Uitgaan in Haarlem
De mam aam de top
Agenda voor
Haarlem
Professor Doka en Robotto
halfzwaar -
dié is het
toch maar!
11
„Diana* van Priestley
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
Heinz Riïhmann naar het
Wiener Burgtheater
LEZEN EN LATEN
LEZEN
De negen muzen
Ook in Virginia
en American
door
Cameron Hawley
C.P.N. heeft geldgebrek
Aantal functionarissen
wordt ontslagen
VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1959
Nadat in het programma van de KRO
het probleem „jeugd versus maatschappij"
donderdagavond door prof. dr. Nic. Per-
quin S.J. grondig was bekeken en een
sombere Jan Willem Hofstra er als redac
teur van Vademecum er ook het zijne van
had gezegd („laten we er niet langer om-
heendraaien, we praten hier over de no
zems") kwam onder regie van Wim Bary
een van die spitse verzinsels, die het etiket
Priestley dragen. Van de favoriete auteurs
is Priestley wel bijzonder in trek bij de
Nederlandse televisie. Wij hebben zo'n ver
moeden dat dit ook wel zit in de eenvou
dige decorage van zijn stukken: er zijn
geen changementen nodig. Men kan met
één kamer volstaan. Logisch gevolg of
logische oorzaak is de sterke concen
tratie, die het mogelijk maakt om situaties
en karakters naar ons toe te halen en er
als het ware met de neus bovenop te gaan
zitten. Priestley is handig toneelschrijver
genoeg om toch voldoende afstand te be
waren, zodat men geen beeld voor zich
krijgt, dat men niet meer kan zien, omdat
er geen contouren meer zijn. En regisseur
Bary weet ook waar Abraham de mosterd
haalt. Afgezien van enige vreemde instel
lingen, waarbij de aandacht van de hoofd
figuur door de entourage werd afgeleid,
slaagde hij erin ons in het stuk „Diana"
steeds meer aan de acteurs te kluisteren,
spanningen opwekkend en versterkend,
die de schrijver op een presenteerblad
serveerde. Men begreep weldra hoe de vork
in de steel zat, maar waar bleef Bary's en
Priestley's geheim en daar wilde men toch
graag achter komen. De nieuwsgierigheid
werd mede in stand gehouden door de spe-
lersbent met Pim Dikkers aan het hoofd.
Een uitnemend t.v. acteur, die tegelijk in
nemend was, een vasthoudende en taaie
rakker. Hij ontmoette Mariëtte Flink in
zeer aannemelijke ingenue-gedaante op
zijn weg en kreeg voorts hartig tegenspel
van Lucas Wensing, Guus Verstraete en
Liane Saalborn. De seniliteit, welke Ko
Arnoldi diende op te brengen, miste even
min haar uitwerking, zogoed als zij, of
schoon anders benaamd, Aart Brouwer
vergezelde. Alleen Jetty van Dijck-Riecker
maakte een wat onzekere indruk, maar
het betekende voor ons toch geen storing.
Beeldschermer
Advertentie
Van Nelle bestellen
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7,20 Gram. 8.00
Kieuws. 8.18 Gram. 8.55 Voor u en uw gezin, caus.
9.05 Gymn. 9.15 Gram. (Om 9.35—9.40 Waterst.).
VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, caus. 10.05
Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 10.40 Prome-
nade-ork. en zang. 11.20 Buitenl. weekoverz. 11.35
Luit en zang. 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinb.-
meded. 12.33 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15
Dansmuziek. 13.40 Muz. causerie. 14.05 Voor de
jeugd. 14.40 Kinderkoor. 14.55 Jazzmuziek. 15.15
Boekbespr. 15.35 Kamerork. en solist. 16.45 Vra-
genbeantw. 17.00 Politiekapel. 17.30 Weekjourn.
13.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 19.00 Artis
tieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, caus.
19.40 Het werk van het Nederlandsch Bijbelge
nootschap, caus. 19.55 Deze week, caus. VARA:
20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.35 Metropole-orkest.
