Uitgaan in Haarlem De man aan de top Agenda voor Haarlem Professor Doka en Robotto Kort en bondig 11 De opgeschreven man Huisvrouwen zijn het eens De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma Een miljoen van Rotterdam voor Hiltonhotel E. A. SCHüTTENHELM VOORZITTER N.T.S. LEZEN EN LATEN LEZEN Barbara Hepworth krijgt hoofdprijs van Biennale Kinderboekenweek 1959 De „Schie Lloyd" te water DEFMkM damesvesten - pullovers door VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1959 Wanneer wij de met veel verwachting tegemoet geziene opvoering in hét AVRO- programma van „De opgeschreven man" van Behan naar recht en billijkheid be oordelen, dan moet het ons van het hart, dat wij ons maar ten dele bevredigd voe len. Misschien komt deze constatering voort uit. de discrepantie tussen de kijker en de acteurs. Wij kunnen ons voorstellen dat „De opgeschreven man" als spelstuk bij zonder inspannend is, dat het van regis seur Ton Lensink vooral het uiterste van zijn dramatisch conceptief vermogen vroeg. Aan gene zijde van het beeldscherm heeft het de hoogste eisen gesteld, waaraan men ten volle heeft beantwoord. Dat zulks aan deze zijde niet resulteerde in een algehele voldoening ligt misschien op de eerste plaats aan de ontvankelijkheid van Beeld schermer, maar moet zijns inziens toch vooral op rekening worden geschoven van het stuk, dat zeer sterke scènes afwisselde met zwakke. Die laatste hebben het ge daan. Zij gaven door hun onbelangrijkheid de indruk, dat de auteur zich herhaalde. Zij waren bedoeld om de personages indi rect te doen kennen, maar die indirectheid leverde typeringen, geen karakteriseringen op. Bekorting zou dan ook Brendan Be- han's spel aanzienlijk aan kracht hebben doen winnen. Dat ware .daarom zo goed geweest, omdat Behan een prachtig be speler is van zijn instrument: de mens. Hij roept met het uitzonderlijk soort indivi duen, dat zijn gevangenis bevolkt, geen van de wereld afgesloten kaste op, ook al zijn zij er door tralies van gescheiden. Die mensen zouden wij kunnen zijn of hebben kunnen worden als wij in hun omstandig heden waren komen te verkeren. Door hun onmaatschappelijkheid heen, hun routine boef zijn, hun zwetsen en gepraat, ziet men hun ware aard en blijft men erop geatten deerd. Zo doorziet men ook hun bewakers. Het is vooral op dit doorzien, dat Behan zijn spel aanstuurt. Hij doet dit ongeloof lijk knap, maar hij gebruikt er te veel woorden voor. Nochtans kunnen we hem dankbaar zijn voor zijn onthullingen, die de waai'achtigheid stellen boven de hypo crisie en ons boven op feiten drukken, welke wij het liefst negeren of waarvan wij ons met de glimlach onzer superieure beschaving afmaken. Zoals gezegd: Ton Lensink moest er zich helemaal voor inzetten. Ook nu was het een bewonderenswaardig stuk werk met intelligentie verricht, met puur gevoel voor de kern van de zaak en de gezichtspunten, die eruit te voorschijn kwamen, voor de instelling (juist van de camera) welke men moet hebben. Lensink wist zich en daar mee ons in alle aspecten te verplaatsen. Van zijn eenentwintig acteurs willen wij niemand met name noemen, omdat wij de anderen tekort zouden doen. Zij dwongen evenzeer respect af. Het decor van Fokke Duetz tenslotte mag een eervolle vermel ding niet onthouden blijven. Beeldschermer Advertentie op het punt van lekker koken. Lekker koken wil zeggen Maizena Duryea gebruiken voor het binden van groenten, soepen en sausen. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.55 Voor de vrouw. 9.05 Gym. voor cle vrouw. 9.15 Gram. (9.359.