. Cats te Beusichem. Beroepen te Hem en Venhuizen (N.H.) (toez.) H. W. de Knijff, kand. te Amsterdam; te Grijps- kerke (Z.) (toez.) P. L. J. Wapenaar, vica ris te Oud-Loosdrecht. Aangenomen naar Amsterdam (Eltheto-kerkgemeente B) J. Hoogenkamp te Leeuwarden. Geref. Kerken Tweetal te Leeuwarden S. van Bekkum te- Monster en J. van Leeuwen te IJmui- den. Geref. Gemeenten Beroepen te Nunspeet Chr. van Dam te Rotterdam-Zuid. Advertentie bestellen natuurverschijnsel in zovele „moderne" werken. Jammer genoeg was de uitvoering niet bevorderlijk voor één gave indruk van deze fantasie. Overigens was het Radio Kamerorkest wel goed op dreef op deze avond, ook toen het als slot het Concert voor altviool en orkest van de Joegoslaaf Minoslas Mile- tic uitvoerde met Jan van der Velde als bekwame en muzikale solist. Zeker is dit concert geavanceerd van karakter, maar toch viel er een behouden de tendens in te beluisteren, inzonderheid in de ongecompliceerde ritmiek en in de klankkleur. De muziek gaf niet de indruk van een rijke fantasie, wel van een eerlijke inspiratie en compositorische beheersing, waarvan vooral het passacaglia-achtige middendeel getuigde. De finale werd even wel geen voorbeeld van constructieve, af rondende arbeid. Golfbreker Advertentie bestellen Zwitserse has Arthur Loosli beste zanger van concours 'Na een zeer lange beraadslaging heeft de jury van het Internationaal Vocalisten concours in Den Bosch de uitslag van dit concours bekend gemaakt. Sofia Januko- wiczPoblocka uit Gdansk (Polen) be haalde de Aaltje Noordewier-prijs voor sopranen; Lia Rottier uit Gent. (België) behaalde de tweede en Manya Breier uit Remscheid (Duitsland) de derde prijs. Eervolle vermeldingen kregen Giusep- pina Schettino uit Napels (Italië) en Judith Heller uit Hongarije. De Kathleen Ferrier-prijs voor alten ging naar Mariette Dierckx uit Antwer pen. Bij de tenoren kreeg Kamiel Lam- paert uit Antwerpen (België) een eervolle vermelding. De Jos Orelio-prijs voor bas sen ging naar Arthur Loosli uit Bern (Zwitserland), tevens beste zanger van het concours; de tweede prijs was voor Ha rold Gray uit Londen (Engeland). De aan moedigingsprijs, beschikbaar gesteld door de Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst, is behaald door Max van Eg- mond uit Hilversum. Tijdens een feeste lijke bijeenkomst in het Bossche stadhuis heeft burgemeester mr. H. Loeff woens dagavond de prijzen uitgereikt. Advertentie voor R.-K. Raamsingel 16 Telefoon 11045 MEDEDELING Bij enkele clubs kan nog een KLEIN AANTAL DAMES en/of HEREN worden ingeschreven. Vraagt IJ vrijblijvend onze prospectus. Inschrijving dag. van 3—6 en van 7.30—10 uur „Het Witte Huuske". De overdracht van „Het Witte Huuske", het zonnehuisje voor de twee meisjes Rothuis in Opheus- den, is nu vastgesteld op 12 september, des middags om drie uur. Aanvankelijk was de overdracht van het huisje, waarvoor spoorwegemployé's een financiële actie hebben gevoerd, vastgesteld op 12 augus tus, maar kort voor die datum moest een van de meisjes in een ziekenhuis worden opgenomen. Zij is daaruit nu ontslagen en kan verder thuis worden verpleegd. De kinderen krijgen ook een eigen tuin. Een boomkwekersvereniging uit Opheusden heeft toegezegd een tuin te zullen aanleg gen rond het zonnehuisje. In België veroordeeld. De rechtbank te Gent heeft de Nederlander M. H. uit Schiedam veroordeeld tot 11 maanden ge vangenisstraf en 2000 frank boete en hem levenslang het recht ontzegd in België een auto te besturen. Toen hij in kennelijke staat van dronkenschap verkeerde had hij nabij Gent een dodelijk ongeval veroor zaakt. Aan de ouders van het slachtoffer moet hij 170.000 frank als schadevergoe ding betalen. Advertentie bestellen Mr. J. M. Kan en M. Ruppert worden 6 oktober beëdigd De oud-secretaris-generaal van Binnen landse Zaken mr. J. M. Kan wordt tezamen met de vroegere voorzitter van het Chris telijk Nationaal Vakverbond, de heer M. Ruppert, op dinsdag 6 oktober als lid van de Raad van State beëdigd. Otto Klemperer. Het Philharmonia Orchestra van Engeland heeft de benoe ming bekend gemaakt van de 74-jarige dr. Otto Klemperer, als eerste dirigent. De benoeming is voor het leven. De benoeming werd bekend gemaakt kort voor dr. Klem perer zijn eerste concert zou leiden na bijna een jaar rust na een ongeluk. 