21.15 Soc. comm. 21.30 Gram. 22.00 Sportnieuws.
22.30 Zigeunermuz. 23.00 Nieuws. 23.15-24.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Gram.
7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de
kleuters. 10.16 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00
Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok
noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouw-
nieded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15
Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.00
Voor de jeugd. 14.10 Gram. 14.30 Kron. v. letteren
en kunsten. 15.05 Sopr. en orgel. 15.30 Gram. 15.40
Boekbespr. 15.50 Gregoriaanse zang. 16.20 Voor
de kinderen. 16.50 Gram. 17.00 Lichte muz. 17.20
Filmmuz. 18.00 Journ. weekoverz. 18.10 Strijkork.
18.30 Voor de jeugd. 18.45 Gram. 19.00 Nieuws.
19.10 Act. 19.25 Lichtbaken, caus. 19.40 Utrechts
stedel. ork. 20.35 Gram. 20.55 Cabaretprogr. 21.25
Kalchas, opera. 22.05 Lichte muz. 22.35 Wij luiden
dt zondag in. Aansluitend: Avondgebed en lit. kal.
23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.22—
24.00 Nouveauté's.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. l'2.30 Weerbericht. 12.34 Gesproken
aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Muz.
kaleidoscoop. 14.30 Journ. 15.00 Accordeonrecital.
15.15, 16.00 en 16.45 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10
Dagklapper en lit. kal. 17.20 Lit. gezangen. 17.30
Gram. 17.45 Engelse Jes. 18.00 Orgelrecital. 18.30
■Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00
Ork.conc. 20.45 Operettemuz. 21.15 Lichte muziek.
22.00 Nieuws. 22.15 Verz.progr. 23.00 Nieuws. 23.05
—24.00 Gram.
VOOR ZATERDAG
NTS: 15.1517.00 Eurovisie: Luchtvaarttentoon
stelling te Farnborough. 20.20 Toespraak. 20.30
Amusementsprogramma.
Advertentie
Van Nelle bestellen 1
(Van onze correspondent in Wenen)
De nieuwe directeur van het Wiener
Burgtheater is er in geslaagd de bekende
Duitse karakter-uitbeelder en vertolker
van komische rollen, Heinz Rühmann, aan
de grootste schouwburg van het Duitse
taalgebied te verbinden. De acteur is het
meest bekend geworden door zijn films,
onder andere in „Der Iiauptmann von
Köpenick". Hij zal ook in Wenen voor
namelijk karakterrollen spelen, maar dan
in klassieke stukken, onder andere van
Molière en Shakespeare.
Volgens het contract blijft Rühmann
vijf jaar aan het Burgtheater verbonden,
waar hij dan jaarlijks zes maanden op
treedt. Tevens werd de bekende schilder
en beeldhouwer Fritz Wotruba geënga
geerd om de decors voor de aanstaande
opvoering van „Koning Oedipus" te ont
werpen. Voor het enigszins conservatieve
Burgtheater is dit een gewaagd experi
ment, want Wotruba vertegenwoordigt de
moderne richting.
Jaap Flier en Rudi van Dantzig in het Marianna Hilarides, Milly Gramberg,
ballet „Giovinezza", dat uitgevoerd zal worden bij het optreden van het
Nederlands Danstheater op 16 september in de Stadsschouwburg.
TONEEL
Zajerdag 12 september, Stadsschouwburg,
20 uur: Het Rotterdams Toneel geeft een
voorstelling van „Twee op de wip" van
William Gibson onder regie van Karl
Guttmann. De rollen worden vertolkt
door Andrea Domburg en Guus Hermus.
Zondag 13 september, Stadsschouwburg,
20 uur: „Twee op de wip" (zie zaterdag
12 september).
Woensdag 16 september, Stadsschouwburg,
20 uur: Het Nederlands Danstheater. Op
het programma staan onder meer „Gio
vinezza" op twee concerten van Antonio
Vivaldi in choreografie van Rudi van
Dantzig, „Feestgericht" van Hans van
Manen, „De maan in de trapeze" op mu
ziek van Benjamin Britten en choreogra
fie van Hans van Manen en „Four Times
Six" op muziek van Mourant en in
Marianna Hilarides en Jaap Flier zijn de
belangrijkste uitvoerenden.