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Cabaret. 10.50 Amus. muziek. 11.20 Buitenl. weekoverz. 11.35 Viool en piano. 12.00 Gram. 12.15 Hammondorgel en zang. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.45 Hudsonherdenking in Amerika. 13.00 Nieuws. 13.15 Instrum. kwintet. -13.40 Muziekrevue. 14.20 Streekuitz. 14.45 Harmonie-ork. 15.10 Boekenwijs heid. 15.30 Kamerork. e,. solist. 16.25 Overheids subsidie voor bouw van kerken en bezinnings centra, lezing. 16.40 Nieuwe gram. 17.10 Instrum. kwintet. 17.30. Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Promenade-orkest. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Wie A zegt, moet B zeggen, caus. 19.40 Het werk van het Nederlandsch Bijbelge nootschap caus. 19.55 Deze week, caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Dansmuz. 20.40 Soc. comment. 20.55 Svmf.ork., koor en soliste. 22.00 Gram. 22.05 Sportnieuws. 22.35 Instr. sext. 23.00 Nieuws. 23.15 —24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvr. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.00 Voor de jeugd. 14.10 Accordeonmuz. 14.30 Kron. v. letteren en kunsten. 14.55 Dameskoor. 15.15 Dansmuz. 15.40 Boekbespr. 15.50 Gregoriaanse zang. 16.20 Voor de jeugd. 16.50 Gram. 17.20 Lichte muz. 17.40 Instrum. trio. 18.00 Journalistiek weekoverz. 18.10 Gevar. muz. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Lichtbaken, caus. 19.40 Ork.conc. 20.30 Gram. 21.00 Licht progr. 21.35 Gram. 21.55 De knipperbol, caus. 22)05 Lichte muz. 22.35 Wij luiden de zondag in. Aansluitend: Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.22—24.00 Nouveauté's. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws 13.15 Muziek- kaleidoscoop. 14.30 Journaal. 15.00 Gram. 15.30 en 16.00 Gram. 16.15 Nieuwe gram. 16.45 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklaoper en lit. kal. 17.20 Litur gische gezangen. 17.30 Gram. 17.45 Engelse les. 18.00 Orkestconcert. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Festival van Vlaande ren: Judas Macabeus, oratorium. 21.30 Verz.progr. 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.muz. 23.00 Nieuws. 23.05 en 23.30—24.00 Gram. VOOR ZATERDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VARA: 20.20 Mensen, dingen, nu. 20.30 Quizprogramma. 21.00 Orkestconcert. 22.00 Quizprogramma. D-^ gemeenteraad van Rotterdam heeft na een kort debat zijn goedkeuring ge hecht aan het voorstel van B. en W. om in het, aandelenkapitaal van de op te richten Rotterdam Hiltonhotel Mij. n.v. voor een müioen gulden deel te nemen. Het te plaatsen aandelenkapitaal zal 8V4 miljoen gulden bedragen, waarin het be drijfsleven deelneemt voor zes miljoen, de Hilton-hotels International te New York evenals de gemeente Rotterdam voor één miljoen en de American Express C.v te New York voor een half miljoen gulden. TONEEL Zaterdag 19 september, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Puck geeft een voorstelling van „De onverwachte be zoeker" van Agatha Christie in regie van Walter Kous. Medewerkenden zijn Nell Knoop, Sara Heij blom, Bob Verstraete en Herman Bouber. Zondag 20 september, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Puck geeft een voorstelling van „Als kat en hond" van Hans Keuls in regie van Eric van Ingen. Medewerkenden zijn Ellen de Thouars, Marianne van Waveren, Walter Kous en Wim van den Brink. Maandag 21 september, Stadsschouwburg 20 uur: Toneelgroep „Theater" met „Een staatsman van verdienste" van T. S. Eliot in regie van Elise Hoomans. Medewerkenden zijn Anne-Marie Hey- ligers, Annie