103. „Zij maakt het in orde met Caswell. Zou me zo gauw mogelijk opbellen". Hij had gesproken alsof zij wist wat hij bedoelde. Het was weer zo'n geval, dat hij vergat, dat zij niet kon weten wat hij haar niet had verteld. „Don, wat is er gebeurd?" „Gebeurd?", vroeg hij met verwondering in zijn stem, en dan plotseling heel gewoon: „O, ik word directeur". „Directeur! Don, dat meen je niet! Ik ik kan het niet geloven! Ik Zijn ogen schenen de woorden in haar mond te doen bevriezen. „Waarom ben je zo verbaasd?", vroeg hij, bijna alsof hij het haar kwalijk nam. „O, Don, Don, ik kan het niet helpen. Ik had nooil gedacht dat Zij hielp plotseling op, wetend, dat zij opnieuw iets verkeerds had gezegd, dat hij op een of andere manier haar verrassing uitlegde als een gebrek aan vertrou wen. Zij hief haar armen op en nam haar hoofd in haar handen. „Lieveling, laat me een beetje opgewonden zijn alsjeblieft, alleen maar omdat ik zo trots op je ben. Het is toch je vurige wens nietwaar?" „Het is mijn plicht", zei hij, zo toonloos, dat zij niet goed begreep wat hij bedoelde. „Ik heb honger". Terwijl zij koffiewater opzette en de boterham klaar maakte hij wilde niets anders eten kreeg zij bij stukjes en beetjes uit hem, wat er die morgen was ge beurd, riskerend, dat hij kwaad werd om vragen, die hij moest beantwoorden voordat zij de stukjes van de legkaart geleidelijk aan kon samenvoegen. Toen zij zo ver gegaan was als zij maar durfde, waren er toch nog dingen, die zij niet wist, maar zij had de zaak nu vol doende doorgrond, dat zij ten slotte kon vragen: „Het hangt dus allemaal af van Mr. Caswell?" „Julia neemt hem voor haar rekening". „Julia?" „Mrs Prince", zei hij ongeduldig. „Wat is zij voor iemand, Don?" „Wat voor iemand? Pientere vrouw verduiveld pienter een verstand als van een man". Zij tilde de koffiepot op. Verstand als van een man was het dat wat hij verlangde? „Ik kan mij niet herinneren ooit met iemand zo'n aan genaam gesprek te hebben gehad", ging hij voort, de eerste keer, dat hij meer zei dan wat zij had gevraagd. „Ging recht op haar doel af stond met beide benen op de grond ik had nooit gedacht, dat zij zo'n soort vrouw was. Ik ben haar een hoop verschuldigd voor de manier waarop zij mij steunt pas op!" De koffie, die zij uitschonk liep over de rand van zijn kopje en zij greep een theedoek en depte de zich uit breidende bruine vlek op, totdat zij de tijd had gehad zichzelf voor te houden dat ze zich mal ging aanstel lendat zij toch niet het dwaas achterdochtige soort vrouw was, dat dwaze dingen in haar hoofd haalde. Toen was ze weer in staat te zeggen, kalm en met vaste stem: „Jij bent niemand iets verschuldigd, Jij Don. wordt directeur omdat jij het bent omdat jij een prachtkerel bent, en briljant en een viervoudig genie en Op het ogenblik, dat haar stem aarzelde voelde zij een wilde drang in zich opkomen om het scherm dat tussen hen scheen te hangen te verscheuren en de ver trouwelijkheid tussen hen te herstellen en omdat het een heel bijzondere gewaarwording zal zijn om elke avond naar bed te gaan met een echte, levende direc teur". Zij wachtte een lach gereed op haar lippen om in te stemmen met de zijne en toen kwam de verschrik kelijke gewaarwording dat zij zelfs niet glimlachte. 1 u. 20 n.m. HET muntstukje, dat Erica Martin in de telefoon liet vallen was al minstens een half uur lang in haar hand opgewarmd. Niet vóórdat de kelner gekomen was om de bestelling voor het dessert op te nemen, had zij de kans schoon gezien om even uit te breken. Terwijl zij draaide hoopte zij, dat weer de stem van Walling zou klinken. Het was niet zomaar het was tenminste ook niet de hare! „Mag ik Mr Walling even spreken?", vroeg zij. „Het spijt me, maar Mr Walling is hier niet. Hij is juist o, een ogenblikje alstublieft". En nu was het haar stem. „Miss Martin?" „Ja". „Ik ben Mrs Prince. Hebt u moeilijkheden gehad?" „Nee, ik „Ik had gedacht, dat u Mr Caswell hier zou brengen Ik veronderstelde al, dat u last met uw auto had gehad". Zij kon er niet onderuit haar te vertellen wat er was gebeurd. „Mr Shaw en Mr Dudley waren op het vliegveld, toen ik daar aankwam. Wij zijn nu in de Federal Club om te lunchen. Ik wilde Mr Walling opbellen om hem te zeg gen Zij voelde haar stem plotseling tegengehouden door een niet te beantwoorden vraag.... waarom zou zij Don Walling vertellen.... wat was haar reden.... haar excuus?" „Dank u, Miss Martin. Ik zal het Mr Walling onmid- delijk laten weten. O, ja, Miss Martin, ik wil Mr Cas well zelf spreken. Hoe lang denkt u, dat hij nog op de Club zal blijven?" De hoorn van de telefoon werd zwaar in haar hand .zwaar en hard.als een wapen om naar iemand te gooien. „Het spijt me, Mrs Prince, zij staan op het punt naar kantoor te gaan". 