Vrijdag 18 september, Stadsschouwburg,
20 uur: Voor de stichting Geloof en We
tenschap geeft de Haagse Comedie een
opvoering van „Biedermann en de
brandstichters" en „De grote woede van
Philipp Hotz", beide van Max Frisch. De
hoofdrolspelers zijn Albert van Dalsum
en Bob de Lange.
Zaterdag 19 september, Stadsschouwburg,
20 uur: Toneelgroep Puck geeft een voor
stelling van „De onverwachte bezoeker"
van Agatha Christie in regie van Walter
Kous. Medewerkenden zijn Nell Knoop,
Sara Heijblom, Bob Verstraete en Her
man Bouber.
Zondag 20 september. Stadsschouwburg,
20 uur: Toneelgroep Puck geeft een voor
stelling van „Als kat en hond" van Hans
Keuls in regie van Eric van Ingen. Me
dewerkenden zijn Ellen de Thouars, Ma
rianne van Waveren, Walter Kous en
Wim van den Brink/r
AMATEURTONEEL
Donderdag 17 september, Stadsschouw
burg, 20 uur: De toneelvereniging Door
Inspanning Uitspanning geeft een voor
stelling van „Verdwijningen en ver
schijningen".
MUZIEK
Vrijdag 11 september, Grote Kerk, van
11.30 tot 12.30 uur: beiaardbespeling
door Arie Peters.
Maandag 14 september, Grote Kerk, 15.30
tot 16.30 uur: De stadsbeiaardier Arie
Peters bespeelt het carillon. Het pro
gramma wordt op de dag van uitvoering
bekend gemaakt.
Dagelijks In 't Goede Uur, tot 21 septem
ber van 21 tot 22 uur: klassiek grammo-
foonplatenconcert van werken van Jo
seph Haydn.
DIVERSEN
Zaterdag 12 september aan de Dreef, 19.45
uur: Marswedstrijden, waaraan wordt
deelgenomen door twintig muziekkorp
sen en drumbands uit Kennemerland.
Prijsuitreiking om 22.45 uur in hotel De
Leeuwerik.
Zondag 13 september in de zaal van St.
Bavo, 19.30 uur: Feestprogramma van
Haarlems Kleinkunst Theater, waaraan
onder anderen medewerken de grote
groep van het Jeugd Theater, Miss Mar-
ja, de zangeres Nellie Balk, The White
Spols, The Martonelly's en The Jokers.
Maandag 14 september, Stadsschouwburg:
Onderwijzersdag. 's Morgens lezing door
dr. M. v. d. Werk, Kinderrechter te
Utrecht; 's middags lezing door prof. dr.
A. Alers uit Ukkel (België) over „Het
vraagstuk der Europese eenwording" en
's avonds (20.15 uur) het cabaretgezel
schap „Tingel-Tangel" met „Zonder vij
geblad".
Maandag 14 september, Kroonzaal van
Brinkmann, 20 uur: Nationale Reclas-
seringsdag. Dr. J. van der Grient spreekt
over reclassering.
Woensdag 16 september, Haarlems cen
trum Leger des Heils: Elck wat wils-
programma (films).
Zaterdag 19 september, Concertgebouw,
2.45 uur: Prof. dr, G. C. van Niftrik
spreekt voor de Nederlandsche Zondags
school Vereniging over „Is Bijbelstudie
nu wel noodzakelijk?" 's Avonds is er
een bijeenkomst, gewijd aan de viering
van het kerstfeest in woord en beeld.
Dinsdag 15 tot en met 19 september: Ge
dempte Oude Gracht, (ter hoogte van
Wilhelminakerk), 8 uur: openlucht-evan-
gelisntiebijeenkomsten van „Youth for
Christ" (sprekers ds. G. Toornvliet, ds.
W. Glashouwer, ds. J. van den Blink, ds.
H. S. J. Kalf en ds. H. W. Wierda).
TENTOONSTELLINGEN
Tcylermuseum. Tekeningen uit de Hol
landse, Italiaanse en Franse school van
de zestiende tot de twintigste eeuw.