Langenaken, Elly van Stekelenburg, Carl van der Plas, John de Freese, Richard Flink, Hans Tie- meyer en Maxim Hamel. Woensdag 23 september, Stadsschouw burg, 20.15 uur: De Nederlandse Comedie met „Twaalf gezworenen" van Reginald Rose in regie van Henk Rigters. Mede werkenden zijn Han Bentz van den Berg, Henk Rigters, Eli Blom, Joan Remmelts Louis Borel, Paul Huf, Bert van der Linden en anderen. Zaterdag 26 september, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie met Bij Koninklijk Besluit van 17 september 1959 is de heer E A. Schüttenhelm te 's Gravenhage met ingang van 1 novem ber 1959 benoemd tot voorzitter van de Ne derlandse Televisie Stichting. De heer E. A. Schüttenhelm werd op 23 november te 's Gravenhage geboren. Na zijn middelbare schoolopleiding en verde re studies, vervulde hij verschillende func ties op maatschappelijk terrein. Na de oorlog werd hij directeur van het natio naal hoofdkwartier van de Katholieke Jeugdbeweging. Ook was hij van 1945-1948 onder andere secretaris van de Nederland se Jeugdgemeenschap, bestuurslid van de Katholieke Jeugdraad en secretaris van de Nationale Padvindersraad, waarbij hij ook op het terrein van het internationale jeugdwerk werkzaam was. In 1948 werd hij hoofd van het bureau Jeugdzaken en waarnemend hoofd van de afdeling Vorming buiten schoolverband, (thans Jeugdvorming en Volksontwikke ling). Op 1 oktober 1955 werd hij hoofd van deze afdeling, welke functie hij tot he den vervulde. Ook was de heer Schütten helm sedert 1 september 1958 hoofd van de afdeling Sociaal Pedagogisch Onder wijs, welke afdeling zich bezig houdt met opleidingsvraagstukken op maatschappe lijk, cultureel en sociaal-hygiënisch ter rein. De heer Schüttenhelm heeft als ge delegeerde van de minister zitting in een aantal organisaties, zoals het Nederlands Cultureel Contact, de Stichting Schrifte lijk Onderwijs, het bestuur van het I.V.I.O. en het Instituut Film en Jeugd, als mede in internationale organisaties. Dick Swidde en Ank van der Moer in „Hier met. de poet" van Félicien Mar- ceau waarvan de Nederlandse Comedie op 26 en 27 september in Haarlem opvoeringen geeft. „Hier met de poet" van Félicien Mar- ceau in regie van Guus Ooster. Mede werkenden zijn onder anderen Ank van der Moer, Kitty Janssen, Mien Duymaer van Twist, Joan Remmelts, Louis Bo rel, Guus Oster en Henk Rigters. Zondag 27 september, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie met „Hier met de poet" (zie zaterdag 26 september). MUZIEK Maandag 21 september, Grote Kerk, van 15.30 tot 16.30 uur Beiaardbespeling door Arie Peters Dinsdag 22 september Concertgebouw, 20 uur: Orgelbespeling door Albert de Klerk. Het programma vermeldt wer ken van Vivaldi, Georg Böhm, J. S. Bach, Alexandre Guilmant. Donderdag 24 september, Stadsschouw burg, 20 uur: Het dilettanten operette gezelschap Dioge met „Een Wals droom" van Oscar Strauss. Vrijdag 25 september, Stadsschouwburg, 20 uur: „Een Walsdroom" (zie 24 sep tember). Vrijdag 25 september, Minerva Theater, 20.15 uur: Heemsteedse Kunstkring. Het N.Ph.O. geeft een Mozart-concert onder leiding van Henri Arends met medewer king van de pianiste Ingrid Haebler. Vrijdag 25 september, Grote Kerk, van 11.30 tot 12.30 uur: Beiaardbespeling door Arie Peters. Het programma ver meldt werken van Purcell, Couperin, Mendelssohn, Beethoven, Verdi, E. den Hoene en A. J. de Groot. Dagelijks In 't Goede Uur tot 28 septem ber van 21 tot 22 uur: Grammofoonpla- tenconcert van werken van Schubert. DIVERSEN Zaterdag 19 september, Concertgebouw, 2.45 uur: Conferentie van de Nederland se Zondagsschool Vereniging. Spreker: prof) dr. G. C. van Niftrik over „Is Bijbelstudie nu wel noodzakelijk?" 