1 u. 22 n.m. Mary Walling zag haar man weer op zijn horloge kijken, turende om zich ervan te overtuigen, dat het nog liep. „Ik begrijp voor de donder niet, waarom zij nog niet heeft opgebeld," mompelde hij ongeduldig, de laatste slok koffie naar binnen gietend. „Heeft al een uur, meer dan een uur geduurd." Zij wachtte. Er behoefde niets te worden gezegd.hij had niet tegen haar gesproken., alleen maar tot zich zelf.. hij verwachtte geen antwoord van haar., alleen maar wachten en wachten en wachten. Waarop? Was dit wat zij de rest van haar leven te dóen had.wach ten.. zwijgend wachten terwijl zij hem zag veranderen, onherstelbaar, in de man, die hij in de laatste paar minu ten dreigde te zullen worden.niet de man die hij werke lijk was, niet de man waarmee zij was getrouwd, maar alleen maar een tweede Avery Bullard? Haar vrees wakkerde het geloof aan, dat het moge lijk was. Zij hadden niets gemeen., ja, zij had het al een hele tijd herkend., maar zij had altijd gedacht, dat het alleen maar de onbewuste imitatie was, die voort kwam uit zijn bewondering voor Avery Bullard.. iets dat hij tenslotte weer zou kwijtraken., een band, die zou breken., die zij hoopte, dat door de dood gebroken zou zijn. (Wordt vervolgd) Grote Kerk: vrijdag van 11.30—12.30 uur: beiaardbespeling door Arie Peters. BIOSCOPEN Cinema Palace: vandaag 19 en 21.15 u. „Battle Hymn", 14 jaar. Vrijdag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, don derdag 14 en 16.15 uur: „Het meisje in de tijgerkooi", 14 jaar. Donderdag 19 en 21.15 uur: „Sterren stralen overal", a.l. Frans Halstheater: vandaag 19 en 21.15 uur: „Meisjes zonder kamers", 18 jaar. Vrijdag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, maandag 14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30 en 20 uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De clown van Circus Krone", alle leeftijden. Lido Theater: vandaag 19 en 21.15 uur: „Come Prima", a.l. Vrijdag tot en met donderdag 14 en 19.30 uur: „Het dagboek van Anne Frank", alle leeftijden. Zondag ochtend 11 uur: „Vrijheren van het woud", alle leeftijden. Luxor Theater: vandaag 20 uur „Les Tricheurs", 18 jaar. Vrijdag 14 en 20 uur, zaterdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag tot en met vrijdag 14 en 20 uur (behalve donderdag): „Overval in de Pacific", 14 jaar. Donder dag 14 en 20 uur: „De twaalf gezworenen", 14 jaar. Minerva Theater: vandaag 20.15 uur: „Les enfants du paradis", 18 jaar. Vrijdag 20.15 uur, zaterdag en zondag 19 en 21.15 uur: „Tabarin", 14 jaar. Zaterdag 14.30, zondag 14 en 16.15 uur: „De schatgravers van het Doodskopeiland", alle leeftijden. Maandag en dinsdag 20.15 uur: „The last time I saw Paris", 18 jaar. Woensdag 14.30 en 20.15 uur, donderdag 20.15 uur: „Jour de fête", alle leeftijden. Rembrandt Theater: vandaag 19 en 21.15 uur: „De marteling van de nacht", 18 jaar. Vrijdag tot en met donderdag 14 en 19.30 uur: „Het dagboek van Anne Frank", a.l. Zondagochtend 11 uur: „De verovering van de Mount Everest, alle leeftijden. Roxy Theater: vandaag 19 en 21.15 uur: „Gekruiste zwaarden", 14 jaar. Vrijdag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Opdracht zonder genade", 14 jaar. Maandag tot en met donderdag: „Het teken van de heiden", 14 jaar. Studio Theater: vandaag 19 en 21.15 u.: „The 39 steps", 14 jaar. Vrijdag en zater dag 14 en 19.30 uur, zondag 13.15, 16.30 en 20 uur, maandag tot en met donderdag 14 en 19.30 uur: „Giant", 14 jaar. Zondag ochtend 11 uur: „Geen plaats voor wilde dieren", alle leeftijden. Theater Monopole (Zandvoort): vandaag 20 uur: „Gigi", 14 jaar. Vrijdag tot en met maandag 20 uur: „De familie Trapp in Amerika", alle leeftijden. Zondag 14.30 u.: „Rusty en de spionnen", alle leeftijden. Dinsdag en woensdag 20 uur: „De blauwe Tirana", 14 jaar. Donderdag 20 uur: „De bruid is niet bleu", 18 jaar. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): dagelijks van 10—22 uur: expositie teke ningen en etsen van Rein Dool. Advertentie bestellen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 4