Fossielen, mineralen, natuurkundige
instrumenten, 1017 uur.
Bisschoppelijk Museum Jansstraat. Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel-
Li.jst van door de Stadsbibliotheek aangeschafte
boeken.
Romans: Bottome, Het geschonden hart: De
duizend en één dag, Perzische verhalen, dl. 5.
Gogol, Verzamelde werken, dl. 1; Rawlings. Als
een vreemdeling op aarde; Steenbuch, Ook ik
wil graag leven; Traver, Strijd om een mens;
von Brentano, Franziska Scheler; Cecil, No bail
lor the judge; Schlumberger, Saint-Saturnin;
Bacchelll, II mulino del Po, dl. 2; Zangrandi,
I Brusaz; Cannegieter, Vier schoten voor een
vrouw;Gjesdahl Spel van het lot; Janssonius,
Mijn man gaat uit; Norel, Doorbraak in de delta,
van Rossum, Koosje Mansvelt; van Rossum, De
erven Hasselaar; Hartlaub, Windstilte vor Con-
cador; Mannin, Lover under another name;
Weidman, The enemy camp; Guth, Le naif aux
quarante enfants: Vailland, Les mauvais coups;
Bacchelli, II mulino del Po, I; Rombi, Perdu.
Ontwikkelingsboeken: van Steenbergen, Het
humanisme een uitdaging voor de kerk; Richards,
Een wonderbaar werk en een wonder; Europese
toenadering; Grandia. De mens en zijn arbeid;
Schulte Nordholt-Treep. Het kind als vervulling
en als teleurstelling; Verberne, Ons terrarium;
Sehrader, De slag om de hartslag; Werkman.
Tunnels; Hogendijk. Kijken en weten, alles over
teievisie; Meij en Snel. Leerboek der bedrijfs
economie, dl. 2. Theoretische economie II, 5e dr.;
Schippers Taalkundige kernen en perspectieven;
Evans, Welsh short stories: Viviani, Gianfalco;
Trilussa, Acqua e Vino omnini bestie libro muto;
Goldoni. Le smanie per la villeggiatura; de Vries,
Teksten en varianten; den Brabander, Gespleten
vuur; Verdenius en Lamoth, Kleur bekennen:
Buchner, Musikinstrumente im Wandel der Zei
ten; Völkerkunde. hrsg. von Tischner; Sassen,
Poncho's, zhanza's en bananen: Nederlands
adelboek. 1949. 52e jrg.; Zischka. In Azië dreunt,
de wereld; Sethe, Korte geschiedenis van Rus
land: Martire. Massaia da Vicino; Catalogue of
the Adam Carse Collection of old musical Wind-
instruments; Dresden, Over het lezen van boe
ken, Baanbrekers van het humanisme: Potter,
The lost years of Jesus revealed; Kluit, Maat
schappij, schcol. kerk. O. G. Heldring en het Ré
veil; van den Dam, Maatschappelijk werk: Om
de leefbaarheid van het bestaan; Idenburg, In
leiding tot de vergelijkende opvoedkunde; Mil
ler, Van sterrenwichelarij tot ruimtevaart; Post-
ma en Ruting. Aquariumvissen in kleuren; Leer
boek der tuberculosebestrijding; Halverhout.
Mixed grill; Frische, In en om de mijn; Hooft-
man, Alles over straalvliegtuigen: Fuchs. Kra
mer's Latijns woordenboek (leeszaal); Orwell,
Shooting an elephant; Parini, II giorno e odi
scelte; Goldoni, La vedova scaltra; Drop, Ver
beelding en historie: Charpentier, Foto-finesscs:
Bieri, Die Lieder von Hugo Wolf; Ages en van
Egeraat. Gids voor Duitsland, dl. 3. Zuid-Duits-
land: van der Keuken. Sicilië; Greitemann. Oos
tenrijk; Geyl, Geschiedenis als medespeler;
Flandria nostra, dl. 3 (leeszaal): Colombain: De
rol van de coöperatie in de economische en so
ciale ontwikkeling van de achtergebleven gebie
den; d'Amico, Storia del teatro drammatico, dl.