's Avonds is er een bijeenkomst, gewijd aan de viering van het kerstfeest in woord en beeld. Raaks, 20 tot 27 september, iedere avond om acht uur: Tentsamenkomsten van het „Interkerkelijk Evangelisatiecomi té" en de gezamenlijke Pinkstergemeen ten. Dinsdag 22 september, hotel „De Leeuwe rik": Lezing door de algemeen secreta ris van de Vereniging voor Facultatie ve Crematie over „De crematiewet in de praktijk". Dinsdag 22 september, Brinkmann, 2 uur: Feestelijke bijeenkomst van de afdeling Haarlem en omstreken van de Neder landse Vrouwen Elektriciteits Vereni ging. Truus Hooyer draagt voor uit werk van Top Naeff, Maurits Dekker, Bo- mans, Saki en Manfred Kyber. Dinsdag 22 september, Kleine Brinkman, Houtplein, 20 uur: Voor het genoot schap Nederland-Engeland spreekt de Engelse historicus A. J. P. Taylor over „The British Press Today". Dinsdag 22 september, Krelagehuis: Voor de Koninklijke Nederlandsche Maat- Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschaf te boeken. Romans: Blake, Het gewetenloze contract: Dic kens, Man overboord; De duizend en één dag, Perzische verhalen, dl. 6; Fabricius, De heilige paarden; Mulisch, Het stenen bruidfbed; van Oostrom, Blijf met het geluk; zu Reventiow, Der Geldkomplex; Roberts, Love is like that; Druon, Les rois maudits, dl. 4; Groussard, La passion du maure; Bacchelli, li mulino del Po, dl. 3; Prisco, Figli diffieili. Ontwikkellngsboeken: den Houter, Sollicitatie brieven; Meulenhoff's internationale tijdschrif tencatalogus (inl. Bi; van Riessen, Op wijsgerige wegen; Buvsse en de Wit, Enige vormen van in ternationale samenwerking welke voor West- Europa van belang zijn; Geschriften van de Ver eniging voor belastingwetenschap nr. 99, verslag van de discussie in de ledenvergadering van 31 mei 1958 over tarieven inkomstenbelasting voor gehuwden en ongehuwden; Problemen om en in de Middelbare school; Runge, Maak zelf een spie- geltelescoop; De wereld der dieren, dl. 3, Vogels; van de Wall, Tennis; Stonts, Dieselmotoren voor automobielen; Ter Hennepe, Praktische bedrijfs economie; Melchinger, Drama en toneel van Shaw tol Brecht; d'Annunzio, Laudi del cielo del mare della terra degli eroi; Goldoni, Le donne curiose: Smit, Van Pascha tot Noah; Stip, Vijf variaties op een misverstand; Clarijs. Wat is antiek, dl. 2; van Dijk, Kosmos zak-fotoboek; Heriot, The cas- trati in opera; Vos. Johann Sebastian Bach; Gauf- fin. Gids voor Finland: van der Meulen. Verdwij nend Arabië; Kannik, Vlaggen, standaarden en wapens: De geschiedenis van mens en wereld; de Berry, Les belles heures de due de Berry; Pullen. Die navolginghe Christi; Mottini, Storia dell'arte Italiana; Rotili, L'arte nel sannlo. schappij voor Tuinbouw en Plantkunde spreekt dr. J. Wasscher over „Doel en werkwijze van de Vaste Keuringscom missie en de betekenis van de keuringen voor onze tuinbouw". Dinsdag 22 september, Lourens Costerly- ceum: De Haarlemse Discoclub geeft een grammofoonplatenconcert van wer ken van Purcell, Mozart, Bizet en Brahms. Dinsdag 22 september, gebouw Sint Bavo, 19.30 uur: Ontspanningsavond door het Haarlems Kleinkunst Theater voor de Algemene Bond van Ouden van Dagen. Woensdag 23 september, gebouw Sint Bavo, 19 30 uur: Haarlems Kleinkunst Theater (zie 22 september). Woensdag 23 september Haarlems cen trum Leger des Heils: Filmprogramma „Op weg met de Bijbel". Dia's; „Rem brandt en de Bijbel". Zaterdag 26 september, gebouw Sint