4: Ruggiero. II pensicro politico meridionale:
Kecrsmaekers, De dichter Guilliam van Nieuwc-
lar.dt en de Senecaans-classieke tragedie in de
Zuidelijke Nederlanden; Groningse volksalmanak
voor het jaar 1959.
Advertentie
Van Nelle bestellen 1
eeuwse beeldhouwwerken, 1017 uur,
zondagen 1316 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden.
Dagelijks geopend van 1017 uur. Op
zon- en feestdagen van 1317 uur.
Cruquius-museum: Historische stoom
machines en grote maquette van Neder
land met waterstanden en overzicht
overstromingsramp februari 1953. Ge
opend op werkdagen en ook zondags van
912.30 en van 14.3017 uur.
Voormalig woonhuis Jacobus van Looy
(Kleine Houtweg 103): Op donderdagen
geopend van 1012.30 en van 13.3017
uur, op zondagen van 1417 uur.
In 't Goede Uur: Expositie van teke
ningen en etsen van Rein Dool, 10 tot
22 uur.
Grote Kerk (Kerskapel): Dagelijks (gedu
rende de zomermaanden) behalve zon
dags van 917 uur: Expositie archief
stukken.
De koffiehuisbediende trok aan de bel van professor Doka's huis Hij moest nogal
lang wachten en belde nogeens. Toen ging de voordeur open en de professor in zijn
blauwe pyjama, keek slaperig naar buiten.
Professor", zei de bediende. „U had alweer uw paraplu in de zaak laten hangen
die kom ik maar even terugbrengen".
„Ojajazozo!", zei de prof. geeuwend. „Dank je wel, hoor". „Ik had hem nog
niet gemist!"
Welterustenprofessor!", zei de bediende. „Ik ga ook een paar uurtjes slapen!"
„Wel bedankt, vriend!", zei professor Doka.
En even later lag hij iveer rustig te slapen in bedmet de paraplu in zijn hand.
6—7
Advertentie
Van Nelle bestellen
De speelkamer. De toneelgroep De
Speelkamer zal op zondagmiddag 20 sep
tember in het Nieuwe de la Mar-theater te
Amsterdam de première geven van „De
gevaarlijke bocht" van J. B. Priestley. De
medewerkenden zijn Fien Berghegge, Anita
Menist, Betsy Smeets, Bé Schenk, Robert
Sobels, Frits Butzelaar en Frans Vasen.
De regie heeft Bert Dijkstra.
Toneelgroep Studio. De toneelgroep
Studio zal op 19 september in de toneel
zaal van de Opstandingskerk in Amster
dam-West de première opvoeren van het
Engelse blijspel „Breath of spring" van
Peter Coke onder de Nederlandse titel
„Scherts om nerts" in de vertaling van
Wim Kubbenga, onder regie van Ben
Groeneveld. De bezetting is: Emmy van
Swoll, Stine Lerou, Nina Bergsma, Benita
Groenier, Dore Smit, Frans Zuidinga, An-
selm van Melis en Peter van Rooy. Het
decorontwerp is van Wijnand Grijzen. In
de tweede helft van november volgt de
première voor Nederland van „The old
man of the mountains" van Norman
Nicholson in de vertaling van ds. C. M
de Vries. Verder wordt begonnen aan
„Philoktetes" van Sophocles in een nieuwe
vertaling van dr. H. J. Drossaart Lulofs
onder regie van Elise Hoomans.
Showboat. De universiteit van Indiana
heeft de laatste showboat op de Ohio-ri-
vier aangekocht. Met deze boten, die als
schouwburg waren ingericht, bezochten in
vroeger tijd toneelgezelschappen de aan de
rivieren gelegen steden, teneinde er voor
de stedelingen uitvoeringen te geven. Het
studenten-toneelgezelschap zal na voor
stellingen géven in dit schip dat plaats
biedt aan vierhonderdvijfentwintig perso
nen. De aankoopprijs werd betaald uit de
recettes, die de voorstellingen in het zo-
mertheater hadden opgeleverd.
Advertentie
104. Nu zag zij de verbijsterende mogelijkheid, dat het
iets meer kon zijn.dat er in de onpeilbare diepte
van Don's geest misschien wel diezelfde mogelijkheid
aanwezig was voor een fanatieke devotie voor de maat
schappij diezelfde blinde drang, die had gemaakt dat
Avery Bullard al het andere in zijn leven had vergeten.
zijn huwelijk had kapot gemaakt.hem had gemaakt
tot een bloedeloze afbeelding van een mens.koud.ge
dreven door een waanzinnige drang om te bouwen en te
bouwen., groter en groter en groter., alsof hij behept
was met een afwijking die deed geloven dat zijn ziel zou
worden gewogen op een kasboekblad, waarop geen cre-
ditpost „liefde" voorkwam.
De telefoon belde en de manier waarop de arm van
haar man uitschoot was een beangstigende bevestiging
van alles wat Mary Walling zo hevig poogde niet te ge
loven.
Zij draaide zich om, zij wilde zijn gezicht niet zien. Het
geluid van zijn stem deed haar echter zich weer terug
wenden.
„Ja, ja, ik begrijp het ja —ja, natuurlijk."
De woorden op zichzelf hadden geen betekenis, maar
elke nuance, elke intonatie van zijn stem was een taal,
die de jaren van huwelijk haar hadden leren te verstaan.
Zij wist dat er iets heel ergs teleurstellend gebeurd was.
Plotseling keek hij naar haar op en zei in de telefoon:
„Goed ja, direct, mrs. Prince".
De telefoonhoorn viel uit zijn hand. Zij wachtte op
nieuw, vastbesloten niet te spreken, totdat hij het zou
doen, en zij probeerde de smeekbede in zijn ogen om
medegevoel niet te zien, bevreesd als zij was, dat wat
zij ook maar zou zeggen of doen, hem de overtuiging zou
geven dat zij hooptê, dat het gebeurde hem ervan zou
afhouden om directeur van de Tredway Corporatie te
worden.
„Shaw en Dudley hebben Caswell het eerst te pakken
gekregen", zei hij, de woorden met moeite uitbrengend.
„Ontmoetten hem op het vliegveld namen hem mee
naar de club. Ze hebben daar zitten lunchen Miss
Martin ook".
Durfde zij te sprekenhem zelfs maar vragen, wat
dat betekende? Nee, wachten., wachten., wachten.
„Mrs. Prince is er op de een of andere manier in ge
slaagd ze naar haar huis te krijgen. Zij wil dat wij ook
komen."
„Wij?"
„Ja, en ik hoop dat je wilt," zei hij langzaam.
Hij keek haar vreemd aan en zijn ogen vertelden
haar, dat hij iets zag, dat hij nog niet eerder had gezien,
maar zij durfde hem niet te vragen wat het was. Het
was genoeg te weten, dat zij iets samen zouden delen.
dat zij deelgenoot zou zijn in wat er ook maar zou gebeu
ren.
1 u. 40 n.m.
„Laat ik met miss Martin meerijden," zei George
Caswell.
„Tenminste als
„Helemaal niet nodig," onderbrak Shaw hem snel.
„Het heeft geen zin om met twee auto's te gaan. Op de
terugweg zal ik u hier wel afzetten, miss Martin." De
kwelling van nieuwsgierigheid had hem tot het punt ge
bracht, waar de gedachte alleen dat er iets gezegd zou
worden, dat hij niet kon horen, onverdraaglijk was.
„Ik zou toch werkelijk liever mijn auto bij me heb
ben," weerstreefde Erica Martin.
„Dan rijd ik met u mee," zei Caswell. „Waar staat
uw wagen?"
„Op het parkeerterrein. Loopt u zever mee?"
„Graag," zei Caswell, en over zijn schouder tot de
anderen, terwijl zij wegliepen, „ik zie jullie straks wel."
Shaw volgde hen met zijn ogen, terwijl elke voetstap
van hen een nieuwe vraag voegde bij de duizenden, die
reeds wild woelden door elke vezel van zijn brein. Waar
om wilde Caswell met haar praten., wat zouden zij te
zeggen hebben?"