Ba vo, 20 uur: Voor het Fries gezelschap „Gysbert Japicx" treedt dé voordrachts kunstenaar Bauke van der Wal op met zijn programma „Ditten en Datten". TENTOONSTELLINGEN Museum Het Huis Van Looy: Van 19 sep tember tot en met 11 oktober: expositie van werken van mevrouw Erika Visser. Dagelijks geopend van 13.3017 uur, des zondags van 1417 uur. Teylermuseum. Tekeningen uit de Hol landse, Italiaanse en Franse school van de zestiende tot de twintigste eeuw. Fossielen, mineralen, natuurkundige instrumenten, 10—17 uur. Bisschoppelijk Museum Jansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken, 1017 uur, zondagen 1317 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden. Dagelijks geopend van 1017 uur. Op zon- en feestdagen van 1317 uur. Cruquius-museum: Historische stoom machines en grote maquette van Neder land met waterstanden en overzicht overstromingsramp februari 1953. Ge opend op werkdagen en ook zondags van 912.30 en van 14.30—17 uur. Voormalig woonhuis Jacobus van Looy (Kleine Houtweg 103): Op donderdagen geopend van 1012.30 en van 13.3017 uur, op zondagen van 1417 uur. In 't Goede Uur: Expositie van teke ningen en etsen van Rein Dool, 10 tot 22 uur. Maar verstrooid of nietde professor was toch maar een genie! De dag was eindelijk aangebroken, dat de metalen pop helemaal klaar was. Het was een plechtig ogenblikprofessor Doka nam zijn bril van zijn neus, poetste die schoon en kuchte. Toen begon hij tegen de pop te spreken. „Je bent nu klaar. Maanden lang heb ik aan je gewerkt, mijn hele plan heb ik uit gewerkt. Je staat daar nu en hoort, wat ik zeg. Ik noem je Robotto en je zult al mijn bevelen gehoorzamen alsof je een levend mens was, Robotto, doe je best en maak mij beroemd!" jgjg DE NEGEN MUZEN Haagse kunstenaars. In West-Berlijn is een tentoonstelling van grafisch werk van de Haagse kunstenaars Paul Citroen, Kees Andrea, Jenny Dalenoord en Ria Exel geopend, als onderdeel van de festi- valweken die 20 september officieel in gaan. Het werk was reeds in verscheidene Westduitse steden tentoongesteld. De Britse beeldhouwster Barbara Hep worth heeft de hoofdprijs (ter waarde van ongeveer 28.000 gulden) voor alle cate gorieën gekregen op de Vijfde Biennale van plastische kunst, die georganiseerd is door het Museum voor Moderne Kunst te Sao Paulo (Brazilië). De internationale jury van achttien man kende voorts aan de volgende kunstenaars prijzen toe: Karei Appel (Nederland), Alexander Kobjed.j (Polen), Mashe Castel (Israel), Hans Plastcek (Duitsland), Mi- noru Kabawata (Japan), Fi'itz Hundert- wassen (Oostenrijk), Alberto Burri en Ren_ zo Vespignani (Italië) en David Schmidt (Ver. Staten). Prijzen van ruim 9.000 gul den zijn toegekend aan Modesto Cuixart (Spanje) als de beste buitenlandse schil der, aan Debenjak (Joegoslavië) als de beste buitenlandse graveur en aan Somaini (Italië) als de beste buitenlandse beeld houwer. De vijfde Nederlandse kinderboeken week (28 oktober4 november) georgani seerd door de Commissie voor de Collec tieve Propaganda van het Nederlandse Boek, wordt op woensdagmiddag 28 okto ber geopend met een kindervoorstelling in Theater Carré te Amsterdam. Op deze middag wordt het beste kinderboek 1958 bekend gemaakt. Voorts zal het Scapino Ballet de Amsterdamse première geven van De Wonderfluit, het ballet waarmede vorig jaar de 11-jarige Henk Dragstra (Leeuwarden) de door Scapino uitge schreven prijsvraag won. Alle kinderen tot 14 jaar kunnen mee doen aan een prijsvraag voor een affiche voor de kinderboekenweek 1960, waarvoor zesenzeventig prijzen