„Wel, dan ga ik ook maar," zei Dwight Prince. Shaw
was vergeten dat Prince en Dudley nog steeds naast
hem stonden.
,„Ga je gang, Dwight. We zien je zo wel weer," zei
Dudley hartelijk.
„Ja, tot straks," zei Dwight Prince terwijl hij wegliep.
„Geen onaardige vent als je hem beter leert kennen
in zijn soort tenminste," zei Dudley nadat Prince bui
ten het bereik van hun stemmen was gekomen. „Zeg,
je denkt toch niet, dat Julia van plan is hem op een of
andere manier in de maatschappij te drukken? Hoorde
je die opmerking die hij maakte, hoe hij altijd zo ge
ïnteresseerd was geweest in de meubelfabricage?
Shaw grijnsde en probeerde zijn oren te sluiten. Er
waren al te veel vragen en bij elke die gesteld was, ont
sproten er weer een dozijn nieuwe in zijn brein. Waar
om gingen zij naar haar huis wat zou er gebeuren.
had het iets te betekenen, dat zij met hun vieren waren.
vier stemmen? Betekende het, dat hij haar gisteravond
had weten te overtuigen., dat zij besloten had hem te
steunen? Zou zij hem uitgenodigd hebben als zij niet.
zou zij Dudley en Caswell dan ook uitgenodigd hebben?
Waarom had zij erop aangedrongen dat Miss Martin ook
zou komen., of was dat alleen maar een beleefdheid
van Dwight Prince? Zou het misschien kunnen beteke
nen.
Walt Dudley's stem drong met een slag door tot zijn
bewustzijn.
„Geloof jij, dat het iets te betekenen heeft, Loren
dat George Caswell vandaag hierheen gekomen is?"
Shaw verstijfde. Vragen., vragen., vragen! Pro
beerde Dudley hem gek te maken door hem dezelfde
vragen opnieuw te stellen die hij zich reeds zo vaak ge
steld had? „Waarom zou het iets betekenen?" vroeg hij
kortaf. „Er steekt toch niets bijzonders in. Hij was een
vriend van Bullard hij had een vliegtuig tot zijn be
schikking hij vloog hierheen. Dat is alles. Waarom
denk je er iets anders van?"
Hij wilde dat hij de laatste vraag ingehouden had.
Waarom zichzelf nog meer aan kwelling blootstellen?
Hij had elk woord gewogen, dat George Caswell tijdens
de lunch had uitgesproken en er was niet de geringste
aanwijzing geweest voor zijn onverwachte bezoek. „Al
leen maar een gevoel, niet anders," zei Dudley.
Onbeheerste nieuwsgierigheid dwong Shaw te zeggen:
„Wat voor gevoel heb je dan?"
„Begrijp me goed, misschien is het raar, maar in het
verkoopspel leer je soms aandacht te geven aan gevoe
lens."
„Wel?"
Dudley's stem zakte af tot een zwaar gefluister. „Ge
loof jij niet, dat George erover denkt om zelf in de
maatschappij te stappen?" Het was zo'n totaal belache
lijke gedachte, dat hij ze met een schouderophalen van
zich gooide, en er geen woord voor over had. Er waren
genoeg ernstige vragen zonder dat die idiote gevoelens
van Dudley er nog bij hoefden te komen.
(Wordt vervolgd)
(Van onze Amsterdamse redacteur)
De Communistische Partij Nederland
ziet, zich door geldgebrek gedwongen dras
tisch te bezuinigen. De belangrijkste maat
regel is wel het ontslag van een aantal
partijfunctionarissen, die na 1 oktober een
betrekking buiten de partij moeten zien te
vinden. Het partijbestuur overweegt, zo
vernemen wij, alle bezoldigde bestuurders
buiten de drie grootste steden, aan de kant
te zetten. Slechts degenen, die lid zijn van
het partijbestuur, mogen in dienst blijven.
De situatie in Amsterdam, Den Haag en
Rotterdam zal nader onder de loep wor
den genomen.
Gezien de moeilijkheden, die zich in het
verleden hebben voorgedaan, toen tal van
vooraanstaande C.P.N.'ers Paul de Groot
ontrouw werden, zal per 1 oktober een cur
sus van drie maanden beginnen voor func
tionarissen, die dan nog in dienst zijn.
De financiële moeilijkheden dateren al
van de tijd, waarin de oplage van „De
Waarheid" snel terugliep. De verkiezings
nederlagen hadden eveneens inkomsten
vermindering tot gevolg, want het is bij
de C.P.N. gebruikelijk, dat de kamerleden
met uitzondering van Paul de Groot
het grootste deel van hun vergoeding als
kamerlid aan de partijkas moeten afdra
gen.
Inmiddels is de bodem van de partijkas
zichtbaar geworden. De afgelopen weken
is het zelfs niet mogelijk geweest de sa
larissen van de functionarissen op tijd uit
te betalen.
Advertentie
Van Nelle bestellen
Stadsschouwburg: zaterdag en zondag
20 uur: Rotterdams Toneel met „Twee op
de wip".
BIOSCOPEN
Cinema Palace: vandaag 19 en 21.15 uur
en zaterdag tot en met woensdag 14, 16.15,
19 en 21.15 uur, donderdag 14 en 16.15 uur:
„Het meisje in de tijgerkooi", 14 jaar. Don
derdag 19 en 21.15 uur: „Sterren stralen
overal", a.l.
Frans Halstheater: vandaag 19 en 21.15
uur en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zon
dag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, maandag
14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30 en 20
uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en
21.15 uur: „De clown van Circus Krone",
alle leeftijden.
Lido Theater: vandaag 19.30 uur en
zaterdag tot en met donderdag 14 en
19.30 uur: „Het dagboek van Anne Frank",
alle leeftijden. Zondagochtend 11 uur:
„Vrijheren van het woud", alle leeftijden.
Luxor Theater: vandaag 20 uur, zater
dag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15,
19 en 21.15 uur, maandag tot en met vrij
dag 14 en 20 uur (behalve donderdag):
„Overval in de Pacific", 14 jaar. Donder
dag 14 en 20 uur: „De twaalf gezworenen",
14 jaar.
Minerva Theater: vandaag 20.15 uur,
zaterdag en zondag 19 en 21.15 uur: „Taba-
rin", 14 jaar. Zaterdag 14.30, zondag 14 en
16.15 uur: „De schatgravers van het Doods
kopeiland", alle leeftijden. Maandag en
dinsdag 20.15 uur: „The last time I saw
Paris", 18 jaar. Woensdag 14.30 en 20.15
uur, donderdag 20.15 uur: „Jour de fète",
alle leeftijden.
Rembrandt Theater: vandaag 19.30 uur,
zaterdag tot en met donderdag 14 en
19.30 uur: ,Het dagboek van Anne Frank",
a.l. Zondagochtend 11 uur: „De verovering
van de Mount Everest", alle leeftijden.
Roxy Theater: vandaag 19 en 21.15 uur,
zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14,
16.15, 19 en 21.15 uur: „Opdracht zonder
genade", 14 jaar. Maandag tot en met
donderdag: „Het teken van de heiden",
14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur.
SludioTheater: vandaag 19.30 uur, zater
dag 19.30 uur, zondag 13.15, 16.30 en 20 uur,
maandag tot en met donderdag 14 en 19.30
uur: „Giant", 14 jaar. Zondagochtend 11
uur: „Geen plaats voor wilde dieren", alle
leeftijden.
Theater Monopole (Zandvoort): vandaag
tot en met maandag 20 uur: „De familie
Trapp in Amerika", alle leeftijden. Zondag
14.30 uur: „Rusty en de spionnen", alle
leeftijden. Dinsdag en woensdag 20 uur:
„De blauwe Tirana", 14 jaar. Donderdag
20 uur: „De bruid is niet bleu", 18 jaar.
TENTOONSTELLINGEN
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1):
dagelijks van 1022 uur: expositie teke
ningen en etsen van Rein Dool.
(Verder raadplege men de rubriek „Uit
gaan in Haarlem" elders in dit blad
Advertentie
Van Nelle bestellen