beschikbaar zijn. Het geschenk van de kinderboekenweek (bij aankoop van tenminste 2,50) bestaat uit een knip- en plakplaat van een malle molen. De boekhandel verspreidt een blad met nieuws over de kinderboekenweek, „De Grabbelton". Verder zal de commissie C.P.N.B. aan ruim honderd jeugdleeszalen eenvoudig tentoonstellingsmateriaal ter beschikking stellen, dat op bevattelijke wijze de produktie van een boek laat zien. Het voor de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd op de werf van de Howaldtswerke te Hamburg gebouwde m.s. „Schie Lloyd" is daar te water gelaten. De „Schie Lloyd", een vrachtschip met een draagvermogen van ruim 12.500 ton, is een zusterschip van de in november reeds in de vaart gekomen „Schelde Lloyd". Deze schepen onder scheiden zich door hun zware laadgerei, waarmee zij lasten tot 240 ton aan en van boord kunnen zetten. Het zijn de zwaarst getuigde koopvaardijschepen ter wereld. Het is de bedoeling dat de „Schie Lloyd" nog dit jaar in de vaart zal komen. ra a rli-ort tï-nlip VERTROUWENSNAAM ANEGANQ HOEK L VEERSTRAAT 110. Zou je dat graag op je grafsteen gebeiteld zien als je dood bent het dividend-verloop van de Tred- way maatschappij?" Het masker van Shaws gezicht was bloedrood gewor den, maar Mary Walling zag dat het niet de blos van verlegenheid was die de nederlaag erkende, maar de vlek van woede die voortkwam uit wanhoop. Als een bokser in het nauw probeerde Shaw de aanval door een afleidende beweging te ontwijken. „Dat is al lemaal tot je dienst, Walling de hoogverheven hou ding die je aanneemt, dat geld niet belangrijk is maar hoe ver dacht ie te komen als je de volgende maand de vakverenigingsonderhandelaars een gevoel van iets bereikt te hebben aanbiedt in plaats van de 6 cent per uur meer die zij eisen?" George Caswell vertrok zijn gezicht en verschoof on gemakkelijk in zijn stoel. Mary Walling voelde zijn te leurstelling over Shaws zwakke ontwijking van de kern van de zaak. Had Don het ook gezien? Doorzag hij ook de mogelijkheid om Caswell los te maken van Shaw dat Caswell hem misschien de éne stem zou geven, die hij nog nodig had? Don Waitings ogen waren nog steeds gericht op Shaw „Wat voor gevoel van iets bereikt te heben zou jij ze kunnen aanbieden het schitterende vooruitzicht dat wanneer zij geen loonsverhoging krijgen en zich een on geluk werken om de produktie nog sneller te doen ver lopen, wij in staat zijn het dividend te verhogen van twee dollar tot twee dollar tien?" Er was een glimlach in zijn stem, die het bijtende van zijn sarcasme wat wegnam, maar toen zijn ogen Shaw loslieten en door de hele kamer dwaalden, werden zijr. woorden nuchter afgemeten. „Ik wil hierover geen grapjes maken daar is het on derwerp te ernstig voor. Loren heeft volkomen gelijk wanneer hij zegt, dat wij een verplichting hebben jegeni onze aandeelhouders maar dat is een grotere ver plichting dan alleen maar dividenden betalen. Wij moe ten deze maatschappij levend houden. Dat is waar hel om gaat en een bedrijf is als een mens. Geen mens kan werken voor geld alleen. Dat is niet genoeg. Je doodt zijn ziel als je het probeert en je vermoordt een on derneming op dezelfde manier. Ja, ik weet wel, soms geven de arbeiders ons de indruk dat alles wat zij wil len nog weer een loonsverhoging is en dan weer een en dan weer een. Zij laten ons denken, dat meer geld krijgen alles is waar het om gaat voor hen. Maar kun nen wij ze dat kwalijk nemen? God weet alleen hoe wij ons best gedaan hebben om ze het besef bij te brengen, dat geld de enige maat voor prestaties is, die voor ons geldt. Kijk eens naar het „Voorlichtings-plan" dat wij ver leden jaar uitvoerden, Wij vertoonden een film die ons financieel jaarverslag analyseerde en belegden verga deringen in alle fabrieken. De mannen hadden geen be langstelling voor ons financieel verslag dat wisten we van te voren al, en daarvan waren we uitgegaan dus wat deden we? Wij vermomden de dollars als pop petjes kleine dollarpopjes, die in de portefeuilles van de employés sprongen andere kleine dollar-popjes die stapels ruw hout aansleepten en fabrieken bouwden en een grote dikke dollar, die op reis ging naar Washing ton en door Oom Sam werd opgeslokt. O, het was alle maal heel knap gedaan de film kreeg zelfs een of an dere onderscheiding, als een buitengewoon voorbeeld van hoe begrip voor de industi-ie behoorde te worden verbreid. Begrip? Weet je wat het onze mensen dwong te begrijpen? Maar één ding het verschrikkelijke, geest-dodende feit, dat dollars het enige zijn waar het voor de leiding van het bedrijf om gaat dollars lollars en niets anders". „Maar dat plan was een idee van meneer Bullard '.elf'. Shaw sneed Dons woordenvloed af als met een felle dolkstoot. Mary Walling was zo helemaal meegesleept, dat zij ille waakzaamheid had laten varen en Shaws interrup tie kwam als een schokkende verrassing. Haar ogen flitsten naar haar man. Was hij ook uit het veld geslagen „Nee, ik geloof niet, dat wij dat een idee van meneer Bullard alleen mogen noemen", zei Don Walling. „Het is een geestesgesteldheid tegenwoordig, die vaardig is over een groep mensen aan de top van de industrie, die weten dat zij iets verloren hebben, maar niet precies weten wat het is en ook niet hoe het kwam dat zij het verloren. Mr Bullard was één van die mensen. Hij was zo druk bezig geweest met het opbouwen van een pro- duktie-machine, dat hij de reden waarom hij bouwde als hij die ooit geweten heeft uit het oog had verloren. Misschien heeft hij het nooit geweten". Julia Tredway Prince's stem vroeg, zo vlak bij Mary Wallings oren, dat zelfs gefluister als een explosie in de stilte klonk: „Weet u het, Mr Walling?" Mary Walling hield haar adem in. Zou hij daarop kun nen antwoorden? Een glimlach trok over zijn gelaat diezelfde kwellend bekende glimlach die zij zo juist ook al niet had kunnen thuisbrengen. Ineens herinnerde zij zich wanneer ziij het eerder gezien haddat was die avond, toen hij hun huis eindelijk definitief ontworpen hadtoen, nadat al zijn zoeken en proberen en tasten haar zo bang gemaakt had, dat zij bijna haar vertrou wen in hem verloren had, hij plotseling alles klaar en duidelijk had vastgelegd. „Ja, dat geloof ik wel", zei hij. „Ziet u, voor Mr Bul lard was zakendoen een spel een zeer ernstig spel, maar altijd een spel zoals oorlog een spel is voor de soldaat. Voor zichzelf bekommerde hij zich nooit erg om geld. Ik herinner mij, dat hij eens zei, dat dollars alleen maar een soort graadmeter waren. Ik geloof ook niet, dat hij veel gaf om persoonlijke macht macht om der will evan de macht zelf. Ik weet, dat dat de ge makkelijkste manier is om de drijfveer van elke grote man te verklaren de begeerte naar macht maar ik geloof niet, dat dat gold voor Avery Bullard. Wat hem voortdreef was zijn enorme eerzucht de drijf kracht om dingen te doen, die niemand anders kon. Hij bouwde een grote onderneming in een bedrijfstak waar in naar iedereen zei slechts kleine bedrijven kans van slagen hadden. Hij voelde zich alleen maar gelukkig als hij het onmogelijke deed en hij deed dat alleen maar om zijn eerzucht te verzadigen. Hij vroeg nooit om applaus en waardering of zelfs maar begrip. Hij was een eenzaam man, maar ik geloof niet, dat zijn een- zamheid hem ooit veel zorg baarde. Hij was de man in de top van de Toren letterlijk en figuurlijk. Dat was alles wat hij wilde. Dat had hij nodig om zijn eerzucht te bevredigen. Dat was zijn kracht maar natuurlijk ook zijn zwakheid". (Wordt vervolgd) NAVO en astmabestryding. De At lantische Commissie heeft een bijzondere krant uitgegeven die met een oplage van twee miljoen in geheel Nederland huis aan huis wordt verspreid. De commissie hoopt daarmede een tweeledig doel te be reiken, namelijk dat het werk van de NAVO een grotere bekendheid krijgt en dat de Stichting Astmabestrijding geld zal verkrijgen om haar werk beter te kunnen voortzetten. In de krant is een prijsvraag opgenomen, waarvan de baten geheel ten goede komen aan de stichting. Nederlandse week in Linz. De volks universiteit te Linz (Oostenrijk) zal van 17 tot 25 oktober een Nederlandse week houden. Het Nederlands Kamerkoor zal een concert geven en voorts zal een expo sitie worden gehouden, waar oude en mo derne kunst getoond zal worden. Er is een modern Nederlands ballet met elektro nische muziek. Voorts zullen maquettes worden geëxposeerd van het herstel der door de oorlog in Nederland verwoeste steden. Advertentie Stadsschouwburg: zaterdag 20 uur: To neelgroep Puck met „Een onverwachte bezoeker". BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Al Ca- pone, dictator van de onderwereld", 18 jaar. Frans Halstheater: Vandaag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, maandag 14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30 en 20 uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Al Ca- pone, dictator van de onderwereld", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Tiger Bay",. 14 jaar. Zaterdag 23.30 uur: „Die man is gevaarlijk", 18 jaar. Zondag 11 uur: „Vrijheren van het oerwoud", alle leef tijden. Luxor Theater: Vandaag 20 uur, zater dag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maandag tot en met woensdag 14 en 20 uur „Dorp aan de ri vier", 14 jaar. Donderdag 14 en 20 uur: „Modern Times". Minerva Theater: Vandaag tot en met donderdag 20 uur, tevens woensdag en zondag 14 uur: „De reis om de wereld in 80 dagen", alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14 en 19.30 uur: „Het dagboek van Anne Frank", alle leeftijden. Zondag 11 uur: „De verovering van de Mount Everest", alle leeftijden. Roxy Theater: Vandaag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Zware jongens, lichte meisjes", 18 jaar. Maandag tot en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Co- manche", 14 jaar. Studio Theater: Vandaag en zaterdag 14.15, .19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maandag tot en met don derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Hoe ver woorden wij oom George?", 18 jaar. Zon dag 11 uur: „De levensroman van Johann Strauss", alle leeftijden. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag tot en met zondag 20 uur: „Vrouwenarts dokter Bertram", 18 jaar. Zondag 14.30 uur: „Wells Fargo", alle leeftijden. Maan dag tot en met woensdag 20 uur: „Slavin nen van Carthago", 18 jaar. Donderdag 20 uur: ..Place Pigalle, plein der zonde", 18 jaar. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1) Tot 1 oktober dagelijks van 10 tot 22 uur: Expositie tekeningen en etsen van Rein Dool. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" elders in